abonnement Unibet Coolblue
pi_171813812
Zijn er hier ook mensen die koud douchen? Ja, nu met dit warme weer een peulenschilletje natuurlijk. ;) Maar ook tijdens de herfst en winter bijvoorbeeld?
Koud douchen heeft een aantal gezondheidsvoordelen die als langeretermijneffect optreden.

Zo vernauwt het tijdelijk de bloedvaten, wat ervoor zorgt dat je bloedvaten als het ware 'getraind' worden, en dus sterker worden. Dit is goed voor de bloedsomloop. Een goede bloedsomloop zorgt er weer voor dat je bloed niet gaat klonteren, en je dus minder kans hebt op zogeheten bloedpropjes die extreem gevaarlijk kunnen zijn.

Verder is koud douchen goed voor de huid. Deze wordt strakker, en het is daardoor goed om rimpels tegen te gaan. Je blijft er dus langer jong uitzien. Ook helpt het om cellulitis te voorkomen en te verhelpen, als je daar last van hebt.

Koud douchen zorgt er ook voor dat je 's winters beter tegen de kou kunt. En het zorgt voor een betere stofwisseling, vanwege het feit dat (regelmatige/dagelijkse) blootstelling aan kou ervoor zorgt dat je lichaam zogeheten bruin vet aan gaat maken. Bruin vet elimineert als het ware witte vetcellen. Witte vetcellen maken je dik... Oftewel: aanmaak van bruin vet elimineert het vet waar je dik van wordt: je gaat er dus ook van afvallen. Het zorgt voor een gezond gewicht. In combinatie met voldoende beweging gaat dat uiteraard nóg sneller.
Dit afvallen was iets wat ik nooit zo geloofde, maar echt: het werkt. Op den duur was ik ineens in vrij korte tijd 5 kilo kwijt. Ik was toen eigenlijk al vergeten dat dat één van de mogelijke effecten van koud douchen was. Lees meer hierover op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruin_vetweefsel

Nog meer voordelen: je bent 's ochtends meteen goed wakker! Een goed (en gezond) begin van de dag dus. Scheelt de noodzaak van koffie dus ook nog eens...
Je haar wordt er mooier van. Het verbetert je immuunsysteem (ik ben dit jaar de hele winter niet verkouden geweest!). Het versnelt je spierherstel na een zware training.

Tot slot: het verlicht stress, en het schijnt zelfs depressies te verminderen.

Voordelen te over dus!

Tips voor bij het koude douchen:

In het begin zal het niet meevallen. Je bent natuurlijk al je hele leven gewend aan die warme, verkwikkende douche, en je lichaam zal in het begin het even niet prettig vinden. Maar het goede nieuws is: het went! Na een paar dagen raakt je lichaam eraan gewend en wordt het steeds makkelijker, tot uiteindelijk het gewoon zelfs lekker wordt. Ja echt! Gewoon even volhouden.
Om die fase door te komen raad ik ook aan te wisseldouchen, oftewel warm met koud af te wisselen. En rustig van koud naar warm gaan, geleidelijk! Dat helpt ook enorm.
En douch dan even een halve minuut koud, en zet dan de warme straal vol aan! En dan weer naar koud, en dan gaat het al veel makkelijker omdat je nog een koude onderlaag hebt van de vorige koude straal. Je kunt ook eerst een been, dan een arm, lichaamsdeel voor lichaamsdeel het koude water erop loslaten. Speel ermee, experimenteer met wat goed voelt.

Maar deze tips zijn nu in deze tijd van het jaar niet eens zo relevant. Het kraanwater wordt namelijk nu helemaal niet zo super koud. Het is nu heel goed te doen. Maar 's winters moet je deze tips zeer zeker in de acht nemen,want het water wordt dan KOUD, echt koud! ;)

Kleine waarschuwing: mensen met een zwak hart door hart en vaatziekten, moeten hier wel mee uitkijken.

Mijn advies: begin hiermee en hou vol. Het is ontzettend gezond, en eigenlijk ook gewoon heerlijk als je lichaam er eenmaal aan gewend is.

Al mensen die dit doen? Hoe bevalt het? Heeft het jullie voordelen gebracht, zo ja welke? Deel het hier! Ook mensen die wel eens een ijsbadje doen bijvoorbeeld?

[ Bericht 1% gewijzigd door Meneertje_flapdrol op 20-06-2017 16:01:11 ]
pi_171813881
Ik douche altijd koud, altijd gedaan ook. (behalve als ik verkrampte spieren o.i.d. heb, dan gaat er even een hete straal op)

Of ik er voordelen van heb? Geen idee eigenlijk, ik weet niet beter.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 15:58:49 #3
468509 _--_
In varietate concordia
pi_171813942
Weetje: warm douchen als het snikheet is beter om koel te blijven.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_171814745
Ik heb dat een hele tijd gedaan toen ik in een kraakpand woonde waar wel water was, maar geen warm water.

Ik heb nooit iets gemerkt van gezondheidsvoordelen, sterker nog, ik vond het maar kut.
pi_171814803
Koud, als in 7 graden?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_171815465
Heb je ook een wetenschappelijke bron?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_171815506
Grappig, ik ben hier een tijdje geleden mee begonnen. Ik ben 1 mei begonnen met het idee het een maand lang vol te houden, maar voorlopig stop ik er echt nog niet mee. Hoe lang ik het volhoud in de herfst/winter weet ik niet. Ik vrees dat ik dan misschien toch wel weer even warm(er) ga douchen, om dan in de lente weer over te gaan op koud.

Ik vond het in het begin trouwens echt héél moeilijk. Ik begon dan met een lauwe douche en draaide dan steeds kouder. Op een gegeven moment had ik wel een manier gevonden om mijn ademhaling daarbij onder controle te houden en toen ging het steeds beter. Onder de volledig koude straal bleef ik dan vijf minuten staan.

Inmiddels, sinds een week of drie, lukt het om gewoon meteen onder de koude douche te stappen (kon ik toen ik begon echt niet). Vind dat niet eens écht koud of lastig. Of dat komt doordat ik eraan gewend ben of doordat het warmer is dan toen ik begon, weet ik niet, denk beide. Ik vind het nu ook echt heel lekker, aan warm douchen hoef ik nu echt even niet te denken.

Nog een voordeel: mijn gasrekening gaat er behoorlijk van naar beneden! Ik douchte hiervoor best warm en ook lang, dus een merkbaar verschil.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_171815844
:')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_171815943
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 15:58 schreef _--_ het volgende:
Weetje: warm douchen als het snikheet is beter om koel te blijven.
Het helpt ook tegen overmatig zweten trouwens.
pi_171816013
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:12 schreef Naamah het volgende:
Grappig, ik ben hier een tijdje geleden mee begonnen. Ik ben 1 mei begonnen met het idee het een maand lang vol te houden, maar voorlopig stop ik er echt nog niet mee. Hoe lang ik het volhoud in de herfst/winter weet ik niet. Ik vrees dat ik dan misschien toch wel weer even warm(er) ga douchen, om dan in de lente weer over te gaan op koud.

Ik vond het in het begin trouwens echt héél moeilijk. Ik begon dan met een lauwe douche en draaide dan steeds kouder. Op een gegeven moment had ik wel een manier gevonden om mijn ademhaling daarbij onder controle te houden en toen ging het steeds beter. Onder de volledig koude straal bleef ik dan vijf minuten staan.

Inmiddels, sinds een week of drie, lukt het om gewoon meteen onder de koude douche te stappen (kon ik toen ik begon echt niet). Vind dat niet eens écht koud of lastig. Of dat komt doordat ik eraan gewend ben of doordat het warmer is dan toen ik begon, weet ik niet, denk beide. Ik vind het nu ook echt heel lekker, aan warm douchen hoef ik nu echt even niet te denken.

Nog een voordeel: mijn gasrekening gaat er behoorlijk van naar beneden! Ik douchte hiervoor best warm en ook lang, dus een merkbaar verschil.
Dat is ook een goeie idd, je adem onder controle houden. In het begin kun je behoorlijk gaan hyperventileren, en dat is nogal naar. Maar als je dat een beetje onder controle kunt houden, dan gaat het al veel makkelijker. Na een tijdje krijg je dat niet eens meer. :)
En ja het is idd heel lekker. Zeker nu met de warmte.
pi_171816079
quote:
Waardeloze onderzoeken, probeer het nog een keer. Er is enorm veel aan te merken op de kwaliteit van de onderzoeken en ook de conclusies die ze trekken uit de resultaten. Daarnaast is het niet eens duidelijk of het een relevant verschil opleveren in de uitkomstmaten.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_171816089
Koud douchen doe ik niet. Wel spoel ik mijn voeten met ijskoud water af met deze temperaturen.
Ik drink veel, zet wat emmers met ijskoud water in huis en laat mijn ventilators op volle kracht draaien.
pi_171816193
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:44 schreef Seam het volgende:

[..]

Waardeloze onderzoeken, probeer het nog een keer. Er is enorm veel aan te merken op de kwaliteit van de onderzoeken en ook de conclusies die ze trekken uit de resultaten. Daarnaast is het niet eens duidelijk of het een relevant verschil opleveren in de uitkomstmaten.
Ja ga zelf maar zoeken. Jij/jullie vragen het jullie af, ga zelf maar zoeken. Geen zin meer.
pi_171816215
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:51 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Ja ga zelf maar zoeken. Jij/jullie vragen het jullie af, ga zelf maar zoeken. Geen zin meer.
Zo werkt het niet vriend. Jij stelt, jij verdedigt.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_171816294
Ik douche niet de hele tijd koud maar ik probeer, behalve als het echt midden in de winter is, altijd even koud af te douchen als ik klaar ben. Ik merk niet per se voordelen ervan maar het werkt wel zeer opfrissend.
Conscience do cost.
pi_171816377
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:51 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Ja ga zelf maar zoeken. Jij/jullie vragen het jullie af, ga zelf maar zoeken. Geen zin meer.
Ik vraag het me niet af, want ik weet dat de dingen die je opnoemt in de OP geen fatsoenlijke wetenschappelijke basis hebben. Je mag best zeggen dat je denkt dat het al die voordelen heeft, maar vooralsnog is het niet bewezen en al helemaal klinisch relevant. Overigens denk ik dat sommige dingen die je noemt misschien wel een verschil kunnen opleveren, maar nooit klinisch relevant zullen zijn (daar mensen maar een paar minuten per dag douchen en het effect daarvan nooit lang genoeg zal aanhouden, wellicht dat het anders is als je om het uur gaat douchen).
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 18:01:19 #19
468509 _--_
In varietate concordia
pi_171816380
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:12 schreef Naamah het volgende:
Grappig, ik ben hier een tijdje geleden mee begonnen. Ik ben 1 mei begonnen met het idee het een maand lang vol te houden, maar voorlopig stop ik er echt nog niet mee. Hoe lang ik het volhoud in de herfst/winter weet ik niet. Ik vrees dat ik dan misschien toch wel weer even warm(er) ga douchen, om dan in de lente weer over te gaan op koud.

Ik vond het in het begin trouwens echt héél moeilijk. Ik begon dan met een lauwe douche en draaide dan steeds kouder. Op een gegeven moment had ik wel een manier gevonden om mijn ademhaling daarbij onder controle te houden en toen ging het steeds beter. Onder de volledig koude straal bleef ik dan vijf minuten staan.

Inmiddels, sinds een week of drie, lukt het om gewoon meteen onder de koude douche te stappen (kon ik toen ik begon echt niet). Vind dat niet eens écht koud of lastig. Of dat komt doordat ik eraan gewend ben of doordat het warmer is dan toen ik begon, weet ik niet, denk beide. Ik vind het nu ook echt heel lekker, aan warm douchen hoef ik nu echt even niet te denken.

Nog een voordeel: mijn gasrekening gaat er behoorlijk van naar beneden! Ik douchte hiervoor best warm en ook lang, dus een merkbaar verschil.
Koudste straal? als ik daar 10 seconden onder sta voel ik mijn lichaam verlammen. langer kan ik echt niet.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  dinsdag 20 juni 2017 @ 18:18:25 #20
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_171816694
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 18:01 schreef _--_ het volgende:

[..]

Koudste straal? als ik daar 10 seconden onder sta voel ik mijn lichaam verlammen. langer kan ik echt niet.
Probeer eens
  dinsdag 20 juni 2017 @ 18:19:14 #21
468509 _--_
In varietate concordia
pi_171816705
quote:
99s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 18:18 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Probeer eens
Ik wil niet lijden.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  dinsdag 20 juni 2017 @ 18:19:36 #22
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_171816708
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 18:19 schreef _--_ het volgende:

[..]

Ik wil niet lijden.
Ja maar het verlicht stress
  dinsdag 20 juni 2017 @ 18:19:44 #23
468509 _--_
In varietate concordia
pi_171816709
quote:
11s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 18:19 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja maar het verlicht stress
onzin.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_171816852
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:36 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Het helpt ook tegen overmatig zweten trouwens.
Met warm weer koud douchen lijkt mij ook niet gunstig. Mijn idee is dat je lichaam dan even afgekoeld is, maar omdat de lucht om je heen zoveel warmer is, moet je lichaam werken om weer op die temperatuur te komen en ga je dus juist zweten en het warm krijgen. Ik douche met dit weer alleen maar warm.

Enige voordelen die ik merk van even onder de koude douche staan is wakker worden en/of een brakke bui wegdouchen.
I reject reality and substitute my own
pi_171816919
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 18:28 schreef CindieY het volgende:

[..]

Met warm weer koud douchen lijkt mij ook niet gunstig. Mijn idee is dat je lichaam dan even afgekoeld is, maar omdat de lucht om je heen zoveel warmer is, moet je lichaam werken om weer op die temperatuur te komen en ga je dus juist zweten en het warm krijgen. Ik douche met dit weer alleen maar warm.

Enige voordelen die ik merk van even onder de koude douche staan is wakker worden en/of een brakke bui wegdouchen.
Dat idee heb ik niet, dat je daarna sneller warm krijgt. Wat wel zo is, is dat het effect met warm weer slechts tijdelijk is. Een half uur of zo... Douch je lang koud, gaat de kou ook simpelweg dieper je huid in, en dus heb je er langer effect van. Maar het is tijdelijk.

Maar er zijn mensen die last hebben van een overmatige zweetproductie. Die weten vaak maar niet wat ze daar aan moeten doen. Ik zou zeggen: integreer de dagelijkse koude douch in je systeem. Daarbij schijnt het ook te helpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')