Niet meteen zo negatief denken.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:35 schreef Zolderkamer het volgende:
Dat klinkt naar een algehele revisie..
Een losse klep.. klepzitting of een drijfstang.. vrees het ergste maar..
De zuiger krijgt een tik.. de drijfstang krijgt een tik.. de krukas(+lager) krijgt een tik.. etc..
Ik zou het blokkie wisselen
quote:Op zondag 18 juni 2017 15:45 schreef sturmpie het volgende:
ik denk aan een lekke koppakking.
dat kan je makkelijk checken, meestal sijpelt er 'n beetje olie uit.
het geluid herinnert me aan die keer dat ik mijn suzuki-motor te veel gas had gegeven, koppakking was gescheurd en 'n tikkende motor.quote:
Een defecte koppakking hoor je niet, wel eventuele gevolgen van een defecte koppakking.quote:Op zondag 18 juni 2017 15:55 schreef sturmpie het volgende:
[..]
het geluid herinnert me aan die keer dat ik mijn suzuki-motor te veel gas had gegeven, koppakking was gescheurd en 'n tikkende motor.
't gevolg van een defecte/lekke koppakking is dat de balans in de motor wordt verstoord, speling, tikken etc...quote:Op zondag 18 juni 2017 16:06 schreef NB1983EM het volgende:
[..]
Een defecte koppakking hoor je niet, wel eventuele gevolgen van een defecte koppakking.
Dus je antwoord klopt niet.
Nee. Je weet wel wat een koppakking is?quote:Op zondag 18 juni 2017 16:14 schreef sturmpie het volgende:
[..]
't gevolg van een defecte/lekke koppakking is dat de balans in de motor wordt verstoord, speling, tikken etc...
Wat de oorzaak ook is, het geluid zal idd met het toerental meegaan.quote:Op zondag 18 juni 2017 17:54 schreef 1299 het volgende:
Drijfstangen die lekker aan het rammelen zijn schat ik. Ik zeg tijd voor een nieuw blok. Je kan nog even kijken of het geluid mee trilt met het toerental maar dat zal wel.
Nee dit is wel overduidelijk.. Het klinkt als ellende.. het kan best zijn dat er een klepzitting los is.. dan kun je geluk hebben.. en kun je hem wel weer vasttikken.. Of er zit een bout van het vliegwiel los...quote:Op zondag 18 juni 2017 15:19 schreef vannelle het volgende:
[..]
Niet meteen zo negatief denken.
Het mooiste zou zijn als er een lek in het uitlaatspruitstuk zit, dat maakt ook ongeveer zo'n geluid.
Of een ventilator die iets raakt.
De motor loopt op zich wel netjes volgens mij dus ik zou niet direct aan een mechanisch probleem denken.
Uiteraard is dat wel mogelijk maar dat is via een filmpje lastig vast te stellen.
Ik denk dat je hier het beste iemand met verstand van zaken irl naar moet laten kijken en luisteren.
Na een poosje slijp je liever de auto erom vandaan.. Je moet over de halve auto heen buigen voor je erbij kan..quote:Op zondag 18 juni 2017 23:26 schreef 1299 het volgende:
Volgens mij is het ook een hel bij een mr2 om fatsoenlijk bij de motor te komen.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je je iets technischer voordoet dan dat je bent.quote:Op zondag 18 juni 2017 19:47 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nee dit is wel overduidelijk.. Het klinkt als ellende.. het kan best zijn dat er een klepzitting los is.. dan kun je geluk hebben.. en kun je hem wel weer vasttikken.. Of er zit een bout van het vliegwiel los...
Maar de gevolgschade is vaak groter dan vooraf geschat..
Heb je alles weer inelkaar blijkt dat de krukas toch krom is... been there done that..
Als je zelf kunt sleutelen heb je voor 400 euro zat een goedlopend blok.. dan kan revisie niet echt uit..
Met andere woorden: je weet niet hoe je een losgekomen klepzitting vastzet?quote:Op maandag 19 juni 2017 04:52 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je je iets technischer voordoet dan dat je bent.
Je laat alles zo makkelijk klinken... een losse klepzitting ff terug tikken? Echt?
En dat is ook de reden dat ik ook niet op de rest van je reactie reageer want volgens mij heb je echt geen flauw idee waar je het over hebt.
Een eerdere post heb je al ge-edit en dat geeft ook niks, die mogelijkheid is er en moet je ook gebruiken als het nodig is.
En het was nodig........
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar ik breng iig mijn mening niet als feit.
En jij deed dat wel en het was nog eens een doemscenario ook.
Ik had je gequote dus ook al heb jij je bericht eerder deze week veranderd staat je originele uitspraak nog steeds.
Maar daar gaat het niet om, TS zoekt hulp/advies.
En om dan zonder door te vragen of echt de feiten te kennen zeggen dat hij z'n blok moet wisselen is gewoon dikke onzin.
Maar dat weet je volgens mij zelf ook wel, anders zou je je post niet hebben aangepast.
Maar betekent een losse klepzitting niet dat de kop op de plek waar die zitting hoort "uitgelubberd" is? Het lijkt mij dat als een klepzitting, die in de kop geperst wordt, los komt, die niet weer deugdelijk op zijn plaats geperst kan worden.quote:Op maandag 19 juni 2017 11:26 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Met andere woorden: je weet niet hoe je een losgekomen klepzitting vastzet?
Dat je mn edit's niet vertrouwd, helemaal prima, maar het enige wat ik direct na het plaatsen, en ruim voor jij reageerde in dit topic, heb gedaan is de benaming van de onderdelen die ik noemde heb gewijzigd.. en toe heb gevoegd dat hij beter zn blok kon gaan wisselen..
Kun je heel hard gaan schreeuwen dat ik geen verstand heb en dat het allemaal onzin is, prima..
Maar leg even uit hoe veel het 1 en ander gaat kosten dan als jij het allemaal weet..
Aangezien je al niet snapt hoe je een klepzitting weer terug op zn plaats krijgt en dan niet even vraagt hoe dat werkt maar direct begint te roepen hoe belachelijk dat zou zijn.. Heb ik er een hard hoofd in..
Klopt.. maar je kunt hem wel degelijk weer op een onorthodoxe manier op zn plek krijgen..quote:Op maandag 19 juni 2017 11:59 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Maar betekent een losse klepzitting niet dat de kop op de plek waar die zitting hoort "uitgelubberd" is? Het lijkt mij dat als een klepzitting, die in de kop geperst wordt, los komt, die niet weer deugdelijk op zijn plaats geperst kan worden.
De enige oplossing lijkt mij dan om een soort overmaatse klepzitting ind e kop te persen.
Ik zou er weinig vertrouwen in hebben, jij wel?quote:Op maandag 19 juni 2017 12:04 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Klopt.. maar je kunt hem wel degelijk weer op een onorthodoxe manier op zn plek krijgen..
Je duwt de zitting weer op zn plek en slaat rondom de zitting minideukjes met een centerpons zodat je het materiaal over/tegen de rand van de zitting tikt..
(Let wel: de zitting mag natuurlijk niet beschadigd zijn..)
Dat blijft mits goed uitgevoerd gewoon goed
En nou weet ik je reactie al, maar ik ben niet de uitvinder..
Als ik er geen duidelijke ervaring op lange termijn mee had zou ik het niet in mn hoofd halen om het te adviseren..quote:Op maandag 19 juni 2017 12:10 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Ik zou er weinig vertrouwen in hebben, jij wel?
Om te beginnen: Laten we het rustig houden, ik schreeuw helemaal niet hard dat je er geen verstand van hebt, dat maak je er zelf van.quote:Op maandag 19 juni 2017 11:26 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Met andere woorden: je weet niet hoe je een losgekomen klepzitting vastzet?
Dat je mn edit's niet vertrouwd, helemaal prima, maar het enige wat ik direct na het plaatsen, en ruim voor jij reageerde in dit topic, heb gedaan is de benaming van de onderdelen die ik noemde heb gewijzigd.. en toe heb gevoegd dat hij beter zn blok kon gaan wisselen..
Kun je heel hard gaan schreeuwen dat ik geen verstand heb en dat het allemaal onzin is, prima..
Maar leg even uit hoe veel het 1 en ander gaat kosten dan als jij het allemaal weet..
Aangezien je al niet snapt hoe je een klepzitting weer terug op zn plaats krijgt en dan niet even vraagt hoe dat werkt maar direct begint te roepen hoe belachelijk dat zou zijn.. Heb ik er een hard hoofd in..
Je zegt verderop inderdaad met reden dat je er geen verstand van hebt..quote:Op maandag 19 juni 2017 22:04 schreef vannelle het volgende:
[..]
Om te beginnen: Laten we het rustig houden, ik schreeuw helemaal niet hard dat je er geen verstand van hebt, dat maak je er zelf van.
En ik weet wel hoe een klepzitting vast zit en juist daarom is terugtikken niet zo'n goed idee want die komt geheid weer los.
Kun je wéér je blok uit elkaar halen en een nieuwe koppakking bestellen.
Misschien dat jouw methode zoals je hier boven beschrijft wel (tijdelijk) werkt maar zelf zou ik daar absoluut geen vertrouwen in hebben, de krachten in een motorblok zijn groter dan de kracht die je hebt uitgeoefend met je hamer om een klepzitting terug te meppen.
Als de boel tóch uit elkaar moet kun je het beter direct goed aanpakken en niet zo'n redneckoplossing zoals jij aandraagt.
Buiten dat: Er zal vast een reden zijn dat de klepzitting los is, als je de oorzaak niet aanpakt zal het probleem terug blijven komen denk je ook niet?
Ik hou wel van makkelijke oplossingen eerlijk gezegd maar jouw voorstel is alleen makkelijk. Té makkelijk.
En het is niet eens een oplossing.
En als laatste: De diagnose "losse klepzitting" is niet eens gesteld.
Je bent een leuke vent, maar dit is meteen HO, en tikkende kolere zooi. NIET MEE VERDER RIJDEN. HO EINDE.quote:Op woensdag 21 juni 2017 10:09 schreef Sounddragon het volgende:
Misschien kun je hem wel lijmen, of er een wigje tussen timmeren
Er kan ook iets heel anders aan de hand zijn, een stukje zooi mee naar binnen gezogen wat een klep krom heeft gemaakt, ergens een lagertje uit, een klep die ervandoor is getippeld omdat er iets is losgelopen, drijfstanglager, nokkenaslager, klepstoter.. We oordelen op basis van een filmpje, en het lijkt me duidelijk dat the way to go een goede garagist is die even een rondje gaat luisteren met een stethoscoop en compressie meten en op basis daarvan gaat beslissen om de kop eraf te trekken en dan eens te gaan begluren/meten wat er mis is..
De kop eraf halen is dom sleutelwerk, daarna een uurtje, misschien 2, onderzoeken wat er mis is, en mocht er iets heel vervelends aan het handje zijn kun je op basis van geschatte reparatiekosten altijd nog beslissen of je gaat swappen of reviseren..
Het zal iig geen goedkope reparatie worden als de kop eraf moet, want dan komt de pakkingset erbij, meestal kop vlakken, misschien een rekboutenset, distributieset, waterpompje misschien meteen meenemen (maar da's optie, niet noodzaak meestal) plus de reparatie van het euvel zelf en uiteraard arbeid.
IK VIND, het in de meeste gevallen beter om het bestaande blok te repareren ipv domweg te gaan swappen ook al is repareren soms wat duurder... Goedkoop is nogal eens duurkoop aan het eind van het liedje.
quote:Op woensdag 21 juni 2017 17:02 schreef Sounddragon het volgende:
Hoi Plug zeg ik ergens dat TS er mee door moet rijden? En waar precies lees je dat ik zeg dat koprevisie een makkie is
Neem effe een pilletje, haal een paar keer diep adem, ga een uurtje op de plee zitten met de krant van gisteren om te oefenen en lees mijn post nog eens.
Tranquilo compadre, no tensión nerviosa
Kans is idd vrij groot, gezien de zwaarte van het geluid, dat het bij TS een drijfstanglager is.. Is moeilijk te bepalen ia een foon filmpje en luisteren op een telefoon, maar ik vind het wat heftiger klinken als een klep. Kan bijvoorbeeld ook een nokkenaslager zijn.quote:Op woensdag 21 juni 2017 23:52 schreef Jism het volgende:
Rodknock.
Oftewel ergens bij de drijfstangen zit de boel los en is het een kwestie van tijd eerdat je zuiger zich ontbaart uit je motorblok. Kost je een gebruikte / nieuwe of gereviseerde motor. Niet mee verder rijden, zoals al eerder gesuggeerd werd. Olie additieven WERKEN NIET. Het is fysieke schade aan de motor zelf, forget it.
Sorry jongen, maar dat kop vlakken altijd is helemaal niet goedquote:Op woensdag 21 juni 2017 17:02 schreef Sounddragon het volgende:
Hoi Plug zeg ik ergens dat TS er mee door moet rijden? En waar precies lees je dat ik zeg dat koprevisie een makkie is
Neem effe een pilletje, haal een paar keer diep adem, ga een uurtje op de plee zitten met de krant van gisteren om te oefenen en lees mijn post nog eens.
Tranquilo compadre, no tensión nerviosa
Gewoon mee naar circuit gaan en afstampen!quote:Op donderdag 22 juni 2017 08:26 schreef Jism het volgende:
Je komt er heel snel achter,
Zet de auto aan (stationair), begin met filmen, en druk het gaspedaal helemaal in. Binnen een minuut kom je erachter of het inderdaad een drijfstanglager is of niet (met de nodige explosies, metaal splinters en zuigers op de grond )
ben erg benieuwd wat er uit komt.quote:Op zondag 23 juli 2017 11:54 schreef FredvZ het volgende:
Hij is van de week opgehaald en staat nu bij een garage. Ergens deze week komt het oordeel, maar de voortekenen zijn niet bepaald gunstig
Op laten halen door de garage, die heeft hem achterop een Mercedes Sprinter gezet met een lier.quote:Op zondag 23 juli 2017 13:00 schreef hoechst het volgende:
[..]
ben erg benieuwd wat er uit komt.
Hoe heb je m naar de garage gebracht?
wel als het uit de versnellingsbak komtquote:Op zondag 18 juni 2017 19:17 schreef vannelle het volgende:
[..]
Wat de oorzaak ook is, het geluid zal idd met het toerental meegaan.
Het is niet zo dat er ineens een extra luide eierwekker staat die een constant ritme aanhoudt.
Dan nog hangt het er van af uit welk gedeelte van de bak het komt.quote:Op maandag 24 juli 2017 18:08 schreef scoober het volgende:
[..]
wel als het uit de versnellingsbak komt
geen idee, ik ouwehoer ook maar watquote:Op dinsdag 25 juli 2017 10:42 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dan nog hangt het er van af uit welk gedeelte van de bak het komt.
Maar klinkt het alsof het uit de versnellingsbak komt?
Krukaslagersquote:
Oh dat valt me nog best mee.. vrij makkelijk klusje ook als dat het enige is, en ze niet heel het blok al rond zijn geweest.. Alleen laten doen is wel prijzig..quote:
En laat ik nou net twee linkerhanden hebben wat het klussen aan auto's betreft.quote:Op vrijdag 28 juli 2017 18:20 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Oh dat valt me nog best mee.. vrij makkelijk klusje ook als dat het enige is, en ze niet heel het blok al rond zijn geweest.. Alleen laten doen is wel prijzig..
Dan blijf ik bij de fipo.. Je weet niet wat er nog meer aan zit te komen, en dan is een goedlopend blokje een stuk makkelijker en goedkoperquote:Op vrijdag 28 juli 2017 18:28 schreef FredvZ het volgende:
[..]
En laat ik nou net twee linkerhanden hebben wat het klussen aan auto's betreft.
Dat is het voorstel van de garage ook... Al vind ik de kosten wel hoog en erg onhandig getimed aangezien ik op het punt sta om te verhuizen.quote:Op vrijdag 28 juli 2017 18:31 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dan blijf ik bij de fipo.. Je weet niet wat er nog meer aan zit te komen, en dan is een goedlopend blokje een stuk makkelijker en goedkoper
Andere optie is inruil denk ik...quote:Op vrijdag 28 juli 2017 18:34 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dat is het voorstel van de garage ook... Al vind ik de kosten wel hoog en erg onhandig getimed aangezien ik op het punt sta om te verhuizen.
Misschien dat drijfstanglagers niet zo duur zijn maar dan moet je blok open.quote:Op vrijdag 28 juli 2017 19:50 schreef boegschroef het volgende:
Wat rekenen ze dan? Drijfstang lagers zijn niet enorm duur.
Maar waarschijnlijk zullen ze ook de slijtage willen meten enz, en dat is vaak ook weer uitbesteden.
Is op zich wel te repareren.quote:
Dan gaat krukaslagers vervangen 'm niet worden.quote:Op vrijdag 28 juli 2017 18:28 schreef FredvZ het volgende:
[..]
En laat ik nou net twee linkerhanden hebben wat het klussen aan auto's betreft.
Krukas of drijfstang lagers maakt niet zoveel uit, als je ze gaat vervangen vervang ze dan allemaal, het moet toch los. En als dit de oorzaak is van het geluid zullen alle lagers wel slijtage hebben. Een volledige set lagers krukas en drijfstang heb je wel rond de 100 / 150 euro gok ik.quote:Op zaterdag 29 juli 2017 03:02 schreef vannelle het volgende:
[..]
Misschien dat drijfstanglagers niet zo duur zijn maar dan moet je blok open.
Maar maakt niet uit, het gaat namelijk over krukaslagers.
En ik weet het niet, zeg ik eerlijk van tevoren: Een krukas heeft toch niet alleen lagers aan het begin en aan het eind van de krukas? Zal toch er tussen ook wel 1 of 2 lagers zitten?
Want degenen die zeggen "makkie" zijn misschien in de war met de krukaskeerring.
Althans, dat vermoed ik.
De pest is dat je het dan alleen maar duurder maakt, je moet immers eerst het hele blok door om alles te checken (en gegarandeerd dat je meer vind er is waarschijnlijk een lagerschaal verdwenen die dat geluid veroorzaakte)quote:Op zaterdag 29 juli 2017 08:26 schreef boegschroef het volgende:
Keuze ruilblok of reparatie dan zou ik waarschijnlijk toch de reparatie doen als het alleen de lagers zijn, is de krukas zelf ook zwaar versleten, dan een ruilblok of de wagen verkopen aan iemand die wel handig is, want als je zelf niet kan sleutelen wordt het erg prijzig in verhouding tot de waarde van de mr2's
Als je voor dat geld een gegarandeerd goed blok kan krijgen, ga je denk ik niet reviseren.quote:Op zaterdag 29 juli 2017 12:57 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
...
Een blokkie voor een mr2 kost 4 a 500 voor een goede.. ...
Precies.. En dat zijn de prijzen.. Met omruilgarantie...quote:Op zaterdag 29 juli 2017 17:15 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als je voor dat geld een gegarandeerd goed blok kan krijgen, ga je denk ik niet reviseren.
Welke planeet is dit ook?quote:Op vrijdag 28 juli 2017 19:50 schreef boegschroef het volgende:
Wat rekenen ze dan? Drijfstang lagers zijn niet enorm duur.
Maar waarschijnlijk zullen ze ook de slijtage willen meten enz, en dat is vaak ook weer uitbesteden.
Heb je het nou over mijn genoemde prijzen? Of lul je gewoon wat in de lucht?quote:Op zaterdag 29 juli 2017 18:57 schreef PluggieOD het volgende:
Niet deze motor, en ook geen C20XE bv. Wat was je punt?
* (dat je uit je nek zwetst op je zolderkamer)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |