abonnement Unibet Coolblue
pi_172055557
hoi allen.
al enige tijd zit ik te kijken naar een leuke camera.

ik ben absoluut geen professioneel fotograaf en wil het ook niet worden.
ik wil gewoon mooie fotos maken van de vacantie enzo.
dit wil ik niet doen met mijn mobiel van 16MP of met een compact camera.
een mooie spiegelreflex die niet al te duur is en gewoon goede kwaliteit fotos maakt.

binnen mijn budget. zo ong 400 ligt onder anderen de Canon EOS 400D. daar lees ik goede dingen over.

maar zijn er andere cameras die jullie mij aanraden?

mvg. TS
pi_172057017
400 euro voor een goede dslr en dito lens? dat kun je echt vergeten tenzij je op marktplaats gaat zoeken (maar dan nog weet je niet wat je koopt... bijvoorbeeld een dslr met 30k clicks kan een goed koopje zijn maar een dslr met 10k clicks waarbij ze regelmatig op het strand lenzen hebben gewisseld is een no go.

Alleen een nieuwe body met misschien een kitlens heb je voor dat bedrag maar dan benut je max 10% van die body, eeuwig zonde.

Wat wil je precies fotograferen? laten we daar mee beginnen?

voorbeeldje: een simpele foto op het strand kun je prima maken met de laatste generatie iPhone... wil je diezelfde foto op canvas afdrukken dan zou ik er nogmaals over denken.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2017 23:38:03 ]
pi_172084748
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 23:37 schreef CarltonBanks het volgende:
400 euro voor een goede dslr en dito lens? dat kun je echt vergeten tenzij je op marktplaats gaat zoeken (maar dan nog weet je niet wat je koopt... bijvoorbeeld een dslr met 30k clicks kan een goed koopje zijn maar een dslr met 10k clicks waarbij ze regelmatig op het strand lenzen hebben gewisseld is een no go.

Alleen een nieuwe body met misschien een kitlens heb je voor dat bedrag maar dan benut je max 10% van die body, eeuwig zonde.

Wat wil je precies fotograferen? laten we daar mee beginnen?

voorbeeldje: een simpele foto op het strand kun je prima maken met de laatste generatie iPhone... wil je diezelfde foto op canvas afdrukken dan zou ik er nogmaals over denken.
Ik wil gewoon mooie foto's maken van vakantie en feestjes enzo.
Een iPhone heb ik niet en ga ik ook niet nemen.

Wil gewoon een camera die voor amateur fotografie oké is. Voor nu alleen een body en een standaard lens. Later kan ik er nog altijd een betere lens bij doen.

De canon eos 400d is bij mediamarkt binnen mijn budget te koop. Dus vroeg me af of er oik andere modellen waren die rond die prijsklasse liggen en redelijk schieten.
  zaterdag 1 juli 2017 @ 11:00:00 #4
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_172084784
tvp
Wie dit leest is gek
pi_172088127
Ik heb een 1000d met kitlens gehad. Uiteindelijk te groot/zwaar voor wat het is en nam ik hem nooit meer mee. Voor buitenfoto's met mooi weer op reis kun je met compact superzoom al een heleboel.
.
pi_172137640
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 13:20 schreef Fer het volgende:
Ik heb een 1000d met kitlens gehad. Uiteindelijk te groot/zwaar voor wat het is en nam ik hem nooit meer mee. Voor buitenfoto's met mooi weer op reis kun je met compact superzoom al een heleboel.
Zou je me daar een paar mollen van kunnen door geven?
pi_172138401
Met jouw doel zou ik eerder een DLSR laten liggen en voor een compactcamera gaan..

Wil je alleen een spiegelreflex omdat het tof klinkt of begrijp je ook het principe achter een spiegelreflex?

Foto's van vakantie en feestjes (enzo) klinken bij mij alsof je de camera enkele keren per jaar gaat gebruiken. De specifieke instellingen op een DSLR vergeet je daarom weer voor de volgende keer, of je schiet op de auto stand. Daarnaast neem je een DSLR omdat je verschillende lenzen wilt kunnen wisselen om in verschillende situaties de beste oplossing te kunnen pakken (groothoek of zoomlens bijv). Ook dat is iets wat je niet snel wilt op vakantie (maar gewoon snel kunnen schieten als je iets wilt vastleggen). Beter koop je dan een goede all-in-one oplossing..
pi_172138482
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 22:32 schreef panpoen. het volgende:
hoi allen.
al enige tijd zit ik te kijken naar een leuke camera.

ik ben absoluut geen professioneel fotograaf en wil het ook niet worden.
ik wil gewoon mooie fotos maken van de vacantie enzo.
dit wil ik niet doen met mijn mobiel van 16MP of met een compact camera.
een mooie spiegelreflex die niet al te duur is en gewoon goede kwaliteit fotos maakt.

binnen mijn budget. zo ong 400 ligt onder anderen de Canon EOS 400D. daar lees ik goede dingen over.

maar zijn er andere cameras die jullie mij aanraden?

mvg. TS
De 400D is alweer 11 jaar oud, met oude sensortechniek. Daar zou ik niet zo snel aan beginnen.

Wat recentere modellen via Marktplaats (als complete set) lukt soms prima, desnoods leg je iets meer neer.

Laat je niet te veel ontmoedigen door de mensen hier, sommigen vinden dat een spiegelreflex alleen maar voorbehouden is aan "echte fotografen die alles op manual schieten".
Als je dat wil leren, is een spiegelreflex kopen juist een prima manier om dat onder de knie te krijgen.

Een compact is ook leuk voor veel doeleinden maar je zit wel vast aan de lens die erop zit.

Over het algemeen:
- camera body (Nikon, Canon, Pentax, Sony, Samsung)
- 2 accu's
- geheugenkaartje
- 18-55 lens
- 55-200 lens

En je kan al aardig los.

Bedenk wel: als je de body uitzoekt, zit je ook aan het assortiment lenzen vast wat daarvoor te krijgen is. Bij Samsung en Pentax is dat volgens mij wat beperkter dan bij Nikon, Canon en Sony (Minolta).

Vind je het niets na een jaar, dan raak je zo'n set ook prima weer kwijt op Marktplaats, waar je 'm gekocht hebt.

Mocht je wat vinden, post dan gerust een linkje, kunnen we prima inschatten of de prijs redelijk is en het niet te antiek is, haha.

Voorbeelden van bijvoorbeeld een Nikon D3200 met kitlens, soms meer:
https://link.marktplaats.nl/m1179472642
https://link.marktplaats.nl/m1179809925
https://link.marktplaats.nl/m1178564195

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-07-2017 14:25:23 ]
pi_172138694
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 14:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De 400D is alweer 11 jaar oud, met oude sensortechniek. Daar zou ik niet zo snel aan beginnen.

Wat recentere modellen via Marktplaats (als complete set) lukt soms prima, desnoods leg je iets meer neer.

Laat je niet te veel ontmoedigen door de mensen hier, sommigen vinden dat een spiegelreflex alleen maar voorbehouden is aan "echte fotografen die alles op manual schieten".
Als je dat wil leren, is een spiegelreflex kopen juist een prima manier om dat onder de knie te krijgen.

Een compact is ook leuk voor veel doeleinden maar je zit wel vast aan de lens die erop zit.

Over het algemeen:
- camera body (Nikon, Canon, Pentax, Sony, Samsung)
- 2 accu's
- geheugenkaartje
- 18-55 lens
- 55-200 lens

En je kan al aardig los.

Vind je het niets na een jaar, dan raak je zo'n set ook prima weer kwijt op Marktplaats, waar je 'm gekocht hebt.
Of je geeft iemand een stoomboot om een slootje over te varen? ;) Als de TS dit soort dingen zegt:

quote:
a) ik ben absoluut geen professioneel fotograaf en wil het ook niet worden.
b) ik wil gewoon mooie fotos maken van de vacantie enzo.
c) dit wil ik niet doen met mijn mobiel van 16MP of met een compact camera.
Dan denk ik:
a) geef hem dan geen camera met 90% aan instellingen die hij niet kan en wil gebruiken.
b) 'gewoon mooie fotos' bestaan niet, dus de standaard misverstanden over kwaliteit door camera's zijn hier van kracht. Met een dure DSLR zal hij net zulke slechte of mooie foto's maken als met een compactcamera
c) De megapixels als graadmeter is ook een valkuil waar velen intrappen (los van het feit dat 16MP niet eens zo slecht is), en om daar je DSLR op uit te zoeken lijkt mij wat vreemd.

Als TS andere argumenten aandraagt krijgt hij waarschijnlijk ook meer bijval en advies om een goede DSLR te kopen, maar het sluit niet aan bij zijn wensen die hij hier plaatst. Iedere beginner heeft net zo veel recht op een DSLR als een ander (zo ben ik zelf ook begonnen), maar advies om het niet te doen omdat het iemand kan demotiveren/ontmoedigen is misschien wel waardevoller dan advies geven om het wel te doen..
pi_172138995
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 14:26 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Of je geeft iemand een stoomboot om een slootje over te varen? ;) Als de TS dit soort dingen zegt:

[..]
Een kleine DSLR is niet echt een "stoomboot", als je oog hebt voor composities heb je met een DSLR zelfs op de automatische stand echt wel voordelen boven zo'n kleine sensor uit een compact of een smartphone.

En op andere standen schieten kan als je dat zou willen, de standen zitten er allemaal op.

quote:
Dan denk ik:
a) geef hem dan geen camera met 90% aan instellingen die hij niet kan en wil gebruiken.
b) 'gewoon mooie fotos' bestaan niet, dus de standaard misverstanden over kwaliteit door camera's zijn hier van kracht. Met een dure DSLR zal hij net zulke slechte of mooie foto's maken als met een compactcamera
c) De megapixels als graadmeter is ook een valkuil waar velen intrappen (los van het feit dat 16MP niet eens zo slecht is), en om daar je DSLR op uit te zoeken lijkt mij wat vreemd.

Als TS andere argumenten aandraagt krijgt hij waarschijnlijk ook meer bijval en advies om een goede DSLR te kopen, maar het sluit niet aan bij zijn wensen die hij hier plaatst. Iedere beginner heeft net zo veel recht op een DSLR als een ander (zo ben ik zelf ook begonnen), maar advies om het niet te doen omdat het iemand kan demotiveren/ontmoedigen is misschien wel waardevoller dan advies geven om het wel te doen..
TS is volgens mij geen hij.

Ik begrijp je argumenten echt wel.

Maar er heerst hier op het forum echt zo'n "nee, doe geen DSLR, doe een compact want bla bla bla" sfeer onder de fotografen.

Als je in staat bent met een smartphone mooie foto's te schieten dan kan een DSLR een mooi hulpmiddel zijn bij je creativiteit, al is het maar vanwege scherptediepte (DOF), lichtgevoelige sensor, optische zoom (kan praktisch zijn), etc.

Voor het "stadswerk" heb ik ook een Panasonic LX100 (of in geval van nood m'n iPhone).
Een hele fijne compact, best een grote sensor, lichtsterke lens, etc.
Bij daglicht schiet ik er foto's mee die amper of niets onder doen voor m'n D5 / D810.
Maar zodra de omstandigheden wat minder worden (sport / actie / huiskamer / schemer / zalen) dan kom je toch al snel in de ISO ranges waar zo'n apparaat afhaakt en een DSLR tot leven komt.

En als zo'n DSLR niets is, schuif je 'm na een jaar voor bijna hetzelfde geld weer door op Marktplaats, zolang je 'm daar ook gekocht hebt.
pi_172139174
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 14:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een kleine DSLR is niet echt een "stoomboot", als je oog hebt voor composities heb je met een DSLR zelfs op de automatische stand echt wel voordelen boven zo'n kleine sensor uit een compact of een smartphone.
Wat is voor jou een kleine DSLR dan? Elke DSLR heeft toch (over het algemeen) dezelfde functies en standen (belichtingcompensatie, bracketing, diafragma/sluitertijd/iso instellen en diverse modussen etc). Groot en klein bestaat voor mij alleen in formaat van de camera en dan vind ik zelf (op basis van deze OP) de DSLR echt overkill.

quote:
TS is volgens mij geen hij.
Oeps. :D

quote:
Ik begrijp je argumenten echt wel. Maar er heerst hier op het forum echt zo'n "nee, doe geen DSLR, doe een compact want bla bla bla" sfeer onder de fotografen.
Dat ben ik met je eens, kzie het ook vaak. Maar dat is ook weer geen reden om iemand dan een DSLR aan te blijven praten toch? Iedere TS wil toch een beetje advies op maat, dan moet hij/zij dat ook wel krijgen.
pi_172139521
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 14:44 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Wat is voor jou een kleine DSLR dan? Elke DSLR heeft toch (over het algemeen) dezelfde functies en standen (belichtingcompensatie, bracketing, diafragma/sluitertijd/iso instellen en diverse modussen etc). Groot en klein bestaat voor mij alleen in formaat van de camera en dan vind ik zelf (op basis van deze OP) de DSLR echt overkill.

[..]
Ik vind vrijwel alle DSLR's klein naast mijn D5 :P
Haha, maar of iets "groot of klein" is hangt toch vooral af van degene die er mee gaat werken.
Een vriendin van me schiet bij 3voor12 met een Nikon D600 met 24-70 f/2.8 en die loopt (ondanks dat ze vrij tenger is) er inmiddels mee rond alsof het niets is. Binnenkort heeft ze m'n 70-200 mee, ook geen kleine lens :P
  dinsdag 4 juli 2017 @ 21:05:15 #13
469340 Nixjuh1988
SEO eindbaas
pi_172174393
Kijk ook eens naar de EOS M series, niet te groot, prima kwaliteit, en met een beetje speurwerk moet je op marktplaats of tweakers wel een mooi exemplaar voor weinig kunnen vinden. Niet de allergrootste keuze in lenzen, maar maakt zeker mooie foto's voor zo'n compact dingetje.

Met een adaptertje kunnen overigens alles canon lenzen er op, waardoor je toch mooie foto's kunt maken. Ik gebruik de mijne de laatste tijd een stuk minder sinds ik een EOS 6D heb gekocht. Ik miste vooral de snelheid van het scherpstellen en afdrukken. Maar waar jij hem voor gaat gebruiken is het een prima apparaatje!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')