abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  woensdag 12 juli 2017 @ 16:08:45 #76
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_172366151
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 23:15 schreef matigeuser het volgende:
Ik kreeg net ineens een aantal foutmeldingen op mijn scherm in de auto.

Eerst de melding dat DSC is uitgevallen. 10 seconde later deze melding:

[ afbeelding ]

Wat ook opviel is dat na het afslaan (en dus het stuur draaien), de richtingaanwijzer niet meer uit zichzelf afslaat.

Zou dit allemaal te maken kunnen hebben met een uitgevallen sensor? Of is het één een gevolg van het ander? Klinkt wel als een stuuras-sensor ofzo, aangezien de richtingaanwijzer ook niet meer uit gaat na het bochtenwerk.
En betekent die melding in het plaatje nou dat de sensor van de bandenspanning niet meer werkt? Of dat er een lekke band is? Dat laatste lijkt me in ieder geval onwaarschijnlijk.

Zal hem deze week naar de garage brengen, maar als iemand voor die tijd al wat weet, dan zou het fijn zijn.

Type e90 pre-LCI 330i.
Heb dit ook gehad. Wat boegschroef schetst is ansich logsich, maar dat verklaard niet je richting aanwijzer. Dit komt alleen te vervallen wanneer de stuurhoek sensor een fout aangeeft. Ik had de stuurhoek sensor defect en daarmee viel de complete DSC uit (dus uitval RPA), stuurbekrachtiging reageerde heel raar (heb een LCI dus is elektrisch) door dat de nul punt positie (stuur recht) onbekend was.

Jou idee van de falende sensor is dus eigenlijk héél scherp en heel goed mogelijk.

Al met al heb ik het zelf gefixed in tegenstelling tot wat de dealer me vertelde. Maar als je pech hebt is het een dure reparatie. Ik kan wel in detail treden (ook mbt uitleg waarom de DSC compleet uitvalt... ja wat nou veiligheid: 1 sensor valt weg en alles ligt plat), maar als je hem toch wegbrengt heeft dat niet echt veel zin. Laat ze in élk (!) geval de stuurhoek sensor controleren. (en hierbij dient de hoogst mogelijke nauwkeurigheid nageleefd te worden)
Weet van alles een beetje maar net niets.
  woensdag 12 juli 2017 @ 16:08:57 #77
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_172366157
fak, edit..
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_172369393
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 16:08 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Heb dit ook gehad. Wat boegschroef schetst is ansich logsich, maar dat verklaard niet je richting aanwijzer. Dit komt alleen te vervallen wanneer de stuurhoek sensor een fout aangeeft. Ik had de stuurhoek sensor defect en daarmee viel de complete DSC uit (dus uitval RPA), stuurbekrachtiging reageerde heel raar (heb een LCI dus is elektrisch) door dat de nul punt positie (stuur recht) onbekend was.

Jou idee van de falende sensor is dus eigenlijk héél scherp en heel goed mogelijk.

Al met al heb ik het zelf gefixed in tegenstelling tot wat de dealer me vertelde. Maar als je pech hebt is het een dure reparatie. Ik kan wel in detail treden (ook mbt uitleg waarom de DSC compleet uitvalt... ja wat nou veiligheid: 1 sensor valt weg en alles ligt plat), maar als je hem toch wegbrengt heeft dat niet echt veel zin. Laat ze in élk (!) geval de stuurhoek sensor controleren. (en hierbij dient de hoogst mogelijke nauwkeurigheid nageleefd te worden)
Hey, thanks voor je reply.

Ben vandaag bij de garage geweest en heb hem laten uitlezen.
Computer gaf direct aan dat de stuurhoeksensor defect was. :)

De monteur heeft toen alle foutcodes verwijderd en de computer opnieuw ingelezen. Toen waren alle foutmeldingen dus weg. Hij raadde me aan om gewoon te gaan rijden en als de storing terug komt, dan terug komen naar de garage om de sensor te vervangen.
Hij zegt dat het ook goed mogelijk is dat de computer gewoon 'in de war' was en dat het niet meer terug komt.

Op de terugweg (20 min) heb ik in ieder geval niks gemerkt en alles werkt weer prima zonder foutmeldingen.

We gaan het zien :)
pi_172387536
registreer om deze reclame te verbergen
Op bezoek geweest bij BR-Performance. Complete chip op maat. Eerst stock op de rollenbank. Vervolgens de nieuwe mapping erop, weer op de rollenbank, afstellen, nog een keer op de rollenbank en een testrit met live data uitlezen en aanpassen waar nodig.

Resultaat (links onderin):

Jhztuj8.jpg

Dit is nog op euro95, op euro98 win ik nog zo'n 8%.

Het resultaat is echt bizar, de sprint naar de 100 gaat nu in zo'n 6 tot 6.5 seconden door de automaat met 8 versnellingen en de 200 haal je in een poep en een zucht.

Een aanrader wanneer je een professionele chipper zoekt voor je BMW!
(Y)
pi_172388917
Dat is een flinke prestatiewinst! Komt er nu niet teveel druk op de motor / turbo te staan? Het lijkt namelijk te mooi om waar te zijn! :D
pi_172389500
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 15:00 schreef matigeuser het volgende:
Dat is een flinke prestatiewinst! Komt er nu niet teveel druk op de motor / turbo te staan? Het lijkt namelijk te mooi om waar te zijn! :D
Nee blijkbaar hebben deze blokken een hoop potentie. Het is dezelfde motor als in bijvoorbeeld de Mini Cooper S en Mini John Cooper Works die standaard al 218 pk heeft :) Van injectoren tot aan drijfstangen op onderdeelnummer gelijk.

Dezelfde blokken zitten in de F2x 114i, 116i en 118i. Alleen dan softwarematig gedowntuned. Begrenzing eraf en optimalisatie en voila, 220-230pk :D

Zo heeft bijvoorbeeld een 114i standaard 102pk, met deze remap ook 220pk gezien dezelfde motor.
(Y)
pi_172390078
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 15:27 schreef chiren het volgende:

[..]

Nee blijkbaar hebben deze blokken een hoop potentie. Het is dezelfde motor als in bijvoorbeeld de Mini Cooper S en Mini John Cooper Works die standaard al 218 pk heeft :) Van injectoren tot aan drijfstangen op onderdeelnummer gelijk.

Dezelfde blokken zitten in de F2x 114i, 116i en 118i. Alleen dan softwarematig gedowntuned. Begrenzing eraf en optimalisatie en voila, 220-230pk :D

Zo heeft bijvoorbeeld een 114i standaard 102pk, met deze remap ook 220pk gezien dezelfde motor.
Wow nice hoor. Lekker rijden zo dus! Veel plezier ermee.

Ik heb zelf een 330i met 258 pk maar daar zit geen turbo op dus ik vrees dat daar niet zoveel meer mee te tunen valt.
pi_172390787
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 15:46 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Wow nice hoor. Lekker rijden zo dus! Veel plezier ermee.

Ik heb zelf een 330i met 258 pk maar daar zit geen turbo op dus ik vrees dat daar niet zoveel meer mee te tunen valt.
Als ik dat opzoek op hun site zie ik het volgende:

https://www.br-performanc(...)-2005-2010/553-330i/

+20pk, +20nm, dat valt nog best mee voor non-turbo!

Ze zijn alleen wel aan de prijs omdat het dus allemaal op maat gaat met meerdere testbankruns. Het is geen ziptuning waarbij je binnenrijdt en een uur later weer buiten staat met een remap van de plank.
(Y)
  donderdag 13 juli 2017 @ 16:13:44 #84
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_172390971
Van 136 naar 213pk.
Ergens vind ik dat niet echt geloofwaardig. Zeker niet op de lange termijn. Maar ik geloof dat we deze discussie hier onlangs nog hebben gehad over hoe motoren van BMW gebouwd worden :P
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_172391316
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 16:13 schreef daNpy het volgende:
Van 136 naar 213pk.
Ergens vind ik dat niet echt geloofwaardig. Zeker niet op de lange termijn. Maar ik geloof dat we deze discussie hier onlangs nog hebben gehad over hoe motoren van BMW gebouwd worden :P
Klopt mbt die discussie :D geloofwaardig is het wel, ik heb ook de dynouitdraai. Betrouwbaar op termijn, dat zal de tijd inderdaad uitwijzen :)
(Y)
  donderdag 13 juli 2017 @ 19:35:17 #86
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_172395803
Zou wel wat aan je Bremsen doen, dan.:P
Die standaard BMW-remmeuk is niet echt ruim overbemeten.
#ivorytowerlivesmatter
  donderdag 13 juli 2017 @ 20:06:07 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_172396690
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 19:35 schreef Hyperdude het volgende:
Zou wel wat aan je Bremsen doen, dan.:P
Die standaard BMW-remmeuk is niet echt ruim overbemeten.
Dat viel me laatst bij onze 325i ook tegen toen ik een keer wat harder moest remmen. Toch maar eens kijken naar andere blokken.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  donderdag 13 juli 2017 @ 20:22:20 #88
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_172397111
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 15:46 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Wow nice hoor. Lekker rijden zo dus! Veel plezier ermee.

Ik heb zelf een 330i met 258 pk maar daar zit geen turbo op dus ik vrees dat daar niet zoveel meer mee te tunen valt.
Of je hebt héél veel geluk, of hij komt gewoon terug. Dat laatste was bij mij het geval (viel in de stad uit en met de 130i had ik meteen genoeg vermogen om flink te schrikken toen de wielen begonnen te slippen, reed in de regen op een gladde weg.. ).
Eigenlijk is het snel te testen, auto uit en dan weer aan dan moet hij gewoon alweer werken eigenlijk.
Maar bij mij was de optische plaat beschadigd (en ja het was echt een héle kleine beschadiging. Eigenlijk is het in ieder geval de optische plaat die hinder geeft.
De onderdelen om deze te repareren kosten zonder korting en inclusief btw zo'n ¤36. Er zijn een aantal storingen die aldus BMW niet gereset mogen worden. Daar staat de fout-teller op 2. 2 keer dezelfde fout = het complete schakel centrum vervangen (dikke onzin vaak), ter waarde van bijna ¤1000,-

Mocht het terug komen, schaf zo'n set aan en laat het monteren maar druk ze op het hart de bijgeleverde PBM's te gebruiken en zeer nauwkeurig te werken om opnieuw falen te voorkomen.

Soms kan het ook helpen om de plaat te reinigen met IPA, ik kon er niet aankomen en heb Ethanol gebruikt.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_172400291
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 20:22 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Of je hebt héél veel geluk, of hij komt gewoon terug. Dat laatste was bij mij het geval (viel in de stad uit en met de 130i had ik meteen genoeg vermogen om flink te schrikken toen de wielen begonnen te slippen, reed in de regen op een gladde weg.. ).
Eigenlijk is het snel te testen, auto uit en dan weer aan dan moet hij gewoon alweer werken eigenlijk.
Maar bij mij was de optische plaat beschadigd (en ja het was echt een héle kleine beschadiging. Eigenlijk is het in ieder geval de optische plaat die hinder geeft.
De onderdelen om deze te repareren kosten zonder korting en inclusief btw zo'n ¤36. Er zijn een aantal storingen die aldus BMW niet gereset mogen worden. Daar staat de fout-teller op 2. 2 keer dezelfde fout = het complete schakel centrum vervangen (dikke onzin vaak), ter waarde van bijna ¤1000,-

Mocht het terug komen, schaf zo'n set aan en laat het monteren maar druk ze op het hart de bijgeleverde PBM's te gebruiken en zeer nauwkeurig te werken om opnieuw falen te voorkomen.

Soms kan het ook helpen om de plaat te reinigen met IPA, ik kon er niet aankomen en heb Ethanol gebruikt.
Danku. Ik ken een fijne garage die nooit veel vraagt, dus mocht het terug komen dan zal ik met jouw verhaal daar langs gaan. Lijkt me wel kut als het uitvalt tijdens de regen ja!

Voor de rest kun je er wel gewoon mee doorrijden lijkt me. In ieder geval naar huis.
pi_172406860
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2017 19:35 schreef Hyperdude het volgende:
Zou wel wat aan je Bremsen doen, dan.:P
Die standaard BMW-remmeuk is niet echt ruim overbemeten.
Dat heb ik gemerkt inderdaad. Heeft iemand ervaring met flink meer bijtende en sterker vertragende blokken?

Je hoort wel eens het argument dat het niet uitmaakt of je met 150pk van 120-0 afremt, of dat je met 300pk van 120-0 afremt. Feit blijft dat je nu op bijvoorbeeld 80 wegen in een kortere afstand een veel hogere snelheid kunt bereiken dan voorheen en als je daar een beetje mee speelt, je echt veel van je remmen gaat vragen.

Je rempunten moeten veel eerder liggen dan voorheen, maar dat doe je niet omdat je dat niet gewend bent.
(Y)
  vrijdag 14 juli 2017 @ 10:30:57 #91
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_172407598
Als je remmen hebt die op ca 200km/h berekend zijn, worden ze bij 300 km/h dus veel heter en zijn ze gewoon ongeschikt, met alle problemen van dien.
Meer vermogen = sneller/vaker hard rijden (mogelijk) = meer/harder remmen.

Zijn er Mov'it setjes voor jouw 1er?
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_172407690
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 15:27 schreef chiren het volgende:

[..]

Nee blijkbaar hebben deze blokken een hoop potentie. Het is dezelfde motor als in bijvoorbeeld de Mini Cooper S en Mini John Cooper Works die standaard al 218 pk heeft :) Van injectoren tot aan drijfstangen op onderdeelnummer gelijk.

:@ Je weet dat die JCW bekend staat als probleem geval? Nu ben ik er wel van overtuigd dat het 9 van de 10 keer een probleem door 'verkeerd gebruik' is.

De rest van de auto is in iedergeval bestand tegen het vermogen, de automaat en aandrijving kan dit wel hebben. Zolang je niet als een ***** altijd in de ochtend met -20 plank gas de inrit af gaat zal het wel goed komen *O*
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_172408350
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:36 schreef boegschroef het volgende:

[..]

:@ Je weet dat die JCW bekend staat als probleem geval? Nu ben ik er wel van overtuigd dat het 9 van de 10 keer een probleem door 'verkeerd gebruik' is.

De rest van de auto is in iedergeval bestand tegen het vermogen, de automaat en aandrijving kan dit wel hebben. Zolang je niet als een ***** altijd in de ochtend met -20 plank gas de inrit af gaat zal het wel goed komen *O*
Weet je zeker dat dit ook geldt voor de F56 JCW? Je hebt wel gelijk met de voorgaande 1.6T motoren die de Mini's gebruikten (die zaten ook in Peugeots en Citroens) en dat waren echt rampenblokken met distriketting issues en andere vage onoplosbare problemen.

De nieuwe 1.6 met twinscroll turbo's zijn tot nu toe erg betrouwbaar gebleken :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 10:30 schreef daNpy het volgende:
Als je remmen hebt die op ca 200km/h berekend zijn, worden ze bij 300 km/h dus veel heter en zijn ze gewoon ongeschikt, met alle problemen van dien.
Meer vermogen = sneller/vaker hard rijden (mogelijk) = meer/harder remmen.

Zijn er Mov'it setjes voor jouw 1er?
Helemaal mee eens!
Ik heb geen idee of er Mov'it setjes zijn. Ik lees dat ze heel duur zijn maar ik kan nergens echt een catalogus vinden waarin staat waarvoor ze leveren... :'(
(Y)
pi_172408804
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 14:01 schreef chiren het volgende:
Op bezoek geweest bij BR-Performance. Complete chip op maat. Eerst stock op de rollenbank. Vervolgens de nieuwe mapping erop, weer op de rollenbank, afstellen, nog een keer op de rollenbank en een testrit met live data uitlezen en aanpassen waar nodig.

Resultaat (links onderin):

[ afbeelding ]

Dit is nog op euro95, op euro98 win ik nog zo'n 8%.

Het resultaat is echt bizar, de sprint naar de 100 gaat nu in zo'n 6 tot 6.5 seconden door de automaat met 8 versnellingen en de 200 haal je in een poep en een zucht.

Een aanrader wanneer je een professionele chipper zoekt voor je BMW!
Ik heb even op hun site gekeken wat dat kost: 690 euri!
En dan win ik:
Vermogen
218 pk 260 pk + 42 pk
Koppel
500 Nm 580 Nm + 80 Nm

Bij een tuner hier meer in de buurt (VVT Marum) kost een standard chipprogramma incl testbank en afstellen 330 euri met dezelfde winstwaarden
pi_172411027
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 11:33 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Ik heb even op hun site gekeken wat dat kost: 690 euri!
En dan win ik:
Vermogen
218 pk 260 pk + 42 pk
Koppel
500 Nm 580 Nm + 80 Nm

Bij een tuner hier meer in de buurt (VVT Marum) kost een standard chipprogramma incl testbank en afstellen 330 euri met dezelfde winstwaarden
Dat is een stuk goedkoper inderdaad :)

Ik weet van BR dat zij wereldwijd vertegenwoordigd zijn (van Afrika tot de Antillen en heel West-Europa) en dat zij programmeurs hebben die bij BMW in Munchen hebben gewerkt.

Zij kopen ook zelf (exclusieve) auto's om de remaps voor te programmeren en verkopen ze daarna weer (bij het filiaal waar ik was stond bijvoorbeeld een McLaren te koop waar ze net een remap voor geschreven hadden).

Hun verdienmodel is ook niet het chippen van auto's, maar het verkopen van zelfgeschreven maps aan andere tuningbedrijven wereldwijd. De hele familie in BE/NL rijdt zelf ook BMW (M2/M4 en 535d). Het verkopen van 1 exclusieve map kan ze al ruim een miljoen opleveren.

Dus over kennis en kwaliteit hoef je daar in ieder geval niet te twijfelen :) Het zou ook zo maar kunnen dat jouw tuner een map van BR heeft.
(Y)
pi_172412383
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 11:11 schreef chiren het volgende:

[..]

Weet je zeker dat dit ook geldt voor de F56 JCW? Je hebt wel gelijk met de voorgaande 1.6T motoren die de Mini's gebruikten (die zaten ook in Peugeots en Citroens) en dat waren echt rampenblokken met distriketting issues en andere vage onoplosbare problemen.

De R53 had problemen met de ketting en lagers
De R56 scheurende zuiger (meestal zuiger #3, maar ook de andere willen wel eens scheuren) en inbrandende zuigers.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_172412673
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 13:54 schreef boegschroef het volgende:

[..]

De R53 had problemen met de ketting en lagers
De R56 scheurende zuiger (meestal zuiger #3, maar ook de andere willen wel eens scheuren) en inbrandende zuigers.
Die R56 gebruikt idd de N18, equivalent van de BMW N13

Heb je toevallig wat links naar dat soort verhalen? Ik ben wel benieuwd.
(Y)
pi_172413721
Mijn verhalen/kennis van BMW komt vooral uit eigen ervaring, research tijdens het shoppen van mijn volgende wagen en mijn wekelijkse kopje koffie in de werkplaats bij de BMW garage (niet voor mijn wagens O-) )

Maar googlen op 'R56 piston issue' laat al snel het probleem zien.

https://www.honestjohn.co(...)manufacturing-fault-
http://www.mini2.com/foru(...)re-cylinder-4-a.html
http://www.minitorque.com(...)es-20245/index6.html
https://www.northamerican(...)-loses-a-piston.html

youtube filmpje (op het eind zie je de zuigers):
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_172414294
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 14:53 schreef boegschroef het volgende:
Mijn verhalen/kennis van BMW komt vooral uit eigen ervaring, research tijdens het shoppen van mijn volgende wagen en mijn wekelijkse kopje koffie in de werkplaats bij de BMW garage (niet voor mijn wagens O-) )

Maar googlen op 'R56 piston issue' laat al snel het probleem zien.

https://www.honestjohn.co(...)manufacturing-fault-
http://www.mini2.com/foru(...)re-cylinder-4-a.html
http://www.minitorque.com(...)es-20245/index6.html
https://www.northamerican(...)-loses-a-piston.html

youtube filmpje (op het eind zie je de zuigers):
Ik vermoed toch dat het een probleem van de voorganger van de N18 is. De nieuwste Mini genoemd in die posts is een JCW uit +/- 2007. In 2011 zijn ze pas naar de N18 geswitched in de R56.
(Y)
pi_172414461
Ik zal het morgen eens vragen als ik weer in de werkplaats ben. Maar wat ik nu zie is inderdaad de voorloper van de n18
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')