abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 20 juni 2017 @ 17:27:59 #1
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_171815777
Mijn ventilator in mijn kamer is kapot, dus het is hier snikheet. Door de hoge omgevingstemperatuur koelt mijn pc minder goed af. Mijn harde schijf is nu boven de 60 graden. Het is een voorgebouwde Dell, dus eraan knutselen met extra ventilatoren is nagenoeg onmogelijk.

Moet ik me zorgen maken? En zo ja, wat kan ik eraan doen? De schijf uitzetten en de bestanden die ik gebruik op mijn boot drive (SSD) zetten? Meer weet ik namelijk niet. Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid om de schijf op een lagere snelheid te laten draaien?
pi_171815873
Wel aan de warme kant zou ik zeggen ja. Al je fans werken nog wel? Is het stoffig in de kast? Misschien voorzichtig wat stof weghalen, blazen of stofzuigen?

Is dit idle? Is het je bootschijf? Of is dit onder load?
  dinsdag 20 juni 2017 @ 17:38:17 #3
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_171815970
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:32 schreef VleugelSpeler het volgende:
Wel aan de warme kant zou ik zeggen ja. Al je fans werken nog wel? Is het stoffig in de kast? Misschien voorzichtig wat stof weghalen, blazen of stofzuigen?

Is dit idle? Is het je bootschijf? Of is dit onder load?
Alle fans (heb er maar 1 :')) werken. Gisteren stof weggeblazen met zo'n spuitbus. Dit is idle inderdaad. :{ Boot drive is mijn SSD en die zit netjes op 38 graden. Is er een optie om de fan harder te laten draaien? Want volgens mij kon ie harder (hij maakt nu weinig geluid in vergelijking met wanneer ik mijn pc opstart).
pi_171816266
quote:
99s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:38 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Alle fans (heb er maar 1 :')) werken. Gisteren stof weggeblazen met zo'n spuitbus. Dit is idle inderdaad. :{ Boot drive is mijn SSD en die zit netjes op 38 graden. Is er een optie om de fan harder te laten draaien? Want volgens mij kon ie harder (hij maakt nu weinig geluid in vergelijking met wanneer ik mijn pc opstart).
Hoe geseald is die pc? Is het gewoon een "kast"? Een fan lijkt me weinig, of heb je veel passief? PSU heeft meestal een fan, cpu ook, eventueel gpu.

Heb je linkje ofzo naar het model? Misschien is het een kast zonder airflow, ben niet zo bekend met alles hoor. Maar mijn (zelfbouw) pc heeft bv een casefan waar de hdd's zitten, en die blaast mee met de rest van de airflow in de kast. Als je dat niet weet, dan zie je die fan nauwelijks.

In bios kun je misschien wel de fan percentage instellen, maar welke fan wil je laten blazen dan? Cpu fan? Zal eens googlen, zijn vast ook wel tooltjes. Met cpu-z kun je denk ik wel de rpm (in %?) zien, maar weet niet of je m daar ook mee kunt besturen.

De hdd hangt verder nog wel op zn normale plek? Niet naar beneden gedonderd ofzo? (De mijne heb ik met elastieken opgehangen ivm resonantie, die worden gaar na een aantal jaar)
pi_171816295
En wat zegt taakbeheer qua percentage diskgebruik van die schijf?
  dinsdag 20 juni 2017 @ 18:08:46 #6
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_171816517
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:55 schreef VleugelSpeler het volgende:

[..]

Hoe geseald is die pc? Is het gewoon een "kast"? Een fan lijkt me weinig, of heb je veel passief? PSU heeft meestal een fan, cpu ook, eventueel gpu.

Heb je linkje ofzo naar het model? Misschien is het een kast zonder airflow, ben niet zo bekend met alles hoor. Maar mijn (zelfbouw) pc heeft bv een casefan waar de hdd's zitten, en die blaast mee met de rest van de airflow in de kast. Als je dat niet weet, dan zie je die fan nauwelijks.

In bios kun je misschien wel de fan percentage instellen, maar welke fan wil je laten blazen dan? Cpu fan? Zal eens googlen, zijn vast ook wel tooltjes. Met cpu-z kun je denk ik wel de rpm (in %?) zien, maar weet niet of je m daar ook mee kunt besturen.

De hdd hangt verder nog wel op zn normale plek? Niet naar beneden gedonderd ofzo? (De mijne heb ik met elastieken opgehangen ivm resonantie, die worden gaar na een aantal jaar)
Het is een Inspiron 620. Ik bedoelde dat hij maar één case fan heeft inderdaad (aan de achterkant). CPU en PSU hebben ook een aparte fan natuurlijk. GPU heeft geen fan. HDD is verder gewoon normaal. Verbruik schommelt tussen de 0% en 10% en de schijf zelf zit gewoon in de rack gemonteerd. Ik heb net SpeedFan geïnstalleerd, maar kan daar de fan niet mee besturen. Zal kijken of dat kan via de BIOS, maar ik denk het niet. Ik heb één van de twee harde schijven nu offline gehaald via schijfbeheer. Hopelijk kan de andere dan beter afkoelen als hij niet onder een warmtebron zit (voor de duidelijkheid: ik heb één SSD die ik als boot drive gebruik en twee HDD's voor opslag, en heb dus net één HDD offline gehaald).
pi_171816534
Exact zelfde type hdd's trouwens? En de ene is warmer dan de ander?
  dinsdag 20 juni 2017 @ 18:11:10 #8
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_171816563
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 18:09 schreef VleugelSpeler het volgende:
Exact zelfde type hdd's trouwens? En de ene is warmer dan de ander?
Nee, eentje is een WD Black, andere is een Seagate die bij de pc inbegrepen zat. Die WD Black is ietsjes warmer (4 graden) en zit op 60 graden op dit moment.
pi_171816856
Haal de bovenkant van de kast af (de plaat).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 18:47:41 #10
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_171817173
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 18:29 schreef Sometimes het volgende:
Haal de bovenkant van de kast af (de plaat).
Kan niet. En daarbij zit mijn pc vrij dicht onder een tafelblad, gaat dus weinig uitmaken. Is het zijpaneel verwijderen een optie? Maar dan kan de fan geen negatieve druk meer creëren, toch?
pi_171817220
Als ik jou was zou ik me er vooral niet te druk om maken. Waar ben je bang voor? Dat ze een maand eerder stuk gaan dan ze anders gedaan zouden hebben?

Anders regel je een extra casefan, of zet je voor the time being je kast open met een tafelventilator ervoor. Maar ik kan je garanderen dat zelfs de moeite die je hier tot nu toe al ingestoken hebt, bij lange na niet opweegt tegen de nadelige effecten van iets warmere disks.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 20:39:27 #12
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_171819431
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 18:50 schreef KomtTijd... het volgende:
Als ik jou was zou ik me er vooral niet te druk om maken. Waar ben je bang voor? Dat ze een maand eerder stuk gaan dan ze anders gedaan zouden hebben?

Anders regel je een extra casefan, of zet je voor the time being je kast open met een tafelventilator ervoor. Maar ik kan je garanderen dat zelfs de moeite die je hier tot nu toe al ingestoken hebt, bij lange na niet opweegt tegen de nadelige effecten van iets warmere disks.
Ik heb mijn scriptie met alle bijbehorende documentatie erop staan, dus ben de laatste tijd nogal paranoïde over crashes. :') De enige ventilator in huis is helaas kapot. Zal binnenkort wel kijken naar een krachtigere case fan. Tot nu toe scheelt het al een hoop om de andere HDD uit te zetten (dat was toch maar een mirror), want de temperatuur zit nu op 50 graden. Zal over een paar uurtjes nog een keer kijken (pc stond net uit toen ik ging eten).
pi_171819576
back up na een van de miljoen cloud opties
:]
  dinsdag 20 juni 2017 @ 20:57:25 #14
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_171820025
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 20:44 schreef wootahH het volgende:
back up na een van de miljoen cloud opties
Voor de scriptie is dat geen probleem. Maar mijn muziekbibliotheek is nogal uitgebreid. :X Ben al aan het sparen voor een NAS trouwens.
pi_171823949
Je hebt meer dan een terabyte aan muziek? :o

Neem gewoon een Stack accountje joh. Je zorgen maken om een HDD ivm dataverlies is gewoon sullig. Je zorgen maken over het niet hebben van een goeie backup daarentegen is heel logisch, als je die nog niet hebt.
pi_171824802
Zou me geen zorgen maken. Dell is een behoorlijk groot bedrijf en staat over de hele wereld goed bekend, dus ook in de landen waar het veel warmer is dan in Nederland. En zoals KomtTijd zegt, backup maken. Als de schijf dan stuk gaat druk je er zonder te stressen gewoon een nieuwe in.
IT'er in hart en nieren
pi_171828536
Staat je energieschema op Gebalanceerd ipv Hoge Prestaties? Scheelt ook weer een beetje.

Ik zou wel een backup maken, vooral van die Seagate :X .
  woensdag 21 juni 2017 @ 11:06:00 #18
224960 highender
Travellin' Light
pi_171831586
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:32 schreef VleugelSpeler het volgende:
Wel aan de warme kant zou ik zeggen ja. Al je fans werken nog wel? Is het stoffig in de kast? Misschien voorzichtig wat stof weghalen, blazen of stofzuigen?

Is dit idle? Is het je bootschijf? Of is dit onder load?
stofzuiger in je pc is echt een goed plan.
Ich hock in meinem Bonker
  woensdag 21 juni 2017 @ 11:39:35 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_171831622
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 08:14 schreef oheng het volgende:
Staat je energieschema op Gebalanceerd ipv Hoge Prestaties? Scheelt ook weer een beetje.

Ik zou wel een backup maken, vooral van die Seagate :X .
Ik zou altijd regelmatig een back-up maken trouwens.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 21 juni 2017 @ 11:48:53 #21
468605 VleugelSpeler
Speelt Vleugel
pi_171831816
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:38 schreef Blaadjes het volgende:

[..]

stofzuiger in je pc is echt een goed plan.
Zomaar een stofzuiger in je kast proppen is niet verstandig nee. Maar met een beetje gezond verstand kan het prima als er geen alternatief is.
pi_171833816
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:48 schreef VleugelSpeler het volgende:

[..]

Zomaar een stofzuiger in je kast proppen is niet verstandig nee. Maar met een beetje gezond verstand kan het prima als er geen alternatief is.
Stofzuiger zou ik ook zeker niet doen, zou het gewoon bij de zuigmond houden.
IT'er in hart en nieren
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:15:29 #23
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_171834653
Gewoon een compressor erop :P
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  vrijdag 23 juni 2017 @ 01:05:11 #24
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_171876285
Ik heb inderdaad ruim 1 TB aan media. :P Heb de belangrijkste dingen al verstuurd naar OneDrive, omdat ik toch al een abonnement op Office 365 heb. Ik ga binnenkort even kijken naar een andere cloudaanbieder met meer privacymogelijkheden. Via BIOS kon ik de fans niet besturen trouwens. Maar het is gelukkig niet meer zo warm in mijn kamer en het uitzetten van die Seagate (die gewoon een mirror was van de WD) scheelde een hoop. :) Temperatuur zit nu op 48 graden, normaal dus. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')