abonnement Unibet Coolblue
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 23 juni 2017 @ 11:04:42 #1
357044 Budapestenaar
pi_171880677
Begin april heb ik vier dagen doorgebracht in het prachtige St. Petersburg. Beter laat dan nooit, volgt hier mijn reisverslag :)

De aankomst op Pulkovo Airport en de eerste kennismaking met Rusland. Russen nemen grensbewaking serieus; voordat je het land in mag, wordt je paspoort pagina voor pagina bekeken en ingescand. Een klus die tien minuten duurde. In mijn geval deed een streng kijkende dame de check. Een soort Nikita uit de clip van Elton John, maar dan op leeftijd.

Ik probeerde mijn gezicht in de plooi te houden, maar na een paar minuten moest ik er eigenlijk wel om lachen. Nikita was minder streng dan ze leek en moest ook lachen. Welkom in Sint Petersburg!


Vanaf de luchthaven heb ik één van de pendelbusjes genomen richting de stad. Voor 40 roebel droppen ze je bij het eerste metrostation. Twintig minuten later stapte ik voor de deur van mijn hotel uit de metro. St. Petersburg heeft een enorm aanbod aan hotels. Ik had gekozen voor een eenvoudig driesterrenhotel aan de Nevsky Prospekt, de belangrijkste straat van de stad.

De Nevsky Prospekt is een aantal kilometer lang. Mijn hotel lag in de buurt van het Moskou Station. De eerste dag ben ik de Nevsky Prospekt afgezakt richting de Hermitage.


Het was begin april dus de ergste winter was voorbij. De temperatuur lag rond het vriespunt en af en toe sneeuwde het een beetje.


Tsaar Peter de Grote wilde dat St. Petersburg het Russische antwoord was op de pracht en praal van westerse steden als Parijs en Wenen. Dat is aardig gelukt.




Moskou heeft de Basiliuskathedraal, St. Petersburg de Kerk van de Verlosser op het Bloed.


Half China stond in de rij voor de kassa, dus ik heb een bezichtiging van het interieur laten schieten.


Want aan het einde van de Nevsky Prospekt (eigenlijk het begin :) ) wachtte de Hermitage! Tip: bestel je kaartjes online, want hier stond de andere helft van China in de rij voor de kassa!


De Hermitage is groot in de overtreffende trap. De collectie omvat meer kunstwerken dan je in een mensenleven kunt bekijken. Het museum is verspreid over meerdere gebouwen. Ik heb mijn bezoek beperkt tot het Winterpaleis. Daar heb ik bijna zes uur doorgebracht.

Deze trap is het meesterwerk van de Italiaanse architect van het Winterpaleis, Bartolomeo Rastrelli.


Ik vond het heerlijk om te dwalen door de eindeloze gangen en langs steeds weer nieuwe zalen met meesterwerken. Er is zoveel te zien dat je zintuigen het nauwelijks kunnen verwerken.

Bij de bouw werd duidelijk niet op een kilootje meer of minder bladgoud gekeken.


Bij een paleis hoort een troonzaal.








Mijn tweede en tevens laatste volle dag heb ik koers gezet naar de Petrus en Paulusvesting, het oudste deel van de stad. Op dit eiland staat ook de Petrus en Pauluskathedraal, waar vele tsaren begraven liggen.




Het eiland bood een mooi uitzicht op de stad, met links het Winterpaleis en in het midden de gouden koepel van de Izaäkkathedraal.


Tijdens mijn wandeling terug naar het centrum passeerde ik de Rostrazuilen, een soort vuurtorens die op feestdagen worden ontstoken.


Bovengronds St. Petersurg is mooi, maar het ondergrondse deel is ook prachtig. Ik heb heel wat aangename uren besteed in het metrostelsel van de stad. Omdat St. Petersburg is gebouwd op drassige grond, behoren de metrostations tot de diepste ter wereld. Je staat gemiddeld drie minuten op de roltrap om het perron te bereiken.


Maar het is de moeite meer dan waard. _O_


:9~


:9


Metrostation Pushkinskaya zou niet compleet zijn zonder een standbeeld van de grote dichter.


De metrotreinen van Metrowagonmash ken ik natuurlijk maar al te goed uit Boedapest. O+


Met van die gezellige lampjes *O*


Nog even uitgestapt op het Finlandstation, alwaar Lenin nog steeds op zijn voetstuk staat.


Lenin keerde in 1917 uit ballingschap terug naar Rusland om de Oktoberrevolutie te gaan leiden. Hij kwam aan op het Finlandstation. De trein waarmee hij zijn reis vanuit Zwitserland maakte, staat in een glazen vitrine op één van de perrons. Helaas kom je zonder kaartje het perron niet meer op en kon ik niet dichterbij komen dan dit :N


De laatste dag had ik een paar uurtjes te doden voordat ik terug naar de luchthaven moest. Gelukkig hoef je je in St. Petersburg niet te vervelen.









Mijn aanwinst was met een paar schoenveters heel bescheiden, maar ook shopaholics hoeven zich in St. Petersburg niet te vervelen. Dit is winkelcentrum Galeria.


Terug op de (prachtige) luchthaven Pulkovo keek ik terug op een fantastische stedentrip. Ik had maar van één ding spijt: dat ik niet langer kon blijven. De stad verdient een bezoek van minstens vier volle dagen om alle hoogtepunten te kunnen zien.


St. Petersburg was een geweldige kennismaking met Rusland. Eentje die naar meer smaakt!

[ Bericht 0% gewijzigd door Budapestenaar op 25-06-2017 12:13:20 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 23 juni 2017 @ 16:19:32 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_171888249
Leuk verslag met mooie fotos! :Y

Ik ben er zelf in 1997 geweest en toen had je daar nog geen Chinezen. Maar ik heb wel een aantal dingen gemist zo te zien, waaronder die trein van Lenin. Ik krijg meteen zin om terug te gaan als ik jouw foto's zie. Sneeuw voegt ook sfeer toe in Rusland. Ik was er indertijd ook in de maand april.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_171890109
Staat ook op mijn wensenlijstje.
N A P O L I
C A M P A N I A
  Moderator vrijdag 23 juni 2017 @ 18:12:14 #4
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_171890929
Leuk verslag!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator vrijdag 23 juni 2017 @ 18:20:53 #5
45833 crew  Fogel
pi_171891147
Nu heb ik ook zin om te gaan :D
Bedankt voor een goed verslag ^O^
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_171891450
Leuk verslag! Ziet er uit als een prachtige stad. Die hermitage lijkt me huge!
Voor wat foto's, kijk hier
pi_171895510
Ik was blij weer weg te zijn uit St Petersburg. Onvriendelijke mensen, gebouwen mooi aan de buitenkant, want dat zien de toeristen. Aan de binnenkant staat de helft op instorten. Voor mij niet meer die kant op!

Overigens kregen een paar van mijn studiegenoten een boete voor fotograferen in het metro station. Dat mocht niet van oom agent en z'n matties. Omgerekend één euro was de boete. Hebben ze maar betaald, want ze hadden geen zin in nog meer gezeur... :D
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 23 juni 2017 @ 21:33:15 #8
357044 Budapestenaar
pi_171897489
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 20:37 schreef MissRelin het volgende:
Ik was blij weer weg te zijn uit St Petersburg. Onvriendelijke mensen, gebouwen mooi aan de buitenkant, want dat zien de toeristen. Aan de binnenkant staat de helft op instorten. Voor mij niet meer die kant op!

Overigens kregen een paar van mijn studiegenoten een boete voor fotograferen in het metro station. Dat mocht niet van oom agent en z'n matties. Omgerekend één euro was de boete. Hebben ze maar betaald, want ze hadden geen zin in nog meer gezeur... :D
Typisch, ik vond inwoners van St. Petersburg juist ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Maar goed, ik ben norse Hongaren gewend :D
pi_171899044
Haha, daar ben ik dan nog nooit geweest, dus heb geen vergelijkingsmateriaal!
  Moderator zaterdag 24 juni 2017 @ 10:40:20 #10
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_171908603
Wat een tof verslag _O_ Rusland staat ook nog hoog op mijn te bezoeken lijstje ^O^

Die mooie metrostations heb je ook in Kiev, echt een feestje om daar rond te lopen O+
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 24 juni 2017 @ 10:58:24 #11
357044 Budapestenaar
pi_171908995
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 10:40 schreef MaJo het volgende:
Wat een tof verslag _O_ Rusland staat ook nog hoog op mijn te bezoeken lijstje ^O^

Die mooie metrostations heb je ook in Kiev, echt een feestje om daar rond te lopen O+
Thanks! :)

Kiev en Lviv staan ook nog op mijn lijstje :Y
  Moderator zaterdag 24 juni 2017 @ 11:18:40 #12
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_171909453
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 10:58 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Thanks! :)

Kiev en Lviv staan ook nog op mijn lijstje :Y
Kiev is zo tof! O+ Lviv zou ik ook graag heen gaan :Y
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 24 juni 2017 @ 18:44:43 #13
357044 Budapestenaar
pi_171919220
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 11:18 schreef MaJo het volgende:

[..]

Kiev is zo tof! O+ Lviv zou ik ook graag heen gaan :Y
Als ik naar Kiev ga, klop ik nog wel even aan voor tips! :) Maar ik denk dat Moskou eerder aan de beurt is.
  Moderator zaterdag 24 juni 2017 @ 19:11:58 #14
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_171919678
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 18:44 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Als ik naar Kiev ga, klop ik nog wel even aan voor tips! :) Maar ik denk dat Moskou eerder aan de beurt is.
Moet je zeker doen, ik heb nog wel tips :Y
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Meest relativerende user 2022 zondag 25 juni 2017 @ 12:04:20 #15
357044 Budapestenaar
pi_171930491
Nog een paar extra foto's toegevoegd :)
pi_171942514
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 12:04 schreef Budapestenaar het volgende:
Nog een paar extra foto's toegevoegd :)
Leuk verslag, wat vond je van het prijsniveau?
  Meest relativerende user 2022 zondag 25 juni 2017 @ 18:38:50 #17
357044 Budapestenaar
pi_171942691
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 18:32 schreef MCH het volgende:

[..]

Leuk verslag, wat vond je van het prijsniveau?
Goed te doen! Behalve op de luchthaven heb ik redelijk voordelig gegeten. Ik betaalde tussen 10 en 15 euro voor 1 persoon. Prijzen in de supermarkt waren iets lager dan in Nederland, maar niet veel. En mijn driesterrenhotel was met 160 euro voor drie nachten ook betaalbaar.
pi_172001751
Leuk verslag met veel bekende plaatjes ^O^
Ben net een maandje terug van (oa) st Petersburg. Heerlijke stad en de mensen waren er een stuk vriendelijker dan in Moskou.

Ben je ook nog naar een voorstelling gegaan? Zoveel te zien en te doen daar!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 27 juni 2017 @ 21:37:39 #19
357044 Budapestenaar
pi_172001901
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 21:33 schreef Cat-astrophe het volgende:
Leuk verslag met veel bekende plaatjes ^O^
Ben net een maandje terug van (oa) st Petersburg. Heerlijke stad en de mensen waren er een stuk vriendelijker dan in Moskou.

Ben je ook nog naar een voorstelling gegaan? Zoveel te zien en te doen daar!
Nee, ik ben niet naar een voorstelling geweest. Naar wat voor voorstelling ben jij geweest? Ben je behalve Moskou en St. Petersburg nog in andere steden geweest?

Moskou staat voor volgend jaar op mijn lijstje. Mensen daar zijn dus een stuk stugger? In St. Petersburg was iedereen eigenlijk reuze vriendelijk en behulpzaam. Had ik niet verwacht :)
pi_172002139
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 21:37 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Nee, ik ben niet naar een voorstelling geweest. Naar wat voor voorstelling ben jij geweest? Ben je behalve Moskou en St. Petersburg nog in andere steden geweest?

Moskou staat voor volgend jaar op mijn lijstje. Mensen daar zijn dus een stuk stugger? In St. Petersburg was iedereen eigenlijk reuze vriendelijk en behulpzaam. Had ik niet verwacht :)
Ik heb het Zwanenemeer gezien en een uitvoering van gemengd koor van allerlei Ave Maria's. Beiden in de Hermitage, Zwanenmeer in het theatertje en de koorstukken in een van de zalen, recht tussen de museumstukken _O_ Laatste was wel een uitdaging, ik vond een engelse aankondiging online maar moest daarna door wat russische pagina's om te boeken.

In Moskou (en andere plaatsen ook wel) vind ik de mensen een stuk stugger. Kan wellicht ook komen omdat ze weinig engels spraken en ons daarom een beetje eng vonden.
Maar het volk heeft sowieso zijn eigen gewoontes (net als wij :P ) en hospitality zoals ze het in het westen kennen is daar best een nieuw concept. En overal waren ook de individuen die heel vriendelijk waren en - ook met steenkolen engels- hun best deden ons thuis te laten voelen. O+

Ben verder nog in Suzdal, Vladimir, Yaroslavl en Kostroma geweest. Vier stadjes van de Gouden Ring. Op Kostroma na allemaal aanraders.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 27 juni 2017 @ 21:51:12 #21
357044 Budapestenaar
pi_172002410
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 21:44 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ik heb het Zwanenemeer gezien en een uitvoering van gemengd koor van allerlei Ave Maria's. Beiden in de Hermitage, Zwanenmeer in het theatertje en de koorstukken in een van de zalen, recht tussen de museumstukken _O_ Laatste was wel een uitdaging, ik vond een engelse aankondiging online maar moest daarna door wat russische pagina's om te boeken.

In Moskou (en andere plaatsen ook wel) vind ik de mensen een stuk stugger. Kan wellicht ook komen omdat ze weinig engels spraken en ons daarom een beetje eng vonden.
Maar het volk heeft sowieso zijn eigen gewoontes (net als wij :P ) en hospitality zoals ze het in het westen kennen is daar best een nieuw concept. En overal waren ook de individuen die heel vriendelijk waren en - ook met steenkolen engels- hun best deden ons thuis te laten voelen. O+

Ben verder nog in Suzdal, Vladimir, Yaroslavl en Kostroma geweest. Vier stadjes van de Gouden Ring. Op Kostroma na allemaal aanraders.
O wow, die voorstellingen in de Hermitage klinken heel tof!!! Misschien iets voor een volgende keer. Ik was er vier dagen, inclusief reisdagen. Te weinig, want er is zoveel te zien in die stad.

Haha, na vier jaar Boedapest ben ik wel gewend aan een iets andere interpretatie van klantenservice. Ik merkte dat vooral jongeren het geweldig vonden om Engels te spreken en heel erg hun best deden om je te helpen. Een jongen in een sportzaak was zo teleurgesteld dat hij niet wist wat een softshelljack is dat ik bijna medelijden met hem kreeg :@

Die Gouden Ring heb ik over gelezen. Wil ik ook heen :)
pi_172003205
Typisch... wij vonden het juist opvallend hoe slecht er door jongeren engels gesproken werd en hoe weinig men zijn best deed daar wat in bij te leren. bij restaurants regelmatig maar 1 engels -spreker die dan prompt onze ober werd. :')
We troffen een taxichauffeur die in steenkolen engels een gesprek begon. Had hij zichzelf aangeleerd via Youtube _O_ En hij vertelde dat zijn kinderen geen engels wilden leren. hij kreeg ze niet overtuigd :o

Maar hey, evengoed spraken de meesten meer engels dan ik russisch :+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator woensdag 19 juli 2017 @ 23:22:00 #23
45833 crew  Fogel
pi_172540411
Verslag is toegevoegd aan TRV / Reisverslagen van FOK!kers
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  One tough cookie donderdag 20 juli 2017 @ 00:05:02 #24
169210 liesje1979
pi_172541221
Ha kon hem al niet vinden. Tof zeg, het klinkt precies zoals je in gedachten had of nog beter. Wat een pracht en praal dat paleis.
En die metrostations. _O_ Alleen 3 minuten naar beneden. :'(
  Meest relativerende user 2022 donderdag 20 juli 2017 @ 08:37:32 #25
357044 Budapestenaar
pi_172543422
_O- Daar moest ik in Sint Petersburg al aan denken: Liesje zou deze roltrappen maar niks vinden!

De stad overtrof mijn verwachtingen. Volgend jaar Moskou! *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')