abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_172169567
registreer om deze reclame te verbergen
ZWEDEN

Waar kennen we de Zweden van?
Volvo, IKEA, knšckebrÝd, tolerantie naar iedereen die geen blanke man is, bossen, vrolijke muziek, muggen, gehaktballetjes, H&M, spitsen van Feyenoord, Midzomerfeest, wintersporten en natuurlijk als naamgever van Jaap van Zweden.

Hoe doen ze het op het ESF?

Zweden is ťťn van de meest succesvolle landen op het ESF. Vooral de nationale voorronde Melodifestivalen is een groot spektakel, waar de grootste artiesten van het land aan meedoen en miljoenen mensen naar kijken. Dat lichtende voorbeeld was Zweden echter lang niet altijd. Ondanks de zege van ABBA waren de Zweden tot begin jaren '80 eigenlijk gewoon prutsers, met zelden aansprekende resultaten. Sindsdien zijn de resultaten zeer indrukwekkend, met gemiddeld 2 van de 3 keer een Top 10 score en eens per 7 jaar een overwinning. Het valt op dat Zweden, in tegenstelling tot veel andere succesvolle ESF-landen, zijn topprestaties vooral in de recente jaren heeft gehaald, in plaats van in het zwart-wit tijdperk toen er veel minder landen meededen.

Nederland en Zweden gaven elkaar slechts 1 keer 12 punten, voor Ding-A-Dong en Euphoria. Maar er was wel een zekere liefde tussen de twee Noord-Europese landen en dat uitte zich in vrij veel 8 en 10 punten en voor mindere inzendingen ook regelmatig nog wel een paar puntjes.

Hoe ging het door de jaren heen?
Zweden deed voor het eerst mee in 1958. Alice Babs zong Lilla Stjšrna naar de 4e plaats, drie punten achter Volare. Een keurige uitslag, die in de 15 jaar erna slechts ťťn keer werd verbeterd. Meestal eindigden de Zweedse inzendingen in de achterhoede, hoewel er soms best leuke liedjes gestuurd werden. In 1961 mocht Lill-Babs het proberen met het schattige April, April. Het liedje was eigenlijk bedoeld voor Siw Malmkvist, maar zij kon haar lachen niet inhouden tijdens het fluitgedeelte, wat ongetwijfeld een hilarisch optreden had opgeleverd, maar niet helemaal zoals de organisatie het in gedachten had. Het liedje werd overigens 14e, met alleen 2 punten van Frankrijk:

In 1963 werd Monica Zetterlund puntloos laatste, waarna na een jaar afwezigheid Ingvar Wixell een primeur had met een Engelstalig liedje uit een niet Engelssprekend land. Dat was niet de bedoeling van de EBU en leidde tot het instellen van de taalregel. In die eigen Zweedse taal was er een jaar later eindelijk succes voor Lill Lindfors & Svante Thuresson. Hun lied Nygammal Vals eindigde op een knappe 2e plaats. Het moet wel gezegd worden dat er destijds een andere puntentelling was, waarbij alle landenjury's in totaal 10 punten kregen om naar eigen inzichten te verdelen over de landen. Noorwegen, Finland en Denemarken besloten voor het gemak om maar de helft daarvan aan Zweden te geven. Om het in (statistisch niet helemaal verantwoord) perspectief te plaatsen: Met de huidige telling betekent dat drie maal 29 punten van de buurlanden. Dat schiet dus lekker op in een veld van 18 landen. Omdat de rest van Europa maar 1 punt overhad voor Zweden, kwam de overwinning nooit in beeld.

Toen begin jaren '70 de taalregel werd afgeschaft, ging het eindelijk beter. In 1973 scoorden Nova & The Dolls een 5e plaats. In de nationale voorronde pakten ze bijna vijf keer zo veel punten als de band Agnetha, Anni-Frid, BjŲrn & Benny, wiens Ring Ring toch niet helemaal van het niveau was wat de Zweden nastreefden. Dit nummer werd echter wel een internationale hit en met de indrukwekkendere bandnaam ABBA mochten ze het een jaar later nog eens proberen met Waterloo. De rest is geschiedenis...

Omdat de taalregel kort daarna weer terugkeerde, verdwenen de goede resultaten ook weer. Het dieptepunt kwam in 1977 toen de groep Forbes een ode bracht aan de Beatles. Het is te hopen dat de heren uit Liverpool zelf niet keken die avond, want hier werd niemand blij van.

De grote ommezwaai kwam met het ingaan van de jaren '80. Mede door de overwinning van ABBA was het ESF in korte tijd razend populair geworden, en dat leidde tot veel betere Zweedse inzendingen. Na de eighties begonnen te zijn met drie liedjes in de onderste helft van de Top 10, was het in 1983 de beurt aan de jonge zangeres Carola, met het lied Fršmling. Het is nu moeilijk meer voor te stellen, maar tijdens dit ESF zat meer dan 80% van de Zweden nagelbijtend voor de TV te hopen op een nieuwe overwinning:

Carola won helaas niet, ze eindigde op de derde plaats. De jury besloot alle jury-clichťs te bevestigen: het laatste lied van de avond, een Franstalige ballad van een zangeres (Corinne HermŤs) won en het arme IsraŽl kreeg ook een karrenvracht aan punten.

Na Carola hadden de Zweden de smaak te pakken en een jaar later wonnen de Herreys vanaf de eerste startpositie, in hun welbekende outfits en met de broer van Harmen Siezen als dirigent:

In 1985 volgde weer een succes, toen Kikki Danielsson met het kwalitatief iets mindere Bra Vibrationer toch weer een bronzen medaille haalde. Op dit ESF was het voor het eerst mogelijk om als fan een kaartje te kopen. Tot die tijd was het festival alleen toegankelijk voor genodigden in het publiek. Hoewel in de jaren erna niet alles leidde tot een hoge score, kwam Tommy Nilssons En Dag nog tot een 4e plaats in 1989. Zijn intro werd later het intro van De Schreeuw Van De Leeuw. In 1991 mocht een oude bekende het nog eens proberen. Carola was terug en deze keer ging ze voor goud. Met iets meer geluk dan 8 jaar eerder lukte het nu wel:

Het was vermoedelijk de spannendste puntentelling allertijden. Nadat alle landen behalve ItaliŽ hadden gestemd, stond Zweden bovenaan, met 7 punten voorsprong op IsraŽl en 12 punten voorsprong op Frankrijk. ItaliŽ gaf vervolgens zo ongeveer de hele wereld punten, maar na de 1 t/m 10 had de Top 3 nog niets ontvangen. Vervolgens kreeg Frankrijk de 12 punten en eindigden Zweden en Frankrijk exact gelijk. Ze behaalden ook even vaak douze points, maar Zweden kreeg meer tienen en won daardoor de strijd. Met de regels van nu zou Frankrijk wel hebben gewonnen, omdat het van meer verschillende landen punten kreeg. Omdat het ESF op 4 mei van dat jaar werd gehouden, deed Nederland niet mee. Nederland gaf zeker in die tijd vaak vrij veel punten aan Frankrijk, dus dat had de geschiedenis ook nog flink kunnen veranderen.

Een jaar later in eigen huis ging het wat minder. Christer BjŲrkman werd slechts 22e. Zijn talenten liggen blijkbaar meer aan de andere kant van de camera. Grote successen waren er in de jaren erna voor Jan Johansen en One More Time, die allebei derde werden en allebei precies 100 punten kregen. Dit waren de eerste twee van in totaal negen Top 10-plaatsen in tien jaar tijd. Met name bij Den Vilda was toch gehoopt op de winst. Dat was geen onredelijke verwachting, want bij de besloten voorronde (waar Duitsland werd uitgeschakeld) had dit lied naar later bleek wel de hoogste score gehaald.

Die winst kwam in 1999. De televoting was net breed ingevoerd en de kijkers smulden van de toen nog redelijk vertoonbare Charlotte:

In 2001 volgde de groep Friends, met een plaat die even onorigineel was als hun bandnaam, namelijk een cover van Lisa del Bo's Liefde Is Een Kaartspel. De 5e plaats mocht behouden worden, maar er moest wel financieel afgerekend worden met de makers van het origineel.

Kijk en vergelijk. Dit is de Zweedse versie:

En dit is de Belgische versie:

En vooruit, dit is een Japanse anime-versie:

Nog eens twee 5e plaatsen in 2003 en 2004 van Fame en Lena Philipsson besloten de zeer succesvolle reeks. Lena maakte hierbij indruk, door op haar 38e een spectaculaire paaldansact voor te schotelen aan het publiek.

Een jaar later ging er het ťťn en ander mis. Niet publieksfavoriet Nanne GrŲnvall, maar Martin Stenmarck mocht naar het ESF en zijn Las Vegas eindigde verrassend in de achterhoede. Om dit kleine drama recht te zetten, mocht Carola nog eens opdraven en Invincible scoorde weer als een trein. Deze keer werd ze 5e.

Het succes van Carola kon niet verbloemen dat de Zweden het toch even kwijt waren. In 2007, het jaar na Lordi, wilden veel landen 'iets' met rock doen. Allen faalden, net als The Ark voor Zweden. Een jaar later kwam weer een oud-winnares terug, namelijk Charlotte, maar hoewel de jury haar de pijn van een uitschakeling in de halve finale bespaarde, werd het weer een lage score. Nadat Malena Ernman niet tussen hoge en lage noten bleek te kunnen switchen en Anna Bergendahl drie minuten als een angstig vogeltje de camera in keek en zelfs in de halve finale bleef steken, moest er iets gebeuren.

Het MF-niveau ging omhoog en succes volgde snel. Eric Saade was in 2011 heel Popular, waarna Loreen zorgde voor de ultieme Euphoria, met ťťn van de grootste ESF-hits allertijden. Dat lied kon de overwinning eigenlijk nauwelijks ontgaan, maar de adem van heel Zweden stond even stil toen Loreen zich tijdens de jury-repetitie verslikte in een papieren sneeuwvlok en ze opeens moest hoesten (@ 2'15). Gelukkig was de jury vergevingsgezind, en volgde de logische zege:

In 2014 jodelde Sanna Nielsen zich naar de derde plaats, en nog eens een jaar later was het weer prijs. Op het zeer sterk bezette ESF van 2015 mocht MŚns ZelmerlŲw na twee net-niet pogingen op het MF nu eindelijk wel naar de eindronde. Hij kwam, zag en overtuigde de jury's precies zodanig dat hij genoeg marge op publieksfavorieten ItaliŽ en Rusland overhield.

De twee meest recente edities leverden nog 5e plaatsen op voor Frans en Robin Bengtsson. Hiermee lijken de Zweden voorzichtig weer op weg naar een nieuwe succesreeks, zoals ze die rond de eeuwwisseling neerzetten. Deze keer zijn het alvast zes Top 5-scores in zeven jaar, waarmee het Zweedse ESF-talent telkens opnieuw bevestigd wordt.

Hier is een net overzicht van alle Zweedse inzendingen en hun resultaten te vinden of kijk naar het filmpje hieronder of klik anders op de spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is jouw favoriete Zweedse inzending?
:)
De Sahara is zonder meer erg droog.
  dinsdag 4 juli 2017 @ 19:05:34 #2
215495 Knutknuttsson
Heja Sirius! Allsvenskan!!!
pi_172170619
Wat een OP weer, hulde _O_

Op de laatste vraag kom ik nog terug.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_172171881
Euphoria is ťťn van m'n favoriete nummers of all time. Verder vond ik dat nummer van Anna Bergendahl (die de finale dus niet haalde) juist ook heel erg goed.

OngeÔnteresseerd maar toch aanwezig.
  dinsdag 4 juli 2017 @ 19:54:17 #4
425374 TinyTim
Knee deep in flowers
pi_172172014
Het laatste lied van Zweden in de eigen taal (1998):

Een absoluut meesterwerk (1995)

En tot slot een (ondergewaardeerde) klassieker (1963)

pi_172172027
:)

De eerste versie ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door ato op 04-07-2017 20:04:06 ]
Life can be a bitch, so like it..
pi_172172289
Wat een OP weer _O_

Ik vind bijna alle inzendingen van Zweden tof de laatste jaren, behalve Anna Bergendahl

En verder wil ik heel veel beschuit eten met MŚns. O+
Op maandag voel ik me als Robinson CrusoŽ: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_172172575
Grappig ik heb nooit de jury optreden van Loreen gezien, het lijkt wel of zij zo en zo minder zuiver zingt tijdens haar tv optreden of zichzelf inhoud.
pi_172172620
Ik ben het met Tiny Tim eens dat 1998, 1 van de beste Zweedse inzendingen ooit is.
Ook 1995, 1996 en 1999 waren goede Zweedse jaren.
Ook Lena in 2004 vind ik zeer goed.

Overigens vind ik Framling van Carola haar beste inzending.

[ Bericht 17% gewijzigd door ato op 04-07-2017 20:20:39 ]
pi_172183636
Zweden is sowieso wel mijn favoriete ESF-deelnemer. Al vind ik het lastig om een echte favoriet aan te wijzen. Als ik een Top 5 zou moeten maken, is dat in willekeurige volgorde zoiets:

-Lena Philipsson It Hurts
-One More Time Den Vilda
-Charlotte Nilsson Take Me To Your Heaven
-Loreen Euphoria
-Carola Hšggkvist Fršmling

En dan laat ik uiteraard ook nog allerlei favorieten uit de voorronde buiten beschouwing :)
pi_172184473
Ik vind MF ook altijd weer intrigerend om te zien.
Aan de ene kant zit er veel goedkope kitch en herhaling van voorgaande acts tussen maar aan de andere kant doet men zo hun best. Sensatie dit jaar vond ik de tegenvallende act, lied en het missen van de finale door Loreen.
pi_172184639
Carola is echt een icoon, 3 keer deelname en 3 keer top 5 _O_

Als ik ze moet ranken dan zou het 1. Framling. 2. Invincible en 3.Fangad av... zijn
pi_172188338
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 11:03 schreef TheVulture het volgende:
Carola is echt een icoon, 3 keer deelname en 3 keer top 5 _O_

Als ik ze moet ranken dan zou het 1. Framling. 2. Invincible en 3.Fangad av... zijn
Ja, het is wel frappant dat duidelijk haar minste inzending juist gewonnen heeft.
  woensdag 5 juli 2017 @ 15:22:49 #13
357663 Aoibhin
Salvadorable
pi_172190526
Misschien wel mijn favoriete Zweedse inzending is deze:

The Voice van Eimear Quinn is ook een van mijn favoriete ESF nummers ooit, dus ik ben er niet eens zo rouwig om dat Den Vilda niet won. Toch is dit prachtige nummer altijd een alttime favoriet gebleven.

ABBA is bij mij ook nog steeds een Zweedse favoriet:

En de Herreys, die wat mij betreft onterecht wonnen van de Italiaanse inzending I Treni di Tozeur, maar toch blijf ik dit ook een heerlijk nummer vinden:

Dan nog dit prachtige nummer uit 1995. Dat jaar won een van mijn top 3 favoriete ESF nummers ooit (Nocturne), maar dit is ook terecht heel hoog geŽindigd:

Ik zal hier wellicht de enige in zijn, maar The Worrying Kind van The Ark was in 2007 ook een van mijn favorieten. Het wordt algemeen beschouwd als misschien wel de minste Zweedse inzending van deze eeuw, maar ik vind het een heerlijk nummer:

En dan is er Anna Bergendahl. Ze werd hier al eerder genoemd, maar ik vond haar vroege uitschakeling in 2010 ook absoluut niet terecht:

Ik sluit uiteraard af met Euphoria, wat gewoon terecht een moderne ESF klassieker is:

De afgelopen jaren doet Zweden het ontzettend goed, maar juist sindsdien heb ik niet meer zoveel met hun inzendingen. Het is allemaal heel erg gelikt en in zijn soort weliswaar goed gedaan, maar ik heb er zelf persoonlijk niet zoveel mee. Enkel Heroes van Mans Zelmerlow en If I Were Sorry van Frans steken er voor mij nog wel bovenuit.
pi_172199692
pi_172199893
Leuk detail:

Deze dames deden mee voor Zweden en werden 8e:

In 1985 deed Elisabeth mee voor Noorwegen en won met de Bobby socks.
Kiki deed in 1985 mee voor Zweden en werd 3e.

pi_172200336
Wat leuk om te zien dat jonge ESF fans ook oudere nummers waardeert.
Niet denigrerend bedoelt hoor. Maar soms zie je op diverse sites dat jonge ESF fans alleen liedjes waarderen van bv de laatste 10 jaar.
  woensdag 5 juli 2017 @ 21:43:21 #17
357663 Aoibhin
Salvadorable
pi_172201592
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juli 2017 21:01 schreef ato het volgende:
Leuk detail:

Deze dames deden mee voor Zweden en werden 8e:

In 1985 deed Elisabeth mee voor Noorwegen en won met de Bobby socks.
Kiki deed in 1985 mee voor Zweden en werd 3e.

Oh ja hoe kon ik Elisabeth Andreassen vergeten. Die heeft een aantal keer meegedaan voor zowel Zweden als Noorwegen, ook bij heel veel voorrondes. Volgens mij heeft ze redelijk recent nog meegedaan aan Melodifestivalen.
Haar inzending uit 1996, I evighet (ze deed toen mee voor Noorwegen) vind ik nog altijd haar mooiste bijdrage. Dat nummer werd 2e en versloeg daarmee het eerder genoemde Den Vilda van One More Time, die toen voor Zweden 3e werden.
pi_172202194
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 21:43 schreef Aoibhin het volgende:

[..]

Oh ja hoe kon ik Elisabeth Andreassen vergeten. Die heeft een aantal keer meegedaan voor zowel Zweden als Noorwegen, ook bij heel veel voorrondes. Volgens mij heeft ze redelijk recent nog meegedaan aan Melodifestivalen.
Haar inzending uit 1996, I evighet (ze deed toen mee voor Noorwegen) vind ik nog altijd haar mooiste bijdrage. Dat nummer werd 2e en versloeg daarmee het eerder genoemde Den Vilda van One More Time, die toen voor Zweden 3e werden.
Zij heeft 6 x meegedaan in de Zweedse voorrondes en 6 x meegedaan in de Noorse :)

4 x verscheen zij op het ESF, 1 x voor Zweden en 3 x Noorwegen.
  donderdag 6 juli 2017 @ 23:08:21 #19
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_172230280
Oh Aiobhin, the Ark was ik al weer helemaal vergeten maar dat vond ik ook een herl tof nummer
  vrijdag 7 juli 2017 @ 00:37:49 #20
357663 Aoibhin
Salvadorable
pi_172232226
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 23:08 schreef Jinkx het volgende:
Oh Aiobhin, the Ark was ik al weer helemaal vergeten maar dat vond ik ook een herl tof nummer
Blij om dat te horen! Op een ander forum had ik ook al een medestander gevonden, maar vooralsnog zijn het er niet heel veel.
  zondag 9 juli 2017 @ 18:25:34 #21
204179 grazz
..:: Amsterdam 2018 ::..
pi_172300080
Songfestivalland bij uitstek en een groot voorbeeld voor veel andere landen. Zeer professionele aanpak dat tot in detail is uitgewerkt.

Kan nu niet ťťn favoriet aanwijzen, enkele favoriete inzendingen zijn:

2012 SF2 1 (18) 181 11 Loreen Euphoria
2006 SF 4 (23) 214 20 Carola Invincible
2003 5 (26) 107 25 Fame Give Me Your Love
1999 1 (23) 163 15 Charlotte Nilsson Take Me To Your Heaven
1997 14 (25) 36 16 Blond Bara Hon šlskar Mig
1996 3 (23) 100 23 One More Time Den Vilda
1991 1 (22) 146 8 Carola FŚngad Av En Stormvind
Namastť Alť!
  zondag 9 juli 2017 @ 20:45:25 #22
87554 Cee
Welluk?
pi_172303429
Ik zie dit topic nu pas. :o Momentje.
  zondag 9 juli 2017 @ 22:35:15 #23
109683 TheVulture
Since 1980
pi_172306970
Fame en Aphrodite vind ik dan weer veruit het slechtste wat de Zweden sinds 2000 naar het ESF hebben gestuurd... Fame was het zoveelste slappe ABBA-aftreksel zonder enige ziel en Aphrodite was totaal nietszeggende disco met matige performance
  zondag 9 juli 2017 @ 22:50:08 #24
87554 Cee
Welluk?
pi_172307331
Ik ben halverwege Fred's geniale post maar wil alvast wel even melden dat mijn favoriete Zweedse inzending tevens mijn favoriete ESF nummer aller tijden is.
Euphoria...

staat op een mooie tweede plaats.
Nummer 1?

The Herreys. _O_ _O_ _O_
Ik ga weer verder lezen.
pi_172308271
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 22:35 schreef TheVulture het volgende:
Fame en Aphrodite vind ik dan weer veruit het slechtste wat de Zweden sinds 2000 naar het ESF hebben gestuurd... Fame was het zoveelste slappe ABBA-aftreksel zonder enige ziel en Aphrodite was totaal nietszeggende disco met matige performance
Oh die vond ik wel leuk, kitch maar wel leuke kitch.

Ik keek in dat jaar toen Fame won in MF, Aphrodite, Sanne Nielsen, Alcazar en Jan Johansen stonden ook in de finale.

[ Bericht 8% gewijzigd door ato op 09-07-2017 23:31:10 ]
pi_172321427
quote:
1s.gif Op zondag 9 juli 2017 23:24 schreef ato het volgende:

[..]

Oh die vond ik wel leuk, kitch maar wel leuke kitch.

Ik keek in dat jaar toen Fame won in MF, Aphrodite, Sanne Nielsen, Alcazar en Jan Johansen stonden ook in de finale.
2003 is ook wel ťťn van mijn favoriete MF-Finales en ook de winnaar vind ik wel aardig. Let Your Spirit Fly van Pernilla WŚhlgren & Jan Johansen (2e) was mijn favoriet.

Maar de hele Top 5 (3e Alcazar, 4e Jill Johnson, 5e Sanna Nielsen) had top 10-potentieel voor het ESF. Zelfs Sanna Nielsen had een leuk liedje :D
pi_172325950
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 16:51 schreef Fred_B het volgende:

[..]

2003 is ook wel ťťn van mijn favoriete MF-Finales en ook de winnaar vind ik wel aardig. Let Your Spirit Fly van Pernilla WŚhlgren & Jan Johansen (2e) was mijn favoriet.

Maar de hele Top 5 (3e Alcazar, 4e Jill Johnson, 5e Sanna Nielsen) had top 10-potentieel voor het ESF. Zelfs Sanna Nielsen had een leuk liedje :D
Oh ja ik vergat Jill Johnson :)
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')