abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 20 juni 2017 @ 12:12:33 #1
423762 chocofrog
Valar morghulis
pi_171809557
Jaja, dat hangt af van de wind, de rompsnelheid, de stroming, hoe ervaren de bemanning is, etc. etc....

Ik ben een zeilboot die erg lijkt op een valk (6 meter lang, gaffel, hout, knikspant). Hij is bijna klaar om te water gelaten te worden, en ik vraag me af hoeveel dagen het me gaat kosten om van Zutphen naar Grou te varen. Ik heb ervaring met zeilen (zeg maar CWO 3), maar ik weet niet meer hoe ver een dagtocht is.

Waarschijnlijk vaar ik op een dag zo'n 7 uur (9am-5pm, uurtje pauze). Ik weet natuurlijk nog niet hoe de wind is over een maand, maar volgens de site van het KNMI is het in juli gemiddeld 3 à 4 m/s, dus laten we uitgaan van zo'n 3 bft.

Is er iemand die een idee heeft hoe ver ik realistich in één dag kan komen?
Imagine there's no countries, (...) nothing to kill or die for, no religion too...
Imagine all the people living life in peace... ~ John Lennon
pi_171809596
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 12:12 schreef chocofrog het volgende:
Ik ben een zeilboot die erg lijkt op een valk (6 meter lang, gaffel, hout, knikspant).
:D.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 12:16:17 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171809609
Dat ligt echt niet aan de snelheid van de boot, maar het aantal obstakels dat je moet nemen..

Dag of 3/4 als alles meezit schat ik (ik ken die route niet) zijn het zelfbedieningsbruggen en sluizen, zo nee welke tijden hanteren ze, hoe druk is het, wachten ze op een volle sluis.. etc
Oh en hoeveel ervaring heb je met afmeren, en hoe handig ben je?
  dinsdag 20 juni 2017 @ 12:46:00 #4
423762 chocofrog
Valar morghulis
pi_171810063
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 12:16 schreef Zolderkamer het volgende:
Dat ligt echt niet aan de snelheid van de boot, maar het aantal obstakels dat je moet nemen..

Dag of 3/4 als alles meezit schat ik (ik ken die route niet) zijn het zelfbedieningsbruggen en sluizen, zo nee welke tijden hanteren ze, hoe druk is het, wachten ze op een volle sluis.. etc
Goed punt, daar zal ik eens naar kijken.

quote:
Oh en hoeveel ervaring heb je met afmeren, en hoe handig ben je?
Ik ben een paar keer als leiding meegeweest op een zeilkamp, met de verantwoordelijkheid over een boot met vier pubers zonder zeilervaring. Ik denk dat ik handig genoeg ben.

Ik denk trouwens dat ik wel ga kijken of ik het met een vriend kan doen, da's wel zo gezellig.
Imagine there's no countries, (...) nothing to kill or die for, no religion too...
Imagine all the people living life in peace... ~ John Lennon
  dinsdag 20 juni 2017 @ 12:53:35 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171810180
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 12:46 schreef chocofrog het volgende:

[..]

Goed punt, daar zal ik eens naar kijken.

[..]

Ik ben een paar keer als leiding meegeweest op een zeilkamp, met de verantwoordelijkheid over een boot met vier pubers zonder zeilervaring. Ik denk dat ik handig genoeg ben.

Ik denk trouwens dat ik wel ga kijken of ik het met een vriend kan doen, da's wel zo gezellig.
Protip: neem een bijl mee.. als je geen idee hebt waarom, zou ik iemand met meer ervaring meenemen.. ;)
pi_171810583
Wil je dat hele stuk gaan zeilen of heb je ook een motor?
Ik heb wel wat ervaring met het stuk Twentekanaal (Eefde) -> Akkrum. Reken een kleine dag om de IJssel af te komen (tot Kampen, of bij Zwolle rechtsaf tot Zwartsluis).
Vanaf Zwartsluis ben je nog wel twee dagen bezig voor je in Akkrum bent, dat is vooral de eerste dag (door NW Overijssel) veel bruggen en sluizen. Als je eenmaal in Friesland bent heb je de ruimte en kun je fatsoenlijk zeilen.

--edit-- voor vaarsnelheid zou ik met een 6m boot uitgaan van max 3 a 4 knopen, op de IJssel heb je 1 a 2 knoop stroom mee, maar als je wilt zeilen moet je natuurlijk ook rekening houden met windrichting en evt opkruisen enzo wat je te varen afstand wel vergroot.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 13:51:05 #7
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_171811291
23,4 knopen
Fade to Black
  donderdag 22 juni 2017 @ 00:18:27 #8
423762 chocofrog
Valar morghulis
pi_171848745
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 13:51 schreef Achterhoker het volgende:
23,4 knopen
Tuurlijk, gewoon de grootste bbm er achter die ik kan vinden, haha
En nog even een vaarbewijs halen...
Imagine there's no countries, (...) nothing to kill or die for, no religion too...
Imagine all the people living life in peace... ~ John Lennon
  donderdag 22 juni 2017 @ 00:25:46 #9
423762 chocofrog
Valar morghulis
pi_171848851
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 13:14 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Wil je dat hele stuk gaan zeilen of heb je ook een motor?
Ik heb wel wat ervaring met het stuk Twentekanaal (Eefde) -> Akkrum. Reken een kleine dag om de IJssel af te komen (tot Kampen, of bij Zwolle rechtsaf tot Zwartsluis).
Vanaf Zwartsluis ben je nog wel twee dagen bezig voor je in Akkrum bent, dat is vooral de eerste dag (door NW Overijssel) veel bruggen en sluizen. Als je eenmaal in Friesland bent heb je de ruimte en kun je fatsoenlijk zeilen.

--edit-- voor vaarsnelheid zou ik met een 6m boot uitgaan van max 3 a 4 knopen, op de IJssel heb je 1 a 2 knoop stroom mee, maar als je wilt zeilen moet je natuurlijk ook rekening houden met windrichting en evt opkruisen enzo wat je te varen afstand wel vergroot.
Dankjewel! Dit is precies het soort antwoord waar ik op hoopte :)

Ben wel van plan er misschien een motortje (gewoon 4pk of zo) op te zetten. Scheelt een boel gedoe, ik zit alleen een beetje tegen de prijs aan te hikken. Volgend jaar studeren, op kamers wonen, tis nou niet alsof ik geld over heb...
Imagine there's no countries, (...) nothing to kill or die for, no religion too...
Imagine all the people living life in peace... ~ John Lennon
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')