abonnement Unibet Coolblue
pi_172255893
Ik heb een aantal bomen naast mijn huis staan. Die wil ik weg hebben. Daarom heb ik een kettingzaag bij de Bo rent gehuurd, maar ik weet eerlijk gezegd nog niet hoe ik het ga aanpakken. Bomen zijn niet zo dik maar toch wel een metertje of 20 hoog en ze staan op 4 meter van mijn huis.

Ik vraag me af hoe ik er het beste voor kan zorgen dat hij niet boven op mijn huis valt. En hoe moet je ervoor zorgen dat je zelf niet geplet wordt?
  vrijdag 7 juli 2017 @ 22:01:36 #2
130803 Gripper
Get a grip
pi_172255988
Erin klimmen en stukje bij beetje afbreken. Moet je wel weten hoe je veilig in een boom klimt en niet eruit dondert, dus jezelf zekeren

Hoogwerker huren kan ook.

Zaag terugbrengen en een boomverzorgingsbedrijf bellen lijkt me de allerbeste keuze als ze 20 meter zijn en zo precair dicht bij staan :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_172256158
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 22:01 schreef Gripper het volgende:
Erin klimmen en stukje bij beetje afbreken. Moet je wel weten hoe je veilig in een boom klimt en niet eruit dondert, dus jezelf zekeren

Hoogwerker huren kan ook.

Zaag terugbrengen en een boomverzorgingsbedrijf bellen lijkt me de allerbeste keuze als ze 20 meter zijn en zo precair dicht bij staan :)
Dank je. Ik heb niet zoveel zin in die boombedrijven. Die kosten klauwen vol met geld.
pi_172256271
Lang touw of spanband zo hoog mogelijk in de richting spannen waar hij heen moet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172256677
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 22:07 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

Dank je. Ik heb niet zoveel zin in die boombedrijven. Die kosten klauwen vol met geld.
Moet je eens kijken wat het gaat kosten als je eruit valt. Een vriend van mij is hovenier en die gaan echt met tuigjes de boom in, daarna gaat echt heel snel.
  vrijdag 7 juli 2017 @ 22:34:45 #6
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_172256967
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 22:07 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

Dank je. Ik heb niet zoveel zin in die boombedrijven. Die kosten klauwen vol met geld.
Een 20 meter boom die die 4 meter naar je huis overbrugt is nog veel sneller nog veel duurder dan een ervaren hovenier die in 2 uurtjes die bomen voor je omlegt en grof verzaagt.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_172257134
Je hebt uiteraard de APV gecheckt of je een kapvergunning nodig hebt, en deze aangevraagd. En je hebt je gerealiseerd dat je middenin de broedperiode zit en je überhaupt niet mag kappen. En je hebt een maatje om te assisteren. En je weet hoe je een kettingzaag moet hanteren. En je weet dat een hovenier honderd keer meer ervaren is dan jij...

okee.

Een naaldboom is vrij smal, dus die zou ik liever in één keer omhalen, mits hij vrij kan vallen (niet over de straat/schutting/etc). Bindt een lang (stevig!) touw of spanband zo hoog mogelijk in de boom en zeker deze aan een stevig object in de valrichting. Eventueel moet je daarvoor een paal in de grond slaan als een grote tentharing.
Als je echt meer vrije ruimte hebt dan de boom hoog is, kan je ook de trekhaak van een tamelijk zware auto gebruiken. Controleer dit met een hoekmeter en loodlijn of waterpas. Als je onder een hoek van 45° vanaf dicht bij de grond de top nog kan zien, sta je niet ver genoeg naar achteren. controleer dit nog een keer

Zorg er hoe dan ook voor dat deze lijn gespannen staat!

Zaag de boom aan weerzijden in tot het kritieke punt (check youtube voor tutorials). Laat je maat het touw naar beneden duwen (zo genereer je de meeste trekkracht), waardoor de boom valt... In de goede richting en hopelijk niet op je maat, omdat die ver genoeg weg is gaan staan. Je kan de boom vervolgens schoonmaken en in hanteerbare stukken zagen. Als je de wortels ook gaat verwijderen, kan het verstandig zijn om een wat langer stuk stam te laten staan, zodat je wat hebt om aan te kunnen roppen, maar dat is afhankelijk van de stamdikte.

Ik zou dezelfde techniek gebruiken je als je de boom in delen verwijdert, maar dan moet je dus in de boom staan klooien met een kettingzaag. En dan is twintig meter best hoog en zit er best veel beweging in zo'n boom.

Een loofboom (behalve smalle, als berk) zou ik tak voor tak doen en daarna de stam in delen doorzagen.

Voor alle boom- en ladderklimpartijen moet je zorgen voor een klimtuig en voldoende zekeringsmateriaal. Voor de kettingzaag heb je een minimaal een veiligheidsbril en oorkappen nodig en het is buitengewoon verstandig om ook een veiligheidsbroek en -schoenen te dragen, want het is een kettingzaag en jij bent een prutser.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jordy-B op 07-07-2017 23:42:33 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172517497
TS, heb je het debacle overleefd?
pi_172517592
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:33 schreef GMTA het volgende:
TS, heb je het debacle overleefd?
De TS heeft niet meer gereageerd, maar ik denk dat een "prutser verminkt zichzelf met kettingzaag"-verhaal de krant wel zou halen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172518013
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:37 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De TS heeft niet meer gereageerd, maar ik denk dat een "prutser verminkt zichzelf met kettingzaag"-verhaal de krant wel zou halen.
Daar heb je een punt :Y)
  woensdag 19 juli 2017 @ 00:11:26 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172518099
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 22:40 schreef Jordy-B het volgende:
Bindt een lang (stevig!) touw of spanband zo hoog mogelijk in de boom en zeker deze aan een stevig object in de valrichting. Eventueel moet je daarvoor een paal in de grond slaan als een grote tentharing.
Als je echt meer vrije ruimte hebt dan de boom hoog is, kan je ook de trekhaak van een tamelijk zware auto gebruiken. Controleer dit met een hoekmeter en loodlijn of waterpas. Als je onder een hoek van 45° vanaf dicht bij de grond de top nog kan zien, sta je niet ver genoeg naar achteren. controleer dit nog een keer

Zorg er hoe dan ook voor dat deze lijn gespannen staat!

Zaag de boom aan weerzijden in tot het kritieke punt (check youtube voor tutorials). Laat je maat het touw naar beneden duwen (zo genereer je de meeste trekkracht), waardoor de boom valt... In de goede richting en hopelijk niet op je maat, omdat die ver genoeg weg is gaan staan.

Ja ga lekker een advies geven zonder dat je de situatie kent.. aan iemand die nergens van weet.. en dan ook nog een fout advies.. :X
pi_172522255
quote:
14s.gif Op woensdag 19 juli 2017 00:11 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja ga lekker een advies geven zonder dat je de situatie kent.. aan iemand die nergens van weet.. en dan ook nog een fout advies.. :X
Ik heb met deze methode een stuk of tien bomen neergehaald. En die zijn stuk voor stuk op de graad nauwkeurig terechtgekomen waar ik ze wilde hebben met de top binnen twintig centimeter van waar ik hem verwacht had..

En nee, ik ken de situatie niet, dus begin ik met:
"Je hebt uiteraard de APV gecheckt of je een kapvergunning nodig hebt, en deze aangevraagd. En je hebt je gerealiseerd dat je middenin de broedperiode zit en je überhaupt niet mag kappen. En je hebt een maatje om te assisteren. En je weet hoe je een kettingzaag moet hanteren. En je weet dat een hovenier honderd keer meer ervaren is dan jij..."

en

"Een naaldboom is vrij smal, dus die zou ik liever in één keer omhalen,
mits hij vrij kan vallen (niet over de straat/schutting/etc)."

maar die belangrijke noot vond je nou net geen quote waard.

Maar voel je vrij om me te verbeteren, we willen natuurlijk niet dat de TS brokken gaat maken met de kettingzaag die hij twee weken geleden gehuurd heeft. :{

[ Bericht 1% gewijzigd door Jordy-B op 19-07-2017 11:26:19 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 19 juli 2017 @ 11:29:51 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172522510
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 11:17 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik heb met deze methode een stuk of tien bomen neergehaald. En die zijn stuk voor stuk op de graad nauwkeurig terechtgekomen waar ik ze wilde hebben.

En nee, ik ken de situatie niet, dus begin ik met:
"Je hebt uiteraard de APV gecheckt of je een kapvergunning nodig hebt, en deze aangevraagd. En je hebt je gerealiseerd dat je middenin de broedperiode zit en je überhaupt niet mag kappen. En je hebt een maatje om te assisteren. En je weet hoe je een kettingzaag moet hanteren. En je weet dat een hovenier honderd keer meer ervaren is dan jij..."

en

"Een naaldboom is vrij smal, dus die zou ik liever in één keer omhalen,
mits hij vrij kan vallen (niet over de straat/schutting/etc)."

maar die belangrijke noot vond je nou net geen quote waard.

Maar voel je vrij om me te verbeteren, we willen natuurlijk niet dat de TS brokken gaat maken met de kettingzaag die hij twee weken geleden gehuurd heeft. :{
Als je een beetje ervaring had dan wist je dat je met genoemde methode een "barberchair" in de hand werkt..

Maar idd.. onzin om er nu nog een keer over te beginnen..
TS is waarschijnlijk al onder een boom beland.. :P
pi_172522674
quote:
14s.gif Op woensdag 19 juli 2017 11:29 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Als je een beetje ervaring had dan wist je dat je met genoemde methode een "barberchair" in de hand werkt..

Ah, op die manier.

Dat ligt er maar net aan hoe je de boom inzaagt. Het voordeel van de spanband is dat je extra controle hebt in de richting waarin de boom valt en het daardoor iets meer prutser-safe is.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 19 juli 2017 @ 11:46:04 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172522830
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 11:38 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ah, op die manier.

Dat ligt er maar net aan hoe je de boom inzaagt. Het voordeel van de spanband is dat je extra controle hebt in de richting waarin de boom valt en het daardoor iets meer prutser-safe is.
Met een spanband werken is juist minder safe vanwege de voorspanning..
Je beinvloed de valrichting ermee waardoor de boom kan gaan draaien tijdens zn val en dus zomaar een hele andere richting gaat kiezen.. (wederom vergroot je de kans op een barberchair)

Het enige wat je evt kan doen is een poppetje met een touw die op het juiste moment trekt..
En een voertuig (en helemaal een auto) gebruiken is vragen om problemen.. een boom van 20 meter is veel zwaarder dan een auto.. de auto zal zichzelf optillen waardoor je geen grip meer hebt..
Verder is de kans dat je je auto uitelkaar (krom) trekt nogal groot.. Het is maar een stukje blik wat in een vormpje geperst is..

Gewoon een zaagcursus volgen is de beste tip.. (Geen zin of te veel werk? Bel dan een boomverzorger/hovenier/kapbedrijf)

[ Bericht 7% gewijzigd door Zolderkamer op 19-07-2017 11:53:07 ]
pi_172523077
Nou ja, wat ik zeg... Met deze methode heb ik veel succes gehad en geen centje pijn.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172523703
Interessant topic, ik heb zelf achterin de tuin 3 bomen van +- 10 -15 meter, tuin is 15 meter diep dus als hij de goede kant op valt (in de tuin dus) dan zou dat moeten passen. Ik ga dit niet zelf doen, 2 linker handen. Nu schijnt het tussen de ¤300-¤500 per boom te kosten, ik vind dat vrij fors of is dit een normale prijs? Misschien toch maar een beunhaas laten komen....
  woensdag 19 juli 2017 @ 12:16:28 #18
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_172523736
Gewoon een inkeping aan de juiste kant zagen?
Fade to Black
pi_172524041
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 11:38 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ah, op die manier.

Dat ligt er maar net aan hoe je de boom inzaagt. Het voordeel van de spanband is dat je extra controle hebt in de richting waarin de boom valt en het daardoor iets meer prutser-safe is.
Voorspanning op hout zetten is nooit slim, wanneer een boom gelierd moet worden is dat ook altijd haaks op de valrichting.

bomen die opslijten tijdens het vellen heten niet voor niks widowmakers.
Je bent de totale controle kwijt op het moment dat deze begint te scheuren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 19 juli 2017 @ 14:03:48 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172526471
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 12:15 schreef GS-Raw het volgende:
Interessant topic, ik heb zelf achterin de tuin 3 bomen van +- 10 -15 meter, tuin is 15 meter diep dus als hij de goede kant op valt (in de tuin dus) dan zou dat moeten passen. Ik ga dit niet zelf doen, 2 linker handen. Nu schijnt het tussen de ¤300-¤500 per boom te kosten, ik vind dat vrij fors of is dit een normale prijs? Misschien toch maar een beunhaas laten komen....
Dat is vrij fors.. alleen ligt het helemaal aan de locatie en of je enkel zegt kijk: die moeten om, en het bedrijf vanaf het aanvragen van de vergunning tot de laatste wortel het werk laat doen etc..
pi_172530705
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 12:27 schreef densmee het volgende:

[..]

Voorspanning op hout zetten is nooit slim, wanneer een boom gelierd moet worden is dat ook altijd haaks op de valrichting.

bomen die opslijten tijdens het vellen heten niet voor niks widowmakers.
Je bent de totale controle kwijt op het moment dat deze begint te scheuren
Ik heb er geen grote spanning op staan tijdens het zagen Het touw staat strak, maar het is niet zo dat de boom helemaal krom staat.. Ik zet de boom vast, zaag er een hap uit in in de valrichting (eerst diagonaal naar beneden, dan horizontaal om de hap eruit te zagen) en vervolgens zaag ik hem horizontaal in aan de achterkant, net boven de horizontale snede van het hapje. Ik houd enkele centimeters hout over, zodat de boom nog rechtop blijft staan en dan pas trekt mijn maatje hem omver.

Maar wat ik zeg, ik heb nog geen problemen gehad en heb ook nog nooit een barberchair mogen aanschouwen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 20 juli 2017 @ 11:50:06 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172546594
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 17:12 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik heb er geen grote spanning op staan tijdens het zagen Het touw staat strak, maar het is niet zo dat de boom helemaal krom staat.. Ik zet de boom vast, zaag er een hap uit in in de valrichting (eerst diagonaal naar beneden, dan horizontaal om de hap eruit te zagen) en vervolgens zaag ik hem horizontaal in aan de achterkant, net boven de horizontale snede van het hapje. Ik houd enkele centimeters hout over, zodat de boom nog rechtop blijft staan en dan pas trekt mijn maatje hem omver.

Maar wat ik zeg, ik heb nog geen problemen gehad en heb ook nog nooit een barberchair mogen aanschouwen.
De kracht die je met alleen het strak spannen al uitoefent is behoorlijk groot..
De pest is dat je eigenlijk nooit weet hoe het spinthout zich gaat gedragen en je vroeg of laat een boom tegenkomt die zich net even anders gedraagt dan de verwachting is..

Op 2:45 zie je hoe ik een mini randje spinthout probeer kapot te trappen, maar doordat er een flinke spanning op de half omgewaaide boom staat (zowel van de kant van de wortels als van de kant waar ie in de andere bomen hangt) knap ie niet, terwijl ik hem vervolgens heel even aai met de zaag (ik zaag nog geen halve cm verder) en hij valt wel door..

Als je op de snelheid let waarmee ie dat stukje valt, dan zie je ook hoe snel je reactie op een barberchair moet zijn..

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')