abonnement Unibet Coolblue
pi_171830908
Nieuwe kroonprins voor Saoedi-Arabië

https://www.nrc.nl/nieuws(...)oedi-arabie-a1563880

quote:
De Saoedische koning Salman heeft woensdag een nieuwe kroonprins benoemd en zijn oude troonopvolger de laan uitgestuurd. De beoogd opvolger van Salman is nu zijn zoon Mohammed bin Salman al-Saud, dat hebben de Saoedische autoriteiten bekendgemaakt, meldt Reuters. De nieuwe kroonprins was twee jaar geleden nog op de tweede plaats in de lijn van troonopvolging gezet. De eerste plaats was toen voor Salmans neef Mohammed bin Nayef. Bin Nayef was sinds 2015 kroonprins van Saoedi-Arabië. Waarom hij vervangen is, is nog niet bekend. De benoeming van de nieuwe kroonprins is goedgekeurd door de zogenoemde Raad van Trouw. 34 leden waren voor zijn aanstelling, 31 waren tegen.

Koning Salman kondigde in april een aantal hervormingen aan. Hij beloofde onder meer de bezuinigingen op salarissen van ambtenaren en militairen terug te draaien. Ook heeft hij enkele personeelswijzigingen in zijn kabinet doorgevoerd.

De herziening was aanbevolen door prins Mohammed bin Salman, die toentertijd nog geen kroonprins was. Hij presenteerde in april vorig jaar een ambitieus plan om de economische problemen het hoofd te bieden. Hij wil de economie grondig hervormen en minder afhankelijk maken van olieopbrengsten. De lage olieprijs heeft een gat in de begroting geslagen en maakt het oude economische model, toch al onder druk door de bevolkingsexplosie, onhoudbaar. Mohammed wil af van de “verslaving” aan olie en de economie privatiseren. Het begrotingstekort liep in 2015 zelfs op naar 15 procent. Prins Mohammed stelde voor om een staatsinvesteringsfonds op te richten dat de economie moet diversificeren en de jeugdwerkeloosheid moet bestrijden. In het land is zo’n 70 procent van de bevolking dertig jaar of jonger en 33 procent van hen zit zonder werk. NRC-correspondent Toon Beemsterboer schreef eerder over de ambities van de nieuwe kroonprins: “De hervormingen zullen veel weerstand oproepen, allereerst van ambitieuze familieleden. Het Saoedische hof is een slangenkuil met ongeveer zevenduizend prinsen, van wie velen vrezen voor hun koninklijke privileges. Het is hoog spel. De vraag is of Mohammed genoeg steun heeft de confrontatie met de geestelijkheid aan te gaan.” Hij staat bekend als een koppige man die zijn zin doordrukt. Zo zei de kroonprins eerder dat hij een einde wil maken aan de positie van vrouwen als tweederangsburgers: “We zijn van mening dat vrouwen in de islam rechten hebben die ze nog moeten verwerven.” De herziening was aanbevolen door prins Mohammed bin Salman, die toentertijd nog geen kroonprins was. Hij presenteerde in april vorig jaar een ambitieus plan om de economische problemen het hoofd te bieden. Hij wil de economie grondig hervormen en minder afhankelijk maken van olieopbrengsten. De lage olieprijs heeft een gat in de begroting geslagen en maakt het oude economische model, toch al onder druk door de bevolkingsexplosie, onhoudbaar. Mohammed wil af van de “verslaving” aan olie en de economie privatiseren. Het begrotingstekort liep in 2015 zelfs op naar 15 procent. Prins Mohammed stelde voor om een staatsinvesteringsfonds op te richten dat de economie moet diversificeren en de jeugdwerkeloosheid moet bestrijden. In het land is zo’n 70 procent van de bevolking dertig jaar of jonger en 33 procent van hen zit zonder werk. NRC-correspondent Toon Beemsterboer schreef eerder over de ambities van de nieuwe kroonprins: “De hervormingen zullen veel weerstand oproepen, allereerst van ambitieuze familieleden. Het Saoedische hof is een slangenkuil met ongeveer zevenduizend prinsen, van wie velen vrezen voor hun koninklijke privileges. Het is hoog spel. De vraag is of Mohammed genoeg steun heeft de confrontatie met de geestelijkheid aan te gaan.” Hij staat bekend als een koppige man die zijn zin doordrukt. Zo zei de kroonprins eerder dat hij een einde wil maken aan de positie van vrouwen als tweederangsburgers: “We zijn van mening dat vrouwen in de islam rechten hebben die ze nog moeten verwerven."
Groot nieuws, dat in een onrustig gebied en met de boycot van Qatar, het is geen complete verrassing en het stond al een tijdje te gebeuren, maar betekent een duidelijke traditiebreuk in Saoedie Arabie, natuurlijk in het Koningshuis zelf maar ook beleid [deze prins is relatief modern], waarin Saoedie Arabie duidelijk voor de Westelijke alliantie kiest. Een jonge prins geeft voor bondgenoten ook meer kans en duidelijkheid over continuiteit in deze.

[ Bericht 1% gewijzigd door DeParo op 21-06-2017 16:50:17 ]
  woensdag 21 juni 2017 @ 11:03:42 #2
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_171830925
Je verwacht het niet hé.
Fade to Black
  woensdag 21 juni 2017 @ 11:09:44 #3
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_171831047
SA heeft een heel jonge bevolking en deze jongeren weten precies hoe het er in de wereld aan toe gaat. Ze hebben natuurlijk internet en velen studeren in het buitenland of gaan op vakanties. Ik werk in SA en 1 van mijn collegas gaat heel regelmatig naar amsterdam en hij houdt van die grote dancefeesten.

Die jonge mannen zien ook wel in dat de vrouwen hun onderdanige rol zat zijn. Binnen een paar jaar mogen vrouwen autorijden, daar ben ik van overtuigd. Geeft ook een mooi excuus om een miljoen of wat pakistaanse expats eruit te gooien die nu als chauffeurs werken.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_171831575
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:02 schreef DeParo het volgende:
Nieuwe kroonprins voor Saoedi-Arabië

Waarom hij vervangen is, is nog niet bekend. De benoeming van de nieuwe kroonprins is goedgekeurd door de zogenoemde Raad van Trouw. 34 leden waren voor zijn aanstelling, 31 waren tegen.
Niet duidelijk waarom de oude is vervangen en ook nog eens met een nipte meerderheid. Zal wel vervolgd worden...
pi_171832066
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:37 schreef nanuk het volgende:

[..]

Niet duidelijk waarom de oude is vervangen en ook nog eens met een nipte meerderheid. Zal wel vervolgd worden...
Stond al langer op de planning.
pi_171834415
Wij van WC eend adviseren WC eend
U MAD?
pi_171834897
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:09 schreef nixxx het volgende:
SA heeft een heel jonge bevolking en deze jongeren weten precies hoe het er in de wereld aan toe gaat. Ze hebben natuurlijk internet en velen studeren in het buitenland of gaan op vakanties. Ik werk in SA en 1 van mijn collegas gaat heel regelmatig naar amsterdam en hij houdt van die grote dancefeesten.

Die jonge mannen zien ook wel in dat de vrouwen hun onderdanige rol zat zijn. Binnen een paar jaar mogen vrouwen autorijden, daar ben ik van overtuigd. Geeft ook een mooi excuus om een miljoen of wat pakistaanse expats eruit te gooien die nu als chauffeurs werken.
Klopt, plus diversificatie, maar KSA zal gewoon erg conservatief blijven, moet ook wel want zo binden ze de eigen bevolking aan hun systeem, maar ook miljoenen andere Sunni's overal ter wereld, maar de wereld kan nu uitgaan van continuieit, een lange regeerperiode van een relatief jonge Koning in het vooruitschiet, dat klinkt allemaal positief, en is het misschien ook, maar betekent eveneens dat de scheidslijnen in het Midden-Oosten nog duidelijker worden en conflichten misschien nog sneller om de hoek komen kijken want er is meer polarisatie en spanning merkbaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')