abonnement Unibet Coolblue
pi_171763859
De IFAB, het orgaan dat internationaal de spelregels in het voetbal beheert en coördineert, heeft een werkdocument opgesteld dat bol staat van mogelijke wijzigingen. Het gaat om een strategisch plan dat als 'een stille revolutie' wordt omschreven. Het rapport, getiteld Play Fair, zal de komende maanden tijdens allerlei bijeenkomsten in de voetbalwereld ter discussie staan. Daarna wordt in 2018 tijdens de jaarlijkse vergadering van de IFAB besloten welke voorstellen in aanmerking komen voor een proef in de praktijk.

Één van de meest opvallende ideeën is de mogelijkheid voor spelers om de bal bij een vrije trap en een hoekschop zelf in bezit te nemen, de zogenoemde self-pass, die in het hockey al is ingevoerd. Een dergelijke spelregelwijziging zou de snelheid in het spel aanzienlijk verhogen. Ook zou de bal bij het nemen van een vrije trap niet meer helemaal stil hoeven te liggen.

De andere, beoogde aanpassingen zijn het toekennen van een strafschop als een doelman een terugspeelbal van een ploeggenoot in zijn handen pakt; het toekennen van een 'strafdoelpunt' als een speler op of vlakbij de doellijn een treffer voorkomt met zijn hand of arm; het opleggen van puntenaftrek aan teams die een scheidsrechter met een omsingeling in het nauw hebben gebracht.




Daarnaast overweegt de IFAB de invoering van zuivere speeltijd. Elke keer als het spel stil ligt, bijvoorbeeld voor een blessurebehandeling, wordt ook de tijd gestopt. Een helft duurt dan wel 30 minuten in plaats van 45 minuten. Bij het missen van een strafschop zou er geen rebound meer mogelijk moeten zijn, maar zou het spel hervat moeten worden met een doeltrap. Ook zou de bal na een doeltrap ook meteen al in het zestienmetergebied weer aangeraakt mogen worden en niet pas buiten het strafschopgebied.

Marco van Basten, die als 'Chief Officer for Technical Development' verantwoordelijk is voor de technische ontwikkelingen bij de FIFA, is eveneens betrokken bij de plannen. Van Basten opperde eerder deze week al om beslissingen die worden genomen door de videoscheidsrechter voortaan te tonen op de schermen in de stadions. Hij denkt dat het topvoetbal daardoor eerlijker en transparanter wordt.
pi_171763871
Één van de meest opvallende ideeën is de mogelijkheid voor spelers om de bal bij een vrije trap en een hoekschop zelf in bezit te nemen, de zogenoemde self-pass, die in het hockey al is ingevoerd

Goed idee ^O^
pi_171763897
Zuivere speeltijd is ook een prima idee
pi_171764300
Iets uitgebreider:

quote:
De International Football Association Board IFAB, de organisatie die instaat voor internationale voetbalregels, heeft een aantal radicale voorstellen gedaan voor het aanpassen van het reglement.

Met de nieuwe regels wil de IFAB naar eigen zeggen “ten eerste het gedrag van de spelers veranderen, ten tweede de effectieve speeltijd verhogen en ten slotte voetbal aantrekkelijker maken”. Daarvoor wil het onder andere een strafdoelpunt toekennen aan de tegenstander wanneer een speler de bal bewust met de hand stopt op de doellijn. De tegenstander zou dan rechtstreeks een doelpunt krijgen, geen strafschop. Andere voorstellen zijn de mogelijkheid om bij een vrije trap te beginnen dribbelen in plaats van naar een teamgenoot te passen of op doel te schieten, of het toekennen van een doeltrap als een strafschop niet in één keer wordt binnengetrapt.

Tijdrekken bestrijden

De meeste voorstellen gaan echter over het bestrijden van tijdrekken: zo wordt de mogelijkheid besproken om de speeltijd te verlagen tot twee helften van 30 minuten. “Nu zien we in wedstrijden van 90 meestal toch maar maximaal 60 minuten speeltijd.” De klok zou dan steeds worden stopgezet als er niet effectief gespeeld wordt. De stadionklok zou daarbij ook gelinkt worden aan het horloge van de scheidsrechter, zodat ook het publiek zicht heeft op de speeltijd.

IFAB vindt ook dat de scheidsrechters veel strenger moeten zijn als het gaat om de maximale tijd die een doelman de bal in handen mag hebben (6 seconden), en dat er ook veel strenger extra tijd zou moeten worden toegekend. Zo zou de scheidsrechter zijn horloge moeten stilzetten telkens:
- een strafschop wordt toegekend (tot de strafschop genomen wordt)
- een vrije trap wordt toegekend (tot de vrije trap genomen wordt)
- een doelpunt wordt gescoord (tot de wedstrijd hervat wordt met een aftrap)
- een speler verzorging nodig heeft (tot er weer gespeeld kan worden)
- een gele kaart getrokken wordt (tot er weer gespeeld kan worden)
- een wissel wordt doorgevoerd (tot er weer gespeeld kan worden)

Gewisselde spelers zouden het veld ook zo snel mogelijk moeten verlaten, in plaats van enkel aan de middellijn.

Meteen invoeren?

Sommige voorstellen van het IFAB-plan kunnen meteen ingevoerd worden. Zo wordt de regel dat de scheidsrechters enkel door de kapitein aangesproken mag worden, deze zomer al uitgetest op de Confederations Cup.

Een ander voorstel dat meteen in voege zou kunnen komen, is een alternatieve volgorde bij het nemen van strafschoppen gekend als ‘ABBA’. Vergelijkbaar aan een tiebreak in het tennis, zou team A eerst een strafschop mogen nemen, gevolgd door twee van team B, dan weer twee van team A enzovoort...

Op lange termijn

Het gros van de nieuwe regels kan echter niet zomaar worden ingevoerd, het document is op dat vlak meer een aanzet tot een discussie over een nieuw reglement.

Zo zou:
- een speler een vrije trap naar zichzelf moeten kunnen nemen (en dus meteen weer dribbelen)
- er “een duidelijker en consistentere definitie van hands” moeten komen
- een speler die scoort of een doelpunt verijdelt met de hand een rode kaart moeten krijgen
- een doelman die een terugspeelpass of ingooi van een ploegmaat opraapt met een strafschop bestraft kunnen worden
- de scheidsrerchter een doelpunt moeten kunnen toekennen als een speler een doelpunt op of nét voor de doellijn verijdelt met de hand
- de scheidsrechter enkel voor rust of het einde van de wedstrijd kunnen fluiten als de bal uit het spel is
- een strafschop rechtstreeks in doel moeten, spelers kunnen niet in de rebound scoren (om overdreven inlopende spelers tegen te gaan)

“We kunnen zeggen dat het hier gaat over een revolutie, die bedoeld is om het voetbal nog beter te maken”, lichtte technisch directeur van de IFAB David Elleray het document toe. “We moeten ons voor alle huidige regels afvragen of ze wel een doel hebben. Bij de regels waar dat niet zo is moeten we kijken hoe we dat kunnen veranderen.”
Het zou eens tijd worden dat het eindelijk afgelopen is met walgelijke zaken als tijdrekken, oeverloos gezeur bij de scheidsrechter, blessures faken en meer van dat soort onzin. Eigenlijk alles zou het spel ten goede komen, op misschien de self-pass bij een vrije trap na dan. Dat kan in de praktijk maffe situaties opleveren.

Meer info: http://www.play-fair.com/
pi_171764378
Zijn gewoon prima ideeen.

Vind alleen deze nergens opslaan:

een strafschop rechtstreeks in doel moeten, spelers kunnen niet in de rebound scoren (om overdreven inlopende spelers tegen te gaan)
  zondag 18 juni 2017 @ 02:07:53 #6
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171764474
Op dat zelf dribbelen bij een vrije trap na vind ik het eigenlijk allemaal wel plannen waar ik niet direct tegen ben. Die tiebreak bij pingels zie ik ook niet echt het nut van in trouwens.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 18 juni 2017 @ 02:09:29 #7
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171764496
Gelukkig is Bassie wel afgestapt van het idee om buitenspel af te schaffen :')
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_171765252
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 02:09 schreef Caland het volgende:
Gelukkig is Bassie wel afgestapt van het idee om buitenspel af te schaffen :')
Jammer, dan had ik weer in de spits kunnen spelen en een boterham met de keeper van de tegenpartij kunnen nuttigen in de zestienmeter, wachtend op de bal.
pi_171765266
Ik zou wel een 3+1 of +2 regel willen zien voor invallers. Soms komt het voor dat een ploeg alle wissels al heeft gebruikt en dan wordt er een speler lamlendig geschopt en moet men met 10 man verder. Een scheids zou dan kunnen bepalen dat de ploeg in kwestie nog een extra speler mag inzetten.
pi_171765531
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 01:24 schreef PSVCL het volgende:
Zuivere speeltijd is ook een prima idee
Dat vind ik ook ^O^
  zondag 18 juni 2017 @ 09:51:02 #11
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_171766187
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 05:49 schreef Beathoven het volgende:
Ik zou wel een 3+1 of +2 regel willen zien voor invallers. Soms komt het voor dat een ploeg alle wissels al heeft gebruikt en dan wordt er een speler lamlendig geschopt en moet men met 10 man verder. Een scheids zou dan kunnen bepalen dat de ploeg in kwestie nog een extra speler mag inzetten.
Of tijdstraffen voor de overtreder. Dat lijkt me beter dan extra spelers. Zoals jij het voorstelt krijg je ook fakeblessures.

Sowieso is er veel te leren van hockey. Bijvoorbeeld het doorwisselen, mits dat kan zonder al te veel tijdverlies.
  Trouwste user 2022 zondag 18 juni 2017 @ 11:22:02 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_171767385
'De andere, beoogde aanpassingen zijn het toekennen van een strafschop als een doelman een terugspeelbal van een ploeggenoot in zijn handen pakt'

Dat is niks. :{

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator zondag 18 juni 2017 @ 11:37:09 #13
446803 crew  Tagliano
Wenn es lauft, dann lauft es
pi_171767664
Zuivere speeltijd en selfpass komen imo het spel alleen maar ten goede
Maargoed ook hier heb ik geen verstand van
  zondag 18 juni 2017 @ 11:56:26 #14
268045 Boezeidekoe
Ik ben een tong80 fan,jij ook?
pi_171767948
Gewoon zuivere speeltijd invoeren, zoals in de Amerikaanse sporten gebeurt. Dit wordt dan vanaf de kant geregeld, hoeft de scheidsrechter ook niet elke keer zijn horloge stil te zetten.

Overigens zouden ze er ook eens over moeten nadenken om de strafschop af te schaffen, tenzij er sprake is van het ontnemen van een doelkans. Voorkomt ook een hoop gezeik.

Verder mis ik: "eet gezond, eet een appel"
  Trouwste user 2022 zondag 18 juni 2017 @ 12:08:50 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_171768165
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:37 schreef Tagliano het volgende:
Zuivere speeltijd en selfpass komen imo het spel alleen maar ten goede
Dat wel idd

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zondag 18 juni 2017 @ 12:09:39 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_171768181
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:56 schreef Boezeidekoe het volgende:

Verder mis ik: "eet gezond, eet een appel"
'Snoep verstandig, eet een appel.' :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 18 juni 2017 @ 12:13:56 #17
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_171768272
Gewoon uitproberen. De meeste van bovenstaande ideeën zouden volgens mij goed kunnen werken.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Trouwste user 2022 zondag 18 juni 2017 @ 12:18:41 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_171768347
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
Gewoon uitproberen. De meeste van bovenstaande ideeën zouden volgens mij goed kunnen werken.
Tuurlijk. Experimenteren kost niks. Op een lager niveau beginnen of tijdens vriendschappelijke wedstrijden.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator zondag 18 juni 2017 @ 12:21:08 #19
446803 crew  Tagliano
Wenn es lauft, dann lauft es
pi_171768370
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:18 schreef tong80 het volgende:

[..]

Tuurlijk. Experimenteren kost niks. Op een lager niveau beginnen of tijdens vriendschappelijke wedstrijden.

:P
Een toernooi als de Confederations Cup is natuurlijk ook prima geschikt
Maargoed ook hier heb ik geen verstand van
  Trouwste user 2022 zondag 18 juni 2017 @ 12:23:00 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_171768390
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:21 schreef Tagliano het volgende:

[..]

Een toernooi als de Confederations Cup is natuurlijk ook prima geschikt
Zeker.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 18 juni 2017 @ 12:27:24 #21
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_171768451
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:18 schreef tong80 het volgende:

[..]

Tuurlijk. Experimenteren kost niks. Op een lager niveau beginnen of tijdens vriendschappelijke wedstrijden.

:P
Wel gek eigenlijk. Een jaar of 15/20 geleden wilde het Dagblad van het Noorden een wedstrijd tussen Emmen en Veendam organiseren, maar dan zonder buitenspel. Dan zou de krant daar een analyse over uitgeven. Daar was de FIFA werkelijk woedend over en die wedstrijd is toen door de iemand van FIFA verboden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Trouwste user 2022 zondag 18 juni 2017 @ 12:34:55 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_171768556
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:27 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Wel gek eigenlijk. Een jaar of 15/20 geleden wilde het Dagblad van het Noorden een wedstrijd tussen Emmen en Veendam organiseren, maar dan zonder buitenspel. Dan zou de krant daar een analyse over uitgeven. Daar was de FIFA werkelijk woedend over en die wedstrijd is toen door de iemand van FIFA verboden.
Er is zoveel tegengehouden door dat conservatieve bastion. Wat dacht je van videobeelden ? Al was het alleen maar op de doellijn ? Nee, ze zetten een vierde man achter het doel. :D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 18 juni 2017 @ 12:35:58 #23
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_171768570
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:34 schreef tong80 het volgende:

[..]

Er is zoveel tegengehouden door dat conservatieve bastion. Wat dacht je van videobeelden ? Al was het alleen maar op de doellijn ? Nee, ze zetten een vierde man achter het doel. :D

:P
Die dan de doellijn niet perfect kan zien omdat de paal in de weg staat _O_
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Trouwste user 2022 zondag 18 juni 2017 @ 12:37:20 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_171768597
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 12:35 schreef Caland het volgende:

[..]

Die dan de doellijn niet perfect kan zien omdat de paal in de weg staat _O_
Al staat de paal niet in de weg. Uit dat gezichtspunt kun je het nooit goed beoordelen. :D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator zondag 18 juni 2017 @ 17:54:48 #25
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_171773998
Prima initiatief. Zeker dat tijdrekken is een doorn in het oog.
Hopelijk wordt dit snel werkelijkheid.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')