abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 14 juni 2017 @ 10:50:09 #1
8781 crew  Frutsel
pi_171685054



AP twitterde op woensdag 14-06-2017 om 12:27:08 The Latest: Police say 6 dead in London fire; tower block not in danger of collapsing, fire brigade says. https://t.co/bXxjivA87G reageer retweet
quote:
Doden en tientallen gewonden bij enorme brand in woontoren Londen

Bij een zeer grote brand in een woontoren met 27 etages in het westen van Londen is een onbekend aantal doden gevallen en meer dan vijftig personen gewond geraakt. Circa tweehonderd brandweerlieden zijn bezig met het bestrijden van het vuur. De vrees bestaat dat het gebouw zal instorten.

Een woordvoerder van de brandweer zei tijdens een persconferentie dat er dodelijke slachtoffers zijn gevallen, maar dat ze niet wil speculeren om hoeveel doden het gaat. "Het exacte aantal is niet te noemen en we willen geen incomplete informatie geven", aldus de brandweer.

De brand is door nog onbekende oorzaak op de tweede verdieping begonnen en heeft zich snel door de hele torenflat uitgebreid. Om 00.54 uur (plaatselijke tijd) werd er melding gemaakt van het vuur in de Grenfell Tower. Volgens de woordvoerster, die al bijna dertig jaar bij de brandweer werkt, is dit ''een ongekend incident''. Ze heeft nog nooit zo'n ernstige brand meegemaakt.

Brandweerlieden zijn druk bezig met een reddingsoperatie. Een brigadier laat weten dat de brandweerlieden uitgerust zijn met ademluchttoestellen en "heel hard moeten werken in extreem lastige omstandigheden".

De Grenfell-toren ligt vlak bij de wijk Notting Hill en telt in totaal 120 appartementen, die in mei zijn gerenoveerd. Enkele bewoners zijn opgevangen in een buurtcentrum in de buurt, schrijft een journaliste van The Guardian.

Ambulances
De Londense ambulancedienst laat weten dat er meer dan honderd mensen van het medische personeel aanwezig zijn en er ruim twintig ambulances zijn opgeroepen. Zij hebben minstens vijfitg gewonden naar vijf Londense ziekenhuizen vervoerd.

Volgens verschillende Britse media zitten er nog mensen vast in de toren.

Brandveiligheid
Bewoners zeggen al eerder te hebben geklaagd over de brandveiligheid in de Grenfell Tower. Een actiegroep die beheerders en gemeente wees op het brandgevaar, regeerde woensdag in sociale media dan ook met de verzuchting dat hun waarschuwingen aan dovemansoren waren gericht.

De actiegroep heeft de betrokken verhuurinstantie KCTMO (Kensington en Chelsea Tenant Management Organisation) in maart nog beschuldigd van ''criminele nalatigheid'' als het om brandveiligheid gaat.

De groep klaagde naar eigen zeggen onder meer vergeefs bij de eigenaar, de deelgemeente Kensington/Chelsea. Het pand dat in 1974 gereedkwam, werd in de jaren 2015 en 2016 gerenoveerd en onder meer voorzien van nieuwe ramen en isolatiemateriaal.

De burgemeester van Londen, Sadiq Khan, heeft deze geluiden ook gehoord en zegt dat de vragen over de veiligheid beantwoord moeten worden. Enkele bewoners laten weten dat zij het advies kregen om bij een brand in hun appartement te blijven.
quote:
'Kortsluiting koelkast oorzaak brand Londen'

LONDEN - De enorme brand in een flatgebouw in Londen zou veroorzaakt zijn door kortsluiting in een koelkast.

Dat melden verschillende Britse kranten.

Een woordvoerster van de brandweer meldde dat er 'verscheidene doden' zijn gevallen. Het is nog onduidelijk om hoeveel slachtoffers het gaat. Ruim vijftig mensen zijn met verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

De brandweer is uitgerukt met zo'n veertig brandweerwagens en tweehonderd brandweermannen. Verder zijn nog eens twintig ambulanceteams ter plaatse. Enkele metrolijnen rijden niet vanwege de brand. Ook de A40, een belangrijke verkeersader voor West-Londen, is dicht.
quote:
Resident says his neighbour told him fire started in a fridge

One resident who spoke to the BBC gave more information about the possibility that it may have started in a fridge.

Mahad Egal, who escaped from his flat on the fourth floor with his family, including two small children, was in tears as described what he knew.

He told the Victoria Derbyshire show: "The fire started on the fourth floor, my neighbour told me it was his fridge that exploded.

"We were one of the first 10 families who got out no later then 1.10am and at this point the fire was no higher than an average tree. "At first it seemed it was controllable, but really quickly the fire started to rise as the cladding caught fire.

"Initially we thought it would be fine and the firefighters would be able to put the fire out. But there was a sense of hesitation from the firefighters; they didn't start putting out the fire with water until 3am."

"There is a stay-put policy that says in case of an emergency if you are within your property stay in. "I have lived in Grenfell Tower since February and since then I have been campaigning against the safety shortfalls.
"For example, the gas pipes that were being installed in the stairwell, that is hazardous and temperamental. This was one of the reasons people were not leaving their flats as they would have assumed it was safer to stay in their flats.

"So many people were left; we had so many relatives and families who were still trapped in, calling and saying please let the fire services know that we are still here.

"There was a kid that called and said that he's trapped in his room. It is a very terrible situation and I can confirm that lives have been lost. There has been fatalities of some of our friends, families, loved ones and neighbours."

Volgens brandadvies kregen mensen ook het advies binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden





update OP volgt

[ Bericht 20% gewijzigd door Frutsel op 14-06-2017 12:40:16 ]
  User die overal opduikt 2022 woensdag 14 juni 2017 @ 10:50:21 #2
186611 Haags
pi_171685058
Heftig
Zonder wrijving geen glans
pi_171685065
quote:
2s.gif Op woensdag 14 juni 2017 10:30 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Ja, maar JUIST tegen doorslaande branden heb je dus maatregelen waardoor een compartiment best 30 minuten brandvertragend hoort te zijn. Dat is juist ook de reden waarom afvalcontainers en dat soort geneuzel in van die vervelende ruimtes met zware deuren staan, die ook nog eens vanzelf dichtvallen (en men die dus standaard saboteert). Juist in dat soort ruimtes kunnen branden ontstaan.

Kijk, dat het hier dus NIET heeft gewerkt zoals het moet ben ik met je eens, daar heeft dus iemand zitten slapen waardoor het via ventilatiekanalen en/of gevelbeplating in no time kon verspreiden. Maar dat hóórt niet, zeker niet bij hoogbouw.
Wat ik me dan vooral afvraag is of de snelheid waarmee de brand zich verspreidde is toe te wijden aan interne bouwkundige oorzaken (verkeerde compartimentering, rook/luchtkanalen etc.) of extern via bijvoorbeeld de gevelbeplating die brandgevaarlijk bleek. Vooralsnog lijkt het namelijke juist het laatste het geval te zijn. Als de brand zich vliegensvlug heeft verspreid via de gevel(beplating) dan kan je wel compartimentering hebben die de brand 30 minuten tegen houdt, maar dan staat dus wel ná die 30 minuten alsnog het hele gebouw van binnen in de brand.

Ik vermoed dat er gebruik is gemaakt van brandbare materialen (hout, coating e.d.) op de gevel. Door kunststoffen materialen krijg je in korte tijd een zeer snelle rookontwikkeling. Gecombineerd met een niet werkend brandalarm, heb je binnen de kortste keren veel doden. De meeste doden bij brand vallen als gevolg van rookvergifiting en niet het vuur of de hitte zelf. Tijdige alarmering is dan cruciaal.
  woensdag 14 juni 2017 @ 10:51:53 #4
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_171685088
quote:
Firemen working at incidents aren't supposed to talk to the media. But many are walking past, coming off their duties at the scene. They smell of burning. 'We've never seen anything like it,' is all one will say.
http://www.bbc.com/news/live/uk-england-london-40239008
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_171685133
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 10:50 schreef Justinn het volgende:

[..]

Wat ik me dan vooral afvraag is of de snelheid waarmee de brand zich verspreidde is toe te wijden aan interne bouwkundige oorzaken (verkeerde compartimentering, rook/luchtkanalen etc.) of extern via bijvoorbeeld de gevelbeplating die brandgevaarlijk bleek. Vooralsnog lijkt het namelijke juist het laatste het geval te zijn. Als de brand zich vliegensvlug heeft verspreid via de gevel(beplating) dan kan je wel compartimentering hebben die de brand 30 minuten tegen houdt, maar dan staat dus wel ná die 30 minuten alsnog het hele gebouw van binnen in de brand.

Ik vermoed dat er gebruik is gemaakt van brandbare materialen (hout, coating e.d.) op de gevel. Door kunststoffen materialen krijg je in korte tijd een zeer snelle rookontwikkeling. Gecombineerd met een niet werkend brandalarm, heb je binnen de kortste keren veel doden. De meeste doden bij brand vallen als gevolg van rookvergifiting en niet het vuur of de hitte zelf. Tijdige alarmering is dan cruciaal.
Ja, klopt. Mensen kunnen ook geen kant op door de rook lees je overal. En vergis je niet, rook(gassen) kunnen/zullen uiteindelijk bij de juiste samenstelling en temperatuur ook gewoon ontbranden. En dan is er dus helemaal geen houden meer aan.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 14 juni 2017 @ 10:54:48 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_171685148
Geen brandalarm schijnbaar? Lekker dan :')
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_171685220
Wauw... kortsluiting door een koelkast? http://www.telegraaf.nl/b(...)kortsluiting___.html
Dat kan toch niet?!
´
pi_171685222
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 10:54 schreef heywoodu het volgende:
Geen brandalarm schijnbaar? Lekker dan :')
Ja lachen zeg.

:{
  woensdag 14 juni 2017 @ 10:59:41 #9
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_171685244
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 10:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Ja lachen zeg.

:{
Wij hebben in onze woonflat voor zover ik weet ook geen centrale brandalarm. Op kantoor hebben we het wel, maar elke keer als die afgaat wordt het massaal genegeerd.
Sisco Certified
pi_171685247
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 10:58 schreef Kim-Holland het volgende:
Wauw... kortsluiting door een koelkast? http://www.telegraaf.nl/b(...)kortsluiting___.html
Dat kan toch niet?!
Ja, dat kan, maar het is nog veel te vroeg om de oorzaak aan te wijzen. Dit is slechts een gerucht.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_171685258
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 10:58 schreef Kim-Holland het volgende:
Wauw... kortsluiting door een koelkast? http://www.telegraaf.nl/b(...)kortsluiting___.html
Dat kan toch niet?!
Omdat de Telegraaf het meldt? Dat maakt het wel ongeloofwaardig inderdaad
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 14 juni 2017 @ 11:00:45 #12
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_171685262
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 10:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Ja lachen zeg.

:{
Dat kan toch niet man, een hele flat in de fik en er gaat geen brandalarm af. Dan heb je nog mazzel dat buren elkaar wakker zijn gaan maken.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 14 juni 2017 @ 11:01:54 #13
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_171685279
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 10:58 schreef Kim-Holland het volgende:
Wauw... kortsluiting door een koelkast? http://www.telegraaf.nl/b(...)kortsluiting___.html
Dat kan toch niet?!
Tsja, half Londen is ooit afgebrand door een klein brandje in een bakkerij....

Ik weet niet hoe de situatie nu was, maar op die site van de actiegroep zag je vrij veel losse brandbare troep in het gebouw liggen. Als een vonkje overspringt naar een oude sofa, en dan wat gordijnen oid, dan gaat het heel hard.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 14 juni 2017 @ 11:01:54 #14
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_171685280
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 14 juni 2017 @ 11:03:16 #15
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_171685308
Sisco Certified
pi_171685321
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 11:00 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dat kan toch niet man, een hele flat in de fik en er gaat geen brandalarm af. Dan heb je nog mazzel dat buren elkaar wakker zijn gaan maken.
Is een brandalarm niet verplicht, dan?

Ik heb hier in mijn rijtjeshuis al een rookmelder.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_171685333
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 11:00 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Omdat de Telegraaf het meldt? Dat maakt het wel ongeloofwaardig inderdaad
Ja okee, daar heb je een punt. ;) Maar Televaag linkt ook naar Britse bronnen.
´
pi_171685372
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 11:04 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Is een brandalarm niet verplicht, dan?

Ik heb hier in mijn rijtjeshuis al een rookmelder.
Ik ook, maar die heb ik van het plafond gemept. Dat ding ging zomaar uit het niets af :')
´
  woensdag 14 juni 2017 @ 11:08:45 #19
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_171685391
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 11:05 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Ja okee, daar heb je een punt. ;) Maar Televaag linkt ook naar Britse bronnen.
Nee, dat doen ze niet. Er staat "Dat melden verschillende Britse kranten.". Zelfs geen titels van die kranten, laat staan links. Dat is geen bronvermelding, dat is van horen zeggen en geen serieuze journalistiek.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_171685406
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 11:07 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Ik ook, maar die heb ik van het plafond gemept. Dat ding ging zomaar uit het niets af :')
Ja, als-ie te licht afgesteld is, gaat-ie al af als je een beetje deodorant op sprayed. :Y
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_171685413
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 11:04 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Is een brandalarm niet verplicht, dan?

Ik heb hier in mijn rijtjeshuis al een rookmelder.
Een rookmelder is iets anders dan een brandalarm.
  woensdag 14 juni 2017 @ 11:12:12 #22
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_171685454
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 11:09 schreef Justinn het volgende:

[..]

Een rookmelder is iets anders dan een brandalarm.
Precies. Als je rookmelder afgaat als je op de 19e verdieping zit door een brand op de 4e, dan ben je al veeeeeeel te laat.

En ik denk eigenlijk niet dat dit gebouw een algeheel automatisch brandalarm had....
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 14 juni 2017 @ 11:13:36 #23
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_171685479
God: Such nice christian families living in that building.
Inner God: Lets set the building on fire.
God: What!?
Inner God: To test their fait.
Sisco Certified
  Moderator woensdag 14 juni 2017 @ 11:13:43 #24
8781 crew  Frutsel
pi_171685482
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 11:07 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Ik ook, maar die heb ik van het plafond gemept. Dat ding ging zomaar uit het niets af :')
Dan is misschien je batterij leeg?

Maar laten we het maar weer tot Londen beperken :)
pi_171685483
quote:
2s.gif Op woensdag 14 juni 2017 11:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Precies. Als je rookmelder afgaat als je op de 19e verdieping zit door een brand op de 4e, dan ben je al veeeeeeel te laat.

En ik denk eigenlijk niet dat dit gebouw een algeheel automatisch brandalarm had....
Het is ook wel een gaar gebouw hoor. Hartstikke levensgevaarlijk als je denkt in veiligheidstermen als brandgevaar. Voor een habbekrats gebouwd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')