abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172386878
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2017 23:29 schreef Fer het volgende:
Bestaan er al koelkasten/vriezers die alleen overdag stroom trekken en s nachts zonder kunnen, doordat ze overdag een extra gedeelte invriezen?
dan zoek je een koelkast/vriezer die extra geïsoleerd is.

daarnaast een niet te grote koelkast/vriezer zodat de inhoud de kou kan opslaan en weinig loze ruimte.
we zij nu aan het verbouwen en hebben al enkele dagen op rij overdag de stroom eraf. geen enkel probleem. de koelkast stond extra koud en is over 8uur gezien maar 2 graad warmer geworden en de vrieskist geen verschil. koelkast is een paar keer open geweest, de vriezer niet dat maakt natuurlijk ook verschil. een kist houd de kou bij het openen ook beter vast dan een kast waar de kou naar buiten valt.
  donderdag 13 juli 2017 @ 13:36:47 #102
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172386889
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 12:50 schreef leolinedance het volgende:
Heb je zelf geen vaatwasser? :P
Jazeker wel, ik heb een 17 jaar oude. Maar hij verbruikt maar 0,5kwh per dag en in vakantie tijd nog veel minder.
Tot nooit .......
pi_172403633
Even een vraagje:
Ik ben een oud huis (1896) met een stuk plat dak (ca. 15m2, bitumineuze dakbedekking, redelijk vrij zicht richting zuiden.) Constructie en belastbaarheid van het dak: geen idee. Trekken van kabels lastig vanwege authentieke ornamentenplafonds.

Wat zijn de (on)mogelijkheden om daar zonnepanelen op te plaatsen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 14 juli 2017 @ 00:37:31 #104
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172403987
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 00:06 schreef stavromulabeta het volgende:
Even een vraagje:
Ik ben een oud huis (1896) met een stuk plat dak (ca. 15m2, bitumineuze dakbedekking, redelijk vrij zicht richting zuiden.) Constructie en belastbaarheid van het dak: geen idee. Trekken van kabels lastig vanwege authentieke ornamentenplafonds.

Wat zijn de (on)mogelijkheden om daar zonnepanelen op te plaatsen?
Geen idee, nodig eens een bedrijf uit? Zo'n specifiek geval valt niets over te zeggen.
pi_172405629
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 00:06 schreef stavromulabeta het volgende:
Even een vraagje:
Ik ben een oud huis (1896) met een stuk plat dak (ca. 15m2, bitumineuze dakbedekking, redelijk vrij zicht richting zuiden.) Constructie en belastbaarheid van het dak: geen idee. Trekken van kabels lastig vanwege authentieke ornamentenplafonds.

Wat zijn de (on)mogelijkheden om daar zonnepanelen op te plaatsen?
Over je dak kan ik niets zeggen maar met kabels heb ik dan wel ervaring. Ik had ook geen zin in kabels over de grond dus heb ik ervoor gekozen de kabels door de regenpijp naar beneden te laten lopen. Vandaar loopt de kabel via een ventilatieroostertje de kruipruimte in waarna het in een trapkastje uitkomt waar ik de omvormer heb hangen.

Je ziet nu nergens kabels lopen, behalve het kleine stukje buiten waar het naar het rooster toe gaat en dat valt nauwelijks op.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 09:44:51 #106
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_172406735
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 00:06 schreef stavromulabeta het volgende:
Even een vraagje:
Ik ben een oud huis (1896) met een stuk plat dak (ca. 15m2, bitumineuze dakbedekking, redelijk vrij zicht richting zuiden.) Constructie en belastbaarheid van het dak: geen idee. Trekken van kabels lastig vanwege authentieke ornamentenplafonds.

Wat zijn de (on)mogelijkheden om daar zonnepanelen op te plaatsen?
Een kabel mooi wegwerken is voor een beetje installateur geen probleem, over dakbelasting durf ik niks te zeggen, dat moet echt ter plekke bekeken worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:00 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Maar staat hij dan ook al aangesloten bij je in de schuur of staat ie dan ergens in een lood in China te wachten totdat je hem ophaald?
Aansluiten is een groot woord, de Enphase AC hang je in een beugel en steek je in de wcd.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:08 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Valt mee? Absurd hoog zul je bedoelen. Kun je toch helemaal niks mee...

Je bespaart ca. Eur 0,10,- per kWh die je anders terug zou leveren aan het net.

Gemiddeld verbruik van een huishouden is zo'n 8 kWh per dag. Stel dat je 1/3 daarvan op kunt slaan gedurende de dag en direct kunt gebruiken maakt dat je 2,5 kWh per dag bespaart t.o.v. terugleveren aan het net. Dat is dus zo'n 25 cent per dag. In de winter ga je dat al niet halen omdat je dan te weinig opwerkt. Laten we daarom ruim rekenen en van 2 kWh per dag gemiddeld gedurende het jaar uitgaan.

Kom je dus uit op 20 cent per dag besparing. Met een investering van 800 euro is dat dus een terugverdientijd van ca. 11 jaar. En dan moet die batterij wel heel blijven en niet in capaciteit afnemen.
¤1000 of $875 is een significant verschil. Maar zoals eerder is uitgelegd, niet relevant in Nederland tot 2023. De kale prijs in EV's zit trouwens al onder de $200/kWh:
pi_172411829
net aan Engie de meterstanden doorgegeven welke gisteren bij oplevering van ons nieuwbouwhuis zijn genoteerd, dit is inclusief 2 teruglever-standen vanwege de zonnepanelen.

nu gaf de dame aan de telefoon aan dat het vanwege de zonnepanelen verstandiger is om van dubbel tarief naar enkel tarief te gaan. omdat je bijvoorbeeld 's avonds en 's nachts weinig opwekt maar wel verbruikt en overdag juist minder verbruikt maar meer opwekt.

voor de stroom die ik teruglever krijg ik het "kale leveringstarief dat in uw contract staat". dat klinkt alsof dat lager is dan wat ik betaal voor een verbruikte kWh.

klopt het dat ik vanwege zonnepanelen inderdaad beter naar enkel tarief kan gaan (al dan niet vanwege lagere prijs voor teruggeleverde kWh t.o.v. verbruikte kWh)?? :)
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_172412730
Hier nog 2 tarieven. Bij nuon werkt het zo:
"salderen gebeurt eerst met de energie die in hoogtarief is gebruikt. heb je meer opgewekt dan je in hoofdtarief hebt gebruikt, dan wordt gesaldeerd met het verbruik in laagtarief. Mocht je in totaal meer hebben opgewekt dan je hebt verbruikt (dus opgeteld verbruik hoog tarief + verbruik laagtarief), dan ontvang je 7 cent per Kwh."
Dus pas als je echt meer levert dan je opgeteld op beide meters verbruikt, dan ga je naar het lage tarief. En dat halen wij net niet..
Die aanpak verschilt per maatschappij.. (zie onderaan: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren)
pi_172412813
volgens mij rekent Engie dus apart af, voor zowel hoog tarief als voor laag tarief.

dus overdag lever ik zeg maar per saldo stroom terug, maar dat gaat tegen het kale tarief. en 's avonds / 's nachts verbruik ik per saldo stroom, wat tegen het volle tarief (incl. energiebelasting) berekend wordt...
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 14 juli 2017 @ 14:16:27 #110
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172412864
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 09:44 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Een kabel mooi wegwerken is voor een beetje installateur geen probleem, over dakbelasting durf ik niks te zeggen, dat moet echt ter plekke bekeken worden.

[..]

Aansluiten is een groot woord, de Enphase AC hang je in een beugel en steek je in de wcd.

[..]

¤1000 of $875 is een significant verschil. Maar zoals eerder is uitgelegd, niet relevant in Nederland tot 2023. De kale prijs in EV's zit trouwens al onder de $200/kWh:
[ afbeelding ]
Zoals ik al zei inderdaad niet relevant tot 2023. Maar de prijs van accu's moet wel heel ver dalen en de capaciteit toenemen om uberhaupt interessant te worden na 2023.
pi_172414009
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 14:16 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Zoals ik al zei inderdaad niet relevant tot 2023. Maar de prijs van accu's moet wel heel ver dalen en de capaciteit toenemen om uberhaupt interessant te worden na 2023.
Juist. Interessante ontwikkeling op dit moment in accutechniek zijn de zeezoutaccu's (bijvoorbeeld http://www.drten.nl/zeezout-batterij/ ). Doelstelling schijnt iets van 100 euro per kWh te zijn. Duurzame accu's (weinig milieubelasting om te maken) maar wel heel groot en zwaar voor de capaciteit. Niet handig voor telefoons of accu's dus maar wel voor een huis (bijvoorbeeld in de schuur of kruipruimte oid).

Stel dat je 1 kWh ophangt voor 100 euro en je zou deze elke dag overdag opladen (je bent dan niet thuis en gebruikt geen stroom) en 's avonds (als het donker is) zet je de vaatwasser aan en trek je die accu weer leeg dan heb je dus een teruglevering van 365 kWh minder en een afname van 325 kWh minder.

Mocht de saldeerregeling worden afgeschaft en je enkel maar de kale prijs krijgen vanaf 2023 dan zou je in dit hypothetische scenario (en natuurlijk veel te rooskleurige scenario!) het volgende krijgen:

325 * 0.185 = 60,12 minder betalen voor afname
365 * 0.065 = 23,72 minder krijgen voor teruglevering

Dat levert je dan 36,40 euro op. Op die manier zou je de accu in een jaar of drie terugverdienen. Dan ga je natuurlijk niet off-grid maar je vermindert wel de netwerkbelasting en daar verdien je dan weer op. Hoe meer capaciteit je neerzet hoe minder die winst wordt (omdat je steeds minder dagen hebt dat je de accu vollaadt en weer leegtrekt). Afhankelijk van de teruglevertarieven en de prijzen van accu's op dat moment is er dus een optimale capaciteit om te installeren.

Dit is natuurlijk een heel simpel voorbeeld waar van alles natuurlijk niet realistisch is.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  donderdag 20 juli 2017 @ 16:44:00 #112
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172552823
sinds vandaag op 1,0 kWh/kWp over 11 maanden.

Panelen liggen er sinds 18-8 op dus nog een kleine maand te gaan. Met een beetje goed weer wordt het 5800 kWh / 5100 KWp = 1,14

5-10% hoger dan verwacht! ^O^
pi_172647408
Ik heb een Zeversolar omvormer. Het lukt me echter met geen mogelijkheid om data op te halen via de wifi module (zevercom) Heeft iemand hier ervaring mee?
pi_172649931
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 18:25 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb een Zeversolar omvormer. Het lukt me echter met geen mogelijkheid om data op te halen via de wifi module (zevercom) Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb de zeversolar nooit gedaan, maar volgens mij werken al die omvormers hetzelfde (Omnik/Growatt etc).

https://www.google.nl/url(...)TAIesR94fklQ&cad=rja

Beetje kut link, maar als je daar op klikt kom je in een .doc van Eneco (download).
Vanaf pagina 5 kun je stap 1 volgen om te verbinden met de omvormer.

Moet je alleen nog account maken op zeversolar portal: https://www.zevercloud.com/
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_172650880
Ik heb ook een zeversolar omvormer maar heb geen wifi-module. Heb gewoon de data-poort van de omvormer aangesloten op een beaglebone black die ik nog had liggen (raspberry pi werkt ook) en daar software op geinstalleerd. Dat werkt prima. Als je er niet uitkomt is dat altijd nog een mooie oplossing.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_172655444
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 14:14 schreef ReMcOrE het volgende:
volgens mij rekent Engie dus apart af, voor zowel hoog tarief als voor laag tarief.

dus overdag lever ik zeg maar per saldo stroom terug, maar dat gaat tegen het kale tarief. en 's avonds / 's nachts verbruik ik per saldo stroom, wat tegen het volle tarief (incl. energiebelasting) berekend wordt...
Wettelijk niet toegestaan.
Maar je gelijk krijgen is lastig, enkeltarief is de weg van de minste weerstand.
pi_172659295
Na een nacht en een opstart vanmorgen werkt de communicatie ineens. Enige jammere is dat ik nu een verschil heb tussen de totale opgewekte energie en de opgewekte energie in de data in de cloud.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 08:55:17 #118
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172659494
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 23:00 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Wettelijk niet toegestaan.
Maar je gelijk krijgen is lastig, enkeltarief is de weg van de minste weerstand.
En daarnaast ook vaak altijd goedkoper dan een dubbele meter. Of je moet wel erg goed je best doen om in het daltarief al je stroom te verbruiken, en dan kun je hooguit een paar tientjes per jaar besparen.

Om voordeliger uit te zijn met een dubbele meter dien je minimaal 50% van je stroomverbruik in de daluren te verbruiken. Stel dat je 70% van je stroomverbruik in de daluren kunt proppen (knap!) bespaar je op jaarbasis maar liefst Eur 14,50 :7

Gebaseerd op huidige tarieven van Essent en 3000 kWh per jaar verbruik.

[ Bericht 11% gewijzigd door leolinedance op 25-07-2017 09:23:52 ]
pi_172660442
Ons verbruik zit ongeveer half om half, 1600 hoog, 1800 laag. Volgens Nuon zitten we nu met dubbel tarief 3,43 euro goedkoper :)

Leuk ook die nuon app en hun schattingen. Nu is de verwachting 1435 verbruik en 1465 teruglevering.. We gokten op 100-200kw om te betalen, dus blijkbaar verbruiken we toch minder dan verwacht. Wel onhandig uitrekenen wat nou het echte verbruik is (samen met de cijfers van de omvormer lukt het wel (totaal opgeleverd-teruggeleverd= direct verbruikt. En totaal verbruik is dan direct verbruik+verbruik van het net) :P
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:02:07 #120
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_172660647
Ik zat vorig jaar wel iets op van 65% daluren verbruik. Maar dat komt doordat mijn water/water warmtepomp vooral 's nachts aan het werk is.
Maar aangezien ik mijn volledige verbruik opwek doet het er eigenlijk niet eens zo toe :P
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_172661177
Hoi,
Iemand hier ook ervaring met het verhuren van je dak?
Ik heb een dak (35gr) van 2000m2.. En het ligt daar maar te niksen. Zelf volgooien is natuurlijk niet te betalen, dus nu dacht ik aan leasen/verhuren o.i.d., maar krijg er een wat dubieus gevoel bij als ik die partijen zo google. het betreft een bedrijfspand, maar wel in mijn prive bezit, dus geen zakelijke constructies etc.
Iemand enig idee wat wijsheid is?
Overigens goed om te melden, het stroomverbruik in het pand bedraagt nog geen 4000KW per jaar
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:32:14 #122
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172661268
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:27 schreef RanTheMan het volgende:
Hoi,
Iemand hier ook ervaring met het verhuren van je dak?
Ik heb een dak (35gr) van 2000m2.. En het ligt daar maar te niksen. Zelf volgooien is natuurlijk niet te betalen, dus nu dacht ik aan leasen/verhuren o.i.d., maar krijg er een wat dubieus gevoel bij als ik die partijen zo google. het betreft een bedrijfspand, maar wel in mijn prive bezit, dus geen zakelijke constructies etc.
Iemand enig idee wat wijsheid is?
Overigens goed om te melden, het stroomverbruik in het pand bedraagt nog geen 4000KW per jaar
Wat is er dubieus aan de partijen die je via google vindt?
pi_172661313
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:32 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat is er dubieus aan de partijen die je via google vindt?
Oke, laat ik het niet dubieus noemen, eerder wat schimmig. Je moet overal eerst een afspraak maken, en dan komen ze langs, een eigen calculatie op voorhand om het überhaupt te overwegen en hoe eea in de praktijk werkt is amper voorhanden. Er zijn wel voorbeelden te vinden, maar die gaan allen over situaties waarbij het eigen verbruik vele malen hoger ligt dan mijn huidig verbruik..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_172663489
In de app die mijn omvormer hoort kan ik een bedrag invullen om de besparing inzichtelijk te maken (uiteraard altijd een beetje koffiedik kijken). Dit bedrag staat nu op 0.7 ct. Mijn installatie levert op momenten terug maar levert niet helemaal genoeg op om de stroomafname volledig af te dekken. Is het dan niet realistischer om het bedrag per kwu op hoog of laag tarief in te vullen?
  dinsdag 25 juli 2017 @ 13:22:04 #125
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172665202
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 12:11 schreef _The_General_ het volgende:
In de app die mijn omvormer hoort kan ik een bedrag invullen om de besparing inzichtelijk te maken (uiteraard altijd een beetje koffiedik kijken). Dit bedrag staat nu op 0.7 ct. Mijn installatie levert op momenten terug maar levert niet helemaal genoeg op om de stroomafname volledig af te dekken. Is het dan niet realistischer om het bedrag per kwu op hoog of laag tarief in te vullen?
Gewoon normaal tarief nemen en dat invullen.

Hoezo staat ie nu trouwens op 0,7 ct? Dat slaat nergens op toch? Zelfs bij terugleveren boven je eigen verbruik zit je al op minimaal 7 ct per kWh.
pi_172665443
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 12:11 schreef _The_General_ het volgende:
In de app die mijn omvormer hoort kan ik een bedrag invullen om de besparing inzichtelijk te maken (uiteraard altijd een beetje koffiedik kijken). Dit bedrag staat nu op 0.7 ct. Mijn installatie levert op momenten terug maar levert niet helemaal genoeg op om de stroomafname volledig af te dekken. Is het dan niet realistischer om het bedrag per kwu op hoog of laag tarief in te vullen?
Ik kijk eigenlijk alleen naar de kwh's. En aan het eind van de rit rekent Nuon wel uit wat ik moet betalen/terug krijg. Aangezien alles verder ook in kwh wordt gedaan, is dat makkelijker vergelijken dan bedragen met ook nog een dubbele meter hier.

Maar als je graag wil weten wat je bespaard, zou ik het laagtarief pakken (0,18 voor ons). Dan is het nog net iets meer dan dat, maar dan valt dat uiteindelijk mee. Ik zie dat de onze om 0,21 staat. Dat is wel erg optimistisch. blijkbaar ook nog nooit naar gekeken, behalve de eerste week ;)
pi_172665953
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:34 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Oke, laat ik het niet dubieus noemen, eerder wat schimmig. Je moet overal eerst een afspraak maken, en dan komen ze langs, een eigen calculatie op voorhand om het überhaupt te overwegen en hoe eea in de praktijk werkt is amper voorhanden. Er zijn wel voorbeelden te vinden, maar die gaan allen over situaties waarbij het eigen verbruik vele malen hoger ligt dan mijn huidig verbruik..
Wat is precies je doel dan? Wil je het verbruik van je bedrijf afdekken? Dan is het gewoon een kwestie van je verbruik opzoeken, kijken naar de orientatie van je dak en eventuele schaduwveroorzakers en dan even uitrekenen hoeveel panelen je hiervoor nodig hebt.

Als je dit zakelijk doet kun je de panelen waarschijnlijk ook gewoon aftrekken (scheelt weer omzetbelasting oid).

Hoezo is het niet te betalen trouwens? Zoveel kosten zonnepanelen toch niet meer tegenwoordig?
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_172666764
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 23:00 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Wettelijk niet toegestaan.
Maar je gelijk krijgen is lastig, enkeltarief is de weg van de minste weerstand.
inmiddels zijn er ook overgestapt naar enkel tarief :s)
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_172688315
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 13:52 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Wat is precies je doel dan? Wil je het verbruik van je bedrijf afdekken? Dan is het gewoon een kwestie van je verbruik opzoeken, kijken naar de orientatie van je dak en eventuele schaduwveroorzakers en dan even uitrekenen hoeveel panelen je hiervoor nodig hebt.

Als je dit zakelijk doet kun je de panelen waarschijnlijk ook gewoon aftrekken (scheelt weer omzetbelasting oid).

Hoezo is het niet te betalen trouwens? Zoveel kosten zonnepanelen toch niet meer tegenwoordig?
Misschien heb ik mij wat onhandig uitgedrukt.
Feitelijk heb ik hier 2000M2 dak liggen, waarvan 1000m2 de hele dag in de zon. Mijn gedachte is dat ik met al die m2's vast wel wat kan verdienen, vandaar dat ik e.e.a. wellicht wil verhuren. Alleen heb ik geen 3x80A aansluiting en is mijn eigen verbruik ook niet extreem.
Zakelijk kopen kan niet, omdat het pand prive bezit is en er sprake is van TBS, dus afschrijven kan niet, en is 1000M2 zonnepanelen geen klein bedrag wanneer je ze zelf aanschaft :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_172689758
quote:
2s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:33 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Misschien heb ik mij wat onhandig uitgedrukt.
Feitelijk heb ik hier 2000M2 dak liggen, waarvan 1000m2 de hele dag in de zon. Mijn gedachte is dat ik met al die m2's vast wel wat kan verdienen, vandaar dat ik e.e.a. wellicht wil verhuren. Alleen heb ik geen 3x80A aansluiting en is mijn eigen verbruik ook niet extreem.
Zakelijk kopen kan niet, omdat het pand prive bezit is en er sprake is van TBS, dus afschrijven kan niet, en is 1000M2 zonnepanelen geen klein bedrag wanneer je ze zelf aanschaft :)
Denk niet dat je hier wat voor gaat vinden. Zonnepanelen verdienen zich normaliter goed terug doordat je kunt salderen, dus verbruik tegen opbrengst wegstrepen.

Als je meer opwekt dan je verbruikt krijg je daar enkel de kale energieprijs voor, dat is zo'n 0,06 per kWh. Als je de energie dus niet zelf gaat gebruiken zou dat dus zijn wat je ervoor krijgt, i.p.v. de 0,18 per kWh die je normaal kunt wegstrepen. Dit is nog los van het feit dat je geen geschikte elektra-aansluiting hebt. Hiermee wordt een terugverdientijd dus ook enorm veel langer. Ik denk niet dat je echt bedrijven gaat vinden die interesse hebben om jouw dak te huren.

Een paar panelen om je verbruik af te dekken is een ander verhaal. Heb je daar wel al eens naar gekeken? Hoeveel verbruik je nu aan energie?
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  woensdag 26 juli 2017 @ 15:40:06 #131
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172690592
Kijk eens op dit soort initiatieven: https://www.zonnehub.nl/

In welke regio zit je eigenlijk?
Tot nooit .......
pi_172823234
Iemand tips waar je een offerte kan opvragen?

Vanuit google vind ik echt tientallen initiatieven waarvan je geen idee hebt of het wel/niet betrouwbaar is.

Daarnaast de vraag of het echt noodzakelijk is om een slimme meter te installeren?
Ik ga er vanuit dat de opbrengst van de panelen lager is dan mijn verbruik.
Built for Speed
pi_172823386
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 08:19 schreef HansvanOchten het volgende:
Iemand tips waar je een offerte kan opvragen?

Vanuit google vind ik echt tientallen initiatieven waarvan je geen idee hebt of het wel/niet betrouwbaar is.

Daarnaast de vraag of het echt noodzakelijk is om een slimme meter te installeren?
Ik ga er vanuit dat de opbrengst van de panelen lager is dan mijn verbruik.
Afhankelijk van je woonplaats.
Slimme meter zou ik juist niet doen. Ik heb hem in ieder geval geweigerd.
pi_172823526
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 08:31 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Afhankelijk van je woonplaats.
Slimme meter zou ik juist niet doen. Ik heb hem in ieder geval geweigerd.
Zou mij daar niet zo druk over maken. De overheid gaat echt niet de meewerkende burger benadelen met regelingen tov de mensen die hem hebben geweigerd. Ik verwacht dat ze pas aanpassingen doen als iedereen zo'n ding heeft, of zelfs een nadeel regel verzinnen voor analoge meters. En dan opeens weten de weigeraars niet hoe snel ze een digitale meter willen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:52:21 #135
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_172823654
12 390 WP panelen incl montage voor 9200 euro is dat veel?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:14:39 #136
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172823954
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 08:52 schreef nils7 het volgende:
12 390 WP panelen incl montage voor 9200 euro is dat veel?
Nee
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:34:08 #137
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172824186
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 08:41 schreef Patroon het volgende:
Ik verwacht dat ze pas aanpassingen doen als iedereen zo'n ding heeft, of zelfs een nadeel regel verzinnen voor analoge meters. En dan opeens weten de weigeraars niet hoe snel ze een digitale meter willen.
Zodra er een prijsverschil komt tussen terugleveren en verbruiken krijgen alle gebruikers met een analoge meter en zonnepanelen een mooie brief dat de meter vervangen moet worden met een verwijzing naar het agentschap telecom. Want eigenlijk staat het DAAR al. Ze maken zich er alleen nu nog niet zo druk over.

quote:
Ik heb zonnepanelen, moet mijn elektriciteitsmeter worden vervangen?

Dat is het geval als de huidige meter niet geschikt is voor de registratie van teruggeleverde energie. Een meter die voor dat doel wordt gebruikt dient daarvoor speciaal ontworpen, getest en toegelaten te zijn. Hieronder kunt u nagaan welke situatie voor u van toepassing is.

U heeft:
Een analoge meter die wordt gebruikt voor de registratie van teruggeleverde energie wordt in strijd met zijn bestemming gebruikt en moet altijd worden vervangen.
Tot nooit .......
pi_172824297
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 09:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Zodra er een prijsverschil komt tussen terugleveren en verbruiken krijgen alle gebruikers met een analoge meter en zonnepanelen een mooie brief dat de meter vervangen moet worden met een verwijzing naar het agentschap telecom. Want eigenlijk staat het DAAR al. Ze maken zich er alleen nu nog niet zo druk over.

[..]

Dat bedoel ik.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_172824335
Maar een oude analoge meter loopt toch "gewoon" terug?

Zolang je meer verbruikt dan opwekt kun je aan je terugverdientijd werken? Je hoeft hier toch geen aparte registraties etc voor te hebben?
Built for Speed
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:47:17 #140
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172824380
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 09:44 schreef HansvanOchten het volgende:
Maar een oude analoge meter loopt toch "gewoon" terug?

Zolang je meer verbruikt dan opwekt kun je aan je terugverdientijd werken? Je hoeft hier toch geen aparte registraties etc voor te hebben?
Zolang de prijs tussen verbruik en teruglevering gelijk is niet. Zodra dat veranderd dus wel.
Tot nooit .......
pi_172824406
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 09:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Zolang de prijs tussen verbruik en teruglevering gelijk is niet. Zodra dat veranderd dus wel.
Nu is dat op dit moment nog wel, maar na 2020 begreep ik dat dit salderen onder druk staat.
Aan de andere kant, koppelt iemand deze informatie aan elkaar en wordt daarop gecontroleerd
Built for Speed
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:52:51 #142
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172824449
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 09:49 schreef HansvanOchten het volgende:

[..]

Nu is dat op dit moment nog wel, maar na 2020 begreep ik dat dit salderen onder druk staat.
Aan de andere kant, koppelt iemand deze informatie aan elkaar en wordt daarop gecontroleerd
Vanaf 2023. Je pleegt vanaf dat moment in elk geval belastingfraude. Immers je levert terug met een ongeschikte meter en de overheid loopt dan energiebelasting mis. En controle is simpel, of denk je dat ze niet weten dat jij zonnepanelen hebt?
Tot nooit .......
pi_172824547
Het is nog helemaal niet duidelijk hoe de saldering aangepast wordt na 2023. Er is al sprake van afbouw en als je NU installeert, dan heb je in principe genoeg tijd om terug te verdienen.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:05:10 #144
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_172824637
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 09:14 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nee
Ah thnx.

Meer generiek voor mensen hier:
Enig idee welke energie leverancier het nuttigst is voor mensen met zonnepanelen?

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 09:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Zodra er een prijsverschil komt tussen terugleveren en verbruiken krijgen alle gebruikers met een analoge meter en zonnepanelen een mooie brief dat de meter vervangen moet worden met een verwijzing naar het agentschap telecom. Want eigenlijk staat het DAAR al. Ze maken zich er alleen nu nog niet zo druk over.

[..]

Ze zullen gewoon je panelen tellen en je krijgt gewoon een geschat levering en daar betaal je dan over gok ik.

Ik heb een oude meter (die nog lekker terug draait) en binnenkort zonnepanelen.

De Oplossing als ze de saldering terug draaien dan lever ik gewoon niet meer terug :6
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:22:13 #145
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172824917
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:05 schreef nils7 het volgende:

De Oplossing als ze de saldering terug draaien dan lever ik gewoon niet meer terug :6
Klopt, voor even ruim 2 ton heb kan ik mijn verbruik in de winter afdekken.
Hoef ik mooi geen energiebelasting meer te betalen. :)
Tot nooit .......
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:24:28 #146
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172824964
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:05 schreef nils7 het volgende:
Enig idee welke energie leverancier het nuttigst is voor mensen met zonnepanelen?
Als je al je energie zelf opwekt (dus ook elektrisch verwarmt) dan is het die met een hoge prijs per kwh en lage vaste lasten.
Tot nooit .......
pi_172825169
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als je al je energie zelf opwekt (dus ook elektrisch verwarmt) dan is het die met een hoge prijs per kwh en lage vaste lasten.
Prijs per kWh is dan niet meer relevant. Want je wekt alles op, dus stroom verbruik/koop is per saldo 0.
Vaste lasten is dan enige waar je naar hoeft te kijken, op dit moment is budgetenergie daarin de goedkoopste (6 euro per jaar ipv sommige 6 euro per maand).
Vaste lasten zijn bij elke provider hetzelfde overigens, het gaat alleen om het bedrag dat de energiemaatschappij vraagt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_172825233
Ik zou ook het teruglevertarief en gastarief meenemen in de vergelijking.

Zelf heb ik een simpele Excel die uitgaat van 100 kWh overproductie en het gastarief, vastrecht, etc. meeneemt. Ook bonussen die je krijgt neem ik mee.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:36:03 #149
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_172825234
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als je al je energie zelf opwekt (dus ook elektrisch verwarmt) dan is het die met een hoge prijs per kwh en lage vaste lasten.
Ik heb al een zonneboiler.

Ik weet niet of ik alles zal/kan opwekken in geheel nu salderen nog kan/mag.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:35 schreef Coritchando het volgende:
Ik zou ook het teruglevertarief en gastarief meenemen in de vergelijking.

Zelf heb ik een simpele Excel die uitgaat van 100 kWh overproductie en het gastarief, vastrecht, etc. meeneemt. Ook bonussen die je krijgt neem ik mee.
Zou je die willen delen?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:32:49 #150
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172826243
Binnenkort nog leuker!

Een goedkope leverancier voor verbruik en een dure voor opwekking.

Vanaf 2018: meerdere energieleveranciers op één elektriciteitsaansluiting
Tot nooit .......
pi_172828049
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 11:32 schreef Speekselklier het volgende:
Binnenkort nog leuker!

Een goedkope leverancier voor verbruik en een dure voor opwekking.

Vanaf 2018: meerdere energieleveranciers op één elektriciteitsaansluiting
Zolang je energieleverancier de belastingen en heffingen mag salderen is dat natuurlijk helemaal niet interessant. De tweede leverancier waar je alleen maar aan teruglevert kan immers niet je verbruik salderen.
pi_172828101
Vanaf donderdag hebben wij zonnepanelen O+ *)
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:26:50 #153
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172828828
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 12:51 schreef douche-eendje het volgende:
Vanaf donderdag hebben wij zonnepanelen O+ *)
Jammer, vrijdag regent het.
Tot nooit .......
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:29:53 #154
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172828901
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 12:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Zolang je energieleverancier de belastingen en heffingen mag salderen is dat natuurlijk helemaal niet interessant. De tweede leverancier waar je alleen maar aan teruglevert kan immers niet je verbruik salderen.
Hoeft toch ook niet?
Bij de een verbruik ik 3500kwh en bij de ander lever ik 3500kwh terug.
Mijn verbruik is per saldo 0.

3500kwh verbruiken doe ik dan bij de goedkope
en aan de dure lever ik 3500kwh
Zou ik in een normale situatie niets betalen, nu krijg ik meer terug dan ik betaal.

je meterkast gaat er dan uit zien als postje #23.
Tot nooit .......
pi_172829058
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Jammer, vrijdag regent het.
En zaterdag schijnt de zon
pi_172829720
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Hoeft toch ook niet?
Bij de een verbruik ik 3500kwh en bij de ander lever ik 3500kwh terug.
Mijn verbruik is per saldo 0.

3500kwh verbruiken doe ik dan bij de goedkope
en aan de dure lever ik 3500kwh
Zou ik in een normale situatie niets betalen, nu krijg ik meer terug dan ik betaal.

je meterkast gaat er dan uit zien als postje #23.
Maar hoe gaat de maatschappij waar jij aan teruglevert dan salderen? Bij hen heb je simpelweg 3500kWh teruggeleverd minus 0 verbruik is 3500kWh terugleveringsvergoeding uitbetalen bij de jaarrekening. Op deze jaarrekening krijg je buiten de btw geen verrekening van overheidsheffingen.

Bij de maatschappij waar je energie afneemt verbruik je 3500kWh en lever je niks terug. Die maatschappij rekent dus 3500kWh met jou af, inclusief alle overheidsinstellingen.

Het bedrag wat je terug krijgt, zal dus véél lager zijn dan het bedrag wat je bij de ander moet betalen. Ondanks dat het basistarief juist in jouw voordeel werkt.

Eigenlijk schaf je hiermee simpelweg vrijwillig voor jezelf de salderingsregeling af. Of zijn er echt maatschappijen die een terugleveringsvergoeding van 17 cent per kWh betalen?
pi_172829888
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 11:32 schreef Speekselklier het volgende:
Binnenkort nog leuker!

Een goedkope leverancier voor verbruik en een dure voor opwekking.

Vanaf 2018: meerdere energieleveranciers op één elektriciteitsaansluiting
Hangt wel even af wat de aanleg 2e meter gaat kosten.

Daarna kan het interessant worden als je 2 keer een bonus krijgt.
Dan koop je stroom bij de goedkoopste, met bonus. En verkoop je stroom bij de duurste, met bonus.
Dan wordt het leuk.

Maar zodra saldering van de baan is (2023-24) ga je toch weer naar 1 leverancier om zo min mogelijk te salderen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:20:25 #158
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172830064
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar hoe gaat de maatschappij waar jij aan teruglevert dan salderen? Bij hen heb je simpelweg 3500kWh teruggeleverd minus 0 verbruik is 3500kWh terugleveringsvergoeding uitbetalen bij de jaarrekening. Op deze jaarrekening krijg je buiten de btw geen verrekening van overheidsheffingen.
Ik heb geen idee hoe dat dan werk. Mogelijk kan je dan zelf aangifte doen van je energiebelasting. Of regelt de netbeheerder de verrekening op de achtergrond. Het systeem is onder andere opgetuigd voor zonnepanelen, dus het zal wel meegewogen worden.
Tot nooit .......
pi_172831830
Vraag mij af hoe dat eletrisch aangesloten wordt.

Je zet de groep van je zonnepanelen op de ene meter, en de rest van de meterkast op de andere meter?
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:41:30 #160
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172831942
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 15:35 schreef Glider76 het volgende:
Vraag mij af hoe dat eletrisch aangesloten wordt.

Je zet de groep van je zonnepanelen op de ene meter, en de rest van de meterkast op de andere meter?
Dat lijkt mij de juiste weg inderdaad.
Ik vraag me alleen af hoe het dan zit met de hoofdschakelaar.
Want daar zou je er dan ook twee van moeten hebben.
Tot nooit .......
pi_172832012
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 15:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat lijkt mij de juiste weg inderdaad.
Ik vraag me alleen af hoe het dan zit met de hoofdschakelaar.
Want daar zou je er dan ook twee van moeten hebben.
Dat hoeft toch niet? Na de hoofdschakelaar een splitsing naar 2 meters. Alleen daarna? Weer terug aan elkaar knopen in 1 meterkast? Of gescheiden houden en ook 2 meterkasten?

En naar wens kiezen welke groep in welke meterkast zal worden aangesloten.

Zie vooralsnog het voordeel niet direct.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:48:41 #162
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172832108
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 15:44 schreef Glider76 het volgende:
Dat hoeft toch niet? Na de hoofdschakelaar een splitsing naar 2 meters.
Nee want je wil juist je zonnepanelen naar de ene meter en je verbruikers naar de andere meter.
Dat lukt niet met 1 hoofdschakelaar. (of het moet een 8-polige zijn).

Je zou eerder een hoofdschakelaar vóór de meters verwachten.
Tot nooit .......
pi_172833844
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Hoeft toch ook niet?
Bij de een verbruik ik 3500kwh en bij de ander lever ik 3500kwh terug.
Mijn verbruik is per saldo 0.

3500kwh verbruiken doe ik dan bij de goedkope
en aan de dure lever ik 3500kwh
Zou ik in een normale situatie niets betalen, nu krijg ik meer terug dan ik betaal.

je meterkast gaat er dan uit zien als postje #23.
Handig, afnemen voor 20 cent per kWh op de ene meter en terugleveren voor 10 cent op de andere.

Echt voordelig :')
pi_172836307
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:11 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Handig, afnemen voor 20 cent per kWh op de ene meter en terugleveren voor 10 cent op de andere.

Echt voordelig :')
Dat is nu zo (nog niet helemaal want er is nu een partij die al 14 betaald en de goedkoopste is 17). Het wordt dan juist mogelijk voor kleine lokale aanbieders om stroom op te kopen van zonnepanelen eigenaren en voor 1-2 cent hoger door te verkopen aan normale afnemers.

Dus als je dan bij de goedkoopste zit (17 cent) en bij de hoogste betaler (17,5 cent) zou je er op verdienen.
Dat is waar ze naartoe willen. Alleen of dat ooit gaat gebeuren zal me benieuwen, en al helemaal voor 2024.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_172836332
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 19:13 schreef bambino het volgende:

[..]

Dat is nu zo (nog niet helemaal want er is nu een partij die al 14 betaald en de goedkoopste is 17). Het wordt dan juist mogelijk voor kleine lokale aanbieders om stroom op te kopen van zonnepanelen eigenaren en voor 1-2 cent hoger door te verkopen aan normale afnemers.

Dus als je dan bij de goedkoopste zit (17 cent) en bij de hoogste betaler (17,5 cent) zou je er op verdienen.
Dat is waar ze naartoe willen. Alleen of dat ooit gaat gebeuren zal me benieuwen, en al helemaal voor 2024.
Waarom zouden ze 10 of 14 betalen als elders inkopen 5 cent is?
pi_172837074
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 19:14 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Waarom zouden ze 10 of 14 betalen als elders inkopen 5 cent is?
Don't shoot the messenger.
Qurrent zit op 11-12 cent dacht ik, Pure Energie op 14?
En zo zijn er nog een paar.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:55:42 #167
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172840395
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 19:14 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Waarom zouden ze 10 of 14 betalen als elders inkopen 5 cent is?
Er zijn partijen die perse lokaal opgewekte groene stroom willen en daar ook wat voor over hebben. Zo kopen er ook mensen een Tesla accu, terwijl er geen rekenmodel te verzinnen is om hem rendabel te maken.
Tot nooit .......
pi_172840743
Morgen liggen mijn panelen precies 10 maanden op het dak. Intussen heb ik 1999 kWh opgewekt (met 2700Wp).

Als augustus en september gemiddeld verlopen zal ik rond een jaaropbrengst van 2500kWh uitkomen. Mooi naar verwachting.
pi_172841637
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 19:49 schreef bambino het volgende:

[..]

Don't shoot the messenger.
Qurrent zit op 11-12 cent dacht ik, Pure Energie op 14?
En zo zijn er nog een paar.
Pure zit op 12 zag ik.

Ik shoot de messenger niet, maar dat is toch geen verdienmodel? Inkoopprijs stroom is rond de zeg 4 cent. Verkoop zeg 18. Zeg dat van die 18 cent er 12 cent belasting is (winst 2 cent). Als je inkoopt voor 12 en je moet er 12 belasting op leggen, dan zit je op 24. Dan moet je toch wel gek zijn om dat af te nemen?

Zonneenergie is enkel rendabel door het salderen. Niet voor in en verkoop.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:53:47 #170
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172842054
Als je lokaal opgewekte groene stroom (postcoderoos) afneemt betaal je 9ct minder belasting. Een partij als pure kan dus 9 cent meer betalen en het voor de gebruiker even duur houden.

klanten van pure zijn ook nog eens bereid om iets meer voor lokale stroom te betalen... voila, daar is je 12ct verschil op de inkoopprijs met andere.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 01-08-2017 23:28:29 ]
Tot nooit .......
pi_172844670
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 22:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Morgen liggen mijn panelen precies 10 maanden op het dak. Intussen heb ik 1999 kWh opgewekt (met 2700Wp).

Als augustus en september gemiddeld verlopen zal ik rond een jaaropbrengst van 2500kWh uitkomen. Mooi naar verwachting.
Dat is iets beter als mijn score.

3300 Wp en tot nu toe maar 1880Kw opgewekt. Liggen erop vanaf 22 november 2016. Dak op het oosten.
pi_172845908
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 08:52 schreef nils7 het volgende:
12 390 WP panelen incl montage voor 9200 euro is dat veel?
Ja, mijn vader heeft 36x 175wp laten leggen voor 7600 euro inclusief montage.
pi_172845950
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 00:41 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Dat is iets beter als mijn score.

3300 Wp en tot nu toe maar 1880Kw opgewekt. Liggen erop vanaf 22 november 2016. Dak op het oosten.
Hier sinds 19 juni, 607 KWh met 3150wp op platdak. Gaat best leuk zo.
pi_172846442
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 22:38 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Pure zit op 12 zag ik.

Ik shoot de messenger niet, maar dat is toch geen verdienmodel? Inkoopprijs stroom is rond de zeg 4 cent. Verkoop zeg 18. Zeg dat van die 18 cent er 12 cent belasting is (winst 2 cent). Als je inkoopt voor 12 en je moet er 12 belasting op leggen, dan zit je op 24. Dan moet je toch wel gek zijn om dat af te nemen?

Zonneenergie is enkel rendabel door het salderen. Niet voor in en verkoop.
Ik weet ook niet of het uit kan, en hoe. Maar het gebeurd wel.
En de verwachting/bedoeling is dat het straks dus met 2 meters een verdienmodel kan worden voor particulieren.
Alleen denk ik persoonlijk niet dat we zover komen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 2 augustus 2017 @ 11:32:11 #175
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172849771
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 08:37 schreef bambino het volgende:
En de verwachting/bedoeling is dat het straks dus met 2 meters een verdienmodel kan worden voor particulieren.
en dan wordt het tijd om een apparaatje te bouwen die van de ene meter energie afneemt en het aan de andere meter teruglevert. En dan gewoon met 3x80A tegelijk. Als er een cent per kwh verschil zit tussen afnemen en terugleveren is het al rendabel
Tot nooit .......
pi_172850059
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 11:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

en dan wordt het tijd om een apparaatje te bouwen die van de ene meter energie afneemt en het aan de andere meter teruglevert. En dan gewoon met 3x80A tegelijk. Als er een cent per kwh verschil zit tussen afnemen en terugleveren is het al rendabel
Helaas gaat dat trucje dan net weer niet op, want maximaal betalen ze je voor 10.000kWh.
Als je kijkt wat je per jaar betaald voor 3x80 ga je dan voor nog geen 1% terug verdienen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 2 augustus 2017 @ 12:51:01 #177
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172851353
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 11:49 schreef bambino het volgende:
Helaas gaat dat trucje dan net weer niet op, want maximaal betalen ze je voor 10.000kWh.
Als je kijkt wat je per jaar betaald voor 3x80 ga je dan voor nog geen 1% terug verdienen.
volgens mij gaat het truukje wel op. Als ik op een 1x25A 1000kWh afneem en 1000kWh teruglever is mijn verbruiktvermogen 0. Volgens mij slaat de stop er dan niet uit. Ik hoef dus niet eens een 3x80A aansluiting te hebben.
Tot nooit .......
pi_172855907
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 12:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

volgens mij gaat het truukje wel op. Als ik op een 1x25A 1000kWh afneem en 1000kWh teruglever is mijn verbruiktvermogen 0. Volgens mij slaat de stop er dan niet uit. Ik hoef dus niet eens een 3x80A aansluiting te hebben.
Maar dat zei je niet.
Je zei verbruik van A en terugleveren op B.
Dat kan dus met max 10.000kWh.
Maakt dus geen reet uit of je dan 1x35 of 3x150A zou hebben.
Je kunt rustig 10.000kWh verbruiken op 1x35.
Sterker nog, het wordt leuk als je zelf 10.000kWh verbruikt, en dan nog eens 10.000kWh in meter 2 pompt (zonder zonnepanelen).
Dan koop je die 2e 10.000kWh voor 13-14 cent en verkoop je het voor (dan hopelijk)17-18 cent.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 2 augustus 2017 @ 21:35:36 #179
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172863786
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 16:24 schreef bambino het volgende:
Maar dat zei je niet.
Dat klopt, ik bedacht het me later.....
Tot nooit .......
pi_172873716
En dan waait het te hard om de zonnepanelen op het dak te kunnen leggen -O- over anderhalve week weer een poging. De rails en omvormer is wel gedaan vandaag.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 11:49:07 #181
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172874129
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:33 schreef douche-eendje het volgende:
En dan waait het te hard om de zonnepanelen op het dak te kunnen leggen -O- over anderhalve week weer een poging. De rails en omvormer is wel gedaan vandaag.
Vandaag te veel wind? Zijn die monteurs van papier manche of zo?
Tot nooit .......
pi_172875955
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 11:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Vandaag te veel wind? Zijn die monteurs van papier manche of zo?
Vandaag flinke windstoten aan de kust, ik woon in een leuk dorpje dichtbij de noordzee ;)
  donderdag 3 augustus 2017 @ 14:44:21 #183
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_172877889
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 00:41 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Dat is iets beter als mijn score.

3300 Wp en tot nu toe maar 1880Kw opgewekt. Liggen erop vanaf 22 november 2016. Dak op het oosten.
Ter vergelijk. Ik heb met 3180wp op het zuidoosten vanaf eind november 2016 2400kWh opgewekt.

Het is ongeveer evenveel als het jaar daarvoor tot nu toe.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_172879254
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 14:44 schreef laziness het volgende:

[..]

Ter vergelijk. Ik heb met 3180wp op het zuidoosten vanaf eind november 2016 2400kWh opgewekt.

Het is ongeveer evenveel als het jaar daarvoor tot nu toe.
Ja dat is een stuk meer. Mijn panelen liggen op het oosten, ietse pietsje meer naar het noorden dan westen.
pi_172933891
Heb zelf net een bod gedaan op een huis en deze is geaccepteerd. Nu wil ik met de hypotheek tevens zonnepanelen bekostigen (milieuvriendelijke blabla) maar ik moet eerst een offerte oid hebben.

Alleen vind ik het lastig om een bedrijf te kiezen om eens te laten kijken wat mogelijk is. Er zijn er tig, maar wat is goed en wat is niks?

Iemand een idee hoeveel panelen ik op dit dak zou kunnen krijgen? Eventueel een aantal op de dakkapel?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 22:36:28 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_172935783
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 21:30 schreef Chr1st1aan het volgende:
Heb zelf net een bod gedaan op een huis en deze is geaccepteerd. Nu wil ik met de hypotheek tevens zonnepanelen bekostigen (milieuvriendelijke blabla) maar ik moet eerst een offerte oid hebben.

Alleen vind ik het lastig om een bedrijf te kiezen om eens te laten kijken wat mogelijk is. Er zijn er tig, maar wat is goed en wat is niks?

Iemand een idee hoeveel panelen ik op dit dak zou kunnen krijgen? Eventueel een aantal op de dakkapel?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als dat de zuidkant is kun je misschien meer kwijt op de schuur/carport
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_172964219
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 21:30 schreef Chr1st1aan het volgende:
Heb zelf net een bod gedaan op een huis en deze is geaccepteerd. Nu wil ik met de hypotheek tevens zonnepanelen bekostigen (milieuvriendelijke blabla) maar ik moet eerst een offerte oid hebben.

Alleen vind ik het lastig om een bedrijf te kiezen om eens te laten kijken wat mogelijk is. Er zijn er tig, maar wat is goed en wat is niks?

Iemand een idee hoeveel panelen ik op dit dak zou kunnen krijgen? Eventueel een aantal op de dakkapel?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ga je wonen in een gemeente die de duurzaamheidslening aanbiedt? Dan zou ik het huis gewoon eerst kopen en daarna via een duurzaamheidslening de panelen kopen. De rente voor deze leningen is vrij laag, 1,6% bij een rentevaste periode gelijk aan de lening (dus geen verrassingen).
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_172988869
Gisteren sinds de installatie van de nieuwe wifi module, (daarvoor kon ik door een defect niet uitlezen) een echte recorddag gisteren. 14,9 Kwh met 9x 275 wp.
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:30:06 #189
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172988898
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 07:16 schreef _The_General_ het volgende:
Gisteren sinds de installatie van de nieuwe wifi module, (daarvoor kon ik door een defect niet uitlezen) een echte recorddag gisteren. 14,9 Kwh met 9x 275 wp.
Hier zeker geen record, wel gewoon goed met 34 kWh op 5,1 kWp.
pi_172989290
Ik ben dankzij gisteren eindelijk boven mijn verbruik.

Stand dit jaar:
Verbruik: 3458
Opwek: 3482

Nu sparen voor aankomende winter, maar zal nog wel wat tekort gaan komen.
Over een week of 2 komen er nog 9 panelen bij. Dan ga ik naar 8835wp 8-)

Volgend jaar zou ik wat stroom over moeten hebben.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_173006334
Van de week wat offertes opgevraagd maar wat me opvalt is dat er gerekend wordt met een opbrengst van ongeveer 20 tot 24 CT per kWh.

Kijk ik echter naar mijn jaarrekening dan betaal ik maar 16ct op het piektarief en 14ct op dal (kosten stroom+belasting).

Ik zou dus verwachten dat ik dus ook max 16ct terugverdien per kWh of mis ik iets?
Built for Speed
pi_173006573
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 22:03 schreef HansvanOchten het volgende:
Van de week wat offertes opgevraagd maar wat me opvalt is dat er gerekend wordt met een opbrengst van ongeveer 20 tot 24 CT per kWh.

Kijk ik echter naar mijn jaarrekening dan betaal ik maar 16ct op het piektarief en 14ct op dal (kosten stroom+belasting).

Ik zou dus verwachten dat ik dus ook max 16ct terugverdien per kWh of mis ik iets?
Nee dat klopt Hans. Al is 16 en 14 wel heel laag voor mijn gevoel.
pi_173007964
Helaas Hans, klopt het helemaal wat je zegt. Er wordt nogal in het voordeel van de leverancier/installateur gerekend bij de berekening van je 'besparing'.

Zelf heb ik alle partijen die met zo'n berekening kwamen direct aan de kant geschoven en ben in zee gegaan met een installateur die gewoon rekende met kWh's en voor de besparing in geld verwees naar de prijzen in mijn eigen energiecontract. Geen gelul zegmaar. Geeft mij iets meer vertrouwen in het geval zich ooit een garantie-kwestie mocht voor doen.

Ik ben zelf verkoper, maar schreeuwerige verkooppraatjes hoeven voor mij echt niet. Gewoon eerlijk zijn, als je een goed product hebt voor een redelijke prijs dan hoef je het allemaal niet rooskleuriger te laten lijken dan het is, om het te verkopen.
pi_173012461
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 22:03 schreef HansvanOchten het volgende:
Van de week wat offertes opgevraagd maar wat me opvalt is dat er gerekend wordt met een opbrengst van ongeveer 20 tot 24 CT per kWh.

Kijk ik echter naar mijn jaarrekening dan betaal ik maar 16ct op het piektarief en 14ct op dal (kosten stroom+belasting).

Ik zou dus verwachten dat ik dus ook max 16ct terugverdien per kWh of mis ik iets?
16 en 14 cent heb ik nog nooit gezien.
Weet je 1000000% zeker dat alle belastingen daar in zitten?
Ik verwacht namelijk dat dit wel incl. energiebelasting is, maar nog ex. BTW.
Dan wordt het 19,36 en 16,94. En dat is heel erg normaal (heb zelf hetzelfde echter beide op 17,x)

En je verdiend dan inderdaad x cent per kWh. Of eigenlijk netter verwoord, dat bespaar je op je energierekening waardoor je de zonnepanelen terugverdiend.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_173030854
Zou het ook een idee zijn om zowel aan de voorkant als de achterkant van het dak panelen te laten plaatsen?

De zon staat om 11:00 in de zomer NO en gaat om 13:00 naar de andere kant van het dak. Aangezien ik toch maar iets van 5 panelen kan plaatsen per kant en de zon daarna naar de andere kant gaat, maak ik wél bijna de hele dag gebruik van zonlicht als ik aan de achterkant ook iets van 4/5 panelen heb.
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
pi_173031205
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 23:04 schreef Chr1st1aan het volgende:
Zou het ook een idee zijn om zowel aan de voorkant als de achterkant van het dak panelen te laten plaatsen?

De zon staat om 11:00 in de zomer NO en gaat om 13:00 naar de andere kant van het dak. Aangezien ik toch maar iets van 5 panelen kan plaatsen per kant en de zon daarna naar de andere kant gaat, maak ik wél bijna de hele dag gebruik van zonlicht als ik aan de achterkant ook iets van 4/5 panelen heb.
Zou kunnen, je moet dan wel rekening houden met minder rendement.

T zou in theorie met 1 omvormer kunnen, schakeling er tussen die op de juiste tijd de juiste panelen schakelt.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 23:31:22 #197
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_173031494
Beter gewoon een omvormer met meerdere strings.
pi_173031942
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 23:31 schreef Erasmo het volgende:
Beter gewoon een omvormer met meerdere strings.
Ja, 1 string voorkant en 1 string achterkant. De totale opbrengst zal wel lager zijn dus een wat langere terugverdientijd. Dit zou je globaal kunnen laten berekenen.
pi_173034268
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 23:04 schreef Chr1st1aan het volgende:
Zou het ook een idee zijn om zowel aan de voorkant als de achterkant van het dak panelen te laten plaatsen?

De zon staat om 11:00 in de zomer NO en gaat om 13:00 naar de andere kant van het dak. Aangezien ik toch maar iets van 5 panelen kan plaatsen per kant en de zon daarna naar de andere kant gaat, maak ik wél bijna de hele dag gebruik van zonlicht als ik aan de achterkant ook iets van 4/5 panelen heb.
Zeker kan dat. Je moet het zo zien. Als je beide kanten plaatst is het rendement samen 75% (mits schaduw vrij en normale helling dak).

Pal zuid = 95%
Pal noord = 55%
Pal oost/west = 75%

Qua omvormer moet je dan naar een omvormer met 2 aparte ingangen, anders werkt het niet.
Een omvormer met 2 MPP's begint bij 3000watt. Of je moet er voor moeten kiezen alles met optimizers te plaatsen (dan kan het met SolarEdge gewoon in 1 string).

Mocht kleur je niet heel veel uitmaken, dan zou ik een 300WP nemen. Bijvoorbeeld een Qcell.
Deze heeft een witte achterplaat, zwarte cell en zwarte rand.

10x300WP kan dus weer mooi op een 3000watt omvormer (al zul je die piek nooit gaan halen).

quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 23:19 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Zou kunnen, je moet dan wel rekening houden met minder rendement.

T zou in theorie met 1 omvormer kunnen, schakeling er tussen die op de juiste tijd de juiste panelen schakelt.
Nee, een schakeling werkt niet want dat betekend dat 5 van de 10 altijd uit staan. En dat is zonde want zelfs na 13:00 zullen de panelen op NO nog iets doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 23:31 schreef Erasmo het volgende:
Beter gewoon een omvormer met meerdere strings.
Dat werkt dus alleen met 2MPP's.
Een omvormer met 1MPP kan wel 2 strings aan. Maar die zitten op dezelfde MPP. Dat gaat niet werken zoals je wilt dat het werkt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 10 augustus 2017 @ 09:25:00 #200
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_173034485
Uiteraard ook met meerdere trackers dan natuurlijk :P Of je gebruikt gewoon twee omvormers.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')