abonnement Unibet Coolblue
pi_171697156
quote:
10s.gif Op woensdag 14 juni 2017 19:12 schreef Catkiller het volgende:

[..]

Ga je iemand nu adviseren om zichzelf financieel te benadelen nog voor er een baan is gevonden?

Die bijstand kan altijd nog als ze je uit de wajong schoppen omdat ze van mening zijn dat je wel kan werken.
Wajong is maximaal 75% van het minimumloon en bijstand is 70%. Vanaf 2018 wordt Wajong verlaagd naar 70%, dus zoveel verschil is er niet.
  woensdag 14 juni 2017 @ 20:50:49 #52
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_171697321
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 20:43 schreef Mark031 het volgende:

[..]

Wajong is maximaal 75% van het minimumloon en bijstand is 70%. Vanaf 2018 wordt Wajong verlaagd naar 70%, dus zoveel verschil is er niet.
Oke, wist niet dat bijstand nog zo 'veel' was.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_171697337
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 13:18 schreef WafaeAlkmaar het volgende:
De Nederlandse overheid is verschrikkelijk
In 2006 heb ik de praktijkschool afgemaakt. Het uwv kwam toen naar mij toe en deelde mij mee dat ik recht heb op een Wajong omdat in die tijd alle kinderen die van de praktijkschool komen een Wajong krijgen.
Hierna heb ik enige tijd gewerkt in diverse winkels. Helaas is dat werk ook maar tijdelijk. Mijn laatste baantje was bij de Spar. Eerder was ik weggestuurd omdat ik geen vast kon krijgen, toen kwam ik na een jaar Blokker terug en werd ik na een tijdelijk contract wegbezuinigd. :(
Helaas ben ik al sinds begin 2016 werkloos. Ik ben al maanden aan de slag met een jobcoach maar ik word elke dag benadeeld. Dan krijg ik een magazijnbaantje voor een dag en word ik om vage redenen weer wegbezuinigd...
Ik voel me niet gesteund. Ik heb in 2011 geprobeerd om naar mbo 1 zorghulp te kunnen maar elke keer wordt ik afgewezen door mijn Wajong en mijn verleden.
Het uwv wil dat ik een echte baan ga vinden maar helaas kom ik maar niet van mijn Wajong af. Mijn eerdere banen waren ook maar voor een paar uur in de week en altijd tijdelijk contract.
Mijn zus heeft helemaal geen Wajong gekregen toen ze in 2011 de praktijkschool verliet en zit nog meer in de put omdat zij geen werk kan vinden. Iedere meer krijgt zij rare eisen.
Omscholing een idee?
  woensdag 14 juni 2017 @ 20:52:06 #54
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_171697350
In de bijstand zit je wel met verplicht dingen doen als je niks kan vinden toch om je uitkering te behouden? Daar heb je met wajong tenminste geen last van, je werkt voor jezelf of je werkt niet.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_171697382
Ik heb een wajong. En over een half jaar wordt mijn wajong beeindigd ( eindelijk!). Het kan dus wel!

Begonnen op mijn 18e, maar de werkgever kwam er niet aan uit ( wilde mij zo goedkoop mogelijk hebben) toen naar een sociale werkplaats gegaan, hoorde ik niet ( wegens ervaring in winkel dus ik was al hoger dan dat)

Vervolgens via jobcoach aan stage gekomen in een tuincentrum, daar gebleven. Na 1.5 jaar ging de zaak dicht. Hierna terug naar eerste werk gegaan, tot ik advertentie zag dat in het pand van mijn vorige werk een nieuw tuincentrum kwam.

Gesolliciteerd buiten (!) jobcoach om. JC waa hier niet blij mee en wees mijn keuze af. Heb het zelf toch doorgezet. Deze werkgever heeft mij altijd als ' een van de andere' beschouwd met een lager verwachtingspatroon. Dankzij hem ben ik opnieuw naar school gegaan ( mbo2 versneld afgerond, in 1 jaar ipv 2, en nu bezig net afronding niveau 3.)

Nu 2 weken geleden gesprek gehad met iemand van uwv en werkgever, dat omdat ik zo goed functioneer de loonschaal is verhoogt ( van 60 naar 70 procent). En dat ik daardoor 1 november van de wajong af ben/ werkgever mij 100 procent moet betalen.

[ Bericht 84% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2017 21:01:03 ]
pi_171697646
quote:
5s.gif Op woensdag 14 juni 2017 18:31 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ben jij zo aan jouw baan gekomen? 8-)
Ja sowieso.
pi_171697693
Als je een wajong hebt gehad, heb je dan minder kans om een baan te krijgen, of hoe zit dat?
pi_171697778
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 21:08 schreef Firewarrior het volgende:
Als je een wajong hebt gehad, heb je dan minder kans om een baan te krijgen, of hoe zit dat?
Lijkt mij niet, toch? Je volgende werkgever hoeft het niet te weten immers.
pi_171698668
Ik heb in de Belgische versie gezeten van praktijkschool.
pi_171698785
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 21:12 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Lijkt mij niet, toch? Je volgende werkgever hoeft het niet te weten immers.
Dus kan je het ook gewoon niet vertellen en komt het dan nergens te staan? (Niet in je dossier ofzo)

Hoeft niemand door te geven dat je een wajong uitkering hebt gehad?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2017 21:57:34 ]
pi_171698797
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 21:53 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik heb in de Belgische versie gezeten van praktijkschool.
Dummy gespot
pi_171698873
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 21:57 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

Dummy gespot
We kunnen niet allemaal zakenman of advocaat worden
pi_171698914
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 22:00 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

We kunnen niet allemaal zakenman of advocaat worden
Maar je kunt toch wel iets administratiefs o.i.d doen?
pi_171698929
Mensen die hun eigen falen afwentelen op de overheid :')
pi_171698980
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 21:53 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik heb in de Belgische versie gezeten van praktijkschool.
Geeft toch niet. In België valt het ook minder op want daar zijn ze allemaal best dom toch ?
pi_171699123
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 22:04 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Geeft toch niet. In België valt het ook minder op want daar zijn ze allemaal best dom toch ?
Je weet toch dat België veel beter presteert in onderwijs dan Nederland? Dat is zelfs bewezen.

quote:
Nederlander verkiest Vlaamse school
Veel meer Nederlandse kinderen, jongeren en volwassenen volgen onderwijs in Vlaanderen dan omgekeerd. Tegenover één Vlaming die voor een Nederlandse school kiest, staat een hele klas Nederlandse pendelaars richting Vlaanderen. Wie zijn die leerlingen en hun ouders? Waarom steken ze voor onderwijs de grens over? Een onderzoek.In 1996-97 liepen 84 Vlaamse kinderen van 12 jaar of jonger school in Nederland. Daarentegen schreven Vlaamse basisscholen dat jaar 968 Nederlandse kinderen in. Een verhouding van een tegen twaalf, die nog groter wordt in het secundair. 1983 Nederlandse scholieren kozen in 1996-97 voor Vlaams secundair onderwijs, ruim veertien keer meer dan de 135 Vlaamse jongeren die de andere kant opgingen. De balans slaat helemaal door in het volwassenenonderwijs en deeltijds kunstonderwijs. Meer dan 3400 Nederlanders zakten vorig jaar af naar Vlaamse scholen tegen amper zes noordwaarts trekkende Vlamingen. In het buitengewoon onderwijs zijn de verhoudingen minder scherp met 186 Nederlanders in Vlaanderen tegen 37 andersom, of bijna zes tegen een. Al deze cijfers staan in een studie naar grensoverschrijdende mobiliteit Vlaanderen-Nederland. Onderzoekers uit Diepenbeek en Amsterdam lichtten de hele grensstreek door binnen een breedtestrook van 40 kilometer.

Broer volgt zus

Waarom sturen ouders hun kinderen naar een school over de grens? Daar zijn verschillende redenen voor, al hebben Nederlanders er meer dan Vlamingen. Ten eerste gaat het vaak om ouders met gemengde nationaliteit (Belgisch/Nederlands), die zich minder gebonden voelen aan het land waar ze wonen. Ze werken en komen vaker in het buurland (Nederlanders bezoeken Vlaanderen wel meer dan omgekeerd) en staan positief tegenover de cultuur van hun buur. Ten tweede zijn pendelaars beter op de hoogte van beide onderwijssystemen, wat nog een argument is om een school in het buurland te overwegen. Ten derde volgen andere kinderen uit het gezin vaak al onderwijs over de grens. Broer en zus volgen hun spoor.

Goedkoper

De afstand tot de school is voor zowel Vlaamse als Nederlandse ouders een rem om voor een school bij de buren te kiezen, maar Nederlandse kinderen en volwassenen moeten soms wel. Zij sukkelen vaker met een gebrek aan specifieke opleidingen in de eigen regio. Nederlandse ouders appreciëren bovendien de bijkomende faciliteiten in Vlaamse scholen: warme maaltijd, middagtoezicht, voor- en nabewaking, opvang voor studie, sport en spel, meer internaten Niet alleen is dat in Nederland allemaal veel minder, het prijskaartje ligt ook hoger. Een apart fenomeen uit zich op kleuterniveau. In Nederland kunnen kinderen pas vanaf vier jaar naar school. Voor ouders met jongere kinderen is de Vlaamse kleuterschool een goedkoop en kwalitatief hoogstaand alternatief voor de duurdere kinderopvang op eigen bodem. Ze brengen hun kinderen er dan ook graag naartoe.

Tucht

Zodra hun kind vier jaar is, haalt 40 tot 45 procent van de Nederlandse ouders het terug voor onderwijs in eigen land, stellen de onderzoekers vast. Dat lijkt veel, maar het betekent ook dat meer dan de helft in Vlaanderen blijft, erg lang zelfs. Acht op tien Nederlandse ouders van scholieren in het Vlaams onderwijs verkiezen ook secundair onderwijs in Vlaanderen voor hun kind. De kwaliteit van ons onderwijs en de grotere nadruk die Nederlanders hier ervaren op tucht en discipline zijn voor hen extra motieven om bij een Vlaamse school te zweren. Sommige Vlaamse scholen danken een groot deel van hun bestaansrecht aan het grote aantal Nederlandse leerlingen.

14 types

Vlaamse ouders die hun kinderen naar een Nederlandse school sturen, hanteren eveneens pedagogische motieven. Ze stellen vast dat kinderen in Nederland meer tot zelfredzaamheid worden aangespoord dan bij ons en zien meer brood in de vrijere, persoonsgerichte onderwijsmethodes van onze noorderburen. Het speciaal onderwijs (bij ons: buitengewoon onderwijs) is in Nederland ruimer uitgebouwd (14 types tegenover 8 in het BuSO). Meer handicaps worden er specifiek benaderd (en dat lokt naar verhouding meer Vlamingen dan de andere onderwijsvormen). Al voegen de onderzoekers toe dat de kennis van en waardering voor het Vlaams onderwijs in Nederland beter verspreid is dan de kennis van en appreciatie voor het Nederlands onderwijs voor ons.

En als u zich nog afvroeg wat het voor een leerling uitmaakt of hij in eigen land studeert of over de grens, qua studieprestaties is er geen verschil. Kinderen presteren er niet beter of slechter dan in eigen land.

Is het gras aan de overkant altijd groener? is de titel van een studie naar grensoverschrijdende mobiliteit in de grensstreek Vlaanderen-Nederland. Ze werd uitgevoerd in het kader van het GENT-4 akkoord van juni 1997, door het Limburgs Universitair Centrum Diepenbeek en het SCO Kohnstamm Instituut in Amsterdam. De onderzoekers verzamelden gegevens over de schoolbevolking, spraken met schooldirecteurs en hielden een enquête onder ouders. Ze deden een beroep op de grenstellingen die sinds het schooljaar 1995-96 worden uitgevoerd door de ministeries van Onderwijs in Nederland en Vlaanderen. De studie werd uitgegeven in boekvorm en telt 71 blz. U kan ze bestellen bij het departement Onderwijs. Schrijf 100 fr. over op rek.nr. 091-2203006-68 van Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap – departement Onderwijs – Dienst Verkoop en Publicaties – 1210 Brussel, met referentie 200.1. Bij dit onderzoek horen de rapporten Wederzijds onderwijs – participatie van leerlingen/studenten in Nederland en Vlaanderen van de schooljaren 1995-96 en 1996-97. Ze bevatten de cijfergegevens van de grenstellingen.

pi_171699161
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 22:08 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

Je weet toch dat België veel beter presteert in onderwijs dan Nederland? Dat is zelfs bewezen.

[..]

Hebben ze jou niet meegenomen in het onderzoek.
pi_171699325
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 22:08 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

Je weet toch dat België veel beter presteert in onderwijs dan Nederland? Dat is zelfs bewezen.

[..]

En dan alsnog falen dat is wel klote of niet.
  woensdag 14 juni 2017 @ 22:17:06 #69
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_171699377
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 20:52 schreef Catkiller het volgende:
In de bijstand zit je wel met verplicht dingen doen als je niks kan vinden toch om je uitkering te behouden? Daar heb je met wajong tenminste geen last van, je werkt voor jezelf of je werkt niet.
Verschilt per gemeente. M'n tante werkt bij de soos in Amsterdam en daar is het beleid niet zo streng. Ze proberen mensen te motiveren, van dwang is geen sprake. Van een ander familielid die bij de soos in Rotterdam werkt heb ik vernomen dat die een veel strenger beleid uitvoeren. Belangrijkste reden is dat de gemeente Rotterdam een enorm tekort heeft op de begroting en Amsterdam niet.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_171699753
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 22:15 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

En dan alsnog falen dat is wel klote of niet.
Belgische praktijkonderwijs is zelfde niveau of havo
pi_171699770
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juni 2017 22:10 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Hebben ze jou niet meegenomen in het onderzoek.
Jij moet je bek leren houden, stomme spuitbus
pi_171699891
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 21:57 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

Dus kan je het ook gewoon niet vertellen en komt het dan nergens te staan? (Niet in je dossier ofzo)

Hoeft niemand door te geven dat je een wajong uitkering hebt gehad?
Nee, neem aan van niet.
pi_171700026
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 22:29 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

Belgische praktijkonderwijs is zelfde niveau of havo
Niet echt, havo is hier geen debielenonderwijs. Of ja, net niet.
pi_171700257
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 14:08 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ik heb ook de praktijk school gedaan, en dat zegt niets over je intelligentie!
Goede grap.
pi_171700380
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 20:53 schreef Vlaggenroof het volgende:
Ik heb een wajong. En over een half jaar wordt mijn wajong beeindigd ( eindelijk!). Het kan dus wel!

Begonnen op mijn 18e, maar de werkgever kwam er niet aan uit ( wilde mij zo goedkoop mogelijk hebben) toen naar een sociale werkplaats gegaan, hoorde ik niet ( wegens ervaring in winkel dus ik was al hoger dan dat)

Vervolgens via jobcoach aan stage gekomen in een tuincentrum, daar gebleven. Na 1.5 jaar ging de zaak dicht. Hierna terug naar eerste werk gegaan, tot ik advertentie zag dat in het pand van mijn vorige werk een nieuw tuincentrum kwam.

Gesolliciteerd buiten (!) jobcoach om. JC waa hier niet blij mee en wees mijn keuze af. Heb het zelf toch doorgezet. Deze werkgever heeft mij altijd als ' een van de andere' beschouwd met een lager verwachtingspatroon. Dankzij hem ben ik opnieuw naar school gegaan ( mbo2 versneld afgerond, in 1 jaar ipv 2, en nu bezig net afronding niveau 3.)

Nu 2 weken geleden gesprek gehad met iemand van uwv en werkgever, dat omdat ik zo goed functioneer de loonschaal is verhoogt ( van 60 naar 70 procent). En dat ik daardoor 1 november van de wajong af ben/ werkgever mij 100 procent moet betalen.
Kijk hier heb ik nou respect voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')