abonnement Unibet Coolblue
pi_171845686
Hallo :)

Ik wil in een vlonderconstructie hoeklijnen/badhoeken gaan gebruiken voor enkele (hard)houtverbindingen. Moet dit per definitie van RVS zijn of werkt verzinkt net zo goed (en roest dit niet weg?). Wat zijn jullie ervaringen en adviezen?
pi_171845795
Verzinkt is goed zat. Dat gaat decennia mee zonder probleem.

Voorkom galvanische corrosie, gebruik je juiste bevestigingsmiddelen, geslepen delen goed behandelen etc.
Laat die handjes wapperen!
pi_171846712
Hier aan de kust is verzinkt staal binnen de kortste keren bruin. Gebichromatiseerd kan wel goed gaan, maar ik ben geheel op rvs schroeven en ander verbindingsmateriaal (in RVS) overgegaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 22-06-2017 08:33:55 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 22 juni 2017 @ 00:15:04 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171848695
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:01 schreef blomke het volgende:
Hier aan de kust is verzinkt staal binnen de kortste keren bruin.
vroeger krantenwijk gelopen aan de kust van Scheveningen. Wat zag al dat beslag er daar uit. Zelfs RVS was daar verroest.
Tot nooit .......
pi_171852645
Gaat of staat met de dikte van de gegalvaniseerde laag op het staal, oftewel de kwaliteit van de hoekijzers. Als het kwaliteit a la 'aanhangers' of 'vangrail' is dan kan het lang goed gaan. Ik heb echter nog nooit zulke goede kwaliteit van hoekijzers gezien.

Hout neemt vocht op en wat je dan ziet is dat het lang vochtig blijft tussen het hoekijzer en het hout, altijd een toekomstige bron van problemen. Wordt snel vochtig en droogt langzaam.

Ik zou voor die paar hoekijzers voor RVS gaan, je maakt het tenslotte maar 1 keer. En zeker RVS qua schroeven (wel met correcte maat voorboren en wat vaseline gebruiken op de draad).
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  donderdag 22 juni 2017 @ 16:16:15 #6
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_171861526
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 09:18 schreef mister_white het volgende:
Gaat of staat met de dikte van de gegalvaniseerde laag op het staal, oftewel de kwaliteit van de hoekijzers. Als het kwaliteit a la 'aanhangers' of 'vangrail' is dan kan het lang goed gaan. Ik heb echter nog nooit zulke goede kwaliteit van hoekijzers gezien.

Hout neemt vocht op en wat je dan ziet is dat het lang vochtig blijft tussen het hoekijzer en het hout, altijd een toekomstige bron van problemen. Wordt snel vochtig en droogt langzaam.

Ik zou voor die paar hoekijzers voor RVS gaan, je maakt het tenslotte maar 1 keer. En zeker RVS qua schroeven (wel met correcte maat voorboren en wat vaseline gebruiken op de draad).
Zou mijn advies ook zijn. Ik baal altijd als het na een paar jaar niet meer netjes is en ik dus zie dat ik er wéér werk aan ga hebben. Ik ben nogal van de mentaliteit in 1 keer goed, als de portemonnee het toelaat :D
Alleen om het schoonmaken al, je pakt de hogedrukreiniger en je bent klaar.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_171862245
Zolang je de hoeklijnen in hun geheel gebruikt maakt het niet uit, indien je het spul zou zagen of slijpen is op de zaagsnede de galvanisering weg, en dus begint het roesten daar snel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')