FOK!forum / The truth is in here and out there / Genius loci/Landwichten als goden
Lunatiekdonderdag 6 juli 2017 @ 12:51
Naar aanleiding van
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 10:26 schreef Cause_Mayhem het volgende:

De keuze voor de goden die hier 'leven' is dus door de verbinding met het land, de natuur. In India of Afrika is de natuur niet hetzelfde als hier, is er een ander ritme. Aan hun goden heb ik voor hier minder. Daarom dus ook niet gekozen voor de meer populaire oosterse vormen, die goden en die geloofssystemen corresponderen niet met het land hier, maar met het land daar.
Het land en de natuur zijn voor mij belangrijker dan de goden. De goden zijn een middel. Het land en de natuur, pogen in dat ritme mee te gaan, dat is het fundament voor mij.
Dit is geen aanval op Cause Mayhem.
Waar ik heen wil is het volgende: het bestaan van "genius loci", of zoals ze hier worden genoemd, landwichten of disen, maar het kunnen ook andere woorden zijn die aangeven wat het is: een aan een locatie gebonden entiteit, vaak in de vorm van "een geest", soms ook in de vorm van goden. Wat Cause Mayhem beschrijft lijkt er een beetje op, maar het is lastig om te doorgronden hoe dat zit, want forum, tekst, kort en complex.

Wat een genius loci is, lees je op de Engelstalige wikipedia.

Genius loci hoort ook bij het gevoel dat je op een plaats krijgt. Dat hoeft niet per se samen te hangen met het gevoel dat er een entiteit is. Het gaat dan meer om het gevoel dat die plaats anders is dan andere plaatsen, een zekere eigenheid heeft.

Kun je deze "wichten" als goden zien? Waarom wel, waarom niet? Hoe manifesteren ze zich? Hoezeer zijn ze aan een plaats gebonden en kun je ze meenemen, bijvoorbeeld door iets van die plaats mee te nemen?
Zijn ze er het hele jaar door, of komen en gaan ze met de seizoenen?

Er zijn godinnen verbonden aan rivieren, bekend is Rura, de godin van de Roer. Anderen denken dat stadsmaagden oorspronkelijk godinnen waren die aan een bepaalde plaats (stad, stede) waren gebonden.

Zie ook TRU / Op zoek naar getuigenissen over natuurwezens en engelen.
Cause_Mayhemmaandag 10 juli 2017 @ 12:59
Opzich is die koppeling die je maakt niet zo vreemd. Het paganisme wat ik volg komt voort uit het animisme en je ziet dus nog wel elementen van dat animisme erin.

De manifestatie vormen van mijn goden zijn niet echt gebonden aan de plek, als in daaraan vast, maar staan wel symbool voor bepaalde gebeurtenissen op het wiel van het jaar, bepaalde krachten en machten die corresponderen met de natuur zoals die hier draait. Diezelfde goden komen onder andere namen en manifestatie vormen ook op andere plekken voor, staan dan vaak voor dezelfde soort symboliek, alleen dan toegespitst op die omgeving en het ritme van de natuur daar.
Ik persoonlijk geloof dat ieder mens gevormd wordt door de soort eigen natuur (instinct) en door de omgeving (natuur om zich heen). Zo heeft het voor mij weinig zin om bv het geloof van de Aboriginals te volgen, want de natuur draait daar heel anders als hier. Wanneer ik de zomer zonnewende vier vieren zij de winter zonnewende. Om maar een heel duidelijk vb te geven, maar subtieler zitten er ook grote verschillen tussen.
Ik eer dus vooral bepaalde momenten op het wiel van het jaar, momenten van overgang, verandering in de natuur die zijn weerslag hebben op mij. Hoe dat in Australië is heeft weinig weerslag op mij.

Naast dit gegeven kent mijn geloofsvorm een heel scala aan entiteiten, waartussen velen die wel plaatsgebonden zijn. De levende ziel van de rivier, de boom, de berg zeg maar. Een entiteit die huist in.
Dat zijn geen goden, goden zijn niet plaatsgebonden, maar kracht gebonden (weet even geen betere beschrijving).
Er is wel een zekere overlap, dat komt naar mijn mening door de evolutie van geloof/religie. In deze zoals gezegd door de overgang van animisme naar polytheïsme/paganisme.