abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 25 juni 2017 @ 19:42:39 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171944545
Na heel wat avondjes zelfbouw CNC filmpjes gekeken voor de nodige inspiratie, een beetje vooronderzoek en inspiratie en een klein beetje gezonde twijfel ;).

Heb ik besloten om zelf een CNC freesmachine/tafel te gaan bouwen, voor een heel groot deel is het geïnspireerd op een instructable die online staat die je hier kunt vinden. :)

Het frame van de machine bouw ik grotendeels uit 18mm Multiplex.
De bestelling qua hout was als volgt, die staat hier onder tussen de spoilertags.
Alles heb ik bij de plaatselijke bouwmarkt op maat laten zagen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben begonnen met het bouwen van de onderbouw van de machine, technisch gezien is dit zeker niet het moeilijkste stuk, maar wel het grootste onderdeel om te maken.


Deze bouwtekening van instructables.com heb ik als leidraad gebruikt voor alle gaten.



In de platen voor de onderbouw moesten natuurlijk nog de nodige gaten gemaakt worden voor onder andere de 18mm stalen buizen waar de tafel van de machine straks overheen loopt, de bevestiging en aandrijving van de stappen motor, en de M8 draadstang die aan de stappenmotor zit. Dit alles heb ik geboord met bovenstaand stukje antiek. :+

Even kijken of alle lagers mooi passen; de lagers komen van onze vrienden van alie-expres
608RS 8x22x7mm diepgroefkogellagers.



Even kijken of alles goed past ;)



En dan maar eens beginnen met assembleren.



[ Bericht 3% gewijzigd door Vonkenboer op 08-07-2017 19:27:37 ]
pi_171944672
Tvp
  zondag 25 juni 2017 @ 19:49:57 #3
468605 VleugelSpeler
Speelt Vleugel
pi_171944808
Wow, gaaf project. Onlangs een freestafel+geleider gemaakt, maar kwijlde wel bij het zien van zulke cnc projecten :@

Ben wel benieuwd hoe zoiets uiteindelijk aangestuurd wordt. Is er sketchup/CAD-achtige software voor zoiets? En heb je al specifieke ideeën wat je er mee wil doen?
  Moderator zondag 25 juni 2017 @ 21:02:25 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171947537
quote:
14s.gif Op zondag 25 juni 2017 19:46 schreef jatochneetoch het volgende:
Tvp
Verwacht trouwens geen wekelijkse updates hier hoor, ik ben er namelijk zeker niet iedere week volop mee bezig :).

quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 19:49 schreef VleugelSpeler het volgende:
Wow, gaaf project. Onlangs een freestafel+geleider gemaakt, maar kwijlde wel bij het zien van zulke cnc projecten :@
Een tikkeltje ambitieus vind ik het van mijzelf ook wel, elektrisch is het allemaal niet zo heel moeilijk. Maar mechanisch bied het zeker voor mijzelf nog een hoop uitdagingen.
Het bewerkbaar oppervlak is straks iets van circa 70 cm lang, bij 40 cm breed.

quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 19:49 schreef VleugelSpeler het volgende:
Ben wel benieuwd hoe zoiets uiteindelijk aangestuurd wordt. Is er sketchup/CAD-achtige software voor zoiets?
Er zijn opensource programma's zoals G-code-Sender; https://github.com/winder/Universal-G-Code-Sender

quote:
Universal GcodeSender is a Java based GRBL compatible cross platform G-Code sender. Use this program to run a GRBL controlled CNC machine.
Het CNC shield wat ik wil gebruiken in samenwerking met een Arduino is met zoiets aan te sturen, met behulp van een laptop/pc. Als tekenprogramma is er onder Sketch Up een addon te krijgen waarmee je kunt tekenen. Maar in dat deel heb ik mij op dit punt nog niet verdiept.

quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 19:49 schreef VleugelSpeler het volgende:
En heb je al specifieke ideeën wat je er mee wil doen?
Eerst het project maar eens voltooien :+ :s)
pi_171951641
Vet! Succes.
  zondag 25 juni 2017 @ 22:52:47 #6
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_171951846
Vet. Ben heel benieuwd!
pi_171953642
Holy shit, vet! Succes!
pi_171955199
Lekker knutselen Ed! ^O^
Laat die handjes wapperen!
  Knikkerking maandag 26 juni 2017 @ 08:09:42 #9
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171955555
Wow gaaf hoor!!
Nog niet zo lang geleden kocht je je eerst Arduino, en nu al zo'n project _O_

Ik ben zeer benieuwd naar de vorderingen en natuurlijk het eindresultaat :9~

Veel succes dan ook ^O^

Mijn CNC frees komt trouwens deze week *O* Als je bepaalde onderdelen gemaakt moet hebben, dan kan ik je misschien daarmee helpen ;) (maarja, dan moet ik wel eerst weten hoe dat ding precies werkt :P)
  Moderator maandag 26 juni 2017 @ 18:24:14 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171969351
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 22:45 schreef Makrolon het volgende:
Vet! Succes.
Dank je wel ! ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 22:52 schreef speedfightrage het volgende:
Vet. Ben heel benieuwd!
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 00:02 schreef juiced01 het volgende:
Holy shit, vet! Succes!
Dank u ! *O*

quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 07:08 schreef Gieliovd het volgende:
Lekker knutselen Ed! ^O^
Dat gaat helemaal goed komen ! Het is in ieder geval een uitdaging, zeker omdat ik mechanisch/werktuigbouwkundig gezien nog wel wat lerende en zoekende ben.

Maar ik hou wel van een uitdaging, en het gaat zeker goed komen ! :s)

quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 08:09 schreef Atmoz het volgende:
Wow gaaf hoor!!
Nog niet zo lang geleden kocht je je eerst Arduino, en nu al zo'n project _O_
Na het zoveelste circuitje met ledjes en druk knopjes, lcd-schermpjes, sensoren, het bouwen van een robotje en wat kloten met componenten via een bus systeempje er op aansluiten.

Wat opzich natuurlijk hartstikke leuk is, kom je tot de conclusie dat je eigenlijk gewoon iets zinvols wilt bouwen :@ ;)

En zie hier ... :D

quote:
Ik ben zeer benieuwd naar de vorderingen en natuurlijk het eindresultaat :9~

Veel succes dan ook ^O^

Mijn CNC frees komt trouwens deze week *O* Als je bepaalde onderdelen gemaakt moet hebben, dan kan ik je misschien daarmee helpen ;) (maarja, dan moet ik wel eerst weten hoe dat ding precies werkt :P)
^O^ , hou je nog wel werkruimte over dan in je hobbyruimte ? ;) :P
  Moderator maandag 26 juni 2017 @ 22:35:14 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171976979
Eindelijk tijd om verschillende delen van het bodemdeel maar eens samen te gaan voegen.
De CNC freestafel ligt nu als het ware op kop op de werkbank :).



Aan deze zijde komt de stappenmotor te zitten, voor dit project heb ik gekozen voor drie 42BYGHW811 Wantai Nema 17 Stappen motor, deze motor kan bewegen in stappen van 1,8 graden. De motor heeft verder een torque van 4,8Kg per centimeter.

De gaten voor de voor de bevestiging van de stappenmotor heb ik afgetekend en even voorgeboord.





Dan maken we even een sprongetje in de tijd bemerk ik net, hier ben ik bezig met de montage van de steun aan de andere kant van de tafel.



Voor de aandrijving van de tafel gebruik ik een gewone M8 draadstang en een koppelmoer

Omdat er in het uiteinde van de tafel componenten zitten (o.a. de koppeling tussen stappenmotor en draadstang) waar ik later als het nodig is nog eenvoudig bij wil kunnen komen, laat ik daar een opening. De stappenmotor en de koppeling voor de M8 draadstang heb ik op de volgende foto al gemonteerd.

Ook heb ik de 18mm stalen buizen al aangebracht waarop de tafel met behulp van wat doodgewone kogel lagers komt te lopen. Dit doe ik later nog wel even uit de doeken ;)




En als alles dan eenmaal vastgeschroefd is *)



Laten we het dan weer even bij; voor deze update ! ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door Vonkenboer op 08-07-2017 19:44:30 ]
pi_171977075
Gaaf project! Gebruik je een Arduino R3 of een "grotere" Mega 2560?
  Moderator maandag 26 juni 2017 @ 22:46:39 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171977294
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:38 schreef devzero het volgende:
Gaaf project! Gebruik je een Arduino R3 of een "grotere" Mega 2560?
Arduino Uno en een CNC shield V3 met A4998 drivers heb ik alvast klaar liggen :)
pi_171982721
Super, ben benieuwd. (en volgt uiteraard) ^O^
  Knikkerking dinsdag 27 juni 2017 @ 09:47:59 #15
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171983124
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 18:24 schreef Vonkenboer het volgende:

^O^ , hou je nog wel werkruimte over dan in je hobbyruimte ? ;) :P
M'n CNC-machine komt niet in de garage te staan. Maar anders werd het weer een stúk krapper inderdaad :Y

quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Eindelijk tijd om verschillende delen van het bodemdeel maar eens samen te gaan voegen.
De CNC freestafel ligt nu als het ware op kop op de werkbank :).

[ afbeelding ]

Aan deze zijde komt de stappenmotor te zitten, voor dit project heb ik gekozen voor drie 42BYGHW811 Wantai Nema 17 Stappen motor, deze motor kan bewegen in stappen van 1,8 graden. De motor heeft verder een torque van 4,8Kg per centimeter.

De gaten voor de voor de bevestiging van de stappenmotor heb ik afgetekend en even voorgeboord.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dan maken we even een sprongetje in de tijd bemerk ik net, hier ben ik bezig met de montage van de steun aan de andere kant van de tafel.

[ afbeelding ]

Voor de aandrijving van de tafel gebruik ik een gewone M8 draadstang en een koppelmoer

Omdat er in het uiteinde van de tafel componenten zitten (o.a. de koppeling tussen stappenmotor en draadstang) waar ik later als het nodig is nog eenvoudig bij wil kunnen komen, laat ik daar een opening. De stappenmotor en de koppeling voor de M8 draadstang heb ik op de volgende foto al gemonteerd.

Ook heb ik de 18mm stalen buizen al aangebracht waarop de tafel met behulp van wat doodgewone kogel lagers komt te lopen. Dit doe ik later nog wel even uit de doeken ;)

[ afbeelding ]

En als alles dan eenmaal vastgeschroefd is *)

[ afbeelding ]

Laten we het dan weer even bij; voor deze update ! ;)
Super gaaf om je zo bezig te zien. Lekker knutselen *O* Ik ben de laatste tijd ook erg veel bezig geweest met NEMA17 (en 23) stappenmotors (+ drivers), Arduino's en allemaal dit soort spul. Voel me dus meteen thuis bij het zien van je foto's :D

Wat ga je als frees-spindel gebruiken? En welke spoed heb je op de geleiders?
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 12:17:33 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171986531
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:47 schreef Atmoz het volgende:

[..]

M'n CNC-machine komt niet in de garage te staan. Maar anders werd het weer een stúk krapper inderdaad :Y

Plaats je hem bij je buurman ? ;)

quote:
[..]

Super gaaf om je zo bezig te zien. Lekker knutselen *0*

Wat ga je als frees-spindel gebruiken? En welke spoed heb je op de geleiders?
Dankjewel ! Al ben ik er zeker niet alle dagen volop mee bezig. :)

Wat ik als spindel ga gebruiken weet ik nog niet, eerst maar eens gaan uitdenken hoe ik de z as ga bouwen. Dat is toch technisch wel het meest ingewikkelde deel ;)

En wat bedoel je met spoed op de geleiders ? Als aandrijving gebruik ik gewone M8 draad stangen. Die hebben een spoed van 1,25
  dinsdag 27 juni 2017 @ 12:19:22 #17
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171986571
Komt er een kant en klaar bouwpakket wanneer je alles uitgevogeld hebt? :P

[ Bericht 42% gewijzigd door Vonkenboer op 27-06-2017 12:27:04 ]
And so is the past
  Moderator dinsdag 27 juni 2017 @ 12:22:40 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171986649
Dat is niet de bedoeling, maar op basis van die instructable zou iedereen met een beetje technische kennis zoiets moeten kunnen bouwen ;)
  Moderator zaterdag 1 juli 2017 @ 19:33:49 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172096822
Eerst de werkplaats maar eens een beetje opgeruimd, het was op ze zachtst gezegd een zooitje ;)

Deze week de hele week een beetje aan het uitproberen geweest hoe ik de tafel het beste kon bevestiging aan de dikke 18mm ijzeren staven en hoe ik de beweging van de koppelmoer het beste kon overbrengen.

Uiteindelijk besloten om van een aluminium L-vormig 20x20 profiel en een handvol kogellagers iets te fabriceren. Op onderstaande foto zie je een proefstukje daarvan liggen. ;)



Zoiets, zou het dan moeten gaan worden.
Gelukkig had ik vooraf het één en ander uitgeprobeerd voordat ik de definitieve ben gaan maken, de eerste exemplaren zaten toch echt heul wat beginners fouten in ! :X

Gaten te laag, gaten iets te hoog. Montagemateriaal wat te groot was zodat het één en ander niet goed meer aansloot op elkaar. Maar al doende leert men ;)



Voor het gemak van het proberen, leggen we het geheel weer even op de kop op de werkbank .



De lagers worden op hun plek gehouden door bouten M8x16, aan de binnenkant van het L profiel zitten lage moeren M8, zodat het profiel nog aan kon sluiten op de onderkant van de tafel.
Omdat de moeren niet precies achter elkaar kunnen zitten verschillen de plaatsen van de kogel lagers een kleine 1,5 cm tussen de ene kant en de andere kant van het profiel.



Na heel wat probeersels, tot de conclusie gekomen dat het eenvoudigst was om de twee rails met kogel lagers gewoon op één of andere manier te klemmen tussen de tafel en de 18mm stalen buis.

Na heel wat secuur aftekenwerk heb ik met behulp van een tafelzaag van paps, op de plek waar het profiel met kogellagers moet komen te zitten, het hout ongeveer 2mm ingezaagd.

Maar toen moest het geheel natuurlijk nog geklemd worden, het liefst nog op zo'n manier dat aan de andere kant van de buis ook nog een lager of iets dergelijks zou kunnen zitten; het moet immers wel vrij soepel kunnen bewegen.

Een uitstapje naar de bouwmarkt Bauhaus bracht mij op de volgende oplossing; men neemt een paar grote M8 - 54mm doorsnede beugels, een viertal kogel lagers en een paar zelfborgende moeren.

]

En dit rolt prima, en blijft goed op ze plek.
Tijd om het geheel eens aan te brengen op de goede plek en plaats, we draaien alles dan maar weer eens om op de werkbank !

En dit is dan het resultaat *O* *)




Aankomende week maar eens kijken of ik wat beweging in het geheel kan krijgen met behulp van de stappenmotor die ik geplaatst heb.

Niet vergeten de tafel eerst nog te koppelen aan de koppelmoer aan de M8 draadstang :+

[ Bericht 8% gewijzigd door Vonkenboer op 08-07-2017 19:43:19 ]
  Moderator zaterdag 1 juli 2017 @ 19:40:30 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172097112
Kan mij er nog niet echt een beeld bij vormen, maar ben erg benieuwd naar het resultaat :)
  Moderator zaterdag 1 juli 2017 @ 20:00:16 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172097343
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 19:46 schreef usernaamvergeten het volgende:
Kan mij er nog niet echt een beeld bij vormen, maar ben erg benieuwd naar het resultaat :)
Wat ik nu aan het maken ben is de y as van de machine hier op komt weer een frame te staan waar op de x as, de z as en de spindel van de frees komt te zitten.

De y as is de heen en weer gaande beweging over de lengte van de tafel, de x as is dezelfde beweging maar dan over de breedte met de z as laat je de spindel van de machine omlaag en omhoog gaan maar zover zijn we nog lang niet. :)
pi_172097502
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 19:33 schreef Vonkenboer het volgende:
[...]

En dit rolt prima, en blijft goed op ze plek.
Tijd om het geheel eens aan te brengen op de goede plek en plaats, we draaien alles dan maar weer eens om op de werkbank !

En dit is dan het resultaat *O* *)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Aankomende week maar eens kijken of ik wat beweging in het geheel kan krijgen met behulp van de stappenmotor die ik geplaatst heb.

Niet vergeten de tafel eerst nog te koppelen aan de koppelmoer aan de M8 draadstang :+
Hoe heb jij de kogellagers gefixeerd op de beugels, of zitten ze er "los" op?
  zaterdag 1 juli 2017 @ 20:31:34 #24
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_172098026
Zo te zien los. Dus door de kracht die erop rust wordt de wrijving gecreëerd om de lagers op hun plek te houden. Zelf zou ik het anders doen, puur omdat ik dit niet vertrouw, sterker nog, als je het dirtcheap wil kun je in mijn ogen beter een M8 draad einde pakken, lagertje erop, 2 moeren ernaast om te fixeren en dan ombuigen in deze vorm.

De enige keer dat ik met bevestigingsdraad (aka draadeinde) iets ergens uit wilde drijven, ging het ook meteen finaal mis. Had een dikke M30 bout en moer waarmee ik een aandrijfas uit mijn naaf drukte. Dat ging zwaar maar het bewoog allemaal wel, die bout en moer kon ik wegggooien. Die waren compleet op elkaar ingelopen.
Voor deze applicatie is veel minder kracht vereist en zolang je het goed smeert denk ik dat je er een tijd plezier van kunt hebben!
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_172098030
bijzonder dat je draadeindes gebruikt en geen trapeziumdraad, ben je niet bang dat het snel op elkaar inloopt?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_172099002
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 20:31 schreef densmee het volgende:
bijzonder dat je draadeindes gebruikt en geen trapeziumdraad, ben je niet bang dat het snel op elkaar inloopt?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vreten_(koudlassen)
je moet de moer een ander materiaal maken als de draadstang. Draadstang rvs en moer messing of brons. bij draaibanken en freestafels zie idd vaak trapeziumdraad. Zal wel met de nauwkeurigheid en slijtage te maken hebben. http://www.trapeziumdraad.nl/
Zie nou net weer waarom trapezium gebruikt wordt. De wanden van de draad staan bij trapezium bijna haaks, deze duwen tegen elkaar. Metrisch wil meer de heuvel op.
https://www.google.nl/sea(...)ILw&biw=1280&bih=591

[ Bericht 19% gewijzigd door Oledanmaarweer op 01-07-2017 21:24:35 ]
pi_172105663
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 21:11 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vreten_(koudlassen)
je moet de moer een ander materiaal maken als de draadstang. Draadstang rvs en moer messing of brons. bij draaibanken en freestafels zie idd vaak trapeziumdraad. Zal wel met de nauwkeurigheid en slijtage te maken hebben. http://www.trapeziumdraad.nl/
Zie nou net weer waarom trapezium gebruikt wordt. De wanden van de draad staan bij trapezium bijna haaks, deze duwen tegen elkaar. Metrisch wil meer de heuvel op.
https://www.google.nl/sea(...)ILw&biw=1280&bih=591
ja inderdaad draad staat op 60 graden wat continu wringt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator zondag 2 juli 2017 @ 11:19:38 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172108403
quote:
5s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 20:07 schreef Juup© het volgende:

[..]

Hoe heb jij de kogellagers gefixeerd op de beugels, of zitten ze er "los" op?
Deze zitten in die zin los omheen; en worden door de lichte druk die er is doordat de beugel vastgedraaid word aan het hout op ze plek gehouden. Moet nog even uitvogelen met hoeveel kracht ik ze maximaal aan kan draaien.

Zodat de beweging soepel genoeg blijft, en de druk hoog genoeg om alles op ze plek te houden ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 20:31 schreef -Richard- het volgende:
Zelf zou ik het anders doen, puur omdat ik dit niet vertrouw, .....
Wat is niet vertrouwd in jou ogen, aan deze constructie ?
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 20:31 schreef -Richard- het volgende:
Voor deze applicatie is veel minder kracht vereist en zolang je het goed smeert denk ik dat je er een tijd plezier van kunt hebben!
Het is dus een aanrader om de stalen buis te smeren met iets ?

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 20:31 schreef densmee het volgende:
bijzonder dat je draadeindes gebruikt en geen trapeziumdraad, ben je niet bang dat het snel op elkaar inloopt?
Deels is het een budget technische overweging, en het feit dat ik dit nog in de werkplaats had liggen. In de praktijk zou ik gewoon moeten zien hoe snel de draadstang op elkaar inloopt/gaan vreten.
  zondag 2 juli 2017 @ 15:52:32 #29
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_172115324
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2017 11:19 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Deze zitten in die zin los omheen; en worden door de lichte druk die er is doordat de beugel vastgedraaid word aan het hout op ze plek gehouden. Moet nog even uitvogelen met hoeveel kracht ik ze maximaal aan kan draaien.

Zodat de beweging soepel genoeg blijft, en de druk hoog genoeg om alles op ze plek te houden ;)

[..]

Wat is niet vertrouwd in jou ogen, aan deze constructie ?

Het komt misschien wat overdreven over. Ik bedoel dat ik bang ben dat de lagertjes gaan verdaaien. En dan op de manier dat je het niet bedoelt. Want: De lagers zitten op de U beugel geschoven en worden zoals jij al noemt door hun eigen vrijwing op hun plaats gehouden. De massieve staaf (geleider) is, zoals de naam doet vermoeden rond. Dus het lager heeft daar maar op een klein plekje contact. Dus of de buis moet gevlakt worden zodat de lagers gedwongen worden op hun plaats te blijven of je moet ze fixeren in de u beugel (vandaar mijn goedkope manier met een draadeinde (al is zo'n U beugel als dit erg netjes vindt ik).

Snap je wat ik bedoel? De lagers kunnen door de ronding van beide objecten verlopen van hun positie. Maar het zou kunnen dat het goed gaat!
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2017 11:19 schreef Vonkenboer het volgende:

Het is dus een aanrader om de stalen buis te smeren met iets ?
Ik doel op het draadeinde, welke verantwoordelijk is voor de beweging icm de stappen motor. Deze zou ik zeker smeren. De geleider smeren is natuurlijk niet nodig daar je er lagers gebruikt.
Ik zou het zelf smeren met lager vet of .... ( je hebt zoveel verschillende soorten vet).
Weet van alles een beetje maar net niets.
  Knikkerking zondag 2 juli 2017 @ 16:09:10 #30
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172115635
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 12:17 schreef Vonkenboer het volgende:

Wat ik als spindel ga gebruiken weet ik nog niet, eerst maar eens gaan uitdenken hoe ik de z as ga bouwen. Dat is toch technisch wel het meest ingewikkelde deel ;)
Er zijn op Ebay kant en klare Z-assen te koop. Bijvoorbeeld deze voor +/- ¤ 40,-

quote:
En wat bedoel je met spoed op de geleiders ? Als aandrijving gebruik ik gewone M8 draad stangen. Die hebben een spoed van 1,25
Gewone standaard M8 draad lijkt me eerlijk gezegd geen goed idee. Het is traag, scherp (slijt zeer snel) en misschien wat dun (c.q. gaat snel zwabberen).

Ik heb nog wat trapeziumdraad liggen. Als je interesse hebt moet je even een PM sturen ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')