abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171850511
Originele OP van Loeki1:

Ik kreeg een brief dat er een slimme meter wordt aangelegd, of de datum goed was e.d. Maar niets over dat het een vrijwillige keuze is.

Hij is nu geinstalleerd en nu hoor ik allerlei verhalen van torenhoge kosten. Daar heb ik vroeger veel over gehoord, maar je denkt dat dat nu wel eens voorbij is. Blijkt dus niet zo te zijn.
Slimme meter, slim voor de energieleverancier maar niet voor de consument dus.

Deel 1: K&W / Slimme meter, wel of niet doen?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171850697
Als de oude meters te weinig zouden aangeven, kun je toch net zo goed stellen dat alle nieuwe meters te veel aangeven?
pi_171850708
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 05:37 schreef Loekie1 het volgende:
Als de oude meters te weinig zouden aangeven, kun je toch net zo goed stellen dat alle nieuwe meters te veel aangeven?
Door het ontwerp van sommige "slimme" meters gaan zij niet goed om met b.v. led lampen en vooral de dimmers daarvan (blindstroom, blindvermogen, power factor). Daar geven zij veel te veel aan. Waarom er meerdere ontwerpen goedgekeurd zijn is een raadsel omdat er in principe slechts 1 goed ontwerp is. Interessant technisch verhaal met een politiek tintje. Als je zo'n ding geïnstalleerd dreigt te krijgen de "zwarte lijst" bij de hand houden. Als ie daarop voorkomt in ieder geval weigeren.

Het is overigens niet waar dat draaischijfmeters per definitie te weinig aangeven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 22-06-2017 05:51:18 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171850711
Het verhaal is simpel, wie heeft er voordeel?
pi_171850716
quote:
3s.gif Op donderdag 22 juni 2017 05:46 schreef Stien_Struis het volgende:
Het verhaal is simpel, wie heeft er voordeel?
Niet de consument. Zoveel is zeker.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171850722
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 05:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Niet de consument. Zoveel is zeker.
Daarom houd ik gewoon de oude, die doet het goed.
pi_171850725
Het heeft ook wel wat die schijf zien draaien.
pi_171850801
quote:
6s.gif Op donderdag 22 juni 2017 05:51 schreef Stien_Struis het volgende:
Het heeft ook wel wat die schijf zien draaien.
Ik heb er nu al heimwee naar. Een laatste stukje nostalgie wat zich bevond in mijn meterkast, die nu de naam meterkast niet meer verdient, het is een digitaal hok geworden.
Was het niet zo dat de schijf een beetje lawaai maakte bij het draaien? (Zucht.)
pi_171850823
Sowieso een rare policy wat betreft de klachtenprocedure. Eigenlijk zou zo'n meter periodiek gekalibreerd moeten worden. Het is nu zo dat je bij een vermoeden een test kunt aanvragen, waarbij je een zak geld moet betalen die je alleen terugkrijgt als je klacht gegrond is.
Maar als de meter niet om kan gaan met rare spanningspieken, condensatoren of spoelen ben je gewoon standaard de lul. Als ze die meter controleren gaat dat gewoon met een standaard weerstand en een schone netaansluiting. Je zou bijna denken dat er sjoemelsoftware in zit.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_171850829
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 06:34 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik heb er nu al heimwee naar. Een laatste stukje nostalgie wat zich bevond in mijn meterkast, die nu de naam meterkast niet meer verdient, het is een digitaal hok geworden.
Was het niet zo dat de schijf een beetje lawaai maakte bij het draaien? (Zucht.)
Ik ga het zo lang mogelijk tegenhouden.
pi_171850841
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 06:36 schreef Ridocar het volgende:
Je zou bijna denken dat er sjoemelsoftware in zit.
Sjoemelsoftware, daar moeten we het mee doen anno 2017. Staat het woord al in de Van Dale?
pi_171850853
quote:
2s.gif Op donderdag 22 juni 2017 06:36 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Ik ga het zo lang mogelijk tegenhouden.
En hij ging zo lekker traag, zodat je het idee had dat het echt niet hard ging met de energie. Dat gaf rust. Nu weet je het niet, dat digitale barrel geeft out of the blue een getal aan en je hebt geen idee hoe dat tot stand komt.
pi_171850866
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 06:41 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En hij ging zo lekker traag, zodat je het idee had dat het echt niet hard ging met de energie. Dat gaf rust. Nu weet je het niet, dat digitale barrel geeft out of the blue een getal aan en je hebt geen idee hoe dat tot stand komt.
Ik vertrouw dat ding.
pi_171851487
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 06:36 schreef Ridocar het volgende:
Maar als de meter niet om kan gaan met rare spanningspieken, condensatoren of spoelen ben je gewoon standaard de lul.
Je kunt opzoeken volgens welk principe de meter werkt. Er is er maar 1 goed. Ik vermoed dat daar nog wel eens een "zaak" van komt. Er zijn dus meters in omloop die wegens hun ontwerp niet geschikt zijn voor hun schone taak. Die hadden nooit goedgekeurd mogen worden.

De Consumentenbond noemt het 'absurd' dat Liander het probleem bij gebruikers neerlegt. 'Je kunt van een leek niet verwachten dat die aantoont dat er iets mis is', aldus een woordvoerster. 'Men moet actief op zoek naar meters die niet deugen en kijken hoe je eventueel gaat compenseren.'

http://www.volkskrant.nl/(...)etrouwbaar~a4469841/

[ Bericht 24% gewijzigd door Bart2002 op 22-06-2017 08:08:08 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 22 juni 2017 @ 10:03:29 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171853309
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 08:00 schreef Bart2002 het volgende:
Je kunt opzoeken volgens welk principe de meter werkt. Er is er maar 1 goed.
Je kan ook gewoon dit lijstje erbij pakken.
Dan zie je ook dat het allemaal oudere meters zijn.
Tot nooit .......
pi_171854618
Niet doen.

- Oude meters meten alleen het werkelijk vermogen (W) en niet het blindvermogen Q. Als ze dit wel met en kan het schijnbaar vermogen in rekening worden gebracht. En dat is natuurlijk duurder. Geen idee hoeveel ze daar al exact mee zijn.
- Energie afsluiten of afstand is al mogelijk. Dus als je een keer niet betaald, door wat voor reden dan ook kunnen ze je zo afsluiten. Tenminste dat was in België. En dan kon je een prepaid energie kaart halen.
- ze halen enorm veel data uit zo'n slimme energie meter. Ze kunnen zo zien wanneer je dus thuis bent en wat je gemiddeld aan het doen bent. Was draaien etc. etc.
- Op de lange termijn gaat een energie maatschappij bepalen wanneer jij mag wassen drogen etc. Dit om de pieken uit het energieverbruik te halen (peakshaving) . Vaak is er nu een enorme piek rond 5 a 6 uur smiddags. Hier moet extra MWh worden aangekocht op de energie markt. Dat is extreem duur. Tussen 10-16 uur is de vraag naar energie laag. Zo laag dat men niet weet wat ze er mee aan moeten. Tevens staan alle zonnepanelen installaties ook volop te produceren. Die energie moet dan verkocht worden met groot verlies. Ze willen op een gegeven moment met een base load aan energie iedereen bedienen zonder dat er pieken zijn. Zo kan het op de lange termijn zijn dat groep A van 10-11 wast en groep B van 11-12. Dit zal dan geheel automatisch gaan natuurlijk. Zolang ze de energie nog niet goed kunnen opslaan zit dit eraan te komen. Die slimme meters zijn pas het begin van een energie revolutie die nog gaat plaatsvinden.

Opzich een heel interessant onderwerp. Google ook eens op virtual powerplants. De Tesla batterij die energiemaatschappijen verkopen is een hele slimme zet van die gasten. Maar dat terzijde
  donderdag 22 juni 2017 @ 11:35:16 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171855094
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:08 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Niet doen.

- Oude meters meten alleen het werkelijk vermogen (W) en niet het blindvermogen Q. Als ze dit wel met en kan het schijnbaar vermogen in rekening worden gebracht. En dat is natuurlijk duurder. Geen idee hoeveel ze daar al exact mee zijn.

Grappig, bij mij geeft de analogie meter net zo'n hoog verbruik aan als mijn slimme. Ik heb ooit eens mijn blinde vermogen gemeten (daar zijn gewoon meters voor) en mijn digitale meter zou volgens jou zo'n 10% hoger moeten liggen.

Heb je een link met deze informatie?
quote:
- Energie afsluiten of afstand is al mogelijk. Dus als je een keer niet betaald, door wat voor reden dan ook kunnen ze je zo afsluiten. Tenminste dat was in België. En dan kon je een prepaid energie kaart halen.
Dus ik hoef niet meer mee te betalen aan de stroom die betaalweigeraars afnemen? Want uiteindelijk wordt dat afgerekend op de betalende klanten. Klinkt goed....
quote:
- ze halen enorm veel data uit zo'n slimme energie meter. Ze kunnen zo zien wanneer je dus thuis bent en wat je gemiddeld aan het doen bent. Was draaien etc. etc.
In een eerder draadje vind je hier meer info over. Deze spookverhalen zijn gisteren al ontkracht.
quote:
- Op de lange termijn gaat een energie maatschappij bepalen wanneer jij mag wassen drogen etc. Dit om de pieken uit het energieverbruik te halen (peakshaving) . Vaak is er nu een enorme piek rond 5 a 6 uur smiddags. Hier moet extra MWh worden aangekocht op de energie markt. Dat is extreem duur. Tussen 10-16 uur is de vraag naar energie laag. Zo laag dat men niet weet wat ze er mee aan moeten. Tevens staan alle zonnepanelen installaties ook volop te produceren. Die energie moet dan verkocht worden met groot verlies. Ze willen op een gegeven moment met een base load aan energie iedereen bedienen zonder dat er pieken zijn. Zo kan het op de lange termijn zijn dat groep A van 10-11 wast en groep B van 11-12. Dit zal dan geheel automatisch gaan natuurlijk. Zolang ze de energie nog niet goed kunnen opslaan zit dit eraan te komen. Die slimme meters zijn pas het begin van een energie revolutie die nog gaat plaatsvinden.
Dat kan je nu al als je bij bepaalde maatschappijen je energie inkoopt. Je betaald dan de hele dag door verschillende tarieven en je kan dus op de goedekope momenten wassen. Spaart inderdaad geld uit, maar dat zouden we inderdaad niet moeten willen zeg.
Tot nooit .......
  donderdag 22 juni 2017 @ 11:41:46 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171855198
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:08 schreef ArnoldG0342 het volgende:
ze halen enorm veel data uit zo'n slimme energie meter.
Hier, lees dit document effe goed door. Daar staat exact in wat er voor data uit je slimme meter komt.
Tot nooit .......
pi_171857420
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Hier, lees dit document effe goed door. Daar staat exact in wat er voor data uit je slimme meter komt.
Ja, de belastingdienst en gemeenten vragen ook nooit meer gegevens op dan strikt noodzakelijk is uit Suwinet.

Er zijn radiouitzendingen geweest die deze superbetrouwbare overheidsinstanties tegen het licht hebben gehouden en concludeerden dat er niet zo frisse praktijken werden bedreven.

Wat denk je dat een commercieel bedrijf doet met beschikbare realtime data dat eigenlijk niet mag worden ingezien?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 22 juni 2017 @ 13:45:55 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171857507
quote:
10s.gif Op donderdag 22 juni 2017 13:41 schreef Ridocar het volgende:
Wat denk je dat een commercieel bedrijf doet met beschikbare realtime data dat eigenlijk niet mag worden ingezien?
Ze hebben de realtime data niet eens, maar dat terzij.

Als jij stelt dat deze data toch wordt uitgelezen/opgeslagen en bewerkt dan zeg je eigenlijk dat de netbeheerder iets doet dat illegaal is. Ik vind dat nogal een stelling en ben benieuwd naar je onderbouwing. Heb je er mogelijk bewijs van?
Tot nooit .......
pi_171857583
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 13:45 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ze hebben de realtime data niet eens, maar dat terzij.

Als jij stelt dat deze data toch wordt uitgelezen/opgeslagen en bewerkt dan zeg je eigenlijk dat de netbeheerder iets doet dat illegaal is. Ik vind dat nogal een stelling en ben benieuwd naar je onderbouwing. Heb je er mogelijk bewijs van?
Okee, semi-realtime dan. Er moet eerst een request komen voor er data wordt teruggegeven.
Ik zeg niet dat netbeheerders dit doen. Ik vind het alleen nogal naïef om te denken dat bedrijven zich precies houden aan de wetjes en regeltjes.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 22 juni 2017 @ 14:37:25 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171858628
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 13:49 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Okee, semi-realtime dan. Er moet eerst een request komen voor er data wordt teruggegeven.
Ik zeg niet dat netbeheerders dit doen. Ik vind het alleen nogal naïef om te denken dat bedrijven zich precies houden aan de wetjes en regeltjes.
Nee, niet eens semi-realtime. Standaard staat dat ding ingesteld op de huidige meterstand. Verder mag er maar eens per twee maanden een bevraging gedaan worden, tenzij anders afgesproken.

Verder is via de P1 poort zichtbaar welke data er klaar staat om te verzenden. Iemand die een beetje technisch is kan dus zien wat er wordt verstuurd en dat is gewoon de HUIDIGE stand (eens per twee manden).

De laatste bevraging is zichtbaar op de meter. Stiekum vaker bevragen is dus zichtbaar.
Als zou een netbeheerder het dus willen, het kan niet eens onopgemerkt.

Ik kan heel veel redenen bedenken waarom ik zo'n meter niet zou willen hebben, maar het privacy-deel hoort daar in elk geval niet bij.
Tot nooit .......
pi_171866718
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 14:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik kan heel veel redenen bedenken waarom ik zo'n meter niet zou willen hebben, maar het privacy-deel hoort daar in elk geval niet bij.
De moeite die jij erin steekt om ons van het idee af te helpen dat er mogelijk meer wordt gedaan met de data dan is afgesproken... Ik zou bijna denken dat je voor een energiemaatschappij werkt.

Het is heel simpel. Niemand kan ons garanderen dat datamisbruik nu, of in de toekomst gaat gebeuren. Je sluit je meter aan op een simkaart, dus je bent kwestbaarder dan daarvoor.

Overigens hebben ze toen mijn meter werd vervangen, de oude meterstand van afstand erop gezet. Dat vind ik dus helemaal een vervelend idee want dat maakt alles vloeibaar.
  Moderator donderdag 22 juni 2017 @ 20:14:56 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  donderdag 22 juni 2017 @ 20:17:00 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171868586
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:17 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

De moeite die jij erin steekt om ons van het idee af te helpen dat er mogelijk meer wordt gedaan met de data dan is afgesproken... Ik zou bijna denken dat je voor een energiemaatschappij werkt.
Heb je al eens gekeken hoeveel moeite andere partijen hebben gedaan om dat ding onderuit te halen. Niemand is het de afgelopen 10 jaar gelukt om er data uit te halen die er in uit gehaald had mogen worden.

ik heb geen banden met energiemaatschappijen. Maar ik besef wel dat we in de toekomst op een andere manier van energie-kopen, gebruiken en opwekken gaan en dat een slimme meter daar bij hoort.
quote:
Het is heel simpel. Niemand kan ons garanderen dat datamisbruik nu, of in de toekomst gaat gebeuren. Je sluit je meter aan op een simkaart, dus je bent kwestbaarder dan daarvoor.
[quote]Je mobiele telefoon is ook een stuk kwetsbaarder dan flessepost en daar hoor ik je niet over. Daar is het nodige datamisbruik al wel op bewezen en daar wordt het als de normaalste zaak gezien. Moet je die telefoon ook weggooien.
Overigens hebben ze toen mijn meter werd vervangen, de oude meterstand van afstand erop gezet. Dat vind ik dus helemaal een vervelend idee want dat maakt alles vloeibaar.
[/quote]
Dat zijn incidentele technische aktiviteiten. Dat mogen ze en dat kunnen ze, staat gewoon beschreven in de protocollen. Wel zo handig lijkt me. Als je meter kapot gaat hoeven ze alleen maar de beginwaarde in de nieuwe meter te plaatsen in plaats allerlei administraties aanpassen.
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')