Dat is het grote voordeel van de terugloopmeter: wat je "virtueel" niet gebruikt, daar betaal je ook geen belasting over. Met een slimme meter staat dat nog te bezien omdat er precies bekend is wat je afneemt en wat je teruglevert. Dat is nu nog waarom je je panelen relatief snel kunt "terugverdienen". Of dat principe van "het net als gratis accu" verder eerlijk is is de vraag. Maar erg handig.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:11 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Overigens bestaat je energierekening voor het grootste deel uit kosten voor netbeheer, vaste kosten en belastingen en toeslagen. Dus als je daar een beetje op bespaart met flexibele levering dan zal dat geen wereld van verschil opleveren.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:20 schreef BertV het volgende:
[..]
Mensen denken terecht dat er een flinke adder onder het gras zit.
Die adder is niet echt te ontwijken, hooguit te vertragen.
Glazen bol; We krijgen in de toekomst flexibele stroomtarieven en geen vergoeding voor terugleveren.
Geen vergoeding voor terugleveren = niet meer terugleveren. Dat lijkt me niet houdbaar. Je kan niet de opbrengsten van een investering door iemand anders gratis in je zak steken.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:20 schreef BertV het volgende:
[..]
Glazen bol; We krijgen in de toekomst flexibele stroomtarieven en geen vergoeding voor terugleveren.
Daar hebben we het al eens eerder over gehad: je hebt daar veel te weinig panelen voor w.s. en die accutechniek van voldoende capaciteit is en blijft voorlopig veel te duur voor de particulier. Verder wil de overheid het niet, dat men "off-grid" gaat.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:28 schreef Speekselklier het volgende:
Ik zie in mijn glazen bol een grote accu die mijn zonnestroom opvangt en aan mijn auto geeft als ik thuis kom. Voordeel is ook dat ik het 20Ampere van mijn panelen krijg en het dan in 5 minuten met 1250Ampere aan mijn auto kan geven.
Of "symbolische" vergoedingen. Dit gaat zeker gebeuren.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Geen vergoeding voor terugleveren = niet meer terugleveren. Dat lijkt me niet houdbaar. Je kan niet de opbrengsten van een investering door iemand anders gratis in je zak steken.
Er komt ongetwijfeld een belasting voor.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Of "symbolische" vergoedingen. Dit gaat zeker gebeuren.
Dat dus.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik zie in mijn glazen bol een grote accu die mijn zonnestroom opvangt en aan mijn auto geeft als ik thuis kom. Voordeel is ook dat ik het 20Ampere van mijn panelen krijg en het dan in 5 minuten met 1250Ampere aan mijn auto kan geven.
In diezelfde bol zie ik ook een accu die zorgt dat ik 's avond geen energie uit het net nodig heb maar de zelf gespaarde stroom van mijn panelen, aangevult met wat stroom op het laagste tarief uit het net.
Verder zegt mijn glazen bol dat ik geld toe ga krijgen voor stroom die ik op zondag tussen 11 en 16u in mijn accu stop.
Overdag je accu's laden en 's nachts de auto's van de buren tegen een prettig tarief laten opladenquote:Op dinsdag 20 juni 2017 13:14 schreef Speekselklier het volgende:
Ik las laatst dat een accu voor een elektrische auto ongeveer 250 euro per kWh kost.
Deze prijs is het afgelopen jaar al gehalveerd. Ik denk dat het niet lang meer duurt voordat ik een UPS heb staan voor de nachtelijke uurtjes.
Zeker als ik flexibel kan inkopen en de ups gratis/goedkoop kan laden.
Jij komt net uit een ei kruipen zeker?quote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Geen vergoeding voor terugleveren = niet meer terugleveren. Dat lijkt me niet houdbaar. Je kan niet de opbrengsten van een investering door iemand anders gratis in je zak steken.
Dat valt wel mee. De nieuwe Opel Ampera kan met een 60kwh accu ongeveer 500km rijden.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:40 schreef Bart2002 het volgende:
Daar hebben we het al eens eerder over gehad: je hebt daar veel te weinig panelen voor w.s
Tegen de tijd dat we ondekken dat we de normen van parijs niet gaan halen krijgen we twee euro toe op elke opgewekte kilo. (moet je wel een slimme meter hebben.)quote:Op dinsdag 20 juni 2017 13:35 schreef Knuppel1983 het volgende:
Jij komt net uit een ei kruipen zeker?
De overheid doet niet anders. Als het aan Kamp had gelegen was salderen nu al afgeschaft.
Kneus.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 13:35 schreef Knuppel1983 het volgende:
[..]
Jij komt net uit een ei kruipen zeker?
Salderen en terugleveren zijn twee verschillende zaken. Ik begrijp heel goed dat energieleveranciers en netbeheerders er niet op zitten te wachten dat particulieren het energienet als accu gebruiken zonder daar een vergoeding voor te betalen. Want dat is wat de salderingsregeling inhoudt: je mag de geleverde energie van de afgenomen energie aftrekken. Maar een gescheiden afrekening van levering en afname is niet hetzelfde als salderen, dat heet een terugleververgoeding.quote:De overheid doet niet anders. Als het aan Kamp had gelegen was salderen nu al afgeschaft.
Met de kanttekening dat je met een standaard thuislaadpaal er meer dan een etmaal over doet om 'm volledig op te laden (10 km bereik in een half uur). Met een snellader kom je al een stuk verder, maar die heb je waarschijnlijk niet thuis.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 13:39 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. De nieuwe Opel Ampera kan met een 60kwh accu ongeveer 500km rijden.
Weet je dat zeker? Ik heb het idee dat er iets niet goed gaat met je berekening.... Zo uit de losse pols heb je 180 vierkante meter aan panelen nodig om die accu in 1 dag op te laden.... Dus niet 10 maar 100.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 13:39 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. De nieuwe Opel Ampera kan met een 60kwh accu ongeveer 500km rijden.
Als ik dat wekelijks rijd dan heb ik ca 3000kwh aan opwek nodig. Volgens mij zijn dat ongeveer 10 panelen. Daar schrik ik niet gelijk van.
De opslag is nu nog redelijk kostbaar. Maar ook die prijzen zakken nu heel snel. (vorig jaar al 50%)
Maar de meeste dagen rij je geen 500 kilometer... De gemiddelde gebruiker komt meer aan iets van 500 kilometer per week.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 14:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Ik heb het idee dat er iets niet goed gaat met je berekening.... Zo uit de losse pols heb je 180 vierkante meter aan panelen nodig om die accu in 1 dag op te laden....
Snap ik. Maar de "tank" moet vol zijn omdat je nooit weet of je de dagelijkse behoefte wel kunt tanken die dag. Wegens gebrek aan zon.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 14:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar de meeste dagen rij je geen 500 kilometer... De gemiddelde gebruiker komt meer aan iets van 500 kilometer per week.
En als het bewolkt is niet. Zit je dan met je 1.000 panelen.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 14:08 schreef Speekselklier het volgende:
60kWh per week is 3000kWh per jaar. Ik kan dan 500km per week dus 25000km per jaar rijden.
Met 1000 panelen kan ik hem nog snachts bij maanlicht opladen in een dag (nacht).
Zij hebben niet gevraagd om onze stroom?quote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Geen vergoeding voor terugleveren = niet meer terugleveren. Dat lijkt me niet houdbaar. Je kan niet de opbrengsten van een investering door iemand anders gratis in je zak steken.
Ik vraag me nu ook af of ik zo'n informatiebrief heb gehad toen. Ik weet nog wel dat ik het toen (enkele jaren geleden) heb opgevat als dat alle oude meters bij iedereen vervangen zouden worden door nieuwe.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 06:56 schreef Loekie1 het volgende:
In de brief staat:
'Onlangs kreeg u van ons informatie over uw nieuwe, slimme elektriciteits- en gasmeter. In deze brief leest u wanneer de monteur graag langskomt.
Even verder:
Liever een nieuwe afspraak? En dan hoe je de afspraak kunt wijzigen in een andere datum.
Niets over het is vrijwillig, voor- en nadelen.
Ik vond al wel het woord 'graag' wat vreemd. Meestal schrijven ze niet dat ze 'graag' langskomen maar gewoon dat ze langskomen. 'Informatie over uw nieuwe elektriciteitsmeter' Hoezo uw??? Hele slinkse brief.
Bedankt voor de info.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 13:39 schreef Speekselklier het volgende:
Dat valt wel mee. De nieuwe Opel Ampera kan met een 60kwh accu ongeveer 500km rijden.
Als ik dat wekelijks rijd dan heb ik ca 3000kwh aan opwek nodig. Volgens mij zijn dat ongeveer 10 panelen. Daar schrik ik niet gelijk van.
De opslag is nu nog redelijk kostbaar. Maar ook die prijzen zakken nu heel snel. (vorig jaar al 50%)
Meestal komen ze met tegenzin omdat:quote:Op dinsdag 20 juni 2017 06:56 schreef Loekie1 het volgende:
In de brief staat:
'Onlangs kreeg u van ons informatie over uw nieuwe, slimme elektriciteits- en gasmeter. In deze brief leest u wanneer de monteur graag langskomt.
Even verder:
Liever een nieuwe afspraak? En dan hoe je de afspraak kunt wijzigen in een andere datum.
Niets over het is vrijwillig, voor- en nadelen.
Ik vond al wel het woord 'graag' wat vreemd. Meestal schrijven ze niet dat ze 'graag' langskomen maar gewoon dat ze langskomen. 'Informatie over uw nieuwe elektriciteitsmeter' Hoezo uw??? Hele slinkse brief.
Het klopt alleen niet.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |