abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 juni 2017 @ 13:05:42 #1
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_171987435
Wat een fabelachtig doch tragisch wonder der natuur is dit _O_

Sophocles beschreef dit haast prehistorische wezen ruim 1500 jaar geleden al in één van zijn beroemde werken en ook in de schilderkunst is dit indrukwekkende dier al eeuwenlang een geliefd onderwerp. Het vliegend hert!

Zet dit beeld uit je hoofd, zo cool is 'ie ook weer niet


Het zal zo'n 10 jaar geleden zijn geweest dat ik mijn eerste aanvaring had met deze majestueze kever, ergens diep in de Doñana in Zuid-Spanje.

Vorige week werd mijn interesse weer opgewekt nadat ik tijdens het uitlaten van de honden een fiks exemplaar in volle vlucht gekopt had. Wat een monster! Na hem een minuut bezichtigd te hebben terwijl hij onhandig op z'n rug lag te spartelen heb ik hem met behulp van een flinke tak langs de kant van de weg gezet waar we beide op adem kwamen na onze gezamenlijke bijna-doodervaring.



Terug thuis zette ik m'n beste Google-skills in en al snel kwam ik terecht op Wikipedia :

quote:
Het vliegend hert, ook wel groot vliegend hert of hertkever (Lucanus cervus) is een insect uit de orde kevers (Coleoptera). Het is de bekendste soort uit de familie vliegende herten (Lucanidae). Het vliegend hert komt onder andere voor in België en Nederland, maar is er erg zeldzaam.

Het vliegend hert is een van de grootste kevers van Europa en kan een totale lengte bereiken van meer dan 9 centimeter.[1] De Nederlandse naam is te danken aan de enorme kaken van de mannetjes. Deze zijn vertakt aan het einde en doen denken aan het gewei van een hert.
Indrukwekkend! Helaas wordt al snel duidelijk dat het allemaal maar schijn is :

quote:
De grote kaken van de mannetjes zien er indrukwekkend uit, maar zijn ongeschikt om mee bijten; de mannetjes zijn dan ook ongevaarlijk. De kaken dienen alleen om te imponeren en kunnen niet krachtig worden samengetrokken.
Sterker nog, dit ultiem masculine monster blijkt meer last dan baat te hebben van zijn enorme omvang en dito kaken

quote:
Lange tijd werd gedacht dat de mannetjes uitsluitend met elkaar vechten om te kunnen paren. Uit waarnemingen blijkt echter dat de vrouwtjes, die met hun kaken vocht uit bomen kunnen oplikken, de mannetjes soms voeren met deze sappen. De mannetjes kunnen zelf moeilijk eten door hun buitenproportionele kaken, waardoor het opsporen van een vrouwtje niet alleen nageslacht, maar ook voedsel oplevert.
Maar het wordt nog erger

quote:
De kever wordt door vele dieren belaagd. Het is een sloom dier dat niet snel weg kan rennen of snel de vleugels uit kan slaan om te vluchten. Als de kever zich op de grond bevindt en door een mogelijke vijand wordt bedreigd blijft het dier zelfs doodstil zitten. Het vliegend hert is een slechte vlieger en niet erg behendig in de lucht. De kever vertoont geen dreiggedrag, zoals sissende of piepende geluiden en ook scheidt hij geen stinkende of bijtende lichaamsvloeistoffen uit, zoals verschillende andere insecten. Wel is bij mannetjes beschreven dat wordt getracht een vijand te imponeren met de kaken. De kaken van de mannetjes zijn, ondanks hun grootte, niet erg krachtig en daardoor volledig ongeschikt om van zich af te bijten. Het mannetje is hierdoor volkomen weerloos en een gemakkelijke prooi. De vrouwtjes hebben wel krachtige, scherpe kaken en kunnen hier hard mee bijten en de huid van een mens tot bloedens toe doorboren. De volwassen kever wordt vooral belaagd door vogels, bijvoorbeeld de ekster. Deze kan een ware slachting aanrichten onder de kevers. De ekster draait de kever om, pikt het achterlijf open en begint hier met eten.
Waar zijn die gruwelijke kaken dan wel goed voor? Neuken!

quote:
Bij de paring klimt het mannetje op het vrouwtje en maakt met zijn achterlijfspunt contact met die van zijn partner. Opvallend is dat het mannetje zijn kaken hierbij als een soort hekwerk voor het vrouwtje houdt, zodat het geen kant meer op kan. De paring vindt meestal plaats in bomen en wordt zelden waargenomen. Er zijn waarnemingen bekend van mannetjes die probeerden te paren met een dood vrouwtje.

Baas!

Leuke weetjes over het vliegend hert
- Eenmaal volwassen leeft het mannetje slechts enkele weken. Het vrouwtje tot 2 maanden
- Larve- en popfase kunnen afhankelijk van de omstandigheden 4 tot meer dan 8 jaar duren!
- In middeleeuws Engeland werd het vliegend hert bijvoorbeeld gevreesd door boeren die dachten dat het dier stormen kon veroorzaken.
- Door de Romeinen werd de kop van het vliegend hert om de nek gehangen en gebruikt als amulet tegen onheil, ook werd geloofd dat het dragen van de kever bepaalde ziektes zou kunnen genezen.
- Wanneer de temperatuur onder de 16 graden is kunnen ze niet vliegen
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 27 juni 2017 @ 13:19:10 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_171987651
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 13:05 schreef Dven het volgende:
- Eenmaal volwassen leeft het mannetje slechts enkele weken. Het vrouwtje tot 2 maanden
4everyoung
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  dinsdag 27 juni 2017 @ 21:34:00 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_172001778
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Ik denk dat mijn geheime superkracht het aantrekken van vliegende herten is _O_

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 5 juli 2017 @ 18:57:39 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172196265
Ik zie ze wel eens hier gewoon midden in de stad. Maar er is een groot park vlakbij met op veel plaatsen rottend hout (omgevallen bomen e.d.) en daar leven de larven in.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')