abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171805489
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Op welk punt is het misleiding dan? Wie gaat er mee naar de rechter toe? En mocht het al toegekend worden dan krijg je gewoon een nieuwe brief met correcte info en ben je klaar. Er hoeft niets verwijderd te worden.
Gesuggereerd wordt dat het verplicht is en dat is het niet.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:50:25 #52
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_171805505
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:49 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Gesuggereerd wordt dat het verplicht is en dat is het niet.
Een suggestie is iets anders dan een verplichting. En ja op dit moment kun je gewoon nee zeggen zonder gevolgen, je moet er alleen iets meer moeite voor doen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_171805526
Waarom zou je dit niet willen vraag ik me af?
U MAD?
pi_171805556
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:52 schreef de_boswachter het volgende:
Waarom zou je dit niet willen vraag ik me af?
Omdat je geen afleessysteem in je huis krijgt en dus steeds naar de meter moet lopen.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:54:50 #55
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_171805572
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:53 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Omdat je geen afleessysteem in je huis krijgt en dus steeds naar de meter moet lopen.
Hoe enorm groot is jou huis dan dat je dat te ver lopen vind? Ik ben vanuit elk willekeurig punt in mijn huis binnen 2 minuten bij de meter.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:55:29 #56
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_171805582
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:52 schreef de_boswachter het volgende:
Waarom zou je dit niet willen vraag ik me af?
Mensen zien een hoop spoken, halve waarheden en maken daar een eigen verhaal van. Elke verandering kent tegenstanders, het is niet anders.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_171805624
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:35 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Voor mij is het de beste optie :)

Zoals gezegd: juist door die slimme meter betaal ik (zeer) lage energietarieven. Ik zie dat niet als slechte optie. De (meeste) stroom uit de PV panelen maak ik zelf wel op ;)
Maar waarom zou je met een slimme meter lagere tarieven betalen dan met een klassieke mechanische meter?

De argumentatie die ik van mijn energieleverancier en van de netbeheerder heb gekregen is niks waard. De voordelen die zij noemen zgelden namelijk ook voor een klassieke meter, als je maar zelf de moeite neemt om af en toe wat meterstanden op te schrijven. Over nadelen echter zwijgen ze, en die zijn er ook.

Zo wordt er met geen woord gerept over saldering en meet een mechanische meter op een andere manier, die iets voordeliger is dan een digitale meter. Wat voor mij het grootste struikelblok is, is het verzamelen en vastleggen van mijn verbruiksgegevens, zonder dat ik enig inzicht heb ik hoe en hoe lang die vastgelegd en gebruikt worden en hoe er met mijn privacy wordt omgegaan. Als iemand zich toegang weet te verschaffen tot die systemen is aan het energieverbruik precies te zien wie er wanneer met vakantie is, en dat lijkt me bijvoorbeeld nuttige informatie voor het inbrekersgilde.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2017 08:58:35 ]
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:01:07 #58
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_171805665
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:53 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Omdat je geen afleessysteem in je huis krijgt en dus steeds naar de meter moet lopen.
Ik kan die van mij gewoon in de woonkamer uitlezen en onderweg op mijn mobiel.

Sinds ik 5 jaar geleden de slimme meters heb geïnstalleerd zijn mijn energiekosten alleen maar gedaald en mijn inzicht gestegen.

De verhalen van "plots" hogere kosten hoor je altijd als meters vervangen worden. Ongeacht de nieuwe slim is of niet. Veel mensen realiseren zich dan niet dat het probleem ook de oude meter kan zijn, die misschien al jaren voordeel heeft gegeven door te weinig verbruik aan te geven.
So we just called him Fred
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:01:26 #59
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805670
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Wat voor mij het grootste struikelblok is, is het verzamelen en vastleggen van mijn verbruiksgegevens.
Dat kan je gewoon uit laten schakelen.

Ze lezen dan alleen nog 1x per jaar de meter uit voor de eindafrekening.
De getallen die daar staan zijn niet anders dan dat je ze zo doorbellen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Speekselklier op 20-06-2017 09:07:56 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:02:57 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805695
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:01 schreef FredvZ het volgende:
De verhalen van "plots" hogere kosten hoor je altijd als meters vervangen worden.
Ik herinner me zelfs iemand die plots hogere kosten had en wat acheraf een verkeerd afgestelde cv-ketel bleek. Het lichtpuntje had niet eens door dat zijn gasrekening was gestegen.
Tot nooit .......
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 09:03:04 #61
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171805699
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:40 schreef Bart2002 het volgende:

Que?
APX prijs. Lager zal het nooit worden :P

Met een draaischijfmeter betaal je per definitie teveel. Kan ook niet anders natuurlijk, maar dat is niet wat ik wil. Vandaar die fijne slimme meter :D
pi_171805787
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat kan je gewoon uit laten schakelen.

Ze lezen dan alleen nog 1x per jaar de meter uit voor de eindafrekening.
De getallen die daar staan zijn niet anders dan dat je ze zo doorbellen.

"Administratief uitgeschakeld" noemen ze dat. Mijn energieleverancier heeft me ondanks dat ik daar meerdere keren naar heb gevraagd nog steeds niet kunnen vertellen wat dat precies betekent. Ik wil 'm technisch uitgeschakeld hebben. Als er alleen een vinkje staat dat ze mijn gegevens niet zullen opslaan maar de verbinding staat nog steeds open en mijn data kunnen nog steeds naar buiten dan is dat onvoldoende.

/edit: als ze 'm 1 keer per jaar uitlezen voor de eindafrekening is dat al te veel. Uit is uit. Uit is niet uit, maar stiekem toch aan.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2017 09:12:32 ]
pi_171805827
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:03 schreef Atmoz het volgende:

[..]

APX prijs. Lager zal het nooit worden :P

Met een draaischijfmeter betaal je per definitie teveel. Kan ook niet anders natuurlijk, maar dat is niet wat ik wil. Vandaar die fijne slimme meter :D
Nou moet je toch even wat gaan onderbouwen. Je roept wat dingen waar ik vraagtekens bij zet, zoals het door jou onderstreepte stukje tekst. Waarom zou je met een slimme meter betere tarieven krijgen dan met een mechanische meter? Waarom? En dat "het niet anders kan" of dat dat "per definitie" zo is, is geen uitleg.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:11:41 #64
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805832
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:08 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

"Administratief uitgeschakeld" noemen ze dat. Mijn energieleverancier heeft me ondanks dat ik daar meerdere keren naar heb gevraagd nog steeds niet kunnen vertellen wat dat precies betekent. Ik wil 'm technisch uitgeschakeld hebben. Als er alleen een vinkje staat dat ze mijn gegevens niet zullen opslaan maar de verbinding staat nog steeds open en mijn data kunnen nog steeds naar buiten dan is dat onvoldoende.
Als mijn energieleverancier aangeeft dat het administratief is uitgeschakeld dan geloof ik dat gewoon. Ik kan trouwens op de meter zien wanneer er voor het laatst is uitgelezen. Ik zou niet weten waarom mijn leverancier zich niet aan de afspraak zou houden.

Ondertussen flikkeren wel wel alles op facebook en instagram, maar de gedacht dat mijn leverancier twee-maandelijks kan zien wat mijn verbruik is gaat iets te ver.
Tot nooit .......
pi_171805852
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:55 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Mensen zien een hoop spoken, halve waarheden en maken daar een eigen verhaal van. Elke verandering kent tegenstanders, het is niet anders.
Over een tijd snijden die slimme meter gebruikers zichzelf toch in de vingers. Want dan moet er een controleur van bijv. Enexis bij hun als enige in de straat de standen van electrisch en gas komen opschrijven; krijgen ze gewoon een factuur incl. voorrijkosten in de bus.
Ben er 100% van overtuigd dat dit nog ooit gaat gebeuren. En terecht.
U MAD?
pi_171805875
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ondertussen flikkeren wel wel alles op facebook en instagram, maar de gedacht dat mijn leverancier twee-maandelijks kan zien wat mijn verbruik is gaat iets te ver.
Ik flikker helemaal niks op Facebook of Instagram. Dataveiligheid is een onderwerp waar ik me al ruim 30 jaar mee bezig houd, en de zorgen die ik heb zijn ook wel echt ergens op gebaseerd.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:19:08 #67
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805946
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik flikker helemaal niks op Facebook of Instagram. Dataveiligheid is een onderwerp waar ik me al ruim 30 jaar mee bezig houd, en de zorgen die ik heb zijn ook wel echt ergens op gebaseerd.
Mijn leverancier geeft aan dat ze de meter NIET uitlezen.
Op mijn meter kan ik zien wanneer de leverancier mijn meter heeft uitgelezen.
Hij moet dus wel heel dom zijn om het alsnog te doen lijkt me.

We hebben het hier over een energieleverancier, niet een partij als facebook die als doel heeft om data te verzamelen. Ik denk dat je nu gaat zeggen dat verbruiksdata waarde hebben, maar ik zou niet weten waarom een leverancier zijn afspraak met mij zou schenden. Zeker omdat ik een en ander kan controleren. Als ik ook maar een keer zou twijfelen over het uitlezen dan heb ik met twee schroeven die GPRS module eruit.
Tot nooit .......
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 09:19:15 #68
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171805948
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:11 schreef ..-._---_-.- het volgende:

Nou moet je toch even wat gaan onderbouwen. Je roept wat dingen waar ik vraagtekens bij zet, zoals het door jou onderstreepte stukje tekst. Waarom zou je met een slimme meter betere tarieven krijgen dan met een mechanische meter? Waarom? En dat "het niet anders kan" of dat dat "per definitie" zo is, is geen uitleg.
Dat komt omdat de leverancier met behulp van die slimme meter precies kan zien wat er verbruikt wordt. Per uur (en eigenlijk per 15 min. maar zover is men nog niet) in plaats van per 2 maanden of per half jaar ofzo. Met een oude draaischijfmeter moet de leverancier dus maar zorgen dat hij sowieso niet te weinig vraagt aan de verbruiker. Er zit dus altijd marge op. Uiteraard ook vanwege het feit dat men nog wat winst wilt maken, maar ook omdat alle stroom van zo'n grote periode op één hoop wordt gegooid, en dat is dus een vééééél slechtere schatting dan dat je data van ieder uur hebt. Ik betaal gewoon per uur de juiste prijs. Daarom weet ik dat ik niet teveel betaal. Dat kun je dus ook omdraaien door te zeggen: mensen met een draaischijfmeter betalen dus wél teveel.

[edit]

quote:
3s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:12 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Over een tijd snijden die slimme meter gebruikers zichzelf toch in de vingers. Want dan moet er een controleur van bijv. Enexis bij hun als enige in de straat de standen van electrisch en gas komen opschrijven; krijgen ze gewoon een factuur incl. voorrijkosten in de bus.
Ben er 100% van overtuigd dat dit nog ooit gaat gebeuren. En terecht.
Je bedoeld weigeraars? Maar ik ben het inderdaad met je eens :Y
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:23:06 #69
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171806017
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:19 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat komt omdat de leverancier met behulp van die slimme meter precies kan zien wat er verbruikt wordt. Per uur (en eigenlijk per 15 min. maar zover is men nog niet) in plaats van per 2 maanden of per half jaar ofzo. Met een oude draaischijfmeter moet de leverancier dus maar zorgen dat hij sowieso niet te weinig vraagt aan de verbruiker. Er zit dus altijd marge op. Uiteraard ook vanwege het feit dat men nog wat winst wilt maken, maar ook omdat alle stroom van zo'n grote periode op één hoop wordt gegooid, en dat is dus een vééééél slechtere schatting dan dat je data van ieder uur hebt. Ik betaal gewoon per uur de juiste prijs. Daarom weet ik dat ik niet teveel betaal. Dat kun je dus ook omdraaien door te zeggen: mensen met een draaischijfmeter betalen dus wél teveel.
he Atomz, hier heb ik wel interesse in, ik heb er ook al naar gekeken.
Echter, ik wek al (120%) mijn energie zelf op in de zomermaanden en mijn echte verbruik overdag is nagenoeg 0, wanneer jij extreem weinig betaald en ik dus weinig terugkrijg.

Denk je dat ik dan alsnog uitkom? Hoe groot is het prijsverschil bij jouw tussen zomer en winter?
Tot nooit .......
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:27:46 #70
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171806103
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:19 schreef Atmoz het volgende:
Je bedoeld weigeraars? Maar ik ben het inderdaad met je eens
Je kan tegenwoordig al je eigen meetbedrijf (meteropnemer) kiezen.
Reken maar dat er binnenkort meetbedrijven komen die voor heel weinig geld jouw dgitale meter willen opnemen.
Tot nooit .......
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 09:30:03 #71
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171806154
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:23 schreef Speekselklier het volgende:

he Atmoz, hier heb ik wel interesse in, ik heb er ook al naar gekeken.
Echter, ik wek al (120%) mijn energie zelf op in de zomermaanden en mijn echte verbruik overdag is nagenoeg 0, wanneer jij extreem weinig betaald en ik dus weinig terugkrijg.

Denk je dat ik dan alsnog uitkom? Hoe groot is het prijsverschil bij jouw tussen zomer en winter?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik precies betaal en dus ook niet wat het verschil is. Maar wat ik wel weet: in de winter is het duurder omdat dan de APX prijzen hoger zijn. Je moet het dan ook absoluut gedurende een jaar (of liefst natuurlijk nog langer) zijn. Het gemiddelde is waar het uiteindelijk om draait.

Hoe dat in jou situatie is weet ik niet. Je hebt dus al een slimme meter, right? Dan kan het sowieso geen kwaad om over te stappen naar een leverancier wat variabele uurprijzen hanteert. Ook daar gaat het sowieso ooit naartoe (zelfs kwartierprijzen) dus waarom dan niet nu al profiteren denk ik dan.
pi_171806155
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
We hebben het hier over een energieleverancier, niet een partij als facebook die als doel heeft om data te verzamelen. Ik denk dat je nu gaat zeggen dat verbruiksdata waarde hebben, maar ik zou niet weten waarom een leverancier zijn afspraak met mij zou schenden. Zeker omdat ik een en ander kan controleren. Als ik ook maar een keer zou twijfelen over het uitlezen dan heb ik met twee schroeven die GPRS module eruit.
Ik ga ook niet per se uit van kwader trouw, maar er zijn nou eenmaal talloze voorbeelden van dataverzamelingen met privacygevoelige gegevens die op een gegeven moment op straat liggen of in verkeerde handen terecht komen. Dat kan op tal van manieren gebeuren. De communicatie tussen systemen kan slecht beveiligd zijn, de opslag kan slecht beveiligd zijn, er kunnen medewerkers zijn die misbruik maken van de toegang tot de data, verloren laptops, usb-sticks, bugs in software, iemand die wegloopt bij zijn of haar computer en die vergeet te locken, etc. etc.

De historie wijst uit dat alle beheerders van dit soort systemen altijd zeggen dat de beveiliging op orde is en dat het risico op een datalek minimaal is. En toch zijn er legio voorbeelden waar achteraf gebleken is dat dat niet zo was. Daarom vertrouw ik mijn gegevens niet zomaar toe aan dat soort systemen, tenzij ik de mogelijkheid heb om ook een echte keuze te maken, gebaseerd op goede gronden, en die gaan verder dan de blauwe ogen van de beheerder van mijn data die zelf een groot belang heeft dat niet altijd hetzelfde belang is als mijn eigen belang, en soms zelf daarmee tegenstrijdig is.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2017 09:30:39 ]
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:32:18 #73
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171806206
Dat klopt. Maar wat niet verzameld wordt kan ook niet op straat komen te liggen.
En als ik tegen mijn leverancier zeg dat hij niet mag verzamelen dan ga ik er vanuit dat hij dat niet doet.

Als de leverancier zegt dat hij wel verzameld maar het veilig doet dan heb je een punt.

En nogmaals, het zouden dan tweemaandelijkse verbruiktscijfers lekken, in plaats van jaarlijkse die je toch al moet doorgeven.
Tot nooit .......
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 09:32:24 #74
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171806210
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:27 schreef Speekselklier het volgende:

Je kan tegenwoordig al je eigen meetbedrijf (meteropnemer) kiezen.
Ik weet dat dat bij grootverbruikers zo is inderdaad.

quote:
Reken maar dat er binnenkort meetbedrijven komen die voor heel weinig geld jouw dgitale meter willen opnemen.
Voor een consument zie ik daar het nut niet van in. De leverancier doet dit helemaal gratis voor je, dus daarom zou je daar iemand anders voor betalen dan?
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:33:43 #75
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171806228
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:32 schreef Atmoz het volgende:
De leverancier doet dit helemaal gratis voor je,
Dacht je dat?
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')