abonnement Unibet Coolblue
pi_171933568
Ik heb nog nooit belasting in box 3 hoeven betalen, en dat hou ik graag zo (op legale wijze).

Box 3 is belasting uit vermogen en beleggingen. Daarvan mag je maximaal circa 25k hebben belastingvrij, over alles daarboven wordt belasting geheven.

De site van de belastingdienst geeft aan dat erkend groene beleggingen hiervan zijn vrijgesteld tot een bepaald bedrag (ik geloof 50k), maar het wordt mij niet duidelijk of je dan volledige vrijstelling van de gehele box 3 hebt in bijvoorbeeld het volgende scenario: Je hebt 25k spaargeld op een spaarrekening, en 15k geīnvesteerd in groene beleggingen.

Kan iemand mij vertellen of je in deze situatie belasting verschuldigd bent over box 3?
  zondag 25 juni 2017 @ 14:26:12 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_171934100
Hier heb je een voorbeeldje van ING dat volgens mij uitlegt wat je wil weten
quote:
Extra vrijstelling bij ING Groen Spaardeposito
Het geld dat u stort op een ING Groen Spaardeposito is tot een bedrag van ¤ 57.385 vrijgesteld van vermogensrendementsheffing. Dit bedrag komt bovenop de ¤ 25.000 die in ieder geval vrijgesteld is. Heeft u een fiscaal partner? Dan geldt dit belastingvoordeel tot een bedrag van ¤ 114.770. Staat er meer spaargeld op uw ING Groen Spaardeposito, dan betaalt u alleen over het bedrag boven de ¤ 57.385 (of ¤ 114.770) vermogensrendementsheffing.

Aanvullende heffingskorting
Naast de vrijstelling op de vermogensrendementsheffing geldt ook een aanvullende heffingskorting. Deze kunt u van uw inkomstenbelasting aftrekken. De heffingskorting wordt berekend over het saldo op uw ING Groen Spaardeposito tot een maximum van ¤ 57.385. In 2017 geldt een heffingskorting van 0,7%.
pi_171934404
ING en de andere systeembanken bieden op dit moment geen groene spaardeposito's aan. Ook ASN heeft momenteel het Groenprojectenfonds gesloten. Het Triodos Groenfonds biedt nog wel de mogelijkheid groen te beleggen.
  zondag 25 juni 2017 @ 15:10:14 #4
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_171935300
quote:
7s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:40 schreef belfis het volgende:
ING en de andere systeembanken bieden op dit moment geen groene spaardeposito's aan. Ook ASN heeft momenteel het Groenprojectenfonds gesloten. Het Triodos Groenfonds biedt nog wel de mogelijkheid groen te beleggen.
Het 'ING Groen Spaardeposito' is geen groen spaardeposito?
edit: oh ja, is het wel maar die kan je niet openen :T
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 25 juni 2017 @ 15:12:40 #5
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_171935364
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 15:10 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Het 'ING Groen Spaardeposito' is geen groen spaardeposito?
edit: oh ja, is het wel maar die kan je niet openen :T
je had al geedit, ik zou net de eerste regel van het product er in mikken

quote:
Vanwege de grote belangstelling voor het ING Groen Spaardeposito is het vanaf dinsdag 5 juli 2016 voorlopig niet mogelijk om nieuwe Groen Spaardeposito’s te openen. Banken met een groene licentie zijn verplicht minimaal 70% van het spaargeld te investeren in projecten die zijn goedgekeurd volgens de Regeling Groenprojecten. Om te voldoen aan deze verplichting kan ING Groenbank op dit moment geen spaargeld meer extra aannemen. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer een ING Groenspaardeposito weer te openen is.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 25 juni 2017 @ 15:15:56 #6
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_171935495
quote:
99s.gif Op zondag 25 juni 2017 15:12 schreef Nizno het volgende:

[..]

je had al geedit, ik zou net de eerste regel van het product er in mikken

[..]

Ja ik dacht dat hij erop doelde dat het alleen in naam groen was :P
pi_171935520
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:26 schreef hugecooll het volgende:
Hier heb je een voorbeeldje van ING dat volgens mij uitlegt wat je wil weten

[..]

Bedankt, dus ik begrijp dat je dan circa 82k belastingvrij kunt hebben, verdeeld over spaargeld en beleggingen. Toch?
pi_171935876
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 15:16 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Bedankt, dus ik begrijp dat je dan circa 82k belastingvrij kunt hebben, verdeeld over spaargeld en beleggingen. Toch?
Met dien verstande dat de aangeboden rente op groen sparen altijd extreem laag is.
De "winst" (verschil tussen groene en gewone rente) gaat dus naar de bank in plaats van naar de overheid (in de vorm van door jou af te dragen VRH).

Nu over de hele linie de rente extreem laag is, kunnen de banken die winst niet meer pakken. Dus worden er niet/nauwelijks vormen van groen sparen aangeboden.
  maandag 26 juni 2017 @ 22:58:18 #9
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_171977568
Wellicht niet van toepassing, maar toch het vernoemen waard.

quote:
Wat is mijn vermogen?

Tot uw vermogen hoort onder meer spaargeld, schenkingen, beleggingen en een vakantiehuis. Ook vermogen dat u hebt in het buitenland telt mee. De waarde van uw eigen woning telt niet mee. Groene beleggingen tellen voor uw toeslagen ook mee als vermogen. Groene beleggingen zijn beleggingen in door ons erkende fondsen die investeren in projecten die van belang zijn voor het milieu.
Vermogen - Belastingdienst Toeslagen
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 26 juni 2017 @ 23:01:59 #10
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_171977679
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 15:25 schreef Vermar het volgende:
Met dien verstande dat de aangeboden rente op groen sparen altijd extreem laag is.
De "winst" (verschil tussen groene en gewone rente) gaat dus naar de bank in plaats van naar de overheid (in de vorm van door jou af te dragen VRH).
Groene beleggingen hebben ook nog een aparte heffingskorting. Daardoor kan groen sparen wel voordeliger uitpakken dan een gewone spaarrekening.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_171977725
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:03 schreef El_Liberaliste het volgende:
Ik heb nog nooit belasting in box 3 hoeven betalen, en dat hou ik graag zo (op legale wijze).

Box 3 is belasting uit vermogen en beleggingen. Daarvan mag je maximaal circa 25k hebben belastingvrij, over alles daarboven wordt belasting geheven.

De site van de belastingdienst geeft aan dat erkend groene beleggingen hiervan zijn vrijgesteld tot een bepaald bedrag (ik geloof 50k), maar het wordt mij niet duidelijk of je dan volledige vrijstelling van de gehele box 3 hebt in bijvoorbeeld het volgende scenario: Je hebt 25k spaargeld op een spaarrekening, en 15k geīnvesteerd in groene beleggingen.

Kan iemand mij vertellen of je in deze situatie belasting verschuldigd bent over box 3?
groen beleggen doe je vanuit je hart, niet vanuit je portemonnee
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')