tommy_077 | donderdag 15 juni 2017 @ 15:56 |
Hallo, Op het computerdashboard krijg ik soms de melding motortemperatuur te warm stop. Als ik naar de temperatuurmeter kijk dan staat de meter tussen 80 en 90 graden. Tijdens het rijden gaat de temperatuur tot bijna 90 en daalt dan naar bijna 80 graden. Wanneer ik de dop van het expansievat draai dan is er een beetje druk te zien zoals bij alle auto's, het water kook ook niet. Wanneer de buitentemperatuur 22 graden is en ik rij lange afstanden dan merk ik er niks van geen melding. Ik krijg deze melding enkel wanneer het buiten zeer warm weer is 25 graden en meer is. Vandaag heb ik afstand van 44km gereden bij buitentempratuur van 27 graden, tijden het rijden blijft alles normaal, geen meldingen op het scherm van de dashboardcomputer. Wanneer ik voor een verkeerlicht moest stoppen tijdens het wachten geen melding op het scherm van de dashboardcomputer. Nadat het groen werd beginnen te rijden na 3 meter wel een melding op het scherm van de dashboardcomputer motortempratuur te hoog stop. Dit was zo bij elk verkeerlicht dat ik moest stoppen. Na 44km gereden bij thuiskomst terug gekeken naar expansievat en dop eraf gedraaid maar water kookte niet of geen bubbels enkel klein beetje druk wat normaal is. Wat zou het probleem hier kunnen zijn ? Het is een peugeot 207CC 1.6HDI van bj2009 | |
jitzzzze | donderdag 15 juni 2017 @ 16:19 |
Ik vermoed je thermostaat of je waterpomp. | |
tommy_077 | donderdag 15 juni 2017 @ 16:28 |
Het is wel keer opgevallen dat de temperatuurmeter een keer schokbeweging maakte bij het wegrijden aan het verkeerlicht alsof hij opeens open ging. | |
Captain_Ghost | donderdag 15 juni 2017 @ 17:19 |
Kijk ook of je voldoende koelvloeistof en misschien lekt het ergens. En check natuurlijk ook even motorolie gelijk na. | |
Eix | donderdag 15 juni 2017 @ 17:37 |
Bij een melding van een oververhitte motor de dop eraf draaien. Strak plan. | |
tommy_077 | donderdag 15 juni 2017 @ 17:59 |
koelvloeistof staat in het midden tussen min en max. Hetzelfde als bij de olie staat ook tussen min en max. geen lekkage te zien van koelvloeistof. | |
Captain_Ghost | donderdag 15 juni 2017 @ 18:09 |
Dat betekent de vloeistof niet door de systeem circuleren. Dat kan aan de thermostaat of sensor zijn. Zoals Jitzzzze al zei. Thermostaat kan versleten zijn en daarom verstopt of blokkeren, sensor kan kapot daardoor meet verkeerde gegevens. (Franse auto heeft vaak gedoe met elektronica.) Waterpomp.. Wanneer heb je al disturbieriem vervangen? of staat dat nog in planning? | |
Fer | donderdag 15 juni 2017 @ 18:19 |
Waterpomp stuk of verstopping, dat het water niet circuleert bij stationair toeren en bij gasgeven dan heet geworden water langs de sensor wordt gepompt? | |
tommy_077 | donderdag 15 juni 2017 @ 18:41 |
Ik weet ik heb al paar sensoren moeten vervangen , ook de veiligheidsbelt heeft een fout aan. Wat ik wel 1 keer heb gezien is dat de tempratuurmeter een schommeling maakte bij wegrijden aan het verkeerslicht. wagen heeft 110.000km dus distributieriem is voor 120.000 of 130.000km | |
Captain_Ghost | donderdag 15 juni 2017 @ 19:03 |
In dat geval zou ik gewoon goed aan temperatuur letten. En binnenkort afspraak maken voor een nieuwe riem, waterpomp. Misschien ook gelijk thermostaat en sensor. Bij garage weten ze wel raad mee. | |
vannelle | donderdag 15 juni 2017 @ 19:51 |
Zelfde heb ik met een Alfa gehad: Plotselinge stijging van het toerental en de temperatuur schóót omhoog en dat had de waterpomp als oorzaak. Schoepenrad zat te los op het asje waardoor ie de stijging van het toerental niet bij kon houden. Ik verdenk dus je waterpomp heel sterk! | |
eXplorer1 | vrijdag 16 juni 2017 @ 15:36 |
Dashboard geeft netjes 90 graden aan maar je krijgt wel een melding? Even laten uitlezen is mijn advies, | |
tommy_077 | vrijdag 16 juni 2017 @ 21:46 |
Nooit aan gedacht tot vandaag. Ik dacht bij mezelf ik heb die ventilator nog nooit horen draaien als ik de wagen afzet. De ventilator gaat niet aan. werkplaatshandboek is een sensor daarvoor verantwoordelijk deze heeft een signaal door aan de ECU. | |
eXplorer1 | vrijdag 16 juni 2017 @ 23:23 |
Exact. | |
tommy_077 | vrijdag 16 juni 2017 @ 23:59 |
nu als ik die sensor vervang zal er wel een beetje koelvloeistof uitlopen en in het werkplaatshandboek staat te lezen dat je de bleed screw moet los draaien, de ontluchtingsschroef dus los draaien. alleen de foto's die erbij staan zien er totaal anders uit. Ben jij vertrouwd met peugeot 207 wagens ? | |
tommy_077 | dinsdag 20 juni 2017 @ 15:44 |
de tempratuursensor vervangen en ontluchten, hoeveel mag zo iets kosten in een niet merkgarage ? | |
Fer | dinsdag 20 juni 2017 @ 16:51 |
Ik zou eerst de sensor eens doorverbinden en kijken of de fan wel blaast. Kun je ook meteen testen of het dan wel koel blijft. | |
tommy_077 | zondag 25 juni 2017 @ 18:50 |
auto is in de garage binnen geweest ze hebben de auto laten staan draaien maar kwam niet heet na uren draaien , maar ventilator gaat ook niet aan. | |
jitzzzze | zondag 25 juni 2017 @ 18:55 |
De kans is groot dat je thermostaat defect is. | |
PluggieOD | zondag 25 juni 2017 @ 19:39 |
Thermostaat of tempsensor. | |
PluggieOD | zondag 25 juni 2017 @ 19:43 |
En Foutcodes uitlezen. | |
eRKa | zondag 25 juni 2017 @ 19:52 |
Omdat je de melding krijgt bij stilstaan, tip ik op de fan die niet draait. Maar wellicht is er meer aan de hand, sensor kvs temperatuur defect óf sensor boordcomputer stuk. Immers krijg je een melding dat de temperatuur te hoog is, maar niet zichtbaar op de meter. Die beide signalen komen meestal van 2 verschillende sensoren. Waarschijnlijk kvs sensor defect en radiator fan. | |
tommy_077 | dinsdag 19 september 2017 @ 22:40 |
De temperatuur sensor was reeds vervangen dat is het 1 of 2 weken goed gegaan geen foutmelding meer. De fan heb ik nadat hij binnen was geweest om de temperatuur sensor te vervangen 1 keer horen draaien. sensor boordcomputer waar zit deze sensor? Even een update : ik heb zondag de motor koud gestart aan de draait en aan de stekker zitten wiebelen maar ik kreeg geen foutmelding motortemperatuur te warm stop. Deze morgen ben ik naar mijn stageplaats gereden( de motor had de gehele nacht niet gedraaid) en na 2km rijden Schommelende de wijzer van 0 graden naar 90 graden en daarna terug naar 0 graden, de wijzer maakte deze Schommelende beweging wel 3 keer en bij de 4de keer kreeg ik de foutmelding motortemperatuur te warm stop. Mijn snelheid was constant 50km/u. ik was een heling aan het oprijden en niet aan het versnellen. Nadat mijn dag stage erop zat heb ik de wagen warm gereden en wanneer de wagen warm was de test gedaan afremmen en daarna volle gas optrekken, dit wanneer de temperatuurmeter tegen de 90 graden stond. Maar ik kreeg geen foutmelding motortemperatuur te warm stop. | |
eXplorer1 | woensdag 20 september 2017 @ 12:04 |
wat was de exacte foutcode? sommige monteurs vinden het erg moeilijk om DTC's te lezen en/of begrijpen. Laatst nog getuige van geweest, auto geeft de DTC " O2 sensor Bank 1, Sensor 1: lower range exceeded" en geeft deze aan. "Long term fuel trim, lower range exceeded" Wat doet michieltje? Lambda sensor vervangen en teleurgesteld zijn dat het probleem er nog is, namelijk het probleem was valse lucht (gespleten vacuumslang) waardoor MAF verkeerd ging meten waardoor hij debiel arm ging lopen, dat had hij kunnen weten als hij de link tussen de DTC's en de DTC's zelf begreep..... | |
Garfield1985 | woensdag 20 september 2017 @ 23:06 |
Dit ja ! | |
tommy_077 | dinsdag 7 november 2017 @ 17:19 |
Hallo allemaal. het probleem is opgeloste na bezoek aan een nieuwe garage . De tempratuur sensor is vervangen geweest en deze keer sensor van merk zelf en geen problemen meer. |