abonnement Unibet Coolblue
pi_174126108
Mijn herfstcrocussen (look zonder look) zijn er al weer mee gestopt.
pi_174127458
Eigenlijk zijn die emmers best slim. Heb nog wel een schaduwhoek waar ik een paar emmers kan ingraven. Niet heel handig te bereiken maar ach, beetje moeite doen moet kunnen.
pi_174135409
Ja! Goede tip van die ingegraven emmers! ^O^

Ik heb ook eens een wormenbak van een IKEA Samla in een gootsteenkastje gezien. Werkt ook goed en stinkt niet, althans dat schijnt. Inderdaad wel belangrijk dat je de juiste wormen gebruikt!

Ik ga het zelf niet meer proberen want mijn wormenpies komt tegenwoordig uit een flesje. Lekker modern huehue. :7

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2017 12:21:56 ]
pi_174138353
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 12:19 schreef Stratotanker het volgende:
Ja! Goede tip van die ingegraven emmers! ^O^

Ik heb ook eens een wormenbak van een IKEA Samla in een gootsteenkastje gezien. Werkt ook goed en stinkt niet, althans dat schijnt. Inderdaad wel belangrijk dat je de juiste wormen gebruikt!

Wormencompost stinkt inderdaad niet, je ruikt alleen lichte "aarde-geur". De stankveroorzakende bacterien worden door de wormen opgegeten. Mijn wormen kreeg ik bij de wormenton, het zijn tijgerwormen, aka red wigglers, dat is de beste compostworm. De gewone regenwormen die je vaak in de grond vindt eten niet zo veel, die graven vooral gangen.
pi_174154922
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 13:31 schreef Koettie het volgende:

[ afbeelding ]
Welke plant is dat linksboven?
Cindy De Vuyst
pi_174155135
Een kamerplantentopic O+ misschien binnenkort eens foto's maken van mijn kleine jungle in de dop, maar weet iemand hier wat er zo moeilijk is aan string of pearls? Ik kan die dingen echt niet in leven houden :') m'n vader is bloemist geweest en zegt dat ik ze verzuip maar toen kreeg ik een nieuwe en die had ik weer uitgedroogd
Tap tap tap
pi_174155402
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 00:22 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Welke plant is dat linksboven?
Dischidia nummularia
pi_174157723
Ik heb gisteren via Marktplaats weer twee verweesde pannenkoekjes geadopteerd. Ik weet dat het een hipsterplantje is, maar ik word er zo vrolijk van!

Minder vrolijk word ik van mijn Yucca's. Argh!!! Dat moeten toch onverwoestbare planten zijn? De bladeren hangen, rollen op (?) en krijgen bruine randen. En ik kan met zekerheid zeggen dat ze niet te veel water krijgen, want ze zijn vaak gortdroog. Boehoehoe!
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:30:57 #169
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174158286
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 00:38 schreef CherryLips het volgende:
Een kamerplantentopic O+ misschien binnenkort eens foto's maken van mijn kleine jungle in de dop, maar weet iemand hier wat er zo moeilijk is aan string of pearls? Ik kan die dingen echt niet in leven houden :') m'n vader is bloemist geweest en zegt dat ik ze verzuip maar toen kreeg ik een nieuwe en die had ik weer uitgedroogd
:o
Dan denk ik gewoon dat het een onmogelijke plant is.
KuikenGuppy
  woensdag 4 oktober 2017 @ 23:31:01 #170
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174201843
Ik heb een stukje van mijn zus d'r plant afgescheurd. Ik dacht eerst pannenkoekplant:

https://encrypted-tbn0.gs(...)0I6uwPHBprLuOfy6O66b

Maar die van mijn zus produceert toch echt lange tentakels. En de pannenkoekplantstekjes kun je op water zetten. Die van mijn zus houdt juist van knetterdroge grond en heeft ook aardig wat van die witte steentjes in de grond zitten. Daar gedijt het ding echt enorm op dus ik heb 'm maar niet in water gezet...

Weet iemand over welke plant ik het heb?
Resistance is futile.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 23:48:14 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174202150
Verder gaat het zo goed als zeker gebeuren, verhuizen op 27 november. Dan nog 3-4 maanden verbouwen en dan is mijn botanische slaapkamer een feit. Echter, dit is de ruimte en deze foto is genomen op een zonnige dag:



Dus geen direct zonlicht! Volgens mij zelfs 's morgens nog geen zonnestraaltje omdat het balkon erboven 4m uitsteekt (wat handig is want het wordt ons schaduwterras met hangstoelen enzo maar onhandig voor plantjes die van direct licht houden). De ligging hier is noord-oost.

Ik wil in deze ruimte graag:
- 2 kleine plantjes voor op de nachtkastjes
- een mooie volle plant voor in de hoek links (zie je niet op de foto), die mag best een meter of 1,5 worden, ik zat te denken aan een grote yucca maar die houden denk ik van licht. Of zo'n fiddle fig leaf tree of hoe die dingen ook heten?
- verder wordt een groot gedeelte van de ruimte inloopkast en badkamer die beiden nog donkerder worden dus veel planten kan ik hier niet kwijt, zal voornamelijk in botanisch behang en wat rotan frutseltjes zitten dus.

En in deze ruimte valt beduidend meer licht, veel direct licht en over de hele breedte komt een bureau te staan onder het raam. Daar werk ik straks een paar dagen per week en ik vind niks leukers dan veel planten op het bureau. Deze kant van het huis staat op het zuidwesten dus echt heel veel direct licht. Suggesties? Ik zoek:

- hangplanten (voor het raam)
- grote volle planten (zoals calatheas en die zwarte die strato heeft, groen ook goed)
- dan moet er natuurlijk ook iets komen dat er weer leuk tussenin valt :P
- ik ben gek op bananenplanten maar die houden vooral van hitte en niet zo van direct zonlicht
- ik wil achterin de kamer echt iets enorms. Maar dan echt iets dat mooi vol en groot wordt. Ik zit haast te denken aan een olijfboompje of zo, maar zijn die wel blij als ze het hele jaar binnen moeten staan?



Oh, ik heb de wormenbak dingetjes hier gelezen.
Supercool, ik ga ermee aan de slag na de verhuizing, ik weet al waar ze komen iig.

[ Bericht 2% gewijzigd door Seven. op 05-10-2017 09:20:46 ]
Resistance is futile.
pi_174204743
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 15:54 schreef bloempje-moi het volgende:
Peperomia rotundifolia
[ afbeelding ]
Hoe verzorg je dit? Geef je veel water? Knip je af en toe bij?
Cindy De Vuyst
  donderdag 5 oktober 2017 @ 08:42:52 #173
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174204884
quote:
7s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 23:48 schreef Seven. het volgende:
Knip
Ik zou eerst maar eens verbouwen, verven, verhuizen, inrichten en dan eens kijken waar er plek is voor welke plant.
KuikenGuppy
pi_174205002
Er zijn ook wel planten die amper zon nodig hebben, dus kijk daar even naar. Let op de behoeften van de plant en of dat haalbaar is en niet of het toevallig hip in de kamer staat.
Tap tap tap
pi_174205157
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 00:38 schreef CherryLips het volgende:
Een kamerplantentopic O+ misschien binnenkort eens foto's maken van mijn kleine jungle in de dop, maar weet iemand hier wat er zo moeilijk is aan string of pearls? Ik kan die dingen echt niet in leven houden :') m'n vader is bloemist geweest en zegt dat ik ze verzuip maar toen kreeg ik een nieuwe en die had ik weer uitgedroogd
Waar heb je hem hangen? Die van mij krijgt geen direct licht, maar hangt wel redelijk dicht bij een raam. Hij krijgt van mij 1 a 2x per week een scheutje water. Hij is in een jaar tijd bijna twee keer zo lang geworden. Verder niets mee gedaan.

Mijn moeder heeft mijn grote peperomia rotundifolia trouwens doodvermoord door hem zes weken in de volle zon te hangen :( Ik dacht dat ik hem nog wel terug tot leven kon wekken, maar ik begin het somber in te zien na drie maanden reanimatie.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
  donderdag 5 oktober 2017 @ 09:16:14 #176
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174205292
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 08:42 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik zou eerst maar eens verbouwen, verven, verhuizen, inrichten en dan eens kijken waar er plek is voor welke plant.
Bedankt voor je waardevolle bijdrage zeg!
Resistance is futile.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 09:18:53 #177
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174205322
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 08:52 schreef CherryLips het volgende:
Er zijn ook wel planten die amper zon nodig hebben, dus kijk daar even naar. Let op de behoeften van de plant en of dat haalbaar is en niet of het toevallig hip in de kamer staat.
Dat wil ik dus ook. Niet planten die ik leuk vind op een plek dumpen waar ze ten dode opgeschreven zijn. Ik weet wel wat ik leuk vind maar ik weet niet welke planten passen op de plekken die ik er nu voor heb. Ze worden een belangrijk deel van de inrichting in ieder geval, zeker op mijn kantoor. En dan kan ik vast beginnen met stekjes verzamelen voor planten die wel goed tegen verplaatsing kunnen.
Resistance is futile.
pi_174205508
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 08:28 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Hoe verzorg je dit? Geef je veel water? Knip je af en toe bij?
Dit vroeg je in het andere topic ook al. Heb je de wondere wereld van Google al eens geprobeerd?
Hier bijvoorbeeld: https://www.mijntuin.org/(...)ndifolia-zwanenkruid of hier https://www.bloemenbureau(...)t-van-de-maand-april of hier https://www.intratuin.nl/(...)difolia-d-12-cm.html
pi_174205621
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:04 schreef mjan het volgende:

[..]

Waar heb je hem hangen? Die van mij krijgt geen direct licht, maar hangt wel redelijk dicht bij een raam. Hij krijgt van mij 1 a 2x per week een scheutje water. Hij is in een jaar tijd bijna twee keer zo lang geworden. Verder niets mee gedaan.

Mijn moeder heeft mijn grote peperomia rotundifolia trouwens doodvermoord door hem zes weken in de volle zon te hangen :( Ik dacht dat ik hem nog wel terug tot leven kon wekken, maar ik begin het somber in te zien na drie maanden reanimatie.
Die van mij stonden boven op kasten, de eerste keer aan de andere kant van de kamer (verder van het raam) en toen heb ik hem weer naar voren gehaald. Heb nu een soortgelijk plantje dat op de kast op zo'n anderhalve meter van het raam stond, maar die staat nu ook te versterven. Hij deed het iets beter toen ik hem op de vensterbank had gezet, maar dat was nog steeds niet fraai (en was ook niet handig). Nu is ie laatst verzopen toen ik met vakantie was en nu is ie bovenop weer helemaal aan het afsterven. Heb ik vaker met hangplanten trouwens, ik heb er nog maar twee en die zijn onverwoestbaar (even afkloppen). Maar het Chinese lantaarntje ging bovenop ook helemaal dood.
Tap tap tap
pi_174205655
Geven jullie je kamerplanten trouwens speciale voeding? Ik heb alleen voeding voor orchideeën dat ik iets van twee keer per jaar geef (alleen aan de orchideeën natuurlijk).

En nog een vraagje: waar kan ik de jonge pannenkoekplantjes het beste in verstekken? Gewone potgrond gemengd met stekaarde oid?
Tap tap tap
pi_174205680
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:40 schreef CherryLips het volgende:
Geven jullie je kamerplanten trouwens speciale voeding? Ik heb alleen voeding voor orchideeën dat ik iets van twee keer per jaar geef (alleen aan de orchideeën natuurlijk).

En nog een vraagje: waar kan ik de jonge pannenkoekplantjes het beste in verstekken? Gewone potgrond gemengd met stekaarde oid?
Ik begreep dat het prima in gewone aarde kan, maar stekaarde zal aanvankelijk wel het beste zijn. Sinds een paar dagen heb ik een redelijk groot stekje in gewone aarde en het leeft nog.

En naar die voeding vraag ben ik ook benieuwd. Ik zou met teveel voeding wel eens mijn Yucca's om zeep hebben kunnen geholpen.
pi_174205715
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:41 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik begreep dat het prima in gewone aarde kan, maar stekaarde zal aanvankelijk wel het beste zijn. Sinds een paar dagen heb ik een redelijk groot stekje in gewone aarde en het leeft nog.
Ik heb drie weken geleden een stekje in gewone potgrond gedaan die ik nog buiten had staan :') Open zak, potgrond was zeiknat. Maar hij deed het nog. Maar nu heb ik nog een stel stekjes en ik vroeg me dus af of ze niet extra voeding nodig hadden.

M'n vader is bloemist en die zei dat ze het in allebei wel zouden doen dus ik denk waarschijnlijk weer te moeilijk.
Tap tap tap
pi_174205719
quote:
7s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 23:31 schreef Seven. het volgende:
Ik heb een stukje van mijn zus d'r plant afgescheurd. Ik dacht eerst pannenkoekplant:

https://encrypted-tbn0.gs(...)0I6uwPHBprLuOfy6O66b

Maar die van mijn zus produceert toch echt lange tentakels. En de pannenkoekplantstekjes kun je op water zetten. Die van mijn zus houdt juist van knetterdroge grond en heeft ook aardig wat van die witte steentjes in de grond zitten. Daar gedijt het ding echt enorm op dus ik heb 'm maar niet in water gezet...

Weet iemand over welke plant ik het heb?
Is die bijgevoegde foto nou van de plant van je zus of van een willekeurige pannenkoekplant?
pi_174205732
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:43 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Maar die van mijn zus produceert toch echt lange tentakels. En de pannenkoekplantstekjes kun je op water zetten. Die van mijn zus houdt juist van knetterdroge grond en heeft ook aardig wat van die witte steentjes in de grond zitten. Daar gedijt het ding echt enorm op dus ik heb 'm maar niet in water gezet...

Weet iemand over welke plant ik het heb?
Is die bijgevoegde foto nou van de plant van je zus of van een willekeurige pannenkoekplant?
[/quote]
Dat is een pannenkoek :P
Tap tap tap
  donderdag 5 oktober 2017 @ 09:47:06 #185
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174205782
quote:
10s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

Bedankt voor je waardevolle bijdrage zeg!
Kom op, je zoekt iets voor april :'). Misschien is de lichtinval door een verbouwing wel heel anders dan op die Funda foto.
KuikenGuppy
pi_174205799
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:44 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Is die bijgevoegde foto nou van de plant van je zus of van een willekeurige pannenkoekplant?
Dat is een pannenkoek :P
[/quote]

Dat weet ik. :D Maar ik weet niet welke rol deze foto in het verhaal van Seven speelt.
pi_174205807
Wat ging er nou mis met quoten? :')
Tap tap tap
  donderdag 5 oktober 2017 @ 09:49:23 #188
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174205822
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:40 schreef CherryLips het volgende:
En nog een vraagje: waar kan ik de jonge pannenkoekplantjes het beste in verstekken? Gewone potgrond gemengd met stekaarde oid?
Ik gebruik overal gewone potgrond voor en dat werkt prima.
KuikenGuppy
pi_174205848
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:49 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik gebruik overal gewone potgrond voor.
Ook als je bloemen vanuit een zaadje laat groeien?
  donderdag 5 oktober 2017 @ 09:52:54 #190
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174205894
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:50 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ook als je bloemen vanuit een zaadje laat groeien?
Yep.
KuikenGuppy
pi_174205931
Ik heb eigenlijk ook altijd alleen potgrond gebruikt, ik moest het verschil tussen potgrond en zaaigrond googlen. :@

Maar zaaigrond bevat dus zand en geen bemesting want dat kan de jonge worteltjes verbranden.

http://www.detuinoptafel.com/zaaigrond-versus-potgrond/
  donderdag 5 oktober 2017 @ 09:57:13 #192
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174205966
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:47 schreef Burdie het volgende:

[..]

Kom op, je zoekt iets voor april :'). Misschien is de lichtinval door een verbouwing wel heel anders dan op die Funda foto.
Allemachtig, wat een negatieve azijnpisser ben jij zeg. _O-
Resistance is futile.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 09:57:56 #193
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174205981
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:43 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Maar die van mijn zus produceert toch echt lange tentakels. En de pannenkoekplantstekjes kun je op water zetten. Die van mijn zus houdt juist van knetterdroge grond en heeft ook aardig wat van die witte steentjes in de grond zitten. Daar gedijt het ding echt enorm op dus ik heb 'm maar niet in water gezet...

Weet iemand over welke plant ik het heb?
Is die bijgevoegde foto nou van de plant van je zus of van een willekeurige pannenkoekplant?
[/quote]

Willekeurige plant! Sorry, ik zal anders zaterdag even foto posten van mijn stekje, ik zit nu in Zweden.
Resistance is futile.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 09:59:54 #194
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174206015
quote:
10s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:57 schreef Seven. het volgende:

[..]

Allemachtig, wat een negatieve azijnpisser ben jij zeg. _O-
Aangenaam :W. Maar misschien heb je wel iets aan de 100 andere tips die je kreeg.

[ Bericht 9% gewijzigd door Burdie op 05-10-2017 10:06:50 ]
KuikenGuppy
  donderdag 5 oktober 2017 @ 10:03:44 #195
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174206082
Omdat ik de beroerdste niet ben:
Hartjesvarens op de nachtkastjes, monstera in de hoek. Pilea voor de hip, maranta voor de leuk.
KuikenGuppy
pi_174206201
quote:
14s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:03 schreef Burdie het volgende:
Omdat ik de beroerdste niet ben:
Hartjesvarens op de nachtkastjes, monstera in de hoek. Pilea voor de hip, maranta voor de leuk.
Monstera O+ Maar kunnen die nou ook groot worden zonder zo'n lelijke jaren '80 bruine nepstam in het midden? Dat vind ik bij grote planten toch zo lelijk.
pi_174206290
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:55 schreef Farenji het volgende:
Ik heb eigenlijk ook altijd alleen potgrond gebruikt, ik moest het verschil tussen potgrond en zaaigrond googlen. :@

Maar zaaigrond bevat dus zand en geen bemesting want dat kan de jonge worteltjes verbranden.

http://www.detuinoptafel.com/zaaigrond-versus-potgrond/
Ik dacht meer aan deze:
https://www.pokon.nl/producten/item/Zaai-en-Stek-Grond-10L/
Tap tap tap
pi_174206312
quote:
14s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:03 schreef Burdie het volgende:
Omdat ik de beroerdste niet ben:
Hartjesvarens op de nachtkastjes, monstera in de hoek. Pilea voor de hip, maranta voor de leuk.
Hartjesvaren O+ Monstera O+
Hartjesvaren wil ik morgen ofzo nog halen, de monstera kan ik hier niet kwijt. De monstera obliqua vind ik ook heel mooi O+
Tap tap tap
  donderdag 5 oktober 2017 @ 10:17:06 #199
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174206316
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:10 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Monstera O+ Maar kunnen die nou ook groot worden zonder zo'n lelijke jaren '80 bruine nepstam in het midden? Dat vind ik bij grote planten toch zo lelijk.
Volgens mij een Monstera juist :Y.
KuikenGuppy
  donderdag 5 oktober 2017 @ 10:19:27 #200
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174206362
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:16 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Hartjesvaren O+ Monstera O+
Hartjesvaren wil ik morgen ofzo nog halen, de monstera kan ik hier niet kwijt. De monstera obliqua vind ik ook heel mooi O+
Die wordt minder groot toch? En kan ook in een potje hangen.
Varens ze fijn voor op de slaapkamer, ivm de luchtzuiverende werking.
KuikenGuppy
pi_174206382
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:19 schreef Burdie het volgende:

[..]

Die wordt minder groot toch? En kan ook in een potje hangen.
Varens ze fijn voor op de slaapkamer, ivm de luchtzuiverende werking.
Maar de obliqua heb ik nog nergens kunnen vinden -O- Niet dat ik dagelijks de deur platloop bij de Intratuin, maar ik heb hem er nog niet gezien.
Tap tap tap
pi_174206509
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:20 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Maar de obliqua heb ik nog nergens kunnen vinden -O- Niet dat ik dagelijks de deur platloop bij de Intratuin, maar ik heb hem er nog niet gezien.
Dat is de plant die ik gisteren zag! Ik vond het al zo gek om een klein Monsteraatje te zien, omdat ik altijd dacht dat de gaten juist alleen in grote bladeren komen. Het was alleen niet bij Intratuin maar bij een klein duur plantenwinkeltje in Zaandam.
pi_174206533
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:26 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dat is de plant die ik gisteren zag! Ik vond het al zo gek om een klein Monsteraatje te zien, omdat ik altijd dacht dat de gaten juist alleen in grote bladeren komen. Het was alleen niet bij Intratuin maar bij een klein duur plantenwinkeltje in Zaandam.
Dat is een beetje uit de route :D Ik woon meer op de Veluwe.
Tap tap tap
pi_174206588
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:27 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dat is een beetje uit de route :D Ik woon meer op de Veluwe.
Er zijn vast wel kleine dure plantenwinkeltjes op de Veluwe. ;)
  donderdag 5 oktober 2017 @ 10:30:26 #205
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174206638
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:20 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Maar de obliqua heb ik nog nergens kunnen vinden -O- Niet dat ik dagelijks de deur platloop bij de Intratuin, maar ik heb hem er nog niet gezien.
Ik denk dat Eurofleur die wel heeft :Y. Zal de volgende keer even voor je kijken!
KuikenGuppy
pi_174206675
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:30 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik denk dat Eurofleur die wel heeft :Y. Zal de volgende keer even voor je kijken!
Tof, dank je!
Tap tap tap
pi_174401500
Mijn bromelia was uitgebloeid, nu heb ik de stekjes die hij had eraf gehaald en wil ik proberen weer een bloem te krijgen.
Dat betekent geduld, een jaar wachten tot ze bloeirijp zijn, dan een aantal weken een stukje appel(schil) erin en n plastic zak er omheen en dan hopen dat ze gaan bloeien.

12893008-B473-4505-A479-CB357308A600..jpg

Ik heb inmiddels ook stekjes van mijn crassula en andere vetplantjes waarvan ik de naam niet weet :') en ik wil als ik hem ga verpotten, waarschijnlijk in maart ofzo, onze bananenplant proberen te vermeerderen, al vind ik dat ook wat ‘eng’.

Ik twijfel ook nog of ik mijn strelitzia ( O+ ) moet splitsen, maar ik heb geen idee wat ik dan met de stek moet doen. Dus dat weet ik nog niet.

Op mijn werk hebben we btw een strelitzia van een meter of 4,5 a 5 hoog staan :D gelukkig n andere soort, de onze zal niet zo groot worden.
compact en kleverig.
pi_174406224
Ik heb een bromelia gehad van m'n werk. Vind 't zonde om weg te gooien maar vind 't echt een lelijk ding eigenlijk. :+
pi_174410165
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 23:20 schreef Koettie het volgende:
Ik heb een bromelia gehad van m'n werk. Vind 't zonde om weg te gooien maar vind 't echt een lelijk ding eigenlijk. :+
eentje die nog bloeit?

Ik houd wel van bromelias, alleen zijn ze dus na de bloei gewoon op. ;(
compact en kleverig.
pi_174410179
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 09:43 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

eentje die nog bloeit?

Ik houd wel van bromelias, alleen zijn ze dus na de bloei gewoon op. ;(
Ja, het is net nep joh. Ik ben meer van de groene planten, niet echt bloemen. Je mag 'm ophalen als je wil, zelfs m'n buurvrouw wilde hem niet. :+
pi_174410253
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 09:44 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ja, het is net nep joh. Ik ben meer van de groene planten, niet echt bloemen. Je mag 'm ophalen als je wil, zelfs m'n buurvrouw wilde hem niet. :+
haha, ik snap wat je bedoelt ja, ze zijn idd nogal ‘stijf’. Ik vind de kleuren mooi, juist omdát het bijna nep is.
Verder hebben we ook vooral veel groen :Y

Waar woon je? :+
compact en kleverig.
pi_174410592
Regio Haarlem. Ja dat neppe is helemaal niet m'n ding juist
pi_174410741
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 10:33 schreef Koettie het volgende:
Regio Haarlem. Ja dat neppe is helemaal niet m'n ding juist
niet echt in de richting :P

Ieder zn ding ;) ik vind t wel n uitdaging om te kijken of ik mn stekjes kan laten bloeien O+
compact en kleverig.
pi_174431610
Weet iemand nog leuke tuincentra in Noord-Holland? Mijn favoriete zijn Tuincentrum Osdorp (Amsterdam) en Tuincentrum Het Oosten (Aalsmeer). Osdorp vind ik de meest prettige. Als je naar Het Oosten gaat zou ik even je wandelschoenen aantrekken en broodkruimels meenemen. Daar kan je vrij eenvoudig verdwalen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 08:57 schreef bloempje-moi het volgende:
Minder vrolijk word ik van mijn Yucca's. Argh!!! Dat moeten toch onverwoestbare planten zijn? De bladeren hangen, rollen op (?) en krijgen bruine randen. En ik kan met zekerheid zeggen dat ze niet te veel water krijgen, want ze zijn vaak gortdroog. Boehoehoe!
Van Yucca's word ik ook minder vrolijk! :D Ik heb er hier één in een donkere hoek van de kamer staan die ik al twee jaar per ongeluk probeer te liquideren ... Maar ik gooi planten liever niet weg, of laat ze liever niet doodgaan. Dus iedere keer als ik een kans zie om dat ding bij een ander te dumpen kickstart ik hem met een beetje water .. Naja, het ding staat er dus nog steeds, is nog steeds redelijk gezond, lomp groot en ik bibber bij de gedachte hoeveel papercuts dat apparaat bij mij veroorzaakt heeft. :')
pi_174431776
Over tuincentra... nooit geweten hoeveel gif daar gebruikt wordt om planten en bollen/zaden goed te houden. Als ik de mogelijkheid heb, ga ik voortaan tuinplanten biologisch kopen..
Denk je wat goed te doen voor de diertjes, vermoord je ze in plaats daarvan :{
compact en kleverig.
pi_174432899
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 14:11 schreef Stratotanker het volgende:
Weet iemand nog leuke tuincentra in Noord-Holland? Mijn favoriete zijn Tuincentrum Osdorp (Amsterdam) en Tuincentrum Het Oosten (Aalsmeer). Osdorp vind ik de meest prettige. Als je naar Het Oosten gaat zou ik even je wandelschoenen aantrekken en broodkruimels meenemen. Daar kan je vrij eenvoudig verdwalen.

[..]

Van Yucca's word ik ook minder vrolijk! :D Ik heb er hier één in een donkere hoek van de kamer staan die ik al twee jaar per ongeluk probeer te liquideren ... Maar ik gooi planten liever niet weg, of laat ze liever niet doodgaan. Dus iedere keer als ik een kans zie om dat ding bij een ander te dumpen kickstart ik hem met een beetje water .. Naja, het ding staat er dus nog steeds, is nog steeds redelijk gezond, lomp groot en ik bibber bij de gedachte hoeveel papercuts dat apparaat bij mij veroorzaakt heeft. :')
Ruilen? O-)
pi_174435799
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 14:26 schreef JaniesBrownie het volgende:
Over tuincentra... nooit geweten hoeveel gif daar gebruikt wordt om planten en bollen/zaden goed te houden. Als ik de mogelijkheid heb, ga ik voortaan tuinplanten biologisch kopen..
Denk je wat goed te doen voor de diertjes, vermoord je ze in plaats daarvan :{
Biologische planten telen komt erg moeizaam op gang. Inmiddels hebben tuincentra enkele dure biologische bloembollen. Dat is wel een mooi begin. Van de eerder gekochte en overlevende planten duurt het nog jaren eer het gif afgebouwd is. Er zijn indertijd doelgericht gifstoffen ontwikkeld die erop gespoten worden en dan door de hele plant heen trekken tot in het wortelgestel en daardoor krijgen ook de zaden het mee.

De tuincentra zijn aan het inkrimpen. Enerzijds door de economische crises, anderzijds door die tv-uitzending over door en door giftige plantenkwekerijen. Er is al erkend dat àlle planten gifvrij moeten, maar dat kost nog veel tijd. Dus vooral werken met stekjes en met biologische potgrond. Liever niet de kokosgrond. Die is minstens zo milieuonvriendelijk als de grond van veenafgravingen en heeft er nog bij dat het vol rouwmugjes kan zitten.

Ik maak kamercompost in plastic potten van ca. 23 cm hoog en doorsnee 13 cm, maar die is natuurlijk net zo biologisch als de groente die je eet. Ergens onder de bolling naar de schroefdop met hobby spelden ontluchtingsgaatjes geprikt (niet boren, boorgaatjes zijn veel te groot wegens invliegend ongedierte). Vanwege de balkontuin heb ik altijd koemest in huis.
Begint met gesneden rauwe groenteafval (verrotte delen verdwijnen in de restafval), theelepel koemest, schepje biologische veenaarde. Elke dag even op doen, rondwalsen om zuurstof door te mengen en de composterende groente wat beter door te mengen. Warm wegzetten. Meerdere potten tegelijk is handig bij veel groenteafval. Géén groente uit cellofaanzakjes met beschermende atmosfeer gebruiken, dat zijn zombies die door het gas ogenschijnlijk mooi gehouden worden. Ze worden vies in de compostpot. De afval redelijk klein snijden (zoals uien), bovenop doen en erdoor walsen. Af en toe schep potgrond erbij.
Als je bij het walsen rondscharrelende "vliegjes" in de pot ziet, dan heb je rouwmugjes en die zijn breiden zich goed uit, dus beter gelijk weggooien. Kan nog buiten in het plantsoen, maar niet op balkon in de potten/bakken. Waarschijnlijk zijn ze binnengekomen met supermarktkruidenpotjes die toevallig op basis van kokosgrond waren of ongunstig stonden wegens "zelfoplossend" vezelpotjes/bandjes waar ze niet echt uit kunnen breken. Ongunstige staande planten zijn vastbaarder voor ziektes en plagen.
pi_174455400
Mijn kat heeft mijn Calathea aangerand. Kan ik deze bladeren nou het beste weghalen of laten zitten?
pi_174464598
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 18:11 schreef bloempje-moi het volgende:
Mijn kat heeft mijn Calathea aangerand. Kan ik deze bladeren nou het beste weghalen of laten zitten?
[ afbeelding ]
Zoals je ziet zijn de randjes van de verwondingen ingedroogd (geel), dat is voor een plant ook een vorm van wondgenezing. Hiermee bescherm de plant zichzelf, zoals bij vraatschade in de natuur.. Net zoals bij ons kunnen alleen via verse verwondingen infecties binnentreden. Daarom is snijden en knippen met goed scherp en schoon gereedschap belangrijk. Maar verder maakt het voor de plant niet zoveel uit of je beschadigt blad weghaalt of laat zitten. Het is puur esthetisch voor jou, vind je het niet mooi dan knip je ze af net boven de potgrond, ook die wond zal weer indrogen.
pi_174465906
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 08:03 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Zoals je ziet zijn de randjes van de verwondingen ingedroogd (geel), dat is voor een plant ook een vorm van wondgenezing. Hiermee bescherm de plant zichzelf, zoals bij vraatschade in de natuur.. Net zoals bij ons kunnen alleen via verse verwondingen infecties binnentreden. Daarom is snijden en knippen met goed scherp en schoon gereedschap belangrijk. Maar verder maakt het voor de plant niet zoveel uit of je beschadigt blad weghaalt of laat zitten. Het is puur esthetisch voor jou, vind je het niet mooi dan knip je ze af net boven de potgrond, ook die wond zal weer indrogen.
Dank je voor je antwoord. Ik vergeet wel eens te denken in termen van wonden en genezing als er het over planten hebben, alsof planten levenloze dingen zijn. Blad afknippen vind ik een beetje eng, dus als het niet noodzakelijk is leer ik er maar mee leven.
pi_174466236
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 09:59 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dank je voor je antwoord. Ik vergeet wel eens te denken in termen van wonden en genezing als er het over planten hebben, alsof planten levenloze dingen zijn. Blad afknippen vind ik een beetje eng, dus als het niet noodzakelijk is leer ik er maar mee leven.
De plant zal het niet boeien, elk blad zal ook een bepaalde levensduur hebben en uiteindelijk afsterven. Hoelang dat duurt is bij vaste planten erg verschillend. Ik laat ze meestal compleet uitdrogen en dan laten ze vanzelf wel een keer los. Of je trekt ze heel gemakkelijk los..

:) Planten kunnen zichzelf heel goed genezen.. Probeer het maar eens uit wanneer de gelegenheid zich voor doet. Bv. wanneer een stengel knikt, om het dan te spalken en met een stukje plakband te zwachtelen. Kans is groot dat na een week of 2 (afhankelijk van hoe snel de plant groeit) de knik weer genezen is. En net als bij een menselijk bot, zich rond de breuk een verdikking heeft gevormd.

Een veel gebruikte techniek met fruitbomen is veredeling door te enten. Dan wordt de onderstam schuin afgesneden en er van een ander soort uit dezelfde familie een schuin afgesneden bovenstam op terug geplaatst. Gezwachteld en het groeit aan elkaar. Enzo kweken ze fruitrassen met gekruiste positieve eigenschappen van beide gebruikte soorten. :)
pi_174562113
Mijn moeder heeft nogal de neiging om planten weg te gooien als ze te groot worden, dus krijg ik binnenkort enkele afdankertjes. Waaronder drie dracaena's Lemon Limes. Sinds mijn moeder seramis gebruikt zijn deze planten ontploft. Prachtig zijn ze! Maar als ze mijn kant op komen, moeten ze eigenlijk weer terug in de potgrond. Is dit een doodvonnis of gaan ze dat overleven?
Mijn moeder heeft ze voor het raam staan, waardoor de bladeren aan één kant geel zijn geworden door teveel zonlicht. Kleurt dit bij of moet ik wachten tot de bladeren doodgaan en ik ze kan wegknippen?
pi_174565546
Eindelijk die ene monstera gevonden, maar hij was best duur en mensen hadden eraan zitten trekken ofzo en ik had er niet zo'n zin in om er nog de hele dag mee te sjouwen ;(
Tap tap tap
pi_174627181
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 21:29 schreef CherryLips het volgende:
Eindelijk die ene monstera gevonden, maar hij was best duur en mensen hadden eraan zitten trekken ofzo en ik had er niet zo'n zin in om er nog de hele dag mee te sjouwen ;(
Die kleinere Monstera bedoel je? Misschien via internet bestellen?

Afdankertjes van de dag: Peperomia obtusifolia geloof ik. Ook wel krokodillentranen genoemd. Ben alleen niet zo'n fan van die uitlopers. Kun je die eruit knippen?
pi_174631843
Ik vind het overigens heerlijk om met mijn plantenspuitje alle plantjes af en toe even af te gaan. O+ Nu houd ik stug vol dat als ik er gelukkig van wordt, dat dit ook geldt voor mijn plantjes, maar is dat eigenlijk wel zo? Mijn calathea wel, maar de rest?

Ik ben ondertussen heerlijk in mezelf aan het babbelen in dit topic :')

[ Bericht 21% gewijzigd door bloempje-moi op 24-10-2017 18:24:21 ]
  zaterdag 4 november 2017 @ 03:50:57 #226
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174858261
Zo'n calathea blad kun je rustig tot de grond toe afknippen. Ik haal zelf de dode bladeren er ook altijd op die manier uit.
Resistance is futile.
  zaterdag 4 november 2017 @ 08:50:19 #227
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174859122
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 14:38 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Die kleinere Monstera bedoel je? Misschien via internet bestellen?

Afdankertjes van de dag: Peperomia obtusifolia geloof ik. Ook wel krokodillentranen genoemd. Ben alleen niet zo'n fan van die uitlopers. Kun je die eruit knippen?
[ afbeelding ]
Ja, denk het wel!
Resistance is futile.
  zaterdag 4 november 2017 @ 08:51:06 #228
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174859126
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 19:12 schreef bloempje-moi het volgende:
Mijn moeder heeft nogal de neiging om planten weg te gooien als ze te groot worden, dus krijg ik binnenkort enkele afdankertjes. Waaronder drie dracaena's Lemon Limes. Sinds mijn moeder seramis gebruikt zijn deze planten ontploft. Prachtig zijn ze! Maar als ze mijn kant op komen, moeten ze eigenlijk weer terug in de potgrond. Is dit een doodvonnis of gaan ze dat overleven?
Mijn moeder heeft ze voor het raam staan, waardoor de bladeren aan één kant geel zijn geworden door teveel zonlicht. Kleurt dit bij of moet ik wachten tot de bladeren doodgaan en ik ze kan wegknippen?
[ afbeelding ]
Kleurt denk ik niet meer bij.. :{
Resistance is futile.
pi_174859128
Weten jullie misschien hoe je een calathea voller kan laten groeien? Ik heb vier verschillende soorten, staan een beetje bij elkaar, en eentje daarvan bloeit echt heel lelijk :')
Tap tap tap
  zaterdag 4 november 2017 @ 08:54:43 #230
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174859143
Iemand wel eens geprobeerd om een kokedama te doen? Ik heb gisteren mijn eerste 2 gemaakt met spiderplantjes die ik van mijn schoonmoeder heb. De bedoeling is om ze op te hangen op een zonnig plekje.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kokedama
Resistance is futile.
  zaterdag 4 november 2017 @ 08:56:29 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174859159
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 08:51 schreef CherryLips het volgende:
Weten jullie misschien hoe je een calathea voller kan laten groeien? Ik heb vier verschillende soorten, staan een beetje bij elkaar, en eentje daarvan bloeit echt heel lelijk :')
Kan alleen door 'm zover te krijgen dat 'ie nieuw blad aanmaak. Ik vermoed dat er een seizoen voor is en hij moet ook best wel blij en gelukkig zijn hiervoor.
Resistance is futile.
pi_174859166
Gisteren heb ik bij Artis een palmkoolplantje in pot gekocht, maar er zit geen beschrijving bij. Moet die buiten staan?
  zaterdag 4 november 2017 @ 09:04:29 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174859196
quote:
15s.gif Op zaterdag 4 november 2017 08:58 schreef Loekie1 het volgende:
Gisteren heb ik bij Artis een palmkoolplantje in pot gekocht, maar er zit geen beschrijving bij. Moet die buiten staan?
Ik denk best in de volle grond:

https://www.makkelijkemoestuin.nl/palmkool-kweken
Resistance is futile.
pi_174859198
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 november 2017 08:56 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kan alleen door 'm zover te krijgen dat 'ie nieuw blad aanmaak. Ik vermoed dat er een seizoen voor is en hij moet ook best wel blij en gelukkig zijn hiervoor.
Ik vind het vreemd dat de andere drie het wel voorbeeldig doen. Hij maakt wel om de zoveel tijd bloemen aan, die zullen wel te veel energie kosten. Maar kan het hem moeilijk verbieden :')
Zonde, want hij is nu best lelijk.
Tap tap tap
pi_174859264
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 november 2017 09:04 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik denk best in de volle grond:

https://www.makkelijkemoestuin.nl/palmkool-kweken
Ik heb hem gekocht om als kamerplantje te houden, het is een mooie soort met witte kern. Naam ben ik vergeten. Ik zeg palmkool maar de naam was iets anders.
  zaterdag 4 november 2017 @ 09:15:37 #236
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174859278
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 09:04 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik vind het vreemd dat de andere drie het wel voorbeeldig doen. Hij maakt wel om de zoveel tijd bloemen aan, die zullen wel te veel energie kosten. Maar kan het hem moeilijk verbieden :')
Zonde, want hij is nu best lelijk.
Hahahaha, even vermanend toespreken :P !!! Ik denk dat je gelijk hebt met alle energie in de bloemen stoppen en er zijn vast foefjes om dat te voorkomen.

Ik heb nog nooit een bloeiende calathea gezien :o . Fotootje?
Resistance is futile.
  zaterdag 4 november 2017 @ 09:16:17 #237
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174859283
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 09:14 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik heb hem gekocht om als kamerplantje te houden, het is een mooie soort met witte kern. Naam ben ik vergeten. Ik zeg palmkool maar de naam was iets anders.
Ik zou zeggen, probeer het binnen op een koel plekje.
Resistance is futile.
  zaterdag 4 november 2017 @ 09:20:32 #238
277627 Seven.
We are Borg.
pi_174859320
Mooi plaatje van kokedama voor gevorderden:



Als m'n spiders goed aanslaan, dan wil ik dit ook proberen. Schijnt wel dat je ze het beste uit de zo'n houdt omdat het mos anders bruin kleurt. Dus daar.moet je de gekozen planten op afstemmen. Maar past dus perfect bij wat ik voor ogen heb in de slaapkamer.
Resistance is futile.
pi_174860310
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 november 2017 09:15 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hahahaha, even vermanend toespreken :P !!! Ik denk dat je gelijk hebt met alle energie in de bloemen stoppen en er zijn vast foefjes om dat te voorkomen.

Ik heb nog nooit een bloeiende calathea gezien :o . Fotootje?
Ik heb de bloem eraf geknipt, de blaadjes worden vrijwel meteen bruin. En ik heb de plant even van plek gewisseld met de calathea ernaast, even kijken of dat nog wat uitmaakt.
Tap tap tap
pi_174860360
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 14:38 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Die kleinere Monstera bedoel je? Misschien via internet bestellen?

Afdankertjes van de dag: Peperomia obtusifolia geloof ik. Ook wel krokodillentranen genoemd. Ben alleen niet zo'n fan van die uitlopers. Kun je die eruit knippen?
[ afbeelding ]
Dat zijn de bloemen. Vind ik zielig om die uit te knippen :@
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')