abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171606973
Hoi,

Zo nu en dan wisselt een tweede kamerlid van partij. Dan hoor je vaak dat zetels bij een persoon horen, niet bij een partij.

Maar wat ik me van Fortuyn herinner, en van wat snel Googlen, dat stelt dat als een kamerlid overlijdt dat zijn/haar zetel dan naar het volgende lid op de lijst gaat. Als dat zo is, dan zou een zetel dus aan een partij toebehoren.

Eigenlijk is mijn vraag vooral wat er gebeurt als een kamerlid zou komen te overlijden. Kan de kamer gewoon doorgaan met 149 zetels bijvoorbeeld? Of moet die stoel gevuld worden?
  zaterdag 10 juni 2017 @ 22:37:00 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171607059
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 22:33 schreef VleugelSpeler het volgende:
Hoi,

Zo nu en dan wisselt een tweede kamerlid van partij. Dan hoor je vaak dat zetels bij een persoon horen, niet bij een partij.

Maar wat ik me van Fortuyn herinner, en van wat snel Googlen, dat stelt dat als een kamerlid overlijdt dat zijn/haar zetel dan naar het volgende lid op de lijst gaat. Als dat zo is, dan zou een zetel dus aan een partij toebehoren.

Eigenlijk is mijn vraag vooral wat er gebeurt als een kamerlid zou komen te overlijden. Kan de kamer gewoon doorgaan met 149 zetels bijvoorbeeld? Of moet die stoel gevuld worden?
Zetel wordt gevuld met de eerstvolgende op de lijst van de partij ten tijde van de meest recente verkiezingen. Karin Adelmund is het meest recente voorbeeld.

Een zetel hoort inderdaad bij een persoon, maar slechts zo lang diegene lid is van de Kamer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171607157
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 22:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zetel wordt gevuld met de eerstvolgende op de lijst van de partij ten tijde van de meest recente verkiezingen. Karin Adelmund is het meest recente voorbeeld.

Een zetel hoort inderdaad bij een persoon, maar slechts zo lang diegene lid is van de Kamer.
Oke. Dank je wel. Dat beantwoordt mijn vraag, maar nu nog een nieuw en onwaarschijnlijk scenario, vraag me nu dit af:

Stel, iemand die van partij is verwisseld (pvda naar denk, of iets anders), stel dat hij/zij overleidt. Dan gaat de zetel naar de oorspronkelijke partij, of naar de nieuwe (laatste) partij?
pi_171607213
Oh dat antwoord gaf je al als ik goed lees, dan gaat het dus naar de pvda. Dank je wel
  zaterdag 10 juni 2017 @ 22:45:29 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171607255
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 22:43 schreef VleugelSpeler het volgende:
Oh dat antwoord gaf je al als ik goed lees, dan gaat het dus naar de pvda. Dank je wel
Bijzondere conclusie.

Overigens wisselt een Kamerlid maar zeer zelden van partij. Misschien zelfs wel nooit - ik kan het me in ieder geval niet herinneren, maar de kenner in dezen zal zo wel opduiken.
In de regel splitst een Kamerlid zich af en gaat verder als nieuwe fractie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171607324
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 22:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bijzondere conclusie.

Overigens wisselt een Kamerlid maar zeer zelden van partij. Misschien zelfs wel nooit - ik kan het me in ieder geval niet herinneren, maar de kenner in dezen zal zo wel opduiken.
In de regel splitst een Kamerlid zich af en gaat verder als nieuwe fractie.
Je schreef: Zetel wordt gevuld met de eerstvolgende op de lijst van de partij ten tijde van de meest recente verkiezingen

Daar trok ik die conclusie uit ;)

Afijn, wat begon als interesse-vraag deed me nu vermoeden of er een motief (vanuit de oorspronkelijke partij) zou bestaan voor eventuele "moord" op afsplitsende kamerleden. Te veel detectives gelezen denk ik, maar who knows? :P
pi_171607385
Zou wel een stunt zijn, gewoon incognito met twee partijen campagne voeren voor hele verschillende uitgangspunten en vervolgens alle zetels naar één partij gooien.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  Moderator zaterdag 10 juni 2017 @ 22:57:40 #8
54278 crew  Tijger_m
42
pi_171607587
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 22:47 schreef VleugelSpeler het volgende:

[..]

Je schreef: Zetel wordt gevuld met de eerstvolgende op de lijst van de partij ten tijde van de meest recente verkiezingen

Daar trok ik die conclusie uit ;)

Afijn, wat begon als interesse-vraag deed me nu vermoeden of er een motief (vanuit de oorspronkelijke partij) zou bestaan voor eventuele "moord" op afsplitsende kamerleden. Te veel detectives gelezen denk ik, maar who knows? :P
Dan trek je rare conclusies.

In casu Fortuyn was het de volgende op de lijst van de LPF die zijn zetel zou bezetten, niet iemand van de PvdA.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_171607774
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 22:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dan trek je rare conclusies.

In casu Fortuyn was het de volgende op de lijst van de LPF die zijn zetel zou bezetten, niet iemand van de PvdA.
Nou, ten tijde van zijn overlijden was hij gewoon lijsttreker van zijn eigen partij bij de laatste verkiezing.

Ik vraag me meer af: stel een pvda'er of een pvv'er splitst zich morgen af, en overlijdt later dit jaar, aan wie behoort die zetel dan toe?
  zaterdag 10 juni 2017 @ 23:05:20 #10
468605 VleugelSpeler
Speelt Vleugel
pi_171607797
Is maar net waar je de klemtoon legt in de zin: Zetel wordt gevuld met de eerstvolgende op de lijst van de partij ten tijde van de meest recente verkiezingen.

Ik las hem later met de klemtoon op "VAN DE PARTIJ ten tijde van de ... verkiezingen"
  Moderator zaterdag 10 juni 2017 @ 23:05:39 #11
54278 crew  Tijger_m
42
pi_171607803
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 23:04 schreef VleugelSpeler het volgende:

[..]

Nou, ten tijde van zijn overlijden was hij gewoon lijsttreker van zijn eigen partij bij de laatste verkiezing.

Ik vraag me meer af: stel een pvda'er of een pvv'er splitst zich morgen af, en overlijdt later dit jaar, aan wie behoort die zetel dan toe?
Ah, op die fiets. Dan heb ik geen idee :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_171612952
Ik heb het niet opgezocht, maar ik denk dat als iemand zich afsplitst en komt te overlijden, dat de zetel dan niet meer ingenomen word. Over het overstappen tussen partijen in "actieve" dienst kan ik me geen geval herinneren, ik denk dat het ook niet zo verstandig is omdat het als een enorm verraad zou worden gezien en ook de band tussen de partijen niet echt bevorderd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_171613140
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 22:50 schreef MilkTea het volgende:
Zou wel een stunt zijn, gewoon incognito met twee partijen campagne voeren voor hele verschillende uitgangspunten en vervolgens alle zetels naar één partij gooien.
Dat maakt niet zo heel veel uit. Stel dat de PvdA en de VVD voorafgaand aan het vorige kabinet, maar na de verkiezingen waren gefuseerd, dan hadden we nog precies hetzelfde kabinet gehad.

Op dit moment zou het helemaal niet ondenkbaar zijn dat de PvdA en GroenLinks samengaan, maar ook dat maakt voor de praktijk weinig uit.
pi_171613162
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 10:52 schreef raptorix het volgende:
Over het overstappen tussen partijen in "actieve" dienst kan ik me geen geval herinneren, ik denk dat het ook niet zo verstandig is omdat het als een enorm verraad zou worden gezien en ook de band tussen de partijen niet echt bevorderd.
Ayaan Hirsi Ali?
  Moderator / Redactie Sport zondag 11 juni 2017 @ 11:06:00 #15
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_171613173
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 11:05 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ayaan Hirsi Ali?
Veranderde van de PVDA naar VVD voordat ze kamerlid was.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_171613210
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 11:06 schreef borisz het volgende:

[..]

Veranderde van de PVDA naar VVD voordat ze kamerlid was.
Ah... Altijd gedacht dat ze ook voor de PvdA in de Kamer had gezeten.
pi_171613296
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jan_Hendriks_(politicus)

Jan Hendriks stapte over van een ouderenpartij naar het CDA. Zo waren er volgens mij wel wat meer gevallen maar het komt niet vaak voor.

En je hebt ook gevallen als Fred Teeven, eerst verkozen voor Leefbaar Nederland en later voor de VVD.
En Margot Kraneveldt die nadat ze zich aansloot bij de PvdA de LPF en haar zetel verliet maar bij de volgende verkiezingen wel namens de PvdA verkozen werd.
  zondag 11 juni 2017 @ 11:57:33 #18
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_171613986
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 11:14 schreef 99.999 het volgende:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jan_Hendriks_(politicus)

Jan Hendriks stapte over van een ouderenpartij naar het CDA. Zo waren er volgens mij wel wat meer gevallen maar het komt niet vaak voor.

Ja, dat was de laatste in de Eerste Kamer. In de Tweede Kamer is Stef Dijkman de laatste die uiteindelijk naar een andere al langer bestaande fractie overstapte. Van het CDA via een eigen groep naar de PPR.
pi_171614202
Je had toch die PVV'er die wilde overstappen naar de VVD, maar waarbij de liefde niet wederzijds was? Van Vliet meen ik.
pi_171615569
Volgens mij zijn zetels altijd aan een persoon gekoppeld.
Je stemt ook altijd op een persoon.

We denken in partijen omdat politici zich zo verenigen, maar het zijn nog altijd personen.
pi_171615695
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 22:41 schreef VleugelSpeler het volgende:

[..]

Oke. Dank je wel. Dat beantwoordt mijn vraag, maar nu nog een nieuw en onwaarschijnlijk scenario, vraag me nu dit af:

Stel, iemand die van partij is verwisseld (pvda naar denk, of iets anders), stel dat hij/zij overleidt. Dan gaat de zetel naar de oorspronkelijke partij, of naar de nieuwe (laatste) partij?
Strikt genomen naar geen van beide. :)

Maar in principe naar iemand anders op dezelfde lijst als waarvoor hij oorspronkelijk was gekozen. Normaal gesproken zou dat dan weer iemand van de PvdA zijn, maar er zijn omstandigheden denkbaar waarbij dat niet het geval is.
  zondag 11 juni 2017 @ 20:28:24 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_171625917
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 13:20 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Strikt genomen naar geen van beide. :)

Maar in principe naar iemand anders op dezelfde lijst als waarvoor hij oorspronkelijk was gekozen. Normaal gesproken zou dat dan weer iemand van de PvdA zijn, maar er zijn omstandigheden denkbaar waarbij dat niet het geval is.
Ja, en een enkele keer gebeurt dat ook, als een kandidaat al voor zijn tussentijdse benoeming ruzie krijgt met de partij.
pi_171635139
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 20:28 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, en een enkele keer gebeurt dat ook, als een kandidaat al voor zijn tussentijdse benoeming ruzie krijgt met de partij.
Ik zat zelf meer te denken aan de mogelijkheid dat twee of meer partijen met een gezamenlijke lijst deelnemen aan de verkiezingen. Dan kan het voorkomen dat de volgende op de lijst niet van dezelfde partij is als degene die overlijdt (ooit) was.
  maandag 12 juni 2017 @ 09:33:50 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_171635581
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 09:04 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Ik zat zelf meer te denken aan de mogelijkheid dat twee of meer partijen met een gezamenlijke lijst deelnemen aan de verkiezingen. Dan kan het voorkomen dat de volgende op de lijst niet van dezelfde partij is als degene die overlijdt (ooit) was.
Ja, dat kan ook. Vaak worden bij gezamenlijke lijsten (niet-bindende) afspraken gemaakt over eventuele tussentijdse opvolging.

[ Bericht 1% gewijzigd door freako op 12-06-2017 09:40:46 ]
pi_171639658
Wat gebeurt er met 1 mans partijen wanneer het enige kamerlid en lid van de partij overlijdt?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')