abonnement Unibet Coolblue
pi_172183390
Ik heb buiten een dubbele klok hangen welke elk op 1 AA 1,5v batterij werken. Zelfs met alkaline batterijen erin staan ze met even ruim een week stil. Nu ben ik bezig om ze op een adapter aan te sluiten. 1,5v adapters zijn behoorlijk moeilijk te vinden (bij b.v. Conrad kun je ze zelfs helemaal niet vinden, alles begint bij 3v) maar ik heb er toch één gevonden. Het is een instelbare adapter vanaf 1,5v t/m 12v. Nu blijkt achteraf dat het een ONgestabiliseerde voeding is want als ik mijn multimeter erop aansluit geeft deze op 1,5v maar liefst 5,25v. Dit is uiteraard onbelast maar ik vind dit behoorlijk veel hoger dan 1,5v. Nu heb ik voor de zekerheid even 3 vragen.

1. Zal het kwaad kunnen om de 2 klokken tezamen op deze adapter aan te sluiten of is het dan einde klok

2. Kan ik de adapter eenvoudig belast gaan meten met b.v. een weerstand of gaat de adapter dan stuk (en zo ja hoe groot moet die weerstand dan zijn)

3. Kan ik simpelweg een potmeter tussen de klokken en de voeding (+ pool) plaatsen om deze terug te draaien naar ong. 1,5v of moeten er dan weer allerlei extra componenten toegevoegd worden (zo ja wat moet dan ong. de waarde van de potmeter zijn)

Ik weet wel wat van elektra maar kom hier niet zelf uit dus kan ik wel wat hulp gebruiken.

Alvast bedankt voor het meedenken.
  woensdag 5 juli 2017 @ 12:25:07 #2
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_172186116
1. 2x1,5V = 3V, best een verschil met 5V. Ik zou het niet doen.
2. Nee hoor, kun je gewoon doen.
3. Lijkt mij geen probleem, die potmeter wordt een beetje warm natuurlijk maar ik zie het probleem verder niet.

Wat jij wilt, is 5 - 1,5V = 3,5V affikken met een weerstandje. Ik vond dit topic. Als ik die berekening herhaal; laten we zeggen dat die klok 50mA gebruikt. 3,5V = 50mA * R
R = 3,5/0,05 = 70 ohm
P = V^2/r = 3,5*3,5/70 = 0,175 watt dat je uit zal stralen.

In dat topic zegt men: herbereken de worst case voor de stroom die er loopt over die weerstand, 3,5V = I * 70 = 0,05 A = 50 mA
Power dissipated = V * I = 1.5V * 50mA=75mW, pak een zener diode rond de 100.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_172189774
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 09:57 schreef Spijkertje-65 het volgende:
Ik heb buiten een dubbele klok hangen welke elk op 1 AA 1,5v batterij werken. Zelfs met alkaline batterijen erin staan ze met even ruim een week stil. Nu ben ik bezig om ze op een adapter aan te sluiten. 1,5v adapters zijn behoorlijk moeilijk te vinden (bij b.v. Conrad kun je ze zelfs helemaal niet vinden, alles begint bij 3v) maar ik heb er toch één gevonden. Het is een instelbare adapter vanaf 1,5v t/m 12v. Nu blijkt achteraf dat het een ONgestabiliseerde voeding is want als ik mijn multimeter erop aansluit geeft deze op 1,5v maar liefst 5,25v. Dit is uiteraard onbelast maar ik vind dit behoorlijk veel hoger dan 1,5v. Nu heb ik voor de zekerheid even 3 vragen.

1. Zal het kwaad kunnen om de 2 klokken tezamen op deze adapter aan te sluiten of is het dan einde klok

2. Kan ik de adapter eenvoudig belast gaan meten met b.v. een weerstand of gaat de adapter dan stuk (en zo ja hoe groot moet die weerstand dan zijn)

3. Kan ik simpelweg een potmeter tussen de klokken en de voeding (+ pool) plaatsen om deze terug te draaien naar ong. 1,5v of moeten er dan weer allerlei extra componenten toegevoegd worden (zo ja wat moet dan ong. de waarde van de potmeter zijn)

Ik weet wel wat van elektra maar kom hier niet zelf uit dus kan ik wel wat hulp gebruiken.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Gaan knoeien met een potmeter is niet de oplossing want dan is de uitgangsspanning nog steeds afhankelijk van de stroom.

Als de klokken niet meer dan 100 mA verbruiken (en dat zal zeker niet het geval zijn) en ze kunnen wel 2 volt verdragen, dan zou je een 78L02 spanningsregelaar in kunnen bouwen in een goedkope netadapter die een (iets) hogere spanning levert, bijvoorbeeld 5 volt. Zie hier.
pi_172190732
Bedankt voor de snelle reacties.

Met de berekening ben ik je even kwijt, dat gaat mij net iets te snel.

De 5,25v is onbelast, daarom wil ik even met een weerstand ertussen gaan kijken wat er dan nog overblijft, dus de weerstand als belasting gebruiken. Het is welliswaar een ONgestabiliseerde voeding maar het kan best zo zijn dat er belast nog maar 2v overblijft, dat wil ik dus graag weten voordat ik hem op de klokken aansluit. Hoe groot moet ik die weerstand dan maken ?

Ik wilde de klokken PARALLEL aansluiten (dus zeg maar simpelweg de voeding splitsen naar de 2 klokken toe). Kan ik misschien beter kiezen voor een 3v GEstabiliseerde voeding en ze dan in SERIE aansluiten, kan ik daar gewoon mee wegkomen ? Als de ONgestabiliseerde voeding belast 3v overhoud kan ik die natuurlijk ook gebruiken.

Ik weet niet wat de klokken verbruiken maar als een Duracel AA met een week leeg is denk ik dat ze aardig wat wegtrekken. Moet ik nu een weerstand gebruiken die ongeveer evenveel verbruikt als de klokken tezamen om te kunnen zien wat de voeding dan nog levert ? Hoe moet ik dat gaan uitrekenen, bij batterijen staat namelijk nooit vermeld hoeveel mA ze (kunnen) leveren.

Ik wil niets stukmaken maar met nog een beetje hulp moet ik er wel uitkomen.
pi_172191171
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 15:33 schreef Spijkertje-65 het volgende:
Bedankt voor de snelle reacties.

Met de berekening ben ik je even kwijt, dat gaat mij net iets te snel.

De 5,25v is onbelast, daarom wil ik even met een weerstand ertussen gaan kijken wat er dan nog overblijft, dus de weerstand als belasting gebruiken. Het is welliswaar een ONgestabiliseerde voeding maar het kan best zo zijn dat er belast nog maar 2v overblijft, dat wil ik dus graag weten voordat ik hem op de klokken aansluit. Hoe groot moet ik die weerstand dan maken ?

Ik wilde de klokken PARALLEL aansluiten (dus zeg maar simpelweg de voeding splitsen naar de 2 klokken toe). Kan ik misschien beter kiezen voor een 3v GEstabiliseerde voeding en ze dan in SERIE aansluiten, kan ik daar gewoon mee wegkomen ? Als de ONgestabiliseerde voeding belast 3v overhoud kan ik die natuurlijk ook gebruiken.

Ik weet niet wat de klokken verbruiken maar als een Duracel AA met een week leeg is denk ik dat ze aardig wat wegtrekken. Moet ik nu een weerstand gebruiken die ongeveer evenveel verbruikt als de klokken tezamen om te kunnen zien wat de voeding dan nog levert ? Hoe moet ik dat gaan uitrekenen, bij batterijen staat namelijk nooit vermeld hoeveel mA ze (kunnen) leveren.

Ik wil niets stukmaken maar met nog een beetje hulp moet ik er wel uitkomen.
Nogmaals: vergeet dat geknoei met potmeters of weerstanden. Als er gevoelige elektronica in je klokken zit dan kan die alsnog defect raken als de onbelaste spanning van je spanningsbron aanzienlijk boven die nominale 1,5 volt uitkomt.

Bij batterijen staat niet vermeld hoeveel mA ze kunnen leveren, want dat zegt niet zoveel. Je hebt overigens verschillende typen batterijen. Sommige typen zijn goed in het leveren van een lage stroom over een langere periode en andere typen zijn geschikter voor het leveren van grotere stromen gedurende korte perioden.

Sommige fabrikanten geven wel de capaciteit van hun batterijen op, uitgedrukt in mAh (milliampère-uur). Voor een alkaline AA batterij kan dat bijvoorbeeld 2700 mAh zijn. Dat betekent dat de batterij bijvoorbeeld 100 uur mee zou moeten gaan bij een afgenomen stroom van 27 mA en 200 uur bij een afgenomen stroom van 13,5 mA.
pi_172191174
Als het de zelfde klokken zijn dan zou ik simpel ze in serie zetten en dan die 3V voeding gebruiken. Alleen moet je wel hopen dat die voeding niet zoveel storing afgeeft dat de klok raar gaat lopen.
pi_172200511
OK dus een gestabiliseerde voeding van 3v en de klokken in SERIE daarmee voeden moet geen enkel probleem opleveren, dat begrijp ik toch helemaal goed zo.
pi_172214687
Ik heb diverse vermogens weerstanden liggen en heb daar een 120Ohm 10W tussen gevonden, kan ik deze tussen de multimeter en de netadapter zetten om te meten hoeveel volt deze afgeeft als er een verbruiksweestand tussen zit ? Ik heb ze zelfs tot 3,9k Ohm en waarschijnlijk nog hoger, voor het geval ik beter een andere kan gebruiken.
pi_172221413
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 21:17 schreef Spijkertje-65 het volgende:
OK dus een gestabiliseerde voeding van 3v en de klokken in SERIE daarmee voeden moet geen enkel probleem opleveren, dat begrijp ik toch helemaal goed zo.
Nee dat zal niet goed gaan.

De klokken zijn geen ohmse weerstand en zullen dus niet continue het zelfde vermogen trekken. Waarschijnlijk doen ze het helemaal niet als je ze in serie aansluit. Zo wel dan zal de klok die op dat moment het meeste vermogen trekt ook de grootste spanningsval hebben. Hoe die verdeling is laat zich slechts raden.

Verder is het lastig om zulke lage spanningen te transporteren over lange afstand.
Beter pak je gewoon een simpele 5V USB-voeding bijvoorbeeld, en een simpele lineaire spanningsregelaar die je in het batterijcompartiment van de klok zelf plaatst. Kun je alsnog de klokken (parallel) op één voeding aansluiten.

edit: zoiets bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/A(...)0:g:sV0AAOSwFL9TtK4D
  donderdag 6 juli 2017 @ 18:25:51 #10
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_172221840
Hmm weer een hoop geleerd, o.a. dat ik mijn mond moet houden in dit soort topics :D
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_172232744
quote:
14s.gif Op donderdag 6 juli 2017 18:06 schreef KomtTijd... het volgende:

Verder is het lastig om zulke lage spanningen te transporteren over lange afstand.
Beter pak je gewoon een simpele 5V USB-voeding bijvoorbeeld, en een simpele lineaire spanningsregelaar die je in het batterijcompartiment van de klok zelf plaatst. Kun je alsnog de klokken (parallel) op één voeding aansluiten.

edit: zoiets bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/A(...)0:g:sV0AAOSwFL9TtK4D
Dit inderdaad, voltage regelaar in de klok en regelaars aansluiten op de 5v
.
pi_172249447
OK, dan ga ik mij daar nu maar even in verdiepen.

Bedankt voor de reacties
pi_172250467
Ik ga gewoon voor zeker en heb het printplaatje op eBay besteld, nu nog wat geduld hebben.

Kan iemand nog even antwoord geven of ik met een 120 Ohm vermogens weerstand tussen de voeding (plus) en de meetpen (plus) kan meten hoeveel volt er overblijft zonder dat ik de voeding beschadig, vind ik toch wel handig om te weten.

Alvast bedankt
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 7 juli 2017 @ 19:07:24 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172251377
Edit: laat maar, ik had de OP niet goed gelezen

[ Bericht 22% gewijzigd door SeLang op 07-07-2017 20:48:19 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_172254988
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 18:21 schreef Spijkertje-65 het volgende:
Ik ga gewoon voor zeker en heb het printplaatje op eBay besteld, nu nog wat geduld hebben.

Kan iemand nog even antwoord geven of ik met een 120 Ohm vermogens weerstand tussen de voeding (plus) en de meetpen (plus) kan meten hoeveel volt er overblijft zonder dat ik de voeding beschadig, vind ik toch wel handig om te weten.

Alvast bedankt
Op die manier kan dat niet nee.

Je zou een vermogensweerstand samenet de klok
kunnen gebruiken als spannigsdeler. Maar wat is de weerstand van de klok? Die weet je niet en is waarschijnlijk variabel. dus met enkel een weerstand kom je nergens. Je zou misschien 2 gelijke weerstanden kunnen gebruiken om een spanningsdeler te maken, en de klok in het midden aansluiten in de veronderstelling dat de weerstand van de klok zó hoog is dat deze haast wegvalt in de vergelijking. Dat zou nog wel eens kunnen werken, maar zou wel een ontzettend inefficiënte beunoplossing zijn.
quote:
Ja dat zou beiden ook kunnen. Heb zelf wel de ervaring dat die schakelende regelaars niet erg stabiel zijn in hun laagste bereik, grofweg onder de 3v. Dat zal waarschijnlijk weinig uitmaken gezien je klok ook op een penlite kan draaien, maar dan nog is het stand-by verbruik van een schakelende regelaar waarschijnlijk hoger dan het verbruik van een lineaire regelaar in dit geval.
pi_172255452
Als je klok binnen een week een batterij leegtrekt lijkt me gewoon je klok naar de klote.
pi_172259252
Alle twee tegelijk terwijl ze nog nooit met elkaar verbonden zijn geweest is mij iets te veel toeval, maar je hebt gelijk, het is wel absurd snel en ook de reden dat ik er een adapter op ga zetten.
pi_172311219
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 18:25 schreef Hallmark het volgende:
Hmm weer een hoop geleerd, o.a. dat ik mijn mond moet houden in dit soort topics :D
Helaas moet ik voor mezelf dezelfde conclusie trekken.
pi_172360527
Nou, ik heb nog het meeste geleerd, en dat is een goed iets vind ik.

Bedankt allemaal voor jullie hulp, goed of slecht maakt mij niet uit, ik heb er veel van geleerd en met mij nog vele anderen die dit topic ooit tegenkomen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')