abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_171995275
registreer om deze reclame te verbergen
ITALIE

Waar kennen we de Italianen van?
Pizza, pasta, (scheve) torens, koffie, de maffia, dure campings, middeleeuwse stadjes, catenaccio, een chronisch gebrek aan helden, mode-ontwerpers, de Giro, Fiat, ijsjes, bijzondere politici en natuurlijk als inspiratiebron voor Imca Marina's grote hit Bella Italia.

Hoe doen ze het op het ESF?
Uitstekend, van de 43 inzendingen haalden 30 de Top 10, en 9 zelfs de Top 3. Er werd twee keer gewonnen en er was 1 rode lantaarn. Het Italiaans heeft het voordeel om een mooie taal te zijn om in te zingen, waarbij het voorlezen van een boodschappenlijstje al de potentie van een wereldhit heeft. Op het ESF was met name de jury echter vrij duidelijk in hun voorkeur voor het Frans boven het Italiaans. Daardoor was zelfs voor de betere inzendingen de onderste helft van de Top 10 vaak het maximaal haalbare.

Tussen Nederland en ItaliŽ is er weinig onderlinge liefde. Sterker nog, wie de scoreborden van het ESF als samenvatting van de geschiedenis zou gebruiken, zou denken dat beide landen al jaren in een enorm conflict verwikkeld zijn, omdat er zo opmerkelijk weinig punten aan elkaar worden gegeven. In de eerste 15 jaar vanaf het begin van de huidige puntentelling (1 t/m 12) gaf Nederland in totaal welgeteld 1 punt aan ItaliŽ. Zelfs pareltjes van de muziekgeschiedenis als I Treni Di Tozeur of Gente Di Mare waren niet goed genoeg voor onze juryleden. Sindsdien is het gemiddelde overigens wel wat gestegen, mede dankzij 12 punten voor Mia Martini. Andersom hadden de Italianen weinig liefde voor onze toppers als Ding-A-Dong, Birds en Calm After The Storm, die geen of weinig punten kregen. Marga Bult was onverwacht geliefd en kreeg 10 punten.

Hoe ging het door de jaren heen?

ItaliŽ was er vanaf het eerste jaar bij en scoorde in die tijd altijd Top 10. Zeker in het begin ging meestal de winnaar van het San Remo-festival (waar het ESF op gebaseerd is) naar het internationale festijn. Veruit de bekendste inzending is die uit 1958, toen Domenico Modugno het ESF in Hilversum opende met Nel Blu Dipinto Di Blu, beter bekend als Volare. Het lied werd 3e, op ruime afstand van de winnaar Frankrijk, maar het werd uiteindelijk wel de grootste Italiaanse hit allertijden:

Vijf jaar later bracht Emilio Pericoli ook al veel Italiaanse vrolijkheid naar het ESF met Uno Per Tutte, aangekleed met een opmerkelijke act met posters van mooie dames, maar ook dit lied werd 3e. Een jaar later was het wel prijs. De jonge zangeres Gigliola Cinquetti won met de fraaie ballad Non Ho L'Etŗ met een straatlengte voorsprong het ESF:

Daarna werden de resultaten minder spectaculair, met een aaneenschakeling van zelfs voor ESF-begrippen soms wat oubollige liedjes. Domenico Modugno kwam bij zijn derde poging in 1966 zelfs niet verder dan 0 punten. In 1971 werd een hoogtepuntje bereikt met Massimo Ranieri, die met een Italiaanse palingsound vijfde werd met L'Amore E Un Attomo. Voor het echte succes moest een oude bekende opgetrommeld worden. Gigliola Cinquetti kwam in 1974 terug om met het nummer Si haar eerdere eerste plaats te evenaren. Dat leek ook nog te gaan lukken. Met nog drie jury's te gaan, was ze de nummer 1 op het scorebord. Helaas voor Gigliola wist het onbekende Zweedse bandje ABBA nog over ItaliŽ heen te wippen, en nam de geschiedenis een andere weg:

Si werd overigens vertaald en een zeer grote hit. Dat ging niet helemaal vanzelf. Kort na het ESF was in ItaliŽ een referendum gepland over echtscheidingen, en “Si” is dan wel een vrij duidelijk stemadvies (ook al gaat het liedje over heel andere dingen). Om de neutraliteit te bewaren, besloot de RAI om de inzending volledig te boycotten, en het ESF zelf voor het gemak maar een maand later pas integraal uit te zenden.

Een jaar later scoorden Wess & Dori Ghezzi met het tijdloze Era weer zeer sterk met een derde plaats en punten uit alle landen (behalve Nederland uiteraard). Om de tweede overwinning binnen te slepen werden er in de daarop volgende jaren diverse (inter)nationale sterren naar het ESF gestuurd. Onder meer Al Bano & Romina Power, Ricchi e Poveri, Mia Martini en Riccardo Fogli mochten het proberen. Dat zijn misschien zonder de hits te horen niet de bekendste namen, maar de helft van hun repertoire is in het Nederlands vertaald, en heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat wij denken dat Marco Borsato een geweldige zanger is. Ook Matia Bazar (van Ti Sento) mocht het eens proberen. In alle gevallen bleef succes uit, wat leidde tot een paar jaar afwezigheid, vooral door frustraties over de uitslagen bij de RAI. Het moet ook gezegd worden dat die ESF-liedjes niet echt de grootste hoogtepunten van de carriŤres van de genoemde artiesten waren.

Echt succes leek in 1984 echter onvermijdelijk. Franco Battiato zong samen met Alice het prachtige I Treni Di Tozeur. Een volledig a-typische ESF-inzending, zonder duidelijk refrein of ongepaste uithalen en met een bijzonder operastukje erin. Niet geheel verrassend werd het een wereldhit, maar op het ESF zelf kreeg het slechts van 9 landen punten, waarmee de 5e plaats nog best een prestatie is. Om te bewijzen dat deze sterren over de hele wereld succes hebben gekend, hieronder een TROS-optreden uit het bruisende Zierikzee:

Drie jaar later werd weer een topinzending gestuurd. Op het ESF in BelgiŽ zongen Emile Schelvis Umberto Tozzi & Raf het lied Gente Di Mare. Dat was weer een favoriet voor de overwinning, maar uiteindelijk bleek een derde plaats, op 69 punten van winnaar Johnny Logan, het maximaal haalbare:

Na twee middenmootposities kwam het succes in 1990 dan toch. De zanger Toto Cutugno had al flink wat furore gemaakt, met onder meer zijn grote hit L'Italiano en het schrijven van nummers voor anderen. Daarnaast kan hij beschouwd worden als de Joop Zoetemelk van het San Remo-festival, waar hij zes keer tweede werd, maar in 1980 wist te winnen. Zijn lied Insieme 1992 is een ode aan de Europese samenwerking, uit een tijd dat de EU en de open grenzen nog vrijwel unaniem als vooruitgang werden beschouwd:

Op een ietwat rommelig ESF in eigen land in 1991 deed Peppino di Capri mee (dat is geen pizza maar een zanger), die als eerste en enige ooit in het Napolitaans zong op het ESF. Hij werd er 7e mee. Een jaar later verscheen weer een pareltje waarvan werd verwacht dat het mee kon doen om de eindzege. Mia Martini was terug en uit op revanche, wat zou moeten gebeuren met Rapsodia. Het werd een vierde plaats, achter Ierland, UK en Malta, de enige drie landen die vanwege de taalregel in het Engels mochten zingen. Met Mia liep het overigens treurig af. Drie jaar later werd ze gevonden na een overdosis cocaÔne.

Na nog 1 matige uitslag in 1993 was de RAI er wel klaar mee. De kijkcijfers waren al jaren laag, en ItaliŽ besloot zich dan ook terug te trekken. Behoudens een deelname in 1997, en nog een succesvolle ook met Fiumi Di Parole (4e), omdat de RAI vergeten was op tijd de deelname af te zeggen en een boete dreigde, bleef ItaliŽ 18 jaar weg van het ESF. Pas toen kleine buur San Marino mee ging doen, begon het weer te kriebelen, en werd besloten tot een terugkeer.

En wat voor een terugkeer! Raphael Gualazzi zong in 2011 met Madness of Love de sterren van de hemel en stal de harten van de jury. Helaas stal Azerbeidzjan met enthousiast verstrekte SIM-kaarten de Oost-Europese televotes, waardoor ItaliŽ tweede werd:

Sinds de terugkeer heeft ItaliŽ als enige van de Big 5 zonder uitzondering representatieve inzendingen gestuurd, die vijf van de zeven keer in de Top 10 eindigden en sowieso allemaal finale-waardig waren. In 2013 kwam San Remo-winnaar Marco Mengoni met L'Essenziale, wat voor hem een mooie hit werd in eigen land en in diverse buurlanden en op het ESF 7e werd.

Het dichtste bij een nieuwe overwinning was waarschijnlijk de groep Il Volo in 2015. Hun lied Grande Amore leidde tot een monsterzege bij het publiek, maar greep naast de prijzen omdat hun wat mindere jury-optreden leidde tot een derde totaalscore:

In de voorbije twee jaar hebben we een Francesca en een Francesco gehad, met respectievelijk No Degree of Seperation en Occicdentali's Karma. Beide liedjes scoorden ietwat lager dan verwacht met een 16e en 6e plaats, maar het gemiddelde Big 5 land komt tegenwoordig zelden zo hoog, dus in die categorie trekt ItaliŽ nog steeds de kar.

Hier is een net overzicht van alle Italiaanse inzendingen en hun resultaten te vinden of kijk naar het filmpje hieronder of klik anders op de spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is jouw favoriete Italiaanse inzending?
:)
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 18:27:50 #2
288245 crew  Moira.
This is my stankface.
pi_171995287
Occidentali's Karma _O_ Franscesco Gabbani _O_
Leuke vent en leuke muziekstijl O+
"Moira heeft wel een punt."
- Pharkus, 2017
pi_171995589
Dit topic weer!
_O_ _O_

En zo veel Italiaanse favorieten.. Gente di Mare inderdaad. Maar ook Madness of Love. En Il Volo. Francesco. En Francesco. O+

Straks allemaal nog eens luisteren om te bepalen wie nou m'n echte echte echte favorietste favoriet is.
pi_171996410
Applausje voor de uitgebreide OP! Hier gaan we eens even voor zitten.
OngeÔnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_171996431
Vond dit ook zo'n mooi nummer, jammer dat het live wat tegenviel.

O+ O+
pi_171996901
Na alle inzendingen te beluisteren is m'n conclusie.... Ik vind niet eens zo heel veel nummers leuk, vooral de recente.

De jaren die er voor mij uitspringen zijn:
* 1964
* 2011
* 2012 (viel live wat tegen)
* 2014 (viel live wat tegen)
* 2016 (viel live wat tegen)
OngeÔnteresseerd maar toch aanwezig.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 19:46:52 #7
357663 Aoibhin
Salvadorable
pi_171997515
ItaliŽ is echt een van mijn favoriete ESF landen. Ook de afgelopen jaren (m.u.v. 2014 waar ik niets mee had) leveren ze weer steevast persoonlijke favorieten op.

Tot dit jaar (Amar Pelos Dois staat momenteel bij mij op 1), was dit mijn favoriete ESF nummer ooit:

Zo ontzettend mooi gewoon dit! Dit nummer had echt moeten winnen dat jaar, hoewel ik de Herreys ook leuk vind.

En dit geweldige lied is mijn op een na favoriete nummer van dit decennium tot nu toe:

Ik had van tevoren echt het gevoel alsof ik een van de weinigen was die dit goed vond en probeerde vooraf te accepteren dat dit het waarschijnlijk niet goed zou gaan doen. En toen zeer onverwacht toch die 2e plek (wat gewoon eerste had moeten zijn; dat Azerbeidzjan hiervan won is iets dat ik nog altijd een beetje moeilijk te verkroppen vind).

De rest van mijn lijstje met absolute topfavorieten:
- 1958: Domenico Modugno - Nel blu dipinto di blu (Volare)
- 1964: Gigliola Cinquetti - Non ho l'eta (staat in mijn top 10 van favoriete ESF winnaars)
- 1974: Gigliola Cinquetti - Si
- 1987: Umberto Tozzi & Raf - Gente di Mare
- 1992: Mia Martini - Rapsodia
- 1997: Jalisse - Fiumi di parole
- 2012: Nina Zilli - L'amore e femmina
- 2013: Marco Mengoni.- L'essenziale
- 2015: Il Volo - Grande Amore
- 2016: Francesca Michielin - No Degree of Separation
- 2017: Francesco Gabbani - Occidentali's Karma

Nu ik het lijstje met Italiaanse inzending zo overkijk zijn er ook een boel nummers waarbij ik denk "oh ja, hoe ging dat nummer ook alweer". Veel is weggezakt, dus wie weet zitten daar voor mij ook weer onbekendere pareltjes tussen.
pi_172001817
die deelname in 1997 :') (niet het liedje, maar de reden van de terugkeer)
pi_172002098
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 19:46 schreef Aoibhin het volgende:
En dit geweldige lied is mijn op een na favoriete nummer van dit decennium tot nu toe:

Ik had van tevoren echt het gevoel alsof ik een van de weinigen was die dit goed vond en probeerde vooraf te accepteren dat dit het waarschijnlijk niet goed zou gaan doen. En toen zeer onverwacht toch die 2e plek (wat gewoon eerste had moeten zijn; dat Azerbeidzjan hiervan won is iets dat ik nog altijd een beetje moeilijk te verkroppen vind).
Ik wed ver vooraf altijd op een land. Dit jaar was het Portugal toen niemand er nog in geloofde en dat leverde best wat op voor m'n ingelegde tientje.. Maar Raphael had me nog veel meer op kunnen leveren. Hij stond toen bijna onderaan in de odds en ik wedde op hem omdat ik het geweldig vond. Kwaliteit. Ik wed op wat ik mooi vind, niet per se op de favoriet dus. Werd ie tweede _O- Bijna 'rijk'. Ik kan ook nog steeds niet geloven dat die knettervalse Azerbeidzjan won toen idd.

Wij hebben aardig dezelfde smaak :D
pi_172005207
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 19:18 schreef Em31 het volgende:
Vond dit ook zo'n mooi nummer, jammer dat het live wat tegenviel.

O+ O+
Ja, was ook toren hoog favoriet van mij. Maar live in Zweden kwam het niet uit de verf, of van de grond.

Overigens, vind ik Si (1974) 1 van de beste Italiaanse inzendingen ooit.
Voor mij de winnaar van 1974, ja nog boven ABBA.

Ook Rapsodia (1992), I treni (1984), Gente di Mare (87) zijn prachtig.
Jammer dat Francesco dit jaar live wat tegen viel.

Ps:ItaliŽ heeft veel pracht nummers gebracht op ESF.
Life can be a bitch, so like it..
pi_172005576
Laatste 3 jaren _O_ _O_ _O_

Il Volo, Francesca, Francesco O+ O+
Voor 2011 weet ik niks van ItaliŽ op het ESF, bij de laatste inzending in 1997 was ik 4 :+
  dinsdag 27 juni 2017 @ 23:56:38 #12
204179 grazz
..:: Amsterdam 2018 ::..
pi_172005791
Occidentali's Karma _O_
Genti di mare is idd ook prachtig
Namastť Alť!
pi_172006180
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 23:46 schreef luchtverkeersleider het volgende:
Laatste 3 jaren _O_ _O_ _O_

Il Volo, Francesca, Francesco O+ O+
Voor 2011 weet ik niks van ItaliŽ op het ESF, bij de laatste inzending in 1997 was ik 4 :+
Gewoon in verdiepen en kijken op you tube.
pi_172009817
Dit topic _O_ mijn favoriete Italiaanse inzendingen blijven Gente di Mare (1987) en Fiumi di Parole (1997)

Il Treni di Tozeur blijft ook geweldig O+

O+

O+
Op maandag voel ik me als Robinson CrusoŽ: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_172010069
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:34 schreef TheVulture het volgende:
Dit topic _O_ mijn favoriete Italiaanse inzendingen blijven Gente di Mare (1987) en Fiumi di Parole (1997)

Il Treni di Tozeur blijft ook geweldig O+

O+

O+
Jalisse O+ O+ O+
pi_172010289
Ook zo'n pareltje:

En deze single heb ik nog gekocht, nog steeds een mooi nummer:

pi_172010905
Het valt me trouwens nu pas op wat een bizar klein bovenlijf die Raf heeft _O-

En sowieso blijft een schande dat Italie van al die pareltjes juist met een van hun zwakste inzendingen wťl won... dat Insieme 1992 is echt geen geweldig lied
pi_172010933
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:28 schreef TheVulture het volgende:
Het valt me trouwens nu pas op wat een bizar klein bovenlijf die Raf heeft _O-

En sowieso blijft een schande dat Italie van al die pareltjes juist met een van hun zwakste inzendingen wťl won... dat Insieme 1992 is echt geen geweldig lied
Hij had ook rare kleding aan..
pi_172011180
Qua Il Treni di Tozeur:

Vorig jaar zongen ze hem nog samen, ruim 30 jaar later :P

pi_172013003
Wat een geweldig land en fijn dat ze weer teruggekeerd zijn.

Teveel favorieten om te noemen. Gelukkig zijn de meeste dus ook al genoemd. Maar deze verdient het ook om in dit topic te staan:

O+ O+ O+
pi_172025101
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:57 schreef Arth_NL het volgende:
Wat een geweldig land en fijn dat ze weer teruggekeerd zijn.

Teveel favorieten om te noemen. Gelukkig zijn de meeste dus ook al genoemd. Maar deze verdient het ook om in dit topic te staan:

O+ O+ O+
Prachtige intro ook.
  woensdag 28 juni 2017 @ 22:03:16 #22
351614 ijs_beer
zwierend pasje vooruit.
pi_172029350
Eigenlijk alles van ItaliŽ na hun comeback vind ik (meer dan) prima.
Favorieten:

en natuurlijk die van dit jaar. *O*
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
pi_172029896
Heerlijke OP weer, bezaaid met rare feitjes waar ik oh zo veel van hou. Bijvoorbeeld het constante wederzijdse negeren bij het geven van punten tussen ItaliŽ en Nederland, behalve bij Marga Bult. _O- En dan die reden dat ze er in '97 ineens weer bij waren, geweldig!

ItaliŽ is een van mijn favoriete landen als er een wedstrijd gespeeld wordt. Ongeacht of ze nu goed zijn of niet. Van jongs af aan ben ik om onverklaarbare reden geobsedeerd door Italiaans en Italianen, Panini-boeken vol met voetballerplaatjes van het Italiaanse elftal, volume op 11 als op tv het Fratelli d'Italia werd gespeeld, toen we net internetverbinding hadden was het volkslied een van de eerste mp3tjes waar ik een half uur aan spendeerde om te downloaden en op mijn discman te zetten, wegzwijmelen als ik ergens de taal hoorde, kwijlen bij al die donkerharige mafiatypes en toen ik op mijn 22e als eerste van de hele familie naar ItaliŽ ging nam ik als souvenir een pak tricolore spaghetti mee die mijn moeder in een bus deed en welke als trofee minstens 12 jaar lang nog op de keukenkast heeft gestaan.

Wauw.

Maar echt warm word ik niet van de meeste nummers in het ESF. :') Ik ken er niet heel veel, maar de fragmentjes klinken veel van het zelfde. Vrij klassiek en de melodie vind ik in een nummer wel heel belangrijk. Grande Amore heb ik net nog een keer in zijn geheel bekeken en het viel me nu op dat de middelste snor aan het eind echt flink de mist in ging en de uitvoering van L'Essenziale klonk ook niet al te best.
Absolute nummer 1 is voor mij nog steeds Gente di Mare (ook niet al te best gezongen in de finale, maar doordat de melodie zo heerlijk hatsekidee en aanstekelijk is, is dat voor mij hier niet zo erg) en ik denk niet dat dat, ook als ik alle nummers zou kennen (ik streef ernaar ze ooit allemaal uit mijn hoofd te kennen, ik hoop nog even de tijd te hebben :P ), zal veranderen.
Zelfs niet nadat ik zojuist de fout heb begaan om een live versie van Tozzi met Johnny Logan uit 2015 te kijken.
pi_172032697
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 18:27 schreef Moira. het volgende:
Occidentali's Karma _O_ Franscesco Gabbani _O_
Leuke vent en leuke muziekstijl O+
Ik ken geen betere Italiaanse inzending. Ik draai het nummer nog steeds regelmatig.
-- DJ11 @ RADIO 49 - TOPIC - WEBSITE
-- KLB / TopNotch en hun hypocrisie
  donderdag 29 juni 2017 @ 01:24:18 #25
118453 sararaats
Stofwolkje van het jaar
pi_172034202
Goh Italie.

Die Italiaanse Amy Winehouse vond ik wel goed.
Crush: Alice May
The most powerful anti depressant has four paws and purrs!
Ah ah tijd om mijn eten te serveren Paardmans (De Mestkever)
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')