abonnement Unibet Coolblue
pi_171878471
Hallo,

Na ongeveer 3 maanden ons hele huis aangepakt te hebben, rest ons nu nog de trap van de begane grond naar de 1e verdieping. Dit is ons stappenplan:

1) Vloerbedekking er af slopen (klaar)
2) Lijm van de tredes krijgen (in progress, wat een klus)
3) Traptreden opschuren en in de grondverf zetten
4) Traptreden aflakken in kleur en wellicht nog blanke parketlak er over?
5) Plaatjes maken voor de stootborden
6) Nieuwe stootborden lakken en tegen de oude stootborden lijmen
7) Kieren afkitten

De eerste vraag is; Is dit een goede volgorde en missen we nog iets?
Vervolgens is dus het plan om tegen de stootborden gewoon dunnen plaatjes aan te lijmen, alleen zit er onder de tredes nog een klein latje die er niet goed afgaat. Hij gaat er dusdanig moeilijk vanaf, dat ik begin te twijfelen of dat dit latje niet een bepaalde functie heeft voor de trap en of hij er wel vanaf mag..

Gang oud:


Gang nu:


Latje die er moeilijk afgaat:

Dus mijn 2e vraag is of dat dit latje er gewoon met grof geweld afgesloopt mag worden?
pi_171880156
Ik zou eerst kitten en dan pas verven, de kit verkleurt.
pi_171880494
Precies, eerst kitten en dan schilderen zoals Xeor ook aangeeft. Foto's doen het niet, maar meestal is het niet verstandig om zomaar van alles te slopen.
pi_171921135
Ik zie geen foto's maar heb dezelfde klus gedaan. Op 2 trappen nog wel.

De lijm kun je makkelijk verwijderen door dit warm te stoken met een verfstripper of haarfohn(?).
Dan wordt het lekker vloeibaar en schraap je het er als zachte boter vanaf.

Stootborden heb ik gemaakt van 6mm mdf. Op maat laten zagen in de bouwmarkt. Eerst gronden en dan er tegenaan geplakt met wat kit.

Trap 2 keer in de grondverf en bij plamuren. Dan alles kitten, dan alles schilderen.

Het schilderen is veel werk. Zeker alle spijltjes van de trapleuning.

Bovenste trap heb ik 2 keer gelakt. Onderste trap maar 1 keer omdat ik er geen zin meer in had en er nog maanden overheen zou banjeren met werkschoenen.

Als ik er eenmaal woon lak ik de tredes nog wel eens keer.
pi_171934651
Ik zou de volgende volgorde aanhouden
- vloerbedekking weghalen
- lijm afkrabben met verfbrander
- ontvetten
- schuren
- ontvetten
- plamuren
- ontvetten
- schuren
- ontvetten
- stootborden op maat zag
- stooborden 2x gronden met tussendoor ontvetten
- stootborden lijmen
- 2x grondverf met tussendoor ontvetten
- afkitten
- ontvetten
-schuren
- ontvetten
- 3x lakken (alkyd) met sikkens of sigma PU lak met tussendoor ontvetten en schuren. Een botenlak kan je ook gebruiken.

Hoogglans is gladder dan zijdeglans en mat is het minst glad. Hou hier rekening mee ivm uitglijgevaar. Je kan strippen op je treden plakken, maar dat vind ik lelijk. Ik heb zijdeglans gebruikt en nog nooit uitgegleden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')