abonnement Unibet Coolblue
pi_171866756
Ik heb de afgelopen maanden in een restaurant gewerkt. Op basis van een nul uren contract via een payroll constructie. Nu heb ik vorige week aangegeven ontslag te nemen en heb de roosterperiode van die week af gemaakt. De fooi wordt 1 keer in elke salaris periode uitgedeeld. Dit is deze week gebeurt. Nu ben ik vandaag langs gegaan om mijn fooi te halen.

Met smoesjes werd er duidelijk gemaakt dat dit er niet is. Alle zakjes liggen in de kluis op de zaak, maar die van mij was zogenaamd bij de eigenaresse. Nu zal ik morgen weer bellen/ langsgaan. op dit moment reageren ze niet.

Is er verder nog iets wat ik kan doen? :'(
pi_171866829
Eerst ff bellen met die eigenaresse.
Wellicht klopt het gewoon wat ze zeggen?
Do what you love, love what you do!
pi_171866861
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:22 schreef kree het volgende:
Eerst ff bellen met die eigenaresse.
Wellicht klopt het gewoon wat ze zeggen?
Ze waren nogal op hun pik getrapt dat ik ontslag nam. Was nogal sneu hoe er gereageerd werd. Er is geen reden om mijn zakje specifiek apart te houden. Zijn maar 2 mensen met toegang tot de kluis dus gewone personeel kan er niet in.

Overigens is er vanmiddag al om een reactie bij haar gevraagd maar ze heeft zogenaamd nog niet gereageerd. Heb er echt een slecht gevoel bij.
pi_171867080
dat word dus een emmer stront naar binnen tiefen:)
pies on joe toe
pi_171867135
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:32 schreef bonke het volgende:
dat word dus een emmer stront naar binnen tiefen:)
Hoopte op een iets nettere oplossing :p Het gaat denk ik volgens hun berekeningen om een bedrag tussen de 300 en 400 euro. Dus dat wil ik eigenlijk wel graag hebben.
pi_171867174
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:33 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoopte op een iets nettere oplossing :p Het gaat denk ik volgens hun berekeningen om een bedrag tussen de 300 en 400 euro. Dus dat ik eigenlijk wel graag hebben.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je een rechtsbijstandverzekering? :7
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171867207
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:34 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je een rechtsbijstandverzekering? :7
Nee :{

Al denk ik niet dat die echt wat aan fooi kunnen doen. Was eerder wel lid van de FNV maar die hebben mij toen ook niet geholpen met een andere kwestie dus heb dat opgezegd.
pi_171867362
quote:
8s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:19 schreef Yasmin23 het volgende:
Is er verder nog iets wat ik kan doen? :'(
De volgende keer aandringen op een afspraak binnen redelijke tijd om die fooi op te halen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_171867389
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:39 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

De volgende keer aandringen op een afspraak binnen redelijke tijd om die fooi op te halen.
Ja en wat als men weigert..... Want zoals ik het nu begrijp heb ik echt geen poot om op te staan.
pi_171867499
#B00S had onlangs ook zoiets op YouTube, dat meisje kreeg amper wat.
pi_171867535
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:44 schreef WammesWaggel het volgende:
#B00S had onlangs ook zoiets op YouTube, dat meisje kreeg amper wat.
Ja dat had ik gezien ja. Schofterig :r Ik heb het de voorgaande keren wel gewoon gehad maar ze vonden het niet zo leuk dat ik ontslag nam. Dus ik denk dat ze gewoon op hun pik zijn getrapt.
pi_171867647
Ik zou gewoon op het drukste moment van de week komen (veel klanten die zien hoe waardeloos ze met (oud-)personeel omgaan en niet geholpen kunnen worden zolang ze met jou bezig zijn) en weigeren te vertrekken tot je een acceptabele toezegging hebt. Doen ze dat niet dan kom je gewoon weer terug. Geloof me maar, dat vnden ze niet leuk.
pi_171867689
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:48 schreef Stompzinnig het volgende:
Ik zou gewoon op het drukste moment van de week komen (veel klanten die zien hoe waardeloos ze met (oud-)personeel omgaan en niet geholpen kunnen worden zolang ze met jou bezig zijn) en weigeren te vertrekken tot je een acceptabele toezegging hebt. Doen ze dat niet dan kom je gewoon weer terug. Geloof me maar, dat vnden ze niet leuk.
Ja das het enige denk ik wat ik kan doen. Al is dat niet helemaal mijn karakter. Met andere woorden, weet niet of ik dat wel durf :P
pi_171867833
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:50 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja das het enige denk ik wat ik kan doen. Al is dat niet helemaal mijn karakter. Met andere woorden, weet niet of ik dat wel durf :P
Dat is hoe ik het eens zelf opgelost heb. Toen duidelijk werd dat ik niet zonder mijn fooi zou vertrekken bleek toch dat ze zogenaamd een foutje hadden gemaakt en dat ik het direct had moeten krijgen. :')

Ik voelde me ook wat ongemakkelijk, maar twee vaste klanten kwamen nog naar me toe dat ik het goed had aangepakt en dat ze een nieuwe stamkroeg gingen zoeken. Zolang je niet gaat staan schreeuwen denk ik dat je totaal niet voor schut staat en dat de klanten die het zien je groot gelijk geven.
pi_171867866
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:54 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Dat is hoe ik het eens zelf opgelost heb. Toen duidelijk werd dat ik niet zonder mijn fooi zou vertrekken bleek toch dat ze zogenaamd een foutje hadden gemaakt en dat ik het direct had moeten krijgen. :')

Ik voelde me ook wat ongemakkelijk, maar twee vaste klanten kwamen nog naar me toe dat ik het goed had aangepakt en dat ze een nieuwe stamkroeg gingen zoeken. Zolang je niet gaat staan schreeuwen denk ik dat je totaal niet voor schut staat en dat de klanten die het zien je groot gelijk geven.
En waarom wilde ze het toen niet betalen?
pi_171867994
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja en wat als men weigert..... Want zoals ik het nu begrijp heb ik echt geen poot om op te staan.
Als je recht hebt op die fooi heb je dus wel een poot om op te staan.
Als je zoals stompzinnig aangeeft op een druk moment komt dan wordt het natuurlijk lastiger om te weigeren.

Denk je dat de eigenaresse hier anders in staat dan de manager?
Dan hou je haar ook op de hoogte van hoe en wat.

Anders Alberto Stegeman bellen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_171868071
Ik heb in het verleden iets dergelijks meegemaakt. Ik moest een cursus over iets geven aan het personeel in de avonduren. Mijn baas zou me daarvoor een paar honderd gulden boven op mijn loon geven (is niet mijn huidige baas). Ok, zo gezegd (daar ging ik dus al fout) zo gedaan.
Cursus was na een paar weken gedaan, ging heel goed dus ik naar mijn baas voor het geld.
Heel gedoe, veel gepraat, maar ik kreeg het niet. Heeft heel lang voortgesudderd en nooit iets gehad.

En ik had geen poot om op te staan, want niks stond op papier.
Daar leer je van. En, er zijn veel slechte mensen op deze wereld.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171868078
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:59 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Als je recht hebt op die fooi heb je dus wel een poot om op te staan.
Als je zoals stompzinnig aangeeft op een druk moment komt dan wordt het natuurlijk lastiger om te weigeren.

Denk je dat de eigenaresse hier anders in staat dan de manager?
Dan hou je haar ook op de hoogte van hoe en wat.

Anders Alberto Stegeman bellen.
De manager weet zogenaamd van niks en schuift alle verantwoordelijkheid naar haar af. Zij heeft zogenaamd die enveloppe, hij weet zogenaamd van niets en waarom niet. Terwijl hij de gene is die het uitdeelt aan het personeel. Zij is overigens ook de gene die de fooi verdeelt. Niemand weet zogenaamd hoe die wordt verdeeld.
pi_171868125
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:02 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

De manager weet zogenaamd van niks en schuift alle verantwoordelijkheid naar haar af. Zij heeft zogenaamd die enveloppe, hij weet zogenaamd van niets en waarom niet. Terwijl hij de gene is die het uitdeelt aan het personeel. Zij is overigens ook de gene die de fooi verdeelt. Niemand weet zogenaamd hoe die wordt verdeeld.
Tja.... Ik ben eigenlijk niet zo heel erg verbaasd. :{
Heb al zoveel meegemaakt met werkgevers.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171868141
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:01 schreef Sigaartje het volgende:
Ik heb in het verleden iets dergelijks meegemaakt. Ik moest een cursus over iets geven aan het personeel in de avonduren. Mijn baas zou me daarvoor een paar honderd gulden boven op mijn loon geven (is niet mijn huidige baas). Ok, zo gezegd (daar ging ik dus al fout) zo gedaan.
Cursus was na een paar weken gedaan, ging heel goed dus ik naar mijn baas voor het geld.
Heel gedoe, veel gepraat, maar ik kreeg het niet. Heeft heel lang voortgesudderd en nooit iets gehad.

En ik had geen poot om op te staan, want niks stond op papier.
Daar leer je van. En, er zijn veel slechte mensen op deze wereld.
Toen ik daar vandaag heen ging had ik al zo'n voorgevoel. Maar naïef dacht neeeee dat zouden ze niet doen... :o Ik heb niks verkeerds gedaan. Heb netjes aangegeven ontslag te nemen, de dagen dat ik aangegeven had beschikbaar te zijn heb ik gewoon gewerkt. Ben niet te laat gekomen of onaardig geweest en dan dit.

Als ik nou niet meer kwam opdagen oke dan hebben ze een punt.
pi_171868359
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:03 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Tja.... Ik ben eigenlijk niet zo heel erg verbaasd. :{
Heb al zoveel meegemaakt met werkgevers.
Nah snap echt niet dat je je zo kan laten kennen.
pi_171869825
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:10 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nah snap echt niet dat je je zo kan laten kennen.
:?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171869856
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:57 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

:?
De werkgever bedoelt ze.
pi_171869863
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:57 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

:?
Nou dat ik ontslag neem. Zij al daarop te triest reageren en nu dit.
pi_171869870
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:58 schreef Karig_Hutje het volgende:

[..]

De werkgever bedoelt ze.
Ja :p
pi_171869935
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja :p
Ah ok.
Nou, je moet ze leren kennen. Ik heb de gekste dingen meegemaakt in m'n leven. Kan er een boek over schrijven. Het ergste is: ze schamen zich er niet eens voor.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171870233
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:00 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ah ok.
Nou, je moet ze leren kennen. Ik heb de gekste dingen meegemaakt in m'n leven. Kan er een boek over schrijven. Het ergste is: ze schamen zich er niet eens voor.
Ja ik vind het echt jammer. Ik neem het werk ook serieus. En met salaris kan je nog rechtsbijstand inschakelen of zo maar nu niet.
pi_171870463
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja ik vind het echt jammer. Ik neem het werk ook serieus. En met salaris kan je nog rechtsbijstand inschakelen of zo maar nu niet.
In mijn hele jonge jaren ook voor horeca gewerkt. Ik weet het. Fooien zijn belangrijk, want zoveel verdien je niet in een kroeg. Het zijn de fooien waar je het van moet hebben. Maar bij ons ging het beter. Als we met z'n drieen draaiden dan ging na sluitingstijd gewoon de pot op de bar en werd er gewoon door drieen gedeeld waar iedereen bij zat. Was echt lekker meegenomen. Ik had soms nachten dat ik met 40 gulden (was nog in de guldentijd) naar huis ging, was veel in die tijd. En dan draaide je vijf avonden per week en elke keer daarna was het gewoon kassa. Heerlijk was dat.
En een beetje ouwehoeren met klanten. Alleen dat schoonmaken daarna....
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171870594
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:14 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

In mijn hele jonge jaren ook voor horeca gewerkt. Ik weet het. Fooien zijn belangrijk, want zoveel verdien je niet in een kroeg. Het zijn de fooien waar je het van moet hebben. Maar bij ons ging het beter. Als we met z'n drieen draaiden dan ging na sluitingstijd gewoon de pot op de bar en werd er gewoon door drieen gedeeld waar iedereen bij zat. Was echt lekker meegenomen. Ik had soms nachten dat ik met 40 gulden (was nog in de guldentijd) naar huis ging, was veel in die tijd. En dan draaide je vijf avonden per week en elke keer daarna was het gewoon kassa. Heerlijk was dat.
En een beetje ouwehoeren met klanten. Alleen dat schoonmaken daarna....
Nja zonder die fooi kom ik er vrijwel niet van rond. Of net aan. Overigens moest ik hier al heel veel er van afstaan zogenaamd voor het personeel wat niet afrekende (runners,bar en keuken) maar er viel niet te controleren of dat ook eerlijk werd verdeeld.

Als ik na het verplichte percentage wat ik moest afstaan te weinig overhield werd er ook verhaal gehaald. Terwijl dat dat voor mij zou zijn... Maar als ik andersom zei dat ik het percentage te hoog vond werd er gezegd dat fooi maar extra is...
pi_171870691
Zo ben ik ook helemaal niet. Wil gewoon de fooi waar ik recht op heb. En dan heb ik meer dan de helft van de fooi die ik heb ontvangen in die periode al afgestaan.
pi_171870708
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:17 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja zonder die fooi kom ik er vrijwel niet van rond. Of net aan. Overigens moest ik hier al heel veel er van afstaan zogenaamd voor het personeel wat niet afrekende (runners,bar en keuken) maar er viel niet te controleren of dat ook eerlijk werd verdeeld.

Als ik na het verplichte percentage wat ik moest afstaan te weinig overhield werd er ook verhaal gehaald. Terwijl dat dat voor mij zou zijn... Maar als ik andersom zei dat ik het percentage te hoog vond werd er gezegd dat fooi maar extra is...
Dat is gewoon hét leuke van horeca, de fooien, want het loon stelt weinig voor. Oh ja en wat ook leuk was, ik moest naar een cursus cocktails maken van de baas. Dat was leuk. Veel geleerd ook en je mocht ook proeven. :9
Zo, ik ging zwabberend naar huis. :D
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171870746
Fooi gaat bijna altijd zwart.
Kijken of ze piepen als je dreigt met een juridische zaak.
Schijnbaar wordt het gedoogd, maar in de picture willen ze ook niet komen bij de overheid.
Hell To The Liars
  donderdag 22 juni 2017 @ 21:24:47 #33
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171870796
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:19 schreef Karig_Hutje het volgende:

[..]

Gaat je alleen maar geld kosten. Moet je ook nooit aan beginnen.
Als niemand weet waar het geld gebleven is, dan is een keer met de vuist op tafel meppen de enige oplossing..

Ik heb jaren met bands in de horeca gestaan, en vrijwel nooit problemen gehad.. maar als er na 3 keer vragen, nog niets kon, dan moet je gewoon wat duidelijker worden..

Let wel, dit kon ook niet anders omdat je een paar honderd km van huis was en achteraf zwart betaald werd...
In 15 jaar eigenlijk maar 2 wanbetalers gehad.. die nadien alsnog betaald hebben
pi_171870805
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:22 schreef Droopie het volgende:
Fooi gaat bijna altijd zwart.
Kijken of ze piepen als je dreigt met een juridische zaak.
Schijnbaar wordt het gedoogd, maar in de picture willen ze ook niet komen bij de overheid.
Ja maar hoe doe ik dat. Ik heb niks op papier. Heb wel gelezen dat als de eigenaar zich dus met de fooi bemoeit het wordt gezien als loon en er dan premies over betaald moeten worden. De FNV heb ik vandaag wel gebeld en die zeiden dat als ik de verdeelsleutel niet heb en niet de bedragen op papier dat ik eigenlijk niets kan doen.
pi_171870980
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:25 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja maar hoe doe ik dat. Ik heb niks op papier. Heb wel gelezen dat als de eigenaar zich dus met de fooi bemoeit het wordt gezien als loon en er dan premies over betaald moeten worden. De FNV heb ik vandaag wel gebeld en die zeiden dat als ik de verdeelsleutel niet heb en niet de bedragen op papier dat ik eigenlijk niets kan doen.
Ja, dat heb je dus met fooien. Ik vind het trouwens een raar systeem dat werkgevers zich bemoeien met fooien. Dat hoor onder collega's zelf te gaan. Maar ja, voor mij is dat weer lang geleden. Toen werd er nog contant afgerekend en ging de fooi in de pot. Nu is dat veel moeilijker met dat gepin.
En dan kom je in buitenland waar de fooi al inbegrepen is in de rekening en dan voel je je als klant bezwaard, dan geef je toch nog een contante fooi aan de serveerster, zo blijf je betalen.
Maar het begint een schimmig iets te worden dat beter moet worden geregeld.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171871727
Maar kan ik ze dan ergens aangeven dat de belastingdienst het gaat onderzoeken?

[ Bericht 86% gewijzigd door Nizno op 22-06-2017 23:01:25 ]
  donderdag 22 juni 2017 @ 21:58:03 #37
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171871911
quote:
10s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:53 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik ben geen klein meisje }:|

Maar kan ik ze dan ergens aangeven dat de belastingdienst het gaat onderzoeken?
Je kan zoveel met horeca.. maar daar hou ik niet zo van... Maak ze gewoon duidelijk dat er met jou niet te spotten valt en zeg daar direct bij dat ze even heel goed moeten nadenken voor ze je direct van antwoord voorzien...

Meestal helpt een verharding van het gesprek op die manier wel.. daarna is het pas tijd voor daadwerkelijke wraak... (maar ik hou niet van wraak en ben er niet snel voor te porren)

Een horecapand 3 maanden tot een jaar laten sluiten is een fluitje van een cent als je zou willen..
Hoe dat moet mag je zelf uitzoeken..
pi_171871994
quote:
14s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:58 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Je kan zoveel met horeca.. maar daar hou ik niet zo van... Maak ze gewoon duidelijk dat er met jou niet te spotten valt en zeg daar direct bij dat ze even heel goed moeten nadenken voor ze je direct van antwoord voorzien...

Meestal helpt een verharding van het gesprek op die manier wel.. daarna is het pas tijd voor daadwerkelijke wraak... (maar ik hou niet van wraak en ben er niet snel voor te porren)

Een horecapand 3 maanden tot een jaar laten sluiten is een fluitje van een cent als je zou willen..
Hoe dat moet mag je zelf uitzoeken..
Nja dit is hun manier van werken. Ik ben niet eerste waarbij ze dit doen. Sowieso proberen ze het meeste uit hun personeel te knijpen.
pi_171872167
Dit zijn trouwens geen kleine ondernemers.
  donderdag 22 juni 2017 @ 22:06:07 #40
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171872212
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 22:04 schreef Yasmin23 het volgende:
Dit zijn trouwens geen kleine ondernemers.
Dat maakt ze alleen maar vatbaarder... meerdere zaken meer omzetverlies..
pi_171872608
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:31 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ja, dat heb je dus met fooien. Ik vind het trouwens een raar systeem dat werkgevers zich bemoeien met fooien. Dat hoor onder collega's zelf te gaan. Maar ja, voor mij is dat weer lang geleden. Toen werd er nog contant afgerekend en ging de fooi in de pot. Nu is dat veel moeilijker met dat gepin.
En dan kom je in buitenland waar de fooi al inbegrepen is in de rekening en dan voel je je als klant bezwaard, dan geef je toch nog een contante fooi aan de serveerster, zo blijf je betalen.
Maar het begint een schimmig iets te worden dat beter moet worden geregeld.
De eigenaar hoort zich er ook niet mee te bemoeien. Hij hoort zelfs niet eens iemand aan te wijzen die het gaat verdelen. En hier wordt het alleen door haar gedaan.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 22 juni 2017 @ 23:04:19 #42
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_171874091
Ik heb best veel posts verwijderd.
Dit is WGR, hier hoeven geen zogenaamd goede tips die niet legaal zijn te worden gegeven, ook dingen die de grens van fatsoen overschrijden hoeven hier niet besproken te worden.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 23 juni 2017 @ 00:15:01 #43
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171875867
quote:
99s.gif Op donderdag 22 juni 2017 23:04 schreef Nizno het volgende:
Ik heb best veel posts verwijderd.
Dit is WGR, hier hoeven geen zogenaamd goede tips die niet legaal zijn te worden gegeven, ook dingen die de grens van fatsoen overschrijden hoeven hier niet besproken te worden.
Zwart geld is uberhaupt niet legaal..
Ga nou niet doen alsof dat in den beginne fatsoenlijk is..

Zo werkt de (bepaalde) horeca nou eenmaal.. WGR of geen WGR
Je kan er verder niets mee, dus is de enige andere optie wegkijken en het topic sluiten..

Ik snap niet zo goed waarom er verschil gemaakt word in het ene onfatsoenlijke en het andere onfatsoenlijke..
Ik zou wel snappen dat FOK geen platform aan dit deel van geld, werk en de sores die daarbij komen kijken, wil zijn
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 23 juni 2017 @ 05:13:12 #44
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_171876834
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 00:15 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zwart geld is uberhaupt niet legaal..
Ga nou niet doen alsof dat in den beginne fatsoenlijk is..

Zo werkt de (bepaalde) horeca nou eenmaal.. WGR of geen WGR
Je kan er verder niets mee, dus is de enige andere optie wegkijken en het topic sluiten..

Ik snap niet zo goed waarom er verschil gemaakt word in het ene onfatsoenlijke en het andere onfatsoenlijke..
Ik zou wel snappen dat FOK geen platform aan dit deel van geld, werk en de sores die daarbij komen kijken, wil zijn
Ik doe zeker niet of het fatsoenlijk is, maar dat is niet door TS gedaan en TS zoekt een oplossing. Opmerkingen als klanten bang maken en zorgen dat ze weg gaan uit de zaak mogen in elk geval gewoon weg blijven en gewoon graag naar de wettelijke mogelijkheden kijken en als die er niet zijn op een normaal fatsoenlijk manier hoe TS te werk kan gaan.
Op een druk moment de zaak in gaan en zorgen dat klanten het gesprek kunnen horen bijvoorbeeld.

Je snapt best wat ik bedoel qua opmerkingen die hier stonden voor mijn schoonmaakactie, die wel en niet binnen het deel van het fatsoen vallen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_171877577
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 00:15 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zwart geld is uberhaupt niet legaal..
Ga nou niet doen alsof dat in den beginne fatsoenlijk is..

Zo werkt de (bepaalde) horeca nou eenmaal.. WGR of geen WGR
Je kan er verder niets mee, dus is de enige andere optie wegkijken en het topic sluiten..

Ik snap niet zo goed waarom er verschil gemaakt word in het ene onfatsoenlijke en het andere onfatsoenlijke..
Ik zou wel snappen dat FOK geen platform aan dit deel van geld, werk en de sores die daarbij komen kijken, wil zijn
Nou ja, het is algemeen bekend dat er in de horeca fooi wordt gegeven.
pi_171877712
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 00:15 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zwart geld is uberhaupt niet legaal..
Ga nou niet doen alsof dat in den beginne fatsoenlijk is..

Zo werkt de (bepaalde) horeca nou eenmaal.. WGR of geen WGR
Je kan er verder niets mee, dus is de enige andere optie wegkijken en het topic sluiten..

Ik snap niet zo goed waarom er verschil gemaakt word in het ene onfatsoenlijke en het andere onfatsoenlijke..
Ik zou wel snappen dat FOK geen platform aan dit deel van geld, werk en de sores die daarbij komen kijken, wil zijn
https://www.belastingdien(...)n_extra_vergoedingen
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_171878069
quote:
Dat gaat over BTW, zwart geld gaat bijv. ook over het niet opgeven voor inkomstenbelasting. Fooi dien je als horeca medewerker gewoon bij je belastbaar inkomen op te tellen wanneer je aangifte doet. Hier is deze medewerker in de regel zelf verantwoordelijk voor. Dit zal echter in de regel niet gedaan worden.
pi_171879886
Misschien een domme vraag maar zou ik aangifte kunnen doen bij de politie?
pi_171880240
Oke heb gebeld. Als het goed is ligt het vanmiddag klaar....
pi_171880542
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 10:48 schreef Yasmin23 het volgende:
Oke heb gebeld. Als het goed is ligt het vanmiddag klaar....
Mooi om te horen. Nu maar hopen dat ze hun beloftes ook nakomen.
pi_171880565
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 10:59 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Mooi om te horen. Nu maar hopen dat ze hun beloftes ook nakomen.
Hoop het ook. Dit is gewoon treiteren.

Twijfelde nog over mijn ontslag maar ben blij dat ik het toch gedaan heb.
pi_171882862
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 08:49 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nou ja, het is algemeen bekend dat er in de horeca fooi wordt gegeven.
Het geven van fooi is dan ook niet wat iets zwart geld maakt. Het niet afdragen van belastingen wel.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 10:32 schreef Yasmin23 het volgende:
Misschien een domme vraag maar zou ik aangifte kunnen doen bij de politie?
Nee, want civiele zaak.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_171882886
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:29 schreef baskick het volgende:

[..]

Nee, want civiele zaak.
Maar een werkgever kan wel aangifte bij de politie doen als een medewerker steelt toch?
pi_171882922
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:30 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maar een werkgever kan wel aangifte bij de politie doen als een medewerker steelt toch?
Ja, want dat is strafrecht. Ze stelen niet, ze geven je iets niet waar je recht op hebt (of meent te hebben).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_171883014
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:31 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, want dat is strafrecht. Ze stelen niet, ze geven je iets niet waar je recht op hebt (of meent te hebben).
Ja het is een beetje dubbel natuurlijk.
pi_171884802
Wie beheert de fooienpot? jullie als werknemers of de werkgever?

In de praktijk gaat het natuurlijk vaak niet zoals het hoort aangezien de meeste werknemers in de horeca niet al te sterk in de schoenen staan aangezien ze vaak jonge, makkelijk te vervangen, werknemers zijn.

Hier wat info erover:

quote:
Inleiding

Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen sprake, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW).
bron

Je hebt er dus eigenlijk gewoon recht op, maar verschil tussen recht hebben en recht krijgen is natuurlijk groot.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_171885051
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 13:56 schreef ender_xenocide het volgende:
Wie beheert de fooienpot? jullie als werknemers of de werkgever?

In de praktijk gaat het natuurlijk vaak niet zoals het hoort aangezien de meeste werknemers in de horeca niet al te sterk in de schoenen staan aangezien ze vaak jonge, makkelijk te vervangen, werknemers zijn.

Hier wat info erover:

[..]

bron

Je hebt er dus eigenlijk gewoon recht op, maar verschil tussen recht hebben en recht krijgen is natuurlijk groot.
De werkgever beheert het fooiengeld. Zij alleen.
pi_171885151
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:07 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

De werkgever beheert het fooiengeld. Zij alleen.
Dat is wettelijk gezien dus niet juist, dan moet zij het als inkomsten opgeven bij de belastingdienst en het "verlonen" aan jullie. Maar daar heb je nu weinig aan.

Anders dan bij haar het geld proberen te halen zie ik geen opties. Je kunt natuurlijk via je rechtsbijstand haar onder druk proberen te zetten, maar of al die moeite het waard is voor je aandeel in de fooienpot, moet je dus zelf maar bepalen.

Ik ben vaak in die situaties met kleine geldbedragen te makkelijk en laat het maar zitten omdat het mij dan niet al die moeite waard is.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_171885198
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:12 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Dat is wettelijk gezien dus niet juist, dan moet zij het als inkomsten opgeven bij de belastingdienst en het "verlonen" aan jullie. Maar daar heb je nu weinig aan.

Anders dan bij haar het geld proberen te halen zie ik geen opties. Je kunt natuurlijk via je rechtsbijstand haar onder druk proberen te zetten, maar of al die moeite het waard is voor je aandeel in de fooienpot, moet je dus zelf maar bepalen.

Ik ben vaak in die situaties met kleine geldbedragen te makkelijk en laat het maar zitten omdat het mij dan niet al die moeite waard is.
Nja vind het nu wel de moeite waard. Het moet er nu liggen dus ik ga het straks zien als ik er heen ga.
pi_171885699
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:29 schreef baskick het volgende:

Nee, want civiele zaak.
Het een sluit het ander niet uit. Als het haar fooien zijn die zij heeft gekregen en apart worden gehouden om aan haar uit te betalen, dan zou er sprake van verduistering kunnen zijn als die worden weggenomen door de eigenaar. Als er geen verdeelsleutel is, in de zin van helder en voor alle betrokkenen kenbaar, dan lijkt me dat ze recht heeft op het volledige bedrag dat via haar bovenop de prijs is betaald.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_171885729
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het een sluit het ander niet uit. Als het haar fooien zijn die zij heeft gekregen en apart worden gehouden om aan haar uit te betalen, dan zou er sprake van verduistering kunnen zijn als die worden weggenomen door de eigenaar. Als er geen verdeelsleutel is, in de zin van helder en voor alle betrokkenen kenbaar, dan lijkt me dat ze recht heeft op het volledige bedrag dat via haar bovenop de prijs is betaald.
Zij heeft wel een verdeelsleutel maar voor mij is die onbekend. Meerdere keren naar gevraagd en krijg geen antwoord.
pi_171885741
Het bedrag wat ik overhoud na het percentage wat ik moet afstaan is rond de 600. Ik weet nu al dat ik dat niet ga krijgen.
pi_171886146
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:41 schreef Yasmin23 het volgende:
Het bedrag wat ik overhoud na het percentage wat ik moet afstaan is rond de 600. Ik weet nu al dat ik dat niet ga krijgen.
Dat is de verkeerde houding. Als ik een conflict heb dan bepaal ik waar ik recht op heb en weet ik zeker dat ik dat wel ga krijgen, dat neemt de wederpartij waar en geeft het verzet snel op. Vastberadenheid werkt, dus eerst je goed beraden, en daar dan aan vasthouden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Zij heeft wel een verdeelsleutel maar voor mij is die onbekend. Meerdere keren naar gevraagd en krijg geen antwoord.
Dik kans dat ze zelf ook een deel meepikt. Ze zit er vast niet op te wachten dat dat allemaal overhoop gehaald wordt, ik zou meteen even een specificatie eisen.

Maar hoe dan ook, als er voor jou een envelop met geld in een kluis ligt, en zij dus dat geld voor jou beheert, en zij daar dan over gaat beschikken alsof het haar eigen geld is door het niet aan jou ter beschikking te stellen en het ook niet langer voor je te bewaren, dan levert dat waarschijnlijk het misdrijf van verduistering op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_171886240
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is de verkeerde houding. Als ik een conflict heb dan bepaal ik waar ik recht op heb en weet ik zeker dat ik dat wel ga krijgen, dat neemt de wederpartij waar en geeft het verzet snel op. Vastberadenheid werkt, dus eerst je goed beraden, en daar dan aan vasthouden.

[..]

Dik kans dat ze zelf ook een deel meepikt. Ze zit er vast niet op te wachten dat dat allemaal overhoop gehaald wordt, ik zou meteen even een specificatie eisen.

Maar hoe dan ook, als er voor jou een envelop met geld in een kluis ligt, en zij dus dat geld voor jou beheert, en zij daar dan over gaat beschikken alsof het haar eigen geld is door het niet aan jou ter beschikking te stellen en het ook niet langer voor je te bewaren, dan levert dat waarschijnlijk het misdrijf van verduistering op.
Ja ik zie straks hoeveel het is. En dan ligt het aan mijn reactie. Als het bizar weinig is zoals 150 ofzo laat ik het niet gaan. Het is gewoon irritant om met dit soort mensen te moeten dealen.
pi_171886461
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:09 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja ik zie straks hoeveel het is. En dan ligt het aan mijn reactie. Als het bizar weinig is zoals 150 ofzo laat ik het niet gaan. Het is gewoon irritant om met dit soort mensen te moeten dealen.
Ja, maar het is heel bevredigend om van dat soort mensen te krijgen waar je recht op hebt. Best lekker hoor, de poot succesvol stijfhouden. Je moet gewoon de specificatie eisen, op schrift, en duidelijk maken dat je je niet laat bestelen en heel ver wil gaan om je geld te krijgen. Zover durft ze vast niet te gaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_171886718
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het een sluit het ander niet uit. Als het haar fooien zijn die zij heeft gekregen en apart worden gehouden om aan haar uit te betalen, dan zou er sprake van verduistering kunnen zijn als die worden weggenomen door de eigenaar. Als er geen verdeelsleutel is, in de zin van helder en voor alle betrokkenen kenbaar, dan lijkt me dat ze recht heeft op het volledige bedrag dat via haar bovenop de prijs is betaald.
Interessant. Hoe zit dat dan? Ze ontvangt fooi onder werktijd en kennelijk dient iedereen dat af te staan en krijgt een aandeel op basis van een niet transparante verdeelsleutel. Niemand weet hoe groot de pot is, niemand kent de sleutel. Hoe zie je verduistering voor je?

De sleutel is onbekend. Op basis waarvan zou TS dan recht hebben op alle door haar ontvangen fooien?


Artikel 7:621 BW dus. Niet meer actueel aangezien TS het al afgegeven heeft. Is dat ook contractueel of anderszins vastgelegd, TS?

TS kan vast niet aantonen welk bedrag door haar ontvangen is.

[ Bericht 4% gewijzigd door baskick op 23-06-2017 15:35:42 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_171887603
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:30 schreef baskick het volgende:

[..]

Interessant. Hoe zit dat dan? Ze ontvangt fooi onder werktijd en kennelijk dient iedereen dat af te staan en krijgt een aandeel op basis van een niet transparante verdeelsleutel. Niemand weet hoe groot de pot is, niemand kent de sleutel. Hoe zie je verduistering voor je?

De sleutel is onbekend. Op basis waarvan zou TS dan recht hebben op alle door haar ontvangen fooien?


Artikel 7:621 BW dus. Niet meer actueel aangezien TS het al afgegeven heeft. Is dat ook contractueel of anderszins vastgelegd, TS?

TS kan vast niet aantonen welk bedrag door haar ontvangen is.
Hierboven heb k het geplaats.


Anyway ben afgescheept met 200 euro. Heb het laten gaan. Kan die kop niet meer zien. Walgelijk hoeveel je geld verdient met zon zaak en dan nog googelen met de fooi. En dan moet het salaris nog komen... :r
  vrijdag 23 juni 2017 @ 17:27:20 #68
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171889807
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hierboven heb k het geplaats.


Anyway ben afgescheept met 200 euro. Heb het laten gaan. Kan die kop niet meer zien. Walgelijk hoeveel je geld verdient met zon zaak en dan nog googelen met de fooi. En dan moet het salaris nog komen... :r
Omdat er zat sukkels zijn, no offense, die het altijd maar laten gaan en hun recht niet halen. Door het te laten gaan houdt je het zelf in stand.
And so is the past
  vrijdag 23 juni 2017 @ 19:25:01 #69
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_171892838
Hmm blijkbaar mogen legale tips ook niet. Toch jammer.
pi_171897119
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 17:27 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Omdat er zat sukkels zijn, no offense, die het altijd maar laten gaan en hun recht niet halen. Door het te laten gaan houdt je het zelf in stand.
Ja misschien wel ja. Maar heb er gewoon echt geen zin in. En ik kan het niet bewijzen. Verder dan notities kom ik niet.
pi_171898231
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:33 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoopte op een iets nettere oplossing :p Het gaat denk ik volgens hun berekeningen om een bedrag tussen de 300 en 400 euro. Dus dat wil ik eigenlijk wel graag hebben.
Was het parttime? Hoeveel uur?
pi_171898361
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:51 schreef Atak het volgende:

[..]

Was het parttime? Hoeveel uur?
Nee 200 uur in 4 weken.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 22:02:34 #73
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_171898665
ik zou nog ff doordrammen TS, scheelt misschien weer 300 euro!
Lachen joh.
pi_171898766
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:02 schreef Pajanus het volgende:
ik zou nog ff doordrammen TS, scheelt misschien weer 300 euro!
Ja heb het nu al opgehaald.... En salaris moet ook nog worden uitbetaald. Gewoon nooit meer voor die mensen werken en hun familie. Toevallig zochten ze deze week de media op omdat het zo moeilijk was om personeel te vinden wat hard wilde werken. De jeugd was maar lui en verwend en de uitkeringen moesten maar omlaag.

Echt onbegrijpelijk dat mensen niet voor hun werken :')
pi_171899474
Ik heb geen horeca ervaring en kan ook geen nuttig advies geven, maar heb dit topic uit interesse wel gelezen.

Nog even los van de vraag of je de werkgever kan/mag vertrouwen bij het verdelen van de fooi, lees ik ook dat dit niet mag. Maar het is toch niet onredelijk om bijvoorbeeld koks ook mee te laten delen in de fooienpot? Als ik ergens lekker gegeten heb en wat fooi geef, is dat wat mij betreft de verdienste van zowel de kok als het bedienend personeel.
pi_171899626
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:25 schreef escortmk2 het volgende:
Ik heb geen horeca ervaring en kan ook geen nuttig advies geven, maar heb dit topic uit interesse wel gelezen.

Nog even los van de vraag of je de werkgever kan/mag vertrouwen bij het verdelen van de fooi, lees ik ook dat dit niet mag. Maar het is toch niet onredelijk om bijvoorbeeld koks ook mee te laten delen in de fooienpot? Als ik ergens lekker gegeten heb en wat fooi geef, is dat wat mij betreft de verdienste van zowel de kok als het bedienend personeel.
Koks is natuurlijk geen probleem. Hell, zelfs de afwashulp, helemaal prima. Misschien zelfs de manager. Maar de eigenaar?
"Pools are perfect for holding water"
pi_171899666
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:25 schreef escortmk2 het volgende:
Ik heb geen horeca ervaring en kan ook geen nuttig advies geven, maar heb dit topic uit interesse wel gelezen.

Nog even los van de vraag of je de werkgever kan/mag vertrouwen bij het verdelen van de fooi, lees ik ook dat dit niet mag. Maar het is toch niet onredelijk om bijvoorbeeld koks ook mee te laten delen in de fooienpot? Als ik ergens lekker gegeten heb en wat fooi geef, is dat wat mij betreft de verdienste van zowel de kok als het bedienend personeel.
Uiteraard is het ook alleen maar terecht als koks, runners en barpersoneel meedelen in de fooi. Zij zijn net zo belangrijk voor de service als de kelner.

Hier moest je dus een groot deel van je fooi afstaan wat dan verdeeld zou worden over hen.
pi_171899692
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:30 schreef probeer het volgende:

[..]

Koks is natuurlijk geen probleem. Hell, zelfs de afwashulp, helemaal prima. Misschien zelfs de manager. Maar de eigenaar?
Precies. Eigenlijk is het gebruikelijk dat managers die geen wijk ofzo lopen en de eigenaar niet mee delen in de fooi.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 22:34:36 #79
333591 kniftyhooker
creatief tot op het bot
pi_171899762
Ohh die toko...
Dat heb ik voorbij zien komen ja.
Maar zo gaat het vaak in de horeca. Zij zijn niet de enige.
Ook ik werkte graag in de horeca. Zelfs een opleiding die kant uit gedaan.
Maar zo vaak rottigheid tegen gekomen dat ik nu heel blij ben met een andere horizon. :-)
pi_171899791
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:34 schreef kniftyhooker het volgende:
Ohh die toko...
Dat heb ik voorbij zien komen ja.
Maar zo gaat het vaak in de horeca. Zij zijn niet de enige.
Ook ik werkte graag in de horeca. Zelfs een opleiding die kant uit gedaan.
Maar zo vaak rottigheid tegen gekomen dat ik nu heel blij ben met een andere horizon. :-)
Dit is niet die bewuste toko maar 1 verderop van dezelfde familie. :P
  vrijdag 23 juni 2017 @ 22:37:29 #81
333591 kniftyhooker
creatief tot op het bot
pi_171899842
Dan maakt het geen verschil toch?
Dezelfde pooier dezelfde truucjes zeg maar.
;)
Hopelijk kun je het nu loslaten tenzijer weer gezeik komt mbt salarisbetalingen...ook zo leuk.
Wel vakantiedagen uitbetalen en vakantiegeld niet...
pi_171899876
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:37 schreef kniftyhooker het volgende:
Dan maakt het geen verschil toch?
Dezelfde pooier dezelfde truucjes zeg maar.
;)
Hopelijk kun je het nu loslaten tenzijer weer gezeik komt mbt salarisbetalingen...ook zo leuk.
Wel vakantiedagen uitbetalen en vakantiegeld niet...
Ja ik wacht nog op het salaris. Heb gelukkig alle inklokbriefjes bewaard. En dan ver uit hun buurt blijven. En dan heb je nog het lef om je zo te uiten in de lokale media.
pi_171906537
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:25 schreef escortmk2 het volgende:
Ik heb geen horeca ervaring en kan ook geen nuttig advies geven, maar heb dit topic uit interesse wel gelezen.

Nog even los van de vraag of je de werkgever kan/mag vertrouwen bij het verdelen van de fooi, lees ik ook dat dit niet mag. Maar het is toch niet onredelijk om bijvoorbeeld koks ook mee te laten delen in de fooienpot? Als ik ergens lekker gegeten heb en wat fooi geef, is dat wat mij betreft de verdienste van zowel de kok als het bedienend personeel.
Dat kan personeel ook onderling regelen, lijkt me. Verdeelsleutel op basis van gewerkte uren, verder gelijk.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_171928584
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:48 schreef Stompzinnig het volgende:
Ik zou gewoon op het drukste moment van de week komen (veel klanten die zien hoe waardeloos ze met (oud-)personeel omgaan en niet geholpen kunnen worden zolang ze met jou bezig zijn) en weigeren te vertrekken tot je een acceptabele toezegging hebt. Doen ze dat niet dan kom je gewoon weer terug. Geloof me maar, dat vnden ze niet leuk.
En fluiten naar je referentie
pi_171929152
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 10:25 schreef Bas_Verstappen het volgende:

[..]

En fluiten naar je referentie
Als je zover moet gaan om je fooi te krijgen kon je daar sowieso al naar fluiten :P
pi_171967074
Raad eens :D

Het salaris klopt niet.
pi_171969190
quote:
10s.gif Op maandag 26 juni 2017 16:51 schreef Yasmin23 het volgende:
Raad eens :D

Het salaris klopt niet.
Teveel gekregen?
Zie je nou wel dat de horeca een nette sector is.
  maandag 26 juni 2017 @ 19:27:55 #88
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_171970969
quote:
10s.gif Op maandag 26 juni 2017 16:51 schreef Yasmin23 het volgende:
Raad eens :D

Het salaris klopt niet.
Plaats een reactie op hun facebook pagina.
pi_171973003
quote:
10s.gif Op maandag 26 juni 2017 16:51 schreef Yasmin23 het volgende:
Raad eens :D

Het salaris klopt niet.
Wat klopt er niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_171974391
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:41 schreef baskick het volgende:

[..]

Wat klopt er niet?
34 uur te weinig. Ze zegt dat de uren bij haar niet bekend zijn...

Nu kan ik zeker al die briefjes gaan inscannen :')
pi_171974499
Gewoon de oven meenemen als borg.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_171974593
quote:
8s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:24 schreef ludovico het volgende:
Gewoon de oven meenemen als borg.
Als ik het kon tillen :p
pi_171974682
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:27 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Plaats een reactie op hun facebook pagina.
Ja daar ben ik niet zo van.
pi_171974750
Mooie case voor tim en kutmarije _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_171974824
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:31 schreef Geerd het volgende:
Mooie case voor tim en kutmarije _O_
Tis echt vreemd. Aan het einde van de dienst als je wordt uitgeklokt krijg je gewoon een printje uit hun systeem. Dus hoezo zou ze het nu dan niet hebben?
pi_171977352
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:33 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Tis echt vreemd. Aan het einde van de dienst als je wordt uitgeklokt krijg je gewoon een printje uit hun systeem. Dus hoezo zou ze het nu dan niet hebben?
Als jij die printjes hebt, is het toch een kwestie van even optellen (heb je gedaan) en loonvordering indienen? Zie https://www.fnv.nl/themas/salaris-loon/loonvoordering/ voor een voorbeeldbrief.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_171977487
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:49 schreef baskick het volgende:

[..]

Als jij die printjes hebt, is het toch een kwestie van even optellen (heb je gedaan) en loonvordering indienen? Zie https://www.fnv.nl/themas/salaris-loon/loonvoordering/ voor een voorbeeldbrief.
Heb het zojuist ingescand naar haar gemaild. Te stompzinnig dit allemaal. :P
pi_171977571
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Heb het zojuist ingescand naar haar gemaild. Te stompzinnig dit allemaal. :P
Succes er mee :D
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_171981611
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Heb het zojuist ingescand naar haar gemaild. Te stompzinnig dit allemaal. :P
Toch wel erbij vermeld dat je ook een correctie op de fooi verwacht naar het aantal gewerkte uren?
  dinsdag 27 juni 2017 @ 09:50:20 #100
333591 kniftyhooker
creatief tot op het bot
pi_171983168
Heeeeyyy hoe kan dat... Ik had dit al een beetje veewacht...

Succes!!
pi_171984113
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 07:18 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

Toch wel erbij vermeld dat je ook een correctie op de fooi verwacht naar het aantal gewerkte uren?
Ja :p
pi_171991200
Jezus wat een gedoe allemaal!

Smerige mensen die eigenaren.

Die moet je met de harde hand aanpakken en eisen waar je recht op hebt zoals al eerder is aangegeven.

Bij de e-mail met de gescande klokbriefjes even hartelijk vermelden dat de fooien tip ook bizar weinig was ten opzichte van andere keren en je er toch over nadenkt om er werk van te gaan maken en hier heel ver voor te willen gaan :).

moet je eens opletten hoe snel ze vragen of je langskomt en ze je een envelop toestoppen!

je laat je eigen toch niet zo te kijken zetten en afgeschepen terwijl je er verdommes hard voor hebt gewerkt met al die andere.
pi_172009626
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 15:59 schreef handik het volgende:
Jezus wat een gedoe allemaal!

Smerige mensen die eigenaren.

Die moet je met de harde hand aanpakken en eisen waar je recht op hebt zoals al eerder is aangegeven.

Bij de e-mail met de gescande klokbriefjes even hartelijk vermelden dat de fooien tip ook bizar weinig was ten opzichte van andere keren en je er toch over nadenkt om er werk van te gaan maken en hier heel ver voor te willen gaan :).

moet je eens opletten hoe snel ze vragen of je langskomt en ze je een envelop toestoppen!

je laat je eigen toch niet zo te kijken zetten en afgeschepen terwijl je er verdommes hard voor hebt gewerkt met al die andere.
Ze zegt nu dat mijn briefjes kloppen. Joh :')

Ze vraagt of ik het nu uitbetaald wil krijgen? Er gaat de helft af vanwege het belastingstelsel. Maar dit wordt gecorrigeerd toch volgend jaar als blijkt dat ik nu teveel heb betaald?

Of is het beter om het de volgende periode uit te laten betalen?

En omdat ik 2 keer niet aan die 2 procent ben gekomen die ik moet afstaan heeft ze de fooi daarmee verrekend. }:|
Wat wel minder is. Soms krijg je gewoon geen fooi.
  woensdag 28 juni 2017 @ 09:34:41 #104
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_172009805
Op een drukke vrijdagavond naar binnen gaan en een scène maken.
pi_172010343
Mja dat van die fooi is wel beetje zuur natuurlijk. Ook al krijg ik het niet er voor betalen zal moeten.

Maar wat zal ik doen met het salaris? Want werk nu ook fulltime. Dan gaat er toch nog steeds veel belasting af volgende periode toch?
  woensdag 28 juni 2017 @ 10:01:39 #106
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_172010385
maakt op het einde van de rit geen zak uit. Gewoon nu laten uitbetalen, ben je helemaal van die toko af.
pi_172010439
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:01 schreef mrPanerai het volgende:
maakt op het einde van de rit geen zak uit. Gewoon nu laten uitbetalen, ben je helemaal van die toko af.
Ja dan zal ik dat wel aangeven ja.
  woensdag 28 juni 2017 @ 10:18:13 #108
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_172010709
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:26 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

En omdat ik 2 keer niet aan die 2 procent ben gekomen die ik moet afstaan heeft ze de fooi daarmee verrekend. }:|
Wat wel minder is. Soms krijg je gewoon geen fooi.
Leg dit eens uit aub.
pi_172010757
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:18 schreef mime_negert het volgende:

[..]

Leg dit eens uit aub.
Je moet 2 procent van je omzet afstaan van je fooi. Dit gaat naar de runners etc.
pi_172011499
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:20 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Je moet 2 procent van je omzet afstaan van je fooi. Dit gaat naar de runners etc.
Serieus? Dat klinkt alsof je moet betalen om er überhaupt te mogen werken. Wat belachelijk.

Overigens, dikke kans dat de eigenaar ook een aantal centen in eigen zak steekt.
pi_172011609
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:51 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Serieus? Dat klinkt alsof je moet betalen om er überhaupt te mogen werken. Wat belachelijk.

Overigens, dikke kans dat de eigenaar ook een aantal centen in eigen zak steekt.
Daar twijfel ik niet aan :P

Opzich is het niet vreemd dat je van de fooi een deel afstaat voor de runners etc. Want zij rekenen niet af natuurlijk. Maar hier is het van de omzet. En die loopt natuurlijk niet altijd gelijk met de fooi die je krijgt. Dus het zou netjes zijn als ze het per dag bekijken.

Nu sta ik dus sowieso geld af aan runners ook al krijg ik zelfs niets nee.
pi_172011631
Waar ik nu werk is het 1.5 procent. Maar daar bekijken ze het per dag en als een grote rekening geen fooi geeft houden ze daar geen 1.5 procent van in.
pi_172013422
Ik vind 2 of 1,5 procent eigenlijk niet zoveel. Bij ons ging vroeger alles in de pot en werd gewoon verdeeld over iedereen, naar rato van het aantal uren dat je gewerkt had. Dan hield je geen 98% over van wat je aan fooi kreeg ;-) Vond ik ook niet zo erg, want jij bent het gezicht maar niet de enige die aan de ervaring gewerkt heeft.

Wel heel kut dat ze zo moeilijk doet. Wat al gezegd is, ze doen dit vaker en komen er waarschijnlijk meestal mee weg.

Edit: of bedoel je iets anders? Ik begrijp het systeem niet helemaal.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_172013552
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:10 schreef LastRequest het volgende:
Ik vind 2 of 1,5 procent eigenlijk niet zoveel. Bij ons ging vroeger alles in de pot en werd gewoon verdeeld over iedereen, naar rato van het aantal uren dat je gewerkt had. Dan hield je geen 98% over van wat je aan fooi kreeg ;-) Vond ik ook niet zo erg, want jij bent het gezicht maar niet de enige die aan de ervaring gewerkt heeft.

Wel heel kut dat ze zo moeilijk doet. Wat al gezegd is, ze doen dit vaker en komen er waarschijnlijk meestal mee weg.

Edit: of bedoel je iets anders? Ik begrijp het systeem niet helemaal.
Alles eerlijk verdelen naar het aantal uren ongeacht je taak is ook prima. Maar je fooi loopt niet gelijk met de omzet. Als je een tafel hebt van 700 euro en die geeft geen fooi dan ben je het haasje :p
pi_172013820
Ah, ik heb nooit gehad dat je omzet meetelde, alleen de daadwerkelijke fooi. Wat een gedoe. Al zit er ergens ook wel wat logica in. Jammer dat het nu zo'n uitwerking heeft!
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_172014299
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:25 schreef LastRequest het volgende:
Ah, ik heb nooit gehad dat je omzet meetelde, alleen de daadwerkelijke fooi. Wat een gedoe. Al zit er ergens ook wel wat logica in. Jammer dat het nu zo'n uitwerking heeft!
Ja het heeft voor en nadelen :P Het kan echt goed uitpakken of heel erg slecht. En niet te vergeten als er een tafel van doorgaat zonder te betalen dat ik die mag afrekenen..
pi_172017712
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:26 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ze zegt nu dat mijn briefjes kloppen. Joh :')

Ze vraagt of ik het nu uitbetaald wil krijgen? Er gaat de helft af vanwege het belastingstelsel. Maar dit wordt gecorrigeerd toch volgend jaar als blijkt dat ik nu teveel heb betaald?

Of is het beter om het de volgende periode uit te laten betalen?

En omdat ik 2 keer niet aan die 2 procent ben gekomen die ik moet afstaan heeft ze de fooi daarmee verrekend. }:|
Wat wel minder is. Soms krijg je gewoon geen fooi.
Maakt niet uit wanneer je het laat uitbetalen, bij de aangifte inkomstenbelasting word er rechtgetrokken wat je eventueel teveel betaald hebt!
  maandag 3 juli 2017 @ 18:18:01 #118
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_172144580
Oke. Resterende uren zijn betaald. Staat onder overuren. Nu is er geen vakantiegeld over betaald. Staat ook niet als reserve. Dit hoort toch ook gewoon bij die overuren?
pi_172145251
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 18:18 schreef Yasmin23 het volgende:
Oke. Resterende uren zijn betaald. Staat onder overuren. Nu is er geen vakantiegeld over betaald. Staat ook niet als reserve. Dit hoort toch ook gewoon bij die overuren?
Nee, vakantiegeld gaat over het basisloon.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  maandag 3 juli 2017 @ 18:51:33 #120
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_172145265
quote:
1s.gif Op maandag 3 juli 2017 18:50 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Nee, vakantiegeld gaat over het basisloon.
Ook met een nul uren contract?
pi_172145319
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 18:51 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ook met een nul uren contract?
Meestal wordt vakantiegeld met 0 uren contract maandelijks uitgekeerd. Dus zou je op je oude loonstroken moeten kijken of het toen ook gereserveerd wordt.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  maandag 3 juli 2017 @ 18:56:34 #122
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_172145334
quote:
1s.gif Op maandag 3 juli 2017 18:55 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Meestal wordt vakantiegeld met 0 uren contract maandelijks uitgekeerd. Dus zou je op je oude loonstroken moeten kijken of het toen ook gereserveerd wordt.
Staat niks bij. Niet uitbetaald en ook niet bij opgebouwde reserves of saldo. Alleen uurloon is uitbetaald onder overuren.

De voorgaande keren is het idd gelijk uitbetaald.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')