abonnement Unibet Coolblue
pi_171590025
Van de week een idee opgedoken. Mag een schommel plaatsen met touwen van vier meter. Dus dat wordt een behoorlijke swing. Nou leek het mij leuk om aan de onderkant van de schommel (plank) led verlichting te plaatsen.

Voor de energie wil ik de beweging gebruiken van de schommel. De energie van de plank die heen en weer beweegt. Dus niet ergens bovenaan de touwen. Dus heb al gegoogeld op beweging motor energie opwekken en dergelijke maar heb nog niets gevonden. Wie heeft een idee waar ik kan kijken.

[ Bericht 9% gewijzigd door jpajs op 10-06-2017 07:56:21 ]
Jeroentje.
pi_171590493
Fietslampjes? Die werken wel op batterijen, maar je hebt er met bewegings sensoren die dus aan gaan bij beweging .
pi_171590692
Het gaat niet meevallen om beneden uit die schommel energie te halen. De horizontale beweging kan je niets mee. Hooguit de verandering in 'zwaartekracht' (middelpunt vliedende kracht) zou je kunnen benutten.

Iets met een batterij lijkt me reëler.
pi_171591848
Je hebt bij de Action van die led light strips, die werken op batterijen. Kost maar een paar euro.
Protège moi de mes désirs.
pi_171592758
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 07:50 schreef jpajs het volgende:
Voor de energie wil ik de beweging gebruiken van de schommel.
Je mag wel heel hard schommelen om een ledstrip aan te houden hoor...
Hoewel vrij zuinig gebruiken die nog aardig wat energie. Helemaal als je dat uit je restenergie van het schommelen wilt halen...
pi_171593004
Kan je de bovenkant van de schommel niet volplakken met kleine zonnepaneeltjes (uit deze categorie) en een stel batterijen/accu?

Zeker als je een beetje brede schommel maakt kan je er heel wat op plakken voor een nacht lang licht.
Draad kan wel samen met het touw door een tuinslang naar de zitplank, is flexibel genoeg.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_171605450
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:01 schreef flappy het volgende:
Fietslampjes? Die werken wel op batterijen, maar je hebt er met bewegings sensoren die dus aan gaan bij beweging .
Fietslampjes die aangaan als het donker is denk ik prima hardware uit te slopen om de boel aan te sturen of om als geheel te gebruiken. ^O^

quote:
Dat verwachte ik al dat er onbetaalbare oplossingen zouden zijn. Maar ik heb nu wel weer inspiratie om verder te zoeken. ^O^
Schud zaklantaarn, Zelfbouw buisdynamo, Duidelijke zelfbouw


Heb gewoon in visie inderdaad dat je overdag de batterijen oplaadt en een licht donker sensor er voor zorgt dat het licht aan gaat bij beweging. Dat alles keurig ingefreesd zodat het bijna niet te zien is. Zou wel gaaf zijn om in het donker te schommelen en dat je dan een lichtbaan krijgt. Wordt een onwijs mooi foto met een iets langere sluitingstijd. O-)

[ Bericht 9% gewijzigd door jpajs op 11-06-2017 10:40:50 ]
Jeroentje.
  Knikkerking zaterdag 10 juni 2017 @ 21:54:40 #9
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171606135
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 21:28 schreef jpajs het volgende:

[..]

Fietslampjes die aangaan als het donker is denk ik prima hardware uit te slopen om de boel aan te sturen of om als geheel te gebruiken. ^O^

[..]

Dat verwachte ik al dat er onbetaalbare oplossingen zouden zijn. Maar ik heb nu wel weer inspiratie om verder te zoeken. ^O^
Schud zaklantaarn, Zelfbouw buisdynamo,

Heb gewoon in visie inderdaad dat je overdag de batterijen oplaadt en een licht donker sensor er voor zorgt dat het licht aan gaat bij beweging. Dat alles keurig ingefreesd zodat het bijna niet te zien is. Zou wel gaaf zijn om in het donker te schommelen en dat je dan een lichtbaan krijgt. Wordt een onwijs mooi foto met een iets langere sluitingstijd. O-)
Leuk idee!
Ik ben benieuwd wat hier uit komt ^O^

Dat met die "buis dynamo", waar in de schommel zou je die willen gebruiken dan?
Zoals qajariaq al aangeeft is die beweging onderin daar niet geschikt voor.

Bovenaan, waar de touwen het draaipunt raken, daar heb je heel wat kracht waarmee je eventueel iets zou kunnen. Als je daar bijvoorbeeld een horizontale buis met 2 lagers plaatst, en dan eerst 2 stukken buis naar onder (vast aan die horizontale buis) waar de touwen aan vast zitten, dan heb je echt wel veel kracht op die horizontale buis waar je iets mee kan. Misschien met een gebogen tandheugel en een klein tandwiel?!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')