abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_172233521
registreer om deze reclame te verbergen
Mijn Opel Vectra B 1.6, bouwjaar 2001, automaat, km stand 131.000km staat op het laatste streepje olie.

Dus tijd om eens bij te vullen.

De laatste keer dat dit gebeurd is, is zo'n 1,5 jaar geleden en er is toen 5w40 ingegaan, echter weet ik niet meer wat voor merk.

Dus.. om dit forum actief te houden de zoveelste "Action of Merk olie" topic.

Wat is beter voor mijn Vectraatje?
2001 is niet zo heel jong meer, maar is ook nog geen oud barrel, heeft nog relatief weinig km gereden, is een automaat (voor zover dat er toe doet?)

Auto heeft geen zichtbare olie lekkage, althans ik zie niets in mijn garage op de stenen en ook geen 'zweet' via een lekkende klepdeksel pakking.

Wellicht moet het hele systeem eens "geflushed" worden, ik heb nog steeds zo'n flesje met van dat speciale flush hier staan, maar dat moet je bij de olie gooien vlak voordat het afgetapt wordt en dan de motor 5 minuten stationair laten draaien, bla bla, dan kan alleen maar bij de garage want ik heeft geen brug. Maar dat kan toch ook gewoon? Naar de garage gaan en zeggen, ik wil enkel olie laten aftappen en heb zelf wel olie ter vervanging, en dat ze voordat ze gaan aftappen even gaan flushen?

Maar goed?
Action/Lidl/Aldi of Merk Olie?
Ieder mens is uniek.
pi_172233753
Een oliewissel is niet zo duur hoor. Als je praktisch alles al laat doen bij de garage zou ik ook de olie (en oliefilter) van hun nemen. Zij kopen groot in dus ik gok op een vrij klein verschil. Tenzij je alles zelf doet uiteraard.
pi_172233809
Als je de olieverversing door een garage laat doen lijkt mij de kans dat ze de olie die je zelf hebt gekocht nihil.
Buiten dat: Als je het toch uitbesteedt kun je het lekker door hun laten uitzoeken welke viscositeit de olie moet hebben.
pi_172234861
registreer om deze reclame te verbergen
Voor wat betreft het merk: ik zou er de Action in doen, maar controleer wel of de olie die je dan kiest aan de juiste SAE-normen voldoet. In je boekje staat welke eisen de olie minimaal aan moet voldoen. Als de olie die je koopt dat ook doet, zie ik er geen enkel kwaad in om Action olie te gebruiken.

Ik ga ook een kannetje bij de Action halen. Mijn 940 gebruikt een beetje olie en tussen olieverversingen moet ik een keertje bijvullen.
Beledigd zijn is een keuze.
https://xkcd.com/1357/
pi_172235942
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 02:20 schreef Phalon het volgende:

Maar goed?
Action/Lidl/Aldi of Merk Olie?
Volsynthetische merkolie. Kijk ook naar de API-spec's.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  vrijdag 7 juli 2017 @ 13:49:12 #6
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_172242679
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 09:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Volsynthetische merkolie. Kijk ook naar de API-spec's.
Waarom volsyntheet? Zeker voor een atmosferische motor is een halfsyntheet goed genoeg.
Monkey killing monkey killing monkey. Over pieces of the ground.
Silly monkeys give them thumbs. They make a club.
And beat their brother, down. How they survive so misguided is a mystery.
pi_172243150
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 13:49 schreef Mano_ het volgende:
Waarom volsyntheet? Zeker voor een atmosferische motor is een halfsyntheet goed genoeg.
Atmosferische motor? Bestaat er ook een vacuummotor?

Volsyntheet omdat die de sludge minder laat ontstaan i.c. beter afvoert
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  vrijdag 7 juli 2017 @ 14:42:37 #8
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_172244187
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 14:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Atmosferische motor? Bestaat er ook een vacuummotor?

Volsyntheet omdat die de sludge minder laat ontstaan i.c. beter afvoert
Je snapt niet wat er met een atmosferische motor bedoeld wordt? Laat advies verder maar achterwege dan...
Monkey killing monkey killing monkey. Over pieces of the ground.
Silly monkeys give them thumbs. They make a club.
And beat their brother, down. How they survive so misguided is a mystery.
  vrijdag 7 juli 2017 @ 14:47:21 #9
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_172244330
Een 16 jarige Vectra boeit het echt niet meer welke olie je er in kiepert. Gewoon bij de universele garage of olieboer laten verversen met de goedkoopste olie, van de juiste dikte, die ze hebben.
#ivorytowerlivesmatter
pi_172251472
Ok, je bent lui. Snap ik, ik ben ook lui. Daarom fix ik dit tegenwoordig op deze manier:

aanbieding-caterpomp-oliepomp-6-liter-bol-model-pela.jpg

Of het je bodem leeghaalt? Daar zijn meningen over verdeeld. Maar meningen zijn vaak ook verdeeld of de carterplug daadwerkelijk in het diepste punt van het carter ligt. Zeker als je auto geheld staat op de krik.

Dus:
- geen krik
- geen zooi
- 10-20 minuten werk (van opwarmen tot aftappen tot vullen)
- meerdere malen te gebruiken

Hopelijk zit je oliefilter wel op een makkelijke plek. In elk geval, eenmaal zo'n ding voor 4 tientjes kopen en je hoeft de komende tijd voor barrels die je niet naar de garage brengt niet meer 89,99 aftikken voor een beurtje.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_172254557
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 19:11 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Ok, je bent lui. Snap ik, ik ben ook lui. Daarom fix ik dit tegenwoordig op deze manier:

[ afbeelding ]

Of het je bodem leeghaalt? Daar zijn meningen over verdeeld. Maar meningen zijn vaak ook verdeeld of de carterplug daadwerkelijk in het diepste punt van het carter ligt. Zeker als je auto geheld staat op de krik.

Dus:
- geen krik
- geen zooi
- 10-20 minuten werk (van opwarmen tot aftappen tot vullen)
- meerdere malen te gebruiken

Hopelijk zit je oliefilter wel op een makkelijke plek. In elk geval, eenmaal zo'n ding voor 4 tientjes kopen en je hoeft de komende tijd voor barrels die je niet naar de garage brengt niet meer 89,99 aftikken voor een beurtje.
Ja, en waar moet de slang dan in? Hoe weet je dat je tot op de bodem kont? Ik zet m'n auto een beetje schuin op blokken dan weet ik dat de smurrie onderin het carter, er ook uit druppelt.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_172256421
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 14:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Atmosferische motor? Bestaat er ook een vacuummotor?

Volsyntheet omdat die de sludge minder laat ontstaan i.c. beter afvoert
naast een atmosferische motor bestaat ook de motor met turbo..
Dus turboloze motoren zijn atmosferisch.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_172259329
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 21:14 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, en waar moet de slang dan in? Hoe weet je dat je tot op de bodem kont? Ik zet m'n auto een beetje schuin op blokken dan weet ik dat de smurrie onderin het carter, er ook uit druppelt.
Peilstok-schacht.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_172272128
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 22:18 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

naast een atmosferische motor bestaat ook de motor met turbo..
Dus turboloze motoren zijn atmosferisch.
Ik zal het een beetje voorzichtig aankleden en dus niet brengen als feit:
Met atmosferisch wordt een motorblok met carburateur bedoeld, turbo of niet.
Non-atmosferisch zijn auto's met injectie, turbo of niet.
pi_172272755
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 16:37 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik zal het een beetje voorzichtig aankleden en dus niet brengen als feit:
Met atmosferisch wordt een motorblok met carburateur bedoeld, turbo of niet.
Non-atmosferisch zijn auto's met injectie, turbo of niet.
Ok, maar als we wel de feiten volgen, dan is een atmosferische motor eentje waarvan de luchtinlaat voortkomt door natuurlijke atmosferisch druk ('naturally aspirated'), in plaats van een geforceerde aanvoer ('forced induction') door middel van een turbo of compressor :P Methode van brandstoftoevoer doet er niet toe, al is de combinatie van turbo en carb wel wat tricky.
  zaterdag 8 juli 2017 @ 16:57:51 #16
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_172272786
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 16:37 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik zal het een beetje voorzichtig aankleden en dus niet brengen als feit:
Met atmosferisch wordt een motorblok met carburateur bedoeld, turbo of niet.
Non-atmosferisch zijn auto's met injectie, turbo of niet.
Atmosferisch slaat op de inlaat lucht.
Zit er geen Turbo, compressor of iets anders wat aan drukvulling doet heb je een atmosferische motor .

*spuit 11 :(
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  zaterdag 8 juli 2017 @ 17:31:46 #17
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_172273708
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 16:37 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik zal het een beetje voorzichtig aankleden en dus niet brengen als feit:
Met atmosferisch wordt een motorblok met carburateur bedoeld, turbo of niet.
Non-atmosferisch zijn auto's met injectie, turbo of niet.
Niet juist. :)

Spuit11b :@
#ivorytowerlivesmatter
pi_172278566
Oke, ik heb olie gehaald bij de Action en de motor draait er niet minder om. Tenminste ik merk geen veranderingen. Gelijk maar 5 flessen meegenomen. 1 direct te plekke bij de Action er in de gedaan, 2 anderen blijven in de kofferbak voor als ik ergens 'droog' kom te staan en 2 stuks hier in de garage.

techno.jpg
Ieder mens is uniek.
  zaterdag 8 juli 2017 @ 23:33:12 #19
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_172282767
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 14:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Atmosferische motor? Bestaat er ook een vacuummotor?

Volsyntheet omdat die de sludge minder laat ontstaan i.c. beter afvoert
manmanman.

TS heeft 5 liter olie in dat ding erbij gegooit?
pi_172284058
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 16:37 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik zal het een beetje voorzichtig aankleden en dus niet brengen als feit:
Met atmosferisch wordt een motorblok met carburateur bedoeld, turbo of niet.
Non-atmosferisch zijn auto's met injectie, turbo of niet.
Nee dus.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  zondag 9 juli 2017 @ 00:36:46 #21
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_172284082
vannelle weet echt geen zak van auto's. Die lult helemaal uit zijn nek. Heel simpel, wel of geen aanblazen. Oh 11C.
  zondag 9 juli 2017 @ 00:55:26 #22
369251 Geralt
of Rivia
pi_172284305
Niemand koopt een middenklasser om er vervolgens gemiddeld slechts 8.187,5km per jaar mee te rijden 16 jaar lang.

Ergo: die teller is of rond of teruggedraaid.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zondag 9 juli 2017 @ 01:12:29 #23
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_172284510
quote:
7s.gif Op zondag 9 juli 2017 00:55 schreef Geralt het volgende:
Niemand koopt een middenklasser om er vervolgens gemiddeld slechts 8.187,5km per jaar mee te rijden 16 jaar lang.

Ergo: die teller is of rond of teruggedraaid.
Rond kan die niet. De nieuwe eigenaar gaat er ook raar mee om. Mijne staat ook maar op 247K.
Niemand weet waar 2e motor op staat. Zo raar is 10k per jaar niet.

Als je 5W40 in dat ding gooit zal het wel snel stuk zijn.
pi_172284873
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 00:36 schreef PluggieOD het volgende:
vannelle weet echt geen zak van auto's. Die lult helemaal uit zijn nek. Heel simpel, wel of geen aanblazen. Oh 11C.
Kan goed zijn dat ik het dit keer fout had en als dat zo is zal ik dat ook eerlijk toegeven maar eerlijk gezegd vind ik dat je een beetje de verkeerde toon aanslaat met je reactie.
Ken je mij? Weet je wat ik qua sleutelen allemaal heb gedaan?
Precies, dat weet je niet.
Bovendien zei ik in mijn typsel al dat ik het voorzichtig wou brengen omdat ik niet helemaal zeker was.
Dus mag het aub ff iets rustiger qua reageren?
Dank u.
pi_172286829
quote:
7s.gif Op zondag 9 juli 2017 00:55 schreef Geralt het volgende:
Niemand koopt een middenklasser om er vervolgens gemiddeld slechts 8.187,5km per jaar mee te rijden 16 jaar lang.

Ergo: die teller is of rond of teruggedraaid.
Hoeft niet.
Ik ken oudere mensen met een Mitsubishi Carisma, nieuw gekocht in 1998 toen ze een jaar of 70 waren. Die moest een jaar geleden weg vanwege omstandigheden. Km stand? 76.000

Een Opel Vectra met automaat lijkt me ook zo'n gevalletje
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_172286912
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:51 schreef Phalon het volgende:
Oke, ik heb olie gehaald bij de Action en de motor draait er niet minder om. Tenminste ik merk geen veranderingen. Gelijk maar 5 flessen meegenomen. 1 direct te plekke bij de Action er in de gedaan, 2 anderen blijven in de kofferbak voor als ik ergens 'droog' kom te staan en 2 stuks hier in de garage.

[ afbeelding ]
Lekker verstandig.... Open er een topic over, negeer alle adviezen en gooi er van die kutolie in.

Laat je olie vernieuwen pik....
pi_172310144
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 23:33 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

manmanman.

TS heeft 5 liter olie in dat ding erbij gegooit?
Nee, ik heb 5 flessen van 1 liter gekocht bij de Action en slechts 1 liter bijgevuld. Nu even wachten totdat de motor weer is afgekoeld en morgen even weer checken.


quote:
1s.gif Op zondag 9 juli 2017 09:47 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Lekker verstandig.... Open er een topic over, negeer alle adviezen en gooi er van die kutolie in.

Laat je olie vernieuwen pik....
Ik negeer niet alle adviezen maar zoveel opties worden er ook niet gegeven qua olie en merken. En een beetje zoektocht over het internet heeft me geleerd dat de goedkope olie tegenwoordig net zo prima kan zijn als de duurdere merk olies, waar je eigenlijk alleen maar voor het merk betaald.

Vergelijk het maar met Jumbo huismerk cola in vergelijking met Coca Cola. Wereld van verschil in prijs, maar de eigen huismerk is prima te pruimen. :)
Ieder mens is uniek.
pi_172311084
Het gaat er niet om welk merk je er in pleurt, zolang de spec maar overeenkomt. Het gaat er om dat je de oude troep er uit haalt en nieuwe olie er in doet.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_172311172
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 08:36 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Het gaat er niet om welk merk je er in pleurt, zolang de spec maar overeenkomt.
En dat kan prima met de olie van Action.
Zorg voor het goede type (vol/halfsyntheet), multigrade en SAE/ACEA specs.

Overigens: het is beter niet met warme motor olie bij te vullen, en als je dat doet, niet meteen 1 liter te doen. Doe dan een halve liter en peil op een later moment nog eens. Warme olie zet wat uit, en teveel toevoegen kan evengoed schadelijk zijn.
Beledigd zijn is een keuze.
https://xkcd.com/1357/
pi_172314254
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 08:50 schreef Worteltjestaart het volgende:

Overigens: het is beter niet met warme motor olie bij te vullen,
Maar toch wel aftappen met een warme (liefst: hete) motor??
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_172314351
Daarmee zou je wel net iets meer olie eruit kunnen krijgen. Het vloeit wat makkelijker.

Toch denk ik dat de meeste garagisten het hooguit 'lauwwarm' aftappen en niet heet, vanwege het feit dat je bijna standaard wat druppels op je handen krijgt als je de carterplug er af draait.
Beledigd zijn is een keuze.
https://xkcd.com/1357/
  dinsdag 11 juli 2017 @ 11:18:58 #32
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_172337624
quote:
7s.gif Op zondag 9 juli 2017 00:55 schreef Geralt het volgende:
Niemand koopt een middenklasser om er vervolgens gemiddeld slechts 8.187,5km per jaar mee te rijden 16 jaar lang.

Ergo: die teller is of rond of teruggedraaid.
Wat een bullshit :').

Maar goed, vaak moet je dan naar andere dingen qua slijtage/onderhoud dan hokken met 4 ton op de klok van hetzelfde bouwjaar.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_172337864
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 11:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar toch wel aftappen met een warme (liefst: hete) motor??
Aftappen met een draaiende motor toch.
pi_172338035
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 11:32 schreef Sloggi het volgende:
Aftappen met een draaiende motor toch.
En daarna niet vergeten te flushen met water en veel afwasmiddel voordat je er verse olie in doet.
Beledigd zijn is een keuze.
https://xkcd.com/1357/
pi_172340189
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 11:32 schreef Sloggi het volgende:
Aftappen met een draaiende motor toch.
Bij toerental 2000 - 2500 rpm.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_174127989
Even een updatetje op dit topic. Ik heb destijds een litertje Techno olie er bij gedaan, en het niveau is nog geen druppel gezakt.

Dus ik ben tevreden, de motor van de auto loopt soepel.

Merk olie? Misschien bij nieuwe auto's wel aan te bevelen, maar bij water oudere auto's kun je dus prima dit soort olie gebruiken.
Ieder mens is uniek.
pi_174139077
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.

nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele olin
life happens while you're pusing the throttle.
pi_174143665
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 15:08 schreef eXplorer1 het volgende:
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.

nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele olin
Wellicht omdat jij die 40k in minder dan een jaar hebt gereden en daarnaast regelmatig de olie goed “droogkookt”. Zo’n TS die de olie er lekker 2 jaar erin laat zitten met een slap zuigende cartervacuum (automaat =/= remmen op de motor) heeft denk ik eerder goede olie nodig. Of gewoon even later verversen en een nieuw filtertje erin.
.
pi_174144577
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 15:08 schreef eXplorer1 het volgende:
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.

nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele olin
ik waag me er toch mooi niet aan met een turbo..

Voor een atmosferische (niet VAG) bak zou ik ook niet al te moeilijk doen.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174146962
Trouwens, ik vond mijn Astra 1.6 al een traag kuthok. Hoe langzaam is een Vectra 1.6 Automaat?
.
  maandag 2 oktober 2017 @ 22:18:21 #41
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_174152064
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 23:01 schreef Phalon het volgende:
Even een updatetje op dit topic. Ik heb destijds een litertje Techno olie er bij gedaan, en het niveau is nog geen druppel gezakt.

Dus ik ben tevreden, de motor van de auto loopt soepel.

Merk olie? Misschien bij nieuwe auto's wel aan te bevelen, maar bij water oudere auto's kun je dus prima dit soort olie gebruiken.
Ga je ook nog een beurt (laten) doen? Zonder onderhoud kan hij nog zo soepel lijken te lopen, voor de zekerheid zou ik gewoon netjes de oliewissel doen. Weet je zeker dat het soepel blijft. Nu weet je niet of er 100% dezelfde olie is gebruikt en zijn daarmee ook de specifieke eigenschappen van de olie verdwenen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_174152722
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 20:08 schreef Fer het volgende:
Trouwens, ik vond mijn Astra 1.6 al een traag kuthok. Hoe langzaam is een Vectra 1.6 Automaat?
Opa komt je voorbij op zijn scootmobiel, maar die gaan maar 20 ofzo, dus op een gegeven moment zou je hem theoretisch gezien weer in kunnen halen.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174155969
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 22:18 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Ga je ook nog een beurt (laten) doen? Zonder onderhoud kan hij nog zo soepel lijken te lopen, voor de zekerheid zou ik gewoon netjes de oliewissel doen. Weet je zeker dat het soepel blijft. Nu weet je niet of er 100% dezelfde olie is gebruikt en zijn daarmee ook de specifieke eigenschappen van de olie verdwenen.
Hij krijgt z'n beurt wel, die heeft die net vorig jaar nog gehad. Toen heeft ie nieuwe olie gekregen en ik heb voor de zekerheid even nagevraagd wat voor type olie men gebruikt heeft. Mijn auto is niet de jongste meer, maar met slechts 133.000km op de teller zou hij theoretisch nog een poosje mee kunnen. Als ik de auto de volgende dag niet nodig ben dan maak ik er een gewoonte van de auto altijd in de garage te zetten. Mooi weer of geen mooi weer. :)
Ieder mens is uniek.
pi_174158720
Zolang het motorblok netjes op temperatuur komt maakt het (bijna) geen flikker uit wat voor olie erin zit.

10w40 zou op zich zelfs kunnen, maar waarom dat erin pleuren terwijl 5w40 technisch gezien superieur is? Vroeger werd 10w40 alleen gebruikt voor ouderwetse motoren waar 5w40 niet voor geschikt was en het was veel goedkoper. Nu is het verschil wisselgeld. Denk zelfs dat dit type blok met 15w40 zou kunnen draaien, maar dat is echt technisch inferieure olie (koud slijt je motor sneller, brandstofverbruik is hoger, en beschermt je motor minder bij Autobahn knal ritten).

Vergeet niet dat blok stamt af ergens uit de middeleeuwen. Het is gewoon een simpele 1.6i 16v met maar 100 pk ofzo. Het is geen 1.6i 16v VTEC met 160 pk ofzo die 9000 tpm moet draaien.

In Nederland zijn de snelheden ook relatief laag, waardoor de olie helemaal niet op zijn flikker krijgt qua olie temperatuur.
pi_174186969
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 18:22 schreef Fer het volgende:

[..]

Wellicht omdat jij die 40k in minder dan een jaar hebt gereden en daarnaast regelmatig de olie goed “droogkookt”. Zo’n TS die de olie er lekker 2 jaar erin laat zitten met een slap zuigende cartervacuum (automaat =/= remmen op de motor) heeft denk ik eerder goede olie nodig. Of gewoon even later verversen en een nieuw filtertje erin.
Daar geef ik je gelijk in, situatie was anders.

quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 19:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik waag me er toch mooi niet aan met een turbo..

Voor een atmosferische (niet VAG) bak zou ik ook niet al te moeilijk doen.
mjaahh, ik vind het wel prima, wat ik met de TDI ga doen weet ik nog niet, moet nog eea uitzoeken.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_174191612
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 15:08 schreef eXplorer1 het volgende:
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.

nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele olin
Een vag rijden en dan twijfelen of je er action olie in moet doen _O-

Ik zeg doen, en dan een topic maken hoe het mogelijk is dat je nokkenassen rond geworden zijn, of je distributie onder in het carter ligt ^O^

Ik zal NOOIT andere olie op een volkswagen doen dan de voorgeschreven.
Zelfs met bakolie ga ik voor de voorgeschreven.

Alles bij een vag is van peperkoek gemaakt. en als je er andere olie op doet kun je snel afscheid nemen van je motor.
Unne echte vent, riedt unne fendt.
Of unne eicher, net wat d'r op stal head stoan.
pi_174193205
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 17:21 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Een vag rijden en dan twijfelen of je er action olie in moet doen _O-

Ik zeg doen, en dan een topic maken hoe het mogelijk is dat je nokkenassen rond geworden zijn, of je distributie onder in het carter ligt ^O^

Ik zal NOOIT andere olie op een volkswagen doen dan de voorgeschreven.
Zelfs met bakolie ga ik voor de voorgeschreven.

Alles bij een vag is van peperkoek gemaakt. en als je er andere olie op doet kun je snel afscheid nemen van je motor.
leuk man, goed betoog ook ^O^

ik ga de voorgeschreven specificaties zoeken (die uit 2006 stammen dus, 11 jaar terug), die specificaties naast die van de action leggen en andere merken en dan maak ik een keuze.

Keuze zal zijn dezelfde specificatie of beter, specificaties die nergens op slaan of niks concreets opleveren leg ik overigens naast mij neer.

Bakolie, eens, doe ik ook altijd met automaten, dezelfde specificatie en/of beter.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_174193374
IK heb toen geen Audi gepakt om dat olie geneuzel. Horror verhalen zat op het net, maar ja, de mensen die gn gezeik hebben hoor je nooit; internet is niet echt een heel goed ijkpunt zeg maar.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174198990
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 18:44 schreef Sounddragon het volgende:
IK heb toen geen Audi gepakt om dat olie geneuzel. Horror verhalen zat op het net, maar ja, de mensen die gn gezeik hebben hoor je nooit; internet is niet echt een heel goed ijkpunt zeg maar.
De mensen die geen gezeik hebben met VAG zullen waarschijnlijk ook de voorgeschreven (of betere) olie gebruikt hebben.
VAG is nu eenmaal heel gevoelig op nokkenassen, vooral de pompverstuivers.
Heb nu ook een motor los liggen die heeft zelfs de aandrijving van de oliepomp met een soort distributieriempje wat in de olie loopt.
Als je daar niet de goede olie op doet zal het riempje kort worden en dan....
Unne echte vent, riedt unne fendt.
Of unne eicher, net wat d'r op stal head stoan.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 22:02:40 #50
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_174199486
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 21:47 schreef -niemand- het volgende:

[..]

... de aandrijving van de oliepomp met een soort distributieriempje wat in de olie loopt.
Als je daar niet de goede olie op doet zal het riempje kort worden en dan....
Klinkt als een [email protected] :P
Waarom zou je zo'n ding met een riempje aandrijven ipv. met tandwielen; behalve om 2 extra winst te maken? Oliepompen gingen eigenlijk nooit kapot.
Maar vroeger gooiden we er natuurlijk ook geen Action olie in. :)
#ivorytowerlivesmatter
pi_174199888
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 22:02 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Klinkt als een [email protected] :P
Waarom zou je zo'n ding met een riempje aandrijven ipv. met tandwielen; behalve om 2 extra winst te maken? Oliepompen gingen eigenlijk nooit kapot.
Maar vroeger gooiden we er natuurlijk ook geen Action olie in. :)
Waarschijnlijk minder weerstand of verliezen in de aandrijving. dus 0.001% brandstofbesparing :')
Unne echte vent, riedt unne fendt.
Of unne eicher, net wat d'r op stal head stoan.
pi_174201246
De Eco-boost blokjes van Ford hebben ook een interne d-riem die door de olie gaat. Volgens Ford reduceert dat frictie (en verbetert dus brandstofverbruik) en rekt dat het leven van de riem (of 'een autoleven lang', of iets van 200.000 km of zo). Gaat ook heel dunne olie in het blok, 5w20, en de oliepomp zelf is variabel in toeren.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')