Ik heb sinds vorig jaar kabelinternet bij
Ziggo. Bij het aansluiten zei de monteur dat ik gek genoeg geen AOP in mijn woning had en dat mijn verbinding waarschijnlijk via een goedkope kabel vanaf beneden was doorgetrokken. De signaalsterkte was dan ook aan de lage kant. Omdat ik gewoon op volle snelheid kon internetten, heb ik hier verder niets meer aan gedaan.
Helaas is kort geleden mijn internet van zeer snel naar niet-werkend of zeer langzaam gegaan. Pagina's laden zeer langzaam of vrijwel niet. Resetten van de modem haalt niets uit.
Er is een monteur bij geweest die zei dat het waarschijnlijk om hetzelfde probleem ging: goedkope bekabeling vanaf beneden. Hij heeft voor de zekerheid het wandkastje en mijn kabel vervangen en de modem geswapt.
Ik ben net bij de onderburen geweest en daar zit inderdaad de AOP. De groene kabel gaat bij de wandcontactdoos binnen. Vanuit de achterzijde van de wandcontactdoos komen twee kabels die de muur ingaan en er vermoedelijk bij mij weer uitkomen (en wellicht ook bij mijn bovenbuurman?)
De monteur zei me dat er in de wijkkast wel een aparte aansluiting voor zowel de onderburen als voor mij zat.
Nu mijn vragen:
-Wiens fout is dit? Kan ik
Ziggo laten opdraaien voor de kosten van het aanleggen van een AOP in mijn woning? Of moet mijn huisbaas hiervoor opdraaien?
-Hoe kan het überhaupt dat
Ziggo een signaal op mijn kabel kan zetten, terwijl ik via de buurvrouw ben aangesloten en ik en de buurvrouw allebei een apart aansluitpunt in de wijkkast hebben? Zou mijn modem dan bij de buurvrouw ook werken?
-Kan ik iets doen om het signaal te versterken zonder dat de muur moet worden opengebroken?