abonnement Unibet Coolblue
  zondag 25 juni 2017 @ 13:39:39 #1
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_171933071
quote:
En/of rekening belastingaangifte in box 3
De vermogensrendementsheffing is uiteraard ook van toepassing op een en/of rekening. Veel mensen denken dat je als rekeninghouder belasting betaalt over 50 procent van het saldo op de en/of spaarrekening, maar dat is niet zo. Je moet namelijk jaarlijks bij de belastingaangifte opgeven welke spaarbedrag daadwerkelijk van jou is. Stel dat jij in totaal 35.000 euro op de gezamenlijke spaarrekening stort en je mede-rekeninghouder 15.000 euro, dan betaal jij over jouw gedeelt vermogensrendementsheffing. De Belastingdienst deelt het saldo op de gezamenlijke rekening dus niet door het aantal rekeninghouders. Het is daarom verstandig om gedurende het jaar goed bij te houden wie verantwoordelijk is voor welk saldo, zodat je dit bij de belastingaangifte kunt vermelden.

Let op: Voor fiscale partners werkt het anders. Fiscale partners mogen namelijk hun vrijstelling aan elkaar overdragen. Hierdoor hoeven zij dus minder goed te letten op welk saldo op de gezamenlijke rekening van wie is, omdat slechts één persoon het spaargeld bij de Belastingdienst opgeeft.
M'n ouders, getrouwd in gemeenschap van goederen, hebben samen een en/of rekening. Zij hoeven dus niet ieder een deel te verantwoorden aan de belastingdienst en dit is ook nooit bijgehouden.

Ik heb een en/of rekening met mijn vader. Als hij een deel van hun gezamenlijke vermogen op onze gedeelde rekening zet, hoe moet ik dat dan aan de belasting opgeven?

Het is de bedoeling dat het saldo gewoon van hem blijft, een verkapte schenkconstructie is juist niet waar ik op uit ben. Maar in hoeverre is het voldoende voor de belastingdienst als ik zeg: die 3000 is van mij, de andere 24000 is van m'n vader, waarvan 21000 afkomstig is van de gezamenlijke rekening met mijn moeder?

(fictieve getallen)
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_171933490
De vermogensrendementsheffing is uiteraard ook van toepassing op een en/of rekening. Veel mensen denken dat je als rekeninghouder belasting betaalt over 50 procent van het saldo op de en/of spaarrekening, maar dat is niet zo. Je moet namelijk jaarlijks bij de belastingaangifte opgeven welke spaarbedrag daadwerkelijk van jou is. Stel dat jij in totaal 35.000 euro op de gezamenlijke spaarrekening stort en je mede-rekeninghouder 15.000 euro, dan betaal jij over jouw gedeelt vermogensrendementsheffing. De Belastingdienst deelt het saldo op de gezamenlijke rekening dus niet door het aantal rekeninghouders. Het is daarom verstandig om gedurende het jaar goed bij te houden wie verantwoordelijk is voor welk saldo, zodat je dit bij de belastingaangifte kunt vermelden.

Het geld is van degene die het op de gezamenlijke rekening heeft gestort.
pi_171933667
Gewoon bijhouden op basis van de f/bij schrijvingen?

Wat was de achterliggende gedachten van de en/of rekening met je vader? Het maakt het namelijk wel complexer en beid volgens mij weinig toegevoegde waarde.
  zondag 25 juni 2017 @ 14:20:48 #4
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_171933959
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:00 schreef djh77 het volgende:
De vermogensrendementsheffing is uiteraard ook van toepassing op een en/of rekening. Veel mensen denken dat je als rekeninghouder belasting betaalt over 50 procent van het saldo op de en/of spaarrekening, maar dat is niet zo. Je moet namelijk jaarlijks bij de belastingaangifte opgeven welke spaarbedrag daadwerkelijk van jou is. Stel dat jij in totaal 35.000 euro op de gezamenlijke spaarrekening stort en je mede-rekeninghouder 15.000 euro, dan betaal jij over jouw gedeelt vermogensrendementsheffing. De Belastingdienst deelt het saldo op de gezamenlijke rekening dus niet door het aantal rekeninghouders. Het is daarom verstandig om gedurende het jaar goed bij te houden wie verantwoordelijk is voor welk saldo, zodat je dit bij de belastingaangifte kunt vermelden.

Het geld is van degene die het op de gezamenlijke rekening heeft gestort.
Dus als mijn ouders het van hun gezamelijke rekening overmaken, blijft het automatisch 'van hem' voor de fiscus en telt het dus niet mee voor mijn vermogensgrens?

(of althans, is een simpele verklaring van bovenstaand aan de BD voldoende)
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  zondag 25 juni 2017 @ 14:22:22 #5
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_171933995
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 14:08 schreef Rolfieo het volgende:
Gewoon bijhouden op basis van de f/bij schrijvingen?
Was bang dat ze het als schijnschenking zouden zien.
quote:
Wat was de achterliggende gedachten van de en/of rekening met je vader? Het maakt het namelijk wel complexer en beid volgens mij weinig toegevoegde waarde.
Reden houd ik liever voor mezelf.

Edit: Reden is geen mogelijke scheiding van mijn ouders of zo, die blijven hopelijk nog heel lang in gemeenschap van goederen :)
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  zondag 25 juni 2017 @ 14:23:47 #6
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_171934028
En hoe zit het dan met het deel van mijn vader op zijn/mijn rekening? Kan mijn moeder daar dan (desnoods via mijn vader) nog aan?
Dat is wel wenselijk, namelijk.

Ik wil hier dus juist niemand naaien of benadelen :)
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_171935416
In principe als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd behoort het vermogen aan beide toe. Jouw moeder kan dus uiteindelijk ook over het geld beschikken. Het maakt het wel lastiger omdat er nog een verklaring van erfrecht nodig is om haar toegang te verschaffen. De bank gaat niet zomaar haar toegang geven. Ouder / kindrelaties zijn ook niet altijd optimaal om het maar netjes uit te drukken. Dus de bank neemt het zekere voor het onzekere. Misschien beter om haar ook toegang te verlenen? Al met al is het een beetje een omslachtige constructie, je wilt de reden niet geven maar misschien toch is kijken of dit de beste oplossing is.

Zoals hier al is aangegeven. Je moet kunnen aantonen wie, welk geld heeft gestort op de en/of rekening en dit opgeven in box 3.

Als jij geld van die rekening zelf volledig gaat gebruiken kan het wel als een schenking worden gezien of als jouw vermogen. Ik weet niet hoe de belastingdienst daar op handelt, als je het maar kan aantonen vermoed ik zo.
  zondag 25 juni 2017 @ 16:55:32 #8
3542 Gia
User under construction
pi_171939550
Hebben er mensen een gezamelijke spaarrekening als ze niet fiscale partners zijn?
pi_171941492
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 16:55 schreef Gia het volgende:
Hebben er mensen een gezamelijke spaarrekening als ze niet fiscale partners zijn?
Ja hoor, waarom niet? Mijn vriend en ik hebben dat ook.
pi_171955235
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 16:55 schreef Gia het volgende:
Hebben er mensen een gezamelijke spaarrekening als ze niet fiscale partners zijn?
TS en vader, wellicht.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 26 juni 2017 @ 10:38:16 #11
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_171958515
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 16:55 schreef Gia het volgende:
Hebben er mensen een gezamelijke spaarrekening als ze niet fiscale partners zijn?
Volgens mij komt een dergelijke constructie idd wel vaker voor, vanwege diverse redenen
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  dinsdag 27 juni 2017 @ 12:02:26 #12
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_171986173
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 15:14 schreef RealRS het volgende:
In principe als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd behoort het vermogen aan beide toe. Jouw moeder kan dus uiteindelijk ook over het geld beschikken. Het maakt het wel lastiger omdat er nog een verklaring van erfrecht nodig is om haar toegang te verschaffen. De bank gaat niet zomaar haar toegang geven. Ouder / kindrelaties zijn ook niet altijd optimaal om het maar netjes uit te drukken. Dus de bank neemt het zekere voor het onzekere. Misschien beter om haar ook toegang te verlenen? Al met al is het een beetje een omslachtige constructie, je wilt de reden niet geven maar misschien toch is kijken of dit de beste oplossing is.
Als derde rekeninghouder? Weet niet of dat kan, zal het eens nakijken
quote:
Zoals hier al is aangegeven. Je moet kunnen aantonen wie, welk geld heeft gestort op de en/of rekening en dit opgeven in box 3.
Het gaat er mij maar om dat de belastingdienst gelooft dat het van mijn vader blijft en niet denkt dat het een verkapte schenking is. Aangezien dat mij vaker voor lijkt te komen dan dit en dit wellicht niet veel voorkomt (een gedeelde rekening van vader en dochter met het kapitaal van enkel de vader)
quote:
Als jij geld van die rekening zelf volledig gaat gebruiken kan het wel als een schenking worden gezien of als jouw vermogen. Ik weet niet hoe de belastingdienst daar op handelt, als je het maar kan aantonen vermoed ik zo.
Ik kom er niet aan. (Althans, dat is niet de planning, ik heb geen duurzaam doel voor de rekening behalve 'doorsparen')
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')