abonnement Unibet Coolblue
pi_172216681
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 14:12 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Heeft ze nooit zorgtoeslag aangevraagd?

Toeslagen ben je zelf verantwoordelijk voor..
Jawel ze krijgt altijd zorgtoeslag, maar nu staat er dat het nog niet bekend is terwijl dat voorgaande jaren wel altijd al zo was
pi_172216736
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 15:22 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

Jawel ze krijgt altijd zorgtoeslag, maar nu staat er dat het nog niet bekend is terwijl dat voorgaande jaren wel altijd al zo was
Is ze later geweest met belastingaangifte?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_172216895
De huurtoeslag voor dit jaar in ieder geval stopzetten.
Let ook je vermogen: dit mag niet boven de 25.000 per (mede)bewoner liggen of boven de 50.000 als jullie elkaars toeslagpartner zijn.
pi_172217382
Spookbewoner, erfenis, loonsverhoging, nieuwe medebewoners?

Als de oorzaak onduidelijk blijft; maak een afspraak met het belastingkantoor. Ga niet met de belastingtelefoon bellen, dat is echt een ramp en raak je van de regen in de drup.
pi_172217533
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 15:47 schreef GS-Raw het volgende:
Spookbewoner, erfenis, loonsverhoging, nieuwe medebewoners?

Als de oorzaak onduidelijk blijft; maak een afspraak met het belastingkantoor. Ga niet met de belastingtelefoon bellen, dat is echt een ramp en raak je van de regen in de drup.
Topic lezen was te veel moeite?
pi_172217886
quote:
2s.gif Op donderdag 6 juli 2017 15:30 schreef DJKoster het volgende:
De huurtoeslag voor dit jaar in ieder geval stopzetten.
Let ook je vermogen: dit mag niet boven de 25.000 per (mede)bewoner liggen of boven de 50.000 als jullie elkaars toeslagpartner zijn.
Niet stopzetten, maar je geschat inkomen dusdanig hoog instellen dat je geen huurtoeslag meer krijgt. Want dan berekent het systeem automatisch of je met terugwerkende kracht alsnog recht hebt op huurtoeslag. Bij stopzetten zeg je eigenlijk tegen de belastingdienst : reken maar niet na, ik heb er toch geen recht op. Dat heeft nu dezelfde uitkomst, maar kan in de toekomst wel verschil uitmaken (als TS bijvoorbeeld uit huis gaat).
Somebody that I used to know
pi_172218344
Ts kan dan de huurtoeslag van moeder wel betalen. Obv zijn inkomen is er geen recht op toeslag. Dat is consequentie van thuiswonen met een fulltime inkomen.
pi_172218627
Als ik mijn moeders inkomen wilt wijzigen moet ik het inkomen van mijn moeder opgeven.
Dit staat al goed ingevuld, over mijn inkomen word niets gevraagd.
Ik betaal al honderden euro's kostgeld omdat anders mijn moeder niet rond kan komen.
Als ik ook nog eens de huurtoeslag erbij moet betalen dan kan ik net zo goed op mezelf gaan wonen, ik betaal dan wel iets meer maar het zou wel een goed moment zijn lijkt me :)
pi_172218657
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 15:54 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Topic lezen was te veel moeite?
?
  donderdag 6 juli 2017 @ 16:46:12 #60
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_172219112
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 16:31 schreef 0108daniel het volgende:
Als ik mijn moeders inkomen wilt wijzigen moet ik het inkomen van mijn moeder opgeven.
Dit staat al goed ingevuld, over mijn inkomen word niets gevraagd.
Ik betaal al honderden euro's kostgeld omdat anders mijn moeder niet rond kan komen.
Als ik ook nog eens de huurtoeslag erbij moet betalen dan kan ik net zo goed op mezelf gaan wonen, ik betaal dan wel iets meer maar het zou wel een goed moment zijn lijkt me :)
nee, je moet met je eigen digid inloggen in mijn toeslagen. En bij je moeder kun je wel de berekening van huurtoeslag bekijken en ook zien wat voor inkomen daar van jou staat.
pi_172219659
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 16:46 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

nee, je moet met je eigen digid inloggen in mijn toeslagen. En bij je moeder kun je wel de berekening van huurtoeslag bekijken en ook zien wat voor inkomen daar van jou staat.
Ah dankjewel, ik zal als ik thuis ben eens kijken :)
pi_172220031
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 16:46 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

nee, je moet met je eigen digid inloggen in mijn toeslagen. En bij je moeder kun je wel de berekening van huurtoeslag bekijken en ook zien wat voor inkomen daar van jou staat.
Ik heb net ook even zitten kijken, maar volgens mij moet je wel bij de digid van zijn moeder zijn. Je kan daar in het rekenvoorbeeld aangeven dat er een inwoner is en wat zijn inkomen is.

Enige wat ik daarvan niet begrijp, is hoe ze weten welke leeftijd de inwoner heeft, aangezien bij de voorwaarden staat dat ze dat automatisch goed berekenen. Maar ja, dan moeten ze wel die kennis hebben. Zou goed kunnen dat TS het toch in z'n eigen Digid moet vermelden, maar ergens vind ik dat gek, want de huurtoeslag wordt aangevraagd op naam van zijn moeder...
Somebody that I used to know
pi_172220093
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 16:32 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

?
Oorzaak is al lang en breed achterhaald en heeft niets met erfenissen of spookbewoners te maken. Als je het topic had gelezen, had je dat ook niet hoeven opperen.
Somebody that I used to know
  donderdag 6 juli 2017 @ 17:19:45 #64
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_172220113
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 17:17 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik heb net ook even zitten kijken, maar volgens mij moet je wel bij de digid van zijn moeder zijn. Je kan daar in het rekenvoorbeeld aangeven dat er een inwoner is en wat zijn inkomen is.

Enige wat ik daarvan niet begrijp, is hoe ze weten welke leeftijd de inwoner heeft, aangezien bij de voorwaarden staat dat ze dat automatisch goed berekenen. Maar ja, dan moeten ze wel die kennis hebben. Zou goed kunnen dat TS het toch in z'n eigen Digid moet vermelden, maar ergens vind ik dat gek, want de huurtoeslag wordt aangevraagd op naam van zijn moeder...
allemaal met bsn toch, zit alles aan gekoppeld.
pi_172220186
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 17:19 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

allemaal met bsn toch, zit alles aan gekoppeld.
Is, achteraf. Maar niet vooraf. Dus moet de moeder vooraf aangeven op basis van welk totaal inkomen ze de huurtoeslag aanvraagt.
Somebody that I used to know
  donderdag 6 juli 2017 @ 17:41:17 #66
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_172220873
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 17:21 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Is, achteraf. Maar niet vooraf. Dus moet de moeder vooraf aangeven op basis van welk totaal inkomen ze de huurtoeslag aanvraagt.
nee iedereen moet zelf z'n inkomen schatten en doorgeven en dat wordt dan al bij elkaar opgeteld. Tenminste, toen ik nog huurtoeslag kreeg en met m'n vriend samenwoonde ging t zo.
pi_172221080
Heel vervelend Ts.

Maar per ingang van berekeningsjaar 2016 ( peildatum 1 januari 2016) was je geen 23 jaar meer en verviel de vrijstelling van ¤ 4.773 en telde je volledige inkomen mee voor de berekening van de huurtoeslag 2016. Met jouw inkomen en met die van je moeder kwam je boven de inkomensgrens van ¤ 30.000.

In 2017 is de grens ¤ 30.150 en daar zullen jullie gezamenlijk ook waarschijnlijk boven zitten. Dus nu spoedig inkomen aanpassen ( dus niet de toeslag stopzetten... want misschien ga je dit jaar wel of uit huis of krijg je minder inkomen?)

In 2015 had je moeder het geluk dat de inkomensvrijstelling ivm je leeftijd gehanteerd werd. En dat de belastingdienst de toeslag zelf niet stopte in 2016 is omdat de belastingdienst niet van te voren weet of je het hele jaar bij je moeder blijft wonen of dat je inkomen gezamenlijk te hoog is. Helaas hebben ze geen glazen bol..

De burger moet zelf wijzigingen doorvoeren in een lopend jaar om die reden.
Zuur, maar het is niet anders. Zo is de wet.

artikel 7 lid 6 AWIR

Het toetsingsinkomen van een medebewoner die een eerstegraads bloed- of aanverwant in de neergaande lijn of een pleegkind is van de belanghebbende, van zijn partner, of van een medebewoner, en die bij de aanvang van het berekeningsjaar de leeftijd van 23 jaar niet heeft bereikt, wordt voor de toepassing van het tweede lid slechts in aanmerking genomen voor zover het meer bedraagt dan ¤ 4.773.
pi_172221229
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 13:52 schreef Postbus100 het volgende:
Maar waarom komen mensen hier eigenlijk met 27 jaar aanzetten? Is daar ook nog iets mee?
Nee, heeft hier niks mee te maken. Al zou Ts 27 jaar zijn dan nog niet. Ik lees dat hij enige kind is en daarom zal hij geen toeslagpartner worden van zijn moeder op basis van de Omzigt wetgeving.

Dat is alleen in als Ts bijvoorbeeld een kind heeft en als 27 jarige bij zijn alleenstaande moeder intrekt. Dan wordt hij ( op basis van Omzigt wetgeving) toeslagpartner als hij 27 jaar zou zijn.
pi_172221795
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 17:41 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

nee iedereen moet zelf z'n inkomen schatten en doorgeven en dat wordt dan al bij elkaar opgeteld. Tenminste, toen ik nog huurtoeslag kreeg en met m'n vriend samenwoonde ging t zo.
Nee, als ze weten dat je een toeslagpartner hebt word het gewoon gevraagd bij degene die de toeslag aanvraagt / krijgt.

Dat zijn gewoon wijzigingen die je zelf kan aanbrengen in mijn toeslagen.
  donderdag 6 juli 2017 @ 18:41:01 #70
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_172222200
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 18:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee, als ze weten dat je een toeslagpartner hebt word het gewoon gevraagd bij degene die de toeslag aanvraagt / krijgt.

Dat zijn gewoon wijzigingen die je zelf kan aanbrengen in mijn toeslagen.
ja maar Ts is geen toeslagpartner, maar een medebewoner.
pi_172222268
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 18:41 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

ja maar Ts is geen toeslagpartner, maar een medebewoner.
Dus moet de huurtoeslagaanvrager (=moeder van TS) (van tevoren) aangeven wat het totale inkomen is van de bewoners. Dat doe je samen. Niet ieder voor zich op z'n eigen digid-account.
Somebody that I used to know
pi_172222351
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 18:41 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

ja maar Ts is geen toeslagpartner, maar een medebewoner.
Wat postbus aangeeft, je moet sowieso het inkomen van iedereen die meetelt opgeven.

Wel denk ik dat TS niet meetelt en volgens mij maken ze ergens een fout.

Ook bij mijn moeder zit de BD op dit moment te kutten met alimentatie die zij nog krijgt van mijn vader en gaan ze nu zo ver dat ze over 2017 nu al moet betalen, wat volgens niet kan maar toch dwingen ze het af en ga er maar eens tegenin, bezwaarbrief dit en dat en dan draaien ze het weer terug tot de volgende lul bij de BD weer langskomt (want het is een komen en gaan en niemand checkt de geschiedenis) en het weer opnieuw begint.
pi_172222918
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 17:56 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Nee, heeft hier niks mee te maken. Al zou Ts 27 jaar zijn dan nog niet. Ik lees dat hij enige kind is en daarom zal hij geen toeslagpartner worden van zijn moeder op basis van de Omzigt wetgeving.

Dat is alleen in als Ts bijvoorbeeld een kind heeft en als 27 jarige bij zijn alleenstaande moeder intrekt. Dan wordt hij ( op basis van Omzigt wetgeving) toeslagpartner als hij 27 jaar zou zijn.
Dat dacht ik ook, maar het was puur nieuwsgierigheid waarom de leeftijd van 27 ineens vanuit verschillende kanten wordt genoemd. Blijkbaar iets wat ermee samenhangt. Was puur nieuwsgierigheid.
Somebody that I used to know
pi_172223123
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 18:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Wat postbus aangeeft, je moet sowieso het inkomen van iedereen die meetelt opgeven.

Wel denk ik dat TS niet meetelt en volgens mij maken ze ergens een fout.

Ook bij mijn moeder zit de BD op dit moment te kutten met alimentatie die zij nog krijgt van mijn vader en gaan ze nu zo ver dat ze over 2017 nu al moet betalen, wat volgens niet kan maar toch dwingen ze het af en ga er maar eens tegenin, bezwaarbrief dit en dat en dan draaien ze het weer terug tot de volgende lul bij de BD weer langskomt (want het is een komen en gaan en niemand checkt de geschiedenis) en het weer opnieuw begint.
Waarom zou Ts niet meetellen? Hij is medebewoner voor de huurtoeslag. Dat hij geen toeslagpartner is maakt voor de huurtoeslag niet uit. Het gezamenlijke inkomen telt.

Partneralimentatie telt mee als inkomen voor de huurtoeslag. Als het inkomen van je moeder over 2016 is vastgesteld door de inkomstenbelasting kan de dienst Toeslagen er voor kiezen om het vastgestelde inkomen van 2016 te indexeren voor het jaar 2017. Dit zou kunnen betekenen dat er op basis van die gegevens al duidelijk is dat je moeder geen recht heeft over 2017 en dan start de invordering gewoon nu al. Het hoeft niet altijd achteraf...

Als dat het probleem is tenminste...er zijn legio oorzaken waarom de dienst nu al terugvordert...
pi_172223262
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:19 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Waarom zou Ts niet meetellen? Hij is medebewoner voor de huurtoeslag. Dat hij geen toeslagpartner is maakt voor de huurtoeslag niet uit. Het gezamenlijke inkomen telt.

Partneralimentatie telt mee als inkomen voor de huurtoeslag. Als het inkomen van je moeder over 2016 is vastgesteld door de inkomstenbelasting kan de dienst Toeslagen er voor kiezen om het vastgestelde inkomen van 2016 te indexeren voor het jaar 2017. Dit zou kunnen betekenen dat er op basis van die gegevens al duidelijk is dat je moeder geen recht heeft over 2017 en dan start de invordering gewoon nu al. Het hoeft niet altijd achteraf...

Als dat het probleem is tenminste...er zijn legio oorzaken waarom de dienst nu al terugvordert...
Nee ging niet om combinatie met huurtoeslag in mijn moeders geval.
Puur om de belasting al innen over het inkomen.

Maar als medebewoner telt hij wel mee inderdaad, ik zat in mijn hoofd nog bij toeslagpartners.
pi_172223459
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee ging niet om combinatie met huurtoeslag in mijn moeders geval.
Puur om de belasting al innen over het inkomen.

Maar als medebewoner telt hij wel mee inderdaad, ik zat in mijn hoofd nog bij toeslagpartners.
Ok. Ja dat je belasting betaald over partneralimentatie is natuurlijk normaal. Al begrijp ikj dat als dat je enige inkomen is dat iemand dan kan vergeten (of er niet bij stil staat...) dat hij een voorlopige aanslag eigenlijk moet ontvangen om maandelijks belasting af te dragen en dan schrikt als er ineens een definitieve aanslag op de mat valt met een invorderingsverzoek.

PA is namelijk inkomen en daar dient inkomstenbelasting over betaald te worden. Als ze een bijstandsuitkering had gehad had ze ook belasting betaald. Alleen had de gemeenste de bruto/netto berekening dan gemaakt en netto uitbetaald. De PA ontvang je bruto.
pi_172223515
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 16:31 schreef 0108daniel het volgende:
Als ik mijn moeders inkomen wilt wijzigen moet ik het inkomen van mijn moeder opgeven.
Dit staat al goed ingevuld, over mijn inkomen word niets gevraagd.
Ik betaal al honderden euro's kostgeld omdat anders mijn moeder niet rond kan komen.
Als ik ook nog eens de huurtoeslag erbij moet betalen dan kan ik net zo goed op mezelf gaan wonen, ik betaal dan wel iets meer maar het zou wel een goed moment zijn lijkt me :)
Je moet ook niet het inkomen van je moeder wijzigen. Je moet aangeven in bij de berekening van de huurtoeslag dat er ook een medebewoner is (Jij) en daarvan de gevraagde gegevens invullen. Dit moet in de Digid account van je moeder.
  Moderator donderdag 6 juli 2017 @ 19:38:27 #78
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172223559
Doe eens een voorschotberekening. Dan weet je voldoende.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172227078
Een onderhuurder is geen medebewoner. Dus in bezwaar gaan en een huurcontract meesturen voor je kamer. Edit: dit telt weer niet bij kind dus heb je niks aan.
pi_172229473
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 17:50 schreef Bloem75 het volgende:
Heel vervelend Ts.

Maar per ingang van berekeningsjaar 2016 ( peildatum 1 januari 2016) was je geen 23 jaar meer en verviel de vrijstelling van ¤ 4.773 en telde je volledige inkomen mee voor de berekening van de huurtoeslag 2016. Met jouw inkomen en met die van je moeder kwam je boven de inkomensgrens van ¤ 30.000.

In 2017 is de grens ¤ 30.150 en daar zullen jullie gezamenlijk ook waarschijnlijk boven zitten. Dus nu spoedig inkomen aanpassen ( dus niet de toeslag stopzetten... want misschien ga je dit jaar wel of uit huis of krijg je minder inkomen?)

In 2015 had je moeder het geluk dat de inkomensvrijstelling ivm je leeftijd gehanteerd werd. En dat de belastingdienst de toeslag zelf niet stopte in 2016 is omdat de belastingdienst niet van te voren weet of je het hele jaar bij je moeder blijft wonen of dat je inkomen gezamenlijk te hoog is. Helaas hebben ze geen glazen bol..

De burger moet zelf wijzigingen doorvoeren in een lopend jaar om die reden.
Zuur, maar het is niet anders. Zo is de wet.

artikel 7 lid 6 AWIR

Het toetsingsinkomen van een medebewoner die een eerstegraads bloed- of aanverwant in de neergaande lijn of een pleegkind is van de belanghebbende, van zijn partner, of van een medebewoner, en die bij de aanvang van het berekeningsjaar de leeftijd van 23 jaar niet heeft bereikt, wordt voor de toepassing van het tweede lid slechts in aanmerking genomen voor zover het meer bedraagt dan ¤ 4.773.
We komen niet boven de 30.000, het is nog geen eens 25.000 euro.
Maar blijkbaar vervalt dan ook de vrijstelling alleen omdat ik ouder dan 23 ben.
pi_172231221
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 22:42 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

We komen niet boven de 30.000, het is nog geen eens 25.000 euro.
Maar blijkbaar vervalt dan ook de vrijstelling alleen omdat ik ouder dan 23 ben.
De vrijstelling heeft niets met de hoogte van het werkelijke inkomen te maken. Wel op de hoogte van de huurtoeslag.

Uitgaande van zowel voorheen als nu een gezamenlijk inkomen van 25000 euro, werd voorheen 25000 min 4773 (=20227 euro) gebruikt als gezamenlijk jaarinkomen voor berekening van de hoogte van de huurtoeslag.

Nu is de vrijstelling vervallen, en rekent men met 25000 euro als gezamenlijk jaarinkomen. En dan zit je met een inkomen waarbij de huurtoeslag wordt afgebouwd.

Ook wel even opletten dat het om bruto inkomsten gaat, inclusief vakantiegeld. Dat is dus heel veel meer dan 12 keer het maandbedrag wat jullie te besteden hebben.

Bij een huur van 600 euro per maand, is het verschil in huurtoeslag ongeveer 1200 euro op jaarbasis, uitgaande van een gezamenlijk inkomen van 25.000 euro en het verschil met/zonder de vrijstelling.

Het lijkt er dan ook op, dat jullie gezamenlijk bruto jaarinkomen hoger is. Ruim 3000 euro terugbetalen komt namelijk ongeveer overeen met het terugbetalen van de maximale huurtoeslag, terwijl je (afhankelijk van de hoogte van de huur) met 25.000 euro inkomsten bog recht hebt op ongeveer 2000 euro huurtoeslag.

In de genoemde cijfers, of in jouw interpretatie er van klopt nog een en ander niet.
pi_172231553
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 22:42 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

We komen niet boven de 30.000, het is nog geen eens 25.000 euro.
Maar blijkbaar vervalt dan ook de vrijstelling alleen omdat ik ouder dan 23 ben.
minder dan 25k bruto samen? minimumloon is al 20k.
:]
pi_172231789
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 00:01 schreef wootahH het volgende:

[..]

minder dan 25k bruto samen? minimumloon is al 20k.
Dat is inderdaad bijzonder, wanneer zoon fulltime werkt.

Wat hierbij dan wel weer een (grote) rol speelt, is dat TS de afgelopen jaren waarschijnlijk elk jaar flink meer is gaan verdienen, vanwege de jeugdloon-schalen die hij heeft doorlopen.

Wellicht heeft moeder het ooit aangevraagd met als geschat jaarinkomen van haar zoon het jeugdloon van een 18 jarige. Als dat dan niet tussentijds is aangepast, is niet alleen de vrijstelling inmiddels verdwenen, maar ook het werkelijke loon ruim 2 keer zo hoog als het loon waarop de maandelijkse voorschotten zijn berekend. Bij de naberekening komt dan het veel hogere werkelijke loon in de berekening te staan, met als gevolg veel minder huurtoeslag.
pi_172231968
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 00:01 schreef wootahH het volgende:

[..]

minder dan 25k bruto samen? minimumloon is al 20k.
Excuus wist niet dat het bruto was op moment van schrijven.
Zal het morgen even uitrekenen.
pi_172232069
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 00:22 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

Excuus wist niet dat het bruto was op moment van schrijven.
Zal het morgen even uitrekenen.
Uitrekenen? Gewoon even kijken wat er op je belastingaangifte van het betreffende jaar staat als verzamelinkomen. En natuurlijk dat van je moeder ook op diezelfde manier.
pi_172232387
En ik zou ook eens kijken of de bijstand wel klopt in combinatie met jouw inkomen.
.
pi_172233245
Mijn geregistreerd inkomen voor 2016 is ¤ 22.693,00
Dit staat er ook bij Geschat inkomen voor 2017: ¤ 11.749 (dit is dan toch de helft?!) dit hoort ook meer dan 22.000 te zijn

Bij mijn moeder staat: Mijn geregistreerd inkomen voor 2016 is ¤ 22.693,00
Met gelijk daaronder van dezelfde datum: Geregistreerd inkomen voor 2016: ¤ 9.652,00

Het (gezamenlijk) toetingsinkomen is ¤ 32.345
pi_172233673
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 01:41 schreef 0108daniel het volgende:
Mijn geregistreerd inkomen voor 2016 is ¤ 22.693,00
Dit staat er ook bij Geschat inkomen voor 2017: ¤ 11.749 (dit is dan toch de helft?!) dit hoort ook meer dan 22.000 te zijn


dat moet je zelf aanpassen/doorgeven
:]
pi_172233756
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 13:44 schreef Bugno het volgende:
Zie hier wederom een ontzettend belachelijke uitwerking van het toeslagenmodel van de Belastingdienst.

Ja, het is de eigen verantwoordelijkheid van de aanvragers van de toeslagen om de ins en outs te kennen, maar hoeveel gevallen van achteraf duizenden euro's terugbetalen zijn er nou al geweest.

Sorry, maar ik vind dat als iemand blijkbaar geschikt is om een toeslag aan te vragen, je toch ook mag verwachten dat hij of zij weet hoe je iets moet stop zetten of aan moet passen.

Dit is in het algemeen, dus niet over de specifieke situatie / vraag van TS.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 7 juli 2017 @ 07:29:50 #90
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_172234181
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 04:31 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Sorry, maar ik vind dat als iemand blijkbaar geschikt is om een toeslag aan te vragen, je toch ook mag verwachten dat hij of zij weet hoe je iets moet stop zetten of aan moet passen.

Dit is in het algemeen, dus niet over de specifieke situatie / vraag van TS.
Ik vind het vaak te ingewikkeld. Zeker het verhaal over toeslagpartners, fiscale partners, inwonende kinderen en tot welke leeftijd. Een grote verzameling mitsen, maren, tenzij's. Kan allemaal veel eenvoudiger.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_172234359
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 01:41 schreef 0108daniel het volgende:
Mijn geregistreerd inkomen voor 2016 is ¤ 22.693,00
Dit staat er ook bij Geschat inkomen voor 2017: ¤ 11.749 (dit is dan toch de helft?!) dit hoort ook meer dan 22.000 te zijn

Bij mijn moeder staat: Mijn geregistreerd inkomen voor 2016 is ¤ 22.693,00
Met gelijk daaronder van dezelfde datum: Geregistreerd inkomen voor 2016: ¤ 9.652,00

Het (gezamenlijk) toetingsinkomen is ¤ 32.345
Vooraf is jouw inkomen dus geschat op 11.749 euro(en dat van je moeder op ca. 10.000 euro. Je moeder heeft eind 2015 bericht gehad dat op basis van die inkomens (gezamenlijk 22.000 euro) het maandelijks voorschot van de huurtoeslag is berekend en dat het maandelijks voorschotbedrag ongeveer 260-290 euro per maand is.

Intussen is 2016 een tijdje voorbij en heeft de belastingdienst van de meeste mensen de belastingaangifte binnen, met daarin de werkelijke cijfers van de inkomsten. Daaruit komt dat jullie gezamenlijk inkomen van 2016 32.345 euro bruto is. Namelijk jouw berekend inkomen opgeteld bij het berekend inkomen van je moeder.

Met deze nieuwe gegevens rekent de belastingdienst uit op hoeveel huurtoeslag (en andere toeslagen) je recht hebt op basis van het werkelijk ontvangen bruto inkomen. Voor de huurtoeslag is dit 0 euro of heel weinig.

Het verschil tussen het bedrag waar je uiteindelijk daadwerkelijk recht op blijkt te hebben en het bedrag wat aan maandelijkse voorschotten is uitbetaald, wordt verrekend. In jullie geval heb je veel te veel ontvangen aan voorschotten, dus moet je ook veel geld terugbetalen.

Dit had voorkomen kunnen worden als je moeder vooraf de geschatte inkomenens had aangepast naar een realistisch bedrag. Dat staat ook in de brief die ze heeft ontvangen over de schatting van het jaarinkomen. Aangezien het geschat inkomen niet is aangepast, is de kans zeer groot dat ook (bijna) alle huurtoeslag van 2017 terugbetaald moet worden als je moeder nog steeds elke maand een hoog bedrag ontvangt.

Als jij in 2015 en eerdere jaren ook al een groot gedeelte van het jaar fulltime werkte, is er kans dat er ook van die jaren nog een herberekening komt.
  vrijdag 7 juli 2017 @ 09:16:59 #92
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_172235305
Volgens mij was er vroeger een wet die ook aangaf dat een meerderjarig kind gezien werd als 'huurder'. Bij aangifte van de inkomstenbelasting werd dan ook een fictieve huur als inkomsten meegenomen voor elk meerderjarig kind dat thuiswoonde.

Is dat nog steeds zo?
Dan wordt het hele verhaal voor TS nog anders.
  vrijdag 7 juli 2017 @ 09:30:43 #93
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_172235612
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 01:41 schreef 0108daniel het volgende:
Mijn geregistreerd inkomen voor 2016 is ¤ 22.693,00
Dit staat er ook bij Geschat inkomen voor 2017: ¤ 11.749 (dit is dan toch de helft?!) dit hoort ook meer dan 22.000 te zijn

Bij mijn moeder staat: Mijn geregistreerd inkomen voor 2016 is ¤ 22.693,00
Met gelijk daaronder van dezelfde datum: Geregistreerd inkomen voor 2016: ¤ 9.652,00

Het (gezamenlijk) toetingsinkomen is ¤ 32.345
Ik zou toch even het geschatte inkomen naar 22k zetten, anders heb je volgend jaar gewoon hetzelfde probleem.

Maar samen komen jullie boven de toeslagengrens.
quote:
- het gezamenlijke inkomen maximaal ¤ 30.150 per jaar is
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_172241762
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 14:11 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Sterker nog, jouw inkomen kan ook invloed hebben op haar uitkering.
Niet waar, want zij zijn eerste graad bloedverwanten. De enige invloed die dat heeft is dat de kostendelersnorm op haar van toepassing is. Zelfs al verdiende hij een miljoen per jaar, dan nog maakt het voor haar uitkering niets uit.
pi_172253750
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 09:16 schreef FF het volgende:
Volgens mij was er vroeger een wet die ook aangaf dat een meerderjarig kind gezien werd als 'huurder'. Bij aangifte van de inkomstenbelasting werd dan ook een fictieve huur als inkomsten meegenomen voor elk meerderjarig kind dat thuiswoonde.

Is dat nog steeds zo?
Dan wordt het hele verhaal voor TS nog anders.
Geen idee wat je allemaal bedoeld maar de huurtoeslag wordt per 2005 door de belastingdienst uitbetaald en op rechtmatigheid getoetst. Dit gaat niet via je inkomstenbelasting. Alleen is de dienst inkomstenbelasting de dienst die de vastgestelde inkomens doorgeeft aan de dienst Toeslagen. Daarvoor kreeg je huursubsidie ( ja, toen heette het subsidie en nu toeslag) via Ministerie van VROM. Nu via de belastingdienst namens het ministerie BZK.

wat jij beschrijft ken ik niet en heeft volgens mij nooit bestaan?
pi_172267975
Nieuwe update:

Vandaag heb ik zelf ook een brief van de belastingdienst gehad van de beschikking zorgtoeslag.
Mijn toeslag is opnieuw berekend en ik heb blijkbaar teveel toeslag ontvangen.
Ik moet nu ook honderden euro's zorgtoeslag terugbetalen....
Waarom is dit nou weer?
  zaterdag 8 juli 2017 @ 14:11:44 #97
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_172268058
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 14:09 schreef 0108daniel het volgende:
Nieuwe update:

Vandaag heb ik zelf ook een brief van de belastingdienst gehad van de beschikking zorgtoeslag.
Mijn toeslag is opnieuw berekend en ik heb blijkbaar teveel toeslag ontvangen.
Ik moet nu ook honderden euro's zorgtoeslag terugbetalen....
Waarom is dit nou weer?
Omdat je je inkomen niet hebt aangepast?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_172268157
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 14:09 schreef 0108daniel het volgende:
Nieuwe update:

Vandaag heb ik zelf ook een brief van de belastingdienst gehad van de beschikking zorgtoeslag.
Mijn toeslag is opnieuw berekend en ik heb blijkbaar teveel toeslag ontvangen.
Ik moet nu ook honderden euro's zorgtoeslag terugbetalen....
Waarom is dit nou weer?
Omdat ook de zorgtoeslag gebaseerd wordt op de schatting van je inkomen die je zelf door moet geven. Als je dat te laag doorgeeft krijg je meer dan waar je recht op hebt, en dan moet je later terugbetalen wat je teveel ontvangen hebt.
pi_172268218
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 14:09 schreef 0108daniel het volgende:
Nieuwe update:

Vandaag heb ik zelf ook een brief van de belastingdienst gehad van de beschikking zorgtoeslag.
Mijn toeslag is opnieuw berekend en ik heb blijkbaar teveel toeslag ontvangen.
Ik moet nu ook honderden euro's zorgtoeslag terugbetalen....
Waarom is dit nou weer?
Om exact dezelfde reden. Je hebt voorschotten ontvangen op basis van een schatting die achteraf onjuist is gebleken. Dat wordt nu rechtgezet, nu de belastingdienst je aangifte over 2016 verwerkt heeft.
pi_172268329
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 14:09 schreef 0108daniel het volgende:

Waarom is dit nou weer?
Als je leest wat er geschreven wordt door de mensen waar je vragen aan stelt, dan hoef je niet steeds dezelfde vragen te stellen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')