abonnement Unibet Coolblue
pi_172286912
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:51 schreef Phalon het volgende:
Oke, ik heb olie gehaald bij de Action en de motor draait er niet minder om. Tenminste ik merk geen veranderingen. Gelijk maar 5 flessen meegenomen. 1 direct te plekke bij de Action er in de gedaan, 2 anderen blijven in de kofferbak voor als ik ergens 'droog' kom te staan en 2 stuks hier in de garage.

[ afbeelding ]
Lekker verstandig.... Open er een topic over, negeer alle adviezen en gooi er van die kutolie in.

Laat je olie vernieuwen pik....
pi_172310144
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 23:33 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

manmanman.

TS heeft 5 liter olie in dat ding erbij gegooit?
Nee, ik heb 5 flessen van 1 liter gekocht bij de Action en slechts 1 liter bijgevuld. Nu even wachten totdat de motor weer is afgekoeld en morgen even weer checken.


quote:
1s.gif Op zondag 9 juli 2017 09:47 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Lekker verstandig.... Open er een topic over, negeer alle adviezen en gooi er van die kutolie in.

Laat je olie vernieuwen pik....
Ik negeer niet alle adviezen maar zoveel opties worden er ook niet gegeven qua olie en merken. En een beetje zoektocht over het internet heeft me geleerd dat de goedkope olie tegenwoordig net zo prima kan zijn als de duurdere merk olies, waar je eigenlijk alleen maar voor het merk betaald.

Vergelijk het maar met Jumbo huismerk cola in vergelijking met Coca Cola. Wereld van verschil in prijs, maar de eigen huismerk is prima te pruimen. :)
pi_172311084
Het gaat er niet om welk merk je er in pleurt, zolang de spec maar overeenkomt. Het gaat er om dat je de oude troep er uit haalt en nieuwe olie er in doet.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  maandag 10 juli 2017 @ 08:50:45 #29
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_172311172
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 08:36 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Het gaat er niet om welk merk je er in pleurt, zolang de spec maar overeenkomt.
En dat kan prima met de olie van Action.
Zorg voor het goede type (vol/halfsyntheet), multigrade en SAE/ACEA specs.

Overigens: het is beter niet met warme motor olie bij te vullen, en als je dat doet, niet meteen 1 liter te doen. Doe dan een halve liter en peil op een later moment nog eens. Warme olie zet wat uit, en teveel toevoegen kan evengoed schadelijk zijn.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_172314254
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 08:50 schreef Worteltjestaart het volgende:

Overigens: het is beter niet met warme motor olie bij te vullen,
Maar toch wel aftappen met een warme (liefst: hete) motor??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 10 juli 2017 @ 11:42:57 #31
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_172314351
Daarmee zou je wel net iets meer olie eruit kunnen krijgen. Het vloeit wat makkelijker.

Toch denk ik dat de meeste garagisten het hooguit 'lauwwarm' aftappen en niet heet, vanwege het feit dat je bijna standaard wat druppels op je handen krijgt als je de carterplug er af draait.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 11:18:58 #32
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_172337624
quote:
7s.gif Op zondag 9 juli 2017 00:55 schreef Geralt het volgende:
Niemand koopt een middenklasser om er vervolgens gemiddeld slechts 8.187,5km per jaar mee te rijden 16 jaar lang.

Ergo: die teller is of rond of teruggedraaid.
Wat een bullshit :').

Maar goed, vaak moet je dan naar andere dingen qua slijtage/onderhoud dan hokken met 4 ton op de klok van hetzelfde bouwjaar.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_172337864
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 11:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar toch wel aftappen met een warme (liefst: hete) motor??
Aftappen met een draaiende motor toch.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 11:43:16 #34
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_172338035
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 11:32 schreef Sloggi het volgende:
Aftappen met een draaiende motor toch.
En daarna niet vergeten te flushen met water en veel afwasmiddel voordat je er verse olie in doet.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_172340189
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 11:32 schreef Sloggi het volgende:
Aftappen met een draaiende motor toch.
Bij toerental 2000 - 2500 rpm.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174127989
Even een updatetje op dit topic. Ik heb destijds een litertje Techno olie er bij gedaan, en het niveau is nog geen druppel gezakt.

Dus ik ben tevreden, de motor van de auto loopt soepel.

Merk olie? Misschien bij nieuwe auto's wel aan te bevelen, maar bij water oudere auto's kun je dus prima dit soort olie gebruiken.
pi_174139077
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.

nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele oliën
life happens while you're pusing the throttle.
pi_174143665
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 15:08 schreef eXplorer1 het volgende:
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.

nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele oliën
Wellicht omdat jij die 40k in minder dan een jaar hebt gereden en daarnaast regelmatig de olie goed “droogkookt”. Zo’n TS die de olie er lekker 2 jaar erin laat zitten met een slap zuigende cartervacuum (automaat =/= remmen op de motor) heeft denk ik eerder goede olie nodig. Of gewoon even later verversen en een nieuw filtertje erin.
.
  maandag 2 oktober 2017 @ 19:02:33 #39
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174144577
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 15:08 schreef eXplorer1 het volgende:
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.

nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele oliën
ik waag me er toch mooi niet aan met een turbo..

Voor een atmosferische (niet VAG) bak zou ik ook niet al te moeilijk doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174146962
Trouwens, ik vond mijn Astra 1.6 al een traag kuthok. Hoe langzaam is een Vectra 1.6 Automaat?
.
  maandag 2 oktober 2017 @ 22:18:21 #41
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_174152064
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 23:01 schreef Phalon het volgende:
Even een updatetje op dit topic. Ik heb destijds een litertje Techno olie er bij gedaan, en het niveau is nog geen druppel gezakt.

Dus ik ben tevreden, de motor van de auto loopt soepel.

Merk olie? Misschien bij nieuwe auto's wel aan te bevelen, maar bij water oudere auto's kun je dus prima dit soort olie gebruiken.
Ga je ook nog een beurt (laten) doen? Zonder onderhoud kan hij nog zo soepel lijken te lopen, voor de zekerheid zou ik gewoon netjes de oliewissel doen. Weet je zeker dat het soepel blijft. Nu weet je niet of er 100% dezelfde olie is gebruikt en zijn daarmee ook de specifieke eigenschappen van de olie verdwenen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 2 oktober 2017 @ 22:34:46 #42
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174152722
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 20:08 schreef Fer het volgende:
Trouwens, ik vond mijn Astra 1.6 al een traag kuthok. Hoe langzaam is een Vectra 1.6 Automaat?
Opa komt je voorbij op zijn scootmobiel, maar die gaan maar 20 ofzo, dus op een gegeven moment zou je hem theoretisch gezien weer in kunnen halen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174155969
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 22:18 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Ga je ook nog een beurt (laten) doen? Zonder onderhoud kan hij nog zo soepel lijken te lopen, voor de zekerheid zou ik gewoon netjes de oliewissel doen. Weet je zeker dat het soepel blijft. Nu weet je niet of er 100% dezelfde olie is gebruikt en zijn daarmee ook de specifieke eigenschappen van de olie verdwenen.
Hij krijgt z'n beurt wel, die heeft die net vorig jaar nog gehad. Toen heeft ie nieuwe olie gekregen en ik heb voor de zekerheid even nagevraagd wat voor type olie men gebruikt heeft. Mijn auto is niet de jongste meer, maar met slechts 133.000km op de teller zou hij theoretisch nog een poosje mee kunnen. Als ik de auto de volgende dag niet nodig ben dan maak ik er een gewoonte van de auto altijd in de garage te zetten. Mooi weer of geen mooi weer. :)
pi_174158720
Zolang het motorblok netjes op temperatuur komt maakt het (bijna) geen flikker uit wat voor olie erin zit.

10w40 zou op zich zelfs kunnen, maar waarom dat erin pleuren terwijl 5w40 technisch gezien superieur is? Vroeger werd 10w40 alleen gebruikt voor ouderwetse motoren waar 5w40 niet voor geschikt was en het was veel goedkoper. Nu is het verschil wisselgeld. Denk zelfs dat dit type blok met 15w40 zou kunnen draaien, maar dat is echt technisch inferieure olie (koud slijt je motor sneller, brandstofverbruik is hoger, en beschermt je motor minder bij Autobahn knal ritten).

Vergeet niet dat blok stamt af ergens uit de middeleeuwen. Het is gewoon een simpele 1.6i 16v met maar 100 pk ofzo. Het is geen 1.6i 16v VTEC met 160 pk ofzo die 9000 tpm moet draaien.

In Nederland zijn de snelheden ook relatief laag, waardoor de olie helemaal niet op zijn flikker krijgt qua olie temperatuur.
pi_174186969
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 18:22 schreef Fer het volgende:

[..]

Wellicht omdat jij die 40k in minder dan een jaar hebt gereden en daarnaast regelmatig de olie goed “droogkookt”. Zo’n TS die de olie er lekker 2 jaar erin laat zitten met een slap zuigende cartervacuum (automaat =/= remmen op de motor) heeft denk ik eerder goede olie nodig. Of gewoon even later verversen en een nieuw filtertje erin.
Daar geef ik je gelijk in, situatie was anders.

quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 19:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik waag me er toch mooi niet aan met een turbo..

Voor een atmosferische (niet VAG) bak zou ik ook niet al te moeilijk doen.
mjaahh, ik vind het wel prima, wat ik met de TDI ga doen weet ik nog niet, moet nog eea uitzoeken.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_174191612
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 15:08 schreef eXplorer1 het volgende:
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.

nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele oliën
Een vag rijden en dan twijfelen of je er action olie in moet doen _O-

Ik zeg doen, en dan een topic maken hoe het mogelijk is dat je nokkenassen rond geworden zijn, of je distributie onder in het carter ligt ^O^

Ik zal NOOIT andere olie op een volkswagen doen dan de voorgeschreven.
Zelfs met bakolie ga ik voor de voorgeschreven.

Alles bij een vag is van peperkoek gemaakt. en als je er andere olie op doet kun je snel afscheid nemen van je motor.
pi_174193205
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 17:21 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Een vag rijden en dan twijfelen of je er action olie in moet doen _O-

Ik zeg doen, en dan een topic maken hoe het mogelijk is dat je nokkenassen rond geworden zijn, of je distributie onder in het carter ligt ^O^

Ik zal NOOIT andere olie op een volkswagen doen dan de voorgeschreven.
Zelfs met bakolie ga ik voor de voorgeschreven.

Alles bij een vag is van peperkoek gemaakt. en als je er andere olie op doet kun je snel afscheid nemen van je motor.
leuk man, goed betoog ook ^O^

ik ga de voorgeschreven specificaties zoeken (die uit 2006 stammen dus, 11 jaar terug), die specificaties naast die van de action leggen en andere merken en dan maak ik een keuze.

Keuze zal zijn dezelfde specificatie of beter, specificaties die nergens op slaan of niks concreets opleveren leg ik overigens naast mij neer.

Bakolie, eens, doe ik ook altijd met automaten, dezelfde specificatie en/of beter.
life happens while you're pusing the throttle.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 18:44:11 #48
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174193374
IK heb toen geen Audi gepakt om dat olie geneuzel. Horror verhalen zat op het net, maar ja, de mensen die géén gezeik hebben hoor je nooit; internet is niet echt een heel goed ijkpunt zeg maar.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174198990
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 18:44 schreef Sounddragon het volgende:
IK heb toen geen Audi gepakt om dat olie geneuzel. Horror verhalen zat op het net, maar ja, de mensen die géén gezeik hebben hoor je nooit; internet is niet echt een heel goed ijkpunt zeg maar.
De mensen die geen gezeik hebben met VAG zullen waarschijnlijk ook de voorgeschreven (of betere) olie gebruikt hebben.
VAG is nu eenmaal heel gevoelig op nokkenassen, vooral de pompverstuivers.
Heb nu ook een motor los liggen die heeft zelfs de aandrijving van de oliepomp met een soort distributieriempje wat in de olie loopt.
Als je daar niet de goede olie op doet zal het riempje kort worden en dan....
  woensdag 4 oktober 2017 @ 22:02:40 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174199486
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 21:47 schreef -niemand- het volgende:

[..]

... de aandrijving van de oliepomp met een soort distributieriempje wat in de olie loopt.
Als je daar niet de goede olie op doet zal het riempje kort worden en dan....
Klinkt als een k@tconstructie. :P
Waarom zou je zo'n ding met een riempje aandrijven ipv. met tandwielen; behalve om ¤2 extra winst te maken? Oliepompen gingen eigenlijk nooit kapot.
Maar vroeger gooiden we er natuurlijk ook geen Action olie in. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')