abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171850511
Originele OP van Loeki1:

Ik kreeg een brief dat er een slimme meter wordt aangelegd, of de datum goed was e.d. Maar niets over dat het een vrijwillige keuze is.

Hij is nu geinstalleerd en nu hoor ik allerlei verhalen van torenhoge kosten. Daar heb ik vroeger veel over gehoord, maar je denkt dat dat nu wel eens voorbij is. Blijkt dus niet zo te zijn.
Slimme meter, slim voor de energieleverancier maar niet voor de consument dus.

Deel 1: K&W / Slimme meter, wel of niet doen?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171850697
Als de oude meters te weinig zouden aangeven, kun je toch net zo goed stellen dat alle nieuwe meters te veel aangeven?
pi_171850708
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 05:37 schreef Loekie1 het volgende:
Als de oude meters te weinig zouden aangeven, kun je toch net zo goed stellen dat alle nieuwe meters te veel aangeven?
Door het ontwerp van sommige "slimme" meters gaan zij niet goed om met b.v. led lampen en vooral de dimmers daarvan (blindstroom, blindvermogen, power factor). Daar geven zij veel te veel aan. Waarom er meerdere ontwerpen goedgekeurd zijn is een raadsel omdat er in principe slechts 1 goed ontwerp is. Interessant technisch verhaal met een politiek tintje. Als je zo'n ding geïnstalleerd dreigt te krijgen de "zwarte lijst" bij de hand houden. Als ie daarop voorkomt in ieder geval weigeren.

Het is overigens niet waar dat draaischijfmeters per definitie te weinig aangeven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 22-06-2017 05:51:18 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171850711
Het verhaal is simpel, wie heeft er voordeel?
pi_171850716
quote:
3s.gif Op donderdag 22 juni 2017 05:46 schreef Stien_Struis het volgende:
Het verhaal is simpel, wie heeft er voordeel?
Niet de consument. Zoveel is zeker.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171850722
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 05:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Niet de consument. Zoveel is zeker.
Daarom houd ik gewoon de oude, die doet het goed.
pi_171850725
Het heeft ook wel wat die schijf zien draaien.
pi_171850801
quote:
6s.gif Op donderdag 22 juni 2017 05:51 schreef Stien_Struis het volgende:
Het heeft ook wel wat die schijf zien draaien.
Ik heb er nu al heimwee naar. Een laatste stukje nostalgie wat zich bevond in mijn meterkast, die nu de naam meterkast niet meer verdient, het is een digitaal hok geworden.
Was het niet zo dat de schijf een beetje lawaai maakte bij het draaien? (Zucht.)
pi_171850823
Sowieso een rare policy wat betreft de klachtenprocedure. Eigenlijk zou zo'n meter periodiek gekalibreerd moeten worden. Het is nu zo dat je bij een vermoeden een test kunt aanvragen, waarbij je een zak geld moet betalen die je alleen terugkrijgt als je klacht gegrond is.
Maar als de meter niet om kan gaan met rare spanningspieken, condensatoren of spoelen ben je gewoon standaard de lul. Als ze die meter controleren gaat dat gewoon met een standaard weerstand en een schone netaansluiting. Je zou bijna denken dat er sjoemelsoftware in zit.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_171850829
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 06:34 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik heb er nu al heimwee naar. Een laatste stukje nostalgie wat zich bevond in mijn meterkast, die nu de naam meterkast niet meer verdient, het is een digitaal hok geworden.
Was het niet zo dat de schijf een beetje lawaai maakte bij het draaien? (Zucht.)
Ik ga het zo lang mogelijk tegenhouden.
pi_171850841
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 06:36 schreef Ridocar het volgende:
Je zou bijna denken dat er sjoemelsoftware in zit.
Sjoemelsoftware, daar moeten we het mee doen anno 2017. Staat het woord al in de Van Dale?
pi_171850853
quote:
2s.gif Op donderdag 22 juni 2017 06:36 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Ik ga het zo lang mogelijk tegenhouden.
En hij ging zo lekker traag, zodat je het idee had dat het echt niet hard ging met de energie. Dat gaf rust. Nu weet je het niet, dat digitale barrel geeft out of the blue een getal aan en je hebt geen idee hoe dat tot stand komt.
pi_171850866
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 06:41 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En hij ging zo lekker traag, zodat je het idee had dat het echt niet hard ging met de energie. Dat gaf rust. Nu weet je het niet, dat digitale barrel geeft out of the blue een getal aan en je hebt geen idee hoe dat tot stand komt.
Ik vertrouw dat ding.
pi_171851487
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 06:36 schreef Ridocar het volgende:
Maar als de meter niet om kan gaan met rare spanningspieken, condensatoren of spoelen ben je gewoon standaard de lul.
Je kunt opzoeken volgens welk principe de meter werkt. Er is er maar 1 goed. Ik vermoed dat daar nog wel eens een "zaak" van komt. Er zijn dus meters in omloop die wegens hun ontwerp niet geschikt zijn voor hun schone taak. Die hadden nooit goedgekeurd mogen worden.

De Consumentenbond noemt het 'absurd' dat Liander het probleem bij gebruikers neerlegt. 'Je kunt van een leek niet verwachten dat die aantoont dat er iets mis is', aldus een woordvoerster. 'Men moet actief op zoek naar meters die niet deugen en kijken hoe je eventueel gaat compenseren.'

http://www.volkskrant.nl/(...)etrouwbaar~a4469841/

[ Bericht 24% gewijzigd door Bart2002 op 22-06-2017 08:08:08 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 22 juni 2017 @ 10:03:29 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171853309
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 08:00 schreef Bart2002 het volgende:
Je kunt opzoeken volgens welk principe de meter werkt. Er is er maar 1 goed.
Je kan ook gewoon dit lijstje erbij pakken.
Dan zie je ook dat het allemaal oudere meters zijn.
Tot nooit .......
pi_171854618
Niet doen.

- Oude meters meten alleen het werkelijk vermogen (W) en niet het blindvermogen Q. Als ze dit wel met en kan het schijnbaar vermogen in rekening worden gebracht. En dat is natuurlijk duurder. Geen idee hoeveel ze daar al exact mee zijn.
- Energie afsluiten of afstand is al mogelijk. Dus als je een keer niet betaald, door wat voor reden dan ook kunnen ze je zo afsluiten. Tenminste dat was in België. En dan kon je een prepaid energie kaart halen.
- ze halen enorm veel data uit zo'n slimme energie meter. Ze kunnen zo zien wanneer je dus thuis bent en wat je gemiddeld aan het doen bent. Was draaien etc. etc.
- Op de lange termijn gaat een energie maatschappij bepalen wanneer jij mag wassen drogen etc. Dit om de pieken uit het energieverbruik te halen (peakshaving) . Vaak is er nu een enorme piek rond 5 a 6 uur smiddags. Hier moet extra MWh worden aangekocht op de energie markt. Dat is extreem duur. Tussen 10-16 uur is de vraag naar energie laag. Zo laag dat men niet weet wat ze er mee aan moeten. Tevens staan alle zonnepanelen installaties ook volop te produceren. Die energie moet dan verkocht worden met groot verlies. Ze willen op een gegeven moment met een base load aan energie iedereen bedienen zonder dat er pieken zijn. Zo kan het op de lange termijn zijn dat groep A van 10-11 wast en groep B van 11-12. Dit zal dan geheel automatisch gaan natuurlijk. Zolang ze de energie nog niet goed kunnen opslaan zit dit eraan te komen. Die slimme meters zijn pas het begin van een energie revolutie die nog gaat plaatsvinden.

Opzich een heel interessant onderwerp. Google ook eens op virtual powerplants. De Tesla batterij die energiemaatschappijen verkopen is een hele slimme zet van die gasten. Maar dat terzijde
  donderdag 22 juni 2017 @ 11:35:16 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171855094
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:08 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Niet doen.

- Oude meters meten alleen het werkelijk vermogen (W) en niet het blindvermogen Q. Als ze dit wel met en kan het schijnbaar vermogen in rekening worden gebracht. En dat is natuurlijk duurder. Geen idee hoeveel ze daar al exact mee zijn.

Grappig, bij mij geeft de analogie meter net zo'n hoog verbruik aan als mijn slimme. Ik heb ooit eens mijn blinde vermogen gemeten (daar zijn gewoon meters voor) en mijn digitale meter zou volgens jou zo'n 10% hoger moeten liggen.

Heb je een link met deze informatie?
quote:
- Energie afsluiten of afstand is al mogelijk. Dus als je een keer niet betaald, door wat voor reden dan ook kunnen ze je zo afsluiten. Tenminste dat was in België. En dan kon je een prepaid energie kaart halen.
Dus ik hoef niet meer mee te betalen aan de stroom die betaalweigeraars afnemen? Want uiteindelijk wordt dat afgerekend op de betalende klanten. Klinkt goed....
quote:
- ze halen enorm veel data uit zo'n slimme energie meter. Ze kunnen zo zien wanneer je dus thuis bent en wat je gemiddeld aan het doen bent. Was draaien etc. etc.
In een eerder draadje vind je hier meer info over. Deze spookverhalen zijn gisteren al ontkracht.
quote:
- Op de lange termijn gaat een energie maatschappij bepalen wanneer jij mag wassen drogen etc. Dit om de pieken uit het energieverbruik te halen (peakshaving) . Vaak is er nu een enorme piek rond 5 a 6 uur smiddags. Hier moet extra MWh worden aangekocht op de energie markt. Dat is extreem duur. Tussen 10-16 uur is de vraag naar energie laag. Zo laag dat men niet weet wat ze er mee aan moeten. Tevens staan alle zonnepanelen installaties ook volop te produceren. Die energie moet dan verkocht worden met groot verlies. Ze willen op een gegeven moment met een base load aan energie iedereen bedienen zonder dat er pieken zijn. Zo kan het op de lange termijn zijn dat groep A van 10-11 wast en groep B van 11-12. Dit zal dan geheel automatisch gaan natuurlijk. Zolang ze de energie nog niet goed kunnen opslaan zit dit eraan te komen. Die slimme meters zijn pas het begin van een energie revolutie die nog gaat plaatsvinden.
Dat kan je nu al als je bij bepaalde maatschappijen je energie inkoopt. Je betaald dan de hele dag door verschillende tarieven en je kan dus op de goedekope momenten wassen. Spaart inderdaad geld uit, maar dat zouden we inderdaad niet moeten willen zeg.
Tot nooit .......
  donderdag 22 juni 2017 @ 11:41:46 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171855198
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:08 schreef ArnoldG0342 het volgende:
ze halen enorm veel data uit zo'n slimme energie meter.
Hier, lees dit document effe goed door. Daar staat exact in wat er voor data uit je slimme meter komt.
Tot nooit .......
pi_171857420
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Hier, lees dit document effe goed door. Daar staat exact in wat er voor data uit je slimme meter komt.
Ja, de belastingdienst en gemeenten vragen ook nooit meer gegevens op dan strikt noodzakelijk is uit Suwinet.

Er zijn radiouitzendingen geweest die deze superbetrouwbare overheidsinstanties tegen het licht hebben gehouden en concludeerden dat er niet zo frisse praktijken werden bedreven.

Wat denk je dat een commercieel bedrijf doet met beschikbare realtime data dat eigenlijk niet mag worden ingezien?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 22 juni 2017 @ 13:45:55 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171857507
quote:
10s.gif Op donderdag 22 juni 2017 13:41 schreef Ridocar het volgende:
Wat denk je dat een commercieel bedrijf doet met beschikbare realtime data dat eigenlijk niet mag worden ingezien?
Ze hebben de realtime data niet eens, maar dat terzij.

Als jij stelt dat deze data toch wordt uitgelezen/opgeslagen en bewerkt dan zeg je eigenlijk dat de netbeheerder iets doet dat illegaal is. Ik vind dat nogal een stelling en ben benieuwd naar je onderbouwing. Heb je er mogelijk bewijs van?
Tot nooit .......
pi_171857583
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 13:45 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ze hebben de realtime data niet eens, maar dat terzij.

Als jij stelt dat deze data toch wordt uitgelezen/opgeslagen en bewerkt dan zeg je eigenlijk dat de netbeheerder iets doet dat illegaal is. Ik vind dat nogal een stelling en ben benieuwd naar je onderbouwing. Heb je er mogelijk bewijs van?
Okee, semi-realtime dan. Er moet eerst een request komen voor er data wordt teruggegeven.
Ik zeg niet dat netbeheerders dit doen. Ik vind het alleen nogal naïef om te denken dat bedrijven zich precies houden aan de wetjes en regeltjes.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 22 juni 2017 @ 14:37:25 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171858628
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 13:49 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Okee, semi-realtime dan. Er moet eerst een request komen voor er data wordt teruggegeven.
Ik zeg niet dat netbeheerders dit doen. Ik vind het alleen nogal naïef om te denken dat bedrijven zich precies houden aan de wetjes en regeltjes.
Nee, niet eens semi-realtime. Standaard staat dat ding ingesteld op de huidige meterstand. Verder mag er maar eens per twee maanden een bevraging gedaan worden, tenzij anders afgesproken.

Verder is via de P1 poort zichtbaar welke data er klaar staat om te verzenden. Iemand die een beetje technisch is kan dus zien wat er wordt verstuurd en dat is gewoon de HUIDIGE stand (eens per twee manden).

De laatste bevraging is zichtbaar op de meter. Stiekum vaker bevragen is dus zichtbaar.
Als zou een netbeheerder het dus willen, het kan niet eens onopgemerkt.

Ik kan heel veel redenen bedenken waarom ik zo'n meter niet zou willen hebben, maar het privacy-deel hoort daar in elk geval niet bij.
Tot nooit .......
pi_171866718
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 14:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik kan heel veel redenen bedenken waarom ik zo'n meter niet zou willen hebben, maar het privacy-deel hoort daar in elk geval niet bij.
De moeite die jij erin steekt om ons van het idee af te helpen dat er mogelijk meer wordt gedaan met de data dan is afgesproken... Ik zou bijna denken dat je voor een energiemaatschappij werkt.

Het is heel simpel. Niemand kan ons garanderen dat datamisbruik nu, of in de toekomst gaat gebeuren. Je sluit je meter aan op een simkaart, dus je bent kwestbaarder dan daarvoor.

Overigens hebben ze toen mijn meter werd vervangen, de oude meterstand van afstand erop gezet. Dat vind ik dus helemaal een vervelend idee want dat maakt alles vloeibaar.
  Moderator donderdag 22 juni 2017 @ 20:14:56 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  donderdag 22 juni 2017 @ 20:17:00 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171868586
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:17 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

De moeite die jij erin steekt om ons van het idee af te helpen dat er mogelijk meer wordt gedaan met de data dan is afgesproken... Ik zou bijna denken dat je voor een energiemaatschappij werkt.
Heb je al eens gekeken hoeveel moeite andere partijen hebben gedaan om dat ding onderuit te halen. Niemand is het de afgelopen 10 jaar gelukt om er data uit te halen die er in uit gehaald had mogen worden.

ik heb geen banden met energiemaatschappijen. Maar ik besef wel dat we in de toekomst op een andere manier van energie-kopen, gebruiken en opwekken gaan en dat een slimme meter daar bij hoort.
quote:
Het is heel simpel. Niemand kan ons garanderen dat datamisbruik nu, of in de toekomst gaat gebeuren. Je sluit je meter aan op een simkaart, dus je bent kwestbaarder dan daarvoor.
[quote]Je mobiele telefoon is ook een stuk kwetsbaarder dan flessepost en daar hoor ik je niet over. Daar is het nodige datamisbruik al wel op bewezen en daar wordt het als de normaalste zaak gezien. Moet je die telefoon ook weggooien.
Overigens hebben ze toen mijn meter werd vervangen, de oude meterstand van afstand erop gezet. Dat vind ik dus helemaal een vervelend idee want dat maakt alles vloeibaar.
[/quote]
Dat zijn incidentele technische aktiviteiten. Dat mogen ze en dat kunnen ze, staat gewoon beschreven in de protocollen. Wel zo handig lijkt me. Als je meter kapot gaat hoeven ze alleen maar de beginwaarde in de nieuwe meter te plaatsen in plaats allerlei administraties aanpassen.
Tot nooit .......
pi_171868726
Is het zo moeilijk om toe te geven dat er risico's zitten aan het feit dat een energiemaatschappij jouw verbruik kan inzien?
  donderdag 22 juni 2017 @ 20:34:09 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171869072
ik snap dat risico's kunnen zijn, maar ik probeer de indianen verhalen te scheiden van de feiten.

volgens velen is het veiliger om een publieke webcam in de kamer van je tienerdochter te plaatsen dan een slimme meter te nemen. dat soort verhalen, daar pas ik voor.
Tot nooit .......
pi_171870735
Ik zal dat maar opvatten als een ja. :)
  donderdag 22 juni 2017 @ 22:10:13 #29
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171872364
ok knuppel je vroeg erom.
hier mijn kwartiercijfers van vanmiddag.

15:00 2876.231
15:15 2876.261
15:30 2876.290
15:45 2876.301

Dit is alle informatie die een energiemaatschappij, na toestemming, uit de meter kan krijgen. Ze krijgen deze informatie vannacht. Niks meer, niks minder want meer zit er gewoonweg niet in.

Vertel jij mij nu eens wat ze met deze informatie kunnen doen.

het verouderde informatie, immers het is van vanmiddag. ik heb eventueel ook nog een pincode van mijn oude bankpas. Wil je die ook hebben?

[ Bericht 0% gewijzigd door Speekselklier op 22-06-2017 22:40:38 ]
Tot nooit .......
pi_171876860
Daar is een hoop uit te halen natuurlijk. Ze kunnen hieruit wellicht afleiden op welke momenten van de dag jij thuis bent (dus patronen herknnen), ook kunnen ze bijvoorbeeld afleiden of je op vakantie bent. Informatie die misschien niet echt heel gevaarlijk is in de handen van een energiemaatschappij, maar mocht de informatie uitlekken en in de handen van criminelen vallen dan maak je het ze bijvoorbeeld in een keer een stuk makkelijker om te bepalen waar ze wanneer het beste kunnen inbreken. Ben jij op vakantie? Mooi! Dan kunnen wij ongestoord huishouden in jouw huishouden.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_171877041
Het gevaar van grootschalig data verzamelen is "function creep". Dat gaat om mogelijkheden die wij nu nog niet voorzien. De data van de meters is 1 dataset en is in principe "onschuldig". Maar datahonger stopt niet bij 1 dataset. Pas door de dataset aan andere datasets te koppelen wordt het "interessant". Dat is waar het "big data" gebeuren om te doen is.

We kunnen het dus hebben over dit geval maar hebben nog geen vermoeden van het grote plaatje. Dat deze specifieke dataset gecombineerd gaat worden met andere databanken is zeker en zo gaat er weer een stukje privacy door het putje.

https://www.bof.nl/2012/1(...)agelijkse-realiteit/
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 07:46:08 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171877120
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 05:50 schreef nightsleeper het volgende:
Daar is een hoop uit te halen natuurlijk. Ze kunnen hieruit wellicht afleiden op welke momenten van de dag jij thuis bent (dus patronen herknnen), ook kunnen ze bijvoorbeeld afleiden of je op vakantie bent. Informatie die misschien niet echt heel gevaarlijk is in de handen van een energiemaatschappij, maar mocht de informatie uitlekken en in de handen van criminelen vallen dan maak je het ze bijvoorbeeld in een keer een stuk makkelijker om te bepalen waar ze wanneer het beste kunnen inbreken. Ben jij op vakantie? Mooi! Dan kunnen wij ongestoord huishouden in jouw huishouden.
Ok, maar of ik thuis ben zie je ook door langs mijn huis te lopen.

Toch nog even kijken wat ze er voor moeten doen om daar via de slimme meter achter te komen.

De netbeheerfder kan/mag deze data er alleen uithalen met toestemming van de klant. Zonder toestemming mogen ze slecht 6x per jaar de huidige stand pakken.
De netbeheerder pleegt dus een economisch delict als ze dit wel zouden doen. En als ze het op grotere schaal doen is het gewoon een misdaad.

De netbeheerder moet aan de klant bevestigen dat hij deze data uit de meter haalt.

De data wordt maar 10 dagen in de meter bewaard.
Na een eenmalige bevraging heb je dus slechts 10 dagen historische data en dat eigenlijk te weinig om een daadwerkelijk patroon te vinden.

Op de meter is te zien dat deze data is opgehaald.
Als je al bovenstaande heb gedaan, de netbeheerder hebt gehack, brief hebt tegengehouden, 10 dagen data hebt geanalyseerd ben je ondekt.

Denk je werkelijk dat er iemand zo veel moeite gaat doen om jouw patroon te herkennen?
En dan nog is de vraag of het herkende patroon correct is. Mijn warmtepomp en wasmachine zijn geprogrammeerd, dus die verstoren het patroon. Verder ligt er nog een zonnepaneel op het dak die het verbruik ook nog eens afhankelijk maken van de opbrengst. Moet je allemaal meenemen in de patroonherkenning he

Of zullen ze gewoon bij google onbreken om te kijken naar je locatiebepaling op je telefoon?
Dat wordt live opgeslagen, geven mensen ook gewoon toestemming voor. Dan weet ik niet alleen of je thuis bent maar weer ik ook nog eens waar je dan wel bent. Weet je dat het voor een website tegenwoordig heel simpel is om je huidige locatie te bevragen?
Tot nooit .......
  vrijdag 23 juni 2017 @ 07:49:16 #33
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171877136
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 07:25 schreef Bart2002 het volgende:
Het gevaar van grootschalig data verzamelen is "function creep". Dat gaat om mogelijkheden die wij nu nog niet voorzien. De data van de meters is 1 dataset en is in principe "onschuldig". Maar datahonger stopt niet bij 1 dataset. Pas door de dataset aan andere datasets te koppelen wordt het "interessant". Dat is waar het "big data" gebeuren om te doen is.

We kunnen het dus hebben over dit geval maar hebben nog geen vermoeden van het grote plaatje. Dat deze specifieke dataset gecombineerd gaat worden met andere databanken is zeker en zo gaat er weer een stukje privacy door het putje.

https://www.bof.nl/2012/1(...)agelijkse-realiteit/
Dat klopt. Daar schuilt ook het gevaar dat ik heb toegegeven. Maar, ik blijf herhalen, de kwartier data heeft de netbeheerder niet zo maar. Hij heeft slechts 6 getallen per jaar. Alles wat er meer uit wordt gehaald mag niet zonder toestemming en is een economosch delict.

En nog pijnlijker, dat is zichtbaar voor de gebruiker van de meter en wordt dus snel ondekt.
Tot nooit .......
  vrijdag 23 juni 2017 @ 07:57:28 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171877180
Check dit even dat is 10 regels javascript en kan dus op elke website draaien. 9 van de 10 eigenaren van een mobiel hebben deze funvctie aanstaan en laten dus op elke website hun huidige locatue achter.
Tot nooit .......
pi_171877777
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 07:46 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ok, maar of ik thuis ben zie je ook door langs mijn huis te lopen.
Natuurlijk, maar als je dat elke dag in een bepaalde wijk doet gaat dat opvallen natuurlijk. Bovendien kost het ook nog eens veel tijd voor een inbreker. Het is veel veiliger en sneller om dat vanaf een laptop te doen.
quote:
Toch nog even kijken wat ze er voor moeten doen om daar via de slimme meter achter te komen.

De netbeheerfder kan/mag deze data er alleen uithalen met toestemming van de klant. Zonder toestemming mogen ze slecht 6x per jaar de huidige stand pakken.
De netbeheerder pleegt dus een economisch delict als ze dit wel zouden doen. En als ze het op grotere schaal doen is het gewoon een misdaad.

De netbeheerder moet aan de klant bevestigen dat hij deze data uit de meter haalt.
Dat ze het niet mogen zonder toestemming zal best, ze _kunnen_ het wel. Als een netbeheerder dus gehackt wordt kan al die data dus gewoon opgevraagd worden. Hoeveel vertrouwen heb jij in de beveiliging van zo'n bedrijf?
quote:
De data wordt maar 10 dagen in de meter bewaard.
Na een eenmalige bevraging heb je dus slechts 10 dagen historische data en dat eigenlijk te weinig om een daadwerkelijk patroon te vinden.

Op de meter is te zien dat deze data is opgehaald.
Als je al bovenstaande heb gedaan, de netbeheerder hebt gehack, brief hebt tegengehouden, 10 dagen data hebt geanalyseerd ben je ondekt.
Welke brief heb jij het over? Het is allemaal digitaal! Die brief is iets wat de netbeheerder in normale gevallen zou moeten doen. Worden ze gehackt dan is die data direct beschikbaar, zonder brief.
quote:
Denk je werkelijk dat er iemand zo veel moeite gaat doen om jouw patroon te herkennen?
En dan nog is de vraag of het herkende patroon correct is. Mijn warmtepomp en wasmachine zijn geprogrammeerd, dus die verstoren het patroon. Verder ligt er nog een zonnepaneel op het dak die het verbruik ook nog eens afhankelijk maken van de opbrengst. Moet je allemaal meenemen in de patroonherkenning he
Leuk dat het voor jouw specifieke geval niet werkt. Dat is helemaal niet relevant. Als het 80% betrouwbaar is is dat al een enorme winst voor een inbreker. Die heeft dan gewoon een lijstje huizen die moet worden gecheckt. Valt al veel minder op dan iemand die schijnbaar doelloos door een wijk loopt alle huizen te checken.
quote:
Of zullen ze gewoon bij google onbreken om te kijken naar je locatiebepaling op je telefoon?
Dat wordt live opgeslagen, geven mensen ook gewoon toestemming voor. Dan weet ik niet alleen of je thuis bent maar weer ik ook nog eens waar je dan wel bent. Weet je dat het voor een website tegenwoordig heel simpel is om je huidige locatie te bevragen?
Daar kiezen veel mensen inderdaad voor. Ik heb dat allemaal uitstaan overigens. Bij websites wordt er altijd eerst gevraagd of ze mijn locatie mogen hebben. Meestal is het antwoord dan 'nee' omdat er geen goede reden voor is.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 09:33:13 #36
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171878454
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 09:02 schreef nightsleeper het volgende:
Natuurlijk, maar als je dat elke dag in een bepaalde wijk doet gaat dat opvallen natuurlijk. Bovendien kost het ook nog eens veel tijd voor een inbreker. Het is veel veiliger en sneller om dat vanaf een laptop te doen.

99% van de inbrekers is een driesterren slot al te veel werk omdat ze binnen 3 minuten binnen willen zijn. En nu ga je roepen dat ze de netbeheerder gaan hacken.. Wees realistisch.
quote:
Dat ze het niet mogen zonder toestemming zal best, ze _kunnen_ het wel. Als een netbeheerder dus gehackt wordt kan al die data dus gewoon opgevraagd worden. Hoeveel vertrouwen heb jij in de beveiliging van zo'n bedrijf?

Als jij geen toestemming geeft dan is die data niet bij de netbeheerder, er is daar geen database met die informatie. Die data moeten ze dan eerst nog uit de meters zien te krijgen. En dat gaat bij de netbeheerder een beetje opvallen als de logging ineens aangeeft dat er 2 miljoen meters worden uitgelezen in plaats van 30.000.

Ik heb best wel het vertrouwen in de beveiliging van het bedrijf en dat als een database groeit van 30000 records naar 2 miljoen records dat ze dat snel zullen ontdekken.

De database met kwartierwaarden is dan in een klap gegroeit van 12 miljoen naar 800 miljoen records. Zelfs de helpdeskmedewerker zal gaan klagen over het trage systeem.

Als ze het niet dezelfde week ontdekken dan heeft de hacker een database waar hij met heel veel moeite een onbetrouwbaar patroon van de afgelopen 10 dagen uit kan halen.

quote:
Leuk dat het voor jouw specifieke geval niet werkt. Dat is helemaal niet relevant. Als het 80% betrouwbaar is is dat al een enorme winst voor een inbreker. Die heeft dan gewoon een lijstje huizen die moet worden gecheckt. Valt al veel minder op dan iemand die schijnbaar doelloos door een wijk loopt alle huizen te checken.
Want als er bij jouw 50 watt meer wordt verbruikt in een kwartier dan ben je thuis. Bij jouw slaat nooit de koelkast aan, jij hebt geen cv-pomp. Jij vergeet nooit het badkamer licht uit te doen. Bij jou gaat er nooit een bewegingsschakelaar aan als er een dooie mus voorbij vliegt?

Jou leefpatroon is net zo lastig te herkennen dan het mijne hoor. Als om 23u je verbruik omlaag gaat dan is dat of omdat je naar bed gaat, of omdat je naar je nachtdienst gaat. (of jij gaat naar je werk en je vrouw naar bed)

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 23-06-2017 09:58:26 ]
Tot nooit .......
pi_171880655
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 22:10 schreef Speekselklier het volgende:
ok knuppel je vroeg erom.
hier mijn kwartiercijfers van vanmiddag.
[...]
Ik vroeg nergens om.
Het gaat er niet om hoe het nu afgedekt is, het gaat erom dat het KAN. Ze kunnen in de toekomst je data verzamelen, en bijv. passende reclame gaan sturen. Is uw huis goed geisoleerd? Is uw wasmachine aan vervanging toe?

Er wordt wel weer een reden verzonnen om dat voor elkaar te krijgen. Onder de noemer opsporen van wietplantages, invoering van piektax, etc. Geef het beestje een naam.

In het verleden is vaak genoeg bewezen dat privacy vloeibaar wordt om allerlei verschillende redenen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Knuppel1983 op 23-06-2017 11:16:00 ]
pi_171881120
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:03 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Ik vroeg nergens om.
Het gaat er niet om hoe het nu afgedekt is, het gaat erom dat het KAN. Ze kunnen in de toekomst je data verzamelen, en bijv. passende reclame gaan sturen. Is uw huis goed geisoleerd? Is uw wasmachine aan vervanging toe?

Er wordt wel weer een reden verzonnen om dat voor elkaar te krijgen. Onder de noemer opsporen van wietplantages, invoering van piektax, etc. Geef het beestje een naam.

In het verleden is vaak genoeg bewezen dat privacy vloeibaar wordt om allerlei verschillende redenen.
Zie #31. Function creep. Onvermijdelijk als wij hier "schaaps" aan meewerken.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171881221
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zie #31. Function creep. Onvermijdelijk als wij hier "schaaps" aan meewerken.
Excuses Bart, overheen gelezen. We bedoelen hetzelfde idd.
pi_171881275
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:25 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Excuses Bart, overheen gelezen. We bedoelen hetzelfde idd.
Dat geeft niets. :) Kan niet vaak genoeg gezegd worden. Ik dacht: dat zal hem vast interesseren.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171881637
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:03 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Ik vroeg nergens om.
Het gaat er niet om hoe het nu afgedekt is, het gaat erom dat het KAN. Ze kunnen in de toekomst je data verzamelen, en bijv. passende reclame gaan sturen. Is uw huis goed geisoleerd? Is uw wasmachine aan vervanging toe?

Er wordt wel weer een reden verzonnen om dat voor elkaar te krijgen. Onder de noemer opsporen van wietplantages, invoering van piektax, etc. Geef het beestje een naam.

In het verleden is vaak genoeg bewezen dat privacy vloeibaar wordt om allerlei verschillende redenen.
Waarschijnlijk gebruiken ze gewoon het klimaat akkoord ''Ja maar we moeten het verbruik verlagen".
  vrijdag 23 juni 2017 @ 12:39:09 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171883083
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:03 schreef Knuppel1983 het volgende:
Het gaat er niet om hoe het nu afgedekt is, het gaat erom dat het KAN. Ze kunnen in de toekomst je data verzamelen, en bijv. passende reclame gaan sturen. Is uw huis goed geisoleerd? Is uw wasmachine aan vervanging toe?
Al deze zaken ga je niet herkennen aan mijn verbruik. Al geef ik je het verbruik per minuut door. Ook het onderscheid tussen een sauna en een wietplantage is niet te maken. En dan nog, is dan werkelijk het grootste risico dat ik een reclame over huisisolatie in de bus krijg?

Weet je niks beter? Ik vond risico tot inbraak al lachwekkend maar nu reageer ik iemand die bang is om een folder in zijn brievenbus te krijgen.
Tot nooit .......
  vrijdag 23 juni 2017 @ 12:40:44 #43
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171883114
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zie #31. Function creep. Onvermijdelijk als wij hier "schaaps" aan meewerken.
Je doelt dat ze, zoals bij facebook zaken gaan koppelen. Homo's vinden een bepaalde film leuk, dus iedereen die die film leuk vind is een homo.

Ik verbruikte gisteren om 12:31 80Watt, ben ik nu een dictator?
Tot nooit .......
  vrijdag 23 juni 2017 @ 12:41:17 #44
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171883124
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:40 schreef 44rdbei het volgende:
Waarschijnlijk gebruiken ze gewoon het klimaat akkoord ''Ja maar we moeten het verbruik verlagen".
Dan zijn vooral jaarverbruiken leuk om te weten en die stuur je ook met een analoge meter gewoon netjes in.
Tot nooit .......
pi_171883311
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je doelt dat ze, zoals bij facebook zaken gaan koppelen. Homo's vinden een bepaalde film leuk, dus iedereen die die film leuk vind is een homo.

Ik verbruikte gisteren om 12:31 80Watt, ben ik nu een dictator?
Big data is "the next big thing". Daar is ontzettend veel geld mee te verdienen. De koppeling van datasets gepopuleerd door de massa is een regelrechte goudmijn. Men noemt het "function creep" omdat er onverwachte en onbedoelde toepassingen mogelijk zijn. En als het mogelijk is gebeurt het ook onvermijdelijk. Ik vind dat geen echt prettig vooruitzicht. C'est tout.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 12:55:43 #46
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171883462
Prima, toch dan zet je dat ding op 1x per jaar inlezen. Die mogelijkheid kan je gewoon opgeven.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Big data is "the next big thing". Daar is ontzettend veel geld mee te verdienen. De koppeling van datasets gepopuleerd door de massa is een regelrechte goudmijn. Men noemt het "function creep" omdat er onverwachte en onbedoelde toepassingen mogelijk zijn. En als het mogelijk is gebeurt het ook onvermijdelijk. Ik vind dat geen echt prettig vooruitzicht. C'est tout.
Dan zet je je meter gewoon op 1x per jaar uitlezen.

Als het gaat om privacy dan maak ik me liever druk om zaken als rekeningrijden, auto's met G4, ov-kaarten klantenpassen en wat ze bij de bank allemaal van je weten omdat je regelmatig pint.
Tot nooit .......
pi_171902558
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Al deze zaken ga je niet herkennen aan mijn verbruik. Al geef ik je het verbruik per minuut door. Ook het onderscheid tussen een sauna en een wietplantage is niet te maken. En dan nog, is dan werkelijk het grootste risico dat ik een reclame over huisisolatie in de bus krijg?

Weet je niks beter? Ik vond risico tot inbraak al lachwekkend maar nu reageer ik iemand die bang is om een folder in zijn brievenbus te krijgen.
Wat aan het woordje 'bijvoorbeeld' begrijp je niet? Er zijn genoeg argumenten gegeven. Maar als je zo heilig overtuigd bent van je eigen gelijk laat het daar dan bij. Anderen in dit topic hebben duidelijk een andere mening. Respecteer die gewoon.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 00:33:22 #48
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171903665
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 23:52 schreef Knuppel1983 het volgende:
Maar als je zo heilig overtuigd bent van je eigen gelijk laat het daar dan bij. Anderen in dit topic hebben duidelijk een andere mening. Respecteer die gewoon.
Ik weet niet waaruit zou moeten blijken dat ik jouw mening niet respecteer. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ik het met je eens ben. Dat is een van de eigenschappen van een forum, je praat met voor en tegenstanders. Dat is leuk, een draadje met alleen tegenstanders is echt heel saai hoor.

Het draadje heet "Slimme meter, wel of niet doen". Ik begreep niet dat de mensen die geen tegenstander zijn niet mogen reageren. Blijkbaar moet dit draadje gevuld worden door mensen die vinden dat slimme meters slecht zijn, dat ze dood en verderf zaaien.

Ik zal me koest houden en de tegenstanders alle ruimte geven. Veel plezier verder met deze topicreeks.

[ Bericht 0% gewijzigd door Speekselklier op 24-06-2017 00:41:36 ]
Tot nooit .......
pi_171956198
Het zou fijn zijn als deze discussie zich weer gaat richten op de betrouwbaarheid van de meters. Ik heb voorlopig de slimme/digitale meter geweigerd omdat er op dat moment best wel ophef was over de betrouwbaarheid.

In ieder geval heb ik door dit topic een lijstje met minder betrouwbare meters. Dat is al vast winst. Het verbaasd me wel dat er meerdere meetmethodes bestaan.

Ook is het niet fijn dat ik het hele huis na moet lopen om te zien of er LED-lampen of laders tussen zitten die domweg veel te hoog verbruik veroorzaken. Is de aflezing op een slimme meter nauwkeurig genoeg om een verschil van zeg 10 Watt te zien?

Dat ze me op afstand kunnen afsluiten ben ik niet blij mee want fouten zijn snel gemaakt, ook door een kantoormedewerker. Zonder werkende pc en internet verbinding is het lastig weer aangesloten te worden natuurlijk, zeker als je wat later op de avond thuis komt. Als ze aan je deur moeten komen dan is er iets meer drempel voor het afsluiten.
  maandag 26 juni 2017 @ 09:03:55 #50
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171956263
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 08:58 schreef nanuk het volgende:
Dat ze me op afstand kunnen afsluiten ben ik niet blij mee want fouten zijn snel gemaakt, ook door een kantoormedewerker. Zonder werkende pc en internet verbinding is het lastig weer aangesloten te worden natuurlijk, zeker als je wat later op de avond thuis komt. Als ze aan je deur moeten komen dan is er iets meer drempel voor het afsluiten.
Ik kan je gerust stellen. Dit is niet mogelijk.
LINK
Tot nooit .......
  maandag 26 juni 2017 @ 09:09:53 #51
29114 Artificial_M
De laatste der kunstmatigen...
pi_171956360
Ik weet niet wat de huidige status is m.b.t. meetnauwkeurigheid, persoonlijk vind ik dat het enige relevante discussiepunt.

De energieleverancier kan inderdaad zien wat je verbruikt, maar waaraan zien ze niet. Ok dus ze zien dat je momenteel 4kW aan het verbruiken bent, so what! Als je je daaraan stoort moet je ook acuut je internet-abonnement opzeggen. Je provider ziet namelijk niet slechts hoeveel Mb/s je aan het verbruiken bent maar die kan ook zien welke pagina's je bezoekt of welke online diensten je gebruikt. Als je dat vergelijkt met het 'inzicht' wat een energieleverancier heeft, waar maak je je dan nog druk over?
De laatste der kunstmatigen...
  maandag 26 juni 2017 @ 09:19:02 #52
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171956563
De meterstanden kunnen op afstand aangepast worden: Zo iedereen 1 watt erbij... en ik een nieuwe auto.. Doei! :W'

Zo doorzichtig..
pi_171956838
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik kan je gerust stellen. Dit is niet mogelijk.
LINK
Dank je. Goed besluit om dat onmogelijk te maken.

Heb je ook tips voor me hoe ik zelf makkelijk kan zien welke elektronica kan ontdekken die schijnbaar meer verbruiken dan vermeld op het apparaat zelf? Dan doel ik dus op de beruchte laders en LED-lampen. Gedurende een aantal jaren heb ik mijn verbruik weten halveren. Het zou erg demotiverend werken als dat door één of ander lullig stekkerding opeens weer omhoog zou schieten.
pi_171956951
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:19 schreef Zolderkamer het volgende:
De meterstanden kunnen op afstand aangepast worden: Zo iedereen 1 watt erbij... en ik een nieuwe auto.. Doei! :W'

Zo doorzichtig..
Als het 1 watt is dan wens ik ze veel succes. Als het echt subtiantieel is dan gaat dat wel opvallen omdat er mensen zijn die regelmatig de standen bijhouden (ik ook).

De betrouwbaarheid van de meting en het verschil tussen meetmethoden is het zwakke punt dus.
pi_171957003
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:35 schreef nanuk het volgende:

[..]

Als het 1 watt is dan wens ik ze veel succes. Als het echt subtiantieel is dan gaat dat wel opvallen omdat er mensen zijn die regelmatig de standen bijhouden (ik ook).

De betrouwbaarheid van de meting en het verschil tussen meetmethoden is het zwakke punt dus.
Met 1 Watt erbij betaal je inderdaad maar 1,57 euro extra op jaarbasis. Is toch een paar miljoen extra voor de netbeheerders als dat bij elk huishouden zou zijn. Kan je leuk van op vakantie hoor!
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  maandag 26 juni 2017 @ 09:41:27 #56
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171957104
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:35 schreef nanuk het volgende:

[..]

Als het 1 watt is dan wens ik ze veel succes. Als het echt subtiantieel is dan gaat dat wel opvallen omdat er mensen zijn die regelmatig de standen bijhouden (ik ook).

De betrouwbaarheid van de meting en het verschil tussen meetmethoden is het zwakke punt dus.
Ze hebben ook veel succes...
pi_171957106
quote:
7s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:37 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Met 1 Watt erbij betaal je inderdaad maar 1,57 euro extra op jaarbasis. Is toch een paar miljoen extra voor de netbeheerders als dat bij elk huishouden zou zijn. Kan je leuk van op vakantie hoor!
Ik had een beetje gehoopt dat de aluhoedjes aan de kapstok zouden blijven hangen. Als er bij iedereen evenveel naar boven wordt afgerond dan worden de tarieven ook weer navenant concurrerend. Bovendien kan alleen de netbeheerder bij die meterstanden en die heeft geen extra winst als het verbruik minuscuul hoger is.
  maandag 26 juni 2017 @ 09:43:38 #58
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171957170
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:41 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik had een beetje gehoopt dat de aluhoedjes aan de kapstok zouden blijven hangen. Als er bij iedereen evenveel naar boven wordt afgerond dan worden de tarieven ook weer navenant concurrerend. Bovendien kan alleen de netbeheerder bij die meterstanden en die heeft geen extra winst als het verbruik minuscuul hoger is.
Ja begin lekker over aluhoedjes... Het zijn gewoon keiharde feiten.. Net als dat jij elke dag naar de wc gaat..
Kun je hele discussies over beginnen maar het is gewoon helder...
pi_171957344
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:43 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja begin lekker over aluhoedjes... Het zijn gewoon keiharde feiten.. Net als dat jij elke dag naar de wc gaat..
Kun je hele discussies over beginnen maar het is gewoon helder...
Mag alsjeblieft de discussie weer over serieuze bedragen gaan in plaats van een bedrijf wat fraude wil plegen om een ander bedrijf een half glas bier per jaar extra winst per klant op te leveren.

Ga liever op zoek naar een benzinepomp die zo nu en dan een jerrycan kerosine door de benzine mengt. Of een kroeg die de glazen niet vol genoeg schenkt. Of een supermarkt die prijzen afrond op vijf cent terwijl de cent echt nog steeds een wettig betaalmiddel is.

Mogen we het hier weer over de betrouwbaarheid van de meters hebben?
pi_171957385
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:49 schreef nanuk het volgende:

[..]

Mag alsjeblieft de discussie weer over serieuze bedragen gaan in plaats van een bedrijf wat fraude wil plegen om een ander bedrijf een half glas bier per jaar extra winst per klant op te leveren.

Ga liever op zoek naar een benzinepomp die zo nu en dan een jerrycan kerosine door de benzine mengt. Of een kroeg die de glazen niet vol genoeg schenkt. Of een supermarkt die prijzen afrond op vijf cent terwijl de cent echt nog steeds een wettig betaalmiddel is.

Mogen we het hier weer over de betrouwbaarheid van de meters hebben?
edit: Ik hoef niet elke dag te poepen en doe soms dagen aaneen wildplassen. :|W
  maandag 26 juni 2017 @ 09:52:15 #61
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171957414
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:49 schreef nanuk het volgende:

[..]

Mag alsjeblieft de discussie weer over serieuze bedragen gaan in plaats van een bedrijf wat fraude wil plegen om een ander bedrijf een half glas bier per jaar extra winst per klant op te leveren.

Ga liever op zoek naar een benzinepomp die zo nu en dan een jerrycan kerosine door de benzine mengt. Of een kroeg die de glazen niet vol genoeg schenkt. Of een supermarkt die prijzen afrond op vijf cent terwijl de cent echt nog steeds een wettig betaalmiddel is.

Mogen we het hier weer over de betrouwbaarheid van de meters hebben?
Eehm jij bent degene die totaal offtopic gaat hier.. Met je benzinepomp.. :')
pi_171957478
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:52 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Eehm jij bent degene die totaal offtopic gaat hier.. Met je benzinepomp.. :')
Ik stop met het voeren van een troll. Jammer van het zeer nuttige topic.
  maandag 26 juni 2017 @ 09:55:22 #63
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171957491
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:49 schreef nanuk het volgende:
Mogen we het hier weer over de betrouwbaarheid van de meters hebben?
Dit zegt de agentschap Telecom over de slimme meters.
"In een testopstelling* is aangetoond dat het in zeer uitzonderlijke omstandigheden voor kan komen dat een bepaald type meter als het ware gedwongen kan worden verkeerd aan te wijzen. Die zeer uitzonderlijke omstandigheden komen normaal gesproken niet voor. Om toekomstige generaties (slimme) meters nog beter te maken, worden de uitkomsten van dit onderzoek ingebracht in de internationale overleggen waar de eisen voor de (slimme) elektriciteitsmeters worden vastgesteld en eventueel aangepast."

(LINK)
En volgens mij hebben die ook geen belang om er over te liegen, want dit zijn de laatste die er ook maar 1 cent aan overhouden.
Tot nooit .......
  maandag 26 juni 2017 @ 09:59:51 #64
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171957586
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:54 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik stop met het voeren van een troll. Jammer van het zeer nuttige topic.
Aluhoedje.. troll.. ik ben alles he? Makkelijk scoren...

Ondertussen is het gewoon klip en klaar wat het probleem is van een meter waar willekeurig standen kunnen worden aangepast..

Je kunt in 1 keer een hoop geld verdienen maar druppelsgewijs is dat veel lucratiever...

En dat is gewoon maar 1 puntje waarom die meters van geen kant deugen..

Maar ohnee ik ben een troll...
Kerel de enige troll is degene die je die meters door de strot willen douwen..

Verder zie ik nergens een onderbouwing van je.. buiten dat je ze veel succes wenst..
pi_171959116
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dit zegt de agentschap Telecom over de slimme meters.
"In een testopstelling* is aangetoond dat het in zeer uitzonderlijke omstandigheden voor kan komen dat een bepaald type meter als het ware gedwongen kan worden verkeerd aan te wijzen. Die zeer uitzonderlijke omstandigheden komen normaal gesproken niet voor. Om toekomstige generaties (slimme) meters nog beter te maken, worden de uitkomsten van dit onderzoek ingebracht in de internationale overleggen waar de eisen voor de (slimme) elektriciteitsmeters worden vastgesteld en eventueel aangepast."

(LINK)
En volgens mij hebben die ook geen belang om er over te liegen, want dit zijn de laatste die er ook maar 1 cent aan overhouden.
Uit je link:
quote:
In een testopstelling* is aangetoond dat het in zeer uitzonderlijke omstandigheden voor kan komen dat een bepaald type meter als het ware gedwongen kan worden verkeerd aan te wijzen. Die zeer uitzonderlijke omstandigheden komen normaal gesproken niet voor.
...
*Het onderzoek “Static energy meters errors caused by conducted electromagnetic interference” is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift ‘IEEE Electromagnetic Compatibility Magazine’. Het artikel is niet publiek toegankelijk.
Het is jammer dat in het AT artikel niet benoemd wordt wat uitzonderlijk is. Het niet benoemen van die uitzondering en zelfs het verslag waar het in staat niet publiekelijk bekend te maken maakt mij richting de kapstok met hoedjes lopen.

Het agentschap is heel erg overheid (kom ze wel eens vaker tegen). De overheid heeft er wel degelijk belang bij om niet meters af te keuren die ze eerder hebben goedgekeurd. Daar volgt dan een behoorlijk claim uit vanuit de netbeheerders.

https://radar.avrotros.nl(...)meer-verbruik-meten/
Dit artikel is voor zover ik weet nog niet herroepen. Dat houdt mij dus terughoudend om zo'n ding op te laten hangen. In ieder geval wil ik even wachten tot na de zomer, hopelijk is dan de oude voorraad meters op en worden dan meer betrouwbare exemplaren opgehangen.
  maandag 26 juni 2017 @ 11:15:10 #66
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171959247
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:08 schreef nanuk het volgende:
Het is jammer dat in het AT artikel niet benoemd wordt wat uitzonderlijk is.
quote:
De grootste afwijkingen traden op als er dimmers in combinatie met spaar- en led-lampen waren aangesloten. Keyer, docent Elektrotechniek bij de HvA en promovendus aan de UT: ‘Het gaat om testen in het lab, maar we hebben nadrukkelijk geen uitzonderlijke condities gekozen. Bijvoorbeeld een dimmer met vijftig lampen, terwijl een gemiddeld huishouden 47 lampen heeft.’

Leferink: ‘De energiemeters die we onderzochten, voldoen aan alle wettelijke eisen en zijn gecertificeerd. In de eisen wordt echter onvoldoende rekening gehouden met die moderne schakelende apparaten.’
Gestandaardiseerde test ongeschikt

Woningbezitters die hun energiemeter niet vertrouwen, kunnen de meter laten testen door een erkende keurder. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de kosten als de meter wel goed blijkt te werken. De gestandaardiseerde test houdt echter geen rekening met ‘vervuilende’ gebruikers en is daarmee volgens de onderzoekers niet geschikt om foutieve meterstanden aan te tonen.
Leferink en Keyer raden bezitters met een slimme meter die twijfelen over hun meterstanden aan om contact op te nemen met hun energieleverancier, die daarop de klacht zal doorspelen naar de netbeheerder.
https://www.computable.nl(...)rs-vaak-onjuist.html
pi_171959656
quote:
OK, dank :)

Geldt dat dan voor alle schakelende voedingen of alleen voor dimmers?
  maandag 26 juni 2017 @ 11:35:47 #68
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171959755
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:32 schreef nanuk het volgende:

[..]

OK, dank :)

Geldt dat dan voor alle schakelende voedingen of alleen voor dimmers?
Nee voor beide niet.. niet alle schakelende apparaten en dimmers zijn immers gelijk..

Maar feit dat het kan is natuurlijk al een gevalletje prullenbak..
Laat staan dat dat soort spul gewoon een goedkeuring krijgt en de test die je op eigen kosten kan laten uitvoeren niet de juiste test is voor genoemde apparatuur..
  maandag 26 juni 2017 @ 13:06:34 #69
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_171961562
Voor wat betreft de meetnauwkeurigheid kan ik wat persoonlijke ervaring inbrengen.

Mijn slimme meter lees ik uit over de P1 poort via een RapsberryPi. Over die poort kan ik uit mijn meter, behalve de meterstanden van de diverse telwerken, ook het huidige verbruik (en productie, maar dat doe ik niet) in Watt per fase uitlezen, met een interval van 10 seconden.

Dat maakt dat ik bijvoorbeeld het opladen van een telefoon kan waarnemen in een verandering van verbruik.

De meeste van mijn computer en telefoon voedingen zijn geschakeld, en heb inmiddels een flink deel van mijn lampen in huis vervangen door LED (220v, zonder transformator). Metingen aan verbruik (oa rond het wisselen van halogeen naar LED) lijken bij niet af te wijken van mijn verwachting.

Sterker nog, door actief mijn gebruik (zowel gas als electra) te monitoren, heb ik behoorlijk kunnen bezuinigen op verbruik, puur door bewustwording en het aanpassen van gedrag.
pi_171962435
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:59 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Verder zie ik nergens een onderbouwing van je.. buiten dat je ze veel succes wenst..
Met alle respect, maar jouw onderbouwing is ook niet van je het. Welke bron heb je dat aantoont dat leveranciers moedwillig én op grote schaal meters aanpassen voor eigen winstbejag?

Vooralsnog lijkt het vooral te gaan om nog technische problemen omtrent de nauwkeurigheid van metingen. Dat leveranciers meterstanden in theorie kunnen aanpassen, betekent niet dat ze dat op grote schaal gaan doen in het kader van winstmaximalisatie en daarmee een poging wagen hun imago in de kliko te gooien. Zonder onderbouwing kom je nogal wantrouwend jegens leveranciers over, bijna paranoïde zelfs.

Overigens heb ik ook geen vertrouwen in de nieuwe meters, maar niet omdat ik de leveranciers wantrouw, maar omdat er dus wél reden is om te twijfelen aan nauwkeurigheid van deze meters. Dat leveranciers kunnen zien hoeveel je op dit moment verbruikt, lijkt me vooralsnog ook nog niet iets te zijn waar je zorgen om kunt maken. Telecomproviders kunnen dat vast ook met jouw internetverbruik, maar daar hoor je niet zo veel over.
  maandag 26 juni 2017 @ 14:20:43 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171963079
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:46 schreef Justinn het volgende:
Overigens heb ik ook geen vertrouwen in de nieuwe meters, maar niet omdat ik de leveranciers wantrouw, maar omdat er dus wél reden is om te twijfelen aan nauwkeurigheid van deze meters.
De twijfel over de nauwkeurigheid is inderdaad een puntje. Zelf heb ik altijd mijn meterstanden altijd bijgehouden en ik deed dat rond de vervanging nog wat nauwkeuriger. Ik zag geen verschil in de week voor en na de meterwissel.

Als ik wel een verschil had zou ik aan de bel trekken. Als ik lees dat een meter tot 600% kan afwijken dan snap ik in elk geval niet dat iemand dat niet had opgemerkt. We hebben het hier niet over een onnauwkeurigheid maar over een defecte meter.

En een analoge meter van 40 jaar oud kan ook tot stilstand komen.
Tot nooit .......
  maandag 26 juni 2017 @ 15:35:58 #72
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171964896
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:46 schreef Justinn het volgende:

[..]

Met alle respect, maar jouw onderbouwing is ook niet van je het. Welke bron heb je dat aantoont dat leveranciers moedwillig én op grote schaal meters aanpassen voor eigen winstbejag?

Vooralsnog lijkt het vooral te gaan om nog technische problemen omtrent de nauwkeurigheid van metingen. Dat leveranciers meterstanden in theorie kunnen aanpassen, betekent niet dat ze dat op grote schaal gaan doen in het kader van winstmaximalisatie en daarmee een poging wagen hun imago in de kliko te gooien. Zonder onderbouwing kom je nogal wantrouwend jegens leveranciers over, bijna paranoïde zelfs.

Overigens heb ik ook geen vertrouwen in de nieuwe meters, maar niet omdat ik de leveranciers wantrouw, maar omdat er dus wél reden is om te twijfelen aan nauwkeurigheid van deze meters. Dat leveranciers kunnen zien hoeveel je op dit moment verbruikt, lijkt me vooralsnog ook nog niet iets te zijn waar je zorgen om kunt maken. Telecomproviders kunnen dat vast ook met jouw internetverbruik, maar daar hoor je niet zo veel over.
Zie het enorme probleem met dat ene andere nuts/energiebedrijf.. hoe heten ze ook al weer? Ohja.. de NAM.. waar nu achteraf blijkt dat de overheid (eigenaar van) strafbaar is.. (hier flikken ze hetzelfde kunstje met de meter op eigen kosten laten onderzoeken en die onderzoeksmanier blijkt niet de juiste te zijn.. zie bron hierboven)

Dan kun je me paranoide noemen.. Maar er zijn zo 100 voorbeelden te noemen waar zaken ingevoerd worden met bepaalde beloftes, en er achteraf een totaal andere draai aan word gegeven..

Door mijn ervaringen heb ik geleerd om alles wat vanuit de overheid/overheidsbedrijven komt, te wantrouwen, want tot nu toe is steeds gebleken dat er altijd wel iets niet aan klopt.. en als dat uitkomt zegt de overheid, ja maar daarom kunt u in Nederland ook naar de rechter..

Dus het is niet zo dat je de overheid zomaar blind kunt vertrouwen als het gaat over waar de overheid voor zou moeten staan en de realiteit die er is..

Het is ook niet zo dat ik maar denk dat het zo werkt omdat ik een aluhoedje of paranoide zou zijn.. Het zin klinklare feiten.. keer op keer.. en absoluut geen incidenten meer..

[ Bericht 0% gewijzigd door Zolderkamer op 26-06-2017 15:44:26 ]
  maandag 26 juni 2017 @ 15:40:45 #73
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171965017
quote:
3s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:06 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Voor wat betreft de meetnauwkeurigheid kan ik wat persoonlijke ervaring inbrengen.

Mijn slimme meter lees ik uit over de P1 poort via een RapsberryPi. Over die poort kan ik uit mijn meter, behalve de meterstanden van de diverse telwerken, ook het huidige verbruik (en productie, maar dat doe ik niet) in Watt per fase uitlezen, met een interval van 10 seconden.

Dat maakt dat ik bijvoorbeeld het opladen van een telefoon kan waarnemen in een verandering van verbruik.

De meeste van mijn computer en telefoon voedingen zijn geschakeld, en heb inmiddels een flink deel van mijn lampen in huis vervangen door LED (220v, zonder transformator). Metingen aan verbruik (oa rond het wisselen van halogeen naar LED) lijken bij niet af te wijken van mijn verwachting.

Sterker nog, door actief mijn gebruik (zowel gas als electra) te monitoren, heb ik behoorlijk kunnen bezuinigen op verbruik, puur door bewustwording en het aanpassen van gedrag.
Het is ook niet zo dat alle meters "fout" zijn.. Maar bijna een miljoen van die dingen dus wel... ook niet onder alle omstandigheden, maar onder bepaalde.. dus moet je bij elk nieuw apparaat opnieuw gaan checken...En ik heb niet de mogelijkheden en de kennis om daar een hobby van te gaan maken..
De oude meters zijn foolproof.. waarom dan iets wat veel minder plausibel is gaan ophangen?
Kwaliteit en zekerheid is altijd een ding bij iets vervangen wat altijd goed werkte..

Als je het leuk vind kun je met iedere meter een hele hobby van je verbruik gaan maken, je wc met regenwater laten spoelen etc...

Bij mij moet het spul gewoon keihard goed werken, no questions asked..

[ Bericht 1% gewijzigd door Zolderkamer op 26-06-2017 15:46:18 ]
  dinsdag 27 juni 2017 @ 08:17:00 #74
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171981962
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 15:35 schreef Zolderkamer het volgende:
Zie het enorme probleem met dat ene andere nuts/energiebedrijf.. hoe heten ze ook al weer? Ohja.. de NAM.. waar nu achteraf blijkt dat de overheid (eigenaar van) strafbaar is..
Ik weet niet waar jij je gas afneemt, maar de meter is bij mij gewoon van de Stedin en niet van de NAM. De NAM bepaald ook niet wat voor meter in jouw huis komt te hangen.
Tot nooit .......
  dinsdag 27 juni 2017 @ 08:30:44 #75
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171982073
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 08:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij je gas afneemt, maar de meter is bij mij gewoon van de Stedin en niet van de NAM. De NAM bepaald ook niet wat voor meter in jouw huis komt te hangen.
Ja vooral niet in gaan op mn post... :N
  dinsdag 27 juni 2017 @ 08:44:08 #76
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171982225
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 08:30 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja vooral niet in gaan op mn post... :N
Volgens mij ga ik in op jouw post door aan te geven dat de NAM niet de partij is die iets met jouw slimme meter van doen heeft.

Als je wilt dat ik dieper op jouw wantrouwen richting de overheid in ga dan moet je even een apart draadje openen. Dan blijft het topic over de slimme meter een beetje schoon.
Tot nooit .......
  dinsdag 27 juni 2017 @ 09:03:21 #77
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171982451
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 08:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgens mij ga ik in op jouw post door aan te geven dat de NAM niet de partij is die iets met jouw slimme meter van doen heeft.

Als je wilt dat ik dieper op jouw wantrouwen richting de overheid in ga dan moet je even een apart draadje openen. Dan blijft het topic over de slimme meter een beetje schoon.
Ik ben heel duidelijk in mn voorbeeld waar precies dezelfde fout zit mbt slimme meters.. Jij moet zo nodig de boel uit de context trekken en op iets wat offtopic is doorgaan.. Ik niet..
Dat jij in standje ridicuul schiet moet je helemaal zelf weten verder..

Ik hoor het dus wel als je een ander topic hebt geopend omdat je daarover wilt doorgaan... (verder staat dat onderwerp al op FOK, ga maar zoeken)
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:45:28 #78
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171984406
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:03 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik ben heel duidelijk in mn voorbeeld waar precies dezelfde fout zit mbt slimme meters.. Jij moet zo nodig de boel uit de context trekken en op iets wat offtopic is doorgaan.. Ik niet..
Dat jij in standje ridicuul schiet moet je helemaal zelf weten verder..

Kijk uit joh, je schiet in je emotie.
Het is maar een kastje ter grote van een schoendoos die aan de muur zit hoor.

Pak eens een stoel en ga eens rustig in de buurt van dat kastje zitten.
Je ziet nu dat er een lampje knippert of dat er een wieltje draait.
Verder is het kastje gewoon rustig en doet verder helemaal niets.
Vind je dat draaien eng, concentreer je dan op de cijfertjes die bewegen ook een beetje, maar een stuk langzamer.
Wacht maar even tot er een verspringt.

Als het je lukt probeer dan rustig dichterbij te komen. Hij doet echt niks engs.

Ik wilde eigenlijk nog even proberen om het kastje aan te raken, maar ik denk dat het nu al zwaar genoeg voor je is. Ga maar weer terug naar je zolderkamer. Morgen doen we nog een sessie en heel misschien, raken we hem dan even aan.

[ Bericht 38% gewijzigd door Speekselklier op 27-06-2017 11:13:30 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 27 juni 2017 @ 14:10:17 #79
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171988614
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:45 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Kijk uit joh, je schiet in je emotie.
Het is maar een kastje ter grote van een schoendoos die aan de muur zit hoor.

Pak eens een stoel en ga eens rustig in de buurt van dat kastje zitten.
Je ziet nu dat er een lampje knippert of dat er een wieltje draait.
Verder is het kastje gewoon rustig en doet verder helemaal niets.
Vind je dat draaien eng, concentreer je dan op de cijfertjes die bewegen ook een beetje, maar een stuk langzamer.
Wacht maar even tot er een verspringt.

Als het je lukt probeer dan rustig dichterbij te komen. Hij doet echt niks engs.

Ik wilde eigenlijk nog even proberen om het kastje aan te raken, maar ik denk dat het nu al zwaar genoeg voor je is. Ga maar weer terug naar je zolderkamer. Morgen doen we nog een sessie en heel misschien, raken we hem dan even aan.

Flikker toch op lul
pi_171991656
Volgens mij hoort dit gelul niet in KW :{w
  dinsdag 27 juni 2017 @ 16:23:04 #81
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171992045
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 16:11 schreef zoz het volgende:
Volgens mij hoort dit gelul niet in KW :{w
Helemaal eens...

Ik probeer dit duidelijk te maken als DE manier van werken door al dat soort semioverheden/bedrijven:
quote:
Gestandaardiseerde test ongeschikt

Woningbezitters die hun energiemeter niet vertrouwen, kunnen de meter laten testen door een erkende keurder. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de kosten als de meter wel goed blijkt te werken. De gestandaardiseerde test houdt echter geen rekening met ‘vervuilende’ gebruikers en is daarmee volgens de onderzoekers niet geschikt om foutieve meterstanden aan te tonen.
Maar word afgeschilderd als 1 of ander gekkie..
  dinsdag 27 juni 2017 @ 17:08:10 #82
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171993345
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 16:23 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar word afgeschilderd als 1 of ander gekkie..
Als jouw reacties klinken wel een beetje paranoide, zonder je in te lezen over de slimme meter kom ik vooral angst voor de overheid tegen. Alsof we in een bananenrepubliek leven. Je vergelijkt een elektriciteitsmeter met 100-den mislukte overheidsprojecten terwijl er toch ook echt 10000-den projecten die wel goed lopen. Alleen die komen niet in het nieuws.

Er zijn nu 1 miljoen slimme meters in Nederland. Als het echt een puinhoop is dan zou je nu toch wel wat mensen moeten hebben gesproken die een extreem hoge rekening kregen. En dan eigenlijk niet alleen gekregen, maar ook waar het dan niet is opgelost.

Ik moet zeggen, ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die geschroken is van de stroomrekening sinds de komst van de slimme meter.
Tot nooit .......
  dinsdag 27 juni 2017 @ 18:00:45 #83
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171994644
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 17:08 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als jouw reacties klinken wel een beetje paranoide, zonder je in te lezen over de slimme meter kom ik vooral angst voor de overheid tegen. Alsof we in een bananenrepubliek leven. Je vergelijkt een elektriciteitsmeter met 100-den mislukte overheidsprojecten terwijl er toch ook echt 10000-den projecten die wel goed lopen. Alleen die komen niet in het nieuws.

Er zijn nu 1 miljoen slimme meters in Nederland. Als het echt een puinhoop is dan zou je nu toch wel wat mensen moeten hebben gesproken die een extreem hoge rekening kregen. En dan eigenlijk niet alleen gekregen, maar ook waar het dan niet is opgelost.

Ik moet zeggen, ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die geschroken is van de stroomrekening sinds de komst van de slimme meter.
Je doet keer op keer aannames.. over wat ik zou denken.. over dat alle meters prima werken omdat je er niemand over hoort...
Maar iets aannemen ho maar.. je inlezen ho maar.. Feiten? Die zijn er niet he? Ik ben een troll, paranoide en een aluhoedje..
Red je er maar lekker mee.. Als je echt geïnteresseerd was deed je wel iets minder achterlijk en wist je meer over de feiten.. Maar lekker in het rond brullen komt je veel beter uit want dat is veel makkelijker..

Daarbij ik weet wel hoe het zit, daar hoef ik geen discussie over met mensen die me gaan lopen uitschelden ipv kennis willen vergaren en/of delen..

Ik pas voor dit soort gelul..
pi_171998909
Speekselklier zit op dit forum zodat wij veren in zijn kont kunnen steken. Tegenargumenten en inlevingsvermogen zijn hem onbekend. Hij kent alleen zijn eigen gelijk. Het is dan ook geen discussie maar een monoloog.

En idd, constant aannames waardoor je eindeloos kunt blijven reageren. Ik ben ook afgehaakt.

-edit-
Ik zie dat ik nog 1 vergeten was:
mierenneuken op voorbeelden
-edit-

[ Bericht 5% gewijzigd door Knuppel1983 op 27-06-2017 23:09:42 ]
  dinsdag 27 juni 2017 @ 22:41:30 #85
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172003838
Hee daar is de man die het privacy risico als volgt wist te defineren.
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:03 schreef Knuppel1983 het volgende:
Het gaat er niet om hoe het nu afgedekt is, het gaat erom dat het KAN. Ze kunnen in de toekomst je data verzamelen, en bijv. passende reclame gaan sturen. Is uw huis goed geisoleerd? Is uw wasmachine aan vervanging toe?
En toen boos werd dat ik een folder meer of minder in de brievenbus niet als een serieus probleem herkende.
Tot nooit .......
  dinsdag 27 juni 2017 @ 22:44:34 #86
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172003926
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 20:22 schreef Knuppel1983 het volgende:
Speekselklier zit op dit forum zodat wij veren in zijn kont kunnen steken. Tegenargumenten en inlevingsvermogen zijn hem onbekend. Hij kent alleen zijn eigen gelijk. Het is dan ook geen discussie maar een monoloog.

En idd, constant aannames waardoor je eindeloos kunt blijven reageren. Ik ben ook afgehaakt.
Dit ja.. POHI spreekt boekdelen ook.. Gewoon negeren dus..
  dinsdag 27 juni 2017 @ 23:17:06 #87
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172004784
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 22:44 schreef Zolderkamer het volgende:
Gewoon negeren dus..
Graag, dan lees ik lekker mee.
Tot nooit .......
pi_172007805
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 22:41 schreef Speekselklier het volgende:
Hee daar is de man die het privacy risico als volgt wist te defineren.

[..]

En toen boos werd dat ik een folder meer of minder in de brievenbus niet als een serieus probleem herkende.
Het is ook niet zozeer de folder in de brievenbus maar dat het weer een klein puzzelstukje is qua big-data en resulterende function creep. Zie #31. In zijn algemeenheid wegen de voordelen van de "slimme" meter niet op tegen de nadelen. Voor de consument dan. Dus een zekere onwil mag best, vooral als je deze ontwikkeling ziet in het grote geheel. Al deze technologie maakt ons leven niet per definitie leuker of vrijer. Als je gesteld bent op je privacy gewoon omdat iedereen wel wat te verbergen heeft en vanuit het recht om met rust gelaten te worden dan kun je het ziet als een ongewenste ontwikkeling.

In het geval van deze meter is het niet enkel de overgang van analoog naar digitaal maar hij moet per se tevens opgenomen worden in een overkoepelend "phone home" netwerk waarvan wij niet echt zeker weten of de achterliggende motieven enkel oprecht zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 28 juni 2017 @ 09:11:03 #89
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172009320
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 04:58 schreef Bart2002 het volgende:
Het is ook niet zozeer de folder in de brievenbus maar dat het weer een klein puzzelstukje is qua big-data en resulterende function creep. Zie #31.
Daarvan heb ik in #33 al aangegeven dat je een punt hebt en ik vind dat een beter argument dan een keer een folder op de deurmat.

Alleen standaard geeft de slimme meter slechts eens per 2 maanden je meterstand door. En dat kan je ook laten instellen of jaarlijks of helemaal uit. Of dat gebeurt is prima te controleren want op het display van de meter staat wanneer dat voor het laatst gebeurt is.

Als het vaker zou gebeurten dan afgesproken dan is het dus direct zichtbaar en pleegt de netbeheerder een economisch delict.

Hiemee is, wat mij betreft dit risico voldoende afgedekt.
Tot nooit .......
pi_172015128
Wij hebben ook sindskort een slimme meter gekregen. Niet gedacht aan weigeren, want ik vind het vooral handig (voorheen liep ik elke maand naar de meters om alles in een excelletje te zetten).

Ik heb via https://enelogic.com mijn meter gekoppeld om het verbruik in te zien. Werkt wel prima, alleen heeft de gratis versie wat beperkingen. Zijn er nog meer van dergelijke manieren om je meter uit te lezen? Wat gebruiken jullie?
  woensdag 28 juni 2017 @ 15:22:12 #91
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172018359
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:14 schreef Palomar het volgende:
Wij hebben ook sindskort een slimme meter gekregen. Niet gedacht aan weigeren, want ik vind het vooral handig (voorheen liep ik elke maand naar de meters om alles in een excelletje te zetten).

Ik heb via https://enelogic.com mijn meter gekoppeld om het verbruik in te zien. Werkt wel prima, alleen heeft de gratis versie wat beperkingen. Zijn er nog meer van dergelijke manieren om je meter uit te lezen? Wat gebruiken jullie?
Ik gebruik DEZE. Hiermee kan je eventueel je gegevens uitlezen met domoticz. Je kan er zelf omheen bouwen wat je leuk vind. En het voordeel vind ik dan we dat je zelf de beschikking hebt over je data.
Tot nooit .......
pi_172034771
Gelezen op Tweakers (hij heeft al een digitale meter maar geen "slimme"):

In de bijgeleverde folder schreven ze natuurlijk alleen maar over de voordelen van de nieuwe meter. Maar ik begrijp er ook uit dat ze het signaal voor het laagtarief en hoogtarief gaan aanpassen, en dat de oudere meters daar niet meer op zullen reageren. En verder dat deze is voorbereid op flexibele energietarieven zodat als huishoudens tegelijkertijd veel elektriciteit terugleveren de tarieven lager zijn dan wanneer er geen elektriciteit wordt teruggeleverd.

Die "flexibele" tarieven zijn natuurlijk de heilige graal voor leveranciers. Niet voor de consument uiteraard. Dat is de reden dat het masterplan moet- en zal gebeuren. Tegen elke prijs.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 29 juni 2017 @ 09:58:25 #93
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172036896
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 05:56 schreef Bart2002 het volgende:
Die "flexibele" tarieven zijn natuurlijk de heilige graal voor leveranciers. Niet voor de consument uiteraard. Dat is de reden dat het masterplan moet- en zal gebeuren. Tegen elke prijs.
Ik denk alleen dat je die flexibele tarieven niet gaat tegenhouden als je een domme meter hebt.En daar bedoel ik mee dat ze je dan heel inflexibel het hoogste tarief zullen doorberekenen.

(je krijgt dus geen korting met je slimme meter, maar je zal genaait worden met je domme meter)
Tot nooit .......
pi_172037146
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 09:58 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik denk alleen dat je die flexibele tarieven niet gaat tegenhouden als je een domme meter hebt.En daar bedoel ik mee dat ze je dan heel inflexibel het hoogste tarief zullen doorberekenen.

(je krijgt dus geen korting met je slimme meter, maar je zal genaait worden met je domme meter)
Dat staat nog te bezien. Dat kan een hele sappige collectieve rechtszaak worden. Het zou zomaar ook andersom kunnen. De "voorstanders" van het "slimme" netwerk zien het graag zoals jij dat doet, dat begrijp ik wel. Het lijkt op straf omdat zij die geen "slimme" meter wensen niet meewerken. Dwarsliggers zullen gestraft worden. Maar zo werkt het vooralsnog niet gelukkig.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 29 juni 2017 @ 10:21:53 #95
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172037484
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:09 schreef Bart2002 het volgende:
Dat staat nog te bezien. Dat kan een hele sappige collectieve rechtszaak worden.
Dat snap ik niet helemaal.
Je bedoeld dat energieleveranciers dan wordt verplicht om eigenaren van een domme meter het laagste tarief door te berekenen? Dat klinkt voor mij een beetje Noord-Kore-/Cubaans. Ik neem aan dat je iets anders bedoeld.
Tot nooit .......
  Moderator donderdag 29 juni 2017 @ 11:24:43 #96
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172039180
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat snap ik niet helemaal.
Je bedoeld dat energieleveranciers dan wordt verplicht om eigenaren van een domme meter het laagste tarief door te berekenen? Dat klinkt voor mij een beetje Noord-Kore-/Cubaans. Ik neem aan dat je iets anders bedoeld.
Of een gemiddeld tarief.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 29 juni 2017 @ 11:51:40 #97
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172039900
Ik heb zojuist 2 mannetjes over de vloer gehad om leidingen te vervangen... (Aannemer in opdracht van de netbeheerder) die raadden me de slimme meters af omdat ik PV's op het dak heb..
Gas (verbruik ik praktisch niet, en in de toekomst helemaal niet meer..) had me niets uitgemaakt, maar het is beide of niet..
  donderdag 29 juni 2017 @ 11:53:14 #98
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_172039957
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:21 schreef Speekselklier het volgende:
Je bedoeld dat energieleveranciers dan wordt verplicht om eigenaren van een domme meter [...]
Daar zit volgens mij de kronkel bij de meeste mensen: die meter is eigendom van de netbeheerder!!
  donderdag 29 juni 2017 @ 13:01:54 #99
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172041691
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:09 schreef Bart2002 het volgende:
Dat staat nog te bezien. Dat kan een hele sappige collectieve rechtszaak worden. Het zou zomaar ook andersom kunnen. De "voorstanders" van het "slimme" netwerk zien het graag zoals jij dat doet, dat begrijp ik wel. Het lijkt op straf omdat zij die geen "slimme" meter wensen niet meewerken. Dwarsliggers zullen gestraft worden. Maar zo werkt het vooralsnog niet gelukkig.
Nee, nee, ik bedoel het niet als straf of boete.
Maar als de energiemaatschappij geen flexibele tarieven kunnen geven dan moeten ze de keuze maken.

1) het laagste tarief
2) het gemiddelde tarief
3) het hoogste tarief

En ik vrees dat de meeste dan voor optie drie gaan kiezen, terwijl optie twee de meest eerlijke zou zijn.
Tot nooit .......
  donderdag 29 juni 2017 @ 13:07:06 #100
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172041876
quote:
14s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:51 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik heb zojuist 2 mannetjes over de vloer gehad om leidingen te vervangen... (Aannemer in opdracht van de netbeheerder) die raadden me de slimme meters af omdat ik PV's op het dak heb..
Als je geen slimme meter wilt moet je eigenlijk geen zonnepanelen nemen.
Ik vermoed dat jij bij de eerste groep zit waarbij de domme meter zal worden afgekeurd omdat een domme meter niet geschikt is voor teruglevering. De groep zal als eerste de verplichting krijgen om een slimme meter te nemen.
Tot nooit .......
pi_172042372
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 13:07 schreef Speekselklier het volgende:
waarbij de domme meter zal worden afgekeurd omdat een domme meter niet geschikt is voor teruglevering
Die 2 zaken worden beweerd: dat ie afgekeurd zal worden en dat ie niet geschikt is. Dat staat nog te bezien. Jij wilt dat wel allemaal graag zo lijkt het. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 29 juni 2017 @ 13:33:42 #102
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172042533
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 13:28 schreef Bart2002 het volgende:
Die 2 zaken worden beweerd: dat ie afgekeurd zal worden en dat ie niet geschikt is. Dat staat nog te bezien. Jij wilt dat wel allemaal graag zo lijkt het. :)
Ik wil het niet, het is mij echt een worst wat voor meter jij in huis hebt. Maar als er in de toekomst verschillende tarieven komen voor energie afname en energie teruglevering dan zal je toch ook een tool moeten hebben om die tarieven te meten.

En eigenaren van zonnepanelen zullen dan minimaal een meter moeten hebben met 4 telwerken.
Tot nooit .......
pi_172043380
Bij mij komen ze de slimme meter morgenochtend installeren! *O*
  donderdag 29 juni 2017 @ 14:07:16 #104
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172043499
In de toekomst zijn accu's een prima middel om de netbeheerder vaarwel te zeggen..
pi_172044620
quote:
14s.gif Op donderdag 29 juni 2017 14:07 schreef Zolderkamer het volgende:
In de toekomst zijn accu's een prima middel om de netbeheerder vaarwel te zeggen..
Dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Je moet de donkere maanden overbruggen. Dat is een groot probleem in Nederland. Mogelijk niet oplosbaar. Tenminste niet voor de gemiddelde consument.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 29 juni 2017 @ 15:08:13 #106
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172045026
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 14:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Je moet de donkere maanden overbruggen. Dat is een groot probleem in Nederland. Mogelijk niet oplosbaar. Tenminste niet voor de gemiddelde consument.
Dat ligt helemaal aan het overschot wat beschikbaar is en je verbruik.. het is niet zo dat er niets opgewekt word op een donkere dag..
En ook het type accu speelt daarin een rol.. Ik kan zover nog niet vooruit kijken.. dus voor de komende jaren heb ik een voorlopige afweging gemaakt
pi_172046379
Ik denk dat het niet snel interessant zal worden om over te gaan op accu's zonder netaansluiting. Natuurlijk wek je in de winter wel iets op, maar daar zit zomaar een factor 6 verschil in.

Daarnaast verbruik je juist in de winter veel meer (aangenomen dat je je huis warm wilt houden). Als je zoiets echt zou willen heb je grofweg twee opties:

1. Genoeg zonnepanelen om op een winterse dag genoeg op te wekken (enorm te veel dus, in de zomer gebruik je lang niet alle energie).

2. Heel erg veel accu's neerzetten. Ik denk dat 1000 kWh opslag een goede start is, maar dat verschilt natuurlijk per huishouden.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  donderdag 29 juni 2017 @ 17:39:43 #108
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172048331
quote:
2s.gif Op donderdag 29 juni 2017 16:06 schreef nightsleeper het volgende:
Ik denk dat het niet snel interessant zal worden om over te gaan op accu's zonder netaansluiting. Natuurlijk wek je in de winter wel iets op, maar daar zit zomaar een factor 6 verschil in.

Daarnaast verbruik je juist in de winter veel meer (aangenomen dat je je huis warm wilt houden). Als je zoiets echt zou willen heb je grofweg twee opties:

1. Genoeg zonnepanelen om op een winterse dag genoeg op te wekken (enorm te veel dus, in de zomer gebruik je lang niet alle energie).

2. Heel erg veel accu's neerzetten. Ik denk dat 1000 kWh opslag een goede start is, maar dat verschilt natuurlijk per huishouden.
Klopt.. maar in sommige gevallen zijn die opties er..
En je huis warm houden.. dat kan heel goed met een houtkachel..
pi_172061710
Slimme meter word nu geïnstalleerd!

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2017 09:57:21 ]
  vrijdag 30 juni 2017 @ 10:14:56 #110
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172062113
quote:
14s.gif Op donderdag 29 juni 2017 17:39 schreef Zolderkamer het volgende:
En je huis warm houden.. dat kan heel goed met een houtkachel..
Ja, ok. Maar die stapel hout die je dan voor de deur hebt is dan gewoon de akku,

wiki:
"In algemene zin is een accumulator (van Latijn: accumulare, opstapelen) een opslagmedium. In de meeste gevallen gaat het om de opslag van energie,"
Tot nooit .......
pi_172070724
Leuk lijstje van Tweakers:

Voordelen SM

- geen meterstanden meer doorgeven
- periodiek inzicht in de meterstand
- P1 poort

Nadelen SM

- bestaande meter wordt vaak nodeloos vervangen
- dus nodeloos extra kosten
- dus nodeloos extra afval
- je bespaart er niets mee
- de af te nemen producten zijn ook niet goedkoper
- aan alleen de periodieke overzichten heb je helemaal niets
- de kosten voor de verzending van die periodieke overzichten betaald de consument
- wil je meer info dan kost dat geld
- de kwaliteit van de SM is veel minder dan de oude ferraris
- de metingen kunnen fors afwijkend zijn
- in dat geval moet de klant maar aantonen dat de SM onbetrouwbaar is
- ze kunnen gehackt worden en zien of je thuis bent
- ze kunnen gehackt worden en de standen aanpassen
- probeer in dat geval dat maar eens te bewijzen
- hoewel afgesproken dat het niet mag, kan men je toch afsluiten
- misschien dan niet het energiebedrijf die je afsluit dan toch wel die hacker
- administratief uit, is geen garantie voor het niet op afstand benaderen/datacommunicatie
- wat gebeurd er bij blikseminslag of brand, meterstanden weg?
- lastig aflezen door wisselende standen
- mogelijkheid voor invoeren gedifferentieerde tarieven waar je niets mee opschiet
- mogelijk nadelige effecten voor saldering
- wellicht bij te veel landelijke opwekking het terugleveren stopzetten/beperken
- of bij een landelijk te kort de afname beperken
- bij het onwerp is totaal geen rekening gehouden met de wensen van de consument
- het ontbreken van de mogelijkheid om de SM direct aan te sluiten op je router/pc
- het vervolgens dan zelf kunnen uitlezen van de data
- het ontbreken van de mogelijkheid om zelf periodiek de meterstanden te verzenden naar het energiebedrijf
:)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 30 juni 2017 @ 20:08:38 #112
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172074913
Iets zegt me dat dit lijstje is gemaakt door een tegenstander.

Een aantal van die nadele herken ik niet omdat die er niet zijn en het lijstje voordelen weet ik toch wel aardig te verlengen.
Verder zie ik in het lijstje nadelen toch wel de nodige dubbels met een kleine nuances (1-2-3 bijvoorbeeld). Overigens kan je de SM prima direct aansluiten op je pc.
Tot nooit .......
pi_172077591
quote:
Slimme meter, wel of niet doen?
Ik zou het niet doen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1773109/0
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_172077655
quote:
2s.gif Op donderdag 29 juni 2017 16:06 schreef nightsleeper het volgende:
Ik denk dat het niet snel interessant zal worden om over te gaan op accu's zonder netaansluiting. Natuurlijk wek je in de winter wel iets op, maar daar zit zomaar een factor 6 verschil in.

Daarnaast verbruik je juist in de winter veel meer (aangenomen dat je je huis warm wilt houden). Als je zoiets echt zou willen heb je grofweg twee opties:

1. Genoeg zonnepanelen om op een winterse dag genoeg op te wekken (enorm te veel dus, in de zomer gebruik je lang niet alle energie).

2. Heel erg veel accu's neerzetten. Ik denk dat 1000 kWh opslag een goede start is, maar dat verschilt natuurlijk per huishouden.
of
3. Een zodanige hoeveelheid zonnepanelen dat je met een betaalbare hoeveelheid accu's de slechtste winterdagen kunt doorkomen.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_172077885
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 20:08 schreef Speekselklier het volgende:
Iets zegt me dat dit lijstje is gemaakt door een tegenstander.

Een aantal van die nadele herken ik niet omdat die er niet zijn en het lijstje voordelen weet ik toch wel aardig te verlengen.
Verder zie ik in het lijstje nadelen toch wel de nodige dubbels met een kleine nuances (1-2-3 bijvoorbeeld). Overigens kan je de SM prima direct aansluiten op je pc.
In principe zijn er meer interfaces dan de P1, maar P1 gaat al met wat moeite (ikzelf heb de Kaifa e0025)
En, zonder verder op de punten in te gaan, feitelijk kloppen de genoemde nadelen eigenlijk wel.
pi_172078234
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Daarvan heb ik in #33 al aangegeven dat je een punt hebt en ik vind dat een beter argument dan een keer een folder op de deurmat.

Alleen standaard geeft de slimme meter slechts eens per 2 maanden je meterstand door. En dat kan je ook laten instellen of jaarlijks of helemaal uit. Of dat gebeurt is prima te controleren want op het display van de meter staat wanneer dat voor het laatst gebeurt is.

Als het vaker zou gebeurten dan afgesproken dan is het dus direct zichtbaar en pleegt de netbeheerder een economisch delict.

Hiemee is, wat mij betreft dit risico voldoende afgedekt.
Er wordt alleen nergens over gesproken of "je meterstand" dan 1 getal van 6 cijfers in kWh is, of dat het een databurst is met alsnog de complete grafiek met de gedetailleerde gegevens inclusief tijdstippen van die afgelopen 2 maanden...
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_172078324
Kan je nog zo lyrisch zijn over die "slimme" meter, ik heb hem geweigerd bij de plaatsing van mijn zonnepanelen.
Onnauwkeurigheid is bewezen en de mogelijkheid tot manipulatie doet mij huiveren want ik vertrouw helemaal geen enkel groot bedrijf of (juist) overheidsinstantie meer. Ze hebben zich bewezen als onbetrouwbare partner die tijdens de wedstrijd de regels in hun voordeel aanpassen.
Nu betaal ik wat ik inkoop en krijg ik dezelfde prijs terug als ik teruglever, inclusief belastingen!!!
Met zo'n slimme gaan ze onderscheid maken en krijg je straks 4 cent voor wat je levert en betaal je er 20 voor wat je afneemt, nee bedankt. Ik zal mijn analoge meter met hand en tand beschermen en zien te houden tot het allerlaatste mogelijke moment.
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
  Knikkerking vrijdag 30 juni 2017 @ 22:37:29 #118
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172078517
Wow die lijst |:( |:( |:(

Het grootste voordeel aller tijden staat er niet eens bij: (veel) lagere prijzen/flink besparen. Ik dacht écht dat het daar de meeste mensen juist om ging 8)7 Waarom stappen ze anders over naar een andere leverancier steeds? "Gratis" welkomstkado, "gratis" iPad, gratis dit, gratis dat... Allemaal sigaar uit eigen doos natuurlijk, maar toch. Het geeft wel aan dat het dus wel om geld gaat... Waarom dan niet voor altijd lagere prijzen met behulp van de slimmemeter?

Echt, ik ben dit topic blijven volgen, maar snap met al m'n hersencellen niet waar dit over gaat.... Ik vraag het me iedere dag af, maar kan er gewoon niet bij :X Ik kan het niet bevatten gewoon zo vreemd vind ik het. In mijn omgeving is juist iedereen mega blij met dat ding ^O^ Dus het is heel raar om dan hier zulke reacties allemaal te lezen. Maarja, dat zal wel bij een forum horen ofzo. Het is in ieder geval wel nieuw voor me :P (is weer eens wat anders, dat dan weer wel)
pi_172078679
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 22:37 schreef Atmoz het volgende:
Wow die lijst |:( |:( |:(

Het grootste voordeel aller tijden staat er niet eens bij: (veel) lagere prijzen/flink besparen. Ik dacht écht dat het daar de meeste mensen juist om ging 8)7 Waarom stappen ze anders over naar een andere leverancier steeds? "Gratis" welkomstkado, "gratis" iPad, gratis dit, gratis dat... Allemaal sigaar uit eigen doos natuurlijk, maar toch. Het geeft wel aan dat het dus wel om geld gaat... Waarom dan niet voor altijd lagere prijzen met behulp van de slimmemeter?

Echt, ik ben dit topic blijven volgen, maar snap met al m'n hersencellen niet waar dit over gaat.... Ik vraag het me iedere dag af, maar kan er gewoon niet bij :X Ik kan het niet bevatten gewoon zo vreemd vind ik het. In mijn omgeving is juist iedereen mega blij met dat ding ^O^ Dus het is heel raar om dan hier zulke reacties allemaal te lezen. Maarja, dat zal wel bij een forum horen ofzo. Het is in ieder geval wel nieuw voor me :P (is weer eens wat anders, dat dan weer wel)
Hoe bespaar je stroom met een andere meter ? Het is slechts een meter.
  vrijdag 30 juni 2017 @ 22:48:16 #120
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172078755
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 22:24 schreef Simba het volgende:
Er wordt alleen nergens over gesproken of "je meterstand" dan 1 getal van 6 cijfers in kWh is, of dat het een databurst is met alsnog de complete grafiek met de gedetailleerde gegevens inclusief tijdstippen van die afgelopen 2 maanden...
Als de tegenstanders blijven herhalen mag ik ook blijven herhalen: In de de goedgekeurde gedragscode door De Autoriteit Persoonsgegevens staat dat slechts de HUIDIGE meterstand wordt doorgegeven en dus geen gedetaileerde burst.
Tot nooit .......
  vrijdag 30 juni 2017 @ 22:49:43 #121
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172078799
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 22:37 schreef Atmoz het volgende:
Het grootste voordeel aller tijden staat er niet eens bij: (veel) lagere prijzen/flink besparen.
Hij staat er wel bij, maar ze hebben hem als nadeel gezien:
quote:
mogelijkheid voor invoeren gedifferentieerde tarieven waar je niets mee opschiet
Daarom is die lijst zo lekker kansloos.
Tot nooit .......
  vrijdag 30 juni 2017 @ 22:51:52 #122
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172078858
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 16:30 schreef Bart2002 het volgende:
bij het onwerp is totaal geen rekening gehouden met de wensen van de consument
Dat is trouwens wel waar, de nieuwe is beige. En ik had toch heel graag een okergele gehad.
Tot nooit .......
  vrijdag 30 juni 2017 @ 22:53:23 #123
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172078902
quote:
Wat een verhaal, maar wat is in hemelsnaam de relatie met een slimme meter?
Tot nooit .......
pi_172078946
De relatie is dat er flinke schade kan ontstaan bij het (onnodig) vervangen van een hoofdmeter.
't gaat om hoe je ermee omgaat
  vrijdag 30 juni 2017 @ 23:06:54 #125
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172079198
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 22:55 schreef Simba het volgende:
De relatie is dat er flinke schade kan ontstaan bij het (onnodig) vervangen van een hoofdmeter.
Ach zo, laatst is er hier een kind aangereden door een monteur die een slimme meter wilde plaatsen. Als die man de slimme meter niet was komen aansluiten was zat dat kind nu niet in een rolstoel.
Tot nooit .......
pi_172081322
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 22:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat is trouwens wel waar, de nieuwe is beige. En ik had toch heel graag een okergele gehad.
Wil je echt leren Trollen? Maar het lijstje is zeer instructief wat mij betreft omdat de nadelen zeer evident zijn. Jij schijnt dat niet te willen zien. Dat je happy bent met je meter kan ik me best voorstellen. Maar waarom anderen dat ook moeten vinden mis ik nog even.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172081373
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 21:58 schreef Simba het volgende:

[..]

of
3. Een zodanige hoeveelheid zonnepanelen dat je met een betaalbare hoeveelheid accu's de slechtste winterdagen kunt doorkomen.
Leuk. Maar je lijkt dan niet te zien wat dat impliceert. Dat wereldvreemde wensdenken, daar kopen wij niets voor. De gemiddelde consument kan 9 a 12 panelen kwijt op haar bescheiden dak. Voor wat jij wil is het 20-voudige nodig. Waar moet je dat kwijt en wie gaat dat betalen? Je hebt het dan over een investering van 100.000 euro en meer. Voor de panelen. En dan nog minstens datzelfde voor je accu om de winter te overbruggen. Leuk voor idealisten met onbeperkte middelen. Maar niet voor "ons".

Het is zo wereldvreemd, totaal geen realiteit en begrip van de dingen en grootheden. En wat dat kost.

Dat soort fantasie: daar kopen we niets voor. De keiharde realiteit slaat binnenkort toe en dan blijkt dat al dat soort optimisme schadelijk was. Dromen als een reus en presteren als een dwerg.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 01-07-2017 01:28:21 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Knikkerking zaterdag 1 juli 2017 @ 08:32:15 #128
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172082904
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 22:45 schreef Sjemmert het volgende:

Hoe bespaar je stroom met een andere meter ? Het is slechts een meter.
Dat komt omdat een slimmemeter uurprijzen mogelijk maakt. Dus ieder uur van de dag een andere prijs. Dat in tegenstelling tot alle 8760 uren in 1 jaar bij elkaar opgeteld (even makkelijk rekenen en geen rekening houden met dag/nacht tarief) waarbij dus alles op één hoop wordt gegooid. In dat laatste geval wéét je gewoon dat je in ieder geval niet te weinig betaald aan je energieleverancier. In het geval van een slimmemeter in combinatie met een leverancier die (transparante) uurprijzen hanteert weet je in ieder geval dat je niet teveel betaald. Nogal een verschil toch? ^O^

Het besparen wordt alleen maar meer (en leuker) als je ook nog gaat "schuiven" met je verbruik. Zo heb ik m'n vriendin verteld dat ze vanavond niet om 23u de was moet draaien, want dan kost het 5,56 cent p/kWh. Ze moet het doen tussen 15u en 18u, dan kost het maar 2,61 cent :)

Als men dát nog niet als upside ziet weet ik het ook niet meer. En aangezien dit niet in die lijst staat is die lijst een beetje... tja hoe zeg ik dat? ..... O-)

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 22:49 schreef Speekselklier het volgende:

Hij staat er wel bij, maar ze hebben hem als nadeel gezien:

Daarom is die lijst zo lekker kansloos.
Ahja inderdaad. Mogelijkheid tot lagere prijzen als nadeel zien... heel logisch :P

Mensen, mensen mensen toch.... het erge is: als iemand wat hier niet zoveel (of zelfs geen) verstand van heeft, en die ziet zo'n lijst, of zo'n topic met veel negatiefs erin, dan zou die misschien nog gaan denken dat de slimmemeter echt niet handig is om te nemen }:|

Eigenlijk te gek voor worden. Er zullen uiteraard altijd gevallen zijn waar de slimmemeter niet handig is, of er dingen kapot gaan tijdens installatie (kan natuurlijk altijd gebeuren, ook met andere dingen). Maar voor het grootste gedeelte van de bevolking (mensen die willen besparen) is het een ontzettende vooruitgang t.o.v. de dommemeter. Jammer dat dat niet enorm doorschijnt in deze discussie!!
  Moderator zaterdag 1 juli 2017 @ 09:00:20 #129
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172083172
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 08:32 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat komt omdat een slimmemeter uurprijzen mogelijk maakt. Dus ieder uur van de dag een andere prijs.
daarbij zeggende dat maar twee aanbieders dat daadwerkelijk doen.

quote:
Het besparen wordt alleen maar meer (en leuker) als je ook nog gaat "schuiven" met je verbruik. Zo heb ik m'n vriendin verteld dat ze vanavond niet om 23u de was moet draaien, want dan kost het 5,56 cent p/kWh. Ze moet het doen tussen 15u en 18u, dan kost het maar 2,61 cent :)
Daar zie ik de lol niet van in :P Als de wasmachine vol is gaat hij aan. Niet als de stroom goedkoper is :P


quote:
Ahja inderdaad. Mogelijkheid tot lagere prijzen als nadeel zien... heel logisch :P
Het zijn niet alleen lagere prijzen, op bepaalde momenten ook hogere prijzen. De mens houdt niet van verrassingen en wil weten waar hij aan toe is.

quote:
denken dat de slimmemeter echt niet handig is om te nemen }:|
Dat is het -zeker als je zelf zonnepanelen hebt - mijns inziens ook niet. Met een ouderwetse meter krijg je voor elke opgewekte kWh een 'dure' kWh terug. Met zo'n slimme krijg je er een paar cent voor en mag je hem 's avonds duur terug kopen.

Wat is trouwens de hoogste prijs die jij betaald hebt voor stroom?

quote:
Maar voor het grootste gedeelte van de bevolking (mensen die willen besparen) is het een ontzettende vooruitgang t.o.v. de dommemeter. Jammer dat dat niet enorm doorschijnt in deze discussie!!
Aangaande dat laatste, daarom is het ook een discussie hè. Een ieder mag zijn of haar eigen gelijk hebben. Er is niet één.


Als je een gelovige vraagt of er leven na de dood is, is het antwoord "ja, dat staat in de boeken". De vraag is wat voor boeken je pakt, mijn boeken zullen wat anders zeggen ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking zaterdag 1 juli 2017 @ 09:45:06 #130
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172083589
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 09:00 schreef derLudolf het volgende:

daarbij zeggende dat maar twee aanbieders dat daadwerkelijk doen.
Tja, dát is een andere zaak. Dat valt mijns inziens buiten de discussie, maar het is dus nu wél al (zo'n 4 jaar) mogelijk, en het zal alleen maar meer worden. Uiteindelijk zullen alle leveranciers hieraan moeten meedoen natuurlijk. Oude stroom met domme meters is niets voor de toekomst :)

Hoe dan ook: je kunt er nu al gebruik van maken, dus dat zou geen tegenargument mogen zijn denk ik.

quote:
Daar zie ik de lol niet van in :P Als de wasmachine vol is gaat hij aan. Niet als de stroom goedkoper is :P
Jij misschien niet, maar geef toe dat er zeker een hoop mensen zijn die dit wel leuk vinden en als iets positiefs ervaren ;) Zelfde truckje als met die LED-verlichting waar men het altijd over heeft in mijn topic: leuk dat het KAN, je hoeft het niet te gebruiken ^O^

quote:
Het zijn niet alleen lagere prijzen, op bepaalde momenten ook hogere prijzen. De mens houdt niet van verrassingen en wil weten waar hij aan toe is.
Je moet het inderdaad over een periode bekijken. Maar als je dan een beetje nadenkt snap je ook wel dat per uur afrekenen per definitie goedkoper zal zijn. (moet je wel niet de hoofdprijs aan opslag betalen natuurlijk ;))

En je hebt gelijk: er zullen altijd mensen zijn die liever teveel betalen, maar wel precies weten waar ze aan toe zijn. Voor die mensen is een slimmemeter misschien niet handig...

quote:
Dat is het -zeker als je zelf zonnepanelen hebt - mijns inziens ook niet. Met een ouderwetse meter krijg je voor elke opgewekte kWh een 'dure' kWh terug. Met zo'n slimme krijg je er een paar cent voor en mag je hem 's avonds duur terug kopen.
Dan laten we voor het gemak ALLE zonnepanelen bezitters weg. Dan blijven er nog een héle boel mensen over waar het dus wél absoluut zin bij heeft om een SM te nemen. (we laten voor het gemak ook de mensen even weg uit dat hele privacy-verhaal).

quote:
Wat is trouwens de hoogste prijs die jij betaald hebt voor stroom?
Pffew heel precies kan ik dat nu niet zeggen, dan zou ik in de APX-prijshistorie moeten kijken, maar ik denk op sommig uurtjes wel zo'n 12cent ofzo. Dat is inderdaad niet echt goedkoop te noemen, maar gelukkig wordt dan alweer snel afgelost met lagere prijzen zodat het gemiddelde van die dag weer goed uit komt.

Het gaat dus ook echt om het gemiddelde he. Vandaag bijvoorbeeld, zitten we op 3.4 cent gemiddeld. De piek zit tussen 23u 's avonds en 2u 's nachts, dan kost het 5.5 cent, de rest (overdag dus, als men bezig is met verbruiken) is het ver onder de 4 cent.

quote:
Aangaande dat laatste, daarom is het ook een discussie hè. Een ieder mag zijn of haar eigen gelijk hebben. Er is niet één.

Als je een gelovige vraagt of er leven na de dood is, is het antwoord "ja, dat staat in de boeken". De vraag is wat voor boeken je pakt, mijn boeken zullen wat anders zeggen ;)
Nou, eigenlijk is dat toch iets anders. Dit zijn keiharde feiten: met een dommemeter betaal je sowieso niet te weinig, en met een slimmemeter (bij de juiste leverancier, en in de juiste omstandigheden die we hierboven besproken hebben) betaal je sowieso niet teveel. Daar kan ik niets anders van maken, 0 ruimte voor discussie zou ik zeggen!
pi_172084511
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 09:45 schreef Atmoz het volgende:
Nou, eigenlijk is dat toch iets anders. Dit zijn keiharde feiten: met een dommemeter betaal je sowieso niet te weinig, en met een slimmemeter (bij de juiste leverancier, en in de juiste omstandigheden die we hierboven besproken hebben) betaal je sowieso niet teveel. Daar kan ik niets anders van maken, 0 ruimte voor discussie zou ik zeggen!
Keiharde feiten. :) 0 ruimte voor discussie. Ik ben om. Dan zijn we klaar hier.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 1 juli 2017 @ 12:06:49 #132
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172086308
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 09:00 schreef derLudolf het volgende:
Dat is het -zeker als je zelf zonnepanelen hebt - mijns inziens ook niet. Met een ouderwetse meter krijg je voor elke opgewekte kWh een 'dure' kWh terug. Met zo'n slimme krijg je er een paar cent voor en mag je hem 's avonds duur terug kopen.
Onzin, ik heb een slimme meter en ik krijg voor de teruglevering het zelfde als voor mijn verbruik.
Het enige verschil is dat het bij mij zichtbaar is en met een analoge meter heb je geen idee wat je terugleverd.

En als we het hebben over de grote truckendoos van de overheid: Geloven jullie werkelijk dat als er een verschil komt tussen verbruik en teruglevering dat je daar dan met een domme meter geen last van hebt. Word wakker mensen. Als je meter al niet gewoon wordt afgekeurd dan gaan ze de teruglevering gewoon schatten.
Tot nooit .......
pi_172086593
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:06 schreef Speekselklier het volgende:
Het enige verschil is dat het bij mij zichtbaar is en met een analoge meter heb je geen idee wat je terugleverd.
Dat boeit natuurlijk helemaal niet. Het gaat niet om wat je teruglevert maar juist om wat je virtueel niet verbruikt. Daar zit de winst. En dat is alleen mogelijk met een meter die terug draait. Het blijft een lastig te doorgronden concept blijkbaar. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 01-07-2017 13:22:16 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172086710
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 08:32 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat komt omdat een slimmemeter uurprijzen mogelijk maakt. Dus ieder uur van de dag een andere prijs. Dat in tegenstelling tot alle 8760 uren in 1 jaar bij elkaar opgeteld (even makkelijk rekenen en geen rekening houden met dag/nacht tarief) waarbij dus alles op één hoop wordt gegooid. In dat laatste geval wéét je gewoon dat je in ieder geval niet te weinig betaald aan je energieleverancier. In het geval van een slimmemeter in combinatie met een leverancier die (transparante) uurprijzen hanteert weet je in ieder geval dat je niet teveel betaald. Nogal een verschil toch? ^O^

Het besparen wordt alleen maar meer (en leuker) als je ook nog gaat "schuiven" met je verbruik. Zo heb ik m'n vriendin verteld dat ze vanavond niet om 23u de was moet draaien, want dan kost het 5,56 cent p/kWh. Ze moet het doen tussen 15u en 18u, dan kost het maar 2,61 cent :)

Als men dát nog niet als upside ziet weet ik het ook niet meer. En aangezien dit niet in die lijst staat is die lijst een beetje... tja hoe zeg ik dat? ..... O-)

[..]

Ahja inderdaad. Mogelijkheid tot lagere prijzen als nadeel zien... heel logisch :P

Mensen, mensen mensen toch.... het erge is: als iemand wat hier niet zoveel (of zelfs geen) verstand van heeft, en die ziet zo'n lijst, of zo'n topic met veel negatiefs erin, dan zou die misschien nog gaan denken dat de slimmemeter echt niet handig is om te nemen }:|

Eigenlijk te gek voor worden. Er zullen uiteraard altijd gevallen zijn waar de slimmemeter niet handig is, of er dingen kapot gaan tijdens installatie (kan natuurlijk altijd gebeuren, ook met andere dingen). Maar voor het grootste gedeelte van de bevolking (mensen die willen besparen) is het een ontzettende vooruitgang t.o.v. de dommemeter. Jammer dat dat niet enorm doorschijnt in deze discussie!!
Dus als je met een uitkering thuis zit, en niet beiden een voltijdbaan hebt, kan je er van profiteren. Net als mensen die de tijd hebben om alle aanbiedingen van alle supermarkten na te lopen en op die manier zó veel kunnen besparen... Sorry hoor, heb ik geen tijd voor. Ik start de wasmachine zodra ik er tijd voor heb en ik laat hem niet starten als ik zelf niet aanwezig ben want dat vind ik levensgevaarlijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:06 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Onzin, ik heb een slimme meter en ik krijg voor de teruglevering het zelfde als voor mijn verbruik.
Het enige verschil is dat het bij mij zichtbaar is en met een analoge meter heb je geen idee wat je terugleverd.

En als we het hebben over de grote truckendoos van de overheid: Geloven jullie werkelijk dat als er een verschil komt tussen verbruik en teruglevering dat je daar dan met een domme meter geen last van hebt. Word wakker mensen. Als je meter al niet gewoon wordt afgekeurd dan gaan ze de teruglevering gewoon schatten.
Ik heb panelen en weet exact wat ik produceer en teruglever, en heb geen slimme meter.
Tevens wordt er wel onderscheid gemaakt zodra je meer produceert dan afneemt. Tevens staat de salderingsregeling continue ter discussie in de politiek, en we weten allemaal hoe "betrouwbaar" (kuch) de overheid is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 01:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Leuk. Maar je lijkt dan niet te zien wat dat impliceert. Dat wereldvreemde wensdenken, daar kopen wij niets voor. De gemiddelde consument kan 9 a 12 panelen kwijt op haar bescheiden dak. Voor wat jij wil is het 20-voudige nodig. Waar moet je dat kwijt en wie gaat dat betalen? Je hebt het dan over een investering van 100.000 euro en meer. Voor de panelen. En dan nog minstens datzelfde voor je accu om de winter te overbruggen. Leuk voor idealisten met onbeperkte middelen. Maar niet voor "ons".

Het is zo wereldvreemd, totaal geen realiteit en begrip van de dingen en grootheden. En wat dat kost.

Dat soort fantasie: daar kopen we niets voor. De keiharde realiteit slaat binnenkort toe en dan blijkt dat al dat soort optimisme schadelijk was. Dromen als een reus en presteren als een dwerg.
Met 14 panelen produceer ik zo'n 90% van mijn energiebehoefte per jaar. Als ik er nog een paar bij leg ben ik zelfvoorzienend. De accutechnologie is het enige dat dat nog verhinderd. Dus hoe jij aan je berekeningen komt van 100.000 euro is mij een raadsel en lachwekkend. Zodra ik accu's kan kopen die mij de winter doorhelpen, sta ik voor aan.
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
pi_172086908
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:27 schreef BekiekUtMoar het volgende:
Zet 14 panelen produceer ik zo'n 90% van mijn energiebehoefte per jaar. Als ik er nog een paar bij leg ben ik zelfvoorzienend. De accutechnologie is het enige dat dat nog verhinderd. Dus hoe jij aan je berekeningen komt van 100.000 euro is mij een raadsel en lachwekkend. Zodra ik accu's kan kopen die mij de winter doorhelpen, sta ik voor aan.
Vooraan. Hoe ga je die accu's die jou de winter doorhelpen opladen? En wat denk je dat zoiets kost? Nu en over 10 jaar? Als je nou eens echt zou gaan rekenen kom je snel tot iets wat ik reeds lang weet.

Het is best mogelijk overigens door "Trias energetica". Maar men rekent altijd met de behoefte van nu. Alleen "anders". :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172086958
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 09:45 schreef Atmoz het volgende:
[..]

Pffew heel precies kan ik dat nu niet zeggen, dan zou ik in de APX-prijshistorie moeten kijken, maar ik denk op sommig uurtjes wel zo'n 12cent ofzo. Dat is inderdaad niet echt goedkoop te noemen, maar gelukkig wordt dan alweer snel afgelost met lagere prijzen zodat het gemiddelde van die dag weer goed uit komt.

Het gaat dus ook echt om het gemiddelde he. Vandaag bijvoorbeeld, zitten we op 3.4 cent gemiddeld. De piek zit tussen 23u 's avonds en 2u 's nachts, dan kost het 5.5 cent, de rest (overdag dus, als men bezig is met verbruiken) is het ver onder de 4 cent.

[..]

Nou, eigenlijk is dat toch iets anders. Dit zijn keiharde feiten: met een dommemeter betaal je sowieso niet te weinig, en met een slimmemeter (bij de juiste leverancier, en in de juiste omstandigheden die we hierboven besproken hebben) betaal je sowieso niet teveel. Daar kan ik niets anders van maken, 0 ruimte voor discussie zou ik zeggen!
Leuk hoor, maar ik werk overdag, dus dan verbruik ik nauwelijks. Voor mij dus alleen het straftarief, net als dat ik de uitkering betaal van degenen die hier alle tijd voor hebben.
Dat lijkt mij dus duidelijk, ik kan er niets anders van maken, 0 ruimte voor diiscussie zou ik zeggen!
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
pi_172086989
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:35 schreef BekiekUtMoar het volgende:

net als dat ik de uitkering betaal van degenen die hier alle tijd voor hebben.
Dat discussieert altijd wel lekker zo. :) Maar daar schijnt ook "0 ruimte" voor te zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172087015
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Vooraan. Hoe ga je die accu's die jou de winter doorhelpen opladen? En wat denk je dat zoiets kost? Nu en over 10 jaar? Als je nou eens echt zou gaan rekenen kom je snel tot iets wat ik reeds lang weet.

Het is best mogelijk overigens door "Trias energetica". Maar men rekent altijd met de behoefte van nu. Alleen "anders". :)
Als ik ook alle mogelijke ontwikkelingen zou ontkennen, zou ik het met u eens zijn.
Het opladen gaat uiteraard met mijn panelen, overdag.
Rekenen op basis van huidige technologie is onzin, 20 jaar terug kon je nog geen eens panelen kopen voor je eigen dak.
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
pi_172087057
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat discussieert altijd wel lekker zo. :) Maar daar schijnt ook "0 ruimte" voor te zijn.
Uiteraard is dit even chargeren, maar ik hoop dat u mijn punt snapt. Mensen die werken hebben niks aan al dat gedifferentieer. Ik ben ruim 11 uur per dag afwezig.
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
pi_172087076
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:37 schreef BekiekUtMoar het volgende:
Rekenen op basis van huidige technologie is onzin
Ach so. Dan lijkt wat ik beweerde over "wensdenken" toch te kloppen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator zaterdag 1 juli 2017 @ 12:39:53 #141
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172087078
Geen tijd om uitgebreid te reageren, maar zullen we de toon even aardig proberen te houden
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_172087089
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:39 schreef BekiekUtMoar het volgende:

[..]

Uiteraard is dit even chargeren, maar ik hoop dat u mijn punt snapt. Mensen die werken hebben niks aan al dat gedifferentieer. Ik ben ruim 11 uur per dag afwezig.
Mee eens. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172087143
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ach so. Dan lijkt wat ik beweerde over "wensdenken" toch te kloppen.
Dus rekening houden of enigszins vertrouwen op voortgaande technologische ontwikkelingen is belachelijk?
Ik heb geen idee van uw leeftijd, maar ik ben van de generatie die de computer heeft zien komen. Dat ik nu met een apparaat op zak loop dat meer rekenkracht heeft dan een zaal vol computers in de jaren 80 voorzag toen ook geen enkel mens. Behalve dan die wensdenkers die er aan gingen werken en ze wel ontwikkelden.
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
pi_172087202
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:42 schreef BekiekUtMoar het volgende:

[..]

Dus rekening houden of enigszins vertrouwen op voortgaande technologische ontwikkelingen is belachelijk?
Nee, "belachelijk" is het niet. Ik kom er op terug vandaag. De computervergelijking is m.i. niet erg sterk. Die kun je niet gebruiken om te "bewijzen" dat alles op andere gebieden (ook) haalbaar is in de toekomst. Er moet een bepaalde theoretische basis zijn. Het werkt helaas niet zo dat als we iets maar graag genoeg willen het ook zal gebeuren.

Een ander aspect is dat hoe hoger de kWh prijs is, hoe interessanter het wordt. Alleen zal door "marktwerking" (hogere vraag) en een duurder productieproces de prijs automatisch meestijgen. Duivelse dilemma's.

Ik ga er eens over denken hoe dit beter te formuleren. :)

[ Bericht 17% gewijzigd door Bart2002 op 01-07-2017 12:57:38 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172087495
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nee, "belachelijk" is het niet. Ik kom er op terug vandaag. De computervergelijking is m.i. niet erg sterk. Die kun je niet gebruiken om te "bewijzen" dat alles op andere gebieden (ook) haalbaar is in de toekomst. Er moet een bepaalde theoretische basis zijn. Het werkt helaas niet zo dat als we iets maar graag genoeg willen het ook zal gebeuren.

Ik ga er eens over denken hoe dit beter te formuleren. :)
Ik snap uw redenatie, maar verzoek ook om in het achterhoofd te houden wat er momenteel allemaal gaande is met de accutechnologie.
En even verder denkende, als je de accu niet kunt ontwikkelen, zou ik met mijn energie waterstof kunnen produceren overdag, die ik bij energiebehoefte zou gebruiken als brandstof van een kleine turbine die mij mijn stroom levert op het moment dat ik het nodig heb. Een techniek die al bestaat en mijns inziens nog te weinig gebruikt wordt. Als je de potentie hiervan zou benutten, zouden wij hier geen paneel meer leggen, maar zouden we deze op veel betere locaties (zuidelijk) neerzetten. De opgeslagen energie in de vorm van waterstof is lang houdbaar en ook goed te transporteren.
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
pi_172087646
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:57 schreef BekiekUtMoar het volgende:

[..]

Ik snap uw redenatie, maar verzoek ook om in het achterhoofd te houden wat er momenteel allemaal gaande is met de accutechnologie.
En even verder denkende, als je de accu niet kunt ontwikkelen, zou ik met mijn energie waterstof kunnen produceren overdag, die ik bij energiebehoefte zou gebruiken als brandstof van een kleine turbine die mij mijn stroom levert op het moment dat ik het nodig heb. Een techniek die al bestaat en mijns inziens nog te weinig gebruikt wordt. Als je de potentie hiervan zou benutten, zouden wij hier geen paneel meer leggen, maar zouden we deze op veel betere locaties (zuidelijk) neerzetten. De opgeslagen energie in de vorm van waterstof is lang houdbaar en ook goed te transporteren.
Nee en nee wat mij betreft.

Er is niet bijster veel gaande met "de accutechnologie". Je kunt dat zien als een mening overigens.

En over waterstof: jouw visie daarop staat op gespannen voet met veel wat wij daarover weten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172087868
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 13:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nee en nee wat mij betreft.

Er is niet bijster veel gaande met "de accutechnologie". Je kunt dat zien als een mening overigens.

En over waterstof: jouw visie daarop staat op gespannen voet met veel wat wij daarover weten.
https://www.tno.nl/nl/ove(...)an-platforms-op-zee/
http://www.duurzaambedrij(...)rgie-op-in-waterstof
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
pi_172088133
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 22:45 schreef Sjemmert het volgende:
Hoe bespaar je stroom met een andere meter ? Het is slechts een meter.
Dit soort dingen moet je je afvragen inderdaad. En er is geen speld tussen te krijgen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172088260
quote:
Ik ben bekend met dat soort artikelen. Al heel lang. Veel te vaak ook een vorm van wensdenken in een aantrekkelijk jasje.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172088329
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 13:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik ben bekend met dat soort artikelen. Al heel lang. Veel te vaak ook een vorm van wensdenken in een aantrekkelijk jasje.
Hier nog zo een
http://www.duurzaambedrij(...)heid-dutch-windwheel
Met de huidige technologie onmogelijk, maar toch gaan bedrijven ermee aan de gang. Dat heet in mijn ogen het nastreven van innovatie, jij noemt het wensdenken.
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
pi_172088459
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 13:27 schreef BekiekUtMoar het volgende:

[..]

Hier nog zo een
http://www.duurzaambedrij(...)heid-dutch-windwheel
Met de huidige technologie onmogelijk, maar toch gaan bedrijven ermee aan de gang. Dat heet in mijn ogen het nastreven van innovatie, jij noemt het wensdenken.
Ik heb me er veel meer in verdiept. Met alle respect natuurlijk. :) Het is best lastig om de zin- van de onzin te onderscheiden.

Het klinkt allemaal bijna te mooi om waar te zijn. Of dat zo is, moet de tijd leren. Feit is wel dat het plan nog niet erg veel verder is dan de tekentafel. Er zijn wel een hoop gelikte computeranimaties. Aan het enthousiasme en de marketing van de initiatiefnemers zal het niet liggen.

https://www.trouw.nl/groe(...)oon-worden~a98c9d9b/

Ik durf er wel een kratje bier op te zetten dat we hier (ook) nooit meer iets van horen.

Over dat wensdenken:

De TU Delft is betrokken bij de ontwikkeling van de Ewicon-techniek. Maar de toepassing van deze vondst komt nog niet verder dan kleine proefjes en experts zijn sceptisch of een gebouw met energiedraden in een gat echt energie zal opleveren. De energieopbrengst lijkt nauwelijks iets voor te stellen. Maar de bedenkers van de Dutch Windsheel blijven positief. De techniek moet nog rijpen, denken ze.
:D

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 01-07-2017 13:38:24 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172088563
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 13:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik heb me er veel meer in verdiept. Met alle respect natuurlijk. :)

Het klinkt allemaal bijna te mooi om waar te zijn. Of dat zo is, moet de tijd leren. Feit is wel dat het plan nog niet erg veel verder is dan de tekentafel. Er zijn wel een hoop gelikte computeranimaties. Aan het enthousiasme en de marketing van de initiatiefnemers zal het niet liggen.

https://www.trouw.nl/groe(...)oon-worden~a98c9d9b/

Ik durf er wel een kratje bier op te zetten dat we hier (ook) nooit meer iets van horen.
Dit specifieke gebouw misschien niet, maar het plan zal weer de aanzet zijn tot nieuwe innovaties. Innovaties waarvan we nu misschien überhaupt niet gehoord hebben. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat er overal ter wereld continue wetenschappers bezig zijn zaken te ontwikkelen waarvan we de reikwijdte nu niet kunnen inschatten. Dus ja, ik heb vertrouwen in de wetenschap en juist de nieuwsgierigheid brengt ons verder, niet het ontkennen of wegzetten als onmogelijk van bepaalde plannen en ontwikkelingen.
Ik denk dat wij het best eens zijn, alleen de uitwerking verschillen we misschien van mening.
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
pi_172088637
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 13:37 schreef BekiekUtMoar het volgende:

[..]

Dit specifieke gebouw misschien niet, maar het plan zal weer de aanzet zijn tot nieuwe innovaties. Innovaties waarvan we nu misschien überhaupt niet gehoord hebben. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat er overal ter wereld continue wetenschappers bezig zijn zaken te ontwikkelen waarvan we de reikwijdte nu niet kunnen inschatten. Dus ja, ik heb vertrouwen in de wetenschap en juist de nieuwsgierigheid brengt ons verder, niet het ontkennen of wegzetten als onmogelijk van bepaalde plannen en ontwikkelingen.
Ik denk dat wij het best eens zijn, alleen de uitwerking verschillen we misschien van mening.
Ook weer mee eens. Zoals gezegd moet er een bepaalde theoretische basis zijn. Dat die in veel gevallen volledig ontbreekt is een aanwijzing in welke richting we het moeten zoeken. Dit gebouw is een goed voorbeeld en daarom leuk dat je precies daarmee kwam. :) Met "innovatie" heeft het m.i. zeer weinig te maken. Er spelen heel andere motieven vermoed ik.

Zoek in dit verband ook eens naar de "Maglev windturbine".

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 01-07-2017 13:47:24 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Knikkerking zaterdag 1 juli 2017 @ 13:43:51 #154
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172088687
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 10:49 schreef Bart2002 het volgende:

Keiharde feiten. :) 0 ruimte voor discussie. Ik ben om. Dan zijn we klaar hier.
Over dát punt hoeven we inderdaad niet meer te discussiëren ^O^

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:27 schreef BekiekUtMoar het volgende:

Dus als je met een uitkering thuis zit, en niet beiden een voltijdbaan hebt, kan je er van profiteren. Net als mensen die de tijd hebben om alle aanbiedingen van alle supermarkten na te lopen en op die manier zó veel kunnen besparen... Sorry hoor, heb ik geen tijd voor. Ik start de wasmachine zodra ik er tijd voor heb en ik laat hem niet starten als ik zelf niet aanwezig ben want dat vind ik levensgevaarlijk.
Zelf doe ik dat ook niet hoor (dat van die wasmachine was maar een voorbeeld). En om geld te besparen hoef je dat ook helemaal niet te doen. Je bespaard al geld al je PRECIES zo blijft verbruiken als je voorheen met een dommemeter deed. Het "verschuiven" van verbruik zorgt alleen voor nóg meer besparing :Y Maar ik begrijp goed dat dat in sommige (op dit moment nog de meeste, maar dat gaat veranderen!) gevallen niet handig is. Wel leuk/mooi dat het kan natuurlijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:35 schreef BekiekUtMoar het volgende:

Leuk hoor, maar ik werk overdag, dus dan verbruik ik nauwelijks. Voor mij dus alleen het straftarief, net als dat ik de uitkering betaal van degenen die hier alle tijd voor hebben.
Dat lijkt mij dus duidelijk, ik kan er niets anders van maken, 0 ruimte voor diiscussie zou ik zeggen!
De besparing treed dus ook op zonder dat je steeds met je verbruik zit te schuiven.
pi_172088740
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 13:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ook weer mee eens. Zoals gezegd moet er een bepaalde theoretische basis zijn. Dat die in veel gevallen volledig ontbreekt is een aanwijzing in welke richting we het moeten zoeken. Dit gebouw is een goed voorbeeld en daarom leuk dat je precies daarmee kwam. :)
Mooi, we zijn het eens.
Nu weer terug naar de "slimme" meter.
Ik weet overigens niet wat er slim is aan die meter, hij meet slechts en kan niets zelf aansturen.
Verder zal ik hem zo lang als wettelijk mogelijk blijven weren uit mijn huis.

Ik weet nog dat men er mee kwam toen ik mijn panelen liet plaatsen. Het argument nauwkeurigheid werd gehanteerd. Ik heb hen toen teruggemaild met de vraag of ze dus al jaren een onnauwkeurige meter in mijn woning hadden laten zitten terwijl ze wisten van de onvolkomenheden. Uiteraard geen zinnige reactie op gekregen maar wel een bevestiging dat ze geen meter zouden komen plaatsen maar wel de dreigementen dat het me later misschien wel eens veel geld zou kunnen gaan kosten.
Dit soort praktijken sterken mij in mijn gevoel dat ik de laatste ben die er daadwerkelijk beter van zal worden.
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
pi_172088784
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 13:46 schreef BekiekUtMoar het volgende:
Dit soort praktijken sterken mij in mijn gevoel dat ik de laatste ben die er daadwerkelijk beter van zal worden.
Dat zie je goed. :) Dat gevoel klopt m.i.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172088815
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 13:43 schreef Atmoz het volgende:

[..]

De besparing treed dus ook op zonder dat je steeds met je verbruik zit te schuiven.
Mijn besparing start zodra mijn investering is terugverdiend. In de tussentijd draag ik bij aan een betere wereld, volgens sommigen. Ik vind het best en wijs ze maar niet op de enorme impact op de natuur bij het produceren van panelen.
“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a force beyond calculation.”
– Leo Cherne
  zaterdag 1 juli 2017 @ 15:41:02 #158
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172091383
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 08:32 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat komt omdat een slimmemeter uurprijzen mogelijk maakt. Dus ieder uur van de dag een andere prijs. Dat in tegenstelling tot alle 8760 uren in 1 jaar bij elkaar opgeteld (even makkelijk rekenen en geen rekening houden met dag/nacht tarief) waarbij dus alles op één hoop wordt gegooid. In dat laatste geval wéét je gewoon dat je in ieder geval niet te weinig betaald aan je energieleverancier. In het geval van een slimmemeter in combinatie met een leverancier die (transparante) uurprijzen hanteert weet je in ieder geval dat je niet teveel betaald. Nogal een verschil toch? ^O^

Het besparen wordt alleen maar meer (en leuker) als je ook nog gaat "schuiven" met je verbruik. Zo heb ik m'n vriendin verteld dat ze vanavond niet om 23u de was moet draaien, want dan kost het 5,56 cent p/kWh. Ze moet het doen tussen 15u en 18u, dan kost het maar 2,61 cent :)

Als men dát nog niet als upside ziet weet ik het ook niet meer. En aangezien dit niet in die lijst staat is die lijst een beetje... tja hoe zeg ik dat? ..... O-)

[..]

Ahja inderdaad. Mogelijkheid tot lagere prijzen als nadeel zien... heel logisch :P

Mensen, mensen mensen toch.... het erge is: als iemand wat hier niet zoveel (of zelfs geen) verstand van heeft, en die ziet zo'n lijst, of zo'n topic met veel negatiefs erin, dan zou die misschien nog gaan denken dat de slimmemeter echt niet handig is om te nemen }:|

Eigenlijk te gek voor worden. Er zullen uiteraard altijd gevallen zijn waar de slimmemeter niet handig is, of er dingen kapot gaan tijdens installatie (kan natuurlijk altijd gebeuren, ook met andere dingen). Maar voor het grootste gedeelte van de bevolking (mensen die willen besparen) is het een ontzettende vooruitgang t.o.v. de dommemeter. Jammer dat dat niet enorm doorschijnt in deze discussie!!
Das leuk voor als je werkloos bent... Maar als je op normale tijd werkt is de stroom dus duurder geworden dan met een vast tarief.. Vandaar dat het een nadeel is ;)

Ik heb ook nog niemand gehoord over de kosten van fabricage, installatie, en milieubelasting
Laat staan over de kwaliteit die nog niet in de buurt komt van iets wat naast een ferrarismeter heeft gelegen..
Kijk ik weet dat jij die hipsterzooi leuk vind.. en helemaal gadgetfreak bent..
Is ook tof.. maar als dat een rol gaat spelen bij het beslissen dan is dat niet helemaal fair..

Qua besparing wil ik wel eens zien wat die slimme meter aan energie gekost heeft en wat het kost om de ict afdeling (en onderhoud etc) erachter in werking te houden.. Ik neem aan dat die 850000 verkeerde meters ook weer vervangen moeten worden..
  zaterdag 1 juli 2017 @ 17:08:03 #159
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172093185
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:35 schreef BekiekUtMoar het volgende:


Leuk hoor, maar ik werk overdag, dus dan verbruik ik nauwelijks. Voor mij dus alleen het straftarief, net als dat ik de uitkering betaal van degenen die hier alle tijd voor hebben.
Dat lijkt mij dus duidelijk, ik kan er niets anders van maken, 0 ruimte voor diiscussie zou ik zeggen!
Onzin alle aparaten die er wat betreft verbruik toe doen, warmtepomp, wasmachine, droger, boilers etc etc zijn tijdsgestuurd en kunnen hun taak prima in de daluren doen als je aan het werk bent.
Tot nooit .......
  zaterdag 1 juli 2017 @ 17:22:40 #160
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172093488
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:57 schreef BekiekUtMoar het volgende:

[..]

Ik snap uw redenatie, maar verzoek ook om in het achterhoofd te houden wat er momenteel allemaal gaande is met de accutechnologie.
En even verder denkende, als je de accu niet kunt ontwikkelen, zou ik met mijn energie waterstof kunnen produceren overdag, die ik bij energiebehoefte zou gebruiken als brandstof van een kleine turbine die mij mijn stroom levert op het moment dat ik het nodig heb. Een techniek die al bestaat en mijns inziens nog te weinig gebruikt wordt. Als je de potentie hiervan zou benutten, zouden wij hier geen paneel meer leggen, maar zouden we deze op veel betere locaties (zuidelijk) neerzetten. De opgeslagen energie in de vorm van waterstof is lang houdbaar en ook goed te transporteren.
Je kan met de overgebleven energie ook water naar de top van een berg pompen en dat weer laten teruglopen via een dynamo als je energie nodig hebt.
Tot nooit .......
pi_172097370
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 22:48 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als de tegenstanders blijven herhalen mag ik ook blijven herhalen: In de de goedgekeurde gedragscode door De Autoriteit Persoonsgegevens staat dat slechts de HUIDIGE meterstand wordt doorgegeven en dus geen gedetaileerde burst.
Een gedragscode ja, totaal geen technische belemmering om dit tegen te houden.
Zodat op allerlei manieren mijn gedetailleerde data alsnog ongewenst gekaapt kan worden.
't gaat om hoe je ermee omgaat
  zaterdag 1 juli 2017 @ 22:30:58 #162
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172101072
De technische belemmering is dat het op de meter zichtbaar is als er vaker gedownload wordt.
De meter kan maar 400 regels opslaan, dus als je detail info wil dan moet je dagelijks downloaden.
De tweede belemmering is dat alls ze het wel doen dan plegen ze een economische delict.

Deze combinatie vind ik ruim voldoende.

Ik zou ook geen technische belemmering willen, want ik wil gebruik kunnen maken van flexibele tarieven en andere voordelen. Als je een technische belemmering wil dan laat je de download maar administratief uitzetten.
Tot nooit .......
pi_173556823
Ik had het automatisch doorzenden uitgezet maar dan moet je zelf de meterstanden doorgeven en gas dat gaat, maar elektriciteit is gewoon niet af te lezen. Er zit een groen knopje en als je dat drukt komt er van alles langs op het schermpje maar niet een duidelijke meterstand voor elektriciteit.

Ik las over Erytreese asielzoekers die nog moet worden geleerd hoe ze een envelop dichtplakken. Maar voor ons is het al zo ingewikkeld dat het voor iemand als ik, met een iq van 130, geboren Nederlander, niet meer te doen is.

Waarom opeens op allerlei knopjes moeten drukken terwijl je vroeger gewoon kon aflezen. Waarom moeten ze alles zo ingewikkeld maken, ik begrijp het niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Loekie1 op 03-09-2017 09:51:45 ]
pi_173556951
quote:
Op zondag 3 september 2017 09:16 schreef Loekie1 het volgende:
Ik had het automatisch doorzenden uitgezet maar dan moet je zelf de meterstanden doorgeven en gas dat gaat, maar elektriciteit is gewoon niet af te lezen. Er zit een groen knopje en als je dat drukt komt er van alles langs op het schermpje maar niet een duidelijke meterstand voor elektriciteit.

Ik las over Erytreese asielzoekers die nog moet worden geleerd hoe ze een envelop dichtplakken. Maar voor ons is het al zo ingewikkeld dat iemand als ik, met een iq van 130, geboren Nederlander, niet meer te doen is.

Waarom opeens op allerlei knopjes moeten drukken terwijl je vroeger gewoon kon aflezen. Waarom moeten ze alles zo ingewikkeld maken, ik begrijp het niet.
  zondag 3 september 2017 @ 11:29:02 #165
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173558662
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 09:16 schreef Loekie1 het volgende:

Waarom opeens op allerlei knopjes moeten drukken terwijl je vroeger gewoon kon aflezen. Waarom moeten ze alles zo ingewikkeld maken, ik begrijp het niet.
Bij mij komen de cijfertjes zonder iets in te drukken gewoon langs. Ik hoef ze alleen nog maar na te tekenen en de tekening op te sturen. Mijn zoontje van drie kan het al.
Tot nooit .......
pi_173561073
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 09:16 schreef Loekie1 het volgende:
Ik had het automatisch doorzenden uitgezet maar dan moet je zelf de meterstanden doorgeven en gas dat gaat, maar elektriciteit is gewoon niet af te lezen. Er zit een groen knopje en als je dat drukt komt er van alles langs op het schermpje maar niet een duidelijke meterstand voor elektriciteit.

Ik las over Erytreese asielzoekers die nog moet worden geleerd hoe ze een envelop dichtplakken. Maar voor ons is het al zo ingewikkeld dat het voor iemand als ik, met een iq van 130, geboren Nederlander, niet meer te doen is.

Waarom opeens op allerlei knopjes moeten drukken terwijl je vroeger gewoon kon aflezen. Waarom moeten ze alles zo ingewikkeld maken, ik begrijp het niet.
Als ik het groene knopje indruk komen ze alle 4 1 voor 1 langs en in de handleiding staat wat wat is.... En ik heb geen iq van 130, maar wellicht is dat het probleem.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_173561239
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 13:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als ik het groene knopje indruk komen ze alle 4 1 voor 1 langs en in de handleiding staat wat wat is.... En ik heb geen iq van 130, maar wellicht is dat het probleem.
En wat is dan wat?
pi_173561253
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:00 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En wat is dan wat?
dat staat in de handleiding
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_173561267
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat staat in de handleiding
Bij mij niet. T1 en T2 zou je moeten aflezen, die zie ik helemaal niet.
pi_173561286
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:01 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Bij mij niet. T1 en T2 zou je moeten aflezen, die zie ik helemaal niet.
Dan is je slimme meter stuk.

Ik heb er al 3 versleten in 2 jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 3 september 2017 @ 14:20:19 #171
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173561855
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

Ik heb er al 3 versleten in 2 jaar.
Je moet op het groene knopje drukken. Niet op rammen met een klauwhamer!
Tot nooit .......
pi_173562234
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je moet op het groene knopje drukken. Niet op rammen met een klauwhamer!
ah, een sloophamer is dus ook niet goed?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_173573169
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 22:30 schreef Speekselklier het volgende:
De technische belemmering is dat het op de meter zichtbaar is als er vaker gedownload wordt.
De meter kan maar 400 regels opslaan, dus als je detail info wil dan moet je dagelijks downloaden.
De tweede belemmering is dat alls ze het wel doen dan plegen ze een economische delict.

Deze combinatie vind ik ruim voldoende.

Ik zou ook geen technische belemmering willen, want ik wil gebruik kunnen maken van flexibele tarieven en andere voordelen. Als je een technische belemmering wil dan laat je de download maar administratief uitzetten.
Als een overheidsdienst, zeg maar de AIVD, mij wil afluisteren, doen ze dat volgens mij zodanig dat je daar niet veel van merkt. Geen klikjes op je lijn enzo. Straks komt de sleepnetwet (ja, dat ding heet niet zo, maar volgens mij weet iedereen wat ik bedoel), en kan een (overheids)dienst gewoon mijn slimme meter uitlezen. Het zou mij verbazen als zo'n uitleesactie dan gewoon zichtbaar is (op het display of een timestamp, whatever). laat staan dat zij zich houden aan de administratieve beperkingen.

Ja, ik heb een slimme meter, Toon, een smartphone, en ja, ik gebruik wel eens gewoon internet zonder Tor, maar ik ben ook wantrouwend naar de overheid en bedrijven die geld kunnen verdienen met data (let op, ik bedoel niet persé de energieboeren of diegenen die hun energie aan mij verkopen)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_173578338
Ik heb me er een uur in verdiept, opgezocht welk type meter het is - keuze uit honderd - en welk type het is van het bewuste type, daarna gebruiksaanwijzing gedownload, en ik moest dus kijken bij een bepaald lettercode bij de digitale rijtjes die langskomen en dan zou de meterstand tevoorschijn komen. Nou, het is gelukt.
Maar die serie blijft steeds langskomen en het lijkt me dat dat energie verbruikt. Kan dat niet veranderen.
Leuk zo'n whiskid die dit soort dingen ontwerpt en daar zich op uitleeft, maar voor de consument is het een ramp.

[ Bericht 10% gewijzigd door Loekie1 op 04-09-2017 10:27:59 ]
  maandag 4 september 2017 @ 10:53:05 #175
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173579003
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 10:10 schreef Loekie1 het volgende:
Maar die serie blijft steeds langskomen en het lijkt me dat dat energie verbruikt. Kan dat niet veranderen.
het schijnt minder energie te verbruiken dan 24u per dag een wieltje te laten draaien.

Maar als je het allemaal zo ingewikkeld vindt, waarom laat je de netbeheerder dan niet 1x per jaar de meterstand downloaden? ik kan je voorstellen dat met dit soort zaken je iq van 130 je in de weg kan zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 04-09-2017 12:53:19 ]
Tot nooit .......
pi_173594099
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 10:53 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Maar als je het allemaal zo ingewikkeld vindt, waarom laat je de netbeheerder dan niet 1x per jaar de meterstand downloaden?
Goh, ja, dat is de oplossing natuurlijk. :W
  dinsdag 5 september 2017 @ 12:04:31 #177
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173597719
als je te wantrouwend ben om hem jaarlijks uit te laten lezen,
als te 'slim' bent om hem zelf af te lezen

dan blijt er weinig over toch? of verwacht je dat er elk jaar iemand langs komt?


1x per jaar ............ dat doe je nu ook al door braaf een briefje in te vullen.

[ Bericht 56% gewijzigd door Speekselklier op 05-09-2017 12:58:45 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 5 september 2017 @ 12:57:50 #178
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173598551


[ Bericht 100% gewijzigd door Speekselklier op 05-09-2017 12:58:21 ]
Tot nooit .......
pi_173601806
quote:
3s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:06 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Voor wat betreft de meetnauwkeurigheid kan ik wat persoonlijke ervaring inbrengen.

Mijn slimme meter lees ik uit over de P1 poort via een RapsberryPi. Over die poort kan ik uit mijn meter, behalve de meterstanden van de diverse telwerken, ook het huidige verbruik (en productie, maar dat doe ik niet) in Watt per fase uitlezen, met een interval van 10 seconden.

Dat maakt dat ik bijvoorbeeld het opladen van een telefoon kan waarnemen in een verandering van verbruik.

De meeste van mijn computer en telefoon voedingen zijn geschakeld, en heb inmiddels een flink deel van mijn lampen in huis vervangen door LED (220v, zonder transformator). Metingen aan verbruik (oa rond het wisselen van halogeen naar LED) lijken bij niet af te wijken van mijn verwachting.

Sterker nog, door actief mijn gebruik (zowel gas als electra) te monitoren, heb ik behoorlijk kunnen bezuinigen op verbruik, puur door bewustwording en het aanpassen van gedrag.
Welke kabel en extra hardware gebruik je hiervoor ? Het normale verbruik kan ik wel via Toon uitlezen maar niet per fase. Ik zou graag willen weten wat de laders hier thuis doen.
  woensdag 6 september 2017 @ 11:10:10 #180
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_173616918
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 15:52 schreef QuasaR78 het volgende:

[..]

Welke kabel en extra hardware gebruik je hiervoor ? Het normale verbruik kan ik wel via Toon uitlezen maar niet per fase. Ik zou graag willen weten wat de laders hier thuis doen.
Ik heb zelf een kabeltje gebouwd. Een RJ11 connector, transistortje en weerstandje een Raspberry PI in. Schema's zijn online wel te vinden. (ik weet uit m'n hoofd niet meer exact wat ik heb gebouwd)

Enkele links die ik heb gebruikt:
http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/
http://www.netbeheerneder(...)er_15_a727fce1f1.pdf

De berichten 1-0:21.7.0, 1-0:41.7.0 en 1-0:61.7.0 geven actueel verbruik per fase per watt. Als je zonnepanelen hebt, kun je uit berichten 1-0:22.7.0, 1-0:42.7.0 en 1-0:62.7.0 actuele productie in watt per fase uitlezen.
  woensdag 6 september 2017 @ 15:07:49 #181
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173621170
ik heb laatst deze http://www.esp8266thingies.nl/wp/ gekocht.
je kan er via wifi heen (html of raw) en toont o.a. je aktuele verbruik.

Met domoticz kan je metertjes aanmaken of andere apparaten laten reageren op het verbruik/opbrengst. Maar zover ben ik nog niet.

Voordeel is dat je alles op eigen hardware kan regelen en de info dus niet hoeft te delen met online energiemonitors.
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')