abonnement Unibet Coolblue
pi_171821022
Ik ben bezig met nieuwbouwwoning.
Nu wordt er een wijziging door de bouwer doorgevoerd. De schuifpui in de achtergevel krijgt geen drielaags isolerende beglazing maar tweelaags. Dit moet om eisen aan geluidwerendheid te kunnen halen.

Dus bouwer stelt:
=> tweelaags is geluidwerender dan drielaags.
=> thermische isolatiewaarde blijft gelijk

Is dit logisch?
  dinsdag 20 juni 2017 @ 21:27:27 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_171821063
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 21:26 schreef sjappiehunter het volgende:
Is dit logisch?
Zo voor de vuist weg niets zinnigs over te zeggen.
Lijkt me dat daar een berekening aan ten grondslag ligt.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_171821177
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 21:27 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Zo voor de vuist weg niets zinnigs over te zeggen.
Lijkt me dat daar een berekening aan ten grondslag ligt.
Tja... noem mij wantrouwend, maar bij bouwers gaat het om geld. Misschien is tweelaags wel lekker goedkoper, of misschien kan het frame van de schuifpui de zwaarte van drielaags niet aan.

Je hebt tweelaags en drielaags... en dan zou thermisch het niet uitmaken... tja waarom verkopen ze dan drielaags...

Kijk ik weet het ook niet, ik ben ook maar Jan Doedel... maar ik wil niet alles zomaar voor zoete koek slikken.
pi_171821900
Vraag om isolatiewaarden van de verschillende opties en daarbij of "ze" aan het bouwbesluit voldoen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171822041
Niks zinnigs over te zeggen zonder verdere specificaties. De bouwer zal gewoon het minimaal voldoende willen toepassen, het absolute minimum in Nederland is 5-sterren in 99% van de wereld.

Ik neem aan dat het jou ook om geld gaat onderaan de streep uiteindelijk?
pi_171822330
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 21:53 schreef Deshain het volgende:
Niks zinnigs over te zeggen zonder verdere specificaties. De bouwer zal gewoon het minimaal voldoende willen toepassen, het absolute minimum in Nederland is 5-sterren in 99% van de wereld.

Ik neem aan dat het jou ook om geld gaat onderaan de streep uiteindelijk?
'

De schuifpui zat in de standaard bouw/prijs en is GEEN optie. Dus financieel ga ik er niet voor of achteruit op.

Het enige is dat een bouwer wel kan stellen "maakt niet uit voor warmte-isolatie, en is beter voor geluidwerendheid". Maar moet ik dat zo geloven - of mag ik denken van " "huh", hoe zit dit, en is dit zo?"
Ik kan wel de bouwer vragen, maar wil toch iets meer weten voordat ik eruit geluld wordt. Ik ben maar een nitwit op dit gebied.
pi_171822400
Zal je om de specificaties moeten vragen, als de aannemer het wijzigt komt er een erratum en daar hoef je niet per se mee akkoord te gaan.
pi_171822635
De gemiddelde isolerende waarde van dubbel glas HR++ is vaak U 1,1, daar waar deze van triple beglazing U 0,6 of soms 0,5 kan zijn. Hoe lager hoe beter. Hierbij ben je wel afhankelijk van de maximale dikte van het glaspakket wat toegepast kan worden in het type kunststof profiel en de dikte van de glasplaten.

Het is mogelijk dat om te voldoen aan de geluidswering er dikkere glasplaten toegepast dienen te worden. Hierdoor kan de spouw tussen glasplaten smaller worden waardoor de isolerende waarde slechter wordt of zelfs gelijk aan dat van dubbel glas. Drielaags beglazing heeft op dat moment geen toegevoegde waarde.

Wat de bouwer aangeeft is mogelijk, maar op basis van deze informatie niet te checken.
pi_171825148
Waarschijnlijk gaat het inderdaad om kosten. Ook driedaags glas kan geluidwerend gemaakt worden. Maar dan moeten er wel iets dikkere glasplaten dan 'standaard', bovendien elk van verschillende dikte worden toegepast.

En dat maakt de ruit flink wat zwaarder. Dat extra gewicht kan weer invloed hebben op de constructie van de pui en het hang-en-sluitwerk wat gebruikt wordt.

Meestal heeft drielaags glas ook wel degelijk een hogere isolatiewaarde dan dubbel glas.

Ga dus na welk type drielaags glas volgens het bestek geplaatst zou worden, en welk dubbel glas de aannemer nu als alternatief wil bieden. Vraag van beiden de specificaties op voor zowel geluidwerendheid als thermische isolatie. Liefst rechtstreeks bij de gasleverancier. En vraag de gasleverancier of er drielaags glas bestaat met dezelfde geluidwerendheid als het tweelaags glas.
pi_171827431
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 22:02 schreef sjappiehunter het volgende:

[..]

'

De schuifpui zat in de standaard bouw/prijs en is GEEN optie. Dus financieel ga ik er niet voor of achteruit op.

Het enige is dat een bouwer wel kan stellen "maakt niet uit voor warmte-isolatie, en is beter voor geluidwerendheid". Maar moet ik dat zo geloven - of mag ik denken van " "huh", hoe zit dit, en is dit zo?"
Ik kan wel de bouwer vragen, maar wil toch iets meer weten voordat ik eruit geluld wordt. Ik ben maar een nitwit op dit gebied.
Wat heb je tot nu toe dan aan informatie / specs gekregen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')