abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171844030
Mijn huidige PC is in essentie wel prima, alleen er zijn een aantal punten wat verbeterd kan worden. Allereerst is het handig om te weten wat voor systeem ik heb:

*Moederbord: gigabyte f2a88xm-hd3

* CPU: AMD X4 860K @ 3.7Ghz

* RAM: 2x 4 GB - DDR3 1333MHz 2x4GB

* HDD 1.5 TB

* PSU: Antec VPF 450Watt

* GPU: MSI GTX 750 Ti gaming 2GB

* Behuizing: Cooler Master N300 (not windowed)

De verbeterpunten zijn als volgt:

1. Systeem wordt door mijn CPU bijzonder warm. In plaats van te lopen klooien met een nieuwe koeler ter vervanging van mijn stock koeler, dacht ik er aan om een extra case fan toe te voegen. Zou dit een significant effect hebben of is dit zonde van mijn geld?

2. Snelheid van de PC op zichzelf is niet zo snel als dat ik zou willen, wat betreft browsen/data analyse e.d.

3. Sommige games kunnen niet worden gespeeld door een lage FPS (lager dan 25-30), zoals de multiplayer modus van ARMA 3.

Mijn vraag is nu of ik beter mijn huidige PC kan upgraden of een nieuwe kan kopen/bouwen?

Computer is twee-drie jaar terug 'gebouwd'
pi_171844144
Extra case fan gaat geen teringmoer helpen. Heb je wel fatsoenlijke airflow? Al wel eens koelpasta vervangen? En ook geen 3 mm dikke laag koelpasta er op zitten?

Nieuwe cpu vergt nieuw moederbord en geheugen zou ik ddr4 doen. Dan ben je praktisch gezien al nieuw systeem aan het bouwen.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_171844239
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 21:44 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Extra case fan gaat geen teringmoer helpen. Heb je wel fatsoenlijke airflow? Al wel eens koelpasta vervangen? En ook geen 3 mm dikke laag koelpasta er op zitten?

Nieuwe cpu vergt nieuw moederbord en geheugen zou ik ddr4 doen. Dan ben je praktisch gezien al nieuw systeem aan het bouwen.
Nope. Zit er prima op

HWmonitor geeft de volgende resultaten, tijdens gamen:







CPU is van aard al redelijk een heethoofd, maar tijdens warme dagen zoals tijdens deze zomerperiode is het wel storend zoals te zien aan de resultaten..
pi_171845771
SSD kopen en inderdaad een nieuwe cpu cooler ter vervanging van je stock cooler. Kan echt 10-15 graden schelen als t niet meer is.

Extra casefan gaat weinig helpen denk ik ook.
pi_171845812
Die fan draait op 6000rpm en alsnog is het moederbord zo heet :o

Stofvrij maken, cpu cooler vervangen door een goede ipv stock (3-4 tientjes), extra casefan kan misschien toch geen kwaad (10-15 euro) en een SSD voor je OS en programma's (50-70 euro)
pi_171848225
Tegenwoordig maken AMD cpu vaak zulke warmte.. 60~70 graden is namelijk normaal.
Met betere cpu koeler kan misschien tien graden schelen.

Videokaart is ook prima, maar wel beetje zwak voor Arma 3 die wel van kaart vergt.
Zou 1050TI kijken.. die is al onder 150 eu..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_171848690
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
Tegenwoordig maken AMD cpu vaak zulke warmte.. 60~70 graden is namelijk normaal.
zijn cpu cores zijn 101-102 graden c :')
pi_171849100
afstappen van stockcooler, koelpasta vervangen voor iets als artic silver, airflow goed bekijken, zowel moederbord als cpu zijn voor idle echt te warm
pi_171849250
quote:
10s.gif Op donderdag 22 juni 2017 00:14 schreef racerdkb het volgende:

[..]

zijn cpu cores zijn 101-102 graden c :')
Dat is veel te hoog, het hoort rond 60~70 voor amd processor. (mag nog lager maar ja)
Eigenlijk zouden moederbord al bij 90 graden computer stoppen ter voorkomen beschadiging van cpu..
Dus koeler schoonmaken of nieuwe plaatsen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_171853167
quote:
11s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:33 schreef racerdkb het volgende:
Die fan draait op 6000rpm en alsnog is het moederbord zo heet :o

Stofvrij maken, cpu cooler vervangen door een goede ipv stock (3-4 tientjes), extra casefan kan misschien toch geen kwaad (10-15 euro) en een SSD voor je OS en programma's (50-70 euro)
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
Tegenwoordig maken AMD cpu vaak zulke warmte.. 60~70 graden is namelijk normaal.
Met betere cpu koeler kan misschien tien graden schelen.

Videokaart is ook prima, maar wel beetje zwak voor Arma 3 die wel van kaart vergt.
Zou 1050TI kijken.. die is al onder 150 eu..
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 00:45 schreef mschol het volgende:
afstappen van stockcooler, koelpasta vervangen voor iets als artic silver, airflow goed bekijken, zowel moederbord als cpu zijn voor idle echt te warm
Heb de volgende case-fans op het oog:

https://tweakers.net/pric(...)e-wings-2-120mm.html

https://tweakers.net/pric(...)e-wings-2-140mm.html

https://tweakers.net/pric(...)-blue-120mm/reviews/

https://tweakers.net/pric(...)s-pwm-120mm/reviews/

Welke zal ik doen? Of is er uberhaupt een betere ventilator dan mijn opgestelde lijst? Even ter info, ik moet hem kunnen aansluiten aan de Antec VPF 450Watt....


Dan is mijn prangende vraag: waar zal ik de 3e case-fan plaatsen? Wat is het meest effectieve?


P.S; Ik denk dat ik toch maar geen upgrade ga doen wat betreft kerncomponenten, maar het nog even ga uithouden met deze PC. Ik denk dat het verstandigst is om alles weer opnieuw te bouwen aangezien de GPU 'outdated' is en de x4 860k al op zichzelf al té traag is met wat er op de markt is op dit moment.
pi_171866280
nieuwe

sowieso intel en 16gb ddr4 jwz
pi_171867039
misschien je cpu ook ff default zetten volgens mij heb je hem overclocked

zou verder niks aan deze pc doen en hem keer verkopen en iets heel nieuws aanschaffen
:]
pi_171867640
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:30 schreef wootahH het volgende:
misschien je cpu ook ff default zetten volgens mij heb je hem overclocked

zou verder niks aan deze pc doen en hem keer verkopen en iets heel nieuws aanschaffen
Hoe kan ik hem op default zetten, als het niet op default staat? Ik heb hem niet overclocked.
pi_171873049
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:48 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Hoe kan ik hem op default zetten, als het niet op default staat? Ik heb hem niet overclocked.
oh nvm. dacht dat die 3.7 hoorde te zijn maar blijklaar heeft die een turboboost tot 4ghz
:]
pi_171875462
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 09:56 schreef Frank_Underwood het volgende:
Welke zal ik doen? Of is er uberhaupt een betere ventilator dan mijn opgestelde lijst? Even ter info, ik moet hem kunnen aansluiten aan de Antec VPF 450Watt....

Dan is mijn prangende vraag: waar zal ik de 3e case-fan plaatsen? Wat is het meest effectieve?
Moet je even reviews checken daar op tweakers, hoeft niet duur te zijn maar iets dat beetje stil blijft wil je wel hebben denk ik.

Waar je ze moet plaatsen hangt een beetje af waar nu al andere fans zitten en dus waar je nog plek over hebt maar als je de moeite wilt nemen kan je hem op twee of drie verschillende plekken proberen en dan je temps monitoren.

Dit is je kast? http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/n300/.

Die 140mm fan heb je maar één plekje voor lijkt het dus waarschijnlijk beter 120mm fans.

Maar CPU cooler is echt veel belangrijker! Heb je die al uitgekozen? Is ook het werk niet hoor, stock koeler er af klikken; processor schoonmaken met wattenschijfje met heel klein beetje alcohol, druppeltje nieuwe koelpasta er op en nieuwe cooler er op.
pi_171876220
quote:
10s.gif Op donderdag 22 juni 2017 23:54 schreef racerdkb het volgende:

[..]

Moet je even reviews checken daar op tweakers, hoeft niet duur te zijn maar iets dat beetje stil blijft wil je wel hebben denk ik.

Waar je ze moet plaatsen hangt een beetje af waar nu al andere fans zitten en dus waar je nog plek over hebt maar als je de moeite wilt nemen kan je hem op twee of drie verschillende plekken proberen en dan je temps monitoren.

Dit is je kast? http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/n300/.

Die 140mm fan heb je maar één plekje voor lijkt het dus waarschijnlijk beter 120mm fans.

Maar CPU cooler is echt veel belangrijker! Heb je die al uitgekozen? Is ook het werk niet hoor, stock koeler er af klikken; processor schoonmaken met wattenschijfje met heel klein beetje alcohol, druppeltje nieuwe koelpasta er op en nieuwe cooler er op.
Ja dat is mijn kast.

Nog geen CPU koeler besteld, omdat ik er nog niet helemaal uit ben. Eerst even morgen mijn case fan ontvangen en kijken hoe dat gaat. Ik ga de case fan denk ik ook als exhaust plaatsen aan de bovenkant van de case. Kijken in hoeverre dat effect heeft op de cpu temps.
pi_171876498
Over 100 graden? Moet niet veel warmer worden. Ik zou CPU koeler kopen. Case fan, maar bij deze temperaturen ga je daar alleen niet genoeg aan hebben.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_171876512
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 00:54 schreef Frank_Underwood het volgende:
Nog geen CPU koeler besteld, omdat ik er nog niet helemaal uit ben. Eerst even morgen mijn case fan ontvangen en kijken hoe dat gaat. Ik ga de case fan denk ik ook als exhaust plaatsen aan de bovenkant van de case. Kijken in hoeverre dat effect heeft op de cpu temps.
Snap je terughoudendheid jegens CPU-koelers niet zo goed ;( voor dertig euro ben je klaar en genoeg mensen in dit topic raden het aan.

durf je de montage er van niet aan of wat is het?
pi_171890072
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 01:43 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Over 100 graden? Moet niet veel warmer worden. Ik zou CPU koeler kopen. Case fan, maar bij deze temperaturen ga je daar alleen niet genoeg aan hebben.
quote:
11s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 01:45 schreef racerdkb het volgende:

[..]

Snap je terughoudendheid jegens CPU-koelers niet zo goed ;( voor dertig euro ben je klaar en genoeg mensen in dit topic raden het aan.

durf je de montage er van niet aan of wat is het?
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 22:32 schreef wootahH het volgende:

[..]

oh nvm. dacht dat die 3.7 hoorde te zijn maar blijklaar heeft die een turboboost tot 4ghz
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 00:58 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Dat is veel te hoog, het hoort rond 60~70 voor amd processor. (mag nog lager maar ja)
Eigenlijk zouden moederbord al bij 90 graden computer stoppen ter voorkomen beschadiging van cpu..
Dus koeler schoonmaken of nieuwe plaatsen.
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 00:45 schreef mschol het volgende:
afstappen van stockcooler, koelpasta vervangen voor iets als artic silver, airflow goed bekijken, zowel moederbord als cpu zijn voor idle echt te warm
Top-case fan erin geplaatst als exhaust en ik zie wel degelijk verschillen!



pi_171900638
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 17:39 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Top-case fan erin geplaatst als exhaust en ik zie wel degelijk verschillen!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
nice.... is dat idle of onder load?
pi_171900681
kan je je nieuwe casefan niet op je moederbord aansluiten? zie hem niet terug op je screenshot van hwmonitor
pi_171904125
quote:
11s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 23:01 schreef racerdkb het volgende:
kan je je nieuwe casefan niet op je moederbord aansluiten? zie hem niet terug op je screenshot van hwmonitor
zijn moederbord heeft maar 2 fan aansluitingen ;(
pi_171904498
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:56 schreef mschol het volgende:

[..]

zijn moederbord heeft maar 2 fan aansluitingen ;(
dus die fan draait altijd gewoon op volledig vermogen? is niet gecontroleerd door mobo
pi_171908211
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 01:12 schreef racerdkb het volgende:

[..]

dus die fan draait altijd gewoon op volledig vermogen? is niet gecontroleerd door mobo
als het goed is wel, tenzij hij er een fan controller tussen geplaatst heeft.

Er zijn ook wel Y kabels beschikbaar voor die 3 en 4 pins fan aansluitingen, ik neem aan dat ze (bij 4 pins) wel gecontroleerd kunnen worden in snelheid
pi_171908350
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 23:00 schreef racerdkb het volgende:

[..]

nice.... is dat idle of onder load?
Normaal gebruik. Ik heb even gekeken naar AMD Overdrive en Gigabyte system information viewer, en het blijkt dat HWMonitor de cpu temperaturen weergeeft onder "motherboard - mainboard"

Tijdens gamen wordt mijn cpu ongeveer 45-55 graden. Systeem temperatuur blijft hangen rond 32-38. Wereld van verschil.


Ik heb de twee sickleflows, front intake en back exhaust fan, aangesloten aan mijn voeding dmv een 12V molex-to-3pin aansluiting.

Mijn top case exhaust case fan heb ik aangesloten aan het moederbord onder sys_fan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')