abonnement Unibet Coolblue
pi_171923824
quote:
Marokko heeft vandaag zijn ambassadeur teruggeroepen uit Den Haag. Dat meldt het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Die zware diplomatieke stap is de uitkomst van een conflict met Nederland over de uitlevering van een drugssmokkelaar met Marokkaanse wortels. Waarom Nederland hem niet wil uitleveren is vooralsnog onduidelijk.

Volgens de Marokkaanse website Le Desk gaat het om oud-parlementslid Said Chaou. Deze Marokkaanse Nederlander zou betrokken zijn bij de onrust in het Rifgebied. Daar vinden al geruime tijd demonstraties plaats. Chaou betuigde gisteren op Facebook zijn steun aan de opstand.

In een verklaring op de website van het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken laat het land duidelijk merken niet blij te zijn met de houding van Nederland. Er zou de afgelopen dagen contact over zijn geweest met minister Bert Koenders.

De verhouding tussen ons land en Marokko is de laatste jaren toch al gespannen, omdat Nederland de uitkeringen van in Marokko terug gekeerde migranten wilde verlagen. Vorig jaar ging Marokko daar toch mee akkoord.

http://www.ad.nl/binnenla(...)-nederland~aea8b11d/
Wat is dit nou weer voor vreemde actie. Marokko levert zelf toch ook geen onderdanen uit aan Nederland? Of is dit maar de helft van de informatie?
pi_171923864
Ik denk dat hem in Marokko het een en ander te wachten staat wat je zou kunnen bestempelen als schending der mensenrechten, en daar werkt Nederland dus niet aan mee. Ontzettend dom overigens, wat mij betreft mogen ze hem hebben met een grote strik er omheen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_171923874
Oud nieuwsbericht over de man:
quote:
Bij het oprollen van een internationaal opererende drugsbende vorige week in Roosendaal en Etten-Leur is een oud-lid van het Marokkaans parlement opgepakt. Het gaat om Said Chaou die zowel de Nederlandse als de Marokkaanse nationaliteit heeft. Dat melden meerdere Marokkaanse sites. Marokko zou om uitlevering van Chaou hebben gevraagd.

Het Openbaar Ministerie wil de berichten bevestigen noch ontkennen. De man werd dinsdag gearresteerd en zou toen 140.000 euro aan contant geld en een biljettenteller op zak hebben gehad. Aan de grote politie-actie werkten 250 politiemensen mee. Ze vielen op 24 adressen in Etten-Leur en Roosendaal binnen in een groot internationaal onderzoek tegen een 'criminele familie uit Roosendaal'.

Volgens de Marokkaanse media blijkt uit controle dat Chaou in Nederland een bankrekening heeft en miljoenen euro's bezit. De nu aangehouden man is in 2010 uit Marokko gevlucht nadat zijn naam in verband was gebracht met een grote drugszaak. Marokko heeft al verschillende leden van het drugsnetwerk vervolgd. Drugsbaron Najib Zaimi kreeg de doodstraf en zijn rechterhand Hicham Chouhou kreeg levenslang, zo schrijven verschillende nieuwssites.

Coffeeshop
De nu 50-jarige man woonde 22 jaar in Nederland. In de jaren tachtig van de vorige eeuw zou hij er fortuin hebben gemaakt. Hij bezat onder meer een bouwbedrijf en een coffeeshop in Roosendaal. De autoriteiten sloten die zaak omdat de Wet op de verkoop van softdrugs niet werd nageleefd. Begin 2000 ging de Roosendaalse Marokkaan terug naar zijn vaderland om daar te investeren in de toeristische sector.

In 2007 zette hij zijn eerste stappen in de politiek. Hij werd parlementslid voor de Parti Al Ahd; de 'partij van de belofte'. Als Marokkaans Kamerlid bezocht hij in 2008 Den Haag om deel te nemen aan een demonstratie voor behoud van de luchtlijn tussen Amsterdam en het Rifgebergte. De man is ook de drijvende kracht achter de oprichting van de 'Beweging 18 september voor de bevrijding van de Riffijnse Republiek'.
http://www.omroepbrabant.(...)n+drugshandel++.aspx
  zaterdag 24 juni 2017 @ 22:42:54 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_171923916
Een crimineel dus, best een grote jongen ook. Ik ben voor uitlevering.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 22:45:12 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_171923937
Dan kun je eens een crimineel terugsturen naar Marokko, doe je het nog niet

:')
pi_171923951
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 22:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dan kun je eens een crimineel terugsturen naar Marokko, doe je het nog niet

:')
Het monster van Mogadishu mag hier ook gewoon blijven, 18 jaar cel op kosten van de Nederlandse belastingbetaler.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_171924067
Apart dat deze man niet uitgeleverd wordt. Weet hij iets? Heeft hij een deal? Het is gewoonweg een crimineel. Liever kwijt dan rijk, toch?

https://www.bladna.nl/kam(...)en-kranen,11828.html

http://amazightimes.nl/ch(...)t-coffeeshop-galaxy/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 24 juni 2017 @ 22:58:53 #8
468509 _--_
In varietate concordia
pi_171924151
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 22:37 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat is dit nou weer voor vreemde actie. Marokko levert zelf toch ook geen onderdanen uit aan Nederland? Of is dit maar de helft van de informatie?
Bronnen
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_171924567
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 22:53 schreef Montagui het volgende:
Apart dat deze man niet uitgeleverd wordt. Weet hij iets? Heeft hij een deal? Het is gewoonweg een crimineel. Liever kwijt dan rijk, toch?

https://www.bladna.nl/kam(...)en-kranen,11828.html

http://amazightimes.nl/ch(...)t-coffeeshop-galaxy/
Nederland levert geen onderdanen uit als er een kans is dat ze de doodstraf kunnen krijgen. Bij deze Marokkaan met een dubbel paspoort is dat het geval.
Hij wordt niet uitgeleverd om hem te beschermen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_171925341
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 23:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nederland levert geen onderdanen uit als er een kans is dat ze de doodstraf kunnen krijgen. Bij deze Marokkaan met een dubbel paspoort is dat het geval.
Hij wordt niet uitgeleverd om hem te beschermen.
Klopt. Naast de voorwaarde dat de doodstraf niet zal worden opgelegd wil Nederland ook de terugkeergarantie.
Beide zouden een reden kunnen zijn waarom Nederland de man (kennelijk) niet wil uitleveren.

Volgens 'Haagse bronnen' zou het papierwerk niet in orde zijn. Dat zou wel slecht zijn, aangezien ze al zeven jaar de tijd zouden hebben gehad om dat te verbeteren(?). Dat lijkt me niet zo waarschijnlijk dus.

[ Bericht 11% gewijzigd door Physsic op 25-06-2017 00:14:42 ]
  User die overal opduikt 2022 zondag 25 juni 2017 @ 00:14:53 #11
186611 Haags
pi_171925434
Moeten ze lekker zelf weten.
Zonder wrijving geen glans
pi_171926244
Weten we wel zeker dat hij een crimineel is geweest? Hij wordt volgens mij voornamelijk gezocht omdat hij protestbewegingen steunt.
  zondag 25 juni 2017 @ 05:56:41 #13
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_171927473
Bij mijn weten levert Nederland niet uit aan landen met de doodstraf. Marokko lijkt me wel zo'n apenland wat overgaat op mensen executeren als ze onafhankelijkheid willen.

En het lijkt me ook een land wat geen toezeggingen wil doen over het niet opleggen van de doodstraf.

Zou best eens daarmee te maken kunnen hebben
Laffe huichelaar
  zondag 25 juni 2017 @ 06:21:24 #14
395200 deadprez
One more rail
pi_171927484
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 05:56 schreef timmmmm het volgende:
Bij mijn weten levert Nederland niet uit aan landen met de doodstraf. Marokko lijkt me wel zo'n apenland wat overgaat op mensen executeren als ze onafhankelijkheid willen.

En het lijkt me ook een land wat geen toezeggingen wil doen over het niet opleggen van de doodstraf.

Zou best eens daarmee te maken kunnen hebben
We leveren toch ook gewoon mensen uit aan de VS
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  zondag 25 juni 2017 @ 08:33:42 #15
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_171927690
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 06:21 schreef deadprez het volgende:

[..]

We leveren toch ook gewoon mensen uit aan de VS
Daarmee is afgesproken dat we dat alleen doen als ze toezeggen de doodstraf niet te eisen of niet uit te voeren.

Hoewel dat nu in Europees verband anders kan liggen, dat durf ik ff niet te zeggen
Laffe huichelaar
  zondag 25 juni 2017 @ 08:42:39 #16
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_171927730
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 00:08 schreef Physsic het volgende:

[..]

Klopt. Naast de voorwaarde dat de doodstraf niet zal worden opgelegd wil Nederland ook de terugkeergarantie.
Beide zouden een reden kunnen zijn waarom Nederland de man (kennelijk) niet wil uitleveren.
Een terugkeergarantie? Wtf... Regel dat Marokko de doodtraf niet geeft, neem zijn Nederlandse nationaliteit af, en uitzetten. O, en kijk ook eens of die bankrekeningen niet in beslag genomen kunnen worden..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  † In Memoriam † zondag 25 juni 2017 @ 08:48:40 #17
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_171927761
En waarom is dat voor 'ons' een probleem?
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  zondag 25 juni 2017 @ 13:11:08 #18
3542 Gia
User under construction
pi_171932416
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 22:53 schreef Montagui het volgende:
Apart dat deze man niet uitgeleverd wordt. Weet hij iets? Heeft hij een deal? Het is gewoonweg een crimineel. Liever kwijt dan rijk, toch?

https://www.bladna.nl/kam(...)en-kranen,11828.html

http://amazightimes.nl/ch(...)t-coffeeshop-galaxy/
Hij heeft miljoenen op een Nederlandse bankrekening staan.

Snap ik wel waarom Marokko hem terug wil. Die miljoenen zouden tzt naar Marokko zijn gegaan en nu kan dat niet. Marokko kan niet bij dat geld.
pi_171933552
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 08:42 schreef nixxx het volgende:

[..]

Een terugkeergarantie? Wtf... Regel dat Marokko de doodtraf niet geeft, neem zijn Nederlandse nationaliteit af, en uitzetten. O, en kijk ook eens of die bankrekeningen niet in beslag genomen kunnen worden..
Helaas, de Nederlandse nationaliteit kan niet zomaar worden afgenomen.

Terugkeergarantie is trouwens de garantie dat een persoon direct na afloop van het strafproces terugkomt naar Nederland en zijn straf dus in Nederland mag uitzitten. Iemand wordt dus alleen (tijdelijk) overgeleverd zodat hij zijn strafproces kan bijwonen.
pi_171934607
Mooi zo. Eruit en er nooit meer in. _O_
BARUJ SHEM KEVOD MALJUTO LE´OLAM VA´ED
pi_171940844
Dat schiet ook niet op zo met één tegelijk.
pi_171942541
quote:
Een hoge functionaris van het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken stelt dat het uitleveringsverzoek voor de Marokkaanse ex-parlementariër Saïd Chaâou geen politieke zaak is, maar dat het gaat om een drugscrimineel die zijn straf moet uitzitten.

"Saïd Chaâou is een crimineel die moet worden vervolgd, en als partner moet Nederland zich daarvoor inzetten", zegt een hoge functionaris binnen het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken die anoniem wil blijven. Hij reageert hiermee op de diplomatieke rel tussen Nederland en Marokko.

Aanleiding voor de rel zijn twee arrestatiebevelen die in 2010 en 2015 werden uitgevaardigd tegen de ex-parlementariër. De man, die ook de Nederlandse nationaliteit heeft, wordt in Marokko verdacht van deelname aan een criminele bende en betrokkenheid bij een grootschalig internationaal drugsnetwerk.

Tegelijk verschijnen in de Marokkaanse pers de laatste weken regelmatig berichten waarin Chaâou wordt gelinkt met de Hirak-beweging in het Rif-gebied, de demonstranten die de afgelopen acht maanden in het noorden van het land de straat op gaan tegen corruptie en voor sociale voorzieningen. Hij zou de beweging financieren en de lijfwachten van protestleider Nasser Zafzafi hebben geregeld. Bovendien spreekt hij zich op Facebook regelmatig uit als activist en voor onafhankelijkheid van het Rifgebied.

Volgens het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken staat dit los van het feit dat de druk op Nederland om Chaâou aan te pakken is opgevoerd. "We hebben het hier niet over een engel, maar over een grote crimineel."

Volgens de man is het activisme van Chaâou een tactiek om uit handen van de Marokkaanse justitie te blijven. "Door zich te profileren als activist wordt het politieke zaak. Maar dat is het niet, we hebben het hier over een criminele zaak. De arrestatiebevelen zijn al veel ouder dan de gebeurtenissen in Al Hoceima."

Volgens de Marokkaanse functionaris kan de afwachtende houding van Nederland in deze zaak flinke gevolgen hebben voor de relatie tussen beide landen. "We kunnen een land niet dwingen om onze partner te zijn." Gisteren werd de Marokkaanse ambassadeur teruggeroepen voor overleg over de kwestie.

De Nederlandse ministeries van Veiligheid en Justitie en Buitenlandse Zaken vinden de Marokkaanse verklaring "onbegrijpelijk en onnodig". Dat zeiden ze gisteren in een verklaring over de zaak. "Nederland hecht nu en in de toekomst aan effectieve samenwerking met Marokko mits gebaseerd op internationaal rechtelijke kaders en bescherming van de rechtsstaat."

Vandaag willen ze niet verder ingaan op deze zaak. Een woordvoerder van Veiligheid en Justitie laat de NOS weten nooit uitspraken te doen over individuele zaken.

Grote drugszaak

De Marokkaanse zaak tegen Chaâou uit 2010 baarde opzien vanwege de betrokkenheid van politie, gendarme, journalisten en bankiers. In totaal werden 38 mensen veroordeeld waaronder de Nederlandse Marokkaan Najib Azaimi. Hij werd gezien als een van de leiders van de bende en kreeg de doodstraf opgelegd.

Ook Chaâou zou een belangrijke spil in het netwerk zijn, maar hij wist de dans te ontspringen door uit te wijken naar Nederland, waar hij al twintig jaar in Roosendaal woont. Volgens de Marokkaanse bron vraagt Marokko inmiddels al vijf jaar om Nederlandse hulp in deze zaak.

De functionaris wijst erop dat Marokko en Europa afspraken hebben gemaakt over de aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit. "Verschillende Europese landen hebben onze hulp gevraagd en wij hebben altijd geholpen", zegt hij. "Nu vragen wij de hulp van Nederland, en vervolgens moeten we vijf jaar wachten tot er iets gebeurt."

De functionaris trekt alvast een voorzichtige conclusie. "We hebben alle mogelijke manieren geprobeerd. De diplomatieke weg, de gerechtelijke weg, maar we gaan niet smeken. Blijkbaar verkiest Nederland de bescherming van een drugscrimineel boven de band met Marokko."

De bron benadrukt dat Marokko niet persé uit is op uitlevering van Chaâou. "We willen een oplossing. Of dat nou uitlevering is of vervolging in Nederland, dat maakt voor ons geen verschil."

Geen uitleveringsverdrag

Nederland heeft geen officieel uitleveringsverdrag met Marokko. Het is dan ook niet ongewoon dat iemand met een dubbele nationaliteit niet wordt uitgeleverd, maar wordt veroordeeld in het land waar hij wordt gearresteerd. Zo werd de Nederlands-Marokkaanse Hamza B. in 2016 in Marokko veroordeeld tot twintig jaar cel voor zijn betrokkenheid bij de liquidaties in de Staatsliedenbuurt in 2012.
Bron: NOS.
pi_171952183
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 05:56 schreef timmmmm het volgende:
Bij mijn weten levert Nederland niet uit aan landen met de doodstraf. Marokko lijkt me wel zo'n apenland wat overgaat op mensen executeren als ze onafhankelijkheid willen.

En het lijkt me ook een land wat geen toezeggingen wil doen over het niet opleggen van de doodstraf.

Zou best eens daarmee te maken kunnen hebben
Dat apenland (lekker voorbeeldgedrag hier) voert al sinds 1991 de doodstraf niet uit. Dus dat zou dan een baggerargument zijn.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')