abonnement Unibet Coolblue
pi_171933682
GWK, ING of in Polen zelf pinnen?
pi_171933707
Zelf pinnen in Polen, nooit naar het GWK gaan: die hanteren, zeer ongunstige wisselkoersen.
pi_171933823
Gewoon pinnen bij een Poolse bank/ATM
Moeten zij weten
pi_171933849
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:10 schreef Diqiu-Long het volgende:
Zelf pinnen in Polen, nooit naar het GWK gaan: die hanteren, zeer ongunstige wisselkoersen.
Thanks! heb nog wat Zloty's liggen dus komt helemaal goed.
pi_171933879
Hoeveel % geef ik weg als ik daar pin en is het dan verstandiger om in een keer direct genoeg te pinnen voor mijn gehele verblijf?
pi_171933989
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:17 schreef travelpreneur het volgende:
Hoeveel % geef ik weg als ik daar pin en is het dan verstandiger om in een keer direct genoeg te pinnen voor mijn gehele verblijf?
De kosten verschillen per bank, dus even op de website van jouw bank kijken.
De kosten bestaan meestal uit een vast bedrag plus een percentage. Daarom is het goedkoper om in 1 keer genoeg te pinnen voor je gehele verblijf. Hou er wel rekening mee dat je dan een behoorlijk bedrag aan contant geld bij je kan hebben.

Het kan zijn dat de bank van de ATM ook nog kosten rekent, maar daarover word je tijdens het pinnen geïnformeerd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171934051
Je kan trouwens ook in veel winkels en restaurants betalen met je pinpas. Volgens mij kost dat niks méér dan geld opnemen uit een ATM; het is wellicht zelfs goedkoper, afhankelijk van hoe vaak je geld opneemt/met pin betaalt.
Zie ook de website van je bank.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171934226
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:24 schreef spijkerbroek het volgende:
Je kan trouwens ook in veel winkels en restaurants betalen met je pinpas. Volgens mij kost dat niks méér dan geld opnemen uit een ATM; het is wellicht zelfs goedkoper, afhankelijk van hoe vaak je geld opneemt/met pin betaalt.
Zie ook de website van je bank.
Pinnen in de winkels is altijd een goed idee.
pi_171934329
Goedkoopst is bij een pinautomaat en dan zoveel mogelijk in 1 keer.
Belangrijk is op te letten nadat je je bedrag hebt ingetoetst wordt je vaak een wisselkoers aangeboden en gevraagd of je het bedrag in euro's wilt afrekenen. Dit is echter altijd ongunstig.
Druk nee en laat je eigen Nederlandse bank de wisselkoers bepalen.
pi_171934438
https://www.ing.nl/partic(...)betaalpas/index.html

Als ik het goed begrijp betaal ik in winkels, restaurants etc 1% en wanneer ik pin betaal ik 1% + ¤ 2,25 transactie kosten?

Dan kan ik waarschijnlijk voor een bezoek van 2weken het best iets van ¤100,- (4222,5 PLN) op zak hebben en verder zoveel mogelijk met mijn pinpas betalen? omdat als ik veel geld pin en dat bij terugkomst moet omruilen bij GWK, ik veel geld kwijt raak.
pi_171934756
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:42 schreef travelpreneur het volgende:
https://www.ing.nl/partic(...)betaalpas/index.html

Als ik het goed begrijp betaal ik in winkels, restaurants etc 1% en wanneer ik pin betaal ik 1% + ¤ 2,25 transactie kosten?
Daar lijkt het wel op idd.
quote:
Dan kan ik waarschijnlijk voor een bezoek van 2weken het best iets van ¤100,- (4222,5 PLN) op zak hebben en verder zoveel mogelijk met mijn pinpas betalen? omdat als ik veel geld pin en dat bij terugkomst moet omruilen bij GWK, ik veel geld kwijt raak.
Ja, een beetje contant geld om "noodgevallen" op te lossen, zoals een ijsje kopen en zo ;)
En verder lekker alles met pin betalen.
Als je nog contant geld over hebt, en je bent niet van plan binnenkort nog weer terug te gaan naar Polen, dan zou ik een willekeurige (banket)bakker binnenstappen, het overgebleven geld op de toonbank leggen en zeggen "Geef me iets lekkers voor dit geld. Ik moet ervan af.". :)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171938569
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:42 schreef travelpreneur het volgende:
https://www.ing.nl/partic(...)betaalpas/index.html

Als ik het goed begrijp betaal ik in winkels, restaurants etc 1% en wanneer ik pin betaal ik 1% + ¤ 2,25 transactie kosten?

Dan kan ik waarschijnlijk voor een bezoek van 2weken het best iets van ¤100,- (4222,5 PLN) op zak hebben en verder zoveel mogelijk met mijn pinpas betalen? omdat als ik veel geld pin en dat bij terugkomst moet omruilen bij GWK, ik veel geld kwijt raak.
Ik snap dat domme advies van spijkerbroek niet om maar zoveel mogelijk in winkels en restaurants te binnen. Polen heeft geen Euro dus je zit telkens met hoge transactiekosten. Beste is 2 keer een flink bedrag pinnen en alles contant betalen. Als je echt met een pas overal wil pinnen schaf je het beste een creditcard aan, betaal je niet telkens zo\n debiele toeslag.
pi_171938627
Nog een tip, als je pint in een niet euro land vraagt de automaat vaak of hij het bedrag alvast voor je wil omrekenen. Nooit doen want dan nemen ze echt een bizar omrekenkoers, dat omrekenen doet je eigen bank wel.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 25 juni 2017 @ 16:35:16 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_171938775
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:42 schreef travelpreneur het volgende:
¤100,- (4222,5 PLN)
1 van 2 klopt niet. Bij de euro's een 0 te weinig of bij de zlotys een 2 te veel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_171940151
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 16:31 schreef MCH het volgende:
Ik snap dat domme advies van spijkerbroek niet om maar zoveel mogelijk in winkels en restaurants te binnen. Polen heeft geen Euro dus je zit telkens met hoge transactiekosten. Beste is 2 keer een flink bedrag pinnen en alles contant betalen.
Volgens mij is het zo dat je per geldopname uit een ATM bij de ING (zie TS' link) ¤2,25 + 1% koersopslag betaalt. Per pinbetaling in een winkel/restaurant betaal je 1% koersopslag.
Mag je me vertellen hoe een groot bedrag uit de ATM halen goedkoper is dan zo veel mogelijk met de pinpas betalen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171940200
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 16:31 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik snap dat domme advies van spijkerbroek niet om maar zoveel mogelijk in winkels en restaurants te binnen. Polen heeft geen Euro dus je zit telkens met hoge transactiekosten. Beste is 2 keer een flink bedrag pinnen en alles contant betalen. Als je echt met een pas overal wil pinnen schaf je het beste een creditcard aan, betaal je niet telkens zo\n debiele toeslag.
Pinnen in winkels is bij veel banken goedkoper dan opnemen. Travelpreneur zit bij de ing en betaalt 1% om in winkels restaurants etc te pinnen en 1% +¤2,25 per opname. Daarom is pinnen in winkels gunstiger voor hem (en voor mij bij de ABN). Idd is het de bedoeling dat je maar een keer geld opneemt.

Edit - eigenlijk precies wat Spijkerbroek hierboven zegt.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_171940274
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 17:11 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Volgens mij is het zo dat je per geldopname uit een ATM bij de ING (zie TS' link) ¤2,25 + 1% koersopslag betaalt. Per pinbetaling in een winkel/restaurant betaal je 1% koersopslag.
Mag je me vertellen hoe een groot bedrag uit de ATM halen goedkoper is dan zo veel mogelijk met de pinpas betalen.
Hmm ja, ik vergeet elke keer hoe hard ING hun klanten verneukt. Bij sns betaal ik maar 15 cent pinkosten. Anyway, in Polen zijn ze niet achterlijk maar kun je toch op minder plekken pinnen dus contanten zijn sowieso handig.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2017 17:16:42 ]
pi_171940522
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 17:12 schreef miro86 het volgende:
(en voor mij bij de ABN)
Geld opnemen bij de ABN kost ¤ 2,25 + 1,2% koersopslag
Betalen met pinpas bij de ABN kost ¤0,15 + 1,2% koersopslag
Als je dus 15 keer betaalt met je pinpas ben je net zoveel kwijt als dat je datzelfde bedrag bij een ATM gepind zou hebben. Die 15 keer is dus het omslagpunt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171940544
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 17:14 schreef MCH het volgende:
Hmm ja, ik vergeet elke keer hoe hard ING hun klanten verneukt. Bij sns betaal ik maar 15 cent pinkosten. Anyway, in Polen zijn ze niet achterlijk maar kun je toch op minder plekken pinnen dus contanten zijn sowieso handig.
Wil je dan even je post aanpassen dat mijn advies dom zou zijn? Dank.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171940663
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 17:22 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Wil je dan even je post aanpassen dat mijn advies dom zou zijn? Dank.
Nee, zet maar een TR. Misschien switchen mensen door dit topic sneller van ING naar een betere bank.
pi_171941350
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 17:25 schreef MCH het volgende:
Nee, zet maar een TR. Misschien switchen mensen door dit topic sneller van ING naar een betere bank.
Dat laatste heeft niks te maken met dat je mijn advies dom noemt. Dus graag veranderen, als je niet als compleet zwakzinnig en debiel over wilt komen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171941449
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 17:48 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat laatste heeft niks te maken met dat je mijn advies dom noemt. Dus graag veranderen, als je niet als compleet zwakzinnig en debiel over wilt komen.
Misschien gaat TS wel met een groepje op reis en heeft iemand sns, dat zou in dit geval dus wel een fantastisch advies zijn.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 25 juni 2017 @ 17:51:43 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_171941462
Je kunt ook kijken naar zo'n WeSwap kaartje. Dan heb je eigenlijk gewoon een locale prepaid creditcard (in lokale currency). Ik heb hem zelf gebruikt in Zweden en de USA.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_171941595
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 17:51 schreef SeLang het volgende:
Je kunt ook kijken naar zo'n WeSwap kaartje. Dan heb je eigenlijk gewoon een locale prepaid creditcard (in lokale currency). Ik heb hem zelf gebruikt in Zweden en de USA.
Ook daarbij zou ik wel even goed kijken naar de wisselkoers en verdere kosten. En waar je 'm kunt gebruiken.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 25 juni 2017 @ 18:05:55 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_171941844
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 17:55 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ook daarbij zou ik wel even goed kijken naar de wisselkoers en verdere kosten. En waar je 'm kunt gebruiken.
Als je een swap van 7 dagen kiest is dat 1,0% koersopslag tov de middenkoers en verder heb je geen kosten. Het is dus vooral goedkoop als je vaak kleine bedragen betaalt in de winkel.

Ik gebruik hem zelf ook vaak voor online aankopen in vreemde currency omdat je dan een veel betere wisselkoers hebt dan die van de creditcard companies, ook al gedraagt hij zich gewoon als een mastercard. Beperking is alleen dat hij niet bij alle online shops werkt en je hem niet kunt koppelen aan een paypal account.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')