abonnement Unibet Coolblue
pi_172010074
Juffen en meesters die staakten krijgen uur minder loon
WIJCHEN - Leraren van scholen in Wijchen en omgeving die meededen aan de lerarenstaking van dinsdagochtend krijgen een uur minder salaris uitbetaald. Het gaat om scholen die onderdeel zijn van stichting Kans en Kleur, die de scholen bestuurt.

Als leraren de werkdruk te hoog en hun salaris te laag vinden, dat ze gaan actievoeren, moeten ze er salaris voor over hebben. Dat vindt bestuurder Hennie Biemond. ,,Het gaat om geloofwaardigheid.” Ze wijst erop dat staken in Nederland ten koste gaat van loon. Leerkracht Jan van de Ven uit Overloon, initiatiefnemer van de acties, zegt dat er geen sprake is van een staking, maar van een werkonderbreking. Biemond bestrijdt dat. ,,Mensen hebben niet het werk gedaan dat op het rooster stond.”

8.000 euro
Ik kan me niet voorstellen dat iemand zich gestraft voelt door het inhouden van het loon
Hennie Biemond
Vooraf moesten de werknemers van de vijftien scholen van Kans en Kleur doorgeven of ze aan de acties meedoen. Degenen die op dinsdag werken en op de lijst van deelnemers staan, krijgen een uur minder betaald. In totaal zou het om zo’n 8.000 euro gaan. Dat bedrag verdubbelt Kans en Kleur en gaat naar de teams van de scholen. ,,Zo laten we concreet onze steun aan de actie zien.” Dat heeft de bestuurder ook in een mail aan haar personeel laten weten. ,,Als je die mail leest, kan ik me niet voorstellen dat iemand zich gestraft voelt door het inhouden van het loon.”

Biemond bezweert dat deelname aan de acties geen andere consequenties heeft dan inhouding van salaris. ,,We erkennen het stakingsrecht van werknemers en werknemers hoeven niet bang te zijn dat actievoeren negatieve beeldvorming teweeg brengt of dat ze er later last van zullen hebben.” Zodra de salarissen zijn verwerkt, gaan de lijsten met deelnemers de prullenbak in.

Uitzondering
Kans en Kleur is, een van de weinige schoolbesturen in Nederland dat loon inhoudt vanwege de acties. ,,Ik realiseer me dat we een principieel minderheidsstandpunt innemen”, zegt Biemond. ,,Maar we gaan niet iets doen, omdat een ander het doet. Ik wil op ons eigen kompas varen. Dat leren we de kinderen ook.”
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172011892
Wauw, wat een idioot.
There are only 151 Pokémon.
pi_172016205
Zo moedig je mensen idd wel af om het onderwijs in te gaan.
pi_172016247
Als antwoord zouden die docenten exact het aantal uren volgens hun contract moeten werken.

Hennie Biemond, je bent schandalig bezig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')