abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 17:23:44 #251
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_171993706
dan is ze tenminste op tijd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_171993729
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 17:23 schreef sp3c het volgende:
dan is ze tenminste op tijd
Haha, als ze een slaapzak meeneemt kan ze de komende dagen voor de deur gaan liggen.
pi_171993876
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 11:32 schreef Gia het volgende:
Volgens mij weten negers eigenlijk niet zo goed wat ze willen.
Aan de ene kant mag geen blanke hen doen herinneren aan hun slavenverleden (wat niet hun verleden is, maar hooguit van 4 generaties geleden of zo),
Ze vergeten ook even dat hun eigen voorouders ook slavenhandelaren waren. Ze verkochten immers de mensen van de andere stam aan de blanken.
beter een knipoog dan een blauw oog
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 17:57:58 #254
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_171994569
je bent altijd mede schuldig als iemand die op je lijkt dezelfde misdaad heeft gepleegd als waar jij slachtoffer van bent geworden

dat klopt wel ja
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_171995363
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 16:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

volgens mij wel iig, ze klagen ook niet over de kleur ofzo he

al zal dat ook nog wel komen want sommige van die figuren klagem om het klagen maar op deze manier is het toch wel een wat pijnlijke stap terug van nu naar een wereld waar donkere mensen domme zwartjes met dikke lippen zijn

als dat de intentie is prima wmb maar dan krijg je daar kritiek over
Er zijn overigens wel degelijk mensen met dergelijke lippen.
Mag je van hen ook geen portret schilderen ?
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 19:10:37 #256
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_171996206
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 18:31 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Er zijn overigens wel degelijk mensen met dergelijke lippen.
Mag je van hen ook geen portret schilderen ?
je mag alles schilderen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_171996272
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 19:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

je mag alles schilderen
Maar is dat dan niet racistisch omdat de arme man toevallig lijkt op afbeeldingen die sommigen kwetsend vinden ?
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 19:14:10 #258
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_171996317
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 19:12 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Maar is dat dan niet racistisch omdat de arme man toevallig lijkt op afbeeldingen die sommigen kwetsend vinden ?
weet ik veel, wat kan mij dat nou schelen?

wat kan jou dat schelen ... probeer het en kijk wat er gebeurt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_171997046
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 16:43 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dus alleen als je een kleurtje hebt mag je niet zeuren? Alleen roomblanke mensen mogen dat?
En geld dat dan voor alle roomblanke mensen, of moet je met een stamboom op zak lopen die bewijst dat je roomblanke familie hier al minimaal 10 generaties woont zonder 'besmetting' van mensen uit andere gebieden?

Heb jij je stamboom al uitgeplozen? Zit daar in de laatste 10 generaties niet perongeluk zo'n buutenlander tussen? Een vuige Fransman/vrouw bv? Of Duits, of, god verhoede het zeg, een Indo?
Het zeuren komt van een bepaalde kant. Niet van blanken. Je hebt in Nederland niet echt iets dat blanken mogen zeuren over andere mensen. Als een punt van speciaal aangifte doen.
pi_171997141
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 17:32 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Ze vergeten ook even dat hun eigen voorouders ook slavenhandelaren waren. Ze verkochten immers de mensen van de andere stam aan de blanken.
Dit is generaliserend
Het is niet zo dat de voorouders van alle negers slavendrijvers waren. Het is ook niet zo dat de voorouders van alle blanken slavendrijvers waren.
Het is wel zo dat in door blanken beheerste gebieden zoals de USA en Suriname en Antillen, VOC-kolonieën, de meeste slavendrijvers blank waren en met instemmng van de Amerikaanse en Nederlandse regeringen.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 19:59:52 #261
3542 Gia
User under construction
pi_171998043
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 17:22 schreef Physsic het volgende:

Komt het stripboek niet pas uit op 5 juli?
http://www.nu.nl/cultuur-(...)in-suske--wiske.html

quote:
Het is niet duidelijk wat er nu met het plaatje in het nieuwe album gaat gebeuren. Het boek is al gedrukt en verspreid. Ook op sociale media in Nederland vielen veel mensen over de afbeelding van de donkere man.
pi_172003138
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 23:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

nee... jij bent de zeikerd......
Je weigert rekening te houden met de gevoelens van mensen van Afrikaanse afkomst.
wat is dat ? racisme? of gewoon een hekel aan bepaalde donkere mensen ?
of hufterigheid.... gebrek aan sociale intelligentie ?
Ja joh, ik haat mensen van Afrikaanse afkomst.

Vooral zwarte en bruine.

Weiger pertinent rekening te houden met de gevoelens van ze.

Ach knul als je zou weten hoeveel gekleurde mensen er onder m'n vrienden bevinden zou je anders piepen. En zij zijn gelukkig minder met hun kleur en minderwaardigheidsgevoel bezig dan jij en de Suske en Wiske mevrouw.

En omdat mensen bruin en zwart zijn of van Afrikaanse afkomst kunnen ze in jouw universum sowieso natuurlijk ook nooit zeiken toch?
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 22:24:29 #263
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172003379
al je vrienden hebben een gebrek aan sociale intelligentie!!!

je moet die dude niet zo serieus nemen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_172003465
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 22:24 schreef sp3c het volgende:
al je vrienden hebben een gebrek aan sociale intelligentie!!!

je moet die dude niet zo serieus nemen
Hij moet vooral zichzelf niet zo serieus nemen.

Zou al een hoop schelen.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 22:54:11 #265
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_172004217
"Ik heb niks tegen negers! Sommige van mijn beste vrienden zijn neger!"
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 23:01:46 #266
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172004425
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 22:54 schreef Ringo het volgende:
"Ik heb niks tegen negers! Sommige van mijn beste vrienden zijn neger!"
Racist.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172005606
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 19:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dit is generaliserend
Het is niet zo dat de voorouders van alle negers slavendrijvers waren. Het is ook niet zo dat de voorouders van alle blanken slavendrijvers waren.
Het is wel zo dat in door blanken beheerste gebieden zoals de USA en Suriname en Antillen, VOC-kolonieën, de meeste slavendrijvers blank waren en met instemmng van de Amerikaanse en Nederlandse regeringen.
Je vergat nog te vermelden dat in de afrikaanse landen de slavendrijvers zwart waren met instemming van hun arabische verwanten.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_172005720
Zo raar het gebruik van het woord neger. Het is een scheldwoord. En het wordt te pas en te onpas gezegd hier. En overal. Alsof het normaal is.

En dat laat zien dat er nog een lange, lange, lange weg te gaan is.

63 keer in 142 berichten. :')

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.

In de veertiende druk van de Grote Van Dale is de definitie van het woord neger aangepast. Toegevoegd is dat dit woord, in de betekenis 'afstammeling van de in vroeger tijd in Amerika ingevoerde negerslaven', door sommigen als scheldwoord wordt ervaren.

[ Bericht 26% gewijzigd door Status op 28-06-2017 00:00:30 ]
pi_172007815
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 23:53 schreef Status het volgende:
Zo raar het gebruik van het woord neger. Het is een scheldwoord. En het wordt te pas en te onpas gezegd hier. En overal. Alsof het normaal is.

En dat laat zien dat er nog een lange, lange, lange weg te gaan is.

63 keer in 142 berichten. :')

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.

In de veertiende druk van de Grote Van Dale is de definitie van het woord neger aangepast. Toegevoegd is dat dit woord, in de betekenis 'afstammeling van de in vroeger tijd in Amerika ingevoerde negerslaven', door sommigen als scheldwoord wordt ervaren.
dankjewel
  woensdag 28 juni 2017 @ 06:08:09 #270
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_172007854
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 23:53 schreef Status het volgende:
Zo raar het gebruik van het woord neger. Het is een scheldwoord. En het wordt te pas en te onpas gezegd hier. En overal. Alsof het normaal is.

En dat laat zien dat er nog een lange, lange, lange weg te gaan is.

63 keer in 142 berichten. :')

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.

In de veertiende druk van de Grote Van Dale is de definitie van het woord neger aangepast. Toegevoegd is dat dit woord, in de betekenis 'afstammeling van de in vroeger tijd in Amerika ingevoerde negerslaven', door sommigen als scheldwoord wordt ervaren.
Slechte taal is besmettelijk.
Wat is een beter alternatief?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 28 juni 2017 @ 08:00:15 #271
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_172008334
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 19:35 schreef Jaroon het volgende:

Het zeuren komt van een bepaalde kant. Niet van blanken. Je hebt in Nederland niet echt iets dat blanken mogen zeuren over andere mensen. Als een punt van speciaal aangifte doen.
Dus nu is het weer wel kleurbepaald. Je bent wel een zwalkertje hè? Die zwakke persoonlijkheden zonder duidelijk standpunt mogen van mij ook weg uit Mijn Nederland.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 28 juni 2017 @ 08:00:19 #272
3542 Gia
User under construction
pi_172008335
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 23:53 schreef Status het volgende:
Zo raar het gebruik van het woord neger. Het is een scheldwoord.

'door sommigen als scheldwoord wordt ervaren'.
Dat het als een scheldwoord ervaren wordt, betekent niet dat het een scheldwoord is.

Neger is net zo normaal als Eskimo, blanke of Molukker.

Nikker, daarentegen, is wel een scheldwoord.
pi_172008377
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 08:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat het als een scheldwoord ervaren wordt, betekent niet dat het een scheldwoord is.

Neger is net zo normaal als Eskimo, blanke of Molukker.

Nikker, daarentegen, is wel een scheldwoord.
Je ziet de betekenis zelf staan. Het is denigrerend en ook best beschamend als je mensen zo noemt als je weet waar het vandaan komt. Daarom vind en denk ik dat er nog een lange weg is te gaan.
pi_172008454
quote:
2s.gif Op woensdag 28 juni 2017 06:08 schreef Ringo het volgende:

[..]

Slechte taal is besmettelijk.
Wat is een beter alternatief?
Tsja, geen idee. Gewoon niet of bij de huidskleur (blank/getint/etc) als je zo graag iemand wil aanduiden met huidskleur? Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen zo'n woord wíllen zeggen als ze weten waar het vandaan komt, eigenlijk. Maar ja.
  woensdag 28 juni 2017 @ 08:17:03 #275
3542 Gia
User under construction
pi_172008588
quote:
Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide was van het Latijnse niger of het Griekse necro).

De term neger of negroïde wordt soms ook gebruikt voor de oorspronkelijke bewoners van Melanesië, die eveneens negroïde kenmerken hebben, ofschoon ze niet direct verwant zijn met zwarte Afrikanen.

Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644,[1] verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.[2]
Dus, oorspronkelijk betekent het donkerhuidige bewoner, bladiebla zie boven
Tijdens de slavernij werd het gebruikt om de slaven mee aan te duiden, om de simpele reden dat het donkerhuidige bewoners, bladiebla, zie boven waren.
Het woord is niet uitgevonden om slaven aan te duiden, het woord bestond al.

En:
quote:
In Nederland hebben leenwoorden uit het Afrikaans als nikker of kaffer in dezelfde periode een vergelijkbare beledigende betekenis gekregen. Het woord neger lijkt in Nederland en België nu ook een negatieve lading te krijgen.[3] Maar de meningen of de term als aanduiding voor een persoon met een donkere huidskleur neutraal of beledigend is, lopen uiteen.

De Taaltelefoon, een taaladviesdienst in samenwerking met de Nederlandse Taalunie, adviseert het gebruik van zwarte in plaats van neger in bijvoorbeeld journalistische teksten.[4] Het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en erfenis beveelt met name witte Nederlanders aan om het N-woord niet meer te gebruiken, "want wie ben jij om te beoordelen dat een ander van die term geen last mag hebben?
Wat die taaltelefoon adviseert maakt veel negers ook niet blij, want ze willen ook geen zwarte genoemd worden.
Bottomline is gewoon de onderste regel, omdat mensen zeggen er last van te hebben, moet het maar niet meer gebruikt worden.

Duh. Wat dan? En wanneer wordt dat dan weer een scheldwoord, voor de gevoelige ziel van donkere mensen, afrikaanse mensen, zwarte mensen, afro's......?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')