abonnement Unibet Coolblue
pi_172342068
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 14:54 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Het werkt iets anders dan een simpel vinkje op een belastingformulier. Als je bijv. ooit gedoopt bent als baby, sta je automatisch bij het Einwohner Meldeamt geregistreerd als lid van de katholieke of evangelische kerk, en betaal je later kirchensteuer. Om je uit te schrijven bij de kerk, moet je persoonlijk naar de rechtbank of naar een notaris en administratiekosten betalen, wat nogal omslachtig is. Zie http://www.kirchenaustritt.de

Maarja, het is officieel "vrijwillig", ongeveer net zo "vrijwillig" als de schoolbijdrage op NL scholen.
Dat kun je niet vergelijken. Er zijn genoeg mensen die nooit gedoopt zijn o.i.d. en dus sowieso geen kerkbelasting betalen. Daarnaast is het ook niet specifiek christelijk. Het staat andere religieuze gemeenschappen (en levensbeschouwelijke instellingen) vrij om ook met het systeem van de kerkbelasting mee te doen. Alleen doen ze dat in de praktijk niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2017 14:58:30 ]
pi_172345863
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 14:27 schreef RM-rf het volgende:

[..]

:?
met alle respect, maar je praat poep.

Ik heb je al eerder erop gewezen dat Kirchensteuer geheel vrijwillig is, je betaald dit enkel als je op je belastingformulier jezelf laat registreren als lid van een religie, waarbij de inkomsten van deze belasting vervolgens naar de offentlich-rechtliche korperschaften van deze religie gaan.

laat je je uitschrijven als lid en ook op je belastingformulier als niet-religieus registreren, betaal je geen kirchensteuer.
(wel kan dit een grond voor ontslag zijn als je aangesteld bent bij een religieuze instelling via Arbeitsrecht der Kirchen, dat betreft ongever anerhalf miljoen duitsers, de kerk is namelijk de allergrootste werkgever in duitsland, na de staat zelf.)

Buiten de Kirchensteuer ontvangen de kerken niets van de staat, maar juist aangezien ze de grotste werkgever zijn en een heleboel sociale instellingen, onderwijsinstellingen e.d. uitbaten hebben e wel een grote omzet en dientengevolge een enorm vermogen;
De Kerk is in Duitsland een groot bedrijf, met een 'eigen' arbeidsrecht
Ik zie dat uw kennis beperkt is. Daar is op zich niets mis mee.
pi_172503611
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 21:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

:?
Waar heb je het over?

Je beweringen over Kirchensteuer was gewoon poep.
Niemand kan gedwongen worden Kirchensteuer te betalen.

Kerkelijk recht heeft verder niks met Duits recht, de duitse grondwet te maken.
Kerkelijk recht is niks anders dan de interne regels van de Kerk.

Wel is in Duitsland het bestaan van het 'Arbeitsrecht der Kirchen' een groot probleem,
Zoals ik uitgelegd heb;
Bedenk wel dat dat iets anders is dan 'Kirchenrecht'

Mocht je meer willen leren, kan ik enkel aanraden je goed in te lezen:

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Arbeitsrecht_der_Kirchen

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kirchensteuer_(Deutschland)

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kirchenrecht
"Je beweringen over Kirchensteuer was gewoon poep.
Niemand kan gedwongen worden Kirchensteuer


Waarom je dat beweerd weet ik niet. Ik heb het n.l. met geen woord beweerd.

"Kerkelijk recht heeft verder niks met Duits recht, de duitse grondwet te maken.
Kerkelijk recht is niks anders dan de interne regels van de Kerk."


Voor iedere leek is kerkelijk arbeidsrecht een onderdeel van het kerkelijk recht.

Ik schreef: Iedere Duitse burger die bewust geen lid van een kerk is betaald daardoor toch -gedwongen- mee aan de 'goede' doeluitgaven van de kerken.

Een burger die kerkenbelasting betaald kan die vervolgens grotendeels van de belasting aftrekken -zie Abzugsfähigkeit der KirchensteuerBearbeiten.

Een burger die bewust geen kerkenbelasting betaald -omdat hij /zij zich uitgeschreven heeft- betaald toch via een achterdeur -de subsidies van de staat aan de kerken uit algemene middelen- mee aan de uitgaven van de kerken.

Abzugsfähigkeit der KirchensteuerBearbeiten

Die Abzugsfähigkeit der gezahlten Kirchensteuer als Sonderausgabe dient nicht direkt der Kirchenfinanzierung, denn die sich hieraus ergebenden Steuermindereinnahmen kommen nicht den Kirchen selbst zugute, sondern begünstigen die einzelnen Kirchenmitglieder. In den Subventionsberichten der Bundesregierungen wird die Abzugsfähigkeit jedoch als eine unbefristete „Begünstigung anerkannter Religionsgesellschaften und ihnen gleichgestellter Religionsgemeinschaften aus kirchenpolitischen und sozialpolitischen Erwägungen“ bezeichnet. Für das Jahr 2012 prognostizierte die Bundesregierung den Umfang der Subventionierung der Kirchensteuer mit 2,88 Mrd. Euro.[13]

De Duitse Kerkenbelasting gaat mettertijd afgeschaft worden; het is is een anachronisme -een al dan niet gewilde inbreuk op of breuk in de chronologische samenhang van toestanden of gebeurtenissen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')