abonnement Unibet Coolblue
pi_171932281
Hoera! Je hebt 4,3 miljoen Spotify streams. Leuk. Mooi getal. Ruim 4 miljoen. Wow!
Jij helemaal blij als indie artiest. Totdat je je cheque krijgt. $5078. En daar moet dan nog
je inkomstenbelasting af enzo.

Reken maar mee, elke keer als jouw liedje dus gedraaid wordt, verdien je woeptidoe wel 0,11809 CENT. Dus niet elf cent, nee NUL komma 11 cent.

Dus 0,0011809 euro. Vet man!!



Volledige artikel:

https://www.digitalmusicn(...)alty-indie-tunecore/
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_171932438
Je kan ook gewoon normaal werk doen.
pi_171932447
Je doet alsof dit tot op heden onbekend en shocking is.

En om hier iets van te vinden, moet dat bedrag toch in context worden gezien? Want die 4,3 miljoen streams is dat het nummer 4,3 miljoen keer afgespeeld is? Is dat veel tov radio?
pi_171932475
Artiesten verdienen tegenwoordig hun geld met live spelen en merchandise.
pi_171932483
April gaat wel echt kut voor hem/haar
pi_171932495
quote:
4s.gif Op zondag 25 juni 2017 13:13 schreef Leonos het volgende:
Artiesten verdienen tegenwoordig hun geld met live spelen optreden en merchandise.
Fixed.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zondag 25 juni 2017 @ 13:14:32 #7
468605 VleugelSpeler
Speelt Vleugel
pi_171932504
Strookt wel met youtube, daar is elke 1.000 views ongeveer een euro.
pi_171932517
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 13:14 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Fixed.
Thanks.
  zondag 25 juni 2017 @ 13:17:15 #9
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_171932575
Ja voor deze video's hebben ze ook geen miljarden gekregen he wtf
https://www.youtube.com/r(...)ers=video&lclk=video
pi_171932606
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 13:12 schreef opgebaarde het volgende:
Je doet alsof dit tot op heden onbekend en shocking is.

En om hier iets van te vinden, moet dat bedrag toch in context worden gezien? Want die 4,3 miljoen streams is dat het nummer 4,3 miljoen keer afgespeeld is? Is dat veel tov radio?
Ik doe helemaal niet alsof het shocking of nieuw is. De inkomsten per stream zijn sinds 2013 omlaag gegaan. En het maakt verder niet uit of het 1 nummer is of 4,3 miljoen streams verdeeld over 10 liedjes. De prijs per stream is en blijft hetzelfde. En de kans dat je 4,3 miljoen keer gedraaid wordt op de radio is relatief klein als klein onafhankelijk artiest.

Het geld wat je krijgt per keer dat je op de radio gedraaid wordt, is wel hoger, maar die bedragen zijn weer afhankelijk van o.a. de reclame inkomsten van de betreffende zender enzo.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_171932623
quote:
4s.gif Op zondag 25 juni 2017 13:13 schreef Leonos het volgende:
Artiesten verdienen tegenwoordig hun geld met live spelen en merchandise.
Als ze geluk hebben. Platenmaatschappijen doen tegenwoordig veel 360 contracten, waarbij ze ook zo'n 25% van de merchandise inpikken.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_171932658
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 13:14 schreef VleugelSpeler het volgende:
Strookt wel met youtube, daar is elke 1.000 views ongeveer een euro.
YouTube is nog erger. Omdat er voor veel partijen geen contracten zijn en dus betaalt YouTube niet uit. Daarbij heeft YouTube het tienvoudige aan gebruikers maar betalen vele malen minder uit dan bijvoorbeeld een Spotify.
Maar goed, daar zijn de partijen nu al een tijdje over in onderhandeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door belsen op 25-06-2017 13:43:43 (beroepsdeformatie) ]
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_171932693
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 13:18 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Ik doe helemaal niet alsof het shocking of nieuw is. De inkomsten per stream zijn sinds 2013 omlaag gegaan. En het maakt verder niet uit of het 1 nummer is of 4,3 miljoen streams verdeeld over 10 liedjes. De prijs per stream is en blijft hetzelfde. En de kans dat je 4,3 miljoen keer gedraaid wordt op de radio is relatief klein als klein onafhankelijk artiest.

Het geld wat je krijgt per keer dat je op de radio gedraaid wordt, is wel hoger, maar die bedragen zijn weer afhankelijk van o.a. de reclame inkomsten van de betreffende zender enzo.
Ik bedoel. Een liedje kan wel 1 miljoen streams hebben, dat is gelijk aan 5 keer draaien tussen 4 en 6 op 538.

Spitify bied kleine bandjes (alles onder de top 5%) veel meer kansen en mogelijkheden. En zolang de aanbieders zoals spitify niet omkomen in het geld lijkt me als artiest weinig te klagen
  Moderator zondag 25 juni 2017 @ 13:42:16 #14
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_171933131
quote:
4s.gif Op zondag 25 juni 2017 13:13 schreef Leonos het volgende:
Artiesten verdienen tegenwoordig hun geld met live spelen en merchandise.
Ja, gelukkig zijn de opname- en distributiekosten gekelderd door alle digitalisering en globalisering en kunnen artiesten dat deel van het proces steeds beter zelf plannen, bekostigen en in de hand houden.

De tijd van de platenmaatschappijen die alles bepaalden, is voor dat deel van het proces weg. Ze hebben echter nog wel een grote rol in de fysieke distributie, het pluggen en de marketing van de artiesten.

Spotify en companen modderen nog een beetje op de oude voet door, met een breed toegankelijk aanbod. Misschien zien zij zichzelf meer als een on-demand radiostation, ik weet niet. Dat is natuurlijk wel waar wij naar toegaan. Het idee van aanschaf gaat er, ook in de televisiewereld, steeds meer uit.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_171953770
Zonder Spotify werd de muziek van deze (indie) artiest niet of nauwelijks gehoord en misschien helemaal niet ontdekt. Je mag als artiest blij zijn dat mensen naar je muziek willen luisteren; zo liggen de verhoudingen tegenwoordig. De concurrentie is moordend. Wekelijks komen honderden nieuwe platen uit.
  Moderator maandag 26 juni 2017 @ 09:38:57 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_171957028
quote:
4s.gif Op zondag 25 juni 2017 13:13 schreef Leonos het volgende:
Artiesten verdienen tegenwoordig hun geld met live spelen en merchandise.
Artiesten verdienen tegenwoordig voornamelijk hun geld met die andere baan die ze ook hebben. -O-
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_171957990
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 00:07 schreef Elfletterig het volgende:
Zonder Spotify werd de muziek van deze (indie) artiest niet of nauwelijks gehoord en misschien helemaal niet ontdekt. Je mag als artiest blij zijn dat mensen naar je muziek willen luisteren; zo liggen de verhoudingen tegenwoordig. De concurrentie is moordend. Wekelijks komen honderden nieuwe platen uit.
Dit. De markt is veranderd. En we leven schijnbaar in de illusie dat iedere artiest netjes modaal moet kunnen leven ofzo, maar zo werkt het niet. Het is een onwijs competitieve markt, waarin je helemaal kapot kan gaan, of schathemeltje rijk en letterlijk wereldberoemd kan worden. En das een lastige, want het draait daarin zeker niet altijd puur om de kwaliteit.

Maar goed, de tijd dat men muziek in het bezit had ligt (op uiteraard een bepaalde niche) steeds verder achter ons. Als men nog iets koopt is het vooral digitaal, en bij toko's als Spotify koop je helemaal niks en is het vooral on-demand streamen. En vergeet niet dat er voor heel veel artiesten hier enorme kansen liggen, dat er mensen zijn die inderdaad honderdduizenden tot miljoenen streams bereiken doordat ze in een bepaald playlistje opgenomen worden. En dan harken ze niet direct die miljoentjes binnen nee, maar is dat erg? De exposure is enorm, en dat biedt heel veel kansen om hier op te kapitaliseren.

Vroeger verdiende een artiest meer aan een CD'tje wellicht (alhoewel; onderschat niet hoe dat soort contracten met platenmaatschappijen soms in elkaar zaten, daar verdween ook enorm veel in de zakken). Maar vroeger kocht je een paar CD's per jaar, misschien een paar per maand als je een echte liefhebber was (uitzonderingen daargelaten, ik heb het even over 'het grote publiek'). Je had je favoriete artiesten, en als die met een nieuw plaatje kwamen ging je naar de lokale Free Record Shop, misschien luisterde je hem eerst even op de koptelefoon, en dan hup; daar ging 30/40 gulden. Maar dat waren ook de tijden dat een miljoen betalen voor een optreden een utopie was. Dat Pinkpop geen 'stadionacts' boekte. Dat artiesten bij een release de hele wereld over konden vliegen om bij ieder nationaal/lokaal kutstationnetje hun muziek te pluggen. En ook dát ligt nu allemaal anders. De grote headliners komen niet meer voor minder dat een miljoen. Wil je een exclusieve show? Denk dat maar aan 2 - 3 miljoen. En de artiesten hebben veel meer vrijheid in hoe ze hun muziek promoten, en met wie ze in zee gaan. Je kan bij wijze van spreken zélf een labeltje starten en je muziek gewoon op Spotify krijgen, dus de markt is 'opener' dan ooit te voren.

Lang verhaal kort; de wereld verandert, het is inmiddels wel tijd dat 'de industrie' mag stoppen met janken over een verdienmodel wat dood en begraven is, en zich richten op de toekomst en de kansen die er wél geboden worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2017 10:16:02 ]
  Moderator maandag 26 juni 2017 @ 10:30:54 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_171958344
Wat ik wel een probleem vind is dat muziek volop geconsumeerd wordt en er maar vanuit gegaan wordt dat dit kostenloos kan. Hetzelfde zie je bij films, nieuws, tv, kunst.. etc etc. Er is een soort cultuur ontstaan waar dingen gratis moeten zijn. Dan is het niet gek dat kwaliteit ook daalt als je als muzikant niet meer in een studio kunt gaan zitten dan neem je het zo goed je kan thuis op... maar als je het echt goed wilt doen dan kost het meer.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_171958679
quote:
2s.gif Op maandag 26 juni 2017 10:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik wel een probleem vind is dat muziek volop geconsumeerd wordt en er maar vanuit gegaan wordt dat dit kostenloos kan. Hetzelfde zie je bij films, nieuws, tv, kunst.. etc etc. Er is een soort cultuur ontstaan waar dingen gratis moeten zijn. Dan is het niet gek dat kwaliteit ook daalt als je als muzikant niet meer in een studio kunt gaan zitten dan neem je het zo goed je kan thuis op... maar als je het echt goed wilt doen dan kost het meer.
Is natuurlijk ook gewoon het aanbod. Zelf gebruik ik Spotify en Netflix omdat ik geen zin heb om steeds alles te downloaden, maar dat het gelijk klaar staat.
  Moderator maandag 26 juni 2017 @ 10:51:49 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_171958770
quote:
4s.gif Op maandag 26 juni 2017 10:47 schreef Leonos het volgende:

[..]

Is natuurlijk ook gewoon het aanbod. Zelf gebruik ik Spotify en Netflix omdat ik geen zin heb om steeds alles te downloaden, maar dat het gelijk klaar staat.
Het is inderdaad het aanbod. We kopen ook kleren die gemaakt worden in sweatshops omdat ze goedkoop in de winkel liggen helaas.

Nieuwe artiesten zien het inderdaad als wereldwijd platform om hun marketing te doen maar daarmee snijden ze hunzelf ook deels in de vingers. Het blijft een lastig dilemma.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_171958872
quote:
2s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Artiesten verdienen tegenwoordig voornamelijk hun geld met die andere baan die ze ook hebben. -O-
Dat geld toch voor elke (beginnende) artiest? Weet niet of dat nu zoveel anders is dan de jaren 70/80 bijv.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  Moderator maandag 26 juni 2017 @ 11:00:00 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_171958934
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 10:56 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Dat geld toch voor elke (beginnende) artiest? Weet niet of dat nu zoveel anders is dan de jaren 70/80 bijv.
Niet helemaal er zijn nu bands die best wel als "groot" worden gezienm roadburn bandjes enzo die er nogsteeds baantjes naast hebben, en dan heb ik het over artiesten die al tien jaar of langer meedraaien en binnen hun niche meerdere succesvolle albums op hun naam hebben staan. Er is een periode geweest begin jaren 70 waar dat soort bands gewoon een contract gekregen zouden hebben en er een klein salarisje op na hadden kunnen houden, nu niet meer.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_171959873
quote:
2s.gif Op maandag 26 juni 2017 10:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik wel een probleem vind is dat muziek volop geconsumeerd wordt en er maar vanuit gegaan wordt dat dit kostenloos kan. Hetzelfde zie je bij films, nieuws, tv, kunst.. etc etc. Er is een soort cultuur ontstaan waar dingen gratis moeten zijn. Dan is het niet gek dat kwaliteit ook daalt als je als muzikant niet meer in een studio kunt gaan zitten dan neem je het zo goed je kan thuis op... maar als je het echt goed wilt doen dan kost het meer.
Ik heb juist het idee dat het níet meer kosteloos hoeft. Juist nu er een betaalbaar - legaal - alternatief is zie ik een hoop mensen die zeker qua muziek niet meer downloaden en vol op Spotify gaan. Ik download zelf ook zelden meer wat, en als ik wat download is het vaak iets van een live-registratie, bootleg, zoiets. Dingen die niet 'legaal' uitgegeven zijn. En hetzelfde zie je met bv. een Netflix, al is daar de markt nog meer versplinterd en dus lastig al je content via één aanbieder te verkrijgen.

En natuurlijk, het is vele malen goedkoper, maar dát is meer de oplossing tegen piraterij dan maar heel hard gaan gillen dan het jatten is en illegaal en je centjes en dit dat. Het hele consumptiegedrag van mensen is veranderd ten aanzien van multimedia, dan zal je ook met je verdienmodel moeten meeveranderen.
  Moderator maandag 26 juni 2017 @ 11:42:58 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_171959951
quote:
2s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:40 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Ik heb juist het idee dat het níet meer kosteloos hoeft. Juist nu er een betaalbaar - legaal - alternatief is zie ik een hoop mensen die zeker qua muziek niet meer downloaden en vol op Spotify gaan. Ik download zelf ook zelden meer wat, en als ik wat download is het vaak iets van een live-registratie, bootleg, zoiets. Dingen die niet 'legaal' uitgegeven zijn. En hetzelfde zie je met bv. een Netflix, al is daar de markt nog meer versplinterd en dus lastig al je content via één aanbieder te verkrijgen.

En natuurlijk, het is vele malen goedkoper, maar dát is meer de oplossing tegen piraterij dan maar heel hard gaan gillen dan het jatten is en illegaal en je centjes en dit dat. Het hele consumptiegedrag van mensen is veranderd ten aanzien van multimedia, dan zal je ook met je verdienmodel moeten meeveranderen.
Mee eens hoor, het is ook geen jatten ofzo. Maar ik gun artiesten wel wat maar daarom koop ik ook de LPs en ga ik naar de concerten en luister ik ze via spotify. Ik ben me er terdegen bewust van dat muziek niet gratis is. Alleen heb ik het idee dat ik daar één van de weinigen in ben tegenwoordig.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_171960156
quote:
2s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Mee eens hoor, het is ook geen jatten ofzo. Maar ik gun artiesten wel wat maar daarom koop ik ook de LPs en ga ik naar de concerten en luister ik ze via spotify. Ik ben me er terdegen bewust van dat muziek niet gratis is. Alleen heb ik het idee dat ik daar één van de weinigen in ben tegenwoordig.
De puristen snappen het wel denk ik. Ik ga ook veel meer naar concerten en festivals, of koop merchandise. En daar zit toch wel menig band tussen die ik juist door een Spotify heb leren kennen en waar ik 'vroegah' niet mee in aanraking was gekomen. Maar ik heb het idee dat die aanzuigende werking van bv. een Spotify altijd 'toevallig' ontbreekt in de rapportjes van de industrie en stukjes als van TS. En natuurlijk, das lastig te kwantificeren hoor, das ook weer waar. Maar ik denk dat het niet te ontkennen valt dát dat fenomeen bestaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')