abonnement Unibet Coolblue
pi_171768047

24 Heures Du Mans 2017
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2016 en vooruitblik
In 2016 won Toyota de 24 uren van Le Mans. Tenminste... dat dacht iedereen. Met nog slechts 5 minuten op de klok sloeg het noodlot toe voor de #5 Toyota, en ging Porsche #2 er met de winst vandoor. Dit jaar is Audi niet meer van de partij en staat Toyota met 3 auto's aan de start. Gaat het ze dan eindelijk lukken? Lees de volledige voorbeschouwing op de Frontpage en bekijk de dramatische finish van vorig jaar hier terug


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Neel Jani - Porsche, 2015)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)

Onboard (Pole 2016):



Entry list 2017 (pdf)



• Witte koplampen, rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:17 (schatting)
• 875kg (hybride), 830kg (non-hybride)
• 50.1L tank voor diesel diesel, 62.3L voor hybride benzine, 75L voor benzine

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem (2,4,6 of 8 MJ) moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 830 kilo). Op de testdag bleken de auto's ondanks meer aerodynamische restricties ten opzichte van 2016 gevaarlijk dicht in de buurt te komen van de ronderecords uit 2015. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 wederom op het spel, zeker nu de auto's misschien wel sneller zijn dan ooit.



• Witte koplampen, blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:31
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. Nieuw dit jaar is dat alle deelnemers in closed cockpit auto's rijden. Dat is een gevolg van nieuwe regelgeving in 2017 en hoewel in theorie open top auto's nog mee mochten doen heeft niemand hiervoor gekozen. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen.



• Gele koplampen, groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en Ford. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am



• Gele koplampen, oranje cijfers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:55
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.


Zondag 4 juni
9:00-13:00 Test day session 1
14:00-18:00 Test day session 2

Woensdag 14 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 15 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 17 juni
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand, maandabonnement niet vanuit Nederland te bestellen)
• RTL7 website

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten
Fan made live timing inclusief sectors

Spotter Guide
Spotter Guide 2017, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer
24 uur van Le Mans: Problemen voor leider in de race

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


ALMS championship


Blancpain Endurance series
  zondag 18 juni 2017 @ 12:02:47 #2
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_171768058
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:01 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Niet op Le Mans.
94 en 95 in ieder geval.
pi_171768065
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 juni 2017 @ 12:03:31 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_171768074
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:02 schreef beantherio het volgende:

[..]

94 en 95 in ieder geval.
In 94 deed LMP1 niet eens mee en 95 is ingewikkeld.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 18 juni 2017 @ 12:03:32 #5
176766 crew  zoem
zoemt
pi_171768076
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]

GT1 is de hoogste klasse dus...
LM WSC was de hoogste klasse lijkt me.
pi_171768077
ManorWEC twitterde op zondag 18-06-2017 om 11:56:34 The stewards have declared no further action for the incident that put #25 and Toyota #9 out of the race. And to repeat, Simon is ok. reageer retweet
pi_171768089
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]

In 94 deed LMP1 niet eens mee en 95 is ingewikkeld.
1998 won GT1
  zondag 18 juni 2017 @ 12:04:41 #8
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_171768091
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]

In 94 deed LMP1 niet eens mee en 95 is ingewikkeld.
De klassen hadden andere namen maar er wonnen wel lager ingeschaalde klassen t.o.v. de hogere (prototype) klassen.
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 juni 2017 @ 12:05:58 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_171768107
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:04 schreef beantherio het volgende:

[..]

De klassen hadden andere namen maar er wonnen wel lager ingeschaalde klassen t.o.v. de hogere (prototype) klassen.
Laten we zo zeggen: de verschillen waren nihil. Dus telt niet echt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_171768109
Ho-Pin Tung komt niet meer in actie. De #38 gaat nu dubbel stinten met Jarvis en Laurent
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  Redactie Frontpage / Sport zondag 18 juni 2017 @ 12:06:16 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_171768112
De #38 moet de achterzijde vervangen, omdat de verlichting niet werkt
Altijd onderweg naar het avontuur
  FOK!fotograaf zondag 18 juni 2017 @ 12:06:18 #12
842 Zorro
Z
pi_171768114
Met zo'n verplichte extra pitstop ga je natuurlijk nooit winnen...
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  zondag 18 juni 2017 @ 12:06:31 #13
315766 MrBanaan1
nou nou nou
pi_171768118
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:06 schreef sasquatsch het volgende:
Ho-Pin Tung komt niet meer in actie. De #38 gaat nu dubbel stinten met Jarvis en Laurent
Nee echt? :'(
pi_171768122
Zo help je de Porsche wel. En het is dag/ :(
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zondag 18 juni 2017 @ 12:06:49 #15
194695 franklop
Fran knock
pi_171768124
kost zomaar een minuut extra dit
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 juni 2017 @ 12:06:59 #16
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_171768128
quote:
14s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:06 schreef Peterselieman het volgende:
De #38 moet de achterzijde vervangen, omdat de verlichting niet werkt
Ja, #2 wint.

*afklopt
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_171768132
quote:
14s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:06 schreef MrBanaan1 het volgende:

[..]

Nee echt? :'(
Zeiden ze op Eurosport
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zondag 18 juni 2017 @ 12:07:21 #18
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_171768135
Wat een geknoei dit ;(
  FOK!fotograaf zondag 18 juni 2017 @ 12:07:23 #19
842 Zorro
Z
pi_171768136
Wedstrijdleiding wil koste wat kost een LMP1 als winnaaar, uitstraling, reputatie dit dat :(
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_171768142
oei dit kost tijd
  zondag 18 juni 2017 @ 12:08:03 #21
194695 franklop
Fran knock
pi_171768147
quote:
6s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:07 schreef Zorro het volgende:
Wedstrijdleiding wil koste wat kost een LMP1 als winnaaar, uitstraling, reputatie dit dat :(
KNPB
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zondag 18 juni 2017 @ 12:08:04 #22
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_171768148
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:07 schreef Van_Poppel het volgende:
Wat een geknoei dit ;(
Broddelwerk
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_171768156
ongeveer anderhalve minuut verloren
pi_171768158
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:01 schreef Beach het volgende:

[..]

nee
In 1995 wel. In WSC toen allemaal oudere auto's.
  zondag 18 juni 2017 @ 12:08:40 #25
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_171768162
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:06 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ja, #2 wint.

*afklopt
#2 gaat hem wel winnen ja
Half bezopen is weggegooid geld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')