abonnement Unibet Coolblue
pi_172275225
Ik heb voor het eerst een eigen tuin. In deze tuin vooral planten, struiken en bomen neergezet die ik mooi vond. Veel planten verdrogen/verdorren al een tijdje en het wordt steeds erger. Ik sta elke avond de tuin te besproeien met water en ook geef ik de planten allemaal zo nu en dan standaard pokon. Tot nu toe helpt het niet echt en verdort de boel vrolijk verder.

Hier een foto van de tuin.


De linkerkant staat van 's morgens tot ongeveer 3 a 4 uur in de zon. De rechterkant heeft enkel schaduw. De planten die verdorren staan eigenlijk allemaal aan de linkerkant. Ik heb alle kaartjes van de gekochte planten bewaard. Van voor naar achter op deze foto gaat het om:
• de bougainvillea (al lijkt die nu aan de bovenkant het wel weer te doen)
• de astilbe (te klein om te zien op deze foto)
• de acer palmatum bloodgood
• de polystichum (hoewel de achterste polystichum t beter doet)
• de acer palmatum orangeola
• de viburnum bodnantense dawn heeft ups en downs

Ik kan van elke plant een close up maken. Wie o wie helpt mij uit de brand?
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_172276219
Ik weet niet hoelang ze erin staan maar iedere dag sproeien is de planten verwennen zodat ze nooit op eigen benen kunnen staan, dus gezien de temperaturen hoef je komende week iig niets te doen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172276270
Uhm zo halverwege april ben ik begonnen met mijn tuin, dus denk dat de planten er vanaf de derde of vierde week van april in staan.
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_172276342
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 19:23 schreef uppie83 het volgende:
Uhm zo halverwege april ben ik begonnen met mijn tuin, dus denk dat de planten er vanaf de derde of vierde week van april in staan.
Die hebben dus net die hete periode gehad? ik adviseer echt om vanaf nu veel minder water te geven, als check kun je kijken of de planten al doorgeworteld zijn naar de omgeving.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172281543
Nooit geweten dat je je planten ook te veel water kon geven :)
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_172284902
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 22:52 schreef uppie83 het volgende:
Nooit geweten dat je je planten ook te veel water kon geven :)
Aha.Nu komt de aap uit de mouw.
pi_172285883
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 22:52 schreef uppie83 het volgende:
Nooit geweten dat je je planten ook te veel water kon geven :)
Misschien heb je hier wat aan om een basis te leggen.
http://www.tuinen.nl/tuinkalender-juli
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172285891
Ziet er goed uit toch?
pi_172287412
Hoe lang sproei je? Als je elke dag kort sproeit, zullen je planten nooit goede wortels aanleggen. Je maakt ze zo 'lui'. Beter af en toe lang sproeien dan elke dag kort. Zo worden ze gedwongen om hun wortels goed aan te leggen.
  zondag 9 juli 2017 @ 11:29:07 #10
58063 uppie83
Sousousou
pi_172288632
quote:
1s.gif Op zondag 9 juli 2017 07:58 schreef halfway het volgende:

[..]

Misschien heb je hier wat aan om een basis te leggen.
http://www.tuinen.nl/tuinkalender-juli
Thanks. Overigens zie ik daar bij "beplanting in juli" staan: "Geef de beplanting tijdens warme dagen vroeg in de ochtend of later in de avond veel water. Zo voorkom je dat de bladeren van planten verbranden. Na een frisse douche kan de beplanting zich herstellen en verder bloeien."

quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 08:00 schreef Roofmate77 het volgende:
Ziet er goed uit toch?
Op deze foto wel, maar als je dichtbij kijkt staan sommige planten te verdrogen.

Ik denk dat ik elke dag zo'n 5 a 10 minuten stond te sproeien voor de gehele tuin, inclusief het gras. Overigens bedacht ik mij net dat ik de azalea al verplaatst heb van de zonkant (links) naar de schaduwkant (rechts) aangezien die niet tegen de volle zon kan, ondanks dat er halfschaduw op het kaartje stond. Aangezien zo'n beetje op alle kaartjes halfschaduw stond, zijn er mogelijk niet meer planten die beter niet aan die kant kunnen staan?
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_172295871
Sowieso stoppen met elke dag sproeien. Liever 1 keer in de week lang (natuurlijk wel afhankelijk van het weer). Verder heb ik even gekeken maar de meeste van deze planten houden toch wat meer van schaduw. De japanse esdoorn sowieso, de bladeren kunnen verbranden in de zon.

Maar tuinieren is ook gewoon fouten maken en leren. Hoeveel planten wij wel niet hebben verplaatst/weggedaan :@ :')
pi_172298411
En de varens moeten in de schaduw
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172509702
Zo, even een update. Aangezien ik afgelopen weekend getracht heb de boel te redden.

De zonkant (links) is ingekort en ontdaan van de acer's, varens en astilbe. Daarvoor in de plaats is wel een appelboom gekomen we hebben even terug hebben gekregen.



De schaduwkant is wat vergroot zodat er aan meer planten een schaduwplek gegeven kan worden. Hier zijn de twee acer's en varens en de astilbe terecht gekomen. Had ergens gelezen dat de acer's ook wel van wat zure grond houden, dus zodoende de rhodondendron mestkorrels die ik voor de azalea gebruik, gelijk uitgestrooid over bijgekomen planten. Ze staan immers toch naast de azalea.



Hopen dat dit helpt :)
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_172510001
Complimenten over de vacht van je hond.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172510839
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 18:55 schreef halfway het volgende:
Complimenten over de vacht van je hond.
Huh :?
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_172510961
Probeer eens klinkerzaad werkt perfect hier _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_172511089
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 19:32 schreef uppie83 het volgende:

[..]

Huh :?
Je hond ziet er supergezond uit!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172514532
Klinkerzaad ken ik niet en zelfs Google kijkt mij vreemd aan 🤣

Haha die hond heeft heel wat kamsessies nodig om de ondervacht er elke keer tussenuit te krijgen. Verhaard als een malle, maar inderdaad energie voor 10 👍
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_172518055
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 21:48 schreef uppie83 het volgende:
Klinkerzaad ken ik niet en zelfs Google kijkt mij vreemd aan 🤣

Haha die hond heeft heel wat kamsessies nodig om de ondervacht er elke keer tussenuit te krijgen. Verhaard als een malle, maar inderdaad energie voor 10 👍
Het was ook een grapje ;)
Iemand die zijn tuin helemaal betegeld heeft spreken ze weleens van klinkerzaad :P
Ik zwaai naar dieren.
pi_172525379
Weer wat geleerd 😝
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')