abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_171639767
Een lijst is niet hetzelfde als een partij. Partijen zijn niet relevant in ons kiesstelsel.
“You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time.”
  maandag 12 juni 2017 @ 13:27:13 #27
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_171641230
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat gebeurt er met 1 mans partijen wanneer het enige kamerlid en lid van de partij overlijdt?
Als in: de kandidaten op de kandidatenlijst zijn op? Daar is in voorzien in de Kieswet.

Als een lijst bij verkiezingen meer zetels haalt dan er kandidaten zijn, worden die extra zetels beschouwd als extra restzetels. Als er een lijstverbinding is met een andere lijst, gaat de zetel daarheen. Als die er niet is, naar de lijst die dan aan de beurt is voor een restzetel.

Zijn tussentijds de kandidaten op, dan blijft de zetel leeg, tenzij er een lijstverbinding is. Dan gaat de zetel naar die lijst. Of tenzij het een kleine gemeenteraad is (9 of 11 leden). Dan wordt het een extra restzetel.

Op landelijk niveau is dit volgens mij nog niet voorgekomen. Een enkele keer komt het voor in gemeenteraden. Volgens mij zijn dit de laatste:

Een van de twee zetels van de ChristenUnie in Vianen: http://www.hetkontakt.nl/(...)ft-voorlopig-onbezet

De enige zetel van Plaatselijk Belang Bellingwedde:
http://www.dvhn.nl/gronin(...)lijven-21094692.html
pi_171641281
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat gebeurt er met 1 mans partijen wanneer het enige kamerlid en lid van de partij overlijdt?
Het hangt nogal van de exacte situatie af, maar volgens mij blijft die zetel dan leeg, behalve in die gevallen (zoals bij een lijstverbinding of in een kleine gemeenteraad) waarvoor de kieswet iets anders voorschrijft.

Wat er met de partij zelf gebeurt - maar ik neem aan dat dat eigenlijk niet je vraag is - weet ik niet.

O, het staat hierboven al uitgebreid
pi_171642161
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:27 schreef freako het volgende:

[..]

Als in: de kandidaten op de kandidatenlijst zijn op? Daar is in voorzien in de Kieswet.

Als een lijst bij verkiezingen meer zetels haalt dan er kandidaten zijn, worden die extra zetels beschouwd als extra restzetels. Als er een lijstverbinding is met een andere lijst, gaat de zetel daarheen. Als die er niet is, naar de lijst die dan aan de beurt is voor een restzetel.
Extra vraagje: weet jij of kandidaten die wl op de lijst staan, maar die inmiddels overleden zijn, in dezen nog worden meegeteld bij het aantal kandidaten?

Zo niet, dan kan afhankelijk van het moment van overlijden een zetel wel of niet naar een concurrent gaan.
quote:
Zijn tussentijds de kandidaten op, dan blijft de zetel leeg, tenzij er een lijstverbinding is. Dan gaat de zetel naar die lijst. Of tenzij het een kleine gemeenteraad is (9 of 11 leden). Dan wordt het een extra restzetel.

Op landelijk niveau is dit volgens mij nog niet voorgekomen. Een enkele keer komt het voor in gemeenteraden. Volgens mij zijn dit de laatste:

Een van de twee zetels van de ChristenUnie in Vianen: http://www.hetkontakt.nl/(...)ft-voorlopig-onbezet

De enige zetel van Plaatselijk Belang Bellingwedde:
http://www.dvhn.nl/gronin(...)lijven-21094692.html
  maandag 12 juni 2017 @ 14:48:17 #30
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_171643038
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 14:06 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Extra vraagje: weet jij of kandidaten die wl op de lijst staan, maar die inmiddels overleden zijn, in dezen nog worden meegeteld bij het aantal kandidaten?

Zo niet, dan kan afhankelijk van het moment van overlijden een zetel wel of niet naar een concurrent gaan.

[..]

Als ik de Kieswet goed begrijp, gebeurt dit bij het toewijzen van zetels aan kandidaten. Pas dan wordt gekeken of deze overleden zijn. Dat is de stap nadat de zetels verdeeld zijn over de lijsten.

Mogelijk is dit dan een kleine lacune in de Kieswet. Er kan dan een zetel toegewezen worden aan een lijst waarbij vervolgens niemand benoemd kan worden.
pi_171643648
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 14:48 schreef freako het volgende:

[..]

Als ik de Kieswet goed begrijp, gebeurt dit bij het toewijzen van zetels aan kandidaten. Pas dan wordt gekeken of deze overleden zijn. Dat is de stap nadat de zetels verdeeld zijn over de lijsten.

Mogelijk is dit dan een kleine lacune in de Kieswet. Er kan dan een zetel toegewezen worden aan een lijst waarbij vervolgens niemand benoemd kan worden.
Het is in ieder geval het meest consequent. De zetel zou dan immers ook leeg blijven bij een tussentijds overlijden.

Mijn voorkeur zou er wel naar uitgaan dat zetels gewoon altijd naar lijsten gaan die ze wl kunnen bezetten, behalve wellicht als er sprake is van een tijdelijke situatie.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')