Fixed.quote:Op zondag 25 juni 2017 13:13 schreef Leonos het volgende:
Artiesten verdienen tegenwoordig hun geld met live spelen optreden en merchandise.
Ik doe helemaal niet alsof het shocking of nieuw is. De inkomsten per stream zijn sinds 2013 omlaag gegaan. En het maakt verder niet uit of het 1 nummer is of 4,3 miljoen streams verdeeld over 10 liedjes. De prijs per stream is en blijft hetzelfde. En de kans dat je 4,3 miljoen keer gedraaid wordt op de radio is relatief klein als klein onafhankelijk artiest.quote:Op zondag 25 juni 2017 13:12 schreef opgebaarde het volgende:
Je doet alsof dit tot op heden onbekend en shocking is.
En om hier iets van te vinden, moet dat bedrag toch in context worden gezien? Want die 4,3 miljoen streams is dat het nummer 4,3 miljoen keer afgespeeld is? Is dat veel tov radio?
Als ze geluk hebben. Platenmaatschappijen doen tegenwoordig veel 360 contracten, waarbij ze ook zo'n 25% van de merchandise inpikken.quote:Op zondag 25 juni 2017 13:13 schreef Leonos het volgende:
Artiesten verdienen tegenwoordig hun geld met live spelen en merchandise.
YouTube is nog erger. Omdat er voor veel partijen geen contracten zijn en dus betaalt YouTube niet uit. Daarbij heeft YouTube het tienvoudige aan gebruikers maar betalen vele malen minder uit dan bijvoorbeeld een Spotify.quote:Op zondag 25 juni 2017 13:14 schreef VleugelSpeler het volgende:
Strookt wel met youtube, daar is elke 1.000 views ongeveer een euro.
Ik bedoel. Een liedje kan wel 1 miljoen streams hebben, dat is gelijk aan 5 keer draaien tussen 4 en 6 op 538.quote:Op zondag 25 juni 2017 13:18 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Ik doe helemaal niet alsof het shocking of nieuw is. De inkomsten per stream zijn sinds 2013 omlaag gegaan. En het maakt verder niet uit of het 1 nummer is of 4,3 miljoen streams verdeeld over 10 liedjes. De prijs per stream is en blijft hetzelfde. En de kans dat je 4,3 miljoen keer gedraaid wordt op de radio is relatief klein als klein onafhankelijk artiest.
Het geld wat je krijgt per keer dat je op de radio gedraaid wordt, is wel hoger, maar die bedragen zijn weer afhankelijk van o.a. de reclame inkomsten van de betreffende zender enzo.
Ja, gelukkig zijn de opname- en distributiekosten gekelderd door alle digitalisering en globalisering en kunnen artiesten dat deel van het proces steeds beter zelf plannen, bekostigen en in de hand houden.quote:Op zondag 25 juni 2017 13:13 schreef Leonos het volgende:
Artiesten verdienen tegenwoordig hun geld met live spelen en merchandise.
Artiesten verdienen tegenwoordig voornamelijk hun geld met die andere baan die ze ook hebben.quote:Op zondag 25 juni 2017 13:13 schreef Leonos het volgende:
Artiesten verdienen tegenwoordig hun geld met live spelen en merchandise.
Dit. De markt is veranderd. En we leven schijnbaar in de illusie dat iedere artiest netjes modaal moet kunnen leven ofzo, maar zo werkt het niet. Het is een onwijs competitieve markt, waarin je helemaal kapot kan gaan, of schathemeltje rijk en letterlijk wereldberoemd kan worden. En das een lastige, want het draait daarin zeker niet altijd puur om de kwaliteit.quote:Op maandag 26 juni 2017 00:07 schreef Elfletterig het volgende:
Zonder Spotify werd de muziek van deze (indie) artiest niet of nauwelijks gehoord en misschien helemaal niet ontdekt. Je mag als artiest blij zijn dat mensen naar je muziek willen luisteren; zo liggen de verhoudingen tegenwoordig. De concurrentie is moordend. Wekelijks komen honderden nieuwe platen uit.
Is natuurlijk ook gewoon het aanbod. Zelf gebruik ik Spotify en Netflix omdat ik geen zin heb om steeds alles te downloaden, maar dat het gelijk klaar staat.quote:Op maandag 26 juni 2017 10:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik wel een probleem vind is dat muziek volop geconsumeerd wordt en er maar vanuit gegaan wordt dat dit kostenloos kan. Hetzelfde zie je bij films, nieuws, tv, kunst.. etc etc. Er is een soort cultuur ontstaan waar dingen gratis moeten zijn. Dan is het niet gek dat kwaliteit ook daalt als je als muzikant niet meer in een studio kunt gaan zitten dan neem je het zo goed je kan thuis op... maar als je het echt goed wilt doen dan kost het meer.
Het is inderdaad het aanbod. We kopen ook kleren die gemaakt worden in sweatshops omdat ze goedkoop in de winkel liggen helaas.quote:Op maandag 26 juni 2017 10:47 schreef Leonos het volgende:
[..]
Is natuurlijk ook gewoon het aanbod. Zelf gebruik ik Spotify en Netflix omdat ik geen zin heb om steeds alles te downloaden, maar dat het gelijk klaar staat.
Dat geld toch voor elke (beginnende) artiest? Weet niet of dat nu zoveel anders is dan de jaren 70/80 bijv.quote:Op maandag 26 juni 2017 09:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Artiesten verdienen tegenwoordig voornamelijk hun geld met die andere baan die ze ook hebben.
Niet helemaal er zijn nu bands die best wel als "groot" worden gezienm roadburn bandjes enzo die er nogsteeds baantjes naast hebben, en dan heb ik het over artiesten die al tien jaar of langer meedraaien en binnen hun niche meerdere succesvolle albums op hun naam hebben staan. Er is een periode geweest begin jaren 70 waar dat soort bands gewoon een contract gekregen zouden hebben en er een klein salarisje op na hadden kunnen houden, nu niet meer.quote:Op maandag 26 juni 2017 10:56 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dat geld toch voor elke (beginnende) artiest? Weet niet of dat nu zoveel anders is dan de jaren 70/80 bijv.
Ik heb juist het idee dat het níet meer kosteloos hoeft. Juist nu er een betaalbaar - legaal - alternatief is zie ik een hoop mensen die zeker qua muziek niet meer downloaden en vol op Spotify gaan. Ik download zelf ook zelden meer wat, en als ik wat download is het vaak iets van een live-registratie, bootleg, zoiets. Dingen die niet 'legaal' uitgegeven zijn. En hetzelfde zie je met bv. een Netflix, al is daar de markt nog meer versplinterd en dus lastig al je content via één aanbieder te verkrijgen.quote:Op maandag 26 juni 2017 10:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik wel een probleem vind is dat muziek volop geconsumeerd wordt en er maar vanuit gegaan wordt dat dit kostenloos kan. Hetzelfde zie je bij films, nieuws, tv, kunst.. etc etc. Er is een soort cultuur ontstaan waar dingen gratis moeten zijn. Dan is het niet gek dat kwaliteit ook daalt als je als muzikant niet meer in een studio kunt gaan zitten dan neem je het zo goed je kan thuis op... maar als je het echt goed wilt doen dan kost het meer.
Mee eens hoor, het is ook geen jatten ofzo. Maar ik gun artiesten wel wat maar daarom koop ik ook de LPs en ga ik naar de concerten en luister ik ze via spotify. Ik ben me er terdegen bewust van dat muziek niet gratis is. Alleen heb ik het idee dat ik daar één van de weinigen in ben tegenwoordig.quote:Op maandag 26 juni 2017 11:40 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Ik heb juist het idee dat het níet meer kosteloos hoeft. Juist nu er een betaalbaar - legaal - alternatief is zie ik een hoop mensen die zeker qua muziek niet meer downloaden en vol op Spotify gaan. Ik download zelf ook zelden meer wat, en als ik wat download is het vaak iets van een live-registratie, bootleg, zoiets. Dingen die niet 'legaal' uitgegeven zijn. En hetzelfde zie je met bv. een Netflix, al is daar de markt nog meer versplinterd en dus lastig al je content via één aanbieder te verkrijgen.
En natuurlijk, het is vele malen goedkoper, maar dát is meer de oplossing tegen piraterij dan maar heel hard gaan gillen dan het jatten is en illegaal en je centjes en dit dat. Het hele consumptiegedrag van mensen is veranderd ten aanzien van multimedia, dan zal je ook met je verdienmodel moeten meeveranderen.
De puristen snappen het wel denk ik. Ik ga ook veel meer naar concerten en festivals, of koop merchandise. En daar zit toch wel menig band tussen die ik juist door een Spotify heb leren kennen en waar ik 'vroegah' niet mee in aanraking was gekomen. Maar ik heb het idee dat die aanzuigende werking van bv. een Spotify altijd 'toevallig' ontbreekt in de rapportjes van de industrie en stukjes als van TS. En natuurlijk, das lastig te kwantificeren hoor, das ook weer waar. Maar ik denk dat het niet te ontkennen valt dát dat fenomeen bestaat.quote:Op maandag 26 juni 2017 11:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Mee eens hoor, het is ook geen jatten ofzo. Maar ik gun artiesten wel wat maar daarom koop ik ook de LPs en ga ik naar de concerten en luister ik ze via spotify. Ik ben me er terdegen bewust van dat muziek niet gratis is. Alleen heb ik het idee dat ik daar één van de weinigen in ben tegenwoordig.
Maar jij bent nog van de generatie die met de cd opgegroeid is (ik ook, als dertiger). En daardoor nog de meerwaarde begrijpt van een fysiek product en de hele beleving eromheen.quote:Op maandag 26 juni 2017 11:42 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben me er terdegen bewust van dat muziek niet gratis is. Alleen heb ik het idee dat ik daar één van de weinigen in ben tegenwoordig.
Da's wel heel optimistisch, van de mensen die ik ken (30+) met kinderen is er nog maar een enkeling met muziek op fysieke media (cd en/of lp). Verreweg de meesten doen het met iTunes, Spotify en Youtube.quote:Op maandag 26 juni 2017 12:04 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Over een aantal decennia lopen er bijna alleen nog maar mensen rond die op deze manier met muziek opgegroeid zijn.
Dat bedoelt ze toch ook? Dat er van de jongere generaties op een gegeven moment weinig meer in aanraking zullen komen met fysieke media?quote:Op maandag 26 juni 2017 12:11 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Da's wel heel optimistisch, van de mensen die ik ken (30+) met kinderen is er nog maar een enkeling met muziek op fysieke media (cd en/of lp). Verreweg de meesten doen het met iTunes, Spotify en Youtube.
Mijn neefje van anderhalf zal echt niet met een fysieke drager in aanraking komen totdat ie ooit bij mij komt logeren bijv.
quote:Op maandag 26 juni 2017 12:17 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Dat bedoelt ze toch ook? Dat er van de jongere generaties op een gegeven moment weinig meer in aanraking zullen komen met fysieke media?
Het ging mij om de 'aantal decennia'quote:Op maandag 26 juni 2017 12:17 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Dat bedoelt ze toch ook? Dat er van de jongere generaties op een gegeven moment weinig meer in aanraking zullen komen met fysieke media?
Nu zijn er nog best wat dertigplussers over die nog cd's hebben. Die zijn nog niet direct uitgestorven. Of moet ik de grens bij veertigplus leggen?quote:Op maandag 26 juni 2017 12:25 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Het ging mij om de 'aantal decennia'
Denk dat het met 1 decennium al wel bekeken is.
Mijn 'samplegroep' bestaat uit mensen tussen de 30 en de 40 (zit zelf eind 30). Cd's hebben is het probleem niet, maar vaak staan die ergens op zolder en gebruikt met youtube/spotify/itunes primair om muziek mee af te spelen.quote:Op maandag 26 juni 2017 12:26 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Nu zijn er nog best wat dertigplussers over die nog cd's hebben. Die zijn nog niet direct uitgestorven. Of moet ik de grens bij veertigplus leggen?
Maar ooit komt dat moment natuurlijk.
Bij mezelf speelt onderhand een probleem dat veel van mijn (nu nog goed te draaien) cd's stokoud zijn en niet te vervangen als ze te versleten raken, omdat ze ergens in de jaren 80 of 90 maar heel kort uit zijn gebracht en daarna niet meer. De kans dat je tweedehands keurige vervangende exemplaren vind die nog een beetje afspeelbaar zijn, wordt steeds kleiner.quote:Op maandag 26 juni 2017 12:46 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Mijn 'samplegroep' bestaat uit mensen tussen de 30 en de 40 (zit zelf eind 30). Cd's hebben is het probleem niet, maar vaak staan die ergens op zolder en gebruikt met youtube/spotify/itunes primair om muziek mee af te spelen.
De meesten ervan hebben (buiten de laptop/pc) niet eens en cd-speler meer in huis.
Terwijl je in een ver en grijs verleden mensen niet blijer kon maken met zoiets als dit (tevens een van die cd's die ik wil 'conserveren' door ze zoveel mogelijk met rust te laten).quote:Op maandag 26 juni 2017 13:07 schreef VleugelSpeler het volgende:
En zeker op een feestje is het geen doen om constant cd's te gaan wisselen, en various-artists-mix-cd's wordt ook niemand blij van.
Ik had liever een foto van de voorkant gezien.quote:Op maandag 26 juni 2017 14:33 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Terwijl je in een ver en grijs verleden mensen niet blijer kon maken met zoiets als dit (tevens een van die cd's die ik wil 'conserveren' door ze zoveel mogelijk met rust te laten).
https://i.ytimg.com/vi/yYjaOm3ntzM/hqdefault.jpg
Alle neusjes dezelfde kant op, toen was men echt een heel stuk sneller tevreden.
Ik zet nog wel eens turn up the bass deel 1 en 2 op op vinylquote:Op maandag 26 juni 2017 14:33 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Terwijl je in een ver en grijs verleden mensen niet blijer kon maken met zoiets als dit (tevens een van die cd's die ik wil 'conserveren' door ze zoveel mogelijk met rust te laten).
https://i.ytimg.com/vi/yYjaOm3ntzM/hqdefault.jpg
Alle neusjes dezelfde kant op, toen was men echt een heel stuk sneller tevreden.
Haha ja, maar tell me if I'm wrong: ik heb zo de indruk dat die cd NU vooral nostalgie voor je is. YouTube heeft automatische playlists, en spotify e.a. maken playlists op basis van je voorkeur en gedraaide nummers. Waarom zou je tegenwoordig nog zo'n cd kopen?quote:Op maandag 26 juni 2017 14:33 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Terwijl je in een ver en grijs verleden mensen niet blijer kon maken met zoiets als dit (tevens een van die cd's die ik wil 'conserveren' door ze zoveel mogelijk met rust te laten).
https://i.ytimg.com/vi/yYjaOm3ntzM/hqdefault.jpg
Alle neusjes dezelfde kant op, toen was men echt een heel stuk sneller tevreden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |