Volsynthetische merkolie. Kijk ook naar de API-spec's.quote:
Waarom volsyntheet? Zeker voor een atmosferische motor is een halfsyntheet goed genoeg.quote:Op vrijdag 7 juli 2017 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Volsynthetische merkolie. Kijk ook naar de API-spec's.
Atmosferische motor? Bestaat er ook een vacuummotor?quote:Op vrijdag 7 juli 2017 13:49 schreef Mano_ het volgende:
Waarom volsyntheet? Zeker voor een atmosferische motor is een halfsyntheet goed genoeg.
Je snapt niet wat er met een atmosferische motor bedoeld wordt? Laat advies verder maar achterwege dan...quote:Op vrijdag 7 juli 2017 14:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Atmosferische motor? Bestaat er ook een vacuummotor?
Volsyntheet omdat die de sludge minder laat ontstaan i.c. beter afvoert
Ja, en waar moet de slang dan in? Hoe weet je dat je tot op de bodem kont? Ik zet m'n auto een beetje schuin op blokken dan weet ik dat de smurrie onderin het carter, er ook uit druppelt.quote:Op vrijdag 7 juli 2017 19:11 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Ok, je bent lui. Snap ik, ik ben ook lui. Daarom fix ik dit tegenwoordig op deze manier:
[ afbeelding ]
Of het je bodem leeghaalt? Daar zijn meningen over verdeeld. Maar meningen zijn vaak ook verdeeld of de carterplug daadwerkelijk in het diepste punt van het carter ligt. Zeker als je auto geheld staat op de krik.
Dus:
- geen krik
- geen zooi
- 10-20 minuten werk (van opwarmen tot aftappen tot vullen)
- meerdere malen te gebruiken
Hopelijk zit je oliefilter wel op een makkelijke plek. In elk geval, eenmaal zo'n ding voor 4 tientjes kopen en je hoeft de komende tijd voor barrels die je niet naar de garage brengt niet meer 89,99 aftikken voor een beurtje.
naast een atmosferische motor bestaat ook de motor met turbo..quote:Op vrijdag 7 juli 2017 14:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Atmosferische motor? Bestaat er ook een vacuummotor?
Volsyntheet omdat die de sludge minder laat ontstaan i.c. beter afvoert
Peilstok-schacht.quote:Op vrijdag 7 juli 2017 21:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, en waar moet de slang dan in? Hoe weet je dat je tot op de bodem kont? Ik zet m'n auto een beetje schuin op blokken dan weet ik dat de smurrie onderin het carter, er ook uit druppelt.
Ik zal het een beetje voorzichtig aankleden en dus niet brengen als feit:quote:Op vrijdag 7 juli 2017 22:18 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
naast een atmosferische motor bestaat ook de motor met turbo..
Dus turboloze motoren zijn atmosferisch.
Oké, maar als we wel de feiten volgen, dan is een atmosferische motor eentje waarvan de luchtinlaat voortkomt door natuurlijke atmosferisch druk ('naturally aspirated'), in plaats van een geforceerde aanvoer ('forced induction') door middel van een turbo of compressor Methode van brandstoftoevoer doet er niet toe, al is de combinatie van turbo en carb wel wat tricky.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:37 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik zal het een beetje voorzichtig aankleden en dus niet brengen als feit:
Met atmosferisch wordt een motorblok met carburateur bedoeld, turbo of niet.
Non-atmosferisch zijn auto's met injectie, turbo of niet.
Atmosferisch slaat op de inlaat lucht.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:37 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik zal het een beetje voorzichtig aankleden en dus niet brengen als feit:
Met atmosferisch wordt een motorblok met carburateur bedoeld, turbo of niet.
Non-atmosferisch zijn auto's met injectie, turbo of niet.
Niet juist.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:37 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik zal het een beetje voorzichtig aankleden en dus niet brengen als feit:
Met atmosferisch wordt een motorblok met carburateur bedoeld, turbo of niet.
Non-atmosferisch zijn auto's met injectie, turbo of niet.
manmanman.quote:Op vrijdag 7 juli 2017 14:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Atmosferische motor? Bestaat er ook een vacuummotor?
Volsyntheet omdat die de sludge minder laat ontstaan i.c. beter afvoert
Nee dus.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:37 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik zal het een beetje voorzichtig aankleden en dus niet brengen als feit:
Met atmosferisch wordt een motorblok met carburateur bedoeld, turbo of niet.
Non-atmosferisch zijn auto's met injectie, turbo of niet.
Rond kan die niet. De nieuwe eigenaar gaat er ook raar mee om. Mijne staat ook maar op 247K.quote:Op zondag 9 juli 2017 00:55 schreef Geralt het volgende:
Niemand koopt een middenklasser om er vervolgens gemiddeld slechts 8.187,5km per jaar mee te rijden 16 jaar lang.
Ergo: die teller is of rond of teruggedraaid.
Kan goed zijn dat ik het dit keer fout had en als dat zo is zal ik dat ook eerlijk toegeven maar eerlijk gezegd vind ik dat je een beetje de verkeerde toon aanslaat met je reactie.quote:Op zondag 9 juli 2017 00:36 schreef PluggieOD het volgende:
vannelle weet echt geen zak van auto's. Die lult helemaal uit zijn nek. Heel simpel, wel of geen aanblazen. Oh 11C.
Hoeft niet.quote:Op zondag 9 juli 2017 00:55 schreef Geralt het volgende:
Niemand koopt een middenklasser om er vervolgens gemiddeld slechts 8.187,5km per jaar mee te rijden 16 jaar lang.
Ergo: die teller is of rond of teruggedraaid.
Lekker verstandig.... Open er een topic over, negeer alle adviezen en gooi er van die kutolie in.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 20:51 schreef Phalon het volgende:
Oke, ik heb olie gehaald bij de Action en de motor draait er niet minder om. Tenminste ik merk geen veranderingen. Gelijk maar 5 flessen meegenomen. 1 direct te plekke bij de Action er in de gedaan, 2 anderen blijven in de kofferbak voor als ik ergens 'droog' kom te staan en 2 stuks hier in de garage.
[ afbeelding ]
Nee, ik heb 5 flessen van 1 liter gekocht bij de Action en slechts 1 liter bijgevuld. Nu even wachten totdat de motor weer is afgekoeld en morgen even weer checken.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 23:33 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
manmanman.
TS heeft 5 liter olie in dat ding erbij gegooit?
Ik negeer niet alle adviezen maar zoveel opties worden er ook niet gegeven qua olie en merken. En een beetje zoektocht over het internet heeft me geleerd dat de goedkope olie tegenwoordig net zo prima kan zijn als de duurdere merk olies, waar je eigenlijk alleen maar voor het merk betaald.quote:Op zondag 9 juli 2017 09:47 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Lekker verstandig.... Open er een topic over, negeer alle adviezen en gooi er van die kutolie in.
Laat je olie vernieuwen pik....
En dat kan prima met de olie van Action.quote:Op maandag 10 juli 2017 08:36 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Het gaat er niet om welk merk je er in pleurt, zolang de spec maar overeenkomt.
Maar toch wel aftappen met een warme (liefst: hete) motor??quote:Op maandag 10 juli 2017 08:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Overigens: het is beter niet met warme motor olie bij te vullen,
Wat een bullshit .quote:Op zondag 9 juli 2017 00:55 schreef Geralt het volgende:
Niemand koopt een middenklasser om er vervolgens gemiddeld slechts 8.187,5km per jaar mee te rijden 16 jaar lang.
Ergo: die teller is of rond of teruggedraaid.
Aftappen met een draaiende motor toch.quote:Op maandag 10 juli 2017 11:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar toch wel aftappen met een warme (liefst: hete) motor??
En daarna niet vergeten te flushen met water en veel afwasmiddel voordat je er verse olie in doet.quote:
Bij toerental 2000 - 2500 rpm.quote:
Wellicht omdat jij die 40k in minder dan een jaar hebt gereden en daarnaast regelmatig de olie goed “droogkookt”. Zo’n TS die de olie er lekker 2 jaar erin laat zitten met een slap zuigende cartervacuum (automaat =/= remmen op de motor) heeft denk ik eerder goede olie nodig. Of gewoon even later verversen en een nieuw filtertje erin.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:08 schreef eXplorer1 het volgende:
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.
nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele oliën
ik waag me er toch mooi niet aan met een turbo..quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:08 schreef eXplorer1 het volgende:
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.
nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele oliën
Ga je ook nog een beurt (laten) doen? Zonder onderhoud kan hij nog zo soepel lijken te lopen, voor de zekerheid zou ik gewoon netjes de oliewissel doen. Weet je zeker dat het soepel blijft. Nu weet je niet of er 100% dezelfde olie is gebruikt en zijn daarmee ook de specifieke eigenschappen van de olie verdwenen.quote:Op zondag 1 oktober 2017 23:01 schreef Phalon het volgende:
Even een updatetje op dit topic. Ik heb destijds een litertje Techno olie er bij gedaan, en het niveau is nog geen druppel gezakt.
Dus ik ben tevreden, de motor van de auto loopt soepel.
Merk olie? Misschien bij nieuwe auto's wel aan te bevelen, maar bij water oudere auto's kun je dus prima dit soort olie gebruiken.
Opa komt je voorbij op zijn scootmobiel, maar die gaan maar 20 ofzo, dus op een gegeven moment zou je hem theoretisch gezien weer in kunnen halen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 20:08 schreef Fer het volgende:
Trouwens, ik vond mijn Astra 1.6 al een traag kuthok. Hoe langzaam is een Vectra 1.6 Automaat?
Hij krijgt z'n beurt wel, die heeft die net vorig jaar nog gehad. Toen heeft ie nieuwe olie gekregen en ik heb voor de zekerheid even nagevraagd wat voor type olie men gebruikt heeft. Mijn auto is niet de jongste meer, maar met slechts 133.000km op de teller zou hij theoretisch nog een poosje mee kunnen. Als ik de auto de volgende dag niet nodig ben dan maak ik er een gewoonte van de auto altijd in de garage te zetten. Mooi weer of geen mooi weer.quote:Op maandag 2 oktober 2017 22:18 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Ga je ook nog een beurt (laten) doen? Zonder onderhoud kan hij nog zo soepel lijken te lopen, voor de zekerheid zou ik gewoon netjes de oliewissel doen. Weet je zeker dat het soepel blijft. Nu weet je niet of er 100% dezelfde olie is gebruikt en zijn daarmee ook de specifieke eigenschappen van de olie verdwenen.
Daar geef ik je gelijk in, situatie was anders.quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:22 schreef Fer het volgende:
[..]
Wellicht omdat jij die 40k in minder dan een jaar hebt gereden en daarnaast regelmatig de olie goed “droogkookt”. Zo’n TS die de olie er lekker 2 jaar erin laat zitten met een slap zuigende cartervacuum (automaat =/= remmen op de motor) heeft denk ik eerder goede olie nodig. Of gewoon even later verversen en een nieuw filtertje erin.
mjaahh, ik vind het wel prima, wat ik met de TDI ga doen weet ik nog niet, moet nog eea uitzoeken.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:02 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ik waag me er toch mooi niet aan met een turbo..
Voor een atmosferische (niet VAG) bak zou ik ook niet al te moeilijk doen.
Een vag rijden en dan twijfelen of je er action olie in moet doenquote:Op maandag 2 oktober 2017 15:08 schreef eXplorer1 het volgende:
40K gedraaid met een Saab 2.0T motor die bijna 300pk kachelde, elke dag stampen met het hok met action olie erin (5w40) met uitlaatgastemperaturen ver boven toegestaan (soms 900c +), bij het preventief swappen van de motor zag ik dat de de lagerschalen en zuigerveren/cilinderwanden perfect waren, sindsdien flikker ik gewoon action olie in mijn auto, was voor mij genoeg bewijs.
nu met de TDI ben ik er nog niet zeker van, moderne TDI's schijnen wel autistisch te doen met simpele oliën
leuk man, goed betoog ookquote:Op woensdag 4 oktober 2017 17:21 schreef -niemand- het volgende:
[..]
Een vag rijden en dan twijfelen of je er action olie in moet doen
Ik zeg doen, en dan een topic maken hoe het mogelijk is dat je nokkenassen rond geworden zijn, of je distributie onder in het carter ligt
Ik zal NOOIT andere olie op een volkswagen doen dan de voorgeschreven.
Zelfs met bakolie ga ik voor de voorgeschreven.
Alles bij een vag is van peperkoek gemaakt. en als je er andere olie op doet kun je snel afscheid nemen van je motor.
De mensen die geen gezeik hebben met VAG zullen waarschijnlijk ook de voorgeschreven (of betere) olie gebruikt hebben.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 18:44 schreef Sounddragon het volgende:
IK heb toen geen Audi gepakt om dat olie geneuzel. Horror verhalen zat op het net, maar ja, de mensen die géén gezeik hebben hoor je nooit; internet is niet echt een heel goed ijkpunt zeg maar.
Klinkt als een k@tconstructie.quote:Op woensdag 4 oktober 2017 21:47 schreef -niemand- het volgende:
[..]
... de aandrijving van de oliepomp met een soort distributieriempje wat in de olie loopt.
Als je daar niet de goede olie op doet zal het riempje kort worden en dan....
Waarschijnlijk minder weerstand of verliezen in de aandrijving. dus 0.001% brandstofbesparingquote:Op woensdag 4 oktober 2017 22:02 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Klinkt als een k@tconstructie.
Waarom zou je zo'n ding met een riempje aandrijven ipv. met tandwielen; behalve om ¤2 extra winst te maken? Oliepompen gingen eigenlijk nooit kapot.
Maar vroeger gooiden we er natuurlijk ook geen Action olie in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |