abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 12 juni 2017 @ 13:17:14 #51
54278 crew  Tijger_m
42
pi_171641021
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:15 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Je bedoelt Westerse zwarte mensen? Dat zou je eigenlijk moeten vragen aan iemand die tot deze groep behoord. Ik kan er zo niet 1,2,3 één bedenken. Of ze moeten religieus zijn. Maar dan is het op basis van hun religie en niet zo zeer op basis van hun cultuur (die blijkbaar gelinkt is aan hun huidskleur/verleden).

Ik sprak trouwens niet specifiek over de zwarte gemeenschap. Het gaat mij er meer om dat er weinig mis is met het respectvol omgaan met de belangrijke/heilige symbolen van de ander.
Respect? Ben je nou helemaal, daar doen we niet meer aan. Behalve voor zaken die IK belangrijk vindt, die moet je natuurlijk wel respecteren anders krijg je een (verbale) knal voor je kop.

2017 ten voeten uit
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_171641025
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:15 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Je bedoelt Westerse zwarte mensen? Dat zou je eigenlijk moeten vragen aan iemand die tot deze groep behoord. Ik kan er zo niet 1,2,3 één bedenken. Of ze moeten religieus zijn. Maar dan is het op basis van hun religie en niet zo zeer op basis van hun cultuur (die blijkbaar gelinkt is aan hun huidskleur/verleden).

Ik sprak trouwens niet specifiek over de zwarte gemeenschap. Het gaat mij er meer om dat er weinig mis is met het respectvol omgaan met de belangrijke/heilige symbolen van de ander.
Dreadlocks worden vaak genoemd
pi_171641032
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Behalve voor zaken die IK belangrijk vindt,
Deze zin wekt de indruk dat je doorhebt dat er "ik" staat en dan toch de stam+t gebruiken.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:18:22 #54
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171641042
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:15 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Je bedoelt Westerse zwarte mensen? Dat zou je eigenlijk moeten vragen aan iemand die tot deze groep behoord. Ik kan er zo niet 1,2,3 één bedenken. Of ze moeten religieus zijn. Maar dan is het op basis van hun religie en niet zo zeer op basis van hun cultuur (die blijkbaar gelinkt is aan hun huidskleur/verleden).

Ik sprak trouwens niet specifiek over de zwarte gemeenschap. Het gaat mij er meer om dat er weinig mis is met het respectvol omgaan met de belangrijke/heilige symbolen van de ander.
De IJslandse voetbalhakka is gejat van de Maori.
Nieuw-Zeeland zal weldra met sancties komen tegen IJsland.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:18:44 #55
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_171641050
quote:
15s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:08 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nadeel is wel; voor Nederlanders is niets heilig. Moeten we heilige onderdelen van een exotische cultuur taboe verklaren, puur omdat sommigen niet over voldoende relativeringsvermogen beschikken?
Ik heb wel eens enorm op mijn dak gekregen van een boze/gekwetste christen toen ik een plaatje deelde waarop stond dat Jezus een Huffelpuff was. Het is dus niet zo dat Nederlanders immuun zijn. (Ik gok ook dat andere religieuzen en de nationalisten ook hechten aan bepaalde symbolen/tradities en ook niet altijd even goed kunnen omgaan met mensen die er grappen over maken.)
  maandag 12 juni 2017 @ 13:19:17 #56
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171641059
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:16 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Feestdagen zijn dan nog tot daar aan toe. Dat iemand een dagje vrij neemt voor het Suikerfeest is helemaal prima. Heb ik geen last van, zelfs niet als die vrije dag wettelijk geregeld wordt. Maar als ik een nieuwe jas koop die blijkbaar één of ander heilig symbool van één of andere obscure stam in donker Afrika bevat, dan wil dat niet zeggen dat ik mij onderdelen van die cultuur aan het toe-eigenen ben. Cultural appropriation gaat uit van slechte bedoelingen. Het is vaak gewoon niet geïnformeerd zijn. Men moet zich niet zo op z'n teentjes getrapt voelen.
Toch ligt een hakenkruis op een kledingsstuk blijkbaar wel gevoelig.
Zara nam een tas enkele jaren geleden terug uit de collectie omdat er hakenkruizen op stonden.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:21:03 #57
165633 eriksd
The grand facade...
pi_171641089
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:18 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Deze zin wekt de indruk dat je doorhebt dat er "ik" staat en dan toch de stam+t gebruiken.
Tergend.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_171641097
quote:
15s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:19 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Toch ligt een hakenkruis op een kledingsstuk blijkbaar wel gevoelig.
Zara nam een tas enkele jaren geleden terug uit de collectie omdat er hakenkruizen op stonden.
Dat is ook niet zo raar. Dat is een symbool van onderdrukking geworden. Dat is wat anders dan een onschuldig symbool uit een relatief obscure cultuur ergens anders gebruiken. Dat is niet om die cultuur te verdrukken, dat is gewoon onwetendheid. Dan zou ik ook wat minder respectvol reageren als iemand zwaar overtrokken gaat roepen dat ik zaken aan het jatten ben uit hun cultuur.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:21:44 #59
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_171641107
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:17 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Dreadlocks worden vaak genoemd
Dreadlocks zijn niet iets dat alleen zwarte mensen hadden. Volgens mij waren er lang geleden al Europese stammen die een dergelijke haarstijl hadden.

Wel is er wat voor te zeggen dat er iets moet veranderen aan de manier waarop sommigen omgaan met kapsels die niet typisch westers zijn. Blijkbaar worden zwarte kinderen soms naar huis gestuurd wanneer ze dreadlocks hebben of een afro omdat het niet netjes genoeg is. Vooral dat laatste is natuurlijk schandalig.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:21:56 #60
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_171641112
Zie bijvoorbeeld deze meneer die zich de formele klederdracht van de blanke managerskaste heeft toegeëigend:

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:21:56 #61
165633 eriksd
The grand facade...
pi_171641113
quote:
15s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:19 schreef GSbrder het volgende:

[..]

hakenkruis kledingsstuk
Hihi je zei ss.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:23:05 #62
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171641135
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:18 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Ik heb wel eens enorm op mijn dak gekregen van een boze/gekwetste christen toen ik een plaatje deelde waarop stond dat Jezus een Huffelpuff was. Het is dus niet zo dat Nederlanders immuun zijn. (Ik gok ook dat andere religieuzen en de nationalisten ook hechten aan bepaalde symbolen/tradities en ook niet altijd even goed kunnen omgaan met mensen die er grappen over maken.)
Wellicht zijn Nederlanders niet immuun en is het een kwestie van respect, maar dat is iets anders dan een ander verbieden het culturele icoon te kopieren of ridiculiseren. Nu begrijp ik dat het onder christenen minder gevoelig ligt om de profeet af te beelden, dan dat dit bijvoorbeeld voor moslims het geval is. Maar dat wil niet zeggen dat we bijvoorbeeld een hoofdtooi zorgvuldiger moeten behandelen dan een paar klompen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_171641142
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:21 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Wel is er wat voor te zeggen dat er iets moet veranderen aan de manier waarop sommigen omgaan met kapsels die niet typisch westers zijn. Blijkbaar worden zwarte kinderen soms naar huis gestuurd wanneer ze dreadlocks hebben of een afro omdat het niet netjes genoeg is. Vooral dat laatste is natuurlijk schandalig.
Dit is toch gewoon een kwestie van (milde) discriminatie en heeft niets met toe-eigenen van een cultuur te maken?
  † In Memoriam † maandag 12 juni 2017 @ 13:23:44 #64
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_171641146
Carpe Libertatem
pi_171641149
quote:
15s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wellicht zijn Nederlanders niet immuun en is het een kwestie van respect, maar dat is iets anders dan een ander verbieden het culturele icoon te kopieren of ridiculiseren. Nu begrijp ik dat het onder christenen minder gevoelig ligt om de profeet af te beelden, dan dat dit bijvoorbeeld voor moslims het geval is. Maar dat wil niet zeggen dat we bijvoorbeeld een hoofdtooi zorgvuldiger moeten behandelen dan een paar klompen.
Eens.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:24:05 #66
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171641156
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:21 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is ook niet zo raar. Dat is een symbool van onderdrukking geworden. Dat is wat anders dan een onschuldig symbool uit een relatief obscure cultuur ergens anders gebruiken. Dat is niet om die cultuur te verdrukken, dat is gewoon onwetendheid. Dan zou ik ook wat minder respectvol reageren als iemand zwaar overtrokken gaat roepen dat ik zaken aan het jatten ben uit hun cultuur.
Als een hindu met swastika's op z'n kleding rondloopt, is dat ook geen ramp in Nederland.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:24:09 #67
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_171641158
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:16 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Feestdagen zijn dan nog tot daar aan toe. Dat iemand een dagje vrij neemt voor het Suikerfeest is helemaal prima. Heb ik geen last van, zelfs niet als die vrije dag wettelijk geregeld wordt. Maar als ik een nieuwe jas koop die blijkbaar één of ander heilig symbool van één of andere obscure stam in donker Afrika bevat, dan wil dat niet zeggen dat ik mij onderdelen van die cultuur aan het toe-eigenen ben. Cultural appropriation gaat uit van slechte bedoelingen. Het is vaak gewoon niet geïnformeerd zijn. Men moet zich niet zo op z'n teentjes getrapt voelen.
Echt? Ik heb een paar artikelen (echte wetenschap, dus sociale wetenschap) gelezen over cultural appropriation maar de slechte bedoelingen worden nergens genoemd. het gaat juist om de machtsverschillen tussen culturen en hun culturele erfgoed.

Als sinds de Romeinse tijd (en ver daarvoor eigenlijk) eigenen dominante culturen allerlei elementen van overwonnen / zwakkere culturen zich toe. Dat is niet uit kwade wil, maar veelal uit een vorm van bewondering, maar waar geen rekening gehouden wordt met de culturele gevoeligheid en de scheve machtsbalans.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 12 juni 2017 @ 13:25:17 #68
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_171641186
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:23 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit is toch gewoon een kwestie van (milde) discriminatie en heeft niets met toe-eigenen van een cultuur te maken?
Inderdaad. Dat is een vorm van discriminatie. Of het opvoeden en beschaven van barbaarse volken als we het aan NWS zouden vragen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 12 juni 2017 @ 13:26:10 #69
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171641211
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:21 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Blijkbaar worden zwarte kinderen soms naar huis gestuurd wanneer ze dreadlocks hebben of een afro omdat het niet netjes genoeg is. Vooral dat laatste is natuurlijk schandalig.
Ik vind het wel terecht. Het is ook vies.
Als niet-zwarte kinderen op dezelfde manier worden behandeld, dan is er niets schandaligs aan.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:26:18 #70
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_171641215
quote:
11s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:24 schreef Ryon het volgende:

[..]

Echt? Ik heb een paar artikelen (echte wetenschap, dus sociale wetenschap) gelezen over cultural appropriation maar de slechte bedoelingen worden nergens genoemd. het gaat juist om de machtsverschillen tussen culturen en hun culturele erfgoed.

Als sinds de Romeinse tijd (en ver daarvoor eigenlijk) eigenen dominante culturen allerlei elementen van overwonnen / zwakkere culturen zich toe. Dat is niet uit kwade wil, maar veelal uit een vorm van bewondering, maar waar geen rekening gehouden wordt met de culturele gevoeligheid en de scheve machtsbalans.
Omgekeerd pikken 'overwonnen culturen' ook ruimschoots van de overwinnaars. Als er geen culturele uitwisseling zou plaatsvinden zou iedereen voor eeuwig zijn veroordeeld tot zijn eigen culturele hoekje.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:27:29 #71
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171641237
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

Omgekeerd pikken 'overwonnen culturen' ook ruimschoots van de overwinnaars. Als er geen culturele uitwisseling zou plaatsvinden zou iedereen voor eeuwig zijn veroordeeld tot zijn eigen culturele hoekje.
Gelukkig zit de meest winstgevende McDonald's in Moskou, het hart van het oude communisme.
Toch weer een glorieuze overwinning van het kapitalisme.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_171641258
quote:
15s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:24 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als een hindu met swastika's op z'n kleding rondloopt, is dat ook geen ramp in Nederland.
Ik ken serieus geen voorbeelden van hindoes die met swastika's op hun kleding rondlopen. Als ze er zijn, dan is het wel een heel kleine minderheid, iedereen weet dat het symbool besmet is. En al zie je het, dan is het wel vrij snel duidelijk of het iets met geloofsovertuiging te maken heeft of dat iemand een rare racist is. Iemand met een kale kop, bomberjack en legerkisten kan wel beweren dat hij stiekem hindoe is, maar dat komt niet heel overtuigend over.

De swastika is natuurlijk een mooi voorbeeld van "cultural appropriation", maar ook daar hebben die hindoes er maar mee te dealen. Heel hard roepen dat iets aan jou toebehoort maakt het nog niet van jou als het over abstracte begrippen gaat. Er kan morgen een extreemrechtse beweging opstaan die de regenboogvlag als symbool hanteert en dan is dat hun goed recht.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:28:42 #74
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_171641272
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:23 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit is toch gewoon een kwestie van (milde) discriminatie en heeft niets met toe-eigenen van een cultuur te maken?
Klopt, al wordt het soms wel met elkaar in verband gebracht. Volgens mij verbinden de mensen die geloven in culturele toe-eigening machtsverhoudingen en discriminatie aan het toe-eigenen. Ze maken zich ook veel drukker om witte mensen die iets 'toe-eigenen' dan om Rihanna in een kimono.
  maandag 12 juni 2017 @ 13:29:10 #75
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_171641280
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:28 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Klopt, al wordt het soms wel met elkaar in verband gebracht. Volgens mij verbinden de mensen die geloven in culturele toe-eigening machtsverhoudingen en discriminatie aan het toe-eigenen. Ze maken zich ook veel drukker om witte mensen die iets 'toe-eigenen' dan om Rihanna in een kimono.
Of een herder met een mobiele foon:
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')